Uw stoel opgeven bij United Airlines levert straks $10k op

Voortschrijdend inzicht
Voortschrijdend inzicht
Het begon met een aantal filmpjes waarin te zien was hoe een man hardhandig uit een United Airlines-toestel werd gesleurd. Daarop volgde een laf excuus en een gelekte e-mail van de United-CEO Oscar Munoz waarin hij de passagier onruststokend en opstandig noemde, met als gevolg dat het aandeel United Continental kelderde en er wereldwijd tot een boycot van de vliegmaatschappij werd opgeroepen. Vervolgens werd duidelijk dat de passagier, de Vietnamees-Amerikaanse internist David Dao, United voor de rechter sleept met liefst twee advocatenteams en probeerde Munoz te redden wat er te redden viel met excuus nummer 2. En zoals het bekende gezegde luidt: als de opstandige passagier met excessief geweld uit een toestel is getrokken, verandert men de algemene voorwaarden. Dat heeft de maatschappij vandaag bekendgemaakt. Vanaf nu trekken we geen mensen meer uit onze vluchten, garandeert de maatschappij. Het zal 'not require customers seated on the plane to give up their seat involuntarily unless safety or security is at risk'. Daarnaast moet personeel voor 'creatieve oplossingen' zorgen 'such as using nearby airports, other airlines or ground transportations to get customers to their final destination', moeten crewleden nu minimaal een uur voor vertrek aan boord zijn (Dao moest zijn plek op laatste moment afstaan aan United-personeel) én het aantal overboekingen zal worden teruggeschroefd. Ook hoopt United het aantrekkelijker te maken om een stoel af te staan door de maximale vergoeding te verhogen tot $10k. Dao zou destijds $1.000 hebben kunnen ontvangen, al bestaat de kans dat hij straks via een rechter een veelvoud daarvan op zijn rekening kan bijschrijven. Maar United hoopt hiermee in de toekomst niet nog eens in de problemen te komen. Op naar de volgende kwestie. Want wie heeft konijn Simon vermoord?

Reaguursels

Inloggen

Hmm,
Vliegen heeft nog steeds een magische status, óók in dat achterlijke land waar opnieuw sprake van is... Nu ben ik (gelukkig!) nog nooit in Murica geweest; ken echter uit betrouwbare bron wél de horrorverhalen over dat land!
Leer nou eens, dat vliegtuig nét zo te zien als bus of trein: een middel om van A naar B te komen! Niet méér en niet mínder...
Het was de tijd van Breshnev en ik vloog in die UdSSR méérdere malen binnenlands: je was (als buitenlander) 30 minuten voor vertrek op het vliegveld, zette zélf je koffer achterin het toestel in het bagagerek, zat eventueel náást een mand met levende kippen, een vers-gevangen zalm en overbrugde zo die afstand, die met de trein veel langer ("te lang") zou hebben geduurd... Ik sprak met Sovietburgers die dit vrijwel dagelijks deden en moest hen vooral uitleggen 'wat daar in mijn beleving zo bijzonder aan was'... Iets dat ik begreep na een tussenlanding in ??? waar getankt moest worden: naast die startbaan en dat brandstofdepot was er namelijk een wachthuisje/stationsgebouwtje, waar "Landside" een trolleybus kwam voor het 'verdere transport', verder NIETS!
Maar nu dus 'waar het mij om gaat': GÉÉN overboekingen, géén circus er omheen! Gewoon basaal VERVOER-van-A-naar-B!!!
En zo gaat het waarschijnlijk óók bij Aeroflot niet meer, maar laten onze Muricans dan ook eindelijk OPHOUDEN dat te beweren...

François, La Haye | 28-04-17 | 12:40 | + 0 -

Gewoon de bonus voor het vrijwillig opgeven van de stoel serieus verhogen. Zo simpel. Dat is nou eens goed van vrije marktwerking.

Er staat echt wel een keer iemand op. Voor 10k neem ik het volgende vliegtuig wel, echt geen enkel probleem, slaap ik nog eens gratis in het Hilton.

van heinde en verre | 28-04-17 | 11:35 | + 2 -

De man was een medicus en niet echt armlastig maar moest gewoon op een bepaalde datum op een bepaalde tijd daar zijn voor zijn patiënten ,had netjes vooruitbetaald was op tijd aanwezig en was al aan boord gelaten dus mocht ervan uitgaan dat hij op tijd op zijn bestemming zou zijn om zijn patiënten de volgende dag te behandelen

Geevee | 27-04-17 | 22:40 | + 11 -

Die DAO gast hoeft natuurlijk nooit meer te werken. En zijn kinderen en de kinderen van zijn kinderen ook niet meer... want $$$$$ schadevergoeding, dat wordt natuurlijk een miljarden bedrag. Die gast kan nu zo AKZO kopen van het wisselgeld

GoedenMorgenDezeMorg | 27-04-17 | 17:35 | + -3 -

Typisch United dat middels negatieve publicaties in de krant zijn imago wil verbeteren met zijn 10 plunten wat m.i. allang ingevoerd had moeten worden.

www.volkskrant.nl/economie/met-deze-10...

js58 | 27-04-17 | 15:52 | + 1 -

Kort ritje Panama/Costa Rica. Copa air. Werd netjes gevraagd 'wie wil er een vliegtuig later nemen?' Nu, wij wel. 200$ per persoon voucher vrij te besteden op het vliegveld. Dus een uurtje shopping en weg met het vlliegtuig. Edoch, hoe sommigen hysterisch gillen toen ze vernamen dat ze niet mee mochten. Of dat uur of de vlucht de laatste van hun leven was.

Joost-Visser | 27-04-17 | 15:50 | + -6 -

@js58 | 27-04-17 | 13:01- precies, hier moet je op je kop gaan staan en dan nog doen ze moeilijk. Werken ze drempels op.
In US wordt netjes gevraagd wie (in mijn geval 35 min) later op zijn bestemming wil aan komen voor een vergoeding.

MarcS | 27-04-17 | 13:45

Ik heb het over geld terug i.p.v. vouchers die je niet vrijelijk bij een andere maatschappij kunt besteden.In Nederlander is dat bij wet geregeld, in de VS niet. Wie zegt dat je 35 minuten later aankomt, want wellicht is dat toestel ook overboekt? Precies het probleem.

js58 | 27-04-17 | 15:48 | + 1 -

Kort ritje Panama/Costa Rica. Copa air. Werd netjes gevraagd 'wie wil er een vliegtuig later nemen?' Nu, wij wel. 200$ per persoon voucher vrij te besteden op het vliegveld. Dus een uurtje shopping en weg met het vlliegtuig. Edoch, hoe sommigen hysterisch gillen toen ze vernamen dat ze niet mee mochten. Of dat uur of de vlucht de laatste van hun leven was.

Joost-Visser | 27-04-17 | 15:46 | + -9 -

Kort ritje Panama/Costa Rica. Copa air. Werd netjes gevraagd 'wie wil er een vliegtuig later nemen?' Nu, wij wel. 200$ per persoon voucher vrij te besteden op het vliegveld. Dus een uurtje shopping en weg met het vlliegtuig. Edoch, hoe sommigen hysterisch gillen toen ze vernamen dat ze niet mee mochten. Of dat uur of de vlucht de laatste van hun leven was.

Joost-Visser | 27-04-17 | 15:45 | + -2 -

Vaak kun je kiezen voor cash 600 euro/dollar of 1000 euro dollar aan vouchers. Ik had het laatst met KLM vanuit LAX vlucht later 800 euro voucher gekregen (of 600 cash maar vlieg veel met klm). Makkelijk verdiend!

Spaanse Peetvader | 27-04-17 | 13:49 | + 1 -

@js58 | 27-04-17 | 13:01- precies, hier moet je op je kop gaan staan en dan nog doen ze moeilijk. Werken ze drempels op.
In US wordt netjes gevraagd wie (in mijn geval 35 min) later op zijn bestemming wil aan komen voor een vergoeding.

MarcS | 27-04-17 | 13:45 | + 3 -

James Lastig | 27-04-17 | 11:07

Enkel vouchers als vergoeding geven - die je enkel bij United kan besteden - is geen vergoeding maar gedwongen winkelnering en heeft met echt liberalisme geen reet te maken. Wat dat betreft kunnen de Yanken beter nog eens kijken hoe het bij ons is geregeld.

js58 | 27-04-17 | 13:01 | + 2 -

@ pandalicious | 27-04-17 | 11:57 |
Op dat moment werd D. van den Enden achter zijn toetsenbord vandaan getrokken door TMG beveiligers omdat er CPU-capaciteit nodig was op de DK-redactie...

F. von Zeikhoven | 27-04-17 | 12:29 | + 7 -

@James Lastig | 27-04-17 | 11:07 been there done that. Leverde mij $1300 aan vouchers op. Weggegeven aan collega, die langer dan 2 dagen daar bleef.

MarcS | 27-04-17 | 12:12 | + -8 -

Niet nog eens wat? De spanning is te snijden. Wat een cliffhanger.

pandalicious | 27-04-17 | 11:57 | + 6 -

United geeft geen cash geld maar travel vouchers. Het heeft mij ook al eens 1000 Dollar opgeleverd om een vlucht later te nemen. Als ze dat verhogen naar 10 kUSD wordt het helemaal leuk.

Over het algemeen een prima maatschappij met een goed frequent flyer programma. Later dit jaar naar de westkant van de VS op vakantie voor 8 tientjes per persoon aan admin kosten.

James Lastig | 27-04-17 | 11:07 | + 3 -

Het slaat toch ook nergens op dat je in een vol vliegtuig te horen krijgt dat je mag opflikkeren omdat geldwolven aan de top gaan voor winst maximalisatie? Ik denk dat het een goede les is voor de gehele luchtvaart industrie.

denii | 27-04-17 | 10:49 | + 62 -

zo zie je maar weer dat het loont om je als een gestoorde debiel te gedragen..

waskuup | 27-04-17 | 10:35 | + -63 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken