Doorverkoop Fyra levert NS €21 miljoen op

Druppels gloeiende platen
Druppels gloeiende platen
Het Fyra-echec bleek in maart nog een staartje te krijgen. De hopeloos falende treinen van AnsaldoBreda gaan vanaf juni mogelijk op het Italiaanse spoor rijden. Spoorvervoerder Trenitalia zou plannen hebben om de treinen in te zetten op het spoortraject tussen Lecce, Rome en Bari. Dat nieuws leidde vervolgens tot kamervragen van VVD'ers Aukje de Vries en Betty de Boer gericht aan staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur en minister Dijsselbloem van Financiën. Aukje en Betty willen weten wat er is afgesproken tussen Hitachi Rail Italy (nieuwe naam van AnsaldoBreda) en Trenitalia over de verkoop van de treinen. Daarnaast vragen ze naar het bedrag day NS per treinstel ontvangt en of de Nederlandse overheid een bedrag ontvangt ter compensatie van de schade die ze heeft geleden door het Fyra-debacle. Nou, hopsa: vandaag is er antwoord. De demissionaire Dijsmeister vertelt dat er nog geen sprake is van verkoop, maar dat er gesprekken worden gevoerd. Mocht het tot een succesvolle verkoop komen, dan levert dat de NS €3,5 miljoen per trein op bij de verkoop van trein 7 t/m 12. Dat betekent dus een maximale opbrengst van €21 miljoen. 'De baten bij verkoop zullen bijdragen aan de winst van NS en indirect krijgt de aandeelhouder daar een deel van via de reguliere dividendstroom (35% van de jaarlijkse netto winst van NS wordt als dividend uitgekeerd)', aldus Dijsselbloem. Even voor uw beeld: de totale schade werd door de parlementaire enquêtecommissie Fyra ooit geraamd op €772 miljoen. De NS kwam zelf op €340 miljoen en dat doorgaan met die ellende nog veel duurder zou zijn geweest. Dat lijkt ons ook ja. Nu maar hopen voor de staat en NS dat het beetje wil vlotten met de verkoop. Die €21 miljoen kunnen ze vast goed gebruiken daar.

Reaguursels

Inloggen

Overheid en zaken doen. Who cares. Is toch maar andermans geld en niemand is verantwoordelijk en zo wel dan doen we een plas en bleef alles zoals het was.

Joost-Visser | 13-04-17 | 17:26 | + 1 -

Het zal mij benieuwen welk onderdeel voor welk treinstation naar beneden gedonderd is in die Fyra.

Raider Twix | 13-04-17 | 16:49 | + 0 -

Hier is nog niet vermeld dat de NS-directie "iets anders" wilde dan de anderen (SNCF en DB). Siemens en Alsthom konden wel leveren, maar niet voor de prijs die NS per treinstel wilde betalen. Het ging hier om een kleine serie. Als NS genoegen had genomen met "iets van de plank", had er al lang een Nederlandse hogesnelheidstrein gereden tussen Amsterdam en Parijs.

Rhenium | 13-04-17 | 13:57 | + 0 -

js58 | 12-04-17 | 20:14 | + 30 -
Het is ook maar net hoe je de aanbesteding opstelt en daar biedt de regelgeving heus ruimte voor, zoals clausules over werkgelegenheid. Zo'n aanbesteding is er ook om staatssteun te voorkomen. Als ik het goed heb begrepen konden andere fabrikanten destijds wel sneltreinen bouwen voor 200 km/u, maar wilde de politiek per se een hogesnelheidstrein, dus 250-300 per uur voor de prijs van een sneltrein. Anders was die HSL ook voor niks aangelegd... Nu blijkt goedkoop duurkoop.

Nooit geweten dat deze deftige trein van Werkspoor is. Rijdt-ie nog?
nl.wikipedia.org/wiki/Nederlands-Zwit...

Diotima | 13-04-17 | 13:53 | + 1 -

We allang rijdende ICE's kunnen hebben...
Maar nee; wij willen het weer een tientje goedkoper..

jcvjcvjcvjcv | 13-04-17 | 13:35 | + 0 -

@Reinaert | 12-04-17 | 21:18
Klopt. Nederlandse ambtenaren bezochten de fabriek met een wenslijstje waarop onder andere stond dat sommige panelen in RVS moesten. Waarschijnlijk was alleen hun Italiaans eveneens wat roestig en dus deden ze daar maar wat die gekke 'Ollanders wilden.

Ter info: RVS en aluminium tegen elkaar roest als de ziekte.

Pierre Tombal | 13-04-17 | 11:03 | + 1 -

sinar2 | 12-04-17 | 20:07 | + 20 -

De staat is 100% eigenaar van NS, het geld vloeit dus terug naar de belastingbetalers. Dat is niet zo'n probleem, het probleem is dat er zo weinig terugvloeit naar de belastingbetalers, nadat die voor een godsvermogen de poeplap mochten trekken

Equus africanus asin | 13-04-17 | 11:01 | + 0 -

@Rommelende Onderbuik | 12-04-17 | 21:16 |
Wat denk je zelf 3 jaar na dato, na het linkje wat je plaatst.
Je hoort er pas weer over als er een probleem is.
Zo werkt dat op het internet.
Het ding is volop in gebruik bij de Marine.
Zeer indrukwekkende en capabele helikopter.

plaszak | 13-04-17 | 09:51 | + -2 -

js58 | 13-04-17 | 05:27 | + 2 -

Het is niet zo dat een aanbesteding moet worden gegund aan de aannemer die de laagste prijs biedt. Dat is toch écht de keuze van de opdrachtgever.

RideFreeOrDie | 13-04-17 | 08:45 | + 1 -

dat heeft met het achterlijke Europees openbaar aanbesteding te maken. Een trammenbouwer zonder trackrecord voor HSL-treinen krijgt de opdracht omdat hij de goedkoopste is, faalt jammerlijk en kent alleen verliezers.

js58 | 12-04-17 | 20:14 | + 18 -

Exact! De treinen van Werkspoor, gebrouwd in Nederland gingen zonder veel gezeur 40 jaar mee. Kostte een paar centen, maar dan had je ook wat. En nog ene berg werkgelegenheid, spin-offs en vakkennis ook.

Vogelbeest | 13-04-17 | 07:40 | + 8 -

js58 | 13-04-17 | 05:27 |

Als je als directeur een slecht product moet inkopen... dan moet je aftreden en dat publiekelijk bekend maken.

De domheid zit em gewoonweg in het feit, dat bij een slechte aankoop hij zichzelf aan de galg ophangt.
Zie verder ambtenaren brains...

duitse herder | 13-04-17 | 06:14 | + 3 -

In 2007 heeft Denemarken al de problemen met de Fyra openbaar gemaakt. Voor die tijd was natuurlijk al lang bekend dat het product niet goed was. Nederland is in 2009 begonnen met de eerste trein. Nederlandse ambtenaren als NS directeuren. Iets van... het is ons geld toch niet.

da.wikipedia.org/wiki/IC4-sagen

duitse herder | 13-04-17 | 05:30 | + 5 -

duitse herder | 12-04-17 | 22:15

Je ziet iets over het hoofd: de achterlijke aanbestedingsregels. De overheid mag in Europa niet kiezen wie het materiaal levert. AB bleef als enigste over vanwege de prijs. Zo is mijn familielid met een eigen bedrijf wat hij had ook orders kwijtgeraakt.

js58 | 13-04-17 | 05:27 | + 2 -

Nonkel Frituur | 12-04-17 | 21:24

De Denen hadden een Fyra trein tot hun beschikking om deze uit te proberen. In Denemarken. De NS ploeg is destijds vóórdat zij een order gaven om Fyra treinen af te nemen van Ansaldo naar Denemarken afgereisd om de ervaringen van de Denen te bespreken.

De NS ploeg is letterlijk in de loods geweest om de trein te zien en te praten met de Deense technici. Hun advies aan de NS ploeg was simpel: BEGIN ER NIET AAN !!!

Youtube moet ergens een filmpje van die ontmoeting hebben.

duitse herder | 12-04-17 | 22:15 | + 14 -

js58 | 12-04-17 | 21:00
Dat de Denen de hele trein uit mekaar halen en terug in mekaar steken vind ik niet vreemd.
Ze hebben tenslotte Lego uitgevonden.

Nonkel Frituur | 12-04-17 | 21:24 | + 13 -

Volgende keer een Chinese trein kopen dan maar. Zal wel iets aan mankeren, maar vast een stuk goedkoper.

Poekieman | 12-04-17 | 21:22 | + 5 -

@Rommelende Onderbuik | 12-04-17 | 21:16:

De NH-90 is toch de niet-zeewaterbestendige marinehelikopter die vooral uitblinkt door roestvorming? Daar hoor je momenteel niemand meer over. En zo zijn er nog wel een paar dossiers.

Reinaert | 12-04-17 | 21:18 | + 10 -

@duitse herder | 12-04-17 | 21:01:

Klopt. Ome Reintje heeft wel eens zaken gedaan met ambtenaren (en hun onvermijdelijke gevolg) maar de heren (m/v) wisten - ondanks hun fraaie titels - helaas van toeten noch blazen. Ze krijgen gewoon een dossier op hun bureau geschoven en daar gaan ze, niet gehinderd door enige kennis van zaken, mee aan de slag. Gezien het volume van betreffende order hadden ze een korting van zo'n 10 tot 15% kunnen bedingen maar dat gebeurde domweg niet. Mijn baas vond het niet erg, en ik ook niet. Dat er wederom belastinggeld weggesmeten werd moge duidelijk zijn, maar: who cares?

Reinaert | 12-04-17 | 21:16 | + 10 -

Hoe zat dat ook al weer met de helicopters van dat zusterbedrijf van Anselmo? Die NH90 van Agusta. Daar hoor je bijna niemand meer over. Hoe is dat afgelopen? Zijn die al geleverd? Kunnen ze vliegen?

www.trouw.nl/home/gloednieuwe-helikop...

Rommelende Onderbuik | 12-04-17 | 21:16 | + 6 -

Neederlandsche ambtenaeren die in zaken gaan... dat moet niemand willen. Nooit.

duitse herder | 12-04-17 | 21:01 | + 14 -

AnsaldoBreda had al een ruime ervaring in Italië, o.a. met de zeer succesvolle ETR.500, of met "gewone" treinen zoals de "NSB Class 72" die in Noorwegen rondrijdt. Toegegeven, die laatste zou wellicht niet zo populair geweest zijn in Nederland, vooral niet als die trein ook nog richting Duitsland zou rijden.
Nonkel Frituur | 12-04-17 | 20:23

Vind je het niet een beetje vreemd dat de Denen elk treinstel dat geleverd is door AnsoldoBreda helemaal uit elkaar hebben gehaald en helemaal weer in elkaar hebben gezet, maar dan goed. Zij hebben geconstateerd dat leidingen e.d. in elk treinstel weer anders was gelegd.

js58 | 12-04-17 | 21:00 | + 11 -

Kniesoor die daar op let. Het is maar belastinggeld hè?

Dan mogen en kunnen dit soort dingen, de burger bukt namelijk graag!

Reinaert | 12-04-17 | 20:58 | + 5 -

js58 | 12-04-17 | 20:14
AnsaldoBreda had al een ruime ervaring in Italië, o.a. met de zeer succesvolle ETR.500, of met "gewone" treinen zoals de "NSB Class 72" die in Noorwegen rondrijdt. Toegegeven, die laatste zou wellicht niet zo populair geweest zijn in Nederland, vooral niet als die trein ook nog richting Duitsland zou rijden.

Nonkel Frituur | 12-04-17 | 20:23 | + 17 -

"(35% van de jaarlijkse netto winst van NS wordt als dividend uitgekeerd)'"
Kleine correctie, de VennootschapsBelasting wordt ook door het Min. van Financiën ontvangen. Dat geldt ook voor de afdrachten van Schiphol.
.
Zeiken over 21 miljoen maar zwijgen over wat de vervanging voor het regeringstoestel KBX 70 kost. Dat is nou de VVD ten voeten uit.
js58 | 12-04-17 | 20:10 | + 0 -
Vervanging van de KBX kost in totaal 92,7 Miljoen -/- 3,7 Mijoen (inruil) = 89 Miljoen

Beroep = Boerenlul | 12-04-17 | 20:21 | + 8 -

Als je van een standaard-trein een NS-trein maakt door zowat ieder onderdeel uit het lastenboek te vervangen door een goedkopere versie, dan moet je niet verbaasd zijn dat de trein bijna uit mekaar valt.
De fout van de Italianen is dat ze om de bestelling binnen te rijven toegaven aan de grillen van de NS-ingenieurs, die wisten dat het plan niet deugde, maar die in opdracht handelden van de NS-bazen. Omdat die bazen hun zakken nog meer wilden vullen kreeg Nederland een faaltrein.
Nonkel Frituur | 12-04-17 | 20:06

Welnee, dat heeft met het achterlijke Europees openbaar aanbesteding te maken. Een trammenbouwer zonder trackrecord voor HSL-treinen krijgt de opdracht omdat hij de goedkoopste is, faalt jammerlijk en kent alleen verliezers.

js58 | 12-04-17 | 20:14 | + 34 -

Zeiken over 21 miljoen maar zwijgen over wat de vervanging voor het regeringstoestel KBX 70 kost. Dat is nou de VVD ten voeten uit.

js58 | 12-04-17 | 20:10 | + 11 -

Dus de kosten van deze ramp zijn voor een flink deel door de belastingbetaler opgehoest en nu er restjes verkocht worden gaat dat voor een behoorlijk deel naar de aandeelhouders.

sinar2 | 12-04-17 | 20:07 | + 22 -

Als je van een standaard-trein een NS-trein maakt door zowat ieder onderdeel uit het lastenboek te vervangen door een goedkopere versie, dan moet je niet verbaasd zijn dat de trein bijna uit mekaar valt.
De fout van de Italianen is dat ze om de bestelling binnen te rijven toegaven aan de grillen van de NS-ingenieurs, die wisten dat het plan niet deugde, maar die in opdracht handelden van de NS-bazen. Omdat die bazen hun zakken nog meer wilden vullen kreeg Nederland een faaltrein.

Nonkel Frituur | 12-04-17 | 20:06 | + 24 -

De NH90 helikopter en de JSF komen bij dezelfde fabriek vandaan.

Haberdoebas | 12-04-17 | 20:02 | + 18 -

K. Letskoek | 12-04-17 | 19:51
En de Euro

Harry Turtle | 12-04-17 | 19:55 | + 12 -

Ook veel Italiaanse auto's hebben een hoge afschrijving, maar dit spant toch de kroon.

piprecies | 12-04-17 | 19:54 | + 18 -

| en dat doorgaan met die ellende nog veel duurder zou zijn geweest.

Als men deze redenering ook eens loslaat op de JSF.

K. Letskoek | 12-04-17 | 19:51 | + 28 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken