Facebook bestrijdt nepnieuws met -proest- papieren advertenties

De schoolmeester legt uit
De schoolmeester legt uit
Ow ja, 'Big Brother' Facebook wil niet dat haar digitale podia gebruikt worden voor fake news. Dat hebben we eerder al vernomen van opperbeheerder Zuckerberg. The Washington Post meldt dat Facebook 'ran full-page ads in France and Germany that outline the ways that readers can evaluate news stories and identify false reports.' Facebook heeft bevestigd dat de paginagrote advertenties deze week zijn verschenen in o.a. Le Monde, L’Express, Süddeutsche Zeitung, Der Spiegel en Bild. Sjugt, Big Brother gaat ons leren hoe we nep van echt nieuws moeten onderscheiden. Met advertenties in papieren kranten nog wel, niet errug dés nieuwe-medias. Maar het is belangrijk, zeker in Frankrijk waar binnenkort verkiezingen worden gehouden. Want zelf nadenken kán men natuurlijk niet meer. Al eerder presenteerde Facebook op haar reguliere podium een tool waarmee fb-ers nepnieuws kunnen melden en een lijst van 10 tips die de naïeve 'poster' daarbij kunnen helpen. Dus afgezien dat vele facebookers alleen de leukste foto's en veelal 'kijk-mij-blij-en-gelukkig-zijn'-posts over zichzelf plaatsen, iets dat geen fake news is, moet alle nieuwsitems of Facebook blijkbaar voldoen aan kritische maatstaven. De ironie is dat voor de (zeer) depressieve medemens (die dus niet altijd in staat is zichzelf in neppe, al-te-vrolijke posts te laten zien), de algoritmes al klaarstaan voor hun identificatie en preventieve maatregelen van Facebook al snel volgen vanwege mogelijk gevaar op suïcide. In dit perspectief lijkt 'fake' eerder de norm. Maar goed, natuurlijk kán nepnieuws een gevaar voor de veiligheid opleveren, zeker als mensen massaal hysterisch reageren zoals in Thailand vorig jaar. Maar ja, even googelen helpt al, ennuh, misschien is het sowieso beter om niet alles wat er op Facebook serieus te nemen. In ieder geval iets minder serieus dan de gewichtigheid waarmee Facebook zichzelf serieus neemt.

Reaguursels

Inloggen

@Dandruff | 17-04-17 | 18:52 | + 0 -
Bah, verschrikkelijk nieuws. Je hebt misschien niet de taak om de media op nieuws te wijzen, maar kennelijk voel je wel de verantwoordelijkheid. Als jij een ongeluk op straat ziet, is het misschien ook niet je taak om te helpen (omdat je geen agent of dokter bent), maar het lijkt me wel goed dat toch te doen.
Mijn persoonlijke ervaring is dat je een kleine kans hebt dat "de media" er wat mee doen, want er zijn meer nieuwsberichten die onze aandacht verdienen dan een mens verwerken kan. Aangezien je wellicht tienduizenden mensen bereikt, lijkt me dat geen verloren moeite. Dus: niet alleen klagen, ook gewoon er wat aan doen!

Diotima | 18-04-17 | 11:00 | + -1 -

Diotima | 17-04-17 | 16:19,

Het lijkt me niet mijn taak de media op het nieuws te wijzen.
Leugenaars heb je links en rechts, maar de beste manier om alle leugens te ontmaskeren is als de reguliere media betrouwbaar zijn. En daarvan is dus geen sprake; dat mag ik die media best verwijten.

En dit was geen "ordeverstoring"; er vielen 100 gewonden en er hadden net zo goed doden kunnen vallen. Wat mij betreft past dat prima in het rijtje willekeurige steek- en schiet- partijen en bom- en auto- aanslagen van het afgelopen jaar. Waarbij de islamitische daders maar zelden "gefrustreerd" leken; meestal getrouwd en/of vriendin en meerdere kinderen.
Deze daders in Sevilla waren ook geen 15-25 jaar, maar 19-49 jaar.

Net als de meeste islamterroristen hebben ze een flink strafblad, en het zou me niet verbazen als daar ook "moord" op staat. De terrorist Amri van de kerstmarkt in Berlijn had een paar maanden eerder op een willekeurig koppeltje ingestoken; de jongen (15) overleed, het meisje overleefde het ternauwernood. De terrorist Amrani van de kerstmarkt in Luik had eerder die dag al een schoonmaakster vermoord.

Ik zie een trend, en de media verzwijgen die.
Zou het nieuws zijn als een neonazi een joodse bejaarde aftuigt, en nog levend te pletter gooit vanaf haar balkon?
Als andere neonazi's haar herdenkingstocht met geweld (!) verstoren?
Ik gok van wel, maar als de daders moslims zijn dan horen we er niks over.
nieuwreligieuspeil.net/node/6781

Dandruff | 17-04-17 | 18:52 | + 1 -

Dandruff | 17-04-17 | 13:39 | + 0 -
Nou, goed, je hebt gelijk. Ik denk simpelweg dat er zowel links als rechts een hoop lieden zijn die een hoop onzin beweren en veel te veel aandacht krijgen.
Je kan natuurlijk altijd een nieuwsredactie tippen met zulk nieuws over die verstoorde processie. En dan niet schrijven: 'meld dit, jullie zijn zo links', maar 'hey, wat is hier aan de hand aan waarom lees ik er nog niks over in de Nederlandse media?' Ik denk ook dat zulke ordeverstoring en vandalisme op meer plekken voortkomt door gefrustreerde mannen leeftijd 15-25. De ene keer is het religie, de andere keer de voetbalclub als excuus.
Het kan inderdaad best zijn dat lezers boos worden dat de N

Diotima | 17-04-17 | 16:19 | + -2 -

Facebook lost nep nieuws dus op door een advertentie te plaatsen voor zuipschuit Juncker, Erdogan vriend Frans Timmermans en nog wat types.

Als ie het probleem hiermee heeft opgelost: prima. Geen censuur dan dus.

Raider Twix | 17-04-17 | 15:08 | + 0 -

Diotima | 17-04-17 | 13:20,

Ik heb het niet over toneelstukken, dat weet je best.
Als je niet inhoudelijk wil reageren, reageer dan gewoon niet.

Dandruff | 17-04-17 | 13:39 | + 4 -

Zou het volgende bericht ook nep-nieuws zijn?
Op het Nederlandse nieuws heb ik er (nog) niks over gehoord;
www.dailymail.co.uk/news/article-44138...

Samengevat;
- Goede Vrijdag processie in Sevilla met geweld verstoord;
- met ijzeren staven bewapende mannen (19 tot 49 jaar) schreeuwden allahu akbar;
- stormden tegelijkertijd op 4 verschillende plekken (!!) de processie in;
- de daarop volgende stampede leidde tot 100 licht gewonden;
- en 17 mensen moesten naar het ziekenhuis;
- de 8 aangehouden daders zijn beroepscriminelen, waaronder een Senegalees;
- iets soortgelijks gebeurde onlangs ook in Marbella;
- en in 2000 óók al eens, in Sevilla.

De politie spreekt van "gewoon" hooliganisme en vandalisme.
Het artikel zegt dat er ook leuzen van de inmiddels opgeheven ETA zouden zijn geschreeuwd. En de meeste daders zouden "locals" zijn geweest, maar dat zegt niks aangezien Spanje een koloniaal verleden met Marokko heeft, en daar nog steeds enkele enclaves heeft.
Dit soort "incidentjes" zie ik op internationale media vrij vaak voorbij komen, maar hier horen we er weinig over. Aangezien het overduidelijk om georganiseerd geweld gaat waarbij doden hadden kunnen vallen vind ik dat onbegrijpelijk. Temeer daar het om een trend lijkt te gaan.

Ik zit ook niet op "rechts" nepnieuws te wachten.
Maar zolang de linkse media dit soort belangrijke kwesties zo consequent negeren maken ze het eventuele rechtse leugenaars wel heel makkelijk. Als de reguliere media betrouwbaar zouden zijn, zou nepniews geen kans maken.

Dandruff | 17-04-17 | 13:37 | + 1 -

Dandruff | 17-04-17 | 11:04 | + 2 -
Ja, stelselmatig. Ik bezocht met Pasen zo'n linkse subsidie-muziekinstelling. En maar oproepen tot moord: 'Laß ihn kreuzigen!'
www.youtube.com/watch?v=4x3lJuUzWs0.
Kom eens uit je bubbel. Geenstijl is er als de kippen bij om idiote linkse dingen uit te vergroten, maar de meeste mensen zegt het niks.

Diotima | 17-04-17 | 13:20 | + -3 -

Diotima | 17-04-17 | 10:52,

Er is ook een verdienmodel (de subsidiesector) om andere meningen stelselmatig "fascistisch", "racistisch" en "seksistisch" te noemen. Zelfs om die "gedachtemisdadigers" te bedreigen met steniging.

Die tot haat en geweld aanzettende hetzes worden óók klakkeloos gedeeld...
Op facebook; maar ook op "kwaliteitsmedia" als NRC, de VK en onze eigen NPO.

Dandruff | 17-04-17 | 11:04 | + 4 -

Deze advertenties zijn helemaal niet bedoeld voor FB gebruikers. Die lezen geen kranten en als ze het wel doen, niet de kranten waarin FB adverteert. Wie deze kranten wel lezen zijn politici en ambtenaren. En die zijn de doelgroep van deze campagne, zodat FB kan claimen dat ze wel degelijk wat doen aan het voorkomen van FAKE nieuws.

madissue166 | 17-04-17 | 11:02 | + 2 -

KapiteinClaus | 16-04-17 | 23:57 | + 0 -
Ja, het is een verdienmodel om onzin te schrijven als 'SCHOKKEND: uitgeprocedeerde asielzoekers martelen 245 biggetjes in nabijgelegen kinderboerderij'. En je weet dat er een bepaald slag mensen is die dit klakkeloos deelt op Facebook.

Diotima | 17-04-17 | 10:52 | + -4 -

Dus ook geen fake nieuws meer van deze regering dat het iedereen maar goed gaat,de leegstaande winkels en de ontslagen bij banken en mensen boven de 40 jaar die moeilijk aan werk komen omdat ze "niet in het team passen"

Geevee | 17-04-17 | 10:52 | + 1 -

De linkse kerk probeert al decennialang om niet alleen afwijkende meningen, maar ook onwelgevallige *feiten* te verbieden. Denk aan de kwaadaardige hetze die professor Buikhuizen ons land uitjoeg, of het stelselmatig geheim houden van cijfers over criminaliteit + immigratie, en de kosten van immigratie.
Onlangs bleek ook dat de NPO wat reportages over asieleisersproblemen even gauw over de verkiezingen had getild.
www.2doc.nl/documentaires/series/2doc...
www.npo.nl/zembla/05-04-2017/VARA_101...

Dus wat is dan nepnieuws?
Nepnieuws is niks minder dan het nieuwste censuurspeeltje van links. De berichten over de massa-aanrandingen in Keulen werden aanvankelijk geheim gehouden door politie, overheid en media. Alleen op Facebook barstte de bom, en verschenen de verhalen van slachtoffers en getuigen. Toen moesten overheid en media wel meegaan in de waarheid.
En nu gaat Facebook daar dus wat aan doen...

Dandruff | 17-04-17 | 10:42 | + 6 -


@kruz | 17-04-17 | 09:24 | + 0 -

Hear hear! Ik krijg ook het idee dat nieuws steeds vaker bestaat uit persberichten van grote instellingen overheid/bedrijfsleven die iets publiceren.
Ik betaal nog voor dode bomen, wetende dat dat nieuws gekleurd is. Maar het is wel onafhankelijke journalistiek op zo'n redactie, in plaats van content voor nieuwsberichten vergaren, zoals een weblog doet. Bij weblogs zijn daardoor ook de grootste kwaliteitsverschillen.
Het is alsof mensen zich steeds minder realiseren dat goede journalistiek geld kost. Initiatieven als De Correspondent of Follow the Money vind ik daarom erg sympathiek omdat ze toch die kloof proberen te dichten tussen traditionele journalistiek en gratis internetcontent.

Diotima | 17-04-17 | 10:41 | + -1 -

Gaat allemaal nergens op uitdraaien. De brengers van fake nieuws gaan hun berichten gewoon anders verpakken waardoor je de berichten niet meer onomstotelijk kan labelen als fake nieuws. Je hoeft voor je fake bericht maar één iemand ter wereld te vinden die het met je eens is en dan is het geen fake bericht meer, maar een vrije mening.
Dit wordt een totale chaos met rechtszaken waarbij links rechts gaat aanklagen en andersom vanwege het laten verwijderen van berichten en kwakzalverorganisaties die aanklachten bij de raad van de journalistiek gaan indienen etc.

Bytemaster | 17-04-17 | 10:22 | + 1 -

Wat is nu het verschil eigenlijk?
Fakenews, is bullshit news van een bullshit bron?
Realnews, is bullshit news van een zogenaamde betrouwbare bron?....
Zouden ze gelijk ook een disclaimer moeten plaatsen bij al het andere reguliere nieuws indien de bron bij de politiek of multinationals ligt. Die brengen voornamelijk alleen maar nieuws naar buiten om de publieke opinie te sturen of juist te ontregelen. Nu wordt het klakkeloos overgenomen en gepresenteerd als feiten en kunnen deze partijen ongecontroleerd hun eigen straatje in lullen.
Nieuws is eigenlijk feitelijk gezien het enige controle mechanisme op democratie. Niet de verkiezingen. En deze controle mechanisme is komen te vervallen toen de abonnement model op de schop ging met de komst van internet. En die nu voornamelijk primair afhankelijk is van reclame inkomsten.
Nu zijn grote nieuws giganten niet meer dan een externe marketing/human relations departement voor degene met het geld en dus de macht.

kruz | 17-04-17 | 09:24 | + 1 -

Laat hij zich bezig houden met fake cat news.
Of heeft hij dit met Mutti Merkel en de mensen die aan de touwtjes trekken afgesproken?

Pimp my Voortuin | 17-04-17 | 01:10 | + 1 -

Fake news is de volgende term in een lange reeks die ook door kwaliteitsmedia als een mantra wordt herhaald. Die dekselse Trump zou gewonnen hebben door fake news, of hij had er in ieder geval baat bij. Iedere debiel had bij het begin al door dat iedereen met internet kan plaatsen wat hij wil en dat er een hoop onzin te lezen is. Dat is nog steeds zo, je moet alleen wel een nog grotere debiel zijn als je dat niet door hebt.

Er gebeurde ook wat anders: andere media werden door internet gemakkelijker beschikbaar, waardoor sommigen ook vragen gingen stellen bij wat de traditionele 'kwaliteitsmedia' laten zien.

KapiteinClaus | 16-04-17 | 23:57 | + 2 -

"beautiful"

cyrieltje | 16-04-17 | 23:06 | + 0 -

De door de internationale nieuwsagentschappen gevoede media blijven dus volharden in het kleuren of soms ontkleuren van de feiten.

cyrieltje | 16-04-17 | 23:03 | + 0 -

Behalve Fake News bestaat er ook nog zoiets als Half Nieuws. Zoals vanavond in Nieuwsuur op NPO 2.
Over die aanslag op autobussen met omruilvluchtelingen in Syrië, waarbij er zo maar eventjes al 126 doden zijn geteld, waaronder meer dan 60 kinderen. Zomaar, zonder dat er bij verteld wordt dat het een aanslag is tegen ongewapende vrouwen, kinderen en ouderen uit dorpen met aanhangers van "het regime". Zonder verdere veroordeling van zoiets monsterachtiges. Alleen de Paus veroordeelde dit in zijn Paasboodschap. Maar niemand zei er verder iets over wie de slachtoffers waren. In tegenstelling tot die zgn. gasaanval van voor enkele dagen, toen Trump zich geroepen voelde om zijn medeleven uit te spreken over de moord op al die "beautyful baby's". Of zijn die hezbollababies soms minder beautyful of waren ze niet meer nodig als alibi voor een aanval op Noord Korea?

cyrieltje | 16-04-17 | 23:00 | + 10 -

Het verdienmodel van Mark Suikerberg begint zichzelf steeds meer te ridiculiseren. Daar is niets mis mee, dat moet kunnen, alleen waarom gebruiken miljoenen mensen dat medium dan nog steeds? De gedachtenpolitie kijkt permanent met u mee (in de vorm van een algoritme, maar ondertussen....). Feestboek is leuk voor de verveelde huismoeder die het gansche huishouden al aan kant heeft, maar verder? Ik zie geen toegevoegde waarde.

Reinaert | 16-04-17 | 18:36 | + 11 -

Al die kijk mij eens altijd blij, ontspannen, gevierd of gelukkig zijn posts zijn ook fakenieuws. In realiteit hebben die mensen gewoon een K leven.

Gelukkig bestaat Facebook, ik kan er inmiddels van leven :-)

MarcS | 16-04-17 | 17:58 | + -5 -

punt is niet zozeer dat mensen niet kunnen zien wat nep nieuws is, maar het niet willen zien. Die zijn zo geblindeerd en gehersenspoeld door hun eigen realiteit dat ze het klakkeloos voor waarheid aannemen.

Een voorbeeld is een krant uit Noorwegen die na de aanslagen als voorpagina artikel schreef dat trucks en auto's verboden moesten worden. Niet massa immigratie uit allerlei derderangs landen was het probleem van terroristische aanslagen maar trucks en auto's...

Sommige mensen willen niet zien wat een probleem is en nemen dat soort berichten over als zijnde realiteit en proberen dat vervolgens aan anderen op te dringen.

waskuup | 16-04-17 | 17:43 | + 19 -

REAGEER OOK