Vraagje. Horen Australië en Nieuw-Zeeland bij het Verre Oosten?

Het Kifid geeft antwoord
Het Kifid geeft antwoord
Mocht u een vraag van topografische aard hebben dan kunt u er natuurlijk een atlas bijpakken. U kunt zich echter ook wenden tot ons aller klachteninstituut Kifid. Onlangs richtte zijn Geschillencommissie zijn energie op de vraag of Australië en Nieuw-Zeeland geschaard kunnen worden bij het Verre Oosten. Dat deed de commissie in het kader van een zaak waarin een consument centraal staat die op 1 maart 1998 een beleggingsverzekering afsloot bij Falcon Leven (de polis werd later echter weer ondergebracht bij ASR). En inderdaad, dit was een woekerpolis (en ook de naam van ASR is hier geen onbekende). De beklaagde gooide er ƒ5.000 en een maandelijkse premie van ƒ100 tegenaan om zich eigenaar van dit spaarproduct te noemen, maar kocht 'm in mei 2016 af en zag daar toen €24.238 van terug. Het punt is dat dit bedrag volgens hem echter met €2.000-4.500 hoger had kunnen liggen als zijn Verre Oosten Fonds ook echt meer geld richting het Oosten zou hebben gesluisd. De Chinese economie ging in die tijd immers als een speer. In werkelijkheid belegde het fonds voor meer dan 50% in Australië en Nieuw-Zeeland, en het is de consument op zijn basisschool toch echt verteld dat deze landen niet bij het werelddeel Azië horen. Welnu, dit laatste bevestigt het Kifid, al is de commissie van mening dat het gangbaar is dat Verre Oosten-fondsen dan alsnog in Pacific-landen investeren. Maar de klagert kon nu ook weer niet verwachten dat meer dan 50% richting Oceanië zou vloeien, aldus de Geschillencommissie. Bovendien verstrekte ASR te weinig informatie aan de consument om die beleggingsstrategie duidelijk te maken. U komt echter bedrogen uit als u verwacht dat de beklaagde nu zwemt in de schadevergoedingen.

Het Kifid wijst deze af (pdf) omdat van alle fondsen die ASR aanbood het Verre Oosten Fonds het enige was dat in Azië belegde. Daarbij kon de consument niet overtuigend beargumenteren dat hij het fonds links had laten liggen met de kennis van nu. Ten slotte speculeert de commissie dat de gedupeerde pas later in de Aziatische tijger ging geloven, want bij het aangaan van de polis 'heeft Consument ervoor gekozen slechts 15% van het geïnvesteerde kapitaal in het Verre Oosten Fonds te beleggen' - dit werd later steeds meer. En nee, het Kifid acht de kans ook zeer klein dat de klant de verzekering direct zou hebben opgezegd zodra de aap uit de mouw kwam. Dit onderbouwt de commissie door erop te wijzen dat hij ook tijdens de economische crisis van 2008 neigde naar het stopzetten van de polis, maar dat hij dit niet deed aangezien hij de poen niet meteen nodig had en dat niet fiscaal voordelig was. Goed, dat blijft allemaal een hoge mate van speculatie hebben. Moraal van het verhaal, naast de bevestiging van de status van Australië als werelddeel: vaar niet blind op de naam van een beleggingsfonds. Anders komt u vroeg of laat misschien toch weer bij het Kifid terecht.

Reaguursels

Inloggen

Dan had je je vrouw wat meer huishoudgeld moeten geven.
Janloel7282 | 12-05-17 | 08:59 |

Duitse Herder is een overtuigd single... doet alleen nog getrouwde vrouwen... heel prettig. Wel veel tijdgebrek daardoor geworden.

duitse herder | 13-05-17 | 11:23 | + 0 -

Australië en Nieuw-Zeeland vallen onder het continent Oceanië. Je kan wel zien hoe slecht ons onderwijs is.
js58 | 12-05-17 | 05:49 | + 1 -
-
Toen ik op school zat waren er zes continenten:
1 - Noord-Amerka
2 - Zuid-Amerka
3 - Afrika
4 - Europa
5 - Azië
6 - Antarctica
Oceanië bestaat niet, en Australië en Nieuw-Zeeland zijn geen apart continent.
Ze horen of bij Azië of bij Antarctica, maar voor die laatste is het daar te heet.

Raider Twix | 12-05-17 | 18:19 | + -1 -

@pandalicious | 12-05-17 | 12:36 | + 1 -
Is dat op een bol niet ook automatisch het verste westen?

Tel Aziaat | 12-05-17 | 15:37 | + 0 -

@duitse herder

Niet voor lang. Ik heb vernomen van een correspondent in Denemarken dat de Denen nogal graag op jacht gaan. Zelfs windmolen doden ze.

Joost-Visser | 12-05-17 | 15:30 | + 0 -

@Hatchcock

'als buitenlander kon je in 1998 volgesn mij nog niet eens in Chinese aandelen beleggen.'

Iets later via Hong Kong

Joost-Visser | 12-05-17 | 15:28 | + 1 -

@Biersmurf

Als je gaat lopen, wel.

Joost-Visser | 12-05-17 | 15:26 | + 0 -

Nieuw-Zeeland hoort niet bij Europa. Australië wel, want doet mee aan het Eurovisie Songfestival.

Ruud Hazes56616330 | 12-05-17 | 12:37 | + 3 -

@Tel Aziaat
Het Verdere Oosten of direct het Verste Oosten?

pandalicious | 12-05-17 | 12:36 | + 1 -

MikeTheBull | 11-05-17 | 22:08
Goed geprobeerd. Maar zo snel geven wij onze rijkdom niet af.
(naar lieve noorderburen zwaait)
Nonkel Frituur | 11-05-17 | 22:12 | + 3 -

Die vind ik humor. Denk dat je minder aan van die rijkdom aan je noorderburen kwijt zou zijn dan je nu elk jaar heel snel aan de zuidelijke (niet een echt) landgenoten mag afgeven.

Equus africanus asin | 12-05-17 | 11:25 | + 1 -

Ik ga altijd hier vanuit:
- De Amerika's zijn het verre westen.
- Azië is het verre oosten
- Rusland is soms Europa en soms Azië.
- Afrika is Afrika en daar moet u voorlopig nog even weg blijven.
- De islamitische wereld is de gehele zandbak.
- Oceanië is de andere kant van de wereld.

Dus nee, in mijn beleving is Oceanië niet het verre oosten, het ligt namelijk nog verder weg.

Tel Aziaat | 12-05-17 | 11:20 | + 4 -

@ i-Wonder | 12-05-17 | 08:55
Klopt, er zijn heel veel landen in Azië. Veenkamp schermde echter met de geweldige economische performance van China. Daarnaast zit niet ieder Aziatisch land in de gebruikte aandelen benchmarks. Zoals ik eerder aangaf bestaan de ontwikkelde markten index van Azië maar uit 5 landen (Australië, NZ, Singapore, Hong Kong en Japan). De opkomende markten waar u waarschijnlijk op doelt zijn er iets meer: China, India, Indonesië, Korea, Malaysië, the Philippines, Taiwan en Thailand. Dat is nog steeds maar een klein deel van Azië.
Ter info: het rendement van de Asia ex Japan index sinds 2000 (daarvoor bestond deze niet) bedroeg 8,1% per jaar in USD. Het rendement op Australië bedroeg over dezelfde periode 9,1% per jaar in USD. Maw een hoger gewicht naar Azië had waarschijnlijk geen hoger rendement opgeleverd.

Hatchcock | 12-05-17 | 09:16 | + 2 -

Oeps, Rundfunk was mij voor..... excuses....

R0ckhound | 12-05-17 | 09:07 | + -1 -

Australie en zeker Nieuw Zeeland liggen vrijwel aan de andere kant van de wereld, hetgeen inhoud dat je ze ook het verre westen zou kunnen noemen......

R0ckhound | 12-05-17 | 09:06 | + 0 -

Er loopt nu een vos op mijn terrein, een prachtig beest. In Nederland was dat een hongerige junk.

duitse herder | 12-05-17 | 05:24 | + 2 -

Dan had je je vrouw wat meer huishoudgeld moeten geven.

Janloel7282 | 12-05-17 | 08:59 | + 8 -

@Hatchcock | 12-05-17 | 08:45
Er zijn meer landen in Azië dan alleen China.

i-Wonder | 12-05-17 | 08:55 | + 0 -

Tja, volgens onze beleggers horen Australië en Nieuw Zeeland wel degelijk bij dezelfde regio. Meetsal spreekt men over de regio Asia Pacific. Zie bijvoorbeeld MSCI: www.msci.com/documents/10199/156aff0d...
Mensen moeten zich misschien eens wat meer verdiepen in de materie voordat men er blind geld ingooit. De adviseurs moet je zeker niet vertrouwen, die weten er 9 van de 10 keer toch niets van af.
Nu weet ik niet of het een ontwikkelde markt mandaat was of een all counbtry mandaat (Inclusief opkomende landen). Als het alleen de ontwikkelde markten waren is een allocatie van 50% naar NZ en Australië ook niet zo gek. Ontwikkelde markten uit die regio bestaan immers maar uit 5 landen: NZ, Australië, Japan, Singapore en Hong Kong.
Tot slot si het een veel gemaakte fout om hoge economische groei gelijk te stellen aan hoge rendementen op aandelen. Dit hoeft helemaal niet het geval te zijn. Zo is het gemiddelde jaarlijks rendement op Chinese aandelen (Shanghai index) over de peridoe 1998 - 2016 circa 6,5% per jaar. Het gemiddelde rendement op Australische aandelen bedroeg over dezelfde periode 7,2%. Een hogere weging naar China had dus geen hoger maar een lager rendement opgeleverd.
Tot slot: als buitenlander kon je in 1998 volgesn mij nog niet eens in Chinese aandelen beleggen. Die markt werd pas later opengesteld voor buitenlandse beleggers.
Conclusie: het rendement was idd kut, maar dat ligt niet zozeer aan de hoge weging voor Australië maar waarschijnlijk aan de bizar hoge kosten die in rekening werden gebracht...

Hatchcock | 12-05-17 | 08:45 | + 3 -

'' en financieel op eigen pootjes staan zonder alimendinges en/ of uitkering.''
loze stijl | 12-05-17 | 07:55

In Nederland ?

duitse herder | 12-05-17 | 08:18 | + 3 -

Dat hangt er vanaf wie je het vraagt. Deze benamingen zijn menselijke verzinsels. Je kunt het dus ook niet wetenschappelijk onderbouwen.

Het Verre Oosten is een term uit de zeevaart en verwijst naar de route om Afrika naar Indonesië. Na het ronden van de Kaap voeren ze niet noord-oost richting Java, maar pal oostwaarts naar Australië om vanuit daar weer noord te keren. Die route is sneller vanwege bepaalde winden. Daarnaast blijft het voedsel beter vers omdat je langer wacht alvorens de evenaar te naderen. Er liggen heel wat wrakken ten westen van Australië.

Australië ligt dus op de route naar het Verre Oosten en tegen de tijd dar je daar bent heb je 85% van de reis er al op zitten. Dus ja, dan hoort Australië bij het Verre Oosten.

Wedstrijdkrokodil | 12-05-17 | 08:04 | + 8 -

@Nonkel Frituur | 11-05-17 | 22:12 |
Dump eerst Wallonie maar, lullen we daarna verder.
Zo onderhandel ik ook met potentiële vriendinnen. Eerst die katten en die kutkeffer de deur uit en financieel op eigen pootjes staan zonder alimendinges en/ of uitkering.

loze stijl | 12-05-17 | 07:55 | + 10 -

Australië en Nieuw-Zeeland vallen onder het continent Oceanië. Je kan wel zien hoe slecht ons onderwijs is.

js58 | 12-05-17 | 05:49 | + 3 -

Nou we hebben hier zoveel chinezen in Auckland, je waant je inderdaad in het verre oosten tegenwoordig. Er zijn nu zelfs meer Aziaten dan Maories tegenwoordig.

Fapfap | 12-05-17 | 05:29 | + 12 -

Biersmurf | 12-05-17 | 00:15 |

Er loopt nu een vos op mijn terrein, een prachtig beest. In Nederland was dat een hongerige junk.

duitse herder | 12-05-17 | 05:24 | + 6 -

Tsja, heb toch altijd het idee dat als het een positief rendement betrof uit Australië/NZ, dat de klager in kwestie zich dan stil had gehouden. Toch moedig dat hij zich naar de rechtbank begeeft; al de tijd & moeite die dat met zich meebrengt.

Disclaimer: Mijn username heeft enkel betrekking op Azië.

Far_East | 12-05-17 | 02:16 | + 10 -

Heb toch altijd respect voor mensen die een rechtzaak en alle kosten die daar bij komen starten voor een eindbedrag wat zo laag is. Principe (hoop ik dan maar)
Maar .... we profiteren er allemaal van

BenHetZoZat | 12-05-17 | 00:47 | + 1 -

Denemarken. Is dat ook het verre oosten?

Biersmurf | 12-05-17 | 00:15 | + 7 -

Je zou zelfs kunnen beargumenteren dat het grootste deel van Europa bij het Oosten hoort. Zo behoort Nederland tot het oostelijke halfrond. Eigenlijk vallen alleen Noord, Midden en Zuid Amerika onder het westelijk halfrond.

Echter als we spreken van het westen hebben we het toch ook echt over Amerika en Europa. Echter Australie en Nieuw-Zeeland vallen altijd onder het oostelijk halfrond. En als China al het verre oosten is, dan valt Australie daar natuurlijk al helemaal onder. Ook wat betreft tijdzone valt Australie onder het oosten, want ze lopen voor op centraal Europa (CEST), terwijl het Westelijk halfrond achterloopt op centraal Europa..

Aan de andere kant spreken we vaak ook over het westen of oosten om de soort cultuur te duiden en Australie houd er dan wel weer een westerse cultuur op na.

Aangezien we het volgens Veenkamp over de topologische definitie hebben, valt Australie en Nieuw-Zeeland dus onder het verre oosten. Ook als je daar niet direct een, twee, drie aan denkt..

TuurlijkNiet | 11-05-17 | 23:50 | + 5 -

en iedereen weet ook dat Limburg onderdeel van Duitsland is.

waskuup | 11-05-17 | 23:04 | + 7 -

Volgens mij horen die bij het Verste Oosten.

Poekieman | 11-05-17 | 22:55 | + 5 -

Nee, ze horen bij het verre westen.

BSE rundfunk | 11-05-17 | 22:23 | + 8 -

MikeTheBull | 11-05-17 | 22:08
Goed geprobeerd. Maar zo snel geven wij onze rijkdom niet af.
(naar lieve noorderburen zwaait)

Nonkel Frituur | 11-05-17 | 22:12 | + 6 -

Australasia of Oceanie. Verre Oosten omvat zeker geen Australie en Nieuw Zeeland.

MikeTheBull | 11-05-17 | 22:10 | + 14 -

Iedereen weet toch dat Vlaanderen een onderdeel van Nederland is?

MikeTheBull | 11-05-17 | 22:08 | + 30 -

Iedereen weet toch dat Nieuw-Zeeland een onderdeel is van Zeeland?

Nonkel Frituur | 11-05-17 | 21:55 | + 24 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken