'Een enkele bitcoin wordt half miljoen waard'

In 2030
In 2030
Bitcoin is een beetje een vreemde munt. De meeste mensen hebben geen idee hoe het werkt - niet echt gebruikelijk bij geld - en toch breekt de valuta record na record. Een paar jaar geleden bestond bitcoin nog niet eens, maar in de afgelopen zeven jaar was het zes jaar de best presterende munt ter wereld. Hoewel de BTC na een lange rally recent enigszins terugviel, staat is-ie nog altijd op 1190 dollar waard. Een schijntje, zo begrijpen wij van Jeremy Liew, Snapchat-investeerder van het eerste uur. In 2030 is Bitcoin een half miljoen dollar per stuk waard, zo profeteert hij. Hij voert verschillende redenen aan voor die extreme claim. In de eerste plaats nemen elektronische overboekingen sterk toe. Dat is alleen verre van gratis. Bitcoin kan en zal dienen als goedkoop alternatief voor overboekingen door bijvoorbeeld expats. In de tweede plaats voedt politieke onzekerheid financiële instabiliteit, waardoor - zegt Liew - Bitcoin (dat toch wel uiterst volatiel is) een aantrekkelijke optie wordt. In de derde plaats gaan financiële transacties steeds vaker via een smartphone, dat betekent dat steeds meer mensen een bank in hun broekzak hebben. Dat zou bitcoin ook een steun in de rug moeten geven. Volgens Liew zou vijftig procent van alle transacties in bitcoin kunnen gaan. Hier meer glazenbollerij. Het lijkt ons in ieder geval hopeloos optimistisch. Waar we overigens wel groeikansen zien, net als Liew overigens, is in ontwikkelingslanden en de landen daar net boven (India en China bijvoorbeeld). Geld is gewoon meer waard als het ongezien blijft voor de autoriteiten en bitcoin excelleert in onder de radar blijven. Maar of dat een half miljoen dollar per bitcoin rechtvaardigt?

Reaguursels

Inloggen

@Oberon14 | 10-04-17 | 12:41

Dat is dan heel dom. Ik weet ook zeker dat u zich nooit in Bitcoin heeft verdiept en geen enkel idee heeft wat het eigenlijk is of hoe het werkt.

Maar goed, mensen zeiden het in 2013 al, en in 2015, en vorig jaar, en nu weer. En mark my words, wanneer de Bitcoin binnen één tot enkele jaren nog veel hoger staat zullen mensen het ook weer zeggen.

Wie nu nog zegt dat deze technologie een tulpenmanie is, zijn waarschijnlijk dezelfde figuren die in 1998 beweerden dat internet een tulpenbol was.

Achter een tulpenbol zit niets fundamenteels, geen vernieuwing of verbetering of oplossing of technologische vooruitgang, en maakt geen nieuwe dingen mogelijk. Dat was met internet destijds wel anders (maar dat zagen sommigen niet) en met Bitcoin nu idem dito.

Vlaming4453 | 10-04-17 | 18:57 | + 3 -

Ik zie een Bitcoin als de digitale tulpenbol van 2017

Oberon14 | 10-04-17 | 12:41 | + -4 -

Mooi om die oldschool spartelingen hier te zien. Dollars op accounts zijn ook niet meer aan tastbare waarde gekoppeld, in het 'bijdruk' tijdperk...

xtree | 09-04-17 | 23:05 | + 5 -

Wij van Bitcoin adviseren: Bitcoin.
#tulpenmanie

3*links=rechts | 09-04-17 | 21:31 | + -4 -

@ 070 | 08-04-17 | 18:38
De realiteit is nu eenmaal dat we vandaag de dag koopkracht nog in euro's en dollars uitdrukken. Dat is de enige reden.
Wat noem jij trouwens "Hard Currency"? Toch niet de euro of dollar mag ik hopen :)

@ etlub | 08-04-17 | 20:06
Nee, heeft geen enkele meerwaarde. Tijdelijke koersstijging komt door een handjevol speculators.

@ jan-lul-de-behanger | 08-04-17 | 21:52
Ook voor jou: nee, waarom geloof je in vredesnaam dat een aftreksel van Bitcoin (met nog geen 1% van de marktacceptatie van Bitcoin) het beter zou doen. En "Nederlandse toepassing" is weer dat beperkte hokjesdenken. Het voordeel van Bitcoin is juist dat het tot geen enkel land beperkt is.

@ kloopindeslootjijook | 09-04-17 | 09:36
Als er één ding is waar geen reële economie achter zit, is het wel fiat geld (de euro en dollar). 99% van alle euro's en dollars die zogenaamd in omloop zijn (ik zeg zogenaamd, want ze bestaan natuurlijk niet echt, dat is allemaal virtueel geld) zitten in derivaten en andere luchtkastelen.

@ Raider Twix | 09-04-17 | 10:14
Nee. Gewoon niet. Je hebt duidelijk niets begrepen van het blockchain principe. Een bitcoin is *geen* saldo ergens op een server.

En het omwisselen van euro's of dollars naar Bitcoin of andersom kan ook niet. Er zijn al zat decentrale exchanges en andere conversie platforms. Net zoals Bitcoin zelf zijn ook die exchanges niet uit te bannen door ergens een bedrijf binnen te vallen, een paar servers plat te gooien of een paar bankrekeningen te bevriezen.

Decentralisatie FTW. Of men het nu leuk vindt of niet, dit gaat er komen. Overheden en banken hebben het nakijken.

Vlaming4453 | 09-04-17 | 15:35 | + 9 -

"De meeste mensen hebben geen idee hoe het werkt - niet echt gebruikelijk bij geld -"

Pardon? De meeste mensen hebben geen FLAUW benul hoe geld werkt. Vraag de gemiddelde lulhannes bijvoorbeeld eens waar geld vandaan komt. Dan kijken ze je waarschijnlijk glazig aan of ze mompelen iets met "de staat".

Vlaming4453 | 09-04-17 | 15:20 | + 5 -

Ik heb ook gulden en vermoed dat bitcoin steeds aantrekkelijker gaat worden. Zeker als ze chartaal geld ( papier geld ) kan afschaffen. Ik heb zelf de cryptocoin: gulden op dit moment

1977 | 09-04-17 | 14:02 | + -3 -

Niet iedereen lijkt te beseffen dat dit nog niet voldoende erkende muntje zomaar kan ophouden te bestaan, in het land waar jij woont.

Raider Twix | 09-04-17 | 10:14 |
Zoveel onzin in één plempsel. Ongeloofelijk. Het hele concept van Bitcoin is jou totaal ontgaan he?

Tha Man | 09-04-17 | 12:33 | + 3 -

Raider Twix | 09-04-17 | 10:48 | + -1 -
Ok, laten we zeggen dat de EU en de VS het omwisselen van bitcoin naar de euro of dollar onmogelijk maakt. Het is dan nog steeds mogelijk om (buiten de EU of VS) bitcoin om te wisselen naar Yen, CHF, NOK, Yuan etc.. Ga je dan ook het omzetten van alle vreemde valuta naar de euro of dollar verbieden? Ga je ook verbieden dat iemand in China met bitcoin een container vol met speelgoed koopt en dat vervolgens ergens verkoopt voor Euro's of dollars?

Het kopiëren van software, muziek en films is al jaren verboden en heeft miljarden gekost. Waarom heeft de EU dit niet gewoon gestopt?

derksje | 09-04-17 | 11:09 | + 5 -

Raider Twix | 09-04-17 | 10:48 | + 0 -

Alternatief: de hele wereld wordt een groot Italië. Witte economie twijfelachtig, maar het ondergrondse deel een van de best lopende van de hele wereld.

TegenBeterWetenIn | 09-04-17 | 10:54 | + 4 -

derksje | 09-04-17 | 10:40 | + 0 -
-
Bicoin verbieden als munt in de winkels in je land en als transactie naar de eigen valuta, de Euro en Dollar bijvoorbeeld.
90% Van de waarde is dan weg.

Bitcoin op de server hoef je niet te vernietigen. Het volstaat dat het uitgeven van de munt en het omzetten in daadwerkelijke valuta als Euro en Dollar onmogelijk wordt. Dan is 90 - 99% van de waarde verdwenen.

Het is dan net als met zwart geld: waardeloos zonder goedgekeurde herkomst.

Raider Twix | 09-04-17 | 10:48 | + -7 -

Raider Twix | 09-04-17 | 10:14 | + -2 -
En hoe denk je dat die transactie blokkade gaat werken? Lijkt mij dat je dan alle digitale communicatie in een land moet stoppen....... dan ligt er ook geen brood meer in de supermarkt. De stekker eruit op een server werkt ook niet. De blockchain staat op duizenden servers over de hele wereld. Zelf als je overal de stekker eruit trekt en 2 weken later een paar servers weer opstart is de blockchain gewoon weer beschikbaar.

derksje | 09-04-17 | 10:40 | + 3 -

China heeft de Bitcon al een keer recent met een paar dreigementen omlaag geramd. Tijdelijk. Als waarschuwing.
Het is voor overheden als China, VS, EU, Japan niet moeilijk om een niet statelijke digitale munt waardeloos te maken.

Bitcoin is geen goud in een mijngang in een berg in Bitconistan of zo. Het is een transactie en saldo op een server. Stekker er uit en je bent alles kwijt.
Of een transactie blokkade in je land en het is waardeloos.
Niet iedereen lijkt te beseffen dat dit nog niet voldoende erkende muntje zomaar kan ophouden te bestaan, in het land waar jij woont.

Raider Twix | 09-04-17 | 10:14 | + -9 -

kloopindeslootjijook | 09-04-17 | 09:36 |
Ga naar Google, voer in: "bitcoin Japan" en ontdekken dat het tegenwoordig meer is dan een internet-achtige constructie. om de legendarisch belachelijke woorden van Rutte te gebruiken

Tha Man | 09-04-17 | 10:02 | + 4 -

'Een enkele bitcoin wordt half miljoen waard'"
Zolang mensen dat geloven gaat het ook gebeuren.
Zodra mensen het niet meer geloven niet meer.
Het is een grote self fulfilling prophecy, zolang er geen of een veel te kleine reële economie onder zit.

kloopindeslootjijook | 09-04-17 | 09:36 | + -1 -

Ik verwacht eerder dat je over 8 jaar voor 1 bitcoin een elektrische VW Golf kan kopen. Hoeveel euro of usd dat is blijft de vraag.

derksje | 09-04-17 | 07:34 | + 3 -

Mja, ik kan binnenkort wel enkele coins kopen. Niet te veel risico en we zien wel waar het eindigt. Het is ook maar de vraag hoe toekomstbestendig de Euro is onder Draghi's beleid.

DolfWeerwolf | 09-04-17 | 07:12 | + 3 -

Toen Bitcoin in het begin een beetje in het nieuws kwam, heb ik mensen afgeraden om er aan te beginnen. Bitcoin zat toen rond de 80 euro. Ik zei toen dat het misschien nog wel door kon stijgen tot 100 Euro, maar dan zou crashen, want, gezond verstand en zo.... Ik kan me zelf nog steeds wel voor mijn kop slaan! Nu ik me wat meer verdiept heb in Bitcoins en altcoins, kan ik zeggen dat je er een leuke boterham mee kunt verdienen en/maar dat het nog steeds in de kinderschoenen staat! Er gaat dagelijks een half miljard in om. Lees je in, investeer er een beetje geld in, dat je kunt missen en word (een ervaring) rijker!

SirHackalot | 09-04-17 | 01:05 | + 3 -

Ken iemand die er 5000 heeft gekocht toen ze nog op een cent stonden, jaren terug.
Kostte toen 50 euro, nu heeft hij 6 miljoen.

Slipsnifter | 09-04-17 | 00:45 | + 11 -

De toekomst zal het uitwijzen. Ik hou voor de zekerheid naast een hoeveelheid BTC, ook wat altcoins in de portefeuille. De altcoins zijn afgelopen jaar weliswaar veel lucratiever gebleken dan de Bitcoin, maar het is wel meer gokken.. Dat cryptocoins de toekomst zijn is duidelijk. mensen die dat nog ontkennen moeten deze link maar eens aanklikken: coinmarketcap.com/charts/

SirHackalot | 09-04-17 | 00:43 | + 1 -

jan-lul-de-behanger | 08-04-17 | 21:52 |
Ah, de onvermijdelijke altcoin-fanboy die denkt de bitcoin trein te hebben gemist en daarom zijn heil zoekt in alternatieven. Geen zorgen, ook jou ogen gaan nog wel open. Ik was zelf ooit ook zo.
Altcoins gaan gewoon niet werken, ze proberen allemaal te focussen op één enkele "tekortkoming" van bitcoin of in te spelen op een bepaald sentiment van een groep mensen (e-Gulden). Doe jezelf een lol, lees het whitepaper van satoshi (10 pagina's en redelijk goed te begrijpen voor een leek). Dan word je vanzelf duidelijk dat bitcoin de basis vormt voor een digitale economie en niet een op zichzelf staand ecosysteem probeert te vormen zoals veel mensen en vrijwel alle media het interpreteren of doen voorkomen. Segwit en vooral lightning zijn dan ook geen "lapwerk" maar de eerste serieuze bouwstenen van dit nieuwe ecosysteem.

Tha Man | 08-04-17 | 23:56 | + 13 -

Met een + voor :

HODL!

Tinus Trekveer | 08-04-17 | 22:54 | + 7 -

Joris Driepitter | 08-04-17 | 23:54 | + -3 -

HODL!

Tinus Trekveer | 08-04-17 | 22:54 | + 18 -

Bitcoin is over het hoogtepunt heen. Het werkt al 8 jaar, is maar niet stuk te krijgen.

Dat wil je toch niet, veel te stabiel.

Ohja /s

harry21 | 08-04-17 | 22:52 | + 8 -

Bitcoin is nu al hopeloos aan het vastlopen. Met wat lapwerk als segwit en straks het lightning werk wordt niet eens geprobeerd om een oplossing te vinden die toekomstbestendig is. Je ziet aan het aantrekken van de koersen van de altcoins dat investeerders geld uit bitcoin verhuizen naar andere munten. Een Nederlandse toepassing als e-Gulden met zijn eigen marketingwereld efiliaal is op een aantal punten veel toekomstbestendiger dan Bitcoin. Gelukkig houden de meeste mensen zich er verre van (die vinden zichzelf dan ook heel verstandig) zodat groepen die wel wat verder kijken er op binnen gaan lopen. Vooralsnog verdubbel ik mijn kapitaal elk jaar probleemloos. Hoeveel rente krijgt u ook al weer op uw spaarrekening?

jan-lul-de-behanger | 08-04-17 | 21:52 | + -37 -

In 2030 kun je voor een half miljoen misschien nog net een Quarter Pounder kopen bij de McCrack.

netniet | 08-04-17 | 21:30 | + 33 -

070 | 08-04-17 | 18:38 |

Een fiat valuta als de US Dollar "hard currency" noemen is een nogal boude uitspraak.

Dr. Ka wo lo | 08-04-17 | 20:47 | + 19 -

@Dr. Ka wo lo | 08-04-17 | 17:52 | + 10 -

Niet vasthouden???

Ik houdt de 10 bitcoins die ik als geintje kocht in juli 2011. Tot nu toe niets mee gedaan, dat blijft ook nog gewoon zo de komende jaren.

litebyte | 08-04-17 | 20:28 | + 6 -

En dat laat het dollar land gebeuren,amerika heeft vele oorlogen gevoerd.Gedaffi wilde goud voor olie hij is weg,saddam hoesein wilde euro,s ipv goud voor olie ook hij is weg.

rosher | 08-04-17 | 19:17 | + 2 -

Muxje | 08-04-17 | 17:45 | +
Lees je eens in voordat je wat gaat roepen (geldt net zo goed voor DasKapital zelf). Segwit staat voor de deur en dat zet de deur open voor een gigantische stap voorwaarts. Er zijn wat dat betreft nog wat "politieke" stappen die binnen de community gezet moeten worden maar het kan voor het eind van het jaar geregeld zijn voor wat betreft schaalbaarheid die nodig is voor de komende 5 jaar of langer.

Tha Man | 08-04-17 | 19:12 | + 19 -

Onzin! Ethereum wordt de nieuwe en grootste cryptocurrency!

MRF2739 | 08-04-17 | 19:01 | + 3 -

Toch wel grappig dat al die Bitcoin freaks de aloude US Dollar als referentiepunt zien en maar al te graag in hun dromen hun Bitcoins inwisselen voor Hard Currency.

070 | 08-04-17 | 18:38 | + -5 -

Heeft Jeremy Liew zijn pensioen al in bitcoins zitten? Dat is de enige vraag die telt.

Godsammekraken | 08-04-17 | 18:22 | + 28 -

Net zo betrouwbaar als de "Huisvrouw in Schiedam verdient 9000 euro per maand. Lees hier haar geheim."

Akiron | 08-04-17 | 17:55 | + 87 -

Bitcoin bestaat nu 8 jaar. Je kunt ze niet vasthouden en transacties zijn afhankelijk van internet en computers. In het geval van SHTF zal uw Dr. vertrouwen op een betaalmiddel dat al 5000 jaar wereldwijd geaccepteerd is, niet kan roesten en ook slechts met grote moeite gemined kan worden. Wat de prijs van een ounce goud ook zal zijn in 2030, uw Dr. weet één ding zeker, namelijk dat dat niet de prijs van vandaag is.

Dr. Ka wo lo | 08-04-17 | 17:52 | + 27 -

50% van alle transacties via BTC? Dan mogen ze wel wat aan de verschillende schaalbaarheidsproblemen doen, want het systeem kan op het moment nog geen fractie van een dergelijk volume aan. De blockchain wordt dan snel monsterlijk groot en ook de hoeveelheid transacties per seconde is beperkt.

De meeste voorstellen om dit op te lossen maken BTC minder decentraal, en dat is op het moment nu juist de aantrekkignskracht.

Muxje | 08-04-17 | 17:45 | + 21 -

Zal vast waar zijn, dus laat ik ze maar kopen.

negen | 08-04-17 | 17:37 | + 9 -

REAGEER OOK