BREKEND. De post verdwijnt

Heus
Heus
Groot nieuws op deze maandagmorgen. De postmarkt krimpt namelijk als een gek, zo observeerde het ministerie van Economische Zaken. Nu telt de markt nog 2,9 miljard (waarvan 2,7 miljard zakelijke) poststukken, maar da's 35% minder dan vijf jaar geleden. En om de aloude fysieke post nog enigszins aantrekkelijk te houden voor klanten maar vooral bedrijven is het volgens minister Kamp nu tijd voor 'fundamentele keuzes', ofwel een aanpassing van de wet universele postdienstverlening (UPD). Deze voert PostNL uit. Het ministerie geeft een aantal voorzetjes - waarin de naam Sandd trouwens niet voorkomt. Het verminderen van het aantal bezorgdagen zit daar inderdaad wel tussen. Verder reppen Kamps ambtenaren over eventuele tarieven in niet-stedelijke gebieden, aangezien bezorgkosten het grootste deel van de totale kosten vormen en de bezorgdienst op het platteland daardoor amper uit kan. Spreken we over de lange termijn, dan kunnen andere logistieke spelers - zoals de pizzabezorger - wellicht delen van de postbezorging gaan overnemen. Dit zijn overigens toekomstbeelden die de conclusies vormen van een onderzoek dat het ministerie liet uitvoeren naar de postmarkt. Daarin staat zwart op wit dat digitalisering de grote vijand van de fysieke post is. Het communicatiemiddel dat momenteel op één staat bij consumenten is WhatsApp, gevolgd door bellen en de e-mail. Post vindt zichzelf terug op plaats zes, net boven sms en Skype. Bij het mkb staat vanzelfsprekend e-mail op een eerste plek, en post op numéro vier. Verder is post toch vooral een 'gedoe', aldus 62% van de consumenten en 72% van het mkb. Maar uit het onderzoek kunnen we ook een conclusie trekken die nog veel pregnanter is.

keihardeconclusie.jpg

Want weet u nog, alle reuring eind vorig jaar rondom de mislukte overnamepoging van PostNL door het Belgische Bpost? Minister Kamp vond het allemaal niets alsmede een 'stap terug'. De rest van de Nederlandse politiek zag PostNL als een onmisbaar nutsbedrijf en maakte zich zorgen om het feit dat onze postbezorging op deze manier in de soep kon lopen. Het ministeriële onderzoek torpedeert deze tegenzin tot wat het is: puur chauvinisme.

Reaguursels

Inloggen

Het platteland is sowieso onrendabel. Waarom niet de post in de plaatselijke super neerleggen? Iedereen zorgt toch zo goed voor elkaar op het platteland? Kunnen ze ook de post meenemen.

loze stijl | 10-07-17 | 21:18 |
Zeker, maar degene die wel reclame willen ontvangen hoeven in principe niet op de dode bomen modus te zitten. Ik denk dat dit een gevalletje is van - we laten het maar zo - anders verliezen heel veel mensen hun baan.

Nehemia | 10-07-17 | 21:44 | + 1 -

Nehemia | 10-07-17 | 18:09 |
Sinds ik die nee/nee sticker op mijn brievenbus heb geplakt is het weldadig rustig op de mat geworden.

loze stijl | 10-07-17 | 21:18 | + 2 -

Waarom niet pizza's door PostNL laten bezorgen?

LuckyGirl | 10-07-17 | 19:10 | + 0 -

ToJBP | 10-07-17 | 17:30 | + 0 -
Want een oppermachtig monopolie is wél fijn? Voor beiden is iets te zeggen. Als er genoeg aanbod is om een nieuw postbedrijf in leven te houden, so be it.

Admiraal Balthasar | 10-07-17 | 18:12 | + 1 -

De berg reclamefolders elke week kan in principe ook verdwijnen. Ze kunnen er gewoon een pdf'je van maken en naar de geïnteresseerden opsturen.

Nehemia | 10-07-17 | 18:09 | + 2 -

Denk maar niet dat ik zelf op de fiets stap naar China als ik een onderdeel nodig heb. Post zal nooit helemaal verdwijnen.

Mertom | 10-07-17 | 17:51 | + 0 -

Een VVD'er als Kamp die zich opwerpt als beschermheilige van internationale bedrijven met wortels in Nederland. Beschermconstructies tegen overnames. Chauvinisme, inderdaad. De postmarkt moest zo nodig geliberaliseerd worden... maar waarvoor en voor wie? Op een moment dat al duidelijk was dat de postmarkt sterk zou krimpen. Minimaal 4 postbodes in je straat... PostNL, Sandd, Van Straaten Post en Business Post (in mijn regio). Waar is dat nou voor nodig? Verdeel en heers?

ToJBP | 10-07-17 | 17:30 | + 2 -

Post verdwijnt, mooi. Nu nog al die miljoenen kilo's aan reclamefolders.

Admiraal Balthasar | 10-07-17 | 16:59 | + 5 -

libertat | 10-07-17 | 14:48
Moet eens zien goe snel pgp ingeburgerd is als de overheid het gaat gebruiken.

frank87 | 10-07-17 | 15:53 | + 2 -

Ik ben erg blij met de overzichtelijkheid van papieren post, iets wat je niet krijgt met allerlei digitale accounts. Volgens mij heeft de post nog een sociale functie: subsidiebanen creeeren voor mensen die het kunnen melden als er iets aan de hand is bij een huis. Briefgeheim heeft ook z'n voordelen.
*gaat een kaartje schrijven*

Diotima | 10-07-17 | 15:24 | + 4 -

@libertat | 10-07-17 | 14:48
Zoiets bedoelde ik: helpx.adobe.com/acrobat/using/certifi...

En ja, u heeft een goed punt. Aan de andere kant, de postbode kan frauduleuze post bezorgen

(dat niemand nog op dat idee is gekomen, blauwe/"paarse" envelop met brief inclusief alle logo's, alleen een ander rekeningnummer).

kapotte_stofzuiger | 10-07-17 | 15:21 | + 4 -

@kapotte_stofzuiger | 10-07-17 | 12:34 | + 7 -

U vergeet dat email onbeveiligd is. Dat ik (en elke andere enigszins technisch onderlegde) u een mail kan sturen met een willekeurige afzender erop. Zoals bijvoorbeeld "From: [email protected]" of "From: [email protected]" . Kunt u zich de fraude-mailtjes al voorstellen? En de puinhoop die dit teweeg zal brengen in Nederland?

Diverse initiatieven om email te beveiligen (o.a. met PGP beveiligde handtekening en/of met PGP versleuteld bericht) komen niet van de grond, omdat de consument er geen waarde aan hecht.

De overheid heeft niet willen wachten tot dit probleem opgelost is, en laat u op een beveiligde website inloggen met Digid. Goed bedacht.

libertat | 10-07-17 | 14:48 | + 13 -

Ik krijg anders meer Chinese pakjes binnen dan vroegah NLse brieven. Via de PostNL.

Poekieman | 10-07-17 | 14:42 | + 3 -

Nonkel Frituur | 10-07-17 | 12:52 |
De regel dat op elk adres geleverd moet worden lijkt mij een goede. Je hebt als postgebruiker (consument/bedrijf) een gelijk speelveld. Anders gaan postbedrijven alleen maar in stedelijke gebieden zitten en is de klant iets verderop de lul.

Het probleem is het gebrek aan concurrentie, die is er op consumentengebied niet in Nederland. Postnl heeft daar het alleenrecht. Je zou met licenties moeten werken. Ieder bedrijf die landelijke dekking biedt mag zodoende meedoen. Heb je gelijk concurrentie, dus goed voor prijs en dienstverlening.

Henk657 | 10-07-17 | 13:53 | + 1 -

42 procent van de ondervraagden: "Post is gemak". Tja..

Henk657 | 10-07-17 | 13:46 | + 1 -

FW Ta-183 Huckebein | 10-07-17 | 12:19
Twee keer per week? Iedere webshop geeft voor 10 uur besteld, morgen geleverd. Die kunnen best een brief meenemen.

frank87 | 10-07-17 | 13:22 | + 3 -

Misschien tijd om de navelstreng door te knippen zodat PostNL (of onze Bpost) geen last meer hebben van die overheidsbemoeienis. Het is toch te gek dat een bedrijf dat 100% geprivatiseerd is nog steeds naar de pijpen moet dansen van de politieke dinosaurussen, enkel op basis van een wet die hen verplicht om op ieder adres te leveren.
Voor overheidsdocumenten zoals belastingbrieven, kiesbrieven, verkeersboetes enz. volstaat 1 levering per week. Als men vervolgens het land opdeelt in zones voor iedere weekdag, dan kan er efficiënt en winstgevend post bezorgd worden.
Het is echter waarschijnlijker dat de brieven niet met een aparte ronde meegaan, maar gewoon met de pakjes, inclusief de aan huis bezorgde boodschappen. De brieven steken dan gewoon tussen uw online gekochte wortelen en prei.

Nonkel Frituur | 10-07-17 | 12:52 | + 8 -

@sinar2 | 10-07-17 | 11:43
Dat dus.
-Krijg je een berichtje van MijnOverheid (als die al niet in je spambox belandt): "u heeft een bericht van de Belastingdienst/RDW/gemeente."
-Inloggen met Digid
-Naar berichtenbox klikken
-bericht openen, blijkt PDF
-PDF openen

Hoe moeilijk is het om het PDFje, liefst digitaal gesigneerd, direct naar de geadresseerde te sturen?

Nu nog iets vinden voor een goed alternatief voor de aangetekende brief en exploot

kapotte_stofzuiger | 10-07-17 | 12:34 | + 6 -

Jan Slot | 10-07-17 | 11:58 |

eens in de 2 weken? goed idee als er een rekening bij zit met een betalingstermijn van 10 dagen.

wat dacht je van 2x per week: woensdag en zaterdag? dat is al 60% minder dus dat moet al kostendekkend zijn als de markt slechts 35% is gekrompen.

FW Ta-183 Huckebein | 10-07-17 | 12:19 | + 7 -

@sinar2 | 10-07-17 | 11:43 | + 4 -
Doe nou niet... Dat gaat weer 2 miljard en een parlementaire enquete in 2023 kosten.

fail | 10-07-17 | 12:06 | + 6 -

De minister voor je karretje spannen, pluim voor de lobbymaffia van PostNL!

WernerT | 10-07-17 | 12:05 | + 12 -

"Daarin staat zwart op wit dat digitalisering de grote vijand van de fysieke post is."

Gooi maar door de shredder dan, dat onderzoek. De grootste vijand van de fysieke post is het partijkartel dat politici aanstelt als postdirecteur terwijl er een ondernemer moet zitten. Iemand die begrijpt dat je een restaurant niet kan redden door de enige overgebleven klant duizend euro voor een hamburger te rekenen.

Pierre Tombal | 10-07-17 | 12:00 | + 72 -

Een aantal garanties omtrent bezorging wettelijk vastleggen lijkt me geschikt, voor het algemeen belang van het kunnen versturen van brieven door overheidsinstellingen en bedrijven, maar we zouden af moeten van denken over post zoals we dat halverwege de vorige eeuw deden. De wet zou de meest minimale set basis-eisen moeten vastleggen: Elk huis moet bij oplevering beschikken over een brievenbus. Als je als bewoner je brievenbus weghaalt dan wordt op de grond voor de deur de nieuwe default brievenbus. Minimaal een keer per twee weken wordt er post bezorgd tegen een per algemene maatregel van bestuur vast te stellen kostendekkend maximum-tarief. Een beperkte set eisen aan aanbieders omtrent vertrouwelijkheid, integriteit, zorgvuldigheid en dergelijke zoals we die ook stellen in andere markten. Klaar. Als er markt is voor snellere bezorging (stukken waar een of andere vorm van spoed bij nodig is, zoals een hypotheekactie of rouwkaart) dan ontstaat die vanzelf, op dezelfde manier als waarop er een winstgevende markt voor pakketbezorging is ontstaan. Die spoed-eisende poststukken zullen dan duurder zijn om te bezorgen, wat er voor zal zorgen dat alleen echt spoedeisende poststukken snel bezorgd zullen worden. Dit zullen er voor de meeste mensen niet meer zijn dan een handvol per jaar. Voor het gros van de post is bezorging eens per twee weken voldoende, als er behoefte is aan vaker bezorgen dan ontstaan daar wel alernatieven voor waarvan de kosten een reflectie zullen zijn van de daadwerkelijke prijs. De meeste facturen hebben een betaaltermijn van enkele weken, overzichten van verzekeraars, pensioenfondsen, banken e.d. gaan over periodes uit het verleden en lopen al "achter". Er zijn maar weinig dingen die en per papieren post moeten, en tegelijkertijd spoedeisend en vaak voorkomend zijn. Tijdschriften e.d. kunnen worden bezorgd door de tieners die nu foldertjes rondbrengen.

Jan Slot | 10-07-17 | 11:58 | + -9 -


"Een aanpassing van de wet universele postdienstverlening"

De overheid die wetgeving aan wil passen omdat omdat het past in de tijdsgeest en de veranderende samenleving. Goed idee!

Graag ook doen met het verdrag van de Geneefse Conventie '49. Aanpassen naar de huidige tijdsgeest.

kleaudviool | 10-07-17 | 11:57 | + 20 -

Doe dan wel iets aan de Berichenbox van MijnOverheid. Want wat een gedrocht is dat.

sinar2 | 10-07-17 | 11:43 | + 48 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken