Das Kapital vindt €3,5 miljoen gratis geld voor de armen

Zinloos-rapport-alert
Zinloos-rapport-alert
Armoede los je simpelweg op door arme mensen keiveel geld te geven. De eerste €3,5 miljoen ten gunste van dit concrete armoedebestrijdingsplan hebben wij vandaag gevonden. Daarvoor moeten we helaas wel de Raad voor Volksgezondheid en Samenleving (RVS) slachtofferen. Dat is inderdaad een in 2014 opgerichte strategische adviesraad van de overheid, gefinancierd door het ministerie van Volksgezondheid (meer info). Vanochtend kwam de Raad met een rapport over armoedebestrijding op de proppen, getiteld 'Eenvoud loont. Oplossingen om schulden te voorkomen'. Kleine spoiler: die oplossingen zijn geen oplossingen, maar oplossingsrichtingen. De Raad komt met een opsomming van waar de overheid steken laat vallen bij de armoedebestrijding in Nederland. Wij garanderen u voor meer dan 100% dat u van geen van de genoemde zaken van uw stoel valt. Belastingstelsel is te ingewikkeld, net zoals de Toeslagen, openstaande boetes lopen snel op, helderder taalgebruik, meer voorlichting, en alles wat u verder al lang en breed weet.

Wij waren bij lezing met name geïnteresseerd in wangedrocht nummer één, de Toeslagen. Die krijgt men voor de kinderopvang, huur of zorg en leidt tot grote problemen. Als achteraf het inkomen hoger blijkt te zijn dan geschat, moet de burger de toeslagen terugbetalen. En dat lukt vaak niet, want op kinderopvangtoeslag na, Toeslagen = onderkant samenleving. De Raad komt vandaag met werkelijk sublieme oplossingsrichtingen voor de hel die Toeslagen heet. Drie zelfs: 1) schaf alle toeslagen af, of anders 2) koppel toeslagen aan andere inkomensbestanden, dan voorkom je dat toeslagen moeten worden terugbetaald, of anders 3) de toeslag direct uitbetalen aan de huurbaas of verzekeraar, zoals reeds met de kindertoeslag gebeurt. Errug goed bedacht, Raadje!! Maar #hoedan. Dat is in het leven van de Raad vrij simpel: anderen moeten dat bedenken. Zo erkent de Raad dat het afschaffen van Toeslagen leidt tot grote inkomensschokken. Daarom moet de SER een nieuw belastingstelsel verzinnen. De Raad vindt dat iemand anders (wie vertelt het verhaal niet) de privacy-problemen moet oplossen (de Raad komt wel met een betoog over Estland als meest vooruitstrevende e-land ter wereld). Dat sinds 2009 vruchteloos pogingen worden gedaan om directe uitbetaling van toeslagen van de grond te krijgen, deert de Raad niet. De Raad noemt die onderzoeken niet eens, maar maakt zich er Jantje-van-Leiden-af met 'hierbij moet wel goed gekeken worden naar privacy- en uitvoeringsaspecten'. En zo reutelt de inhoudsloze adviesraad door en zet het werkelijk alle armoedebestrijdingsdeuren open die er te verzinnen zijn. Men had dus net zo goed dit topic uit 2014 kunnen knippen/plakken en dan had iedereen bij de Raad naar huis gekund. Scheelt de belastingbetaler (o.b.v. begroting 2015) €3,5 miljoen. Kunnen we ook 3,5 armen miljonair van maken.

Reaguursels

Inloggen

@Ben5570 | 27-06-17 | 23:39
Je mist inderdaad iets. Armoede en rijkdom zijn twee zijden van dezelfde munt. Geen van beide kan bestaan zonder de ander. Hetgeen op zichzelf geen probleem hoeft te zijn indien de notie van rijk kunnen zijn niet bestaat, maar dat is dus niet zo. Het resultaat is dat een volledig genivelleerde maatschappij door de leden daarvan als algehele armoede wordt ervaren. Armoedebestrijding is niets meer dan een linkse utopie waarmee ze het goedgelovige volk onder de duim kunnen houden.

Pierre Tombal | 28-06-17 | 19:50 | + 1 -

Armoedebestrijding is iets voor verkiezingsprogramma's.Er komt al 500 jaar niks van terecht, maar wordt om de zoveel tijd weer groot in de kranten gezet.Het is ook vast niet de bedoeling om iedereen in dit landje het naar de zin te maken financieel.Of mis ik iets??

Ben5570 | 27-06-17 | 23:39 | + 0 -

@EefjeWentelteefje | 27-06-17 | 19:04
Dat is de voor-uitkering...

Ik doelde op de eindafrekening naar aanleiding van de definitieve belastingaanslag. Eigenlijk nog vrij positief gesteld in mijn eerdere bericht - ik moet op dit moment nog geld krijgen van 2016. Maar ik reken erop dat dit niet zo lang zal duren als de claim die ik op 2014 had (die duurde dus bijna twee jaar dankzij die compleet ontspoorde korting-kortingen).

Pierre Tombal | 27-06-17 | 22:43 | + 1 -

@EefjeWentelteefje | 27-06-17 | 19:04 |

Correctie op mezelf: worden iedere maand rond de 20e uitgekeerd, maar kun je per kwartaal aanvragen/aanpassen.
Sorry, foutje... de site van de BD/Toeslagen lag vanmiddag weer eens plat, vandaar wellicht deze vergissing.

EefjeWentelteefje | 27-06-17 | 19:06 | + 0 -

@Pierre Tombal | 26-06-17 | 20:11 |

De toeslagen worden uitgekeerd per de 21e van ieder kwartaal, en dus niet eenmalig in juni.
Verder heb je volkomen gelijk.

EefjeWentelteefje | 27-06-17 | 19:04 | + 0 -

misschien moeten we af van het idee om (cash) geld te geven, omdat deze mensen daar vaak niet mee kunnen omgaan. Geef ze bijv maaltijdcheques zoals in Belgie gebruikelijk. Daarmee kun je boodschappen doen maar niet gebruiken voor shag, vuurwerk, snackbar, tattoos, te grote tv's of een dikke uitlaat.

small_town_dude | 27-06-17 | 10:20 | + 1 -

@Aertheron | 26-06-17 | 18:23
Omdat mensen die van toeslagen afhankelijk zijn doorgaans niet voldoende adem hebben om deze bedragen voor te schieten en eenmalig uitbetaald krijgen omstreeks begin juni.

Want dat is dus ook het leuke: het recht op toeslag wordt bepaald per jaar, niet per maand. Het bedrag waar je recht op hebt kan dus met terugwerkende kracht veranderen doordat je inkomen verandert. Ik weet verder niet of ze de rekenmodellen ondertussen hebben aangepast, maar vorig jaar was dit dus zo ongeveer standaard voor iedereen vanwege de arbeidskorting-korting en de algemene heffingskorting-korting. De druiloor die dat verzonnen heeft mogen ze afschieten.

Pierre Tombal | 26-06-17 | 20:11 | + 1 -

Veel antwoorden die hier gegeven zijn zijn al bij de meeste mensen bekend,kan iemand die even op een A4 tje schrijven?

Geert?

Geevee | 26-06-17 | 20:07 | + 1 -

@Aertheron | 26-06-17 | 18:06 | en @Aertheron | 26-06-17 | 18:23 |

Eerst je eerste post: klopt, heb ik zelf bij mijn cliënten ook meegemaakt. De ambtelijke toeslagen-molens werken soms heel traag (vraag me niet waarom!), nog los van de fouten die ik dus ook ben tegengekomen (mensen die wel degelijk recht hadden op HT, maar waarbij de BD halsstarrig bleef claimen van niet, terwijl aan alle eisen voldaan was) - ik heb menig bezwaarschrift de deur uit gedaan hierover!
Inmiddels werkt e.e.a. wel wat beter dan enige jaren geleden is mijn ervaring.
Mocht het je toch nog overkomen dat je enig toeslag-geld op je bankrekening ziet verschijnen waarvan je zéker weet dat je er geen recht op hebt: meteen terugstorten. En volhouden!

Dan je tweede post:
Dat hele toeslagensysteem zoals het nu 'werkt' was op instigatie van een of andere CDA-bewindsfiguur (sorry, naam is me ontschoten) die meende dat het 'beter' zou zijn als gerechtigden *per direct* hun toeslagen konden aanvragen, i.p.v. te wachten nadat is vast te komen staan wat de bruto-inkomens van die gerechtigden uiteindelijk zou bedragen bij de Belastingdienst.
VOORAF dus, i.p.v. na controle achteraf. Vandaar dus ook dat het BD nog NIET bekend is wat je exacte inkomensgegevens zijn, op het moment dat je toeslagen aanvraagt.
Dit hele plan was leuk bedoeld, maar deze bewindsfiguur had er kennelijk geen enkele notie van dat voor een stevig gedeelte van de bevolking e.e.a. veel te ingewikkeld zou zijn - en dan heb ik het nog niet eens over de bekende fraude die ermee gepleegd kon worden, ook wel bekend als de 'Bulgaren-fraude'.
Een overduidelijk doodgeboren kindje dus.

Een m.i. veel beter systeem zou zijn om de toeslagen direct over te maken naar de instantie waar deze ook voor bedoeld is. Dus: HT naar de woningcorporatie, ZT naar de ziektekostenverzekering, om maar eens iets te noemen. Dat voorkomt in ieder geval dat het geld aan andere zaken wordt uitgegeven dan waar het voor bedoeld is. Maar, vandaar dus die opmerkingen over 'privacy', wat volgens mij gewoon een excuus is om maar niets te hoeven veranderen.

"Of nog beter, schaf alle toeslagen af, en verlaag de belastingen en accijnzen.
Er zijn betere manieren om solidair te zijn met de armere medemensen onder ons."

Volledig mee eens.
Begin eens met het in ere herstellen van een belastingvrije voet (afgeschaft in 2005), dat zou al stevig helpen. Voorts: wèg met die toeslagen (en ook heffingskortingen en aftrekposten, uiteraard, want dit zijn net zo goed 'verkapte' toeslagen), en verlaag de tarieven in de diverse belastingschijven.
Om de een of andere reden schijnt dit zo voor de hand te liggende idee maar niet te lukken...

Ik vraag me af waarom. Of... eigenlijk niet.

EefjeWentelteefje | 26-06-17 | 20:05 | + 9 -

Accijns op rookwakeren en pils afschaffen. Armoede opgelost.

Huisregelneef_III | 26-06-17 | 19:07 | + 0 -

EefjeWentelteefje | 26-06-17 | 14:19 | + 3 -
Ik snap sowieso niet waarom ik toeslagen moet aanvragen.
De belastingdienst weet alles over je financiële situatie.
Ik hoef nooit wat in te vullen bij mijn belastingaangifte, dat is al helemaal voor ingevuld.
De wat rijkere onder ons hebben misschien nog geld wat de belastingdienst niet kan zien, maar die hebben toch geen recht op toeslagen.
.
Mijn punt is, als ze alles al van me weten, waarom storten ze dan niet direct het bedrag waar ik recht op heb aan toeslagen per maand op mijn rekening? (Niet dat ik ergens recht op heb)
.
Of nog beter, schaf alle toeslagen af, en verlaag de belastingen en accijnzen.
Er zijn betere manieren om solidair te zijn met de armere medemensen onder ons.

Aertheron | 26-06-17 | 18:23 | + 11 -

EefjeWentelteefje | 26-06-17 | 13:36 | + 9 -
Ooit heb ik ook de fout gemaakt zorgtoeslag aan te vragen.
Toen ik meer ging verdienen en geen recht meer had op zorgtoeslag heb ik dat doorgegeven op mijntoeslagen.nl en geprobeerd de zorgtoeslag stop te zetten. Ik kreeg zelfs melding dat het stop gezet was, maar niets was minder waar, werd gewoon nog maandelijks gestort op mijn rekening, het duurde even voor ik dat door had, toen nog een keer geprobeerd, en nog een keer. Heeft in totaal 3 jaar en 36 telefoontjes (elke maand 1 keer als het weer gestort was) met de belastingdienst gekost om het stop gezet te krijgen, maar wel moest ik elk jaar de teveel ontvangen zorgtoeslag terug betalen inclusief rente van 4%, terwijl ik op de bank nauwelijks 2% rente kreeg over dat bedrag.
Ondertussen krijg je helemaal geen rente meer, maar dit is inmiddels 10 jaar geleden.
PS. ik weet niet 100% zeker of het 10 jaar geleden ook mijntoeslagen.nl heette, maar het equivalent ervan.

Aertheron | 26-06-17 | 18:06 | + 13 -

@hoi:) | 26-06-17 | 14:37
Omdat er duizenden van dit soort 'projectjes' zijn en dan telt het wel lekker op.

Eigenaar_IJsland | 26-06-17 | 15:15 | + 7 -

Dit is... een euro per persoon. Waarom zou je je hier druk om maken?

hoi:) | 26-06-17 | 14:37 | + -3 -

"Artikel mist overigens de kern van het rapport, namelijk dat toeslagen veelal te optimistisch worden verstrekt en dat er dan vervolgens op basis van nacalculatie geld terug moet worden gegeven aan de Belastingdienst."
@Pierre Tombal | 26-06-17 | 13:47 |

Het probleem is dat de toeslagen worden verstrekt aan de hand van de gegevens (inkomen/ huur/ gezinssamenstelling) die de gerechtigde ZELF moet doorgeven via MijnToeslagen.nl, en daar gaat het dus al vaak mis!
Voor velen, zeker voor degenen met onzekere flexbaantjes in combinatie met tussentijdse uitkeringen, is het zowat ondoenlijk om het bruto (gezins)-inkomen correct in te schatten over de toekomstige periodes. Want dat is dus de grap: je moet als gerechtigde een inschatting maken van je inkomen over toekomstige periodes, en hoe ga je dat correct doen, als je niet eens weet of je driemaandelijkse uitzendcontract wel wordt verlengd, en/of je ooit wel wordt opgeroepen bij dat 0-uren contract? Laat staan als een echtgenoot in dezelfde omstandigheden verkeert...

Als professional die voor cliënten dergelijke gegevens moet doorgeven weet ik dat het verreweg het beste is om altijd het totale bruto inkomen iets hoger in te schatten (en dus door te geven) dan dat het in werkelijkheid wellicht zal bedragen. Op deze manier krijgen de gerechtigden dus nooit teveel aan toeslagen (en wordt e.e.a. uiteindelijk via de belastingaangifte weer gecorrigeerd), dus bestaat er géén risico op latere terugvorderingen.
Maar er zijn heel wat mensen die het zelf allemaal maar moeten uitzoeken, en die daar stomweg niet toe in staat zijn, met alle fouten / vergissingen, en uiteindelijk terugvorderingen, als gevolg daarvan.

EefjeWentelteefje | 26-06-17 | 14:19 | + 22 -

RexMundi wil ook wel een paar miljoen het het zakje doen: op dit moment worden kinderdagverblijven gesponsord doordat alle kosten voor de opvang VOORAF betaald worden. Dat is in mijn ogen absurd en onwenselijk. De toeslag die ouders hiervoor ontvangen wordt daardoor ook vooraf betaald. Door vanaf 1 januari de toeslag achteraf te betalen bespaar je als overheid eenmalig een maand kinderopvangtoeslag en herstel je deze rare situatie.

RexMundi | 26-06-17 | 13:52 | + 3 -

Artikel mist overigens de kern van het rapport, namelijk dat toeslagen veelal te optimistisch worden verstrekt en dat er dan vervolgens op basis van nacalculatie geld terug moet worden gegeven aan de Belastingdienst. Dat is een probleem voor mensen die niet sparen en dat probleem wordt groter indien de Belastingdienst deurwaarders gaat sturen. De overheid/Belastingdienst wordt hiermee aangewezen als veroorzaker van (extra) armoede. Als zodanig een goed rapport, ware het niet dat RVS het door de overheid verbre(i)den van armoede wel degelijk steunt en het toeslagenstelsel dus ook zeker niet wil afschaffen.

Pierre Tombal | 26-06-17 | 13:47 | + -1 -

@FW Ta-183 Huckebein | 26-06-17 | 13:10 |

Dit hele toeslagencircus is de voornaamste oorzaak van de armoedeval, inhoudende dat het voor veel mensen in de bijstand, of voor een minimumloon, totaal niet loont om daadwerkelijk (meer) aan het werk te gaan (NB: àls dat werk er al is, uiteraard). In voorkomende gevallen *kost* het ze zelfs aan besteedbaar inkomen. Nog los van het feit dat uren aan vrije tijd inlevert...

En wat onze overheid ook steeds maar weigert in te zien, is dat het voor hele volksstammen, ondanks al dan niet 'hoogopgeleid', gewoonweg te moeilijk schijnt te zijn om aanpassingen in het inkomen en/of gezinssamenstelling, woning, e.d., direct door te geven op MijnToeslagen.nl.

Ik heb er al vaker voor gepleit, en blijf dat doen: i.p.v. vaag te zeuren over 'beter onderwijs', zoals een bepaalde elitaire partij continu blijft doen, voer nu eens een eenvoudig vak 'budgetteren en belastingregels' in op de onderbouw van het voortgezet onderwijs (en zéker op het vmbo!).
Het zou al zoveel problemen kunnen schelen.

EefjeWentelteefje | 26-06-17 | 13:36 | + 17 -

Als je arme mensen geld geeft lost dat geen armoede op. Je verhoogt er alleen maar het bedrag mee dat aan armoede is gekoppeld. Hetgeen betekent dat je mensen aan wie je dat geld niet geeft armer maakt. We noemen dit ook wel nivelleren.

Pierre Tombal | 26-06-17 | 13:20 | + 6 -

Het grote probleem: bij iedere toeslag, subsidie of vrijstelling kijkt men naar het oorspronkelijke bruto-inkomen, zonder rekening te houden met alle andere netto-uitgekeerde toeslagen, subsidies of vrijstellingen.
Een echtpaar dat € 300/mnd huurtoeslag vangt, € 80/mnd p.p. zorgtoeslag vangt, vangt eigenlijk zo ongeveer € 11.000 bruto (alles wat je boven Bijstand vangt wordt nl. ongeveer voor 50% belast). Iemand die werkt en die € 11.000 boven Bijstand zit, krijgt geen gemeentelijke of waterschapsvrijstellingen. Iemand met Bijstand en die toeslagen dan wel weer.

FW Ta-183 Huckebein | 26-06-17 | 13:10 | + 13 -

@Vogelbeest | 26-06-17 | 12:55
Met die import van kanslozen zijn een heleboel mensen die daar goed geld aan verdienen. En dan niet alleen de ambtenaren van het COA maar ook clubjes als Artsen Zonder Grenzen en Vluchtelingenwerk. En juist die clubjes hebben heel wat tentakels in de politiek zitten en trekken aan heel wat touwtjes daar om vooral die toestroom niet te laten opdrogen.

sinar2 | 26-06-17 | 13:08 | + 14 -

We kunnen ook stoppen met de import van kansloze armen om het probleem niet nog groter te maken.

Als we dan vervolgens de dictatorsubsidie (in den hagistan bekend als "ontwikkelingshulp") afschaffen houden we ca. 4,8 miljard over om lasten te verlagen voor de werkende inboorlingen van dit land.
Door lastenverlaging kunnen mensen die werken geld uitgeven aan dingen die ze zelf belangrijk vinden, in plaats van aan de hobbies van politici.
Consumenten die geld uitgeven zijn de oorzaak van economische groei en daardoor de meest natuurlijke armoede bestrijding.

Vogelbeest | 26-06-17 | 12:55 | + 26 -

Helaas gebeurt er pas iets bij de overheid als een of andere raad, of nog erger extern onderzoeksbureau het advies heeft opgeschreven. Die 3.5M EUR ben je dus sowieso kwijt, ook al weet iedereen wat er moet gebeuren.

fail | 26-06-17 | 11:28 | + 19 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken