Minister Schultz: 'Duits tolplan ies rasies'

VRESELIJK HOOR
VRESELIJK HOOR
We zijn weer eens ouderwets boos op Duitsers, ook wel eens fijn. En niet alleen Nederland, want ook Luxemburg en Oostenrijk eisen donderdag in een gezamenlijke verklaring opheldering van de Europese Commissie over haar besluit om in te stemmen met het Duitse tolplan. Hoe zit het ook weer met dat plan? Kort gezegd komt het er op neer dat u hoe dan ook moet dokken, maar hoe minder milieubelastend uw auto is, hoe goedkoper een wegenvignet. In eerdere (afgekeurde) plannen was een tolvignet duurder, maar een automobilist betaalt straks wel meer als hij met vervuilende auto rijdt. Maar let wel: Duitsers worden gecompenseerd doordat ze de kosten van de tol terugkrijgen via de belasting. Die korting gaat ook weer omhoog als ze in een zuinige auto rijden. En dat is racisme, aldus Nederland, Luxemburg en Oostenrijk. En daarom zegt Schultz het volgende tegen BNR: 'We hebben gisteren overleg gehad met een aantal kritische landen en met de Duitse minister. Die zegt dat wat ze doen niet in strijd is met het Europees recht. Wij vinden het discriminerend omdat er eigenlijk een soort vrijstelling wordt gegeven aan de Duitsers doordat ze de kosten van de tol terugkrijgen via de belasting. Daardoor betaalt eigenlijk alleen de buitenlander.' Daarbij lijdt de Nederlandse transportsector er onder omdat daar ook meer betaald moet gaan worden. En daarom is de Europese Commissie gevraagd hoe het kan dat een kleine aanpassing omtrent de milieuvignetten genoeg is om in te stemmen met dit duivelse plan. Voor die aanpassing was de EC namelijk nog van plan om de tolheffing aan het Europees recht te gaan toetsen. Mocht het antwoord van de EC Schultz niet bevallen, dan overweegt ze juridische stappen te nemen. Oostenrijk heeft al aangekondigd sowieso naar het Europese Hof te gaan. Het is de bedoeling dat vanaf 1 januari 2019 de tolheffing van start moet gaan.

Reaguursels

Inloggen

Noltie | 08-06-17 | 12:15 | + 9 -

Vroeger kregen de Zeeuws-Vlamingen met een abonnement korting voor de PSD-veerboten.
Voor de tunnel krijgen wij GEEN korting.

Gelukkig woon ik aan de Zeeuws-Vlaamse kant en heb ik (en vele Zeeuws-Vlamingen met mij, ... denk ik) een veel actievere (ver)binding met het Vlaamse achterland.
En daar kan ik (voorlopig) nog tolvrij naar toe. Hoewel het daar ook kriebelt om tol te heffen.
Eerste tolplan verboten door EU. Om dezelfde reden als in dit topic.
Gelijke monniken, gelijke kappen.

Bijtendehond | 09-06-17 | 11:40 | + 0 -

two ball cane | 08-06-17 | 13:41 | + -5 -
Dapper van je om mensen hier met feiten iets te willen laten zien, maar futiel.

Bruine Beer | 09-06-17 | 07:24 | + 2 -

@Noltie | 08-06-17 | 12:15 | + 7 -
Zo ouwe Brusselhater, ben je lekker op dreef?
De reden waarom je dit niet moet willen is omdat je allerlei verschillende constructies krijgt in alle landen en dat vrachtwagenchauffeurs straks 14 kastjes op hun voorruit hebben geplakt. Daarom niet.
Gewoon praktisch denken.
.
Frankrijk heeft snelwegen die privaat worden gebouwd en beheerd, dat is logisch dat je dan tol moet betalen. Zelfs de Fransen betalen.
.
Duitsers willen via een slinks systeem alleen buitenlanders laten betalen. Mijn vraag is dan: "wat krijg ik terug voor mijn betalingen?" Boter bij de vis!

-=PyP=- | 09-06-17 | 00:36 | + 4 -

Noltie | 08-06-17 | 12:15 |
Om je stelling over tolwegen in andere Europese landen enigszins te nuanceren: tolwegen in andere Europese landen zijn veelal particuliere investeringen die op die manier gefinancierd worden. In Frankrijk, Spanje en Portugal dient er ook een gratis alternatief voor een tolweg te bestaan. In Noorwegen wordt tol geheven totdat de investering terugverdiend is. Het Duitse tolplan is domweg een belasting voor buitenlandse gebruikers.

In het kader van vrij verkeer tussen EU-landen zou tol helemaal afgeschaft moeten worden binnen de EU. Op deze manier is het niet meer vrij, want je moet extra betalen als je goederen van of naar Duitsland transporteert.

DickieDick | 08-06-17 | 19:27 | + 4 -

Tja, de transport maffia is machtig in Nederland.
Maar helaas, niet in Duitsland. Al die vrachtwagens gaan dan door Nederland.
Het enige dat daar tegen werkt is een vrachtwagenvignet in NL.
En daar is de transportmaffia helemaal tegen, neem ik aan.
-
Maar goed, nadat Geert Wilders het niet in Marokko bestaande ras Marokkaan, (ze hebben daar wel Berbers, die hierheen kwamen) heeft beledigd in Nederland, heeft Schultz (mooie naam) nu het ras Vrachtwagenchauffeur bedacht.
Slim hoor.
-
Maar aangezien het ras Vrachtwagenchauffeur toch wat achtergesteld wordt in Duitsland t.o.v. bijvoorbeeld, ik noem volstrekt willekeurig even de Joden, is dit Nederlandse verzet geheel kansloos.

Raider Twix | 08-06-17 | 18:47 | + 1 -

In Brussel hebben ze allemaal een klap van de molen gehad. Weet je wat discriminatie is, Euro parlementariërs die geen belasting betalen.
Als IS nou eens echt haar best zou doen dan lopen ze met zijn allen een dagje mee in het Europarlement, lekker bijspijkeren over de totalitaire staat .
Noltie | 08-06-17 | 12:15 | + 6 -
Volgens mij moet jij zelf ook eens meelopen. Het is aan de lidstaten om te bepalen of hier belasting over moet worden betaald aan de lidstaat (dus niet noodzakelijk België) . Daarnaast beslissen lidstaten over de salarishoogten, niet de Europarlementariërs zelf. Oh ja, en die vergoeding van 4k bovenop een netto salaris van 6k. Tsja...
.
@mensen die referenties maken naar WO2: wow, ongelooflijk spitsvondig, echt!

Diotima | 08-06-17 | 18:19 | + 1 -

Pierre Tombal | 08-06-17 | 17:29 | + 0 -
100% mee eens, het gaat mij alleen om de kromme redenatie, "wij" in Duitsland krijgen geen korting op de totaal kosten van de wegen hier, die blijven hetzelfde.

GerMonster | 08-06-17 | 17:31 | + 1 -

@GerMonster | 08-06-17 | 16:18
Dat is dus nu net het punt. Heel de EU betaalt reeds voor aanleg en onderhoud van de wegen. Een groot aantal wegen in Duitsland zijn zelfs volledig met niet-Duits geld aangelegd, dus het lijkt me dat Brussel hier best eisen kan stellen. Verder lijkt het me schromelijk overdreven dat het Duitse wegennet bijzonder te lijden zou hebben onder het sporadisch particulier verkeer van mensen van buiten de regio. Niet meer dan bijvoorbeeld Zuid-Holland te lijden heeft onder verkeer afkomstig uit primair Noord-Holland, Utrecht, Noord-Brabant en Zeeland. Moeten inwoners van Zuid-Holland dan nu ook om tolsystemen gaan bedelen omdat zij via de provinciale opcenten meer betalen voor wegenonderhoud terwijl mensen uit de aangrenzende provincies (en Duitsland) de boel kapot rijden? Hou toch op. Met die totale wildgroei aan zogenaamd voor het milieu regeltjes moet je ondertussen zo ongeveer een week onderzoek verrichten om te kijken of je tien kilometer verderop nog wel mag rijden. De politiek en die doorgedraaide ambtenaren van ze zijn volledig van het padje.

Pierre Tombal | 08-06-17 | 17:29 | + 7 -

@libertat | 08-06-17 | 16:46 |
Dat is hoe de single market werkt. Ik ben zelf (ook?) voor het afschaffen van het vetorecht van individuele lidstaten waardoor die niet in hun eentje een tarief kunnen bepalen. Lastige is dat juist anti-EU mensen dit als 'meer macht naar de EU' uitleggen en daarom juist NIET willen.
BTW (VAT) is een nationale belasting en heeft niets met de EU te maken. De rates verschillen dan ook nogal per land.

two ball cane | 08-06-17 | 17:13 | + -5 -

two ball cane | 08-06-17 | 13:41 | + -5 -

Kijkt u eens in het "Gebruikstarief / DTV (Douane Tarief Voorziening) ", waar al onze invoerrechten in staan. Dat zijn geen drie voorbeelden, dat zijn er duizenden. Vrijwel allemaal voorbeelden van het volgende mechanisme:
1 EU land wil een industrie beschermen (bijv. Italië haar schoenenindustrie, of Duitsland haar zonnepanelenfabrikant), vervolgens wordt elk voorstel na intensieve discussie vrijwel ongewijzigd overgenomen. Waardoor ELK EU land de OPTELSOM van alle invoerrechten van alle pre-EU landen heeft, in plaats van een soort "gemiddelde".

De BTW hetzelfde verhaal, allen schuiven wij langzaam maar zeker op naar het hoogste BTW tarief. Uitzondering op deze regel is Oost-Europa, daar is men nogal tegendraads in vrijwel alle EU doctrines (bijv. migratie-politiek), en daar heeft men de BTW nog wel eens verlaagd.

libertat | 08-06-17 | 16:46 | + 6 -

Wat een kromme redenatie, Duitsland wil van buitenlanders geld voor het gebruik van de wegen, de binnenlanders betalen dit al. Niets korting dus.

Overigens... ik betaal alhier 190 Euro voor mijn diesel combi per jaar. In Nederland zou dit 10x zo veel zijn. Komt allen hierheen !

GerMonster | 08-06-17 | 16:18 | + 3 -

@duitse herder | 08-06-17 | 14:26 |
Jij snapt het echt niet he?
Natuurlijk kunnen we de EU afschaffen en terug naar oude verdragen. De reden dat de wetgeving niet heel veel ingewikkelder is geworden is omdat voor de EU er ook werd samengewerkt. De waarde van de EU zit 'm er niet in dat er zonder EU geen beschaving mogelijk is.
De waarde van de EU zit er in dat je altijd kan opschalen naar de Europese markt, zonder 27 afzonderlijke bedrijven te moeten oprichten.
Mijn punt, dat nog steeds overeind staat zonder weerlegging, is dat uit de duim gezogen EU-kritiek nergens op slaat. Er zijn ZAT onderwerpen waar de EU faalt of het beter kan doen.
Maar onder de streep levert het een hoop economische voorspoed op. Zo zouden we volgens mij dit probleem van individuele tolheffingen (en systemen) kunnen aanpakken door op een eenduidige manier tol te heffen (waarbij je ook weer een keer ziet waar je voor betaalt, en waar dat geld dan heen gaat), of op z'n minst te voorkomen dat ieder land probeert enkele (niet stemgerechtigde) bezoekers uit te knijpen.

two ball cane | 08-06-17 | 15:58 | + 3 -

Is die kilometerheffing in Nederland nu ook weer actueel? (www.geenstijl.nl/mt/archieven/2017/04/...)
En betalen we dan voor kilometers per jaar inclusief de kilometers in Duitsland en elders? Bovenop de tolheffing in Duitland?
En de vrolijke Duitser geen kilometerheffing in Nederland bovenop korting op de wegenbelasting.

poging7 | 08-06-17 | 15:23 | + 2 -

Deze Europese landen heffen tol

België (Liefkenshoektunnel)
Bulgarije (Vignet)
Denemarken (Great Belt Bridge)
Duitsland (Roßfeldpanoramastraße)
Frankrijk (Autosnelwegen)
Griekenland (Autosnelwegen)
Groot-Brittannië (enkele wegen)
Hongarije (Vignet Autosnelwegen)
Italië (Autosnelwegen)
Kroatië (Autosnelwegen)
Moldavië (Grensbelasting)
Montenegro (Sozinatunnel )
Nederland (Westerscheldetunnel)
Noorwegen (groot aantal hoofdwegen)
Oostenrijk (Vignet Autosnelwegen)
Polen (Autosnelwegen A1, A2 en de A4)
Portugal (Autosnelwegen)
Roemenië (Vignet)
Servië (Autosnelwegen)
Slovenië (Autosnelwegen en Autowegen)
Slowakije (Vignet Autosnelwegen)
Spanje (Autosnelwegen)
Tsjechië (Vignet Autosnelwegen)
Turkije (Autosnelwegen en Bosporus)
Wit-Rusland (Autosnelwegen)
Zweden (Sontbrug en de binnensteden van Stockholm en Göteborg)
Zwitserland (Vignet Autosnelwegen)

reinen_Vernunft | 08-06-17 | 15:17 | + 5 -

Ik ga lekker met mijn oude diesel door Duitsland. Autoweg mag niet dus. Steden ook niet meer. Dus lekker met een vette dieselpluim door alle kleine dorpen. Je mag toch overal 100, hard zat. Vroemm

Patatter | 08-06-17 | 14:45 | + 5 -

Ik werk met Europese regelgeving en heb ook oude, nationale regelgeving vergeleken met de Europese opvolger. Nauwelijks ingewikkelder en wel gelijk geldig in 27 landen.

two ball cane | 08-06-17 | 13:41 |

Mooi... dan kunnen we morgen de EU afschaffen.

duitse herder | 08-06-17 | 14:26 | + 5 -

@libertat | 08-06-17 | 13:05 |
Noemt u eens 3 voorbeelden waar dit gebeurt is.
Geloof me. Ik werk met Europese regelgeving en heb ook oude, nationale regelgeving vergeleken met de Europese opvolger. Nauwelijks ingewikkelder en wel gelijk geldig in 27 landen.
Soms moet je niet alles geloven wat boze mensen roepen maar gewoon zelf op zoek gaan naar de feiten.

two ball cane | 08-06-17 | 13:41 | + -5 -

Dit dient een hoger doel. Connected car zoals momenteel hip genoemd wordt is het nieuwe ding van de EU. Track and trace de automobilist. In Nederland is men er ook mee bezig alleen dan anders maar net zo slinks. Linksom of rechtsom wordt straks iedere burger gevolgd. De grap is dat we er ook nog voor betalen.

Stonecity | 08-06-17 | 13:38 | + 10 -

Smoes: milieu
Reden: financiering asielige vluchtelingen

Im Auftrag von der Führer-in- : Befehl ist Befehl.

duitse herder | 08-06-17 | 13:32 | + 13 -

@two ball cane:

U heeft blijkbaar nog niet veel ervaring met het EU burgerschap. In de praktijk betekent het namelijk dat alle belastingen geharmoniseerd worden naar het land met het hoogste belastingen-niveau, en dat alle diensten/teruggaves geharmoniseerd worden naar het land met het laagste dienstverlenings/betalingsniveau.

Dan hoeft geen enkele overheid pijn te lijden, en de burgers zijn in deze besluitvormingsprocessen toch nergens te bekennen...

libertat | 08-06-17 | 13:05 | + 18 -

Zal ik het dan maar roepen?
Nationale tol/mrb/accijns etc afschaffen en op europees niveau regelen. Voor landen als NL kan dat alleen maar goedkoper worden.

two ball cane | 08-06-17 | 13:00 | + -2 -

Mijn post wascsarcastisch bedoeld maar komt helaas niet zo over merk ik.

Maar serieus mensen. Jullie denken dat Antwerpen en Hamburg zo maar eventjes de enorme hoeveelheid van Rotterdam kunnen overnemen? Die 2 havens bij elkaar hebben de capaciteit van Rotterdam niet eens op dit moment en dan moeten ze ook nog eens al die extra ladingen aannemen verwerken en versturen? En dan bedenk je ook nog maar eens alle specialistische op en overslag terminals die in Rotterdam zijn... dat is ook niet zo 123 gebouwd en betaald in andere havens.

Nee we hebben stiekem de Duitse industrieën bij de ballen en kunnen als we willen best zo heffing inzetten. Helemaal als we heffing zo afstellen dat het voor de Duitsers niet rendabel is om de import te verleggen.

De Huisfilosoof | 08-06-17 | 12:58 | + 11 -

Het gaat alleen maar om graaien. Graaien van de hardwerkende arbeider. De elite zal het een rotzorg zijn want die vegen hun reet ermee af.

Opbrengst wordt geschat op rond 100 miljoen meen ik.

Te belachelijk voor woorden om een gigantisch administratief systeem op te tuigen om 100 miljoen voor zo'n groot land. Equivalent aan Nederland praat je over 19 miljoen. Dat geeft aan dat er meer aan de hand is. Ik denk dat er bepaalde lobbygroepen voor bepaalde bedrijven achter zitten die geweldig veel geld aan dit systeem verdienen. Die paar 100 miljoen valt veel simpeler op te brengen door de accijnzen met een paar cent per liter (extra) te verhogen (hetgeen toch al regelmatig gebeurt).

AntiGratisArbeid | 08-06-17 | 12:57 | + 19 -

Setje Hongaarse, Bulgaarse, Roemeense platen erop schroeven. Ben je vrijgesteld. Tenminste, hier in NL rijden ze ook allemaal vrolijk rond: geen wegenbelasting! Leve het vrije EU verkeer.

squadra | 08-06-17 | 12:57 | + 16 -

Plan kopieren en hier ook invoeren. Prima manier om de Moelandchauffeurs op Nederlands prijsniveau te brengen en zo de oneerlijke concurrentie te verminderen en ze tevens mee te laten meebetalen aan onze infrastructuur, waar ze ook gebruik van maken.

accijnstoerist | 08-06-17 | 12:55 | + 15 -

@Bohse69 | 08-06-17 | 12:16
Is prima, hebben we meteen veel minder files in rond Rotterdam.

sinar2 | 08-06-17 | 12:47 | + 1 -

@Nonkel Frituur | 08-06-17 | 12:26:

Duitsers zijn juist heel handig met gas. Alleen ze zoeken altijd de verkeerde toepassing.

Reinaert | 08-06-17 | 12:29 | + 29 -

Maar de milieuvriendelijkste oplossing, een auto op aardgas, die kan niet genieten van vrijstelling, integendeel. Wie op gas rijdt betaalt méér dan een Euro 6 benzine. Duitsers en gas, het was altijd al een moeilijke combinatie.

Nonkel Frituur | 08-06-17 | 12:26 | + 8 -

Gewoon de Oosterburen met gelijke munt terugbetalen: tolheffing. Alleen voor voertuigen met Duitsch kenteken. En dan niet te mals graag. Ergens tussen de 40 en 45 Euro per dag lijkt me wel gepast.

Reinaert | 08-06-17 | 12:25 | + 35 -

Iemand een idee hoe het zit met handhaving van dit tol vignet ? Wordt ik aan de kant gezet als ik niet betaal ? Ik rijd ook met zo'n groene umweltschutz sticker op de voorruit rond, omdat in Duitse steden er mileu zones zijn. Vraag me steeds meer af of het die 15 ofzo euro echt waard is.

percy | 08-06-17 | 12:23 | + 9 -

De Huisfilosoof , Antwerpen, Hamburg?

Bohse69 | 08-06-17 | 12:16 | + 2 -

Eigen land, eigen regels. Waarom moet alles toch gratis zijn voor mensen die op bezoek zijn volgens de EU? In Frankrijk heb je verdomme toch ook tolwegen? Wij hebben in Zeeland toch ook een tunnel waar je tol betaalt maar de bewoners niet of veel minder?

In Brussel hebben ze allemaal een klap van de molen gehad. Weet je wat discriminatie is, Euro parlementariërs die geen belasting betalen.

Als IS nou eens echt haar best zou doen dan lopen ze met zijn allen een dagje mee in het Europarlement, lekker bijspijkeren over de totalitaire staat .


@ De Huisfilosoof | 08-06-17 | 12:04 |

Want er zijn geen andere havens :')

Noltie | 08-06-17 | 12:15 | + 9 -

Inderdaad.... reinste nazipraktijken!

Ik zou zeggen dat we gewoon een heffing creëren voor alle grondstoffen en goederen die via rotterdam en dergelijke naar Duitsland gaan. Zo verdienen we eraan en kunnen we onze burgers en bedrijven compenseren voor de Duitse heffingen.

De Huisfilosoof | 08-06-17 | 12:04 | + 22 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken