De redding voor zieltogend Blokker: de folder!

Vernieuwend hoor
Vernieuwend hoor
Blokker heeft weer eens wat briljants bedacht om zichzelf van de nakende ondergang te redden. Ons favoriete kwakkelconcern poogde eerder de dalende verkopen te stoppen met functionele spullen, een nieuwe winkelinrichting en het inzetten van een Hollywoodster. Desondanks blijven de verliezen zich opstapelen. Dus verkoopt Blokker Holding alle winkelformules (Xenos, Leen Bakker etc.) behalve Blokker en gooit het winkels dicht en mensen buiten. Omdat de strategie 'eerst snoeien, dan groeien' z'n beperkingen kent, komt Blokker met iets nieuws. Gepersonaliseerde reclamefolders moeten de steroïde gaan vormen. Deze 'dynamische' folder wordt dan toegevoegd aan de app van reclamefolder.nl die door zo'n 1 miljoen gekleurspoelde huismoeders schijnt te zijn gedownload. 'Een folder is nog steeds extreem belangrijk voor retailers en consumenten om mensen naar de winkel te trekken, online en offline. Maar een papieren exemplaar wordt vier á vijf weken van te voren bedacht. Vanaf vandaag brengen we een online reclamefolder die we sneller kunnen aanpassen', orakelt Peter Scholtes, marketingdirecteur bij de online-innovatietak van Blokker. Een inzicht waartoe Albert Heijn twintig jaar geleden kwam en zelfs het bankroete V&D van was doordrongen. Scholtes heeft zich door ontwikkelaar Publitas, dat ook voor AH en V&D werkt(e), echter op de mouw laten spelden dat de dynamische folder supervernieuwend is. Terwijl het enige nieuwe element is dat de folder voor online shoppers real-time aangepast kan worden. Schijnt de zon dan krijgt u vaker een barbecue te zien, is het zwarte koffiezetapparaat op dan toont de digitale folder een exemplaar in een ander kleurtje. 'Als iemand een wasmand heeft gekocht, dan heeft het geen zin om hem of haar online opnieuw een wasmand aan te bieden', licht digi-goeroe Scholtes toe. Baanbrekend inderdaad. Geruststellend voor Blokker is dat het zelf in deze fungeert als proefdier. De ontwikkelaar verwacht het concept binnenkort aan andere partijen te slijten. Maar die zijn dan natuurlijk al wel mooi voorbijgestreefd door Blokker.

Reaguursels

Inloggen

@Osdorpertje | 11-07-17 | 20:07
Mag ik je een 'Ja Nee' sticker adviseren? Dat scheelt je een boel oud-papier weggooien.
Mocht je het wijkblaadje ook ongezien weggooien dan bestaan er zelfs 'Nee Nee' stickers voor op de brievenbus.

koeberg | 12-07-17 | 13:03 | + 1 -

Gezien het inkoopvolumen van Blokker zouden ze voor de meeste plastic troep de prijs van Action moeten kunnen evenaren. In plaats daarvan is dezelfde rommel 5x duurder dan bij Action.
Een folder gaat dat niet oplossen.

Vogelbeest | 12-07-17 | 10:23 | + 2 -

De enige reden dat ik Blokker nog in de winkelstraat wil zien is omdat als hij dicht gaat er weer een hippe koffie/broodjeszaak voor terug komt. En daarvan hebben we er al hele rijen van.

sinar2 | 12-07-17 | 08:55 | + 3 -

Ik neem aan dat deze digitale 'revolutie' is bedacht om de vakbond stil te houden terwijl intussen zoveel mogelijk kapitaal wordt onttrokken aan het bedrijf. Blokker kan dan straks voor de eigenaren zo goedkoop mogelijk failliet gaan.

LaPachanga | 12-07-17 | 07:41 | + 0 -

Als een DTPer vele weken tijd nodig heeft om 'actueel' foldertje in elkaar te prutsen dan moet hij/zij een carriereswitch gaan overwegen.
Overigens zit ik niet te wachten op een online reclame logaritme dat bijhoudt wat ik eerder kocht. Schending van mijn pricacy is een gevoelig dingetje maar of de huisvrouwen van deze wereld er ook zo over denken valt ernstig te betwijfelen.
Ik wens de curatoren bijzonder veel wijsheid toe.

loze stijl | 12-07-17 | 00:11 | + 4 -

Zijn doodse ,cleane winkels geworden, die nieuwe Blokkers. Er moet troep staan, je moet niks kunnen overzien en over de rotzooi struikelen net als bij Kruidvat. Als ze dít doorzetten wordt het niks meer.
Niet eens een eigen klantenkaart. Folders krijg je via Offers op je Stocard app. Maar dan moet je wel een kaart hebben. Prutsers!

Zwizalletju | 11-07-17 | 23:21 | + 3 -

Hier in het dorp een Blokker metamorfose gehad. Dezelfde ouwe troep in nieuwe stellingen. Meer voor de handliggend was geweest nieuwe troep in oude stellingen. Kansloos. En Wehkamp en Bol.com doen al jaren aan dynamic marketing. Online. Sukkels.

Yeohan | 11-07-17 | 20:48 | + 12 -

Ik zou snijden in de keten, kunnen ze niet direct uit de Chinese werkkampen gaan leveren. Net als Ali express en de action.

JanLoos | 11-07-17 | 20:28 | + 0 -

Denk dat ik ik Blokker maar de lucht in gatenkaas ga verkopen. Breng het als baanbrekend, grensverleggend, innovatief, vernieuwend en allicht radicaal. Zeker dat ze dit gaan kopen.

Case: Als ik op een website ben, waar een realtime connectie is met het magazijn, waar cookies al mijn voorkeuren bijhouden, mijn inlog direct kan vertellen wat ik laatst heb gekocht en tegen welke prijs, mijn creditcard vooraf ingesteld staat, WAAROM zou ik dan in hemelsnaam op diezelfde website een PDF gaan openen om daar dan nog geen 50% van alle gemakken dat een webshop met zich meebrengt, te bekijken?

Wederom geeft Google me inzicht in de persoon die dit loopt te verkondigen...... en precies zoals ik me had voorgesteld.

lcb | 11-07-17 | 20:28 | + 5 -

Blokker de winkel bij uitstek die jarenlang de meest nutteloze prularia verkocht. Waren koeien in de mode dan waren de placemats, soepkommen tot en met de bloempotten met koe motief, en dan weer met kikker motief en dan weer met giraffe motief enz. enz. Wie koopt nou zulke bagger, heb ik me altijd afgevraagd. Troep met flinterdunne marges die alleen maar iets toevoegen aan het resultaat als je er pallets tegelijk van verkoopt. Maar de lol is er vanaf. Dit soort garbage kun je nu bij de Action krijgen tegen een dump, prijs dus Blokker in de problemen.
De Blokker winkels zijn nu hyper steriel, un-inviting en hebben iets van de kille Bijenkorf, alleen dan met de reputatie van een winkel van sinkel.
Blokker sterft, en na een aantal jaren zal het enige wat ons nog aan Blokker herinnert het optreden zijn van de Beatles in juni 1964.
Yeah, yeah, yeah, yeahhhhhhh

Memek | 11-07-17 | 20:21 | + 2 -

Ik behoor tot dat gedeelte van de bevolking dat wekelijk de folders ongelezen weg gooit.
Het is niet de folder die mij aanzet tot kopen. Ik koop pas iets als ik het nodig heb, en dan google ik even naar wie de laagste prijs heeft.

Osdorpertje | 11-07-17 | 20:07 | + 17 -

Gèh ... Publitas en Scholtes vertellen de huisvrouwen dan ook niet alles, nl. dat wat echt vernieuwend is:
Publitas heeft speciaal voor de Blokker een extra-super-innovatieve PDF ontwikkeld - de PDF met
subliminaal-beelden! Koopt Blokker, nu!

HeelStijl | 11-07-17 | 19:34 | + 1 -

Niemand mist de Blokker. Succes met de marketing.

omgponies | 11-07-17 | 19:30 | + 7 -

www.action.com/nl-nl/
-
De action.nl heeft geen dynamische folder, denk ik.

Raider Twix | 11-07-17 | 19:20 | + 10 -

Onlangs bij 4 blokkers geweest voor een airfryer. Bij 3 vestigingen heb ik meer dan 15 minuten staan wachten zonder geholpen te worden. Er liepen twee jonge meisjes in de winkel. Bij één vestiging was dat ding 30 euro duurder dan in de andere vestigingen. En..... ja ik koop nog graag in de winkel.

thekolere | 11-07-17 | 18:53 | + 8 -

Marketing is dood. Lang leve marketing.

Vespucci | 11-07-17 | 18:47 | + -1 -

De omzet van Blokker en veel andere winkels zal nog meer gaan teruglopen. Volgens het economieboek is omzet gerelateerd aan het aantal mensen in de buurt en hun koopkracht.
Maar naar mate er meer allochtoonse winkels komen vloeit de koopkracht weg. De meeste allochtonen voelen zich nl moreel verplicht te kopen bij hun stam-genoten. En vaak worden ze daartoe ook gedwongen.

Ci Ty33 | 11-07-17 | 18:29 | + 18 -

Zo onderhand heeft ieder vast het huis al vol staan met koffiezetapparaten, pannen, strijkbouten, badkamergarnituur en keukenhulpjes. Dat moet toch eens haar invloed hebben op de omzet van Blokker.

Takki Yah | 11-07-17 | 17:57 | + 12 -

De Blokker-folder is inderdaad het enige waarmee men huisvrouwen kan overtuigen om iets als 'onmisbaar' voor te stellen wat geen enkel normaal mens in huis zou willen. Van fluorescerende tuinkabouters tot ijsblokjes in de vorm van een giraffe, met de uitdrukkelijke garantie dat niks van wat u bij Blokker aantreft langer meegaat dan een half jaar. Het is een verdienmodel dat uitsluitend gericht is op het marginaalste, meest hulpeloze deel van de maatschappij, de Johnny's en vooral de Marina's met het IQ van een zak wortelen en het geheugen van een fruitvlieg.
Winkels die op een dergelijke manier misbruik maken van de zwaksten onder ons, en hierbij ook nog ons leefmilieu om zeep helpen met tonnen plastiek, die wens ik geen doorstart maar een spuitje van de dierenarts.

Nonkel Frituur | 11-07-17 | 17:36 | + 49 -

Misschien moet iemand even stage gaan lopen bij Amazin, in het verre Amerika.

Cowboy Henkie | 11-07-17 | 17:35 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken