Lijstje! Hier staan de meeste files

Top 10
Top 10
Johan Cruijff is nu al een tijdje dood en nog steeds heeft niemand zijn aanpak van het fileprobleem opgepikt. Die maximumsnelheid moet gewoon omhoog, want des te sneller ben je van de snelweg af. Logisch toch? Omdat JC genegeerd wordt komt de ANWB vandaag weer met een nieuw huilbericht voor de autoforens. De totale filezwaarte is in het eerste kwartaal van dit jaar met 3% gestegen vergeleken met dezelfde periode in 2016. De drukte tijdens de ochtendspits komt overeen met vorig jaar, maar in de avondspits nam de filezwaarte op de snelwegen met bijna 8% toe. Tijdens de ochtendspits loopt het helemaal vast op de A27 Almere richting Utrecht, tussen Hilversum en Bilthoven. Op de A16 Breda richting Rotterdam tussen het altijd feeërieke Zevenbergschenhoek en knooppunt Klaverpolder is het niet veel beter. 's Avonds is het vaak kruipen geblazen op de A27 Utrecht richting Breda, bij de afrit Noordeloos en de A1 Amsterdam richting Amersfoort, tussen knooppunt Eemnes en Soest. Nu wil niemand iedere dag in de file staan, maar eerder onderzoek toonde al aan dat investeren in openbaar vervoer of juist meer asfalt geen ei van Columbus zijn. De ANWB verwierp onlangs zelf verschillende plannen van PvdA, SP, D66, ChristenUnie en SP om rekeningrijden danwel een spitsheffing in te voeren. Daarom opperen we die andere optie nog maar eens, als niemand naar Cruijff wil luisteren. Dichter bij uw werk gaan wonen. Of anders achteraan aansluiten en hopen dat u in de file van de dag staat. Of van Q1 2017 natuurlijk.

top10filesklein.png

Reaguursels

Inloggen

Fijn om te zien dat de A2 eindelijk weer voorkomt in dergelijke lijstjes. Zelfs met het opknippen lukt het ze niet meer om de file te verbergen. Mooi. Nu nog de andere kant bij Knooppunt Empel in de lijstjes en hij begint al een stuk beter te kloppen.

@Huisregelneef_III
"Als er op drukke momenten geen file staat, ligt er te veel asfalt. De echt nare files worden steevast veroorzaakt door (meestal compleet vermijdbare) aanrijdingen, en die voorkom je niet met meer asfalt."

Haha, ik moest lachen. Bijna koffie door mn neus. Ooit gehoord van alternatieven? Als er file staat op weg X kan je weg Y gebruiken zonder problemen. Punt is dat men vooral aan het verbreden is en inderdaad een 5 baans-weg maakt er niet meteen minder file van. Een extra weg wel (en maakt de andere wegen bovendien een stuk rustiger). Daarom meer wegen van noord naar zuid en van oost naar west graag. Het gebrek momenteels is dat teveel snelwegen in steden liggen en dus ook door lokaal verkeer gebruikt worden. Het hele land is 1 groot dominospel en elke dag vallen zoveel stukjes om dat hij nooit meer helemaal staat.

Martinspire | 04-04-17 | 11:39 | + 0 -

Rhenium: 50 is niet millieuvriendelijker. Een auto is op zijn zuinigst als hij op zijn hoogste versnelling in zijn laagste toerental zit. Dat is meestal rond de 90, maar hangt sterk van de kracht van de motor af.
En voor goede werking van katalysator etc is hitte nodig: een zacht rijdende auto heeft een onvollediger verbranding en dan verbranden slechte stoffen ook niet in de katalysator.

Shoarmamasutra | 03-04-17 | 22:59 | + 1 -

Ver van mijn bed show. Mijn diesel verstook ik gewoon aan het maken kilometers en niet aan aanschuifmeters. De laatste file die ik me kan herinneren was in augustus 2016 bij de tunnel in Lyon.

Bytemaster | 03-04-17 | 20:08 | + -1 -

Als er op drukke momenten geen file staat, ligt er te veel asfalt. De echt nare files worden steevast veroorzaakt door (meestal compleet vermijdbare) aanrijdingen, en die voorkom je niet met meer asfalt. Misschien wel door enerzijds niet als een idioot te bumperkleven en vol gas op stilstaande files af te scheuren, en anderzijds niet als een mak schaap stil te gaan staan op de ene strook terwijl een andere strook nog doorrijdt. Ja, ik kijk naar u, die bij het ritsen altijd op 30cm achter zijn voorganger over de rechterbaan slentert omdat hij zo'n hekel heeft aan mensen "die hem er op het laatste moment tussen gooien". Dat kunnen die mensen omdat u te vroeg naar rechts gaat.

Huisregelneef_III | 03-04-17 | 20:08 | + 0 -

"Dichter bij uw werk gaan wonen."
-
Weet je nog wat goedkope huisjes in de randstad, van den Enden?
En dan graag niet in een Sharia ghetto.

Raider Twix | 03-04-17 | 19:40 | + 7 -

Het afschaffen van alle subsidies op kinderen en het sluiten van grenzen voor niet-westerse immigranten is de enige oplossing voor het fileprobleem.

lauwebal | 03-04-17 | 18:51 | + 3 -

Laten we expirimenteren. Gaan we filevrij rijden in de spits door de maximumsnelheid te verlagen naar 50 km/h, en daarbuiten to 90 km/h? Dit zal de gemiddelde automobilist zeker accepteren als tegelijkertijd BPM, motorrijtuigenbelasting en brandstofaccijnzen worden afgeschaft. De milieuvoordelen zouden enorm zijn door de besparing op het brandstofverbruik. Ook zouden er dan mogelijk geen nieuwe (snel)wegen hoeven worden aangelegd.

Rhenium | 03-04-17 | 18:34 | + 1 -

Dat zijn allemaal punten in de buurt van bejaarden golfbanen. De ANWB heeft gelijk !

Wekkertje | 03-04-17 | 18:31 | + 0 -

Rekeningrijden... gaat niet gebeuren.
Tegen de tijd dat dit de volledige bureaucratie heeft doorlopen rijden we allemaal elektrisch.

Velko | 03-04-17 | 17:43 | + 0 -

Lekker toch in de file staan. Muziekje op, airco aan en een beetje kijken of er nog aantrekkelijke personen passeren. Heerlijk ontspannen en omschakelen na een dag loonslavenarbeid. Laat een beetje ruimte tussen jou en je voorganger en ga niet als een volidioot in elk gaatje kruipen in de baan wat net 1 km/u harder rijd. Als je files toch zo vervelend vind ga dan verhuizen, zoek werk op een andere plaats of overleg met uw baas of er andere mogelijkheden zijn om de spits te mijden.

Godwint | 03-04-17 | 16:48 | + -6 -

Lekker toch in de file staan. Muziekje op, airco aan en een beetje kijken of er nog aantrekkelijke personen passeren. Heerlijk ontspannen en omschakelen na een dag loonslavenarbeid. Laat een beetje ruimte tussen jou en je voorganger en ga niet als een volidioot in elk gaatje kruipen in de baan wat net 1 km/u harder rijd. Als je files toch zo vervelend vind ga dan verhuizen, zoek werk op een andere plaats of overleg met uw baas of er andere mogelijkheden zijn om de spits te mijden.

Godwint | 03-04-17 | 16:48 | + 7 -

ikweethetzeker | 03-04-17 | 14:15 | + 8 -

Yep, daarom moet je ook voor een stabiele werkgever kiezen (of eigen baas worden). Lekker fietsweertje trouwens vandaag.

erkomenanderetijden | 03-04-17 | 16:31 | + 1 -

@Tel Aziaat
Buurman: Zo kinders, waarom hebben jullie nog niets gegeten? Waarom zijn jullie ouders niet thuis?

Kinderen: Nou, die komen altijd pas om 19:00 thuis want ze willen geen spitsheffing betalen. "Gewoon pas om 8 uur je nest uitvallen, om 900 de weg op en om 1800 weer vertrekken.", zeggen ze altijd.

P.S. In de randstap staat er om 18:00 uur overal file. Als je wilt doorrijden dan moet je na 19:00 vertrekken.

argumentumadpopulum | 03-04-17 | 15:54 | + 10 -

Het enige wat helpt is tweewielers promoten. OV helpt alleen in de Randstad van en naar de binnensteden en meer asfalt kun je de boomknuffelaars echt niet aan doen. Kijk maar eens hoe men reageert op de verbreding van de A6 bij Almere: www.omroepflevoland.nl/dossier/358/ve... Een heel dossier aan gezeik over prachtige rotte bomen die verloren gaan voor snelweg... In Nederland hebben we de fiets en e-bikes, in de rest van de EU hebben ze 125 cc/11kW motoren en motorscooters die met rijbewijs B gereden mogen worden. Ik snap nog steeds niet waarom we dat nog niet in Nederland hebben. Zeker nu voertuigen steeds vaker elektrisch worden aangedreven, waardoor zo'n vervuilde en herrie makende eenpitter met carburateur gauw weer van de markt gaat verdwijnen. Wij in Nederland zijn al helemaal blij met een speed-pedelec of een irritante 50 cc-scooter die om de drie weken pech heeft (een ervaringsdeskundige uit mijn familie heeft een jaartje Lelystad-Nijkerk mogen doen voor d'r werk op een scooter), terwijl er nog wat veel snellers op de markt bestaat dat wel op fatsoenlijke wegen mag rijden. Je mag er mee tussen de file mee doorrijden en alles, alleen wegen voor bestemmingsverkeer en fiets/bromfietspaden niet.

Jostifiel | 03-04-17 | 15:50 | + 3 -

En hoppa, de A44 staat er weer niet bij. Welke slimmert heeft verzonnen dat het meeste verkeer uit de Bollenstreek dat de A44 af rijdt richting den Haag en verder over een snelweg moet dat eindigd met stoplichten en een vage 2 baans weg zonde vluchtstroken met ook weer veel stoplichten en flitscamera's?
Iedere ochtend 20 minuten file om vanaf Sassenheim bij Wassenaar te komen.....

De A44/N44 kan het niet meer aan, als het op de A4 een puinhoop is is de A44 direct dichtgeslibt en als er op de N44 een auto met pech of een ongelukje is gebeurd is er geen vluchtstrook en dus direct een baan afgesloten. Voor een stukje van 30 km is een uur reistijd niet uitzonderlijk en komt het ook wel eens voor dat het 2 uur duurt.

Sinclair | 03-04-17 | 15:43 | + 6 -

Kijkend naar de foto... zijn dat nu de nieuwe ontwerpen van parkeerplaatsen? In Nederland.

duitse herder | 03-04-17 | 15:24 | + -2 -

de overheid kan ook thuiswerken stimuleren.. tegenwoordig kun je met een computer en telefoon veel van huis uit doen. Zeker ICT achtige beroepen.

waskuup | 03-04-17 | 15:09 | + -5 -

Gewoon pas om 8 uur je nest uitvallen, om 900 de weg op en om 1800 weer vertrekken.
Zo moeilijk is het niet.

Tel Aziaat | 03-04-17 | 15:02 | + 14 -

Ja hoor. Spitsheffing. Dat zal ze leren, die dagjesmensen die voor hun lol tussen de schildersbusjes in de file gaan staan.

Idioot!

Pierre Tombal | 03-04-17 | 14:45 | + 11 -

@ikweethetzeker | 03-04-17 | 14:13 |
Natuurlijk staat niemand voor de lol in een file. Het idee van betalen voor een file is dat het daarmee heel snel aantrekkelijker wordt een andere vervoersoplossing te kiezen. Als je het vraagt zegt iedereen dat 'ie 'verplicht' in de file moet staan. Laat je ze ervoor betalen dan kunnen heel veel mensen ineens ook wel anders reizen.
Als autorijder die heel weinig in de spits rijdt baal ik als een stekker dat ik voor die zeeën leaserijders (die nauwelijks accijns betalen wegens superzuinige auto's) torenhoge belasting per km betaal.
Laat iedereen gewoon per km rijden. Kan prima door bij de apk km-stand op te nemen.

two ball cane | 03-04-17 | 14:25 | + -6 -

@ ikweethetzeker; verhuizen is vanwege onze mooie ontslagwetten een goedkopere manier voor veel bedrijven om weer eens wat personeel te lozen. Misschien dat dit meespeelde hier.

on topic; ik mis de A13. Zou die A4 verlenging dan toch werken??? ( a raison van tig miljard per 100m asfalt voor den bouwondernemer, maar toch)

omineuze omnipotent | 03-04-17 | 14:20 | + 7 -

erkomenanderetijden | 03-04-17 | 14:11 | + 0 -
inderdad ideaal. tot je zoals ik reeds 2 keer heb meegemaakt dat het bedrijf of de afdeling naar een andere stad/vestiging verplaatst wordt en je weer mag aansluiten.

ikweethetzeker | 03-04-17 | 14:15 | + 12 -

en nu worden we weer richting rekeningrijden gemassseerd met de opmerkingen dat het voor een groot gedeelte niet zakelijk verkeer is....
m'n reedt !! als ik in de file sta tussen al die busjes en leasebakken zijn dat wel degelijk diegenen die aan het werk gaan of ervandaan komen

ikweethetzeker | 03-04-17 | 14:13 | + 25 -

Nog altijd blij dat ik jaren geleden strategisch voor een stabiele werkgever heb gekozen, op fietsafstand. Mooie Koga, en rijden maar. Iedere dag in de vrije natuur en altijd filevrij.

erkomenanderetijden | 03-04-17 | 14:11 | + 21 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken