Back-office tijger van bank moet ander werk gaan zoeken

Feit.
Feit.
Heeft u al gehoord dat werken in de financiële dienstverlening een dead end job is? Ja natuurlijk heeft u dat. Dat hebben we u namelijk meermaals verteld. De digitalisering zet door en de ontslagrondes ook en dus staan de mensen onderaan de ladder in de bankensector steeds vaker op straat. Daarnaast is er vaak ook geen werk bij een andere bank of een andere financiële dienstverlener voor ze om naartoe te gaan. En dat brengt ons bij de volgende 'arbeidsmarktupdate' van uitkeringsorganisatie UWV. Komen die cijfers: dit jaar en volgend jaar verdwijnen 12.600 banen in de sector, ofwel 5% van het totaal. In de periode 2012-2016 gingen al 27.000 banen verloren, waardoor het aantal banen op lager en middelbaar niveau, door UWV eufemistisch uitgedrukt, 'onder druk komt te staan'. Maar tegelijkertijd kwamen er ook nieuwe banen bij. Van 19.000 in 2013 naar 26.000 in 2016. Het zal u niet verbazen dat dit banen op hbo- of wo-niveau zijn voor specialistische functies als accountants en hypotheekadviseurs en natuurlijk webdevelopers, programmeurs en systeemontwikkelaars (agile scrum alles). Door de aantrekkende arbeidmarkt verwacht UWV dat de stijging van het aantal vacatures dit jaar nog doorzet, om in 2018 weer te gaan dalen. Goed. Maar waar moeten die laagopgeleide kantoortijgers nu heen? Stukje klantcontact gaan verzorgen. 'Veel werk van bankfilialen verschuift naar de klantenservice per telefoon, internet of video-chat.' Bel dus vaker de helpdesk van uw bank. Dan houdt u een 55-plusser met een schat aan helaas gedateerde en nutteloze ervaring aan het werk. Het rapport-pdf van het UWV lezen kan hier.

Reaguursels

Inloggen

Ik ben allang gewend om al mijn correspondentie met "De Bank" zoveel mogelijk vast te leggen,hetzij op papier dan wel in e-mail,dan kan je ze bij de kl****n pakken als er later iets anders word beweerd! (sorry Dames)

Geevee | 24-05-17 | 16:30 | + 0 -

Ja, we gaan die apothekers uit Syrië nog heel hard nodig hebben.

watergeus | 23-05-17 | 22:54 | + 5 -

@fifi23

Behalve dat de banken juist stoppen met het extern inhuren van callcenters en dit weer in eigen handen willen hebben. En inzetten op klantcontacten? Nee hoor, iedereen wordt langs een meetlat gehouden, met bonden wordt afgesproken dat er een evenredige groep (qua leeftijd) overblijft. Zonder die afspraak was de gemiddelde leeftijd van een bankmedewerker een stuk lager.

Maar gezien de voortgang van de ICT gaat het nog veeeeeel verder. Met nog veel minder medewerkers bij banken.

Meeroever | 23-05-17 | 21:55 | + 3 -

duitse herder | 23-05-17 | 16:08
Opleidingsniveau etc. etc. is niet relevant, kwestie van mentaliteit die door hulp in stand gehouden wordt...

omgponies | 23-05-17 | 19:30 | + 3 -

En naast de laag of middelbaar opgeleide en nu werkloze bank medewerkers, komen er ook nog elk jaar ongeveer 20.000 tot 50.000 zandbakkers hier heen om ook betaald te niksen.

Met dan aan o.a. GroenLinks, PvdA, D66 en SP.

Raider Twix | 23-05-17 | 19:06 | + 15 -

Het meest kutte is nog wel dat alleen de mensen die zich volkomen aan de (bezopen) regeltjes houden, het langste mogen blijven bij een bank. Mensen met eigen initiatief, die wat meer meedenken met klanten, kunnen oprotten.
Banken wordt meer en meer regeltjesneukers. Heb er laatst eentje aan de telefoon gehad, 20 minuten heeft ie gepraat en niets gezegd.

deluiegriek | 23-05-17 | 16:12 | + 14 -

Vogelbeest | 23-05-17 | 14:35 |

Hoe immigratie de Nederlandse verzorgingsstaat onhoudbaar maakt.

Cultureel antropoloog en wiskundige Jan van de Beek deed na een rondreis door Afrika een breed onderzoek naar de kosten en baten van de ingestroomde migranten in Nederland. Hij verbaasde zich, dat er over zo'n voor de hand liggend onderwerp niet eerder onderzoek gedaan was.

Wat is het opleidingsniveau, wat zijn de integratiekansen en op welke wijze kunnen de verschillende etnische groepen uit diverse landen in de nabije toekomst een succesvolle bijdrage leveren aan de productiviteit in Nederland?

En wat zijn de werkelijke kosten als de kansen van bepaalde nieuwkomers in onze samenleving beperkt blijken of zelfs aansluiting missen? Er was tot op heden niets over bekend.

Dit zou iedereen eens moeten zien en vooral horen:

www.youtube.com/watch?v=XhJaZLXy9DI

duitse herder | 23-05-17 | 16:08 | + 28 -

Vogelbeest | 23-05-17 | 14:35

Je vergeet dan ook dat bijna alle politici ambtenaar or werkzaam voor de vakbeweging zijn geweest; ze hebben dus nooit bij eene cht bedrijf of met eigen geld gewerkt. Altijd geleefd op kosten van de ander. Dan is enige intellectuele bagage ook niet te verwachten.

FW Ta-183 Huckebein | 23-05-17 | 15:59 | + 22 -

@fifi23 | 23-05-17 | 13:24 | + 30 -
Zomaar een tip voor deze mensen: Laat u omscholen tot monteur en installateur van domotica.
Gordijnen en deuren die automatisch open en dicht gaan, verlichting die automatisch aan en uit gaat, mechanische ventilatie die automatisch reageert op de luchtvochtigheid in huis.....

Het zijn allemaal doodsimpele klusjes die ik een MBO-er wel zou kunnen leren en met de vergrijzing zit de toekomst daar toch echt in. Robots gaan het de komende 20 jaar zeker niet kunnen. Als we het aantal ouderen dat ongelukkig valt omdat zij op één of ander knopje moeten drukken, bij de gordijnen klimmen over een meubelstuk heen, of perongeluk een deur tegen zich aan krijgen is enorm. Een heupoperatie kost ongeveer 10.000 euro. Zelfs met de helft van dat budget kom je met domotica een heel eind op de eerdergenoemde punten en dan ben ik nog niet eens over de thuiszorgkosten begonnen.

Overigens houden wij het dan wel bij een systeem met een stel knopjes en afstandsbedieningen, fancy systemen met apps, smartphones, tablets, planningen en scenes zijn dan alleen maar verwarrend.

Ik vraag me af wanneer zorgverzekeraars en gemeenten dit inzien en hier kortingen voor gaan regelen.

Tel Aziaat | 23-05-17 | 15:43 | + 9 -

Vogelbeest:
"Politici die dit niet stoppen zijn qua economische kennis nog niet eens geschikt voor 2e klas MAVO en dus zeker ongeschikt om in een positie te zitten waar beslissingen genomen worden."
.
.
En dit is zooo waar..

boerk | 23-05-17 | 15:14 | + 30 -

Terwijl de banen voor zelfs laaropgeleide autochtonen bij bosjes verdwijnen importeren we massaal volk met het laagst denkbare IQ "om toekomstige tekorten op de arbeidsmarkt op te vangen"

Politici die dit niet stoppen zijn qua economische kennis nog niet eens geschikt voor 2e klas MAVO en dus zeker ongeschikt om in een positie te zitten waar beslissingen genomen worden.

Vogelbeest | 23-05-17 | 14:35 | + 95 -

".. Maar vanaf nu zetten we de klant centraal.."

Hoort u het ze nog zeggen? Ik ken weinig klanten die gecharmeerd zijn van het praten tegen een computer of het doorlopen van tientallen keuzemenu's ".. om u beter van dienst te zijn".

marcoplarco | 23-05-17 | 14:32 | + 22 -

Omscholen tot docenten? Lijkt me beter dan werkloos je pensioen afwachten. Fatsoenlijk schrijven en rekenen zullen nooit gedateerde vaardigheden zijn, me dunkt. En het kringgesprek elke ochtend met groep 3 heet voortaan stand up, en in plaats van verhaaltjes voorlezen, stories burnen.

Diotima | 23-05-17 | 14:29 | + 40 -

Dit ga je meer en meer zien. Tijd voor het basisinkomen !

Lebowski72 | 23-05-17 | 14:25 | + -2 -

Banken business-model 2017 volgen(s) meatgrinder-economics

HeelStijl | 23-05-17 | 13:32 | + 11 -

"Maar waar moeten die laagopgeleide kantoortijgers nu heen? Stukje klantcontact gaan verzorgen. 'Veel werk van bankfilialen verschuift naar de klantenservice per telefoon, internet of video-chat."
.
maar dit is niet bij de bank zelf. dit is in een belfabriek met bezopen targets en SLA's en na anderhalf jaar staan ze weer buiten in de WW omdat er anders een vast contract moet worden gegeven.
.
Al deze mensen zijn fukked.

fifi23 | 23-05-17 | 13:24 | + 92 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken