Postbezorger Sandd komt met goedkope postzegel (en legt problemen arbeidsmarkt uit)

De tokkie-zzp'er betaalt
De tokkie-zzp'er betaalt
In een leerzaam artikel van De Financiële Telegraaf mag postbezorger Sandd uit de doeken doen dat het Neerlands particuliere postmarkt wil veroveren. Op dit moment ligt het monopolie bij PostNL. Dat is geregeld met de wet op de universele postdienstverlening (UPD) waarin ook staat op welke dagen de post bezorgd moet worden en hoeveel brievenbussen zich in uw woonwijk dienen te bevinden. Sandd heeft in november een bedrijfsplan gepresenteerd aan minister Kamp van postzaken om dat monopolie over te nemen. De persvoorlichter van Kamp verklaart vandaag dat het bedrijfsplan ergens op een stapel ligt, en dan beslist niet bovenop. Gelukkig is het bedrijfsplan in handen gekomen van De Financiële Telegraaf. Wat we dankzij De Financiële Telegraaf tot nu toe weten: de markt voor particuliere post bedraagt €800 mio per jaar. PostNL verhoogt de postzegelprijs slinks. In de afgelopen jaren is, met toestemming van Kamp, de prijs van een postzegel verhoogd van €0,44 naar €0,78. Op de zakelijke markt zijn dergelijke prijsstijgingen achterwege gebleven. Het is dus niet zo, zegt Sandd, dat de stijging van de postzegelprijs nodig is om de krimp in de markt vanwege de digitalisering op te vangen. Sandd kan uw particuliere postbrief voor €0,55 bezorgen. Daarmee zouden alle Nederlandse consumenten tezamen €350 miljoen besparen op jaarbasis. Echt waar! Nu zullen velen vrezen dat de onderkant van de arbeidsmarkt voor dat astronomische bedrag zal moeten opdraaien. En dat is ook zo. Sandd blijkt niks te beroerd om de laagstbetaalde arbeidskrachten nog verder uit te kleden. De Financiële Telegraaf citeert de CEO van Sandd (zonder ook maar één aanvullende vraag te stellen of iets relevants te citeren uit het bedrijfsplan dat in handen is van De Financiële Telegraaf): 'Wij kunnen het goedkoper aanbieden, omdat de prijs van PostNL uitgaat van een aantal ficties, zoals het personeel in loondienst, met de voltallige pensioenverplichtingen en overhead. In werkelijkheid loop je helemaal niet tegen deze hoge kosten aan. De huidige postzegelprijs is kunstmatig veel te hoog.'

Reaguursels

Inloggen

nieuwe_Deen | 30-06-17 | 22:01

Kopenhagen en omstreken heeft 1,5 M inwoners. De rest woont elders. De post wordt dan met een auto hah bezorgd. Daar zit em de kostenpost.

duitse herder | 01-07-17 | 03:52 | + -2 -

Ik herinner mij nog van mijn jeugd (ca. 50 jaar geleden) dat je de postbode ook je eigen post weer kon meegeven !

Anacho | 30-06-17 | 22:47 | + 3 -

duitse herder | 30-06-17 | 14:11 |

Ik denk dat het geografische verschil wel meevalt. Groot verschil is dat de postbode wettelijk alleen mag afleveren bij een huis met het juiste naamplaatje. En vaak moeten ze met een loper eerst het trappenhuis in. Een hoop gehannes, en dat kost geld.

nieuwe_Deen | 30-06-17 | 22:01 | + 0 -

Oberon14 | 30-06-17 | 13:40

En dat zonder strafport... want wel Denemarken.

duitse herder | 30-06-17 | 15:31 | + 0 -

"Ik zou er GEEN ENKEL probleem mee hebben als de fysieke post maar één keer per week wordt bezorgd." De Literator | 30-06-17 | 10:10

Goed plan! Ik maak nu ook ongeveer 1x per week m'n brievenbus leeg. (nee-nee stikker en de rest digitaal, met uitzondering van de belasting dienst, en die kan best een week wachten.)

W_F | 30-06-17 | 14:50 | + 0 -

nieuwe_Deen | 30-06-17 | 12:39 |

Maar wel 50 gram. De situatie is het geografisch verschil. Even groot als NL maar 5,5M mensen die vooral buiten de enkele steden wonen.

duitse herder | 30-06-17 | 14:11 | + -4 -

/offtopic: ik zit hard te grinniken over de Deense insider grappen van Das Kapital

Oberon14 | 30-06-17 | 13:40 | + 8 -

Het zijn mooie woorden van Sandd die neerkomen op een race to the bottom. Consumenten willen alles goedkoop, maar realiseren zich niet dat dit ten koste gaat van de werkgelegenheid en de lonen. Niet van de winst van het bedrijf in ieder geval.

Oberon14 | 30-06-17 | 13:33 | + 5 -

PostNL heeft goede en foute postbezorgers en Sandd heeft dat evenzeer. Dat ligt niet per sé aan het bedrijf maar aan de mentaliteit van degenen die met uw eigendommen lopen te knoeien.
Beide bedrijven leggen pittige sancties op aan lieden die de boel verkloten, je ligt er al vrij snel uit.
Heb je problemen met de bezorger, meldt het, dan is er weer een werkloze bij.
.
Het businessmodel van PostNL en dat van Sandd is niet te vergelijken. Sandd bezorgt overigens maar 2x per week. Iemand die bij Sandd werkt heeft in beginsel geen regulier (tijdelijk) contract, maar is een free lancer (zelf je afdrachten regelen bij de aangifte). Die goede oude tijd dat de postbode nog de ambtelijk eed had afgelegd is sinds 2004 verkruimeld. Een postbezorger is de huisvrouw, de student, de bijklussende moeder, de 50 tot 65 plusser, de werkzoekende, de kansloze werkzoekende, een persoon met een sociale indicatie (verplicht), een Pool, een Bulgaar enzovoorts.
Iedereen die een beetje kan lezen en tellen is in beginsel geschikt; voor pakketdiensten volstaat een rijbewijs, een eigen vehikel met een TomTom of zoiets.
Zowel PostNL als Sandd of pakketbezorgdiensten hebben maar 1 doel: winstmaximalisatie bij en krimpende markt
Personele kosten zijn de zwaarst op het resultaat drukkend, dus raad eens waar de bijl in gehanteerd wordt.
Ik ben voorstander van minder bezorgmomenten (zoals als Sandd dat doet) en de verhoging van de tarieven door Post NL is grotendeels diefstal.

Memek | 30-06-17 | 13:20 | + 2 -

@ Tel Aziaat | 30-06-17 | 10:35:
U begrijpt mij niet helemaal juist. In de door u aangehaalde oude situatie, wat u als ideaal zag, was de postbezorging een monopolie. Concurrenten konden niet instappen. Ik pleit juist voor een systeem met gemeenschappelijke bezorger (aan huis) voor alle concurrerende postbedrijven. Dus het ophalen, sorteren en vervoer door het land is voor ieder bedrijf apart en hierop kan men concurreren. En zo was het in de monopolistische organisatie voor de liberalisering zeker niet.
Het voordeel van een systeem waarbij het laatste deel van de bezorging voor alle postbedrijven gemeenschappelijk zou zijn, zijn:
- Makkelijke instap van concurrenten en hierdoor een prijsdrukkend (tarieven) en serviceverhogend effect. Het is dan mogelijk om zich te onderscheiden door een lager tarief en minder vaak in de week te bezorgen (door minder vaak de distributiecentra te beleveren) of een wat hoger tarief en 24 uurs levering. Ook hebben concurrenten gelijk een landelijk bezorgnetwerk.
- Fatsoenlijke betaling postbodes. Zelfde postvolume hoeft qua bezorging niet door 3 verschillende bezorgers bezorgd te worden waardoor voor die ene bezorger een fatsoenlijke betaling mogelijk is.
Tevens zou deze bezorger weer kleine en lichte pakketjes aan huis kunnen bezorgen, wat een drukkend effect zou hebben op de, bij het buitenland vergeleken, hoge tarieven voor de pakketbezorging.

kortebroek | 30-06-17 | 12:53 | + 0 -

Post in Nederland is niet zo slecht.

In denemarken hebben we wel echte postbodes.
Maar dan betaal je dus ook 108ct (dkk 8) voor een simpele binnenlandse brief.
En die is dan vrijwel gegarandeerd NIET de volgende dag bezorgd.
Bezorgtijden van een week zijn geen uitzondering.

nieuwe_Deen | 30-06-17 | 12:39 | + 6 -

@Feynman | 30-06-17 | 10:55 | + 1 -
PostBODES bestaan nog steeds, ze komen alleen niet meer buiten en zitten vrijwel alleen maar achter de SZK (sorteer- en zetkast). Tot hun eigen ongenoegen overigens.

Verder adviseer ik u om uw klachten te richten aan PostNL zelf, want er wordt wel degelijk gevolg aan gegeven als de plaatselijke post- of pakketBEZORGER er een potje van maakt. PostNL is hier namelijk gewoon wettelijk voor de gevolgen aansprakelijk.

Ik heb iets vergelijkbaars overigens ook meegemaakt, maar na 2 keer klagen liep er een andere postBEZORGER door de wijk. Het beleid: eerste keer = waarschuwing, tweede keer in hetzelfde jaar is op staande voet ontslag, voert men nog steeds.

Tel Aziaat | 30-06-17 | 12:34 | + 0 -

gewoon de prijs van postzegels niet meer laten stijgen als de inflatie.
en (afgezien van rouwpost) post 3x per week bezorgen ipv 5x: dinsdag, donderdag en zaterdag.

FW Ta-183 Huckebein | 30-06-17 | 12:24 | + 0 -

Dan maar zo! | 30-06-17 | 11:03
Klopt... heb daarom nu 2 brievenbussen.

duitse herder | 30-06-17 | 12:23 | + 1 -

Waarom bepaalt de overheid dat ik alleen bij PostNL een brief mag verzenden? Niet dat ik dat ooit doe, maar dat is een tweede. Blijf het absurd vinden.

Henk657 | 30-06-17 | 11:54 | + 0 -

@ duitse herder | 30-06-17 | 11:00 | + 0 -
Je vergeet erbij te zeggen dat ze in Denemarken geen post bezorgen, maar dat ze je negatieve hypotheekrente in bankbiljetten door je brievenbus proppen.

Dan maar zo! | 30-06-17 | 11:03 | + 32 -

Montgomery Burns | 30-06-17 | 10:44 |

Het woord poststuk is inderdaad in Denemarken uitgevonden. Nu kopiëren ze dat ook in Nederland. Met 65 plussers.

duitse herder | 30-06-17 | 11:00 | + -7 -

Vroeger hadden we maximaal 2 postbodes in de straat op een dag. Die met de fiets en die met de auto, allebei met een mooi inkomen. Nu hebben we er zeker 8 op een dag allemaal met een inkomen waar zelfs een slaaf niet zijn nest voor uitkomt. Noem het maar vooruitgang..

Stonecity | 30-06-17 | 10:58 | + 30 -

Post? Waarom zou je je emails uitprinten?

hoi:) | 30-06-17 | 10:56 | + 13 -

Tel Aziaat | 30-06-17 | 10:11
"Een tiental jaar geleden..." Toen er nog postBODES waren met een serieus CAO salaris. In plaats van de huidige postBEZORGERS op minimumloon of bijstandswerkgelegenheidsproject zonder volledige werkweek. U praat over een compleet ander tijdperk. Staatsbedrijf met verborgen werkverschaffing, in plaats van een uitgeknepen organisatie met loonslaven die geen kans krijgen hun werk goed te doen.

Van mij zijn ze in de afgelopen jaren gewone post kwijtgeraakt, rouwpost kwijtgeraakt, rouwpost bezorgt na de uitvaartdienst, aangetekende post een week vertraagt en ongeveer tien procent mijn post eindigt bij de buren, en hun post hier. (dat noemt PostNL op tijd bezorgt)

Leuk dat je een historisch overzicht geeft hoe het vroeger beter was, en dat beeld herinner ik mij ook zo, het gaat er mij even om wat er nu gebeurd.

Feynman | 30-06-17 | 10:55 | + 3 -

In Denemarken wordt de post bezorgd door schaars geklede blondines, nog voor het verstuurd is en uiteraard geheel gratis.

Montgomery Burns | 30-06-17 | 10:44 | + 49 -

Ik heb eigenlijk nooit problemen met PostNL. Alles wordt keurig en voor zover ik kan nagaan op tijd bezorgd.

Ook nooit meer pakjes die bij de buren ofzo worden achtergelaten. Dat was vroegah wel eens idd.

Poekieman | 30-06-17 | 10:41 | + 7 -

Lees ik dat nou goed: Normale loonkosten fictief? Wat een goed businessmodel! Slavernij heet dat toch?

Dan maar zo! | 30-06-17 | 10:36 | + 22 -

@kortebroek | 30-06-17 | 10:12 | + 0 -
Dat wat u voorstelt was precies hoe het geregeld was voor de "liberalisering" van de postmarkt.
De jaarlijkse aanbestedingsrondes waren er inderdaad niet en zo'n systeem is ook gewoon onmogelijk. De volumes aan post die PostNL sorteert en bezorgd zijn namelijk best fors. Ga maar uit van 2 flinke fietstassen vol van tezamen 30 kilo voor iedere 300 adressen (zeer conservatieve schatting) en een beetje postbode sorteert en loopt dat zo'n beetje twee keer op één dag. Een organisatie die met dergelijke volumes werkt kan gewoon niet in een paar maanden uit de grond worden gestampt en als Sand denkt dat zij het wel kunnen, dan is dat een forse overschatting van zichzelf. Daarnaast gaan aanbestedingsrondes in Nederland toch bijna altijd over het prijskaartje en dus is de bezorger uiteindelijk toch de persoon die aan het kortste eind trekt.

Ziehier waarom jaarlijkse aanbestedingen niet werken en ook waarom wij voor de "vrije-markt-economen" het monopoly decennia lang in stand hebben gehouden.

En iedereen maar klagen met de kerst....

Tel Aziaat | 30-06-17 | 10:35 | + 9 -

@frank87 | 30-06-17 | 09:38
De BOA's hier zijn zonder uitzondering vrouwen met ongeveer 50 kilo overgewicht. Per persoon.
Die kunnen geen post bezorgen want dan moet ze steeds van hun scooter afstappen.

sinar2 | 30-06-17 | 10:14 | + 14 -

Eigenlijk zou de post in Nederland anders geregeld moeten zijn. De bezorging aan huis moet zoveel jaarlijks aanbesteed worden, en iedereen mag tegen het aanbestede bedrag de gesorteerde post door de enige bezorger in de wijk laten bezorgen. Een beetje het idee van ADSL, iedereen mag zijn diensten leveren op de telefoonlijn die er ligt. Voordeel: fatsoenlijk loon bezorger, niet 3 verschillende bezorgers in de wijk en lagere postzegelprijs dan nu.

kortebroek | 30-06-17 | 10:12 | + -7 -

@Feynman | 30-06-17 | 09:24 | + 3 -
In werkelijkheid interesseert de kwaliteit van de postbezorging de consument niet en kiest zij bunkerhard voor prijs wanneer dat mogelijk is.

Tevens is uw these "Post proberen ze in de eerste 24 uur te bezorgen, als dat niet lukt, dan gaat die post pas mee als er tijd over is." gewoon pertinent onwaar.
Een tiental jaren geleden (toen postbode zijn nog een vak was) was ik zelf postbode om mijn studie te bekostigen. Voor rouwkaarten en medicijnen gaat men toch echt terug of een extra ronde. Als aangetekende post niet op tijd was, dan ging het bij de eerstvolgende ronde toch echt mee en de bankpassen van de Rabobank die aangetekend worden verstuurd, worden toch echt alleen afgegeven aan de geadresseerde. Iemand die de deur open doet en het paspoort van geadresseerde kan tonen is niet genoeg, het moet echt de geadresseerde zelf met Rijbewijs, ID-kaart of Paspoort zijn. Tevens hoort dit soort post ook niet mee te worden gegeven aan de "postbezorgers", maar loopt/rijdt hier wel degelijk een bode met een vaste aanstelling voor.

Inzake de pakketbezorging heeft u wel degelijk gelijk, dat is een puinzooi geworden toen men bedacht dat men er dagloners (ZZP-ers) op kon zetten. Ook maken de postbezorgers nog wel eens fouten met reguliere brieven die op de verkeerde adressen belanden, maar laten we het aantal manco's, verdwijningen, de snelheid en al helemaal de punctualiteit van PostNL niet vergelijken met Sand. Sand bezorgt naar verhouding veel vaker brieven op verkeerde adressen, met dagtekeningen van ruim drie weken of verder in het verleden.

Dus laten wij alstublieft niet doen alsof er geconcurreerd kan worden op basis van betrouwbaarheid, kwaliteit, snelheid en/of punctualiteit. Er wordt geconcurreerd op prijs en in dit geval kan dat alleen maar betekenen dat de algehele kwaliteit van de postbezorging achteruit gaat en dat PostNL uiteindelijk zijn betrouwbare diensten geheel van de markt zal halen.

Ik sluit af met een inside-joke onder postbodes: "Als er in een wijk veel huizen te koop staan, ligt dat aan de postbode", waarmee er wordt gedoeld op het feit dat een snelle en betrouwbare postbezorging in Nederland van vitaal belang is. Het opdoeken van het PostNL monopoly zou voor Nederland zomaar eens de volgende stap in de richting van een bananenmonarchie kunnen zijn.

Tel Aziaat | 30-06-17 | 10:11 | + 36 -

Spoedzaken krijg ik allemaal via de mail. Ik zou er GEEN ENKEL probleem mee hebben als de fysieke post maar één keer per week wordt bezorgd. Dat scheelt in de kosten. Wat vinden jullie ?

De Literator | 30-06-17 | 10:10 | + 4 -

Is het niet tijd om de post gewoon door BOA's te laten bezorgen? Meer blauw op straat, en ze hebben al een pensioen.
Dat is synergie...

frank87 | 30-06-17 | 09:38 | + 34 -

Sandd kan veel beter met het argument komen dat PostNL steeds vaker er een potje van maakt. Bezorgen bij de buren, aangetekende post een week vertraging geven, jullie kennen het wel. Het wordt tijd dat de minister in ieder geval dreigt de concessie in te trekken als de ellende voortduurt.

Post is bijvoorbeeld óf op tijd, óf te laat. Post proberen ze in de eerste 24 uur te bezorgen, als dat niet lukt, dan gaat die post pas mee als er tijd over is. Want dat scoort beter. Niet voor de klant, maar in het wettelijke overzicht.

Concurrentie op kwaliteit zou ik heel interessant vinden.

Feynman | 30-06-17 | 09:24 | + 29 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken