DOORBRAAK. Uber is een taxibedrijf en geen online dienst

Viel te verwachten
Viel te verwachten
Best een uitdaging, om de dienst Uber uit te leggen zonder het woord 'taxi' te gebruiken. Toch ziet Uber zichzelf meer als een online dienst. Daar zit uiteraard een reden achter. Want net als dat booking.com zich liever een 'IT-gerelateerde financiële holding' noemt om onder een bedrijfstakpensioenfonds voor de reisbranche uit te komen, zo wil Uber geen taxibedrijf heten om niet gebonden zijn aan de regels voor de taxibranche. Dat wil het bedrijf omdat het daardoor de dienst Uberpop kan aanbieden, waarbij met particuliere chauffeurs zonder vergunning wordt gereden. Door de komst van Uberpop in Barcelona spande een beroepsorganisatie namens taxichauffeurs uit die stad een zaak aan bij het Europees Hof. Vandaag kwam de advocaat-generaal (AG) Maciej Szpunar met een advies aan het hof (pdf) waarin hij de volgende conclusie trok: Uber is juridisch gezien een gemengde dienst, onderverdeel in twee delen. Het ene deel zorgt voor het bij elkaar brengen van chauffeurs en passagiers. Het andere deel vertegenwoordigt het vervoer van passagiers. Volgens Szpunar is het vervoergedeelte de belangrijkste dienst. 'Uber kan geen beroep doen op het beginsel van het vrij verrichten van diensten dat in het Unierecht wordt gewaarborgd voor de diensten van de informatiemaatschappij', concludeerde de AG. Uberpop is op dit moment nog in Europa actief in de landen Noorwegen, Finland, Estland, Polen, Tsjechië en Zwitserland. Zoals we hier al vaker hebben uitgelegd is het advies van een advocaat-generaal niet bindend, maar wordt het wel vaak overgenomen bij de uitspraak van het Hof. De uitspraak volgt over enkele maanden. Het zou een behoorlijke tegenslag betekenen voor de groei van Uber op het Europese continent. Overigens komt het bedrijf al een tijdje niet zo lekker in het nieuws. Een woordvoerder keek op verzoek van de New York Times al even vooruit op de gevolgen als het Hof het advies van de AG overneemt. 'Being considered a transportation company would not change the way we are regulated in most E.U. countries. It will, however, undermine the much-needed reform of outdated laws which prevent millions of Europeans from accessing a reliable ride.' Het is maar wat je reliable noemt natuurlijk.

Reaguursels

Inloggen

Hun voordeel was nou juist het zich konden onttrekken aan bestaande regelgeving. Als zij zich aan dezelfde wetten en regels moet houden zijn ze net zo duur en verdienen ze net zoveel als de traditionele taxibedrijven. Dat zou een flinke tegenvaller zijn voor haar investeerders.
bifferman | 11-05-17 | 17:16 | + 2
-
Onzin. Met modernisering kun je bijvoorbeeld de taximeter bijvoorbeeld vervangen door een gps atstandsmeet app met tarief daar aan.
En je kunt een oud lijk van een oude auto gebruiken.
Dan gaan de kosten echt omlaag.

Raider Twix | 12-05-17 | 17:09 | + -2 -

Ik snap niet dat taxibedrijven zelf niet zo'n service opzetten. Duidelijkheid voor zowel klant als taxirijder.

Mauguio | 11-05-17 | 19:38 | + -2 -

@litebyte hotel rechtstreeks bellen scheelt zeker maar ik (en waarschijnlijk vele anderen) zijn te lui en gemakzuchtig om dat te doen. Ik gebruik de booking.com app veel en dan is het alleen een kwestie van een paar keer klikken en de reservering staat.

Max bet op de Unibet | 11-05-17 | 18:01 | + 0 -

@patient-zero | 11-05-17 | 13:39

De grap is dat juist hier in Nederland Uber al volledig voldoet aan wet en regelgeving itt de vele andere markten waarin ze opereren. Daarnaast klopt het prijsplaatje dat je schets wel, UberX is zo'n 45% voordeliger dan een reguliere taxi.

Maar, er is altijd een maar, laatst probeerde ik een Uber te bestellen voor een rit naar Schiphol. Vanwege de drukte waren de prijzen hoger en zou dat rond tussen de 85 - 110 euro gaan kosten ipv de gebruikelijke 40 euro. Toch maar met TCA gebeld, was met 55 euro klaar. Ik vind Uber geweldig maar in die gevallen pak ik liever een normale taxi.

Klapband1408 | 11-05-17 | 17:54 | + 4 -

Raider Twix | 11-05-17 | 16:57

Alleen is het dan nog maar de vraag of die branche dan nog interessant is voor Uber. Hun voordeel was nou juist het zich konden onttrekken aan bestaande regelgeving. Als zij zich aan dezelfde wetten en regels moet houden zijn ze net zo duur en verdienen ze net zoveel als de traditionele taxibedrijven. Dat zou een flinke tegenvaller zijn voor haar investeerders.

bifferman | 11-05-17 | 17:16 | + 3 -

De taxi wet moet gemoderniseerd en Uber moet zich er aan houden. Daar is het wachten op.

Raider Twix | 11-05-17 | 16:57 | + -1 -

@koeberg | 11-05-17 | 14:37 | + 3 -

Die vergelijking gaat zeker niet op.
Bookings.com is voor de buitenwereld mogelijk een bemiddelaar, maar het is vooral ook een prijsafdwinger en oplichter. Zo geeft het bewust verkeerde beschikbaarheids informatie weer (er is nog maar 1 kamer over...), trivago doet dat overigens ook.

Beter is het om bookings.com/trivago te gebruiken als zoekmachine, en dan buiten bookings.com en trivago boeken bij het hotel zelf. Er zijn zelfs hotels die je iets korting geven als je dat doet.

litebyte | 11-05-17 | 15:58 | + 14 -

FW Ta-183 Huckebein | 11-05-17 | 13:57 |

In het geval van een gloednieuwe BMW 7-serie zal uw berekening misschien kloppen. Echter zie ik deze nagenoeg niet rondrijden en zal je zeker bij Eindhoven Centraal genoegen moeten nemen met een 15 jaar oude Mercedes E-Klasse. Deze zal eerder rond de 20 cent per kilometer uitkomen (bron. autozine).

0,20 cent * 40 = €8,-

Een ervaren Taxichauffeur verdient conform CAO €13,- per uur, wat toeslagen en premies verder zal je rond de €16,- per uur uitkomen.

Dat maakt de rekensom €8,- + €16,- * 6% (het BTW op Taxi vervoer is geen 21%) = €25,-

Ofwel €10,- winst per half uur. Dat lijkt me reëler dan €45,- in een half uur.

jensrooi | 11-05-17 | 15:41 | + 6 -

koeberg | 11-05-17 | 14:37 | + 3 -
Het verschil is dat hotels ook zonder booking.com hun diensten uitvoeren, maar die autobezitters zonder Uber geen taxichauffeur zouden spelen. Stel dat ik een platform heb voor hoveniers en klanten, en een tweede platform dat gewone mensen met tuingereeedschap aan mensen die disruptive tuinonderhoud wensen verbindt, dan functioneert dat laatste platform als een hoveniersbedrijf en het eerste als een bemiddelaar.

Diotima | 11-05-17 | 15:29 | + -1 -

Toch gaat die vergelijking met Booking.com gevoelsmatig niet op. Booking.com zit in de reisbranche maar is geen hotelketen; het is een bemiddelaar.
Uber zit zeker in de taxibranche, maar maakt dat het een taxibedrijf?

koeberg | 11-05-17 | 14:37 | + 7 -

patient-zero | 11-05-17 | 13:39

15 minuten doorrijden = 20 km dus retour = 40 km
een beetje auto kost echt wel 40 ct/km dus dat is 16 euro
2 x 15 minuten is een half uur, bij een brutoloon van 25 euro is dat 12,50 euro
12,50 plus 16 is 28,50 + 21% BTW = bijna 35 euro.

Probleem is dat je een kostprijs van 35 euro alleen kan verantwoorden als je continu aan het werk/rijden bent, en we weten allemaal dat taxi's dat niet doen....
Dus als je eerlijk bent is die 35 euro geen realistische prijs voor een taxi die zich aan alle regels en belastingen moet houden....

FW Ta-183 Huckebein | 11-05-17 | 13:57 | + 29 -

Ergens wel jammer dat taxi's hier voorlopig niet goedkoper gaan worden. Maar wel lekker voor dat onbeschofte bedrijf Uber. Wat ze in ieder geval bereikt hebben is dat traditionele taxibedrijven nu ook allemaal gebruikmaken van apps. Zonder Uber hadden ze nu nog op hun handen gezeten wat dat betreft.

bifferman | 11-05-17 | 13:51 | + 6 -

@patient-zero | 11-05-17 | 13:39
Hij zei tenminste 'mnier' tegen u. Dat is ook wat waard.

kapotte_stofzuiger | 11-05-17 | 13:49 | + 16 -

Zaterdagavond, Eindhoven centraal.. random fin in bekende Ster mobiel.. wat kost dat om naar X dorp te rijden ( 15 minuten als je doorrijdt ) ?!?

70 ieureuow mnier.. gast.. daar gaan we geen 70 euro voor aftikken..
Uber, binnen 40 seconden kwam er een prius aankachelen met Hagenees voor 35 euro..

Ik zit hier geen reclame te maken voor uber.. vond het gewoon heerlijk om die Fin even die prijs / app in zijn gezicht te drukken met mn zatte kop :D

patient-zero | 11-05-17 | 13:39 | + 41 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken