We hebben goed en slecht nieuws over KLM. Kies maar

Overzichtje
Overzichtje
U kunt zeggen wat u wilt over KLM en diens grote broer Air France, er valt iedere week wel wat te melden over de luchtvaartmaatschappij. Zo hoorden we vorige week uit een uitgelekt rapport dat het niet zo goed botert tussen de Nederlanders en de Fransen. De conclusie bleek een combinatie van twee clichés. Nederlanders bleken botte horken en de Fransen staken veel te veel. Dat hadden we natuurlijk zonder dat rapport niet kunnen achterhalen. Daarna was er wat gejubel rond de nieuwe dochtermaatschappij van Air France/KLM, genaamd Joon. Een maatschappij speciaal voor millennials die door middel van lagere operationele kosten de concurrentiestrijd moet aangaan in een al volle markt met aanbieders. Hoe prachtig het idee voor Joon ook werd gepresenteerd, het aandeel zakte na die aankondiging flink weg op de beurs. En dat brengt ons bij de laatste headlines over KLM van vanochtend. Het FD meldt dat er juist vaart gemaakt kan worden op de beurs. Analisten zijn positief over de ingeslagen koers van de maatschappij. Daarbij was 2016 een slecht jaar door de aanslagen in Parijs en is nu een herstel merkbaar in het aantal geboekte vluchten. En er is nog meer goed nieuws uit de flets-roze krant. Want nu zijn prijsvechters stikjaloers op KLM in plaats van andersom omdat het voor KLM Cityhopper van de Europese Investeringsbank (EIB) van €250 miljoen krijgt om de vloot te vernieuwen. De EIB verstrekt een aantrekkelijke lening tussen de 1 en 3% rente, die tien jaar loopt. Hiermee worden de oude Fokker-toestellen vervangen. Prijsvechters als Ryanair en Easyjet komen niet in aanmerking omdat ze niet zoals Cityhopper met betrekkelijk kleine toestellen vliegen en daarbij gaan Cityhoppers alleen naar bestemmingen die te klein zijn voor de Boeings 737 die naar grotere Europese bestemmingen vliegen. Tot zover het goede nieuws want KLM-(f)luisteraar Yteke de Jong van De Telegraaf heeft ook weer aan de telefoon gehangen met Neerlands trots.

De KLM wordt de komende jaren namelijk flink afgeremd in haar investeringen door afspraken in Frankrijk over de verdeling van nieuwe vliegtuigen, lezen we (langere betaalmuur-versie hier). 'Wat aan de buitenwereld niet kenbaar is gemaakt, is dat er is afgesproken dat Air France er twee vliegtuigen bijkrijgt als KLM er de komende jaren één bij krijgt, zo blijkt uit een interne mededeling van KLM', aldus de Ytmeister. Opnieuw gedoe over oneerlijke verdeling en besluitvorming vanuit Parijs dus. Omdat er geen geld is voor grote investeringen zou KLM het risico lopen dat de door hen bestelde vliegtuigen naar Parijs gaan. En die genoemde kostenbesparingen van Joon gaan met een geringe stijging van de olieprijs al verloren, aldus Yteke, die dit baseert op een 'intern schrijven' van Air France. En oh ja: over één van die jaloerse prijsvechters waar het FD over had. Ryanair heeft het afgelopen kwartaal de winst met de helft (55%) zien stijgen. Ook iets om jaloers op te zijn. We gaan kijken met wat voor kwartaalcijfers de Frans-Nederlandse luchtvaartgroep gaat komen, aanstaande vrijdag.

Reaguursels

Inloggen

Toen het bestuur van KLM presenteerde om "samen te gaan" met AF, was al duidelijk dat KLM opgeofferd werd zodat de bestuurders flink konden cashen.

Bytemaster | 24-07-17 | 21:51 | + 4 -

Joost-Visser | 24-07-17 | 17:40 |

Ongetwijfeld. Niet alle duitse herders zijn mijn duitse herder.

duitse herder | 24-07-17 | 18:01 | + -3 -

Peter Elbers is vanmiddag in Parijs. En daar is hij niet zó maar.

bisbisbis | 24-07-17 | 18:01 | + 0 -

Lefty-Messup | 24-07-17 | 16:40 |

Noord Europa.

Jammer dat we niets meer horen van Mika 6103. Maar Zweden is niet eenvoudig als je Zweeds personeel hebt.

duitse herder | 24-07-17 | 18:00 | + -4 -

@duitse herder

Over die maatschappijen kan ik u verhalen vertellen waarbij KLM-economy businessclass is.

Joost-Visser | 24-07-17 | 17:40 | + 1 -

Lefty-Messup | 24-07-17 | 16:40 |

Mijn markt is Europa. Geworden.

duitse herder | 24-07-17 | 17:37 | + -5 -

duitse herder | 24-07-17 | 12:22

Dat zal wel heerlijk comfortabel zijn op de route AMS-JFK. Ben je net mooi doof bij aankomst...
Vertel eens, waar maakt u zoal tussenlandingen?

Lefty-Messup | 24-07-17 | 16:40 | + 11 -

Ben groot KLM fan.

Niks mis mee.

bastemeijer | 24-07-17 | 14:55 | + 2 -

Ben groot KLM fan.

Niks mis mee.

bastemeijer | 24-07-17 | 14:55 | + 9 -

IntegereVoorzitter | 24-07-17 | 11:54 |

Niets van dit alles... ik vlieg nu Cessna. Tezamen met Zweedse Aya en Deense Hege.

duitse herder | 24-07-17 | 12:22 | + -20 -

duitse herder | 24-07-17 | 11:23

Ah, u heeft precies 1 keer een door KLM uitgevoerde vlucht gemaakt. Deze was zo traumatisch dat u daarna besloot nooit meer met de maatschappij te vliegen. Het trauma had betrekking op de volgende punten:

- U vond de koffie op die ene vlucht niet heel smakelijk. (Catering wisselt wel eens, kwaliteit is niet op iedere lijn even geweldig, niet iedere cabin attendant is even getalenteerd barrista, en smaken verschillen, u vloog Economy... Zomaar wat mogelijke verklaringen.)
- U heeft de cabin attendant verantwoordelijk voor uw deel van het toestel om ID gevraagd en, na verdere navraag over haar levensloop, kunnen bevestigen dat zij minimaal 1 kleinkind had.
- U heeft, haar lengte kennende middels het aflezen van eerder genoemd ID, de cabin attendant eventjes op de weegschaal plaats laten nemen en vervolgens haar BMI uitgerekend, daarbij in ogenschouw nemend de verhouding tussen spier- en vetmassa, de plaatsing van vetmassa, en, gecorrigeerd hebbende voor deze factoren, de conclusie getrokken dat de dame in kwestie ondanks dat nog steeds 23kg overgewicht had. Als volleerd dietist en bewegingsexpert heeft u haar daarna natuurlijk wat gepersonaliseerd lifestyle-advies gegeven, waarvoor zij heel dankbaar was.
- U heeft, goedgemanierd en sociaal bekwaam als u bent, het luikje gesloten, net als alle andere passagiers, opdat er tijdens de nachtvlucht goed geslapen kon worden ondanks eventueel buitenlicht toch aanwezig als gevolg van overbruggen van grote afstanden in relatief korte tijd; niet onwaarschijnlijk gezien u van West naar Oost vloog (NY-AMS), laat in de avond lokale tijd (23:00) uit het Westen vertrok, en meerdere tijdzones heeft doorkruist.
- U had er alle begrip voor dat de cabin attendants ook wat collegiaal babbelden, om en om volgens het dienstrooster hun pauze namen, en gedurende de vlucht de passagiers zoveel mogelijk met rust lieten opdat zij optimaal konden slapen tijdens uw nachtvlucht.
- U was zo vriendelijk dat u zelfs werd uitgenodigd de crew rest te betreden en deel te nemen aan het gesprek.
- Alle vaste servicerondes werden conform standaard bedrijfsvoering uitgevoerd. (Ik beken, dit is een totale gok gebaseerd op het uitblijven van een duidelijk geformuleerde klacht uwerzijds met betrekking tot het niet verstrekking van maaltijden etc.)

Heel heftig allemaal, na zo'n vlucht zou ik ook nooit meer met KLM willen vliegen. Goed, ik geef toe, ik kan het ook mishebben en misschien heb ik uw post verkeerd gelezen. Ik ben immers ook maar een mens.

IntegereVoorzitter | 24-07-17 | 11:54 | + 14 -

Normaal hou ik niet zo van vakbonden, maar ik zie hier nu een grote taak voor hun in;
- Dreiging tot staken, zelfde salaris stijging ten opzicht van Air France (stijging/daling)
- Dreiging tot staken, afspraak met Air France piloten ongedaan maken
- Dreiging tot staken, KLM verkopen, aan Delta / Emirates / China .. of iets soortgelijks
- Dreiging to staken, splitsing van Air France als individueel groep (niet afhankelijk van AF)

AEX | 24-07-17 | 11:25 | + 4 -

IntegereVoorzitter | 24-07-17 | 10:22

KLM vlucht N.Y-A'dam. Vertrek 23.00. Kregen iets bruins te drinken, dat volgens mij wel eens koffie zou kunnen zijn.
Om 23.18 en 23 seconden: blauw verpakte oma met 23 kilo overgewicht sommeerde om de luikjes voor de ramen te sluiten.
Omdat?
Dat hoort zo.
Verder veel gezellig nog meer oma ++ gegiechel met als hoofdthema: heb ik je al verteld van die aan aan de overkant van mijn straat, die op nummer 21A ?

In hun 7 uur pauze verblijf...

duitse herder | 24-07-17 | 11:23 | + -27 -

Ik ben ook nog steeds tevreden over KLM en vlieg graag met ze. Ik hoop wel dat KLM een toekomst in, want er komen toch met regelmaat negatieve berichten, juist vanwege de samenwerking met AirFrance. Zou mooi zijn als ze in de toekomst nog eens "losgekoppeld" kunnen worden en misschien samen kunnen gaan werken met een Engelse of wellicht zelfs Duitse luchtvaartmaatschappij. Dat lijkt me toch minder problemen geven qua cultuurverschillen en arbeidsethos.

DolfWeerwolf | 24-07-17 | 11:19 | + 11 -

Neem daarbij de ietwat arrogante houding van cockpitpersoneel en de starre houding van de klantenservice en er blijft een marginaal bestaansrecht over in de hedendaagse luchtvaart. Wat overigens zonde is.

LaCroix | 24-07-17 | 09:31

Geen idee welk cockpitpersoneel en welke klantenservice u ooit bent tegengekomen, maar ik herken er geen KLMers in, en ik zit nog steeds met regelmaat aan boord van 's lands blauwe vloot. Toegegeven, het cockpitpersoneel blijft doorgaans in de cockpit, tenzij met pauze (zoals het hoort), maar de paar keren dat ze in het wild in de cabine te spotten waren, was dit positief. De keren dat ik in de cockpit erbij zat, waren ze vriendelijk, gezellig... joh, het leek wel of ze gewoon mensen waren!

De klantenservice heb ik, door het regelmatige vliegen, inmiddels ook een aantal keer mogen contacten. Immers, waar mensen werken gaat soms iets mis. Mijn ervaring? Ze waren altijd beleefd en behulpzaam en konden in veel gevallen de boel prima voor me oplossen. Daar waar ze dit niet konden, boden ze altijd compensatie aan- OOK als dat niet onder de wettelijk verplichte situaties viel, en dan hebben we het niet over een paar tientjes of een handjevol Award Miles.

En dat zijn alleen de vluchten die ik maak op persoonlijke titel, onder mijn meisjesnaam (zo'n 98%). IPB-end of met kortingsticket als spouse is het contact met bemanning natuurlijk niet te vergelijken (en dat bedoel ik in zowel positieve als negatieve zin).

IntegereVoorzitter | 24-07-17 | 10:22 | + 7 -

Dat AF het geld staat te verbranden dat door KLM wordt verdient, hoewel KLM veel kleiner is dat AF, was mij allang al bekend. De cultuurverschillen zijn gewoon te groot. Uiteindelijk zal KLM opgegeten worden door AF die daarna failliet gaat doordat zij niet concurreert en verliesgevend blijft. En de rest van de vliegtuigmaatschappijen worden daardoor blij.

www.youtube.com/watch?v=kAomgIqxixQ

js58 | 24-07-17 | 10:11 | + 12 -

Zuid Europese landen zijn sterker geneigd om -lastige- situaties met een korte termijn oplossing te benaderen, lees ook ad hoc, dan Noord Europese landen. Cultuurverschil is de basis.

duitse herder | 24-07-17 | 10:09 | + 11 -

KLM en Air France is nog nooit goed geweest voor KLM. KLM was (was, niet meer) een professionele organisatie die tegen een hogere prijs kwaliteit boden. De Fransen die klooiden (en staakten) maar wat aan. Nog steeds. Wat ooit KLM was, is door de fusie tussen KLM en Air France volslagen kapotgemaakt.

Het KLM van nu heeft niets meer te maken met het KLM van 15 jaar geleden. Het drijft nog wel een beetje daarop, maar dat is hard aan het aftakelen.

MegaKnaller | 24-07-17 | 09:57 | + 19 -

KLM kan simpelweg niet mee. Enerzijds te groot, te log en heeft te kampen met hoge vaste lasten.
Het product blijft achter en innovatie m.b.t. de vloot en het product zelf zijn te verwaarlozen.

Ze hanteren de prijs van een legacy carrier maar kleden het product achter de schermen uit. Dit is door meerdere maatschappijen geprobeerd en is grotendeels gefaald.

KLM drijft nog op zakelijke reizigers die de tent omhoog houden en juist die groep neemt af als men het product laat verwateren door een ticket aan te bieden met "low cost"-voorwaarden.

Neem daarbij de ietwat arrogante houding van cockpitpersoneel en de starre houding van de klantenservice en er blijft een marginaal bestaansrecht over in de hedendaagse luchtvaart. Wat overigens zonde is.

Laat ik wel zeggen dat door de duistere constructies bij low cost carriers als het aannemen van crew op ZZP contracten en het verregaande scheren van marges om een ticketprijs aan te kunnen bieden vergelijkbaar met het wekelijkse zakgeld van een puber, verschrikkelijk negatief werkt op een economie.

Iedereen vindt het heerlijk om voor €7,50 de halve wereld af te vliegen en men praat er openlijk over met vrienden en familie. Maar diezelfde postbode die voor de prijs van 2 biertjes in de kroeg op en neer vliegt naar de Middelandse zee staat wel bij thuiskomst te klagen dat zijn werkgever schimmige ZZP contracten aan het opstellen is om de kosten te drukken.

LaCroix | 24-07-17 | 09:31 | + 35 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken