ICT-banen liggen voor het grijpen, maar hoog salaris niet

Werk!
Werk!
Hoe gaat het nu eigenlijk met onze kenniseconomie? Da's een vraag die het CBS jaarlijks beantwoordt middels een rapport met de alleszeggende naam 'ICT, kennis en economie'. In dat kader springt toch vooral de ICT-sector in het oog, ofwel de 'drijvende kracht voor de groei van de Nederlandse economie', aldus de statistici. Want kijk maar naar de omzetgroei in die sector: die was in 2015 liefst 9,8%, tegenover een totale Nederlandse groei van 3,2%. Het zal u dan ook weinig verbazen dat het aantal ICT-bedrijven als kool groeit. Ons land telde in Q4 van 2011 nog 59.000 ICT-toko's, maar eind vorig jaar was dat alweer zo'n 72.000. Dit alles laat zich inderdaad ook voelen in de arbeidsmarkt voor ICT'ers. Zo telde de sector in het eerste kwartaal van dit jaar 12.300 vacatures (was in Q4 van 2016 nog ongeveer 10.000, en eind 2011 6.600) - ook wel 6,5% van alle vacatures. Uit weer een ander CBS-onderzoek blijkt zelfs dat één op de vier ICT-bedrijven minder kan produceren vanwege een gebrek aan personeel. Vergelijk dat met de 10% Nederlandse niet-financiële bedrijven die een dergelijke krapte ervaart. De ICT-krapte groeit overigens ook fors, aangezien begin 2015 nog één op de negen ICT-bedrijven de arbeidsnoodklok luidde. Afijn, dit lijkt een perfecte onderhandelingspositie voor ICT'ers, maar dat blijkt in de praktijk nogal tegen te vallen. Een bovengemiddelde loonstijging zit er namelijk in de sector niet in, zegt CBS-hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen tegen het FD. 'Voor de crisis van 2009 stegen de lonen in de ICT boven gemiddeld, na de crisis bleven ze juist achter.' In afwezigheid van CBS-cijfers hierover kan Van Mulligen voor dit 'geks' geen verklaring geven. Wél weten we dat de ICT-lonen vanaf 2015 weer bovengemiddeld groeiden, tot een gemiddeld uurloon van €15,30. Maar daar zal nog wel wat groeiruimte zitten. Cursusje onderhandelen, iemand?

gaatbestlekker.jpg

Reaguursels

Inloggen

@Cowboy Henkie | 28-06-17 | 06:09
Ik heb juist geen telefoon of laptop van mijn werk. Als ik de deur achter me dicht trek, is'tie dicht. Je betaald me voor 40 uur, je krijgt 40 uur. (Er kan voor bijzondere omstandigheden best een uitzondering gemaakt worden)
Maar in principe ben ik na mijn werktijd niet aan het werk, en niet bereikbaar. Ik heb een leven naast mijn werk, dankuwel graaggedaan.

TheEgg | 28-06-17 | 08:46 | + 3 -

Haha. Hoe sommige krabbelaars nog praten over X loon..,plus laptop en telefoon. Wow, een draagbare telefoon! Alsof dat laatste zoden aan de dijk zet. Iedereen heeft anno 2017 toch een kast vol van die rommel thuis?

Als je tijdens het onderhandelen op die toer gaat, moet je noet verwachten dat je snel (tussen nu en 100 jaar) rijk gaat worden.

Cowboy Henkie | 28-06-17 | 06:09 | + 2 -

@plasticzakkenwasser | 27-06-17 | 14:09
Wut??? Welke mongool is nu consultant in dienst van een bedrijf? Jij werkt je te schompes en hebt alle nadelen van consultant zijn (veel reizen, veel stress en veel uren) en je baas gaat er met je salaris vandoor... Toen ik nog consultant was, wilde ik ook graag de voordelen (cash is king!) hebben. Ik had/heb geen omhoog gevallen 'manager' nodig om aan werk te komen cq te houden...
Consultant = zzp'er, anders ben je een dief van je eigen cashcow.

ZwarteDag | 28-06-17 | 00:11 | + 1 -

@derksje | 27-06-17 | 11:48
Yep, the race to the bottom. On the long we're all dead, maar door de EU gaat dat wat korter duren. Je schiet jezelf hierdoor namelijk in je voet waardoor niet het oosten het beter gaat krijgen maar het westen slechter. Daardoor is er minder geld voor de EU beschikbaar waardoor in het westen de belastingen stijgen en het vliegwiel effect is geboren.
Het eindigt ermee dat het vliegwiel out of control raakt en ontspoort waarna de EU wegzakt in het moeras van het verleden en een rokende puinhoop genaamd west europa achterlaat. Een reset naar 1945 dus en dan mogen jullie het opruimen. Jullie en de rest die deze debielen policor elite hebben gekozen want tegen die tijd ben ik allang weg en krijgt het westen een middelvinger van mij die ze verdient hebben...

ZwarteDag | 27-06-17 | 23:25 | + 1 -

Echt heel gek dat veel goede ontwikkelaars naar het buitenland vertrekken waar ze wel fatsoenlijk betaald worden.

Sir Hackalot | 27-06-17 | 22:37 | + 3 -

ik ben geen icter maar wat ik ervan zie worden er goedkope indiers ingezet voor het die-hard programmeer werk, zodat er hier weer een onzin management baan ontstaat waar een afgestudeerde tuthola international business interessant over kan gaan doen. wel weer leuk natuurlijk.

Ir. Wilhelmus | 27-06-17 | 21:12 | + 6 -

ICT-er... pfff... de heilige graal van de ICT-er is dat hij zichzelf opheft.
... ff half uurtje updaten van thuis.. klaar !

Tijd dat er een universele taal wordt uitgevonden waarmee alles met alles praat. Killer-ass fire-wall ertussen.. klaar is kees.

Maar dat willen ze niet , want bilable uurtjes. Zou de samenleving miljarden besparen.

goldsammy | 27-06-17 | 19:57 | + -12 -

Definieer eerst wat een ICT'er binnen de definitie 15 euro gemiddeld per uur. Ik kende er een (inmiddels ontslagen) die niet meer deed dan backup bandjes vervangen voor een hoog salaris. Skills had hij verder niet.

Atlantis-95 | 27-06-17 | 19:39 | + 3 -

Herken me niet in dit verhaal, deze ICT-er declareert ongeveer 125.000 per jaar. Ik denk dat het hier om 'ICT-ers' gaat.

accijnstoerist | 27-06-17 | 19:23 | + 2 -

Ik ben ICT'er. Zit op 70k per jaar, plus lease-auto, plus telefoon met abonnement. Plus nog een bonus als het ff meezit.

blablaGast | 27-06-17 | 17:18 | + -3 -

In de ICT is het net als in elk ander marktsegment: ouder dan 40 dan heb je geen kans. Dus valt het wel mee met die krapte.

Steinway | 27-06-17 | 16:11 | + 2 -

Wow, misschien moet in dan in Nederland ook maar een kantoortje inrichten.. Ik betaal hier in de VS gemiddeld 36 dollar per uur aan een werknemer. Een werknemer kost mij gemiddeld bruto 49 dollar per uur (vooral fica tax).. Wij rekenen 140 dollar per manuur en alle development/integratie kosten worden per uur in rekening gebracht. Wij brengen vaak van te voren wel een offerte uit, maar dat is alleen een richtlijn op basis van de op dat moment gevraagde (en bekende) specificaties. Aan de offerte kunnen geen rechten worden ontleent. Ik moet wel vermelden dat wij zelden over het bedrag van de offerte heen gaan. Daarbij is de deadline (release datum) voor onze klanten veel belangrijker dan de kosten van het ontwikkelwerk. In de financiele wereld zit men vaak vast en wetten en regels welke vanaf een bepaalde datum ingaan danwel wijzigen, dan moet het gewoon klaar zijn..

TuurlijkNiet | 27-06-17 | 15:48 | + 0 -

@Amstel | 27-06-17 | 10:38

En het werkgeversdeel, telt dat niet mee als kosten voor de werkgever?

Ik heb het ooit eens voor mezelf opgezocht; met werkgeversdeel erbij gerekend kwam het erop neer dat ik inderdaad ongeveer de helft kreeg van wat mijn werkgever aan me kwijt is. En dan zit ik hier nog onder werktijd op DK te posten ook...

Opslag Medium | 27-06-17 | 15:40 | + 4 -

'Voor de crisis van 2009 stegen de lonen in de ICT boven gemiddeld, na de crisis bleven ze juist achter"

Was de crisis niet in 2008 al aardig gaande? Dat is waar mijn baas toendertijd naar refereerde bij de salarisonderhandelingen.

Peter Hein van Mulligen je lult uit je nek.
De reden dat IT-ers en overig personeel zo'n slecht maar mooi verpakt als "marktconform"salaris hebben is door al die overhead bedacht door de grootste graaiers tezamen.

Ik doe mijn werk, maar if you pay peanuts you get monkeys.

TP 1984 | 27-06-17 | 15:28 | + 7 -

Sprak onlangs nog een bekende die als medior naar een middelgrote consultant gaat voor SAP. Richting €70k per jaar, excl auto.

Vind ik toch niet echt 'karig'.

raskol | 27-06-17 | 14:53 | + 0 -

Klopt geen flikker van die loonwijzer.
1. Gemiddelde ICT er in vaste dienst verdient al snel 3500 p.mnd ex cl auto, telefoon, etc. Dat is dus meer dan 20,80 per uur bij 168 uur p.mnd
2. Velen worden ingehuurd zzp'ers of mensen van detacheerbedriven.
De zzp'er vraagt al snel 60 tot 80 per uur. Heb ik het niet over SAP consultants,Siebel, e.d. die >100,00 plus vragen per uur
ICT'ers in loondienst bij detacheerders vangen al snel 700 - 1000 meer salaris dan in vaste dienst bij een niet detacheerder.

Ik kan het weten ,want deracheerder.
Kloot geen ruk van die uur lonen in bovenstaand artikel.

Moneytron | 27-06-17 | 14:24 | + 3 -

plasticzakkenwasser | 27-06-17 | 14:09 | + 0 -
Ik begrijp je verhaal niet. Je omzet is 200.000 euro/jaar en je kost maar 60K. Waarom zeg je niet tegen je werkgever dat je 80K wil verdienen. Als er inderdaad veel vraag is naar je skills dan gaan ze zeker akkoord (anders zijn ze die 200K - 60K winst gewoon kwijt).
Trouwens: 200K/jaar en 105 euro/uur zijn ruim 1900 uur of 238 dagen billable. Dat is ongeveer 100% billable (als je weinig vakantiedagen hebt en nooit ziek bent).

derksje | 27-06-17 | 14:20 | + 4 -

Het aantal vacatures is waarschijnlijk veel te laag ingeschat, als wij een cloud engineer nodig hebben zetten we niet 6 keer een vacature neer, maar als we er morgen 50 of 500 kunnen aannemen graag! Probleem is dat er maar weinig Azure, AWS of Google cloud engineers in Nederland beschikbaar zijn. Wij voeren vol continue cloud migraties uit, klanten zijn daar erg blij mee omdat we heel makkelijk kunnen doorrekenen dat ze tien, zo niet honderdduizenden euro's per jaar besparen, dus de business case is meestal heel makkelijk te verkopen. Zelf ben ik ruim 20 jaar Software Engineer en heb mij gelukkig altijd redelijk weten te verkopen, echter een echt conform salaris krijg je nog steeds niet. Mijn uurloon is 105 euro per uur, en ik ben doorgaans 80 procent billable, dus maak persoonlijk een omzet van rond de 200.000 euro per jaar. Hier komt echter maar zo rond 60K bruto bij mij. Ja ik zou natuurlijk freelance kunnen gaan werken, maar daar moet je ook maar zin en gevoel voor hebben.

plasticzakkenwasser | 27-06-17 | 14:09 | + 1 -

Voor It-ers/programmeurd die wat kunnen: begin voor jezelf. Tarief ligt tussen 70 en 100 euro per uur en er is werk zat. In loondienst blijf je toch een beetje hangen qua salaris, omdat je niet meer mag verdienen dan je manager en bij grote bedrijven zit je gevangen in loonschalen. Ik werk nu 10 maanden per jaar en verdien ruim het dubbele als in loondienst (en heb een veel beter pensioen). Daarnaast ook geen overwerk meer en mocht dat wel gebeuren, krijg ik er dik voor betaald.

Zander | 27-06-17 | 13:54 | + 11 -

Amstel | 27-06-17 | 10:38

pensioenpremie
reiskosten of leaseauto
verzekering tegen ziekte (dus de 2 jaar doorbetaling verzekeren)
laptop en foon plus abo-kosten
kantoorkosten
HR- en salarisadministratiekosten

FW Ta-183 Huckebein | 27-06-17 | 13:39 | + 4 -

@Reinaert over dat gemiddelde uurloon.
Vergis je niet in de hoeveelheid 'beginnende' ICT-ers. Een MBO-er die vers van school af komt (die dus vaak als servicedesk medewerker of werkplekbeheerder zal beginnen). Dit soort jongeren (zeg maar tussen de 19 en 23 jaar) krijgen als salaris als ze beginnen €100 boven het minimum jeugdloon, dus zo rond de €1600 per maand.

Grmblbarf | 27-06-17 | 13:21 | + 5 -

Amstel | 27-06-17 | 10:38 |

Let wel op: in jouw overzicht heb je werkgeversbijdrage voor pensioen niet meegenomen (en ook, indien van toepassing, de lease-auto; best veel voorkomend in ICT-land). Op een salaris van 2650 per maand en een beetje knappe regeling (standaard franchise, 20-22% premie, 60% WG) is dat ook al snel een extra 8% loonkosten.

Seraphin | 27-06-17 | 12:15 | + 2 -

De ICTers die wel kunnen onderhandelen worden ZPer. Daar stijgende uur tarieven wel.

youwish | 27-06-17 | 12:00 | + 6 -

Nice_Wheels | 27-06-17 | 10:24 | + 9 -

Ik adviseer u en uw 9 vrienden dringend een andere boekhouder te nemen.

duitse herder | 27-06-17 | 11:58 | + 3 -

Of een headhunter die zich beklaagde dat hij niemand kon vinden, of ik hem namen en tel. nr's kon doorgeven van collega's, echt niet.
Daarbij waarom zou ik zelf switchen voor een nagenoeg zelfde salaris en waarbij ik alle opgebouwde dienstjaren zou verliezen ?

aanrecht_slet | 27-06-17 | 11:56 | + 7 -

small_town_dude | 27-06-17 | 10:55 | + 5 -
Klopt, aantrekken van buitenladers is niet slim op de lange termijn. Op de korte termijn is het geniaal. Stel je zoekt een IT- er en een ervaren Nederlandse IT-er vraagt 4000 bruto/maand ( je weet wel, hypotheek, kids erc..). Dan neem je toch een Portugees of Hongaar voor 2000 euro/maand. Met de 30% regel is dat voor voor deze mensen een mooi salaris (thuis krijgen ze dat niet). Ik heb ze gezien, vrouw en kinderen in Hongrarije en iedere maand met de auto een weekend naar huis. Als je geluk hebt is deze persoon ook niet slechter dan een Nederlander. Dat zijn gewoon de voordelen van Europa. Beetje je jammer dat het voor de Nederlandse IT-er geen voordeel is.

derksje | 27-06-17 | 11:48 | + 5 -

Betaal pinda's, krijg gedwongen te werk gestelde ww'ers.
De geboden beloning past niet bij de gevraagde skillset, capaciteiten en schaarste, en maar huilen als werkgever, en het dan nog verdommen om zelf mensen op te leiden terwijl er wel wordt geklaagd over de gebrekkige opleidingen.. ach klagen staat vrij natuurlijk, maar het zijn wel krokodillentranen.

InclinedtoLiberty | 27-06-17 | 11:46 | + 8 -

Zolang de gemiddelde IT'er niet in staat is tot de meest basale communicatie met collega's en alleen reuze trots is op zijn sql- of xml kunstjes, vind ik een modaal salaris meer dan voldoende.

neemaar | 27-06-17 | 11:29 | + -31 -

@Amstel | 27-06-17 | 10:38
Hulde! Nu nog de rest van niet-reagurend Nederland wakker maken.
Ruim een kwart van je salaris dat onzichtbaar blijft en direct doorstroomt naar Den Haag/Brussel.

kapotte_stofzuiger | 27-06-17 | 11:12 | + -2 -

@robskedebobske | 27-06-17 | 11:01 | + 0 -
Er is in de praktijk weinig verschil tussen de echte ontwikkellaars en de set handjes die de code daadwerkelijk schrijven.
Sure je hebt wat mensen die de GUI's aan elkaar knopen, maar dat zijn tegenwoordig de HBO en MBO-kneusjes.

Tel Aziaat | 27-06-17 | 11:06 | + -11 -

SansUnique | 27-06-17 | 09:48
Het eerste deel klopt: ICT moet ander werk makkelijker en dus goedkoper maken. Betekenen deze lage lonen nu dat dat meestal tegenvalt?
ICT wordt vaak ingevlogen als "de oplossing", en dus wordt er van alles gedaan, maar niemand heeft begrepen wat nu het probleem was. En als geld verkwisten je bedrijfsmodel is, is er maar een bepaalde hoeveelheid te halen voordat je klanten failliet zijn.

frank87 | 27-06-17 | 11:03 | + 1 -

Let er wel op dat het UWV vooral om laat scholen naar "systeembeheerder" of "service desk medewerker"
Dat zijn de laagste schalen in een IT bedrijf.
Programmeur (het liefst met Agile kennis) en Business Analyst zijn de goede betalende banen, maar dat is HBO+ en liefst 25 jaar met 30 jaar ervaring en academisch geschoold als het aan de werkgevers ligt.
(<30 zijn de laagste lonen)

MediastadInwoner | 27-06-17 | 11:03 | + 13 -

Als IT-er moet je je verkopen. En dat is nou net waar IT-ers niet goed in zijn. Werkgevers snappen het ook niet: zodra een IT-er (zeg) 300,- per dag oplevert en 290,- per dag kost (inclusief niet werkbare tijd en bankzitten) dan is dat winst. Dat is 5800 burto per maand! Reken dat een inhuurkracht (detachering) zo maar 85,- per uur kost en voila...

Nu is het natuurlijk niet overal vetpot: techsupport, netwerktbeheer, etc... allemaal niet zo goed betaald. Ontwikkelaars (en dan bedoel ik niet een set handjes als prgrammeur) verdienen momenteel prima. En die zijn ook niet aan te slepen...

robskedebobske | 27-06-17 | 11:01 | + 2 -

Docenten die niet in het onderwijs zitten.
Techneuten die niet in de techniek zitten.
ICT-ers die niet in de ICT zitten.

Werkgevers huilen om genoeg werknemers, maar weigeren marktconform te betalen.

Feynman | 27-06-17 | 10:58 | + 52 -

@derksje | 27-06-17 | 10:43 |
buitenlanders aantrekken is niet slim. Ja, 3 Indiers kosten net zoveel als 1 westerling (of 2 Polen), maar dan heb je ook 3 keer niks. Die moeten weer aangestuurd worden door een dure manager, ze lopen na een paar maanden weg als ze ergens anders een dollar meer kunnen krijgen, en ze snappen de NLse economie en cultuur niet. Veel succes met je IT!

small_town_dude | 27-06-17 | 10:55 | + 35 -

@ TheEgg | 27-06-17 | 10:42 | + 1 -
@ Tel Aziaat | 27-06-17 | 10:25 | + 1 -
Dat is cultuur: In het grotere bedrijfsleven is de pikorde nog altijd: beleid, management, juristiek en dan pas ICT. Beheersing, hierarchie en verantwoordelijkheden (afschuiven) zijn namelijk belangrijker in een rentenierende samenleving dan creatie. Jammer maar het is niet anders: Het wrange is dat ITers die echt iets kunnen vaak gaan managen voor het aanzien.

Dan maar zo! | 27-06-17 | 10:54 | + 15 -

Bij de meeste ict baantjes (in de range 15 euro) heeft de werkgever eerst een half jaar opleiding betaald. Dat misschien een verklaring?

George Foreman | 27-06-17 | 10:48 | + -17 -

Net als 20 jaar geleden worden er vrij massaal WW-ers omgeschoold tot IT-ers. Vraag het UWV om een aantal CV's van mensen op Havo niveau die al minstens 6 maanden in de WW zitten. Geef deze mensen een cursus van 4 weken en gooi ze op de 'markt'. Hierdoor krijg je deze lage salarissen. De gemiddelde manager ziet geen verschil tussen een echte IT-er en deze omgeschoolde WW-er. Nog slimmer is die aantrekken van omgeschoolde mensen uit het buitenland. Dat is nog goedkoper (30% regel) en politiek correct (diversiteit etc..).

derksje | 27-06-17 | 10:43 | + 23 -

Zo lang je "managers" beter betaalt dan ICT-ers, moet je niet zeuren. Beiden hebben ze een skill-set. Een goede ICT-er is echter zeldzamer dan een goede manager.

Betalen naar schaarste. Simpel.

TheEgg | 27-06-17 | 10:42 | + 47 -

@kapotte_stofzuiger | 27-06-17 | 10:27 | + -1 -
@Nice_Wheels heeft toch echt een punt. 15 euro per uur bruto, leidt tot 20 euro aan werkgeverslasten inzake het loon. De werkplek die de werkgever moet leveren zit daar dan niet in, maarja die werkplek is dan ook eigendom van de werkgever en daarover moeten werkgevers niet zeiken. Men lijkt hier vaak de werkplek op het conto van de kosten van de werknemer te parkeren, maar dat is ook weer de reinste kolder.

Tel Aziaat | 27-06-17 | 10:39 | + 16 -

@kapotte_stofzuiger | 27-06-17 | 10:27
Dat is gewoon niet waar, tenzij het bedrijf de zaken wel heel slecht geregeld heeft.
15 euro bruto is hooguit 20-21 euro bruto loonsom. In de ICT zijn de extra loonkosten t.o.v. brutoloon ongeveer 25%, en niet 50%.
Als voorbeeld:
Een werknemer met 2650 bruto per maand kost de werkgever:
Bruto jaarloon € 31.800
Vakantiegeld € 2.544
Werknemersverzekeringen € 3.591
Inkomensafhankelijke bijdrage Zvw € 2.283
-----------------------------------------------------+
Totaal € 40.218
Dus, de extra loonkosten t.o.v. brutoloon: 26%

Amstel | 27-06-17 | 10:38 | + 23 -

@SansUnique | 27-06-17 | 09:48
ICT staat dan ook voor Informatie EN Communicatie Technologie. Dus zo raar is het niet.

Amstel | 27-06-17 | 10:33 | + 2 -

@Nice_Wheels | 27-06-17 | 10:24
Loonsom != bruto loon.

Een werkgever betaalt zo'n 30 euro per uur om u er 15 euro bruto (of 10 euro netto) van te betalen.

kapotte_stofzuiger | 27-06-17 | 10:27 | + 9 -

in de ICT leidt schaarste niet tot hogere lonen, dat merk ik al sinds ik in de IT zit. Mijn eigen tarief is ook niet hoger dan 10 jaar geleden. En de bedrijven maken ook misbruik van de enorme hoeveelheid zzp'ers: ze weten dat als er eentje al 3 maanden op de bank zit die toch uiteindelijk wel tekent voor een laag tarief

small_town_dude | 27-06-17 | 10:26 | + 35 -

@duitse herder | 27-06-17 | 10:19
Precies. Eigenlijk zouden werkgevers (in ICT of daarbuiten) eens de loonsom op het loonstrookje moeten zetten, dan zouden de meeste werknemers het wel uit hun hoofd halen om ter linkerzijde van het politieke spectrum te gaan stemmen.

kapotte_stofzuiger | 27-06-17 | 10:25 | + 7 -

@watergeus | 27-06-17 | 10:02 | + 1 -
Inderdaad. De mentaliteit is in Nederland nog steeds "techniek staat voor niets" en het mag dus ook allemaal niets kosten.

En die 2500 euro per maand is in de ICT vaak gewoon "marktconform".

Tel Aziaat | 27-06-17 | 10:25 | + 20 -

Duitse Herder: Daar klopt natuurlijk geen fluit van he, 15 Eur wordt +- 20 Eur. En dan heb je de hele shebang er wel bij. Overdrijven is ook een kunst.

Nice_Wheels | 27-06-17 | 10:24 | + 33 -

De werkelijke reden is niet dat het loon te laag is, maar de totaalkosten van het loon te hoog is voor de werkgever.

Ter oriëntatie: 15 E bruto wordt ongeveer 30 E bruto. Per uur.

duitse herder | 27-06-17 | 10:19 | + 9 -

@Reinaert. Ik ken bedrijven die richting een dergelijk loon gaan voor werkzaamheden waarbij een vooropleiding op basisschoolniveau voldoende zou moeten zijn.
.
Ik kom veel over de vloer bij grote bedrijven waar veel 'dom' werk wordt gedaan. Zij gaan uitsluitend in zee met vage uitzendbureautjes die flexwerkers via een soort draaideurconstructie in dienst hebben. Wat zo ongeveer betekent dat medewerkers na twee jaar op straat komen te staan en dan na zes maanden weer mogen terugkomen. In de afgelopen jaren hebben die bedrijven kunnen profiteren van het feit dat er personeel met een beetje verstand op de werkvloer aanwezig was. Al jaren roep ik tegen die bedrijven dat ze moeten zorgen dat ze die mensen vasthouden. Bijvoorbeeld door ze hen een langer lopend contract aan te bieden en ze zich kunnen richten op scholings- en carrièremogelijkheden. Pas enkele weken geleden zijn die bedrijven daar eindelijk mee gestart. Veel te laat natuurlijk, want nu kunnen ze geen geschikt personeel meer vinden. De werkvloeren worden overspoeld door oostblokkers, sukkels die er na twee weken werken geen zin meer in hebben, mensen die geplaatst zijn door de reclassering en hun allochtone vriendjes, die alles willen doen, behalve (hard) werken of aanwijzingen van leidinggevenden opvolgen. In Woerden ken ik zelfs een bedrijf waar leidinggevenden doodsbang zijn om de eigen werkvloer op te gaan. En die werkgevers maar klagen dat er geen personeel te vinden is, terwijl ze dat nog niet eens zo lang geleden in de schoot geworpen kregen. Dat waren mensen die wel hard wilden werken, onder hun niveau, maar na twee jaartjes gewoon als oud vuil aan de kant werden geschoven. Dergelijke bedrijven verdienen het eigenlijk gewoon om kapot te gaan.

The_iron_boar | 27-06-17 | 10:15 | + 152 -

ICT blijft een even onbegrepen als ondergewaardeerd vak.

Godsammekraken | 27-06-17 | 10:12 | + 40 -

Krijg zat aanbiedingen maar betalen hoor maar. Net als bij de vorige bloeiperiodes.

watergeus | 27-06-17 | 10:02 | + 36 -

De vraag is die het CBS (traditioneel) niet beantwoord is: waarom groeit de ICT-sector zo hard? ICT is betekent eigenlijk gewoon het geautomatiseerd bewerken, versturen en opslaan van allerlei digitale gegevens. Zij is dus een secundaire, afgeleide sector bedoeld om alle andere te faciliteren, lees: goedkoper te maken.

Ik vermoed echter omdat de sector als 'informatie EN communicatie' rubriek in de CBS-lijst is gedefinieerd, dat alles wat riekt naar gaming, smarthpone en dus dataverbruik meetelt. Welnu, dan hoef je alleen maar naar fietsers in het verkeer te kijken of passagiers in de trein. Complete verslaving. en dat tikt wel aan.

Hier wel vaker gezegd: het CBS is goed in het rangschikken van de getallen maar in het verklaren ervan niet. Schoenmaker blijf bij je leest.

SansUnique | 27-06-17 | 09:48 | + 14 -

Voor een gemiddeld bruto (!) uurloon van €15,30 kom je het bed toch niet uit? Dat is nog geen €2.500 bruto (!) per maand bij een volledige werkweek. Daarmee zit de gemiddelde ICT'er dus op MBO-niveau qua salaris. Zo'n cursusje onderhandelen zou dan ook zeker niet gek zijn lijkt me, want dit soort salarissen lijkt natuurlijk nergens op. En ondertussen lachen de werkgevers zich de ballen uit de broek vanwege de lage loonkosten.

Reinaert | 27-06-17 | 09:42 | + 81 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken