Dit is China's MEGAplan voor werelddominantie

Cadeautje van China voor de wereld
Cadeautje van China voor de wereld
Met de keuze voor Donald Trump als nieuwe president hing de Verenigde Staten effectief haar schoenen aan de wilgen als wereldwijde globaliseringskampioen. Maar die handschoen gaat nu opgepakt worden door niemand minder dan China. Dat liet vandaag sowieso haar bereidheid tot economische samenwerking nog maar eens zien door een belangrijk handelsakkoord met de VS te sluiten. Dat houdt in dat Trump weer Chinees kippenvlees over zijn grenzen toelaat, China weer Amerikaans rundvlees gaat invoeren en financiële firma's uit de VS meer toegang tot de Chinese economie krijgen. Als wisselgeld erkennen de Amerikanen de importantie van het Chinese megaplan voor een soort nieuwe zijderoute - het One Belt, One Road-project. Het wat? Welnu, da's een plan dat stamt uit 2013, nog grossiert in onduidelijkheden, maar in ieder geval mikt op het pompen van honderden miljarden dollars in projecten ter bevordering van de infrastructuur (spoorwegen, snelwegen & havens) en handelsovereenkomsten. Daar moeten meer dan 68 landen aan meedoen, die tezamen 40% van de wereldeconomie voor hun rekening nemen, weet CNN. Dat-ie groot is maakt de onderstaande visualisatie ondubbelzinnig duidelijk. Volgens Credit Suisse kan China er weleens tegen de $500 miljard in steken. Een belangrijke drijfveer voor het plan is het aanjagen van economische groei in onderontwikkelde achterlanden, om zo meer afzetmarkten te creëren voor haar industrie die overuren draait. Maar da's natuurlijk niet het enige dat achter het plan zit.

ditismdan.jpg

Velen menen namelijk dat China ook grote geopolitieke belangen bij het megaproject heeft: het is een manier om haar invloedssferen uit te breiden. Dat ontkent China vanzelfsprekend in alle toonaarden. In een poging de geopolitieke zorgen te verminderen framet het land het plan als de terugkeer van de aloude zijderoute, compleet met karavanen van kamelen die spullen van China richting het westen sjouwen. Maar dat wereldleiders hun handen nog niet op elkaar krijgen voor het project blijkt wel uit het lijstje met aanwezigen bij de conferentie over het One Belt, One Road-project die dit weekend plaatsvindt. Volgens Quartz sturen 44 landen niet hun leiders, maar wel beambten met minder politiek gewicht, naar het spektakel. De enige G7-leider is de Italiaanse premier Paolo Gentiloni. Ondertussen blijven Trump, Angela Merkel en de Japanse premier Shinzo Abe ver weg van dit alles. Vandaar dat critici stellen dat het Chinese plan vooralsnog toch nog het meest lijkt op een marketingcampagne. Maar hee, een gebrek aan ambitie kunt u de Chinezen niet verwijten.

Reaguursels

Inloggen

@Nonkel Frituur

Ik denk dat het met de Krim toch iets anders ligt. Rusland en de Ukraine waren heel tevreden met hun langlopende leasecontracten m.b.t. de Krim. Nog geen drie maanden voor de 'annexatie' was de lease voor een groot bedrag weer voor 20 jaar verlengd. In die drie maanden ging het 'westerse waardenteam' US/EU die waarden via een coup opleggen aan de Ukraine. Putin zag de bui al hangen dat hij zijn enige ijsvrije haven zou verliezen. Regeren is vooruitzien, dus vrije verkiezingen.

Joost-Visser | 13-05-17 | 15:06 | + 6 -

U begrijpt nu ook waarom Putin de Krim bezet heeft. Die schermt de vrije toegang af vanuit Rostov naar het westen. Zo helpt hij niet alleen zichzelf maar ook de Chinezen aan wie Rusland grondstoffen kan leveren. Een duivelspact!
Nonkel Frituur | 12-05-17 | 20:25 | + 3
-
Als je over land van China naar zuidelijk EU wilt, ga je door zuidelijk Rusland: boven Georgië langs, waarschijnlijk. Door de Krim hoeft echt niet. Wel is door Oost-Ukraïne mogelijk.
Maar je gaat of bovenlans door Kazachstan, Rusland, Ukraïne, of onder langs door Iran, Turkije.
-
@sinar2
Trein lijkt me gezein de route sneller en goedkoper dan een schip, of zit ik ernaast?
Johnweer | 12-05-17 | 18:07 | + 3 -
-
Er ligt al een treinverbinding over Rusland, die duurt ongeveer een week. Twee keer trein onderstel (Rusland) wisselen.

Raider Twix | 13-05-17 | 15:00 | + 1 -

@waskuup, De Afrikaan heeft een hekel aan iedereen. Totdat blijkt dat alleen met arbeid voedsel, producten en werkgelegenheid wordt gecrëeerd, dan staan ze vooraan om hun hand op te houden voor gratis geld en voedsel dat door anderen bij elkaar gewerkt is.

opruimen | 13-05-17 | 13:08 | + 11 -

@ Nonkel frituur,

Bakt u soms Chineese friet ivm kostenoverwegingen? ;)

steekmug | 13-05-17 | 07:10 | + 0 -

Poekieman | 12-05-17 | 20:16 | + 1 -
Precies, en daarbij heeft China ruim 4x meer inwoners dan V.S. Per hoofd stelt China dus weinig voor. Zou me meer zorgen maken over Amerikaanse sancties tegen EU indien VK zijn financiele sector naar vasteland zou verplaatsen (1). Indien sector in VK blijft is nieuwe globale financiele crisis via ongereguleerd VK zo weer feit.

1. www.demorgen.be/plus/vs-eisen-van-eu-d...

3Schwanz | 13-05-17 | 03:09 | + -1 -

Dit gaat toch helemaal niet over het vervoeren van spullen naar Europa. Het gaat over het verbeteren van de infrastructuur, en de daarbij behorende invloed. De Romeinen bouwden die wegen ook niet om onze kaas zo snel mogelijk in Rome te krijgen.
Dit is natuurlijk om de Chinese invloed zo ver mogelijk naar het westen uit te breiden. De Oeigoeren moeten niet meer gesteund worden door stoere geloofsgenoten in Afganistan, maar de Afganen moeten naar de Chinese pulp-TV gaan kijken.

frank87 | 13-05-17 | 00:14 | + 5 -

Nice_Wheels | 12-05-17 | 23:10
Wat u schrijft slaat nergens op.
Ik gaf hierboven al enkele prijsvoorbeelden, uit de échte wereld dus.
Tegen de huidige brandstofprijzen zou een kamion tussen Rotterdam en Shanghai ongeveer 15000 EUR kosten. Dat wil zeggen: als er een min of meer rechte, goed berijdbare weg zou zijn.
Ik schat de tijd die u voor die route nodig hebt (met 2 spotgoedkope chauffeurs) op minimaal 2 weken indien er effectief een prachtig stuk autostrade zou liggen, geen oponthoud aan de grenzen, geen materiaalpech, enz. Realistisch gesproken moet u eerder aan 3 weken denken, of zelfs 4 weken.
Want de bergen die u onderweg tegenkomt blijven gewoon staan. Die wijken niet. Of u zou ze allemaal nog moeten ondertunnelen.
Nee, daarmee concurreert u écht niet met het zeetransport en zelfs niet met het luchttransport.
De Chinezen werken momenteel aan een weg naar het westen (richting Almaty) en als u zoekt zal u ook terugvinden dat de World Bank dit project reeds financiert sinds 2016. De Chinezen doen dit omdat ze het westelijke deel van China verder willen ontwikkelen wegens goedkoper dan oost-China. Bovendien is ook Mongolië in de buurt (grondstoffen!) en staan ze op die manier goed met hun nieuwe handelspartner Rusland.
Het westelijke deel van China ligt oneindig ver weg van Shanghai of gelijk welke Chinese haven. Als je er 10 dagen over doet om over de weg naar Shanghai te geraken, dan kan je inderdaad net zo goed naar het westen rijden, dat is de redenering.
Maar voor het oosten van China is zo'n autoweg minder interessant, met uitzondering van de handel met Rusland. Wat ze naar Nederland versturen blijft gewoon via zee gaan.

Nonkel Frituur | 12-05-17 | 23:31 | + 8 -

Snapt niemand dit dan? Dit gaat om goederen die minder snel gereplenished moeten worden dan per vliegtuig, maar sneller dan per boot.

vb dan maar, het eerste kleine deel van de nieuwe collectie doe je per vliegtuig het iets grotere deel per trein en de bulk doe je per boot. Zo kun je je supply chain flexibel vullen. Heeft de boot vertraging, en je hebt nog enkele weken voorraad, dan replenish je gewoon per trein.

Nice_Wheels | 12-05-17 | 23:10 | + 2 -

joepiedepeopie | 12-05-17 | 22:24
Het wordt een Chinese versie van "Route 66".
"Route 37 met rijst en extra sambal"

Nonkel Frituur | 12-05-17 | 22:54 | + 3 -

Ik las laatst dat 1/3 van de studenten die hier naar toe komen blijven. Dit levert de staat miljoenen op.

watergeus | 12-05-17 | 22:34 | + -1 -

Langs deze route zul je ongetwijfeld dezelfde ontwikkeling gaan zien als langs bijv. de nederlandse snelwegen. Elk industrieterrein aan deze route wordt verbonden met een enorm achterland.

joepiedepeopie | 12-05-17 | 22:24 | + 1 -

Nonkel Frituur | 12-05-17 | 20:25 | + 0 -
Hmm... zo had ik dat nog niet gezien.

Príncipe | 12-05-17 | 20:29 | + 2 -

Príncipe | 12-05-17 | 20:06
De Chinezen zouden het u graag horen zeggen. De hamvraag is niet of zo'n snelweg van China naar Europa rendabel is, want dat zal nooit het geval zijn.
China onderhandelt druk met Rusland over een nieuwe verdeling van de invloedssferen en over routes die het uiterste westen van China toegang geven tot Europa. Vergeet dus even die kaart en trek een lijn van Almaty naar Rostov. Dat is ongeveer waar de Chinezen naartoe willen. Iran wordt hierbij handig vermeden. U begrijpt nu ook waarom Putin de Krim bezet heeft. Die schermt de vrije toegang af vanuit Rostov naar het westen. Zo helpt hij niet alleen zichzelf maar ook de Chinezen aan wie Rusland grondstoffen kan leveren. Een duivelspact!

Nonkel Frituur | 12-05-17 | 20:25 | + 5 -

Príncipe | 12-05-17 | 20:06 | + 1 -
totdat vakbonden ook eisen dat ze maximaal 8 uur reizen en daarna 8(+) uren rusten, vrachtwagen staat dan stil. Met trein heb je dat probleem niet cq minder. Vrachttreinen kunnen ook langer zijn dan een vrachtwagen.

deluiegriek | 12-05-17 | 20:17 | + 3 -

Ik zou geen geld in een trein verbinding steken. Leg dan gewoon een dikke vette snelweg aan. Dat is veel flexibeler. Dat kan je veel makkelijker upgraden. En ook lokaal verkeer kan er goed gebruik van maken. Eventueel maak je een aparte strook waar je extra lange geschakelde vrachtwagens overheen stuurt.

Príncipe | 12-05-17 | 20:06 | + 0 -

@Johnweer | 12-05-17 | 18:07
Alleen kan er maar een fractie van de lading op een trein van wat op dat schip kan

sinar2 | 12-05-17 | 19:52 | + 1 -

Johnweer | 12-05-17 | 18:07
Rotterdam-Shanghai via Maersk AE5 is 26 dagen. Dat is momenteel niet haalbaar via de baan en economisch totaal onrendabel.
Rotterdam-Teheran via de baan kost een dikke 6000 Euro voor een volle kamion. Verdubbel dat maar tot China. Ter vergelijking: een container naar China heb je al voor 1000 Euro (in die richting wel te verstaan! omgekeerd mag u op 3 keer zoveel rekenen).
Vervoer over land kan hoe dan ook niet op tegen zeevracht, op zo'n lange afstand.

Nonkel Frituur | 12-05-17 | 19:27 | + 19 -

Piraeus is al in handen van Cosco. Die Italiaan is als enige G7 leider aanwezig omdat Venetië de volgende is. Daarna verschijnt onze regeringsleider op een Zijderoutesoiree om Rotterdam te verpatsen. Herstel, te connecten.

kunikos | 12-05-17 | 19:22 | + 6 -

Nog een kleine toevoeging: ik denk dat die Aziatische studenten relatief snel bereid zullen zijn om te emigreren naar hun land van afkomst als de situatie in het Westen verslechterd. Ze zullen minder gebonden zijn aan de Westerse wereld als de meeste autochtonen. En dat kan in veel opzichten goed uitpakken voor de Aziatische wereld. Gezien de opleidingen daar nog wel eens tegen kunnen vallen.

DolfWeerwolf | 12-05-17 | 19:19 | + 0 -

Die nieuwe zijderoute heeft gigantisch economisch potentieel en ieder land dat hier niet aan meedoet zal daar spijt van krijgen. De VS wilde eerder niet met dit plan meedoen omdat ze ook de bui wel zien hangen. Het was dan ook een tegenslag voor de VS dat Engeland wél meedoet. Japan doet waarschijnlijk niet mee onder druk van de VS.

Ook is het interessant om te zien hoeveel mensenlijk kapitaal de Aziatische wereld op dit moment in het westen heeft. Veel Aziatische studenten doen het goed en ik vermoed dat velen nog een sterke binding hebben met hun Aziatische achtergrond. Van de week zag ik deze foto van Nassim Taleb's klas in New York (de meerderheid van de afgestudeerden is Aziatisch): https://twitter.com/nntaleb/status/862080908316299264

Persoonlijk denk ik dat alle landen rond deze nieuwe route een enorme economische boost gaan krijgen. Het kan geen kwaad om je op de Aziatische wereld te oriënteren, mocht je nog jong zijn en bereid te emigreren, mocht de situatie in Europa minder worden (en dat lijkt me waarschijnlijk).

Deze afleveringen van Tegenlicht wat dieper in op de plannen van China en Rusland:
- https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2015-2016/chinese-wereldorde.html
- https://www.vpro.nl/programmas/tegenlicht/kijk/afleveringen/2016-2017/De-nieuwe-zijderoute.html

Ook interessant is deze aflevering van Café Weltschmerz waarin ook dieper ingegaan wordt op de nieuwe zijderoute:
- https://www.youtube.com/watch?v=7qCh7fyly2I

DolfWeerwolf | 12-05-17 | 19:14 | + 22 -

@Jostifiel
Het gaat er nu juist om dat ze aparte spoorwegen aan willen gaan leggen voor de handel. Die bezwaren van jou komen dan te vervallen mag ik hopen.

Johnweer | 12-05-17 | 18:30 | + 2 -

@Johnweer | 12-05-17 | 18:07 | + 0 -
Inderdaad lijkt de trein snel, maar vanuit China moet je, als je niet twee keer aan de Russische grens van onderstel wilt verwisselen, via Afghanistan of Pakistan reizen. Dan moet je ook nog door de regio Koerdistan reizen en door de Turkse spoortunnel onder de Bosporus die ze nu al te krap hebben aangelegd, want vrachttreinen kunnen alleen 's nachts van 1 tot 5 daar doorheen. en.wikipedia.org/wiki/Marmaray#Freigh... Als ze de grens oversteken naar Bulgarije, dan zijn ze al in de EU. China kan daar weinig meer bouwen aan de Zijderoute, dus richten ze zich op de ontwikkeling van Oost-Europa rondom Oekraïne en in dat land zelf.

Jostifiel | 12-05-17 | 18:25 | + 7 -

@Yoo2621 | 12-05-17 | 18:08 | + 0 -
Ik ga liever met de NS dan met de NMBS. Wij hebben het nog goed getroffen in Nederland.

Jostifiel | 12-05-17 | 18:13 | + -5 -

Yoo2621 | 12-05-17 | 18:07 | + 0 -

Het moet ook niet de trein van NS zijn.

Yoo2621 | 12-05-17 | 18:08 | + 32 -

sinar2 | 12-05-17 | 17:59 | + -1 -
Een trein kan wel 3000 km per dag afleggen; dat is Amsterdam -- Istanboel.**

** Dat is wel praktisch onmogelijk door allerlei regels (Douane, omwegen enzo).

Yoo2621 | 12-05-17 | 18:07 | + 4 -

@sinar2

Trein lijkt me gezein de route sneller en goedkoper dan een schip, of zit ik ernaast?

Johnweer | 12-05-17 | 18:07 | + 1 -

Lijkt me moeilijk om de megaschepen te beconcurreren met behulp van vrachtwagens of treinen.

sinar2 | 12-05-17 | 17:59 | + 5 -

In veel met name Afrikaanse landen haat men de chinezen en worden ze gelynched als men de kans krijgt... Dit omdat ze alles goedkoper verkopen dan de lokale bevolking. Verder buiten ze de lokale bevolking uit als goedkoop werk vee..

En hoeft in zo'n land maar een gek a la bokassa,, mubutu of mugabe aan de macht te komen op een gegeven en ze worden letterlijk allemaal de zee ingedreven..

waskuup | 12-05-17 | 17:59 | + 18 -

Je kunt niet meer om China heen. Wie dat dan ook wil proberen. Een vooruitgang in brede zin.

duitse herder | 12-05-17 | 17:53 | + 17 -

Aan China heeft de USA inderdaad een taaie. GDP China $ 23 biljoen en GDP USA $ 19 biljoen. Trump zal er hard aan moeten trekken wil ie dat rechtbreien.

Príncipe | 12-05-17 | 17:31 | + 11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken