Een droomweek voor Elon Musk

The sky is the limit
The sky is the limit
De afgelopen week bewees Elon Musk opnieuw dat hij de real-life Tony Stark is. Vrijwel elke dag kwam de CEO van o.a.Tesla, SpaceX in het nieuws met goed berichten. Donderdagnacht Nederlandse tijd lanceerde SpaceX voor het eerst een hergebruikte raket. Een unicum in de ruimtevaart. De raket, de Falcon 9, bracht een Zwitserse satelliet in omloop rond de aarde. De eerste trap van de raket, waar de dure motor onderdeel vanuit maakt, is na het afstoten door een schip in de Atlantische oceaan weer opgevangen. Zie hier het filmpje van de succesvolle lancering. Musk's droom om de planeet Mars te koloniseren, is daarmee weer een klein stapje dichterbij. De lancering werd voorafgegaan door nieuws rondom een nieuwe startup van Musk: Neuralink. Met Neuralink wil Musk de de technologie verder ontwikkelen van de connectie tussen brein en computer. Cyborgconstructies met name om de mens in staat te stellen de snelle ontwikkeling van de AI bij te houden in cognitieve zin. Maar in eerste instantie zal Neuralink zich richten op het verlichten van symptomen van chronische hersenziekten zoals de ziekte van Parkinson, door een aantal breinfuncties door een computer te laten ondersteunen. En dan was er nog Tesla. Het Chinese Tencent, Azië's tweede techbedrijf heeft vijf procent van Tesla's aandelen gekocht. Het gaat om 8,167,544 aandelen ter waarde $1.7 miljard. Door de aankoop behoort Tencent tot Tesla’s grootste aandeelhouders. De aanschaf geeft het vertrouwen in de toekomst van Tesla's (zelfrijdende) electrowagens een boost en doet even vergeten dat het bedrijf nog altijd verlies draait. Al met al een hele goede week voor Tony.


Reaguursels

Inloggen

consumerreports.org/tesla/tesla-model-...
Misschien moet Tesla ook even naar de kwaliteit van de auto's kijken: Er zijn toch wel wat recente klachten.
-
Last updated: April 19, 2016

Michael Karpf flew earlier this month to the Tesla Motors factory in Fremont, Calif., to pick up his new Model X electric sport-utility vehicle—known for a 200-plus mile battery range and Tesla CEO Elon Musk's claim that it's "the fastest SUV in history."

The 75-year-old retiree planned to drive it across the country with his wife and son to their home in New Rochelle, N.Y. But the new-car gleam of Karpf’s $138,000 titanium-on-beige Model X P90D faded with a string of problems as soon as he left the factory—delaying his journey.

One of the wildly designed, upswinging “falcon wing” rear doors failed to close, then later didn't sense an overhang and bonked into it, leaving a ding in the door. The driver's door failed to open, except from the inside. The driver’s door window wouldn’t motor down properly, until it dislodged a piece of chrome stripping that was restricting its progress. And, continuing a trend seen with many Model S sedans, the huge infotainment screen in Karpf's SUV has frozen repeatedly.

All these problems required separate visits to the factory in Fremont and service center in Santa Monica, both of which Karpf noted handled the problems quickly and completely.

In addition, there are manufacturing design issues. For example, the Model X’s uniquely curved windshield has resulted in “double vision” distortion of headlights, taillights, and streetlamps at night. The effect is distracting and tiring, and it makes following distances difficult to gauge.

Then there was an AutoPilot self-driving issue that occurred when the road’s shoulder fell away; Karpf's car became confused, requiring Karpf to take command. Lastly, the Model X's heating system was insufficient to keep the SUV warm on a brisk Lake Tahoe evening.

“When you don’t have climate control on, with three people in the car, things can get a bit testy in there,” Karpf says.
Tesla Model X seats

Karpf is not alone. Tesla message boards are already swelling with complaints from Model X owners regarding balky doors, interior trim-piece tolerances, paint-spray quality, malfunctioning second-row seats, sheet-metal panel gaps, and climate control issues. The Model X is still very early in production, with only a few thousand vehicles produced to date.

Tesla also has conducted a recall of 2,700 Model X units for a third-row seat latch that did not fasten properly—a potential safety issue.

In response to Consumer Reports' questions about these quality issues, a Tesla spokeswoman wrote in an email: “We are committed to making the world's most reliable cars. While we have seen some issues with early Model X builds, the issues are not widespread, and we are working closely with each owner to respond quickly and proactively to address any problems. We will continue to do so until each customer is fully satisfied. This commitment is one of the reasons why 98 percent of our customers say they will buy another Tesla as their next car.”

Such issues are expected from a brand-new model. Consumer Reports recommends against buying a vehicle in its first year of production—especially a ground-up vehicle with the incredible complexity of a Tesla. Even the Toyota Prius, noted for bulletproof reliability, slipped slightly during its 2010 redesign.

In this case, the Model X shares underpinnings with the Model S sedan, but it also features numerous features not seen in the sedan.

In Consumer Reports’ most recent annual reliability survey, the Model S sedan had a worse than average overall problem rate, and it quite nearly indexed as much-worse than average. The main problem areas involved the drivetrain, power equipment, charging equipment, giant iPad-like center console, and body and sunroof squeaks, rattles, and leaks. Consumer Reports releases reliability data in the fall.

The problems have involved not only new-from-factory 2015 Model S units, which grew in complexity with the addition of all-wheel drive and new infotainment features, but also with older models that are beginning to see years of wear and tear take their toll. (See more details on our Tesla Model S model page.)

The saving grace for owners has been Tesla’s attention to customer service. Almost every survey respondent made note of Tesla’s rapid response and repair time, despite the lack of a traditional dealer service network. For its early adopters, Tesla has made a practice of overdelivering on service problems under the factory warranty.

One reason: For warranty issues, Tesla now covers tow costs for up to 500 miles to the nearest Tesla Service Center in North America.

Tesla also claims that, because the factory, service centers, and engineering and design teams all work from the same platforms, it can address issues and implement scalable fixes at a rate that's unprecedented across the industry.

Raider Twix | 01-04-17 | 16:00 | + -4 -

Zonder de overname van SolarCity in Q4 voor 2 miljard had Tesla geen verlies gehad van 1 miljard, maar dus een winst. Tesla heeft ervoor gekozen om de afschrijving van de acquisitie in een keer te doen en in Q4 een verlies te nemen. Echter elke investeerder snapt dat het inlijven van een accu fabrikant welke de accu packs voor de Model 3 en later ook de andere modellen een goede investering en daarom bleef het Tesla aandeel dus stijgen na de bekendmaking stijgen in prijs. Dat bleek ook toen Tesla in Q3 gewoon winst draaide. Daarnaast is het bouwen van giga fabrieken in Nevada en New York natuurlijk ook niet goedkoop. Tesla heeft vooral problemen op het punt van productie capaciteit. De enige manier omdat op te lossen is door meer productie lijnen in gebruik te nemen.

Daarbij weet Tesla in 1 maand meer Tesla's te verkopen dan BMW met zijn i-serie (i3 en i8) in een jaar. Traditionele auto fabrikanten zullen meer problemen hebben met de overstap naar het elektrische tijdperk, dan Tesla heeft om zijn capaciteit te vergroten. Daarnaast is Tesla op dit moment de belichaming van de elektrische auto..

Twee weken geleden las ik een artikel dat door een brand van een leverancier van Audi, hun productielijn enkele dagen heeft stil gelegen. Hoeveel zal dat gekost hebben? Tesla heeft dat probleem dus straks niet meer, omdat alle belangrijke onderdelen zelf gefabriceerd worden en omdat de leveranciers geen winst hoeven te maken, zijn de onderdelen ook goedkoper.

Daarnaast draait AMD al ruim 15 jaar verlies en is still going strong..

TuurlijkNiet | 01-04-17 | 15:59 | + 9 -

Koning Willy
de benauwdheid bij Mercedes,Porsche en BMW is helaas wensdenken,Tesla verkoopt amper auto,s in Duitsland en niemand heeft vrees voor een fabrikant uit de VS, Mercedes maakt winst op verkochte auto,s Tesla strijkt miljarden aan subsidies op en maakt evengoed al jaren miljardenverlies,
de winnaars zijn duidelijke de Duitse autobouwers want zij kunnen ook elektrisch bouwen met winsten als er echt vraag naar is door klanten,

alanya666 | 01-04-17 | 14:32 | + -4 -

Sjnuffel | 01-04-17 | 12:21 |

Inderdaad... de vruchten van een vrij land.

Zie ik in Nederland never nooit gebeuren... want 1.000.000 Nederlandse magookniet ambtenaren, 1.000.000.000.000.000.000 regels en regeltjes, Groenlinks luchtverplaatsers en reeds en nog steeds vertrekkende hoogopgeleide en hardwerkende ondernemers uit Nederland. Blijft over en komt binnen een soort PvdA uitkeringsgerechtigde bevolking.

duitse herder | 01-04-17 | 14:19 | + 1 -

Musk is een realistische dromer, die zijn dromen ook uitvoert.
Toch zijn zijn uitvindingen niet echt baanbrekend, maar een verbetering en praktische uitvoering van bestaande technologieen; de electrische auto bestaat al meer dan 100 jaar, naar Mars gaan is in feite een uitbrieding van het Appolo project enz.
Een echte baanbrekende ontwikkeling vind ik de nano koolstof technologie, supergeleiding, quantum computers, etc.
Het wachten is nu op een echte zelflerende robot, die met hyperintelegentie alle mensen overtreft, Musk maakt zich daar terecht zorgen over -robots/AI zal inzien dat de mensheid een gevaar is voor de planeet en zichzelf en zelfs voor het voortbestaan van AI op zich, dus AI zal WEL op de rode knop drukken.
En zodoende meer bestaanszekerheid voor zichzelf creeeren.

King of the Oneliner | 01-04-17 | 13:16 | + -8 -

@waskuup: alleen al het feit dat hij vanuit praktisch niets een elektrische auto heeft gebouwd en in de markt heeft gezet waar Mercedes, Porsche en BMW het benauwd van krijgen is een prestatie van wereldformaat.

Weliswaar met wat subsidie, maar Tesla verkoopt in de VS meer model S'en dan Mercedes S-klasse.

Koning Willy | 01-04-17 | 12:43 | + 10 -

@waskuup | 01-04-17 | 11:36: Al eindigt de man als de naamgever van z'n auto's, het is een visionair. Met een bewonderenswaardige 'can do'-mentaliteit.

H. Caulfield | 01-04-17 | 12:29 | + 6 -

Ik kan niet anders dan toejuichen wat de beste man probeert. Met zijn achtergrond als programmeur weet hij verdraaid goed wat technisch (met bulp van goede software) allemaal mogelijk is; waardoor hij sneller geneigd is de 'fuck it, ik doe het zelf wel'-houding aan te nemen. Ook al zijn sommige bedenksels nogal 'out there', dan nog bewonder ik zijn drive, visie en pogingen om tegen de stroom in te gaan; hij heeft er ook het geld voor. Daarnaast: if it's stupid but it works, then it's not stupid.

Sjnuffel | 01-04-17 | 12:21 | + 32 -

totdat de zeepbel barst..

waskuup | 01-04-17 | 11:36 | + -24 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken