Ah gut. Britse reclames gaan compleet genderneutraal

Gedoetjes
Gedoetjes
De tijd van ergerlijke stereotypen in reclames is eindelijk voorbij! Althans in het Verenigd Koninkrijk. Daar heeft de reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) aangekondigd dat er nieuwe richtlijnen gaan komen om seksistische of racistische stereotypen tegen te gaan danwel reclame-uitingen die mensen beschimpen die zich niet aan de traditionele rolverdeling tussen man en vrouw houden. Zeg maar alle reclames tot eind jaren '90 ofzoiets. En nog tot op de dag van vandaag alle schoonmaakmiddelreclames waar vrouwmensen hun geluk niet opkunnen als hun badkamer weer blinkt. Volgens de ASA zijn dergelijke stereotypen levensgevaarlijk omdat mensen ze gaan geloven waardoor ze een beperkt beeld krijgen over wat hun rol is in de samenleving. Als we geconfronteerd worden met dergelijke kortzichtigheid worden we vanzelf ook bekrompen, is de gedachte. Nu kunnen we daar lang en kort over praten maar wij kiezen voor kort. Want de ASA heeft een uitgebreid rapport geschreven genaamd 'Depictions, Perceptions and Harm' waarin ook een appendix is opgenomen met kwalitatief onderzoek naar verschillende voorbeelden van reclames die mogelijk niet door de beugel kunnen. Aan verschillende mensen is gevraagd wat ze van verschillende reclames vonden. Een aantal voorbeelden hieronder.

voorbeeldreclameklein.png
Een kind met 'een gemengde etniciteit' wordt als avonturier aangemerkt en een blank kind is een geleerde. Kan niet volgens de kijkers, ook al denkt men ook dat kinderen dergelijke stereotypen niet op zullen pikken. Toch mag het niet want racistisch, misschien.

legomeisjeklein.png
Nog een lastige. Lego probeert eens wat anders en gooit een meisje in een reclame voor speelgoed dat 'normaal geassocieerd wordt met jongens'. Jongens en meisjes die geconfronteerd worden met de reclame raken in blinde paniek en schieten in de cognitieve dissonantie. Maar Lego als merk blijft leuk, dus worden bij wijze van noodoplossing 'mannelijke kwaliteiten' toegedicht aan het meisje.

virginatlantic.png
En om het helemaal verwarrend te maken hebben we deze commercial van Virgin Atlantic. De blanke jongetjes worden hier later piloot en slimme vliegtuignerd, de meisjes en zwarte man worden cabin crew. Stigmatiserend? Welnee, want dit is een heel toffe reclame, aldus het publiek. Snapt u het nog? Wij niet, en daarom wordt het opstellen van regels en de handhaving daarvan een vreselijk karwei. En uiteindelijk is nodeloos kwetsen in the eye of the beholder.

Reaguursels

Inloggen

Raider Twix | 19-07-17 | 19:16

Daar ben ik het als vrouw volledig mee eens. Er zijn maar weinig branches die de plank zo ontzettend kunnen missen, marketing-technisch, als de menstruatiemaffia. Geen idee welke lul (m/v) het ooit verzonnen heeft vrolijke bloemetjes & vlindertjes reclames bij het onderwerp te verzinnen, maar die zal het wel gebaseerd hebben op een dochtertje van een jaar of 3 die er blij van wordt. Weinig dingen zo betuttelend als via een reclameboodschap te horen krijgen dat de marketeer dacht dat je als volwassen vrouw mental hetzelfde in elkaar zit als een kind van 3.

En dan afsluiten met "have a happy period" of andere debiele boodschap, want dat gaat dankzij die vlindertjes en bloemetjes natuurlijk he-le-maal goedkomen. Je zou er als vrouw bijna spontaan ongesteld van worden, en dat je als man ook niet zit te wachten op zo'n tenenkrommend infantiele reclame kan ik me prima voorstellen.

IntegereVoorzitter | 20-07-17 | 09:22 | + 1 -

EefjeWentelteefje | 19-07-17 | 21:16

Dubbel seksisme eigenlijk, nog erger dus. Meneer is te dom om een etiket te lezen (ik zou als man echt pissig zijn zo geportretteerd te worden, e terecht), en mevrouw zou haar vent een plezier doen door dan maar gewoon thuis te blijven en het huishouden te doen want dat kan zij veeeeeel beter. Komt natuurlijk doordat ze heeft gestudeerd, dat stelt haar in staat het etiket WEL te kunnen lezen. Of zo.

Weinig reclames die niet op de een of andere manier seksistisch zijn en doorgaans is het voor mannen en vrouwen allebei geen fraai plaatje. Leve Netflix & soortgenoten, waar je die irritante onzin niet hoeft te zien of weg te zappen.

IntegereVoorzitter | 20-07-17 | 09:14 | + 0 -

De Genderpolitiek is onderdeel van het cultureel-marxisme, wat als doel heeft om masculiniteit te verzwakken. De Britten gaan dus voor de zelfcensuur en het ontkennen van biologie. Hun grote tegenargument is dat gender een sociaal construct is, wat het natuurlijk niet is. Het is een gegeven dat mannen, gedreven door hun grote ruimtelijke inzicht, liever met techniek bezig zijn. Vrouwen, ze praten en snuffelen en struinen liever, zijn liever sociaal bezig.
www.youtube.com/watch?v=DOGdgvbX5Ls
Hier sinds kort ook: www.youtube.com/watch?v=owGykVbfgUE (boodschap: je man is een sukkel en ruikt als een oud wijf..
Als een bedrijf zich niet conformeert naar hoe ik het wil, koop ik daar gewoon niet meer. Simpel.

Admiraal Balthasar | 20-07-17 | 01:03 | + 1 -

Ik zie nog regelmatig een reclame op de NL-televee voorbijkomen (ja, te laat met wegzappen, kan gebeuren) waarin een vent wordt tentoongespreid die te stom is om 1) te weten hoe je een wasmachine aanzet, en 2) kennelijk het verschil niet kan onderscheiden tussen wasmiddel en wasverzachter (staat volgens mij gewoon vermeld op de verpakking, maar kan aan mij liggen)...

Seksisme, lijkt me zo.

EefjeWentelteefje | 19-07-17 | 21:16 | + 1 -

Zijn we nu van inlegkruisjesreclame af?
Zou mooi zijn.

Raider Twix | 19-07-17 | 19:16 | + 1 -

Lego is nooit specifiek bedacht als boys-only speelgoed en is decennialang gericht en gemarket op kinderen in het algemeen. Pas eind jaren 70 kwam het eerste spul dat zich specifiek op meisjes richtte en werd er meer gedifferentieerd gemarket (bling bling Lego voor meisjes en technisch Lego voor jongens). Het is altijd speelgoed voor zowel jongens als meisjes gebleven, al zullen er ongetwijfeld ouders zijn (geweest) die specifiek de roze of blauwe Lego doos uit het schap trokken wegens komt overeen met het geslacht van mijn kind en die reclameposter.

Ik heb altijd met veel plezier met Lego gespeeld- de bling bling en technische sets zaten na een tijdje wel allemaal door elkaar in dezelfde bak omdat dat makkelijker was met opruimen. Space Lego was favoriet.

Dat het merk nu weer wat meer terug naar de roots gaat qua marketing zou geen reden tot ophef moeten zijn. Dat sommige kindjes een beetje in de war raken van een reclamefoto... komen ze wel weer overheen. Uiteindelijk grijpen ze het speelgoed wat ze het meeste boeit, of de doos nou roze of blauw was.

IntegereVoorzitter | 19-07-17 | 15:32 | + 2 -

@ arbeid_loutert
Ik ben getuige van het feit dat er zoveel achterlijke studenten zijn.
Zelf student elektrotechniek, je komt om in de banen omdat je daadwerkelijk twee draadjes aan elkaar kan solderen.
Sociologie, psychologie, cultuurstudies zijn gedoemd tot werkeloosheid omdat ze niets kunnen dat anderen willen. Toch gaat de overheid lekker door met het subsidieren van deze bullshit.
Maar ja, wat wil je als je universiteiten gaat belonen voor de kwantiteit en niet de kwaliteit?

hoi:) | 19-07-17 | 14:20 | + 1 -

Het is een keuze om gekwetst te zijn. Dat geldt ook voor gekwetst zijn door mensen die gekwetst zijn.
Al met al: wat boeit het dat er mensen zijn die zich hier druk om maken?
Wat maakt het 'ons' beter als wij ons daar vervolgens ook weer druk om gaan maken?

hoi:) | 19-07-17 | 14:14 | + 0 -

ik vind het altijd zo genderspecifiek dat het vooral vrouwen zijn die mannenberoepen en jongensspeelgoed zouden willen, en vrijwel nooit andersom. Ik heb nog nooit mannen horen klagen dat er veel te weinig vroedmannen zijn, of supermarktkassiers.

small_town_dude | 19-07-17 | 13:18 | + 3 -

Dus al die reclames waar blanke mannen als het sufferdje worden neergezet (en dat zijn er nogal wat) gaan nu ook van de buis?

Khadaffy Duck | 19-07-17 | 12:49 | + 3 -

Het zou zo fijn zijn als we, als maatschappij, het verschil zouden kunnen maken en zien tussen "gelijkheid" en "gelijkwaardigheid". We kunnen gelijkwaardig zijn en toch niet gelijk. Dat zouden we niet erg moeten vinden maar moeten omarmen. Mannen zijn nu eenmaal meer geschikt om in een brandweerpak met 40 kilo bepakking een ladder op te rennen. Vrouwen voelen zich nu eenmaal meer aangetrokken tot werken in de zorgsector. Laten we erkennen dat de brandweerman en de verpleegster niet gelijk zijn, maar wel gelijkwaardig. Laten we ophouden met doen alsof het erg is, of op een of andere manier moet worden ontmoedigd als een stel dat net een kind heeft gekregen in onderling gezamelijk overleg besluit dat de beste en financieel meest voordelige keuze is als de man blijft werken en de vrouw part-time gaat werken. Laten we vieren dat het mogelijk is dergelijke keuzes uberhaupt te maken. Politieke correctheid begint een erger keuzebeperkende dwangbuis te worden dan de rolpatroonbevestigende normen uit het midden van de vorige eeuw ooit zijn geweest.

Jan Slot | 19-07-17 | 10:57 | + 8 -

Een schoonmens (m) van mij is vuilnismens. Prachtig beroep. Heb ik ook nog gedaan tijdens de studie, net als medewerker in een sexshop, maar dat terzijde. Voorlopig heb ik tussen de vuilnismensen alleen nog maar heren rond zien lopen, op het kantinemens (v) na. Tijd om actief te werven voor piemeloze mensen die achter aan de wagen hangen en piemeltjes in de kantine?! (iets van gelijke behandeling in gelijke situaties)

Haringkoning | 19-07-17 | 10:53 | + 1 -

@KapteinClaus:
Het is zeker wel een oplossing voor een probleem: Hoe houdt je als niets kunnende huil-elite invloed.
Zo dus: door het gelijk naar jouw kant te trekken, en nu en dan mensen die wel iets kunnen daar op af te rekenen. Dan blijft de rest van de geprivilegeerden naar je pijpen dansen omdat ze bang zijn hun prettige positie te verliezen.
Daarom zijn deze mensen ook zo bang voor Trump of Baudet: die bieden weerstand en komen er mee weg.

frank87 | 19-07-17 | 10:31 | + 2 -

Het is mij duidelijk dat het weer eens hoog tijd is geworden voor een oorlog. Survival of the fittest. Het lijkt niet anders te kunnen. Jammer, maar helaas. De Grote Reset.

Poekieman | 19-07-17 | 10:02 | + 7 -

Het is een non-oplossing voor een niet bestaand probleem.
KapiteinClaus | 19-07-17 | 08:00 | + 0 -
Bondige en correcte samenvatting.
Maar, we hebben inmiddels een grote groep afgestudeerden in overbodige socio studies.
Tegenwoordig is iedereen gelijk en moet iedereen kunnen afstuderen. Dus kregen we tientallen socio studies voor mensen die niet slim genoeg zijn om echt toe te voegen aan de maatschappij. Zo ontstonden zelfs 'gender studies'.
Na hun afstuderen op deze pretcursussen proberen ze hun gemankeerde denkbeelden op de maatschappij los te laten.
Uiteraard krijg je dan deze achterlijke maatschappij ontwrichtende onzin.

arbeid_loutert | 19-07-17 | 08:47 | + 16 -

Wat is het nut hiervan? Waarom wordt deze gender shite ons opgedrongen? Het is een non-oplossing voor een niet bestaand probleem.

KapiteinClaus | 19-07-17 | 08:00 | + 5 -

Krijgen we dan nu ook een gemixte verzameling van mannen die verrukt gaan kijken bij een nieuw maandverband product?
Blijft over het dilemma van de leeftijd van die mannen.
En ook of ze gespierd en sportief mogen zijn of typische couchpotatoes.

Gijsie | 19-07-17 | 07:16 | + 8 -

Een winnende commercial speelt in op de feelings van mensen. Waarbij de toekomst een fantasie moet zijn. Dat is altijd een contra productie van de werkelijkheid van de mens. Die zit vooral in een geconditioneerde levenswijze... dagelijks.

Hem vooral opgelegd door omgevingsfactoren. Zoals partner, werk en woonland.

duitse herder | 19-07-17 | 04:34 | + -3 -

Ik ben zo gekwetst door die reclames met dure auto's die ik niet kan kopen.

Vespucci | 19-07-17 | 00:21 | + 21 -

Heerlijk, er is altijd wel iemand gekwetst dus we zijn binnen no-time van alle reclame af.

Harry Turtle | 18-07-17 | 23:49 | + 6 -

Dat is nu de kracht van SJW: je kunt er altijd iemand mee tot de grond gelijk maken. Dat houdt de mensen op hun hoede.

frank87 | 18-07-17 | 23:19 | + 2 -

@MegaKnaller. Kleine nuance: gelijk behandelen in gelijkwaardige situaties. En zo staat het zelfs in de grondwet:

"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld"

robskedebobske | 18-07-17 | 23:19 | + 4 -

@ Nonkel Frituur:

Wanneer komen er Nonkel Frituur-fandagen? Of een Nonkel Frituur T-shirt?
Nonkel Frituur - the movie?

Je bent mijn held! Een Belg, slimmer dan alle Nederlandse politici bij elkaar (ook al is dat niet echt een uitdaging, desalniettemin..)

Menno1867 | 18-07-17 | 23:14 | + 4 -

Jezus, wat een gezeik. Zal wel snel naar hier overwaaien.

Durkmans | 18-07-17 | 23:11 | + 11 -

Het is toch prachtig hoe er hele volkstammen zich druk maken om verschillen te ontkennen die een 3 jarige peuter feilloos kan benoemen.

Er is verschil tussen jongens en meisjes. Er is verschil tussen mensen met verschillende huidskleur. Mensen zijn NIET allemaal gelijk.

Je moet ze allemaal gelijk BEHANDELEN. Dat is iets anders dan zeggen dat ze allemaal gelijk ZIJN.

MegaKnaller | 18-07-17 | 22:48 | + 77 -

Lego associeer ik niet met jongens of meisjes, maar met Duitse Herders.

Nonkel Frituur | 18-07-17 | 22:47 | + 35 -

Policor en SJW to the rescue! Ja, die Britten weten wel wat 'weg met ons' is.

WernerT | 18-07-17 | 22:43 | + 26 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken