LOL, FNV wil miserabel horecapersoneel meer geld geven

Oh men
Oh men
Eerst even een serie disclaimers: op veel plekken in Nederland is horecapersoneel best ok. Het haalt het vaak niet bij de gastvrije garçons in de ons omringende landen, maar soit. Er zijn echter te veel steden (you know who you are) waar de horeca wordt gedragen door zo goedkoop mogelijk personeel met zo min mogelijk kennis en zo weinig mogelijk klantvriendelijkheid. Daarnaast speelt er nog eens een personeelstekort onder de hotels, restaurants en cafés. Nu ligt het voor de hand om, zoals de FNV te concluderen, dat er dus beter betaald moet worden. We hebben het vaker gezegd: pay peanuts etc. Dus we zijn het er niet volkomen mee oneens. "Gezien de stijgende horecaomzetten op rij stelt FNV Horeca een loonsverhoging voor van 4,75 procent met terugwerkende kracht voor de periode 2013-2016, aangevuld met een loonsverhoging van 2,5 procent voor 2017." Kijk, naast dat dit nogal hoge eisen zijn, is het goed mogelijk dat dit werkt. Meer loon --> meer gewillig personeel. Maar wat hebben we dan opgelost? Volgens nota bene FNV zelf is de kwaliteit van de horeca in het geding door het personeel. Wie zegt dat meer personeel de oplossing is voor het slappe excuus dat we op veel plekken in Nederland 'service' noemen? Hoezo gaat meer personeel voor meer kwaliteit zorgen? Het is niet alsof de enige reden voor matige service een tekort aan botte mensen is. Want zo kennen wij er ook nog wel een. Zo maar een ideetje om de Nederlandse horeca te verbeteren: je krijgt pas een diploma van je opleiding als je in landen als Duitsland en Amerika stage hebt gelopen. Dit zijn plekken waar service verplicht is en waar - zeker wat betreft Amerika - de fooi torenhoog is als je je werk goed doet. En misschien moesten we überhaupt maar eens nadenken over meer variabele beloningen in de horeca. Het is niet dat mensen geen fooien wíllen geven.

Reaguursels

Inloggen

In Nederland is de horeca geen beroep waarvan je als medewerker kunt leven(behalve de sterrenrestaurants). Bij elk bezoek aan Nl ben ik weer verbaasd over de slechte bediening. Ok het kost ook haast niks, maar toch. Maak er een normaal beroep van en zorg dat je er kostwinner van kan zijn.

Zatkniss | 29-06-17 | 15:17 | + 3 -

@klaaaaz | 29-06-17 | 12:23
Er valt zeker wel wat voor te zeggen beloningen voor het halen van vooraf bepaalde targets, in sommige bedrijven wordt hier ook mee gewerkt met wisselend succes. Ik zit er echter niet op te wachten dat ik rustig op een terrasje of in een café zit waar de ober/serveerster of barkeeper tot vervelens toe me producten probeert aan te smeren om maar iets extra te kunnen verdienen. Ik ben zeer zeker voor een beetje upselling als de mogelijkheid en als ik dacht dat mijn gasten er oprecht blij mee zouden zijn raadde ik ze ook van harte en extra borrelplank of een lekkere trappist aan. Maar als ik mensen iets ongevraagd wilde opdringen was ik in m`n studententijd wel outbound bij een callcenter gaan werken.

@1,2,tja,tja,tja | 29-06-17 | 13:42 Geheel mee eens. Natuurlijk is het voor veel bedrijven nodig om voor drukke perioden een flexibele schil van tieners en studenten. Maar zelfs als je in die personeelsleden even een dagje intensieve training zou investeren verdien je het makkelijk terug.

@RdeFriesch | 29-06-17 | 14:20 Gezien de geschiedenis kan ik me uw frustratie voorstellen en ik durf ook zeker niet te stellen dat alle huidige horecabedrijven de regels correct naleven (maar iedereen met een beetje verstand en mensenkennis heeft dat snel genoeg door). Er zijn echter ook vele ondernemers met passie voor horeca waar je als werknemer dik tevreden mag zijn. Ik heb maanden gewerkt waarin in zeker wist dat ik onderaan de streep meer over hield dan m`n baas. En iedereen die ik betrapt zou hebben jatten uit de kassa had de lade mogen opvreten.

KrisP | 29-06-17 | 14:48 | + -1 -

@1,2,tja,tja,tja
Helaas ik kan je maar 1 plusje geven. Je slaat de spijker op z'n kop.
Ik heb zelf vanaf mijn 16 tot 28ste in de jaren 80 in de Horeca als kok gewerkt. Het is een grote uitbuiterij van jeugdigen en jongvolwassenen. Ik kan over de jaren dat ik in de horeca heb gewerkt niks terug vinden in de pensioensystemen. Die smeerlappen hebben de premies in eigen zak gestoken. Ik raad iedereen aan die in de horeca werkt, jatten wat je jatten kunt, flessen drank, biefstukken, greep uit de kassa, doe het!

RdeFriesch | 29-06-17 | 14:20 | + 0 -

@IvanS geen enkele branche waar met bonussen wordt gewerkt, worden deze per week of zelfs per maand uitbetaald.
Mijn ervaring is in ieder geval dat het personeel zich veel vriendelijker en hulpvaardiger opstelt omdat ze de deal willen maken. Ipv in een hoekje van de zaak met hun telefoon te staan spelen en die zuchten te slaken zodra je ze je geld komt brengen.

klaaaaz | 29-06-17 | 14:14 | + 1 -

@klaaaaz Onzin, je krijgt betaald voor het werk wat je doet voor de werkgever. of dat nu dozen schuiven/biertjes verkopen of regels code kloppen is. Zulke incentive's als jij voorsteld geven alleen maar gedoe. "voorbeeld : je verkoopt 10 Tv's mooie extra bonus, 2 weken later worden er 9 teruggebracht en gecrediteerd van de omzet, gaan we die dan ook minnen van het salaris ?".

IvanS | 29-06-17 | 14:00 | + 0 -

Maak van de horeca weer een vak, maak de titels beschermt, werk met echte bartenders, echte koks, echte gastvrouwen en echte obers Hang daar diploma's en een CAO aan. Dat is beter voor de gast, beter voor het personeel, beter voor de gastvrijheid. Geloof me voor de prijs maakt het niet uit, omdat 1 vakkracht met het gemak het werk van 2 ongeschoolde tieners oppakt en klanten nu wel terug blijven komen.

1,2,tja,tja,tja | 29-06-17 | 13:42 | + 4 -

Ik betaal in Nederland in de horeca nooit een fooi.
Ter info. 'Vroeger' werden er in Nederland fooien gegeven. Op een gegeven moment (ik schat 1970-1980) werd de fooi standaard op de rekening gezet (15%) en werd vermeld 'service compris' en hoefde er dus geen aparte fooi meer betaald te worden. Goede of slechte bediening men kreeg altijd 15%. Het was aan de baas om die 15% onder al het personeel te verdelen. Overigens kreeg het personeel ook een gezonde CAO waardoor de afhankelijkheid van fooien niet meer nodig was (als dat in Nederland al het geval was).
In de loop van de tijd werd dat 'service compris' niet meer vermeld en werd er weer over fooien gesproken en suggereerde men zelfs dat een fooi geven de gewoonste zaak van de wereld is. In feite dan dus 2 maal een fooi.
En daar trap ik dus niet in. Standaard betaal ik al voor de bediening via de rekening.

Butchijo | 29-06-17 | 13:36 | + 5 -

Ik zou pleiten voor een variabele beloning in elke commerciële functie. Werk je bij de Media Mark (oid) en je verkoop TV's? Hoe meer TV's je verkoopt, des te meer je verdient. Alles op commissie.

klaaaaz | 29-06-17 | 12:23 | + -2 -

Mensen vinden altijd wel een excuus om geen fooi te hoeven geven. Het is jammer dat je zo'n zaak als KrisP beschrijft niet zomaar herkent, en je voor hetzelfde geld penoze en uitbuiting kan steunen.
Gelukkig heeft Nederland twee buurlanden waar men, zelfs in de stadscentra, goede prijs/kwaliteitverhouding kan ervaren. 1,60 voor een pintje, het kan nog! Wat wel meespeelt is dat diverse landen lagere BTW-tarieven hanteren, vooral om lunch buiten de deur te stimuleren.

Diotima | 29-06-17 | 12:17 | + 1 -

Dan gaat een fluitje bier richting de 5 euro.
sinar2 | 29-06-17 | 09:44 | + 0 -

Een fluitje heeft 5% alcohol. En 68% belastingen.

duitse herder | 29-06-17 | 11:34 | + 2 -

Fooien zijn sowieso onzin. De legale variant van smeergeld.

SansUnique | 29-06-17 | 09:57 | + 4 -

FNV weet nog steeds geen verschil tussen omzet en winst. Meer omzet wil nog niet zeggen dat er sprake is van ruimte voor loonsverhogingen. Een werknemersorganisatie die deze begrippen verkeerd gebruikt, zou wegens onkunde niet mogen bestaan.

Dan gaat een fluitje bier richting de 5 euro.

sinar2 | 29-06-17 | 09:44 | + 1 -

Beetje eenzijdig verhaal dit. Laat FNV eerst eens wat doen aan uitbuiting in de horeca. Meer dan 50% onbetaalde overuren per week zijn geen uitzondering, ook niet in Michelin sterrenrestaurants. Dat is al jaren zo en overal in Nederland. Als je dan 50 cent extra per uur krijgt ga je echt niet harder lopen.

Zit wel een verschil tussen part-timers en full-timers. De eersten zijn in de meerderheid en zijn vaak studenten die moeite hebben zichzelf dienstbaar op te stellen. Die vinden zichzelf belangrijker dan de gast. Full-timers hebben vaak een opleiding gevolgd en hebben meer beleving voor het vak. Dat zie je al in kleine dingen zoals het glas naar je toe draaien en gebruik van goede etiquette.

henkiedeboer | 29-06-17 | 09:32 | + 2 -

Attitude FNV:

Er zijn 2 soorten werkgevers... slechte en hele slechte.

duitse herder | 29-06-17 | 07:32 | + 8 -

Top Down problematiek..
Overheid en Gemeente willen fors verdienen aan Horeca (lees burgers) Horeca ondernemer wil ook wat verdienen aan zijn saek ,'lees porties kleiner en prijzen iets hoger', personeel dat het loon vooral moet ophalen met de fooien,

de consument krijgt het letterlijk allemaal op zijn bordje!

Vorig jaar mogen concluderen dat Italië een zeer aangenaam land is om lekker, gezellig en ontspannen uit eten en drinken te gaan met vriendelijke prijzen en ja daar geef je als consument met een brede glimlach een mooie fooi.. eenieder happy!

fikkieblijf! | 29-06-17 | 07:19 | + 4 -

Ik heb tijdens mijn studie en ook enige tijd erna met enorm plezier in de horeca gewerkt en ben er ook nog altijd graag te gast. Aan beide kanten heb ik gezien wat een enorm verschil een gemotiveerd en goed opgeleid team van medewerkers kan maken.

Ik heb in een bedrijf gewerkt waar we met drie man lachend meer dan 4000 euro op een avondje omzetten, in een lullig café van amper 50m2. Met tevreden gasten en fooien die waar je je soms voor schaamde om aan te nemen. De eigenaar regelde trainingen, je wist alles van elk product en ging met het volste vertrouwen in jezelf, je collega's en de baas zelf de grootste drukte in. Als je team rust en vertrouwen uitstraalt werkt dat door naar de gasten en voelen zij zich prettig, blijven langer en geven meer uit. In dit bedrijf werd er ook meer betaald dan de standaard maar ik durf volmondig te zeggen dat we het waard waren.

Ik heb ook een paar weken in een groter bedrijf gewerkt waar we met z'n tienen amper dergelijke omzetten haalden, drukke dagen waren standaard een puinhoop. De helft van het personeel stond liever met een peuk of haar telefoon in de handen stond dan te werken. Daar werkten ze met zo goedkoop mogelijke krachten en werd nergens tijd vrij gemaakt voor oefening, training of instructie. Bij slecht weer konden alle "losse" krachten gelijk opsodemieteren en bij drukte werd verwacht dat iedereen als een hondje kwam opdraven. Ik stond dagelijks met het schaamrood op de kaken verontschuldiging te maken voor iedereen.

Maar ik kon het m'n collega's amper kwalijk nemen. Voor amper 8 euro per uur door iedereen incl. je "leider" afgeblaft worden omdat je niet zonder instructie en oefening alles direct goed doet is geen manier om iets te leren. De gasten liepen ontevreden weg en de paar werknemers met een beetje passie voor de horeca hielden het nooit langer dan een paar weken vol. Op beiden reageerde de "bedrijfsleider" met "voor hun 10 anderen".

En helaas kreeg die l*l vaak gelijk ook. De gasten bleven wel komen, het was immers een prachtige locatie en een bekende naam. Ik hoop van harte dat iedereen die zo graag mag zeuren over het gebrek aan service in de Nederlandse horeca dit type zaken links laat liggen en z'n geld uitgeeft in een zaak waar de eigenaar z'n personeel niet enkel als kostenpost ziet. Goed horeca personeel is onderdeel van je beleving. Dat bereik je met oefening, opleiding en training en daar mag wat mij betreft best wat extra voor betaald worden.

KrisP | 29-06-17 | 02:36 | + 58 -

Wil best fooi geven naar mate van de kwaliteit van de bediening, maar dan moeten eerst horeca prijzen met 50% omlaag. Ga eens in duitsland uit eten in een normaal goed lopend restaurant in een drukke straat. Je betaald de helft vergeleken met hier..... In de VS geef ik ook 15%+ fooi of er moet echt iets mis zijn geweest. Variabel belonen gaat echter alleen werken als de hele branch in 1 keer overstag gaat. En de FNV zo'n 40 jaar kennende gaan die niet voor lange termijn kwaliteit voor de klant voor wie je het uiteindelijk doet, maar voor de dienstverlener in de horeca die daarvalleen werkt omdat hij/zij niets anders kan. En dan moet je dw consequenties ook aanvaarden. Als ik toch nul service krijg omdat personeel incapabel is, laat mijn biertje dan maar door drone of robot op t terras bezorgd worden.

powerpoes | 29-06-17 | 00:15 | + 16 -

mentaliteit in het westen, beetje oostwaarts en het is goedkoper en vriendelijkere service.

omgponies | 28-06-17 | 22:31 | + 9 -

Duitsland en service in één zin?
En wat is er zo geweldig aan de service in de States? Om de 5 minuten iemand aan je tafel en ongevraagd de rekening op tafel terwijl je nog met je laatste hap bezig bent.

fredflange | 28-06-17 | 21:57 | + 3 -

@Prof. Pim Pam Pet | 28-06-17 | 21:28: Je hoeft niet thuis te blijven...

H. Caulfield | 28-06-17 | 21:42 | + 71 -

Fooi geven? Voor chagrijnige serveersters met een reet van een meter die voor €2,80 een fluitje bier op tafel komen pleuren? Wat denk je zelf?

Prof. Pim Pam Pet | 28-06-17 | 21:28 | + 42 -

Hogere kosten voor mensen van vlees en bloed zullen de robotisering alleen maar aanjagen. Slim bezig FNV!

erkomenanderetijden | 28-06-17 | 21:07 | + -8 -

Ik heb zelf 1 jaar in Utrecht achter de bar in een café gewerkt. Ik -we- mocht de prima fooien houden. Daar praat het FNV liever niet over...

duitse herder | 28-06-17 | 20:58 | + -7 -

De Nederlander kennende vraag ik me af of 'ie meer fooi wil geven.

grancolombiano | 28-06-17 | 20:43 | + 26 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken