Revolutie! Uber moet van New York fooi-optie in app bouwen

En loopt verder leeg
En loopt verder leeg
De slechtnieuwshow rond taxi- en/of technologiebedrijf Uber houdt al enige maanden aan. Zo waren er tegenvallende jaarcijfers, teleurgestelde medewerkers en het vertrek uit Denemarken. Nu is er toch iets positiefs te melden. Of in ieder geval iets dat niet per se als negatief uitgelegd hoeft te worden. The New York Times meldt dat de stad New York City een voorstel heeft gedaan waardoor Uber gedwongen wordt om fooi-transacties via de Uber-app te laten verlopen. Voorheen konden de Uber-chauffeurs in de 'Grote Appel' enkel cash fooi ontvangen, terwijl het bij andere taxi's wel gewoon mogelijk was per creditcard getipt te worden. Bij concurrent Lyft kon dit zelfs al jaren via de app. Volgens de New Yorkse overheid (in casu: The New York City Taxi and Limousine Commission) zijn 'car services that accept only credit cards' verplicht 'to allow passengers to tip the driver using their card', aldus de NYT. Dus moet ook Uber eraan geloven. Ongetwijfeld niet tot vreugde van Uber, want het bedrijf had het in het verleden überhaupt niet zo op het additioneel belonen van de chauffeurs. Na twee rechtszaken zag Uber zich vorig jaar gedwongen 'tipping' toe te staan, maar niet van harte, als we haar statement moeten geloven.

Het New Yorkse voorstel is fijn voor de chauffeurs die klantwaardering straks gemakkelijker in klinkende munt omgezet zien. Waardering die afgelopen februari in ieder geval ver te zoeken was bij CEO Travis Kalanick die met een Uber-chauffeur ruziede (zie filmpje hier, excuusbrief daar). Uber heeft toegezegd het voorstel van de commissie, dat door het New Yorkse taxigilde (waaronder dus veel chauffeurs van Uber) is ondersteund, serieus te nemen. Jammer toch dan dat vandaag bekend werd dat Sherif Marakby, vice-president van Ubers 'global vehicle'-programma, en verantwoordelijk voor o.a. het zelfsturende autoproject, het bedrijf gaat verlaten. Het zoveelste geval in de recente exodus van hooggeplaatste medewerkers. Ubers tot dusverre desastreus verlopen rechtszaak tegen Waymo is zeker een onderliggend motief achter deze exodus-malaise. Tot zover deze (mislukte) poging tot een goednieuwsbericht.

Reaguursels

Inloggen

In sommige landen is er geregeld dat in dienstverlenende beroepen een redelijk salaris wordt betaald. In andere moet je dat via fooien verdienen.

Bij Uber moet je het dus ook van de persoonlijke fooien hebben. Al is Uber oorspronkelijk niet bedoeld voor permanente taxi chauffeurs, zoals ik het begreep.

Raider Twix | 19-04-17 | 16:23 | + 0 -

Zelfs horecamensen die leven van fooi en onderling ook praten (opscheppen) over hun gekregen fooi tijdens een uberrit, geven niets. Uiteraard kan die klant dan 1 ster verwachten.

lex8310 | 19-04-17 | 14:26 | + 1 -

denii | 19-04-17 | 13:30
In de VS wordt fooi vaak gezien als inkomen. Beroepsgroepen als serveersters krijgen een paar $$ per uur als basissalaris. Fooien (in feite prestatiebeloning) brengen dat tot een normaal inkomen.

Als ik weer eens in NL ben verbaas ik me over de ongeïnteresseerde, vaak lompe houding van de beroepsgroepen die in de VS via een tip gestimuleerd worden hun best te doen. Ik ben wel eens teruggelopen naar mijn tafeltje om daar het bankbiljet onder de vaas vandaan te halen toen de serveerster de door haar opengehouden deur in ons gezicht dicht liet vallen toen ze ons gezelschap met lege handen zag naderen.

Fooi kan in de service-industrie gebruikt worden om (na afsluiting van de dienst!) de waardering voor de geboden dienst uit laten blijken. Uw opmerking over selectief verlenen van kwalitatieve dienstverlening spreekt boekdelen over uw Hollands-zuinige levensinstelling.

Amazing Tukker | 19-04-17 | 14:26 | + 2 -

Geen enkele doet dat.

"Ik vind dit zo'n onzin; de fooi gaat direct naar Uber. Beter is om zelf de chauffeur een fooi te geven.

MRF2739 | 19-04-17 | 12:24 | + 1 -"

lex8310 | 19-04-17 | 14:21 | + 1 -

Fooi geef je in enkele culturen en beroepsgroepen alleen wanneer de kwaliteit van de dienstverlening boven verwachting is. Het vervelende van fooi is dat het een stimulerend effect heeft op het selectief verlenen van kwalitatieve dienstverlening. In Nederland leven we gelukkig met minimum lonen waardoor ik me niet genoodzaakt voel om dienstverleners te tippen. Want zeg nou zelf, wanneer ben je voor het laatst écht positief verrast geweest over de kwaliteit van een taxi rit.

Als je het niet eens bent met je minimum loon heb je nog altijd de keuze om meer te werken, elders te werken of om te scholen.

denii | 19-04-17 | 13:30 | + -2 -

Ik vind dit zo'n onzin; de fooi gaat direct naar Uber. Beter is om zelf de chauffeur een fooi te geven.

MRF2739 | 19-04-17 | 12:24 | + 1 -

Zoon van Boer | 18-04-17 | 17:31
Voel ik me te goed voor, moet je maar ander werk zoeken.

Als anderen onder kutvoorwaarden massal gaan werken is dat niet mijn probleem

niemand specifiek | 19-04-17 | 10:32 | + -2 -

duitse herder | 18-04-17 | 18:07
Natuurlijk is de klant wel verantwoordelijk. Je geeft een buschauffeur toch ook niet €15 als je ritje van 10 minuten voorbij is?
Dan ben jij er uiteindelijk verantwoordelijk voor dat hij een hongerloontje terwijl je hem ook persoonlijk €15 had kunnen geven. Daarnaast is de klant (busreiziger in dit geval) ook verantwoordelijk omdat hij het niet in z'n hoofd haalt om meer voor een buskaartje te betalen (want stelende OVgraaiers).

Ik had wel verwacht dit aan jou te moeten uitleggen trouwens

harde_keutel | 18-04-17 | 21:36 | + 2 -

Punt is alleen dat ik een (digitaal) contract heb met de chauffeur met daarin een prijs waarmee wij beiden hebben ingestemd. Stel nou dat ik in NY een uber bestel en besluit om de chauffeur geen fooi te geven. Mag de chauffeur mij dan een negatieve beoordeling geven?

Ik gebruik uber vooral als ik plan ben om te gaan drinken tijdens het stappen.

TuurlijkNiet | 18-04-17 | 21:07 | + 0 -

Zoon van Boer | 18-04-17 | 17:31

De klant is niet verantwoordelijk voor het inkomen van een chauffeur. Ik had niet verwacht dit aan jou uit te moeten leggen.

duitse herder | 18-04-17 | 18:07 | + 9 -

@duitse herder | 18-04-17 | 17:16
Omdat de ene per uur verdient en de andere een variabel tarief verdient. Ik had niet verwacht dit aan jou uit te moeten leggen.

Zoon van Boer | 18-04-17 | 17:31 | + 4 -

Waarom moet je een taxi chauffeur een fooi geven ? En een bus chauffeur niet

duitse herder | 18-04-17 | 17:16 | + 6 -

medium.com/uber-under-the-hood/our-ap...
In the end, we decided against including one because we felt it would be better for riders and drivers to know for sure what they would pay or earn on each trip — without the uncertainty of tipping.
-
Ja, even over dat verdienen van Uber taxi-piloten. Een stuk minder dan Uber er aan over houdt, al zijn die verliesgevend.
Kennelijk is het de bedoeling van Uber dat de chauffeurs er niet echt aan gaan verdienen. Gelukkig ziet de stad New York dat anders.

Mooi dat je Uber piloten nu toch via tippen nog een redelijke vergoeding kunt geven.

Raider Twix | 18-04-17 | 17:06 | + -3 -

REAGEER OOK