Lachen. Amsterdam krijgt er een miljarden slurpende bouwput bij

Gaan we weer
Gaan we weer
De oplevering van de Noord/Zuidlijn laat nog tot volgend jaar op zich wachten, al wordt er al geroepen om uitbreiding richting Schiphol en godbetert Hoorn. Maar Amsterdam krijgt er nu definitief een infrastructureel monster van epische proporties bij: Zuidasdok. U weet, dat is nogal een project. Simpel gezegd worden de auto's die nu nog op het maaiveld langs de dure kantoren van de Zuidas op de A10 gieren uit het zicht onttrokken middels een tunnel. De treinen gaan niet de grond in, maar er komt wel een nieuw station Amsterdam Zuid. Feitelijk betekent dit dat het duurste kantoorgebied van ons land 10 jaar lang een bouwput is. Althans, dat is de schatting van de overheid en de projectontwikkelaars zelf. Zoals u weet, worden geraamde opleverdata van bouwprojecten in het algemeen -maar in Amsterdam in het bijzonder- vaak ietwat gunstig ingeschat. Naast de Noord/Zuidlijn hebben we bijvoorbeeld nog de Stopera in de jaren tachtig, de restauratie van het Rijksmuseum en natuurlijk het centraal station (begin (ver)bouw: 1997. Oplevering: 2025). Dus ook hier zullen de kosten en data door voortschrijdend inzicht waarschijnlijk weer opgeschoven gaan worden. En dat voor een project waar ogenschijnlijk niemand op zit te wachten, ook veel bouwers niet. Want ook hier geldt: l'enfer, c'est les autres. Maar goed, het gaat wel gewoon door. Zoals met ieder bouwproject liepen er nog wat bezwaren tegen het project. GroenLinks-adepten kregen compleet nul op het rekest van de Raad van State: bezwaren over de waterhuishouding, luchtkwaliteit en de gevolgen voor flora en fauna in het gebied (WAAR DAN?, red.) werden ongegrond verklaard.

Ook de vrees voor ernstige overlast als gevolg van de bouwwerkzaamheden werden niet gedeeld. Wel werd een bezwaar gegrond verklaard over geluidshinder door weerkaatsingen tussen en onder de brugdelen van de Amstelbruggen en de verkeersveiligheid doordat een deel van een vluchtstrook wegvalt. Ook moet de minister van Infrastructuur en Milieu onderzoeken 'hoe groot het risico is dat een zware vrachtwagen door de vangrail rijdt van de fly-over langs het gebouw De Zuidcirkel en welk type vangrail nodig is om dat te voorkomen.' Kleinigheidjes houd je altijd. Maar dat Zuidasdok gaat er komen. Goed nieuws voor de internationale combinatie Fluor (USA), Hochtief (Deutschland) en Heijmans (Rosmalen jonguh) die de bijzonder lastige klus aandurfden. Tegen het FD zei een woordvoerder van het project al eerder dat de Raad van State verder weinig invloed ging hebben op de start van het project. 'Na de definitieve gunning gaan de opdrachtgevers en het winnende consortium nog eens met een stofkam door het hele ontwerp om eventueel verbeteringen door te voeren. Als bij de Raad van State een aantal bezwaren gegrond worden verklaard kan daar in het ontwerp nog rekening mee worden gehouden.' De bouwwerkzaamheden starten naar verwachting in 2019 en in 2028 moet het project zijn voltooid. Kosten: €990 mio. We gaan het zien.

Reaguursels

Inloggen

Ik moet altijd een beetje grinniken als ik Amsterdam vanuit de lucht dichterbij zie komen. Dat hoopje 'hoogbouw' op de zuid-as stelt niks voor als je het vergelijkt met dorpen als New York, Londen, Kaapstad en Singapore, om er maar een paar te noemen.

loze stijl | 28-04-17 | 08:43 | + 0 -

Dus een VS, Duits en NL bedrijf gaan die mega Amsterdam put doen.
Het geld wordt ook in die volgorde het land uit gestuurd?

Raider Twix | 27-04-17 | 16:30 | + 3 -

De 'Zuidas' klaagt al jaren dat ze moeilijk bereikbaar zijn voor hun klanten. Er wordt goud verdiend. Waarom moet de belastingbetaler dan de bereikbaarheid verbeteren? Als ik een hotel wil bouwen in een tropisch bos en er gaat geen weg naar toe, dan is de enige die de weg gaat aanleggen, ik.

Joost-Visser | 27-04-17 | 16:03 | + 4 -

Als er toch eens niets is, komt de gemeente Amsterdam om de projectontwikkelaars weer een miljardendeal te bezorgen.
Indien de bewoners in de oude wijken hun buurt leefbaarder willen maken krijgen ze nul op het rekest van de hoofdstedelijke overheid.
Verschil moet er immers zijn.

RoodGevaar | 27-04-17 | 15:59 | + 1 -

Mooi project, ware het niet dat ze de treinen gewoon boven de grond laten. Onbegrijpelijk dat niet gewoon de hele rataplan onder de grond gestopt wordt.

Nunc__ | 27-04-17 | 14:52 | + 0 -

@NerdAlert | 27-04-17 | 08:57
Natuurlijk gaat het verkeer er wel last van hebben. Er amper ruimte om te bouwen rondom de A10.
Maar het zal wel weer stil gehouden worden net als de zoveelste zinloze verbreding van het spoor richting Schiphol. Iedere keer rijstroken op de A4 afsluiten en het verkeer niet waarschuwen. Gelukkig is er met de is met huidige technieken beter te zien of het ergens vast staat.

voldemort | 27-04-17 | 14:51 | + 1 -

En waar gaan ze al die niet-Nederlandse bouwvakkers huisvesten?

Febofiel | 27-04-17 | 14:25 | + 2 -

Sory, ik kan het toch even niet laten: Tunnel.... OVER de A2?
zbb | 26-04-17 | 22:48 | + 3 -

Heh, scherp! Ik twijfelde toevallig over het juiste lidwoord. Want aangezien de weg op maaiveld ligt, is de tunnel een soort dak. Vandaar de keuze 'over' de weg.

Oberon14 | 27-04-17 | 14:03 | + 0 -

Hmm... ik hoorde ergens dat het Amsterdamse stroomnetwerk verouderd / overbelast is. Kunnen ze daar dan niet beter het geld in stoppen?

Príncipe | 27-04-17 | 13:39 | + 2 -

waskuup | 27-04-17 | 09:30 | + 0 -
Die Londense werven en dokken zijn ook daadwerkelijk voormalige havengebieden. Taalverloedering lijkt me een gevolg van een land dat cultuur en geesteswetenschappen niet serieus neemt, omdat de waarde zich niet makkelijk in geld laat uitdrukken. Diezelfde kanker woekert bij een zeker spoorbedrijf dat woorden als 'vertraging', 'stoptrein' en 'omleiding' niet langer gebruikt, en bij alle politici en paarse broeken die menen dat als iets negatief wordt ervaren, het aan de woordkeuze ligt en niet aan de feiten. Trap er niet in!

Diotima | 27-04-17 | 12:14 | + 4 -

Project overheid. Kosten dus altijd minimaal maal de factor 3 of 4.
Gokje? ik zet in op uiteindelijke kosten voor de burger ad 3,5 miljard.

Wering | 27-04-17 | 11:21 | + 5 -

Amsterdam is een art. 12 gemeente en eigenlijk failliet. Een hoop schulden uit het faillissement komen ten laste van dit soort megaprojecten. Doen alle failliete gemeenten. En dus niet zo verwonderlijk dat het budget met een factor X wordt overschreden.

protonplof | 27-04-17 | 11:02 | + 1 -

Hoe lang zou het duren voordat ze er achter komen in Den Haag dat dit soort prestige projectjes niet meer te betalen zijn met de huidige gasbaten ?

dr.andus | 27-04-17 | 10:42 | + 6 -

Diotima | 26-04-17 | 19:38 | + 54 -

dat is heel hip. In london bijvoorbeeld doen ze dat al sinds de jaren 80.. werf of dok.. Denk aan canary warf (het financieele hart van de UK) daar heb je import dock, south dock north dock.. en denk ook aan dockland light rail (DLR, dat is zo'n soort treintje dat daar rond rijd)

waskuup | 27-04-17 | 09:30 | + 1 -

@Wol Naar mijn weten gaat dit alles ondergrond om nieuwe wijken uit diezelfde grond te stampen. Aangezien huizen nogal duur zijn in A'dam e.o. moet dit hele project zo terug te verdienen zijn. Verder is er geloof ik een garantie gegeven dat het verkeer er nagenoeg geen last van zal hebben, en alle CO2 uitstoot gaat men ook nog eens afvangen. Praat CO2, en iedereen loopt met je mee. Dankzij dit project kan er over 20 jaar weer op ijsberen worden gejaagd op de Noordpool !

NerdAlert | 27-04-17 | 08:57 | + 3 -

Ik stond ooit eens met een Amerikaanse vriend op station zuid op de tram te wachten. Hij stond een poosje te luisteren naar het verkeer op de A10 dat voorbij kwam en merkte op: "weird. Its like the cars on this road make almost no noise" En ik nog uitleggen dat het komt omdat het ZOAB is, stukje Hollands vernuft. Zo'n zelfde weg zou veel meer herrie maken in de VS. Maar nee dat is nog niet goed genoeg het moet de grond in.

rockdaman | 26-04-17 | 23:35 | + 15 -

@duitse herder | 26-04-17 | 22:10 | + 3 -
Ook een briljant project, dromen waarmaken heet dat en zorgen voor de toekomst.
Uitlaatgassen zijn een probleem, maar dit is een kwestie van tijd. Over 30 jaar is alles elektrisch.

-=PyP=- | 26-04-17 | 23:30 | + 0 -

@duitse herder | 26-04-17 | 20:05 | + 11 -
De snelweg is het gebied van Rijkswaterstaat en niet van de gemeente Amsterdam. Budgettair dus ook niet van Amsterdam.

-=PyP=- | 26-04-17 | 23:27 | + 8 -

De correcte term is landtunnel. In Nederland een betrekkelijk nieuw fenomeen, er zijn een paar over de A2 gebouwd (Utrecht, Maastricht).

Oberon14 | 26-04-17 | 20:18 | + 2 -

Sory, ik kan het toch even niet laten: Tunnel.... OVER de A2?

zbb | 26-04-17 | 22:48 | + 3 -

Enkele Nederlandse bedrijven gaan een belangrijke bijdrage leveren aan de bouw van een onderzeese tunnel tussen Duitsland en Denemarken. Zowel BAM, Boskalis als Van Oord is geselecteerd voor het project de Fehmarnbelt.

Het gaat om een van de grootste infraprojecten van Europa. De tunnel krijgt een lengte van 18 kilometer waardoor de reistijd tussen Hamburg en Kopenhagen met twee uur wordt verkort tot zo'n drie uur.

De tunnel bestaat uit een vierbaans snelweg en twee spoorlijnen. In totaal is met het project 45 mrd Deense kronen (€ 6 mrd) gemoeid. Dat hebben betrokken partijen bekendgemaakt.

Niet bekend is hoeveel de andere consortia hebben geboden. In Nederland hebben bouwers de afgelopen jaren grote verliezen geleden op infraprojecten doordat ze veel te scherp inschreven.

Consortium

BAM maakt deel uit van het consortium Femern Link Contractors (FLC), dat verantwoordelijk wordt voor de aanleg van de tunnel en de landhoofden. Dit is het grootste onderdeel van het project waarmee een bedrag is gemoeid van zo'n € 3 mrd. BAM heeft een aandeel van 25% in het consortium dat verder uit onder andere het Franse Vinci en het Deense Per Aarsleff bestaat.

Boskalis en Van Oord zijn onderdeel van een ander consortium dat baggerwerkzaamheden en drooglegging gaat verrichten. Ook het Duitse Hochtief en Züblin zijn bij deze werkzaamheden betrokken. Van Oord meldt dat zijn aandeel in het project goed is voor € 300 »mln. Ook Boskalis meldt dat zijn deel van de opdracht een dergelijke omvang heeft.

De Deense opdrachtgever meldt dat de definitieve handtekeningen nog niet zijn gezet. Dit gebeurt uiterlijk in mei. De definitieve doorgang is ook afhankelijk van de goedkeuring van de Duitse activiteiten. Dit gebeurt naar verwachting niet eerder dan in 2017.

Baggeren

Boskalis en Van Oord krijgen de taak op de bodem van de zee een sleuf van zestien kilometer lang te graven. Ook bouwen zij een haven waar het consortium van BAM een fabriek laat neerzetten voor de productie van de betonnen tunnelonderdelen.

Het gaat om een zogeheten afzinktunnel die in Nederland veel is gebouwd. Daartoe behoort onder andere de Tweede Coentunnel. Anders dan bij een boortunnel worden betonnen bakken afgezonken die vervolgens aan elkaar worden verbonden.

duitse herder | 26-04-17 | 22:10 | + 8 -

Nederlandse bouwers voor € 1,5 mrd in Duits-Deense tunnel.

fd.nl/economie-politiek/1142198/neder...

Het totaal project bedraagt 7 miljard euro. De belangrijkheid zit em in het beter ontsluiten van Kopenhagen e.o. naar Duitsland ic Europa. Van de 5.5 miljoen inwoners wonen er in dat gebied 1.5 miljoen mensen.

Ik neem aan dat eea gefinancierd wordt via de staatsschuld, die behoorlijk laag is. 34 miljard oid. Dat hebben ze ook gedaan met 2 andere grote verbindingen, de Store Belt en de Lille Belt bruggen/tunnels.

duitse herder | 26-04-17 | 22:08 | + 0 -

@ Wol | 26-04-17 | 20:46
Neen, het maakt inderdaad geen ene ruk uit of de bestaande weg uiteindelijk boven of onder de grond ligt
die uitlaatgassen komen via de voor en achterkant naar boven, of door de ventilatoren die men waarschijnlijk ergens gaat plaatsen
Maar u, domme burger, begrijpt het natuurlijk weer niet he
Alles draait er om dat het niet groen is maar dat het groen Lijkt
goede sier met andermans geld maken heet dat, dat staat ook in de plannen maar met andere woorden

Tobi | 26-04-17 | 21:32 | + 17 -

Je verwacht het niet
Met de Noord-Zuid lijn nog niet eens af duikt de Gemeente Amsterdam al het volgende rampzalige project in want why the hell not
Amsterdam is voor aannemers en omliggende partijen een werkelijke goudkust
ben je over tijd, overschrijden de kosten het vooraf afgesproken bedrag of lever je broddelwerk af,
Amsterdam betaalt het je allemaal, zonder morren en met een vette glimlach
De stad betaalt het meredeel van de zoveelste clusterfuck toch noot zelf, men houdt weer de hand op in Den Haag want hoofdstad ja da's heel belangrijk, voor Amsterdam zelf
en de Amsterdamse burger betaalt de rest want dom plebs wat enkel goed is om belasting te betalen
Om de rekeningen van de mega-projecten te betalen snoeit met in alle soorten voorzieningen die er oorspronkelijk voor de burger waren
en mocht de burger gaan moreen dan geef je toch gewoon (hoi Lodewijk) Den Haag de schuld van je bezuinigingen, neen ben je gen dat komt natuurlijk nooit door de spilzucht van de Gemeente
En die burger, die stemt de volgende keer weer als een dom schaap op de gevestigde partij, alsof dat ene donder uit zal maken
de Gemeente zal het nooit leren en en is ook geen enkele prikkel om dat te gaan doen

Tobi | 26-04-17 | 21:28 | + 14 -

Ah, Google (nou ja Ixquick) is my friend...:
nl.wikipedia.org/wiki/Zuidasdok

Capaciteitsvergroting van de wegen kennelijk, onder andere. Nou, zal me benieuwen...

Al zie ik daar al 1,4 miljard staan, tot 1,9 zelfs en niet die bijna miljard van dit artikel? Plus dat men kennelijk de verbinding met Amstelveen juist afsnijdt?

En er staat ook al 12 jaar minimaal, dus we zitten al meteen over de 10... :)

Wol | 26-04-17 | 20:52 | + 9 -

Domme vraag misschien, maar wat is hier nu werkelijk het nut van deze hele operatie? Hebben de kantoren met Schipholisolatie in de ramen en overvliegende vliegtuigen enorme last van het lawaai van de auto's? En kennelijk niet van de treinen, trams, metro's of duizenden over straat denderende yuppen en treinreizigers? Gaan de auto's harder rijden of minder gauw in de file? Scheelt het qua uitstoot een stuk of tien asthma-aanvallen op de miljoen? Of betalen we hier een minimaal miljard uit esthetische overwegingen?

Wol | 26-04-17 | 20:46 | + 43 -

@Diotima: roerend mee eens, om maar even in de scheepstermen te blijven. Die naam komt natuurlijk uit de PR/Citymarketing koker van Amsterdam, iets met schepen is vet!
De correcte term is landtunnel. In Nederland een betrekkelijk nieuw fenomeen, er zijn een paar over de A2 gebouwd (Utrecht, Maastricht).

Oberon14 | 26-04-17 | 20:18 | + 6 -

''Kosten: €990 mio. We gaan het zien.''

Komt er. Kijk maar hoe ze met geld kunnen knoeien... uhhh Amsterdams wetenschappelijk economische investeringsbeleid in de multiculturele maatschappij kunnen implementeren.

2006:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 0 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 121 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2007:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 52 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 113 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2008:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 105 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 570 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2009:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 121 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 849 mln
- accountant: Accountantsdienst Gemeente Amsterdam
2010:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: voordelig € 32 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig € 135 mln
- accountant: ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2011:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: € 36 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: € 121 mln
- accountant: ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2012:
- saldo van baten en lasten volgens rekening van baten en lasten: voordelig € 96 mln
- werkelijk saldo van baten en lasten: nadelig € 90 mln
- accountant: ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2013:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: € 263 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: € 698 mln
- accountant: Auditdienst ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2014:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: voordelig € 79 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: nadelig € 3 mln
- accountant: Auditdienst ACAM (Accountantsdienst Gemeente Amsterdam)
2015:
- in jaarstukken gepresenteerd resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: € 152 mln
- werkelijk resultaat/saldo van opbrengsten en kosten: € 192 mln
- accountant: ?

duitse herder | 26-04-17 | 20:05 | + 21 -

Putten zijn een methode om de overheid heel veel geld afhandig te maken.

Patatter | 26-04-17 | 19:56 | + 18 -

10 jaar?

Mss moeten ze het de Chinezen laten doen. Is het volgend jaar klaar.

Of is het wellicht een werkgelegenheids, bouwfraude en faalproject?

Poekieman | 26-04-17 | 19:53 | + 30 -

@Diotima | 26-04-17 | 19:38 | + 0 -
Projectontwikkelaars zien Amsterdam als zinkend schip. Zodoende klopt de benaming en is taalverloedering niet aan de orde.

Mauguio | 26-04-17 | 19:45 | + 48 -

Waarom heet dat een dok? Dokken zijn voor schepen. Ik heb zo'n hekel aan de taalverloedering van projectontwikkelaars. Zodra nieuwbouwprojecten anders worden genoemd dan wat ze concreet zijn, moet je kostenoverschrijdingen en een laagwaardige afwerking verwachten. Geldt ook voor 'cultuurtempel', 'spoorwegkathedraal', 'geschakelde villa' en alles wat op -staete eindigt.

Diotima | 26-04-17 | 19:38 | + 86 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken