Oplossing voor woningkrapte: bouwen in de natuur!

Aldus de bouwbedrijven
Aldus de bouwbedrijven
Om onze oververhitte woningmarkt wat lucht te geven las u hier al menigmaal twee oplossingen: bouwen met die hap en het aanpakken van de huursector. Over deze twee zaken is vandaag goed en slecht nieuws - en we beginnen natuurlijk met 't laatste. De bestuursvoorzitters van drie van de vijf grootste Nederlandse bouwtoko's, Heijmans, TBI Holdings en Dura Vermeer, krijgen de ruimte om in het FD de noodklok te luiden. Hun boodschap in een notendop: per jaar zijn er 80.000 nieuwe woningen nodig, maar daar zijn onvoldoende locaties voor. Over het inhalen van de bouwachterstand die we in de afgelopen jaren hebben opgelopen hoeven we het al helemaal niet te hebben. In de zalmroze krant lezen we dat het tekort onder meer een gevolg is van het schrappen van bouwplannen tijdens de crisis. Ook hebben lokale overheden het mes gezet in hun bouwplannende afdelingen. Daarbij is aan de ene kant het bouwen in de stad te duur en te moeilijk, en ligt de ruimtelijke ordening dwars bij de bouwplannen buiten de stad. Dat terwijl van de bouwplannen 'in veel provincies ongeveer 80 procent al in het dichtbebouwde stedelijk gebied moet plaatsvinden', stelt Taco van Hoek van het Economisch Instituut voor de Bouw tegenover BNR. Het is volgens de bestuursvoorzitters dan ook nodig om te gaan bouwen in de groene ruimte. 'Soms wordt heel denigrerend over de vinex-wijken gesproken, maar in wijken als Vathorst bij Amersfoort en Waalsprong bij Nijmegen wonen mensen met veel plezier en comfort. Het zijn mooie woonkernen met veel kwaliteit', aldus Ton Hillen (Heijmans). In een poging om de politieke zorgen over het volbouwen van de natuur enigszins weg te nemen zegt Van Hoek dat we eigenlijk slechts 3% van de weilanden hoeven om te ploegen. Ook kunnen nieuwe woonlocaties prima aangepast worden aan de omgeving. Maar of natuurorganisaties zo gemakkelijk overtuigd zullen zijn is nog maar zeer de vraag.

Amsterdam
Beter nieuws is er over de huursector. De gemeente Amsterdam is namelijk van plan om tot 2025 50.000 nieuwbouwwoningen uit de grond te stampen. Daarvan worden er 20.000 sociale huurwoningen (huur van ongeveer €710), 20.000 middeldure huur- en koopwoningen (zo'n €850 per maand, maar als het aan de markt ligt is dit €1500) en de overige 10.000 zijn bestemd voor het dure segment. 'Zo houden we Amsterdam een gemengde stad met betaalbare woningen en waar ruimte is voor iedereen', aldus wethouder Laurens Ivens. Maar daar blijft het niet bij, want de gemeente ontwikkelt ook een geheel nieuwe wijk: Haven-Stad. Die moet ten westen van station Sloterdijk komen, rond 2040-2050 klaar zijn, en daar zullen dan tussen de 40.000 en 70.000 woningen gaan pronken. Een goede stap, maar voor de CEO's van de bouwbedrijven zal het ongetwijfeld nog niet genoeg zijn. En dan moeten er natuurlijk ook nog mensen zijn die het aandurven om daar te gaan wonen.

Reaguursels

Inloggen

@EefjeWentelteefje | 23-06-17 | 00:19
Klopt. Het enige dat er bij die lui uit komt is dat we vooral toch maar geen auto's meer moeten rijden (behalve kolengestookte i3's natuurlijk), maar dat schijnt vanaf 2050 sowieso al een gedane zaak te zijn. En ondertussen vrolijk bomen kappen om huisvesting te kunnen bieden voor een groeiende bevolking en daarmee het CO2 absorberend vermogen van onze planeet reducerend. Milieuwetenschap is gewoon een dik belegde boterham en voor het merendeel van die 'wetenschappers' zal het hun tijd ook wel duren.

Pierre Tombal | 23-06-17 | 08:40 | + 0 -

Tsja als je half Afrika in een land zo groot als een postzegel wil proppen dan moet je toch wat.
sinar2 | 22-06-17 | 12:50 |
.
En die willen graag wonen als thuis: in de natuur (c.q. de jungle ... nou dat lukt zo langzamerhand aardig met bezuinigingen op onderhoud van de 'buitenruimte', de natuur en door de toenemende criminaliteit)

HeelStijl | 23-06-17 | 07:04 | + 0 -

Het echte probleem is niet te weinig woningen, maar teveel mensen.
@KlaasGoudsekaas | 22-06-17 | 22:28 |

Exact. En dàt is dus precies die "Incovenient Truth" waarvoor alle regeringen, NGO's, PTB, enzovoorts maar wat graag de ogen voor sluiten.

EefjeWentelteefje | 23-06-17 | 00:19 | + 4 -

De zeespiegel gaat stijgen plus het land daalt doordat de mens het natuurlijke sedimentatieproces heeft gestopt. Dus die woningbouw is maar voor even, al kan ik niet zeggen voor hoelang.
Maar verder: we hebben maar één Aarde, vol is echt vol. Het echte probleem is niet te weinig woningen, maar teveel mensen.

KlaasGoudsekaas | 22-06-17 | 22:28 | + 2 -

@Vogelbeest | 22-06-17 | 12:30
Dat zeiden we ook van het stukje A4 Midden-Delfland. Dat duurde vijftig jaar en er was een noodwet voor nodig om de zogenaamde milieuliefhebbers monddood te kunnen maken.

Bedoel er verder niks mee hoor. Gewoon even om de haalbaarheid van bovenstaand verhaal in het juiste perspectief te plaatsen.

Pierre Tombal | 22-06-17 | 20:50 | + 1 -

Zoiets als Lelystad of Almere bouwen? Of een bejaardenflat (pardon,mensen met een 20 eeuwse achtergrond) Onder in de flat een restaurantje waar mensen kunnen gaan eten als ze daar behoeften aan hebben eventueel een catering bedrijf en zorg op maat voor degene die daar behoefte aan hebben, een kleine supermarkt en de mogelijkheid boodschappen aan huis te laten bezorgen.

Geevee | 22-06-17 | 19:16 | + 1 -

@Uw verz advs | 22-06-17 | 14:44 |

Gelukkig maar. Ruimte voor natuur, en dus (ook) recreatie, is een absolute vereiste voor het algemene welbevinden van de mens.

En verder wat @Admiraal Balthasar | 22-06-17 | 12:30 | dus zegt.
Boud uitgedrukt, maar een waarheid als een koe (en moge ze nog lang in de wei in het Groene Hart blijven staan).

EefjeWentelteefje | 22-06-17 | 17:25 | + 2 -

Sta eerst permanente bewoning van vakantieparken toe. Moet je eens kijken hoeveel woningen er dan vrijkomen.

Bret24286011 | 22-06-17 | 16:53 | + 4 -

Ik begrijp werkelijk niet waarom Amsterdam (en de andere grote steden) er zoveel woningen bij wil. In de landelijke provincies is sprake van krimp, maar de kwaliteit van leven (en van onderwijs, zorg en sociale cohesie) is er vele malen hoger. Bovendien sta je niet elke dag vier uur in de file.
Als we bedrijven kunnen stimuleren om zich in de landelijke gebieden te vestigen zodat de werkgelegenheid daar ook op peil komt, kunnen in die gebieden ook genoeg nieuwe woningen gebouwd worden.

Sneeschuiver | 22-06-17 | 16:44 | + 3 -

Er zijn nog genoeg bouwgronden in de periferie van Nederland. Misschien moeten we het werk maar weer eens wat beter gaan spreiden. Binnenkort loopt West-Nederland toch onder. En veel meer inzetten op snelle procedures, goedkopere bouwgronden, meer prefabwoningen. Kortom een deltaplan voor de woningbouw. Maar dat willen ze niet, want dan gooien alle relevante partijen hun eigen glazen in (muv de bouwers).

ad melkert | 22-06-17 | 16:30 | + 0 -

robskedebobske | 22-06-17 | 14:38
Juist opgemerkt. Er staan inmiddels veel projecten op stapel. Met name voormalige bedrijventerreinen
met hopeloos leegstaand vastgoed zijn voor veel wethouders prima potentiële kaskrakers. Vaak makkelijk aan te rijden, niet ver van het centrum, openbaar vervoer etc. Dem. Minister Blok stimuleert dergelijke conversieplannen. Institutionele beleggers hebben interesse. En terecht wat mij betreft. Dus niet moeilijk doen, kom op met die plannen en vergunningen.

squadra | 22-06-17 | 16:22 | + 10 -

Vogelbeest | 22-06-17 | 12:30
Inderdaad. Als ze het volbouwen van weilanden gewoon toestaan, zijn er een hoop problemen in de bouw en de landbouw opgelost.

frank87 | 22-06-17 | 16:13 | + 2 -

jojan | 22-06-17 | 14:33
Misschien helpt het als de uitkeringen omlaag gaan. Dan is het voordeel van die twee woningen minder groot.

frank87 | 22-06-17 | 16:12 | + 1 -

Maak van de randstad een soort Hong Kong of Singapore (met al die import) en laat de rest van Nederland met rust. Er wordt hier ook werkelijk van alles verzonnen om mensen te bewegen te emigreren.

Stonecity | 22-06-17 | 15:25 | + 6 -

@Admiraal Balthasar | 22-06-17 | 13:07 | + 0 -
Beetje kort door de bocht nietwaar?

Het IMF is het met u oneens en de trend in de VS is dat de lonen een stuk harder stijgen dan hier, terwijl de prijzen op de woningmarkt een prijsontwikkellong laten zien die daar niet mee overeenkomt.

Tel Aziaat | 22-06-17 | 15:03 | + 2 -

@TuurlijkNiet | 22-06-17 | 13:54 | + 3 -
Alleen als het volgens de deugmens-verdeling doet (die van wethouder Ivens) dan heb je over 10 jaar Bijlmer 2.0.

watergeus | 22-06-17 | 14:51 | + 3 -

1,2,3 en daar is Natuurmonumenten wapperend met het natura 2000 plan, einde oefening voor de bouw jongens.

Uw verz advs | 22-06-17 | 14:44 | + 4 -

Hoeveel kantoorpanden staan er leeg? En hoeveel in de buurt van die woonkernen? Zullen we eerst die kantoorpanden maar eens OF verbouwen OF slopen en daar woningen neerzetten voordat we de schaarse goenreepjes die we nog hebben voorgoed verstenen?

robskedebobske | 22-06-17 | 14:38 | + 13 -

TuurlijkNiet | 22-06-17 | 13:54 |

Dat lijkt me inderdaad een uitstekend project voor Nederland. Samenstelling van zo'n gebouw: 80% asielzoekers met 20% links principiële helpmensen. Kunnen nu samen 24 uur per dag en 7 dagen per week samen integreren. Moet lukken met dat idealisme. Nu wel...

duitse herder | 22-06-17 | 14:33 | + 14 -

Het absurde regelsysteem in NL zorgt voor "woningnood". Een vriendin van mij kan prima bij mij inwonen, maar raakt dan haar uitkering kwijt. Resultaat, ik een te grote woning, zij een sociale huurwoning met huursubsidie. Zo houdt je de schaarste wel in stand!

jojan | 22-06-17 | 14:33 | + -7 -

Het absurde regelsysteem in NL zorgt voor "woningnood". Een vriendin van mij kan prima bij mij inwonen, maar raakt dan haar uitkering kwijt. Resultaat, ik een te grote woning, zij een sociale huurwoning met huursubsidie. Zo houdt je de schaarste wel in stand!

jojan | 22-06-17 | 14:33 | + 8 -

@duitse herder: In Mantattan heeft het ook goed gewerkt. Sommige van die appartementen complexen (flats staan in achterstands wijken..) heeft een prijs van ruim 500 dollar per ft2 (+/- 1000 euro per m2).
Veel van dergelijke complexen hebben ook verschillende prijs niveau's. De lage etages zijn (veel) goedkoper dan de dure top (penthouse) etages..

Een ander voordeel is dat je zo'n complex veel sneller neerzet dan een halve vinex woonwijk. Tussen de complexe zorg je voor veel groen (parken). Wel heb je vaak evenveel ruimte nodig want je wilt de complexen niet te dicht op elkaar zetten. Als daarbij elk complex door een andere architect wordt ontworpen hebben ze ook allemaal een eigen karakter wat de de verkoop verbetert..

Daarnaast kun je de daken van de complexen ook groen maken zodat je ook een sociale ontmoetingsplaats krijg op het dak..

TuurlijkNiet | 22-06-17 | 13:54 | + 5 -

Het groene hart is de scam van de eeuw. Iedereen maar dan ook iedereen die daar iets mee van doen had is schat hemeltje rijk geworden. En de burger mag de schaarste betalen in de vierkantemeterprijs en woonoppervlakte.

Yeohan | 22-06-17 | 13:54 | + 4 -

Ik zie de overheid het volgende wel doen. Duizenden en duizenden flats van 40-50 verdiepingen hoog neerplempen. Wel binnen hun regelgeving. Want de huidige regels moeten altijd kloppen. Dat lukt dus zo.

duitse herder | 22-06-17 | 13:21 | + 4 -

Beter dan al die lelijke recreatieparken die als 'beleggingsobject' verpatst worden en die binnen no-time verpauperen, voordat een slimme ondernemer er asielzoekers of Polen in stopt.
Veeg er daar maar een paar van plat en laat mensen er lekker dichtbij de natuur wonen.

fail | 22-06-17 | 13:07 | + 7 -

Tel Aziaat | 22-06-17 | 12:54 | + -3 -
Als u geld tekort heeft, gaat u dan eerst een betere baan zoeken of kijken waar u op kunt besparen.

Admiraal Balthasar | 22-06-17 | 13:07 | + 0 -

Ik dacht toch niet dat we in de natuur gingen bouwen. Die gebieden gaan we keihard nodig hebben als vermaak en om het land nog een klein beetje gezond te houden.

@Admiraal Balthasar | 22-06-17 | 12:30 | + 3 -
U kunt ook gewoon de lonen verhogen..... Dan is uw visie ook in lijn met het IMF en de rest van de wereld.

Tel Aziaat | 22-06-17 | 12:54 | + 1 -

Tsja als je half Afrika in een land zo groot als een postzegel wil proppen dan moet je toch wat.

sinar2 | 22-06-17 | 12:50 | + 56 -

Zo willen huisje aan huisje willen bouwen... de rillingen lopen over mijn rug.

duitse herder | 22-06-17 | 12:44 | + 2 -

De beste oplossing voor het woningtekort is: geen nieuwe mensen er meer bij, de meest waardeloze lui er alsnog uitkicken, standaarden om in Nederland te kunnnen wonen verhogen (m.a.w de bijstand en toeslagen verlagen) en geduld hebben: de vergrijzing zal veel woningen opleveren. Heel Nederland maar volbouwen is eeuwig zonde.

Admiraal Balthasar | 22-06-17 | 12:30 | + 88 -

Even een kanttekening: Een weiland is GEEN natuur. Een weiland is agrarische productiegrond. Een koe heeft in Nederland meer ruimte dan een mens.

Vogelbeest | 22-06-17 | 12:30 | + 41 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken