Lekker dan. U moet straks tol lappen op de Autobahn

Zahlen bitte
Zahlen bitte
Straks is rijden op de Duitse snelwegen niet meer zo toll door het heffen van tol. Vergeef ons deze onmeetbare kutte woordgrap want mogelijk kan hij dienen als ezelsbruggetje als u straks weer iemand op een feestje hoort roepen hoeveel beter het rijden is op de Duitse Autobahn. Dat is straks voorbij, aangezien na de Bondsdag al eerder nu ook de Bondsraad, de Duitse Eerste Kamer, vandaag met het omstreden tolplan van verkeersminister Alexander Dobrindt heeft ingestemd. Omstreden ja, want de weerstand tegen het plan is groot. Allereerst in het buitenland (en dus ook Nederland), waar men boos was dat Duitsers werden gecompenseerd voor de tol via lagere wegenbelastingen en niet-Duitsers gewoon moesten lappen. Daar ging de Europese Commissie vervolgens voor liggen (jaja ze zijn heus wel eens ergens goed voor), waardoor er een nieuw plan moest komen. Dat plan werd wel goedgekeurd door de Europese Commissie, maar discrimineert nu op een andere manier. Hoe minder milieubelastend uw Pkw, hoe meer er door de fiscus vergoed wordt. Buitenlanders betalen straks minder voor een tolvignet dan voorheen de bedoeling was, maar betalen wel meer als ze met een extreem vervuilende auto aan komen zetten. Of er nog veel aan gedaan kan worden is de vraag. Het aanbestedingsproject voor het plan gaat nu beginnen met als verwachting dat het niet eerder dan 2019 wordt ingevoerd. Er kan wel nog in de Europese landen protest worden ingediend. Oostenrijk en Nederland hebben in een eerder stadium aangegeven dat te willen gaan doen. Minister Schultz bevestigt dit vandaag nog een keer. Of dit nog iets op gaat leveren is de vraag. En dat allemaal voor een plan dat volgens sommige critici meer kost om in te voeren dan dat het uiteindelijk gaat opleveren. Zo ziet u maar, ieder land heeft zijn Betuwelijn. Alleen jammer dat de Nederlandse automobilist daar ook last van gaat krijgen.

Reaguursels

Inloggen

duitse herder

ik heb ook berekeningen gelezen die beweren dat er nog veel meer verdiensten te verwachten zijn,elke tegenstander van MAUT heeft wel zijn eigen deskundige met argumenten of beweringen,
En auto's met een Duits kenteken zijn straks "milieuvriendelijker" dan exact dezelfde modellen met een buitenlands kenteken zeker? als de RDW milieuvriendelijk anders interpreteert en eigen goedkeuring hanteert is dit mogelijk,

In Duitsland woord bepaald welke auto voldoen aan Duitse wetgeving of heeft Nederland inspraakrecht ? Nederland hanteert toch ook eigen wetten ten nadele van anderen(belastingontduiking) gedogen(softdrugs) en veel andere duistere zaken,

De Duitsers willen de-facto een heffing voor niet-Duitsers ? ik kan uit de publicaties van Dobrindt deze de-facto onzin niet halen ,

extreem vervuilende auto hebben alle autobouwers ter wereld is geen specifiek Duits probleem , alleen naar VW wijzen maakt de andere autobouwers niet schoner,


alanya666 | 02-04-17 | 06:12 | + -1 -

@EnNouJijWeer | 01-04-17 | 04:25 | + 0 -
Nee, we krijgen eerder het kwartje van Klaver wanneer de brandstofprijzen niet hard genoeg stijgen.

Jostifiel | 01-04-17 | 21:48 | + 0 -

""Hoe minder milieubelastend uw Pkw, hoe meer er door de fiscus vergoed wordt. Buitenlanders betalen straks minder voor een tolvignet dan voorheen de bedoeling was, maar betalen wel meer als ze met een extreem vervuilende auto aan komen zetten.""

Dit getuigt van humor en tegelijkertijd hypocrisie want wie heeft die auto's dan gebouwd? Wie is een tijdje geleden alweer in het nieuws gekomen vanwege die sjoemeldiesel?

js58 | 01-04-17 | 08:09 | + 6 -

Straks Nederland ook... zouden we dan eindelijk het Kwartje van Kok terug krijgen?

EnNouJijWeer | 01-04-17 | 04:25 | + 0 -

En auto's met een Duits kenteken zijn straks "milieuvriendelijker" dan exact dezelfde modellen met een buitenlands kenteken zeker?

CynicalBastard | 31-03-17 | 21:57 | + 2 -

Waar blijft de Europese gedachte in deze dan?

Tinus Trekveer | 31-03-17 | 20:18 | + 6 -

Patatter | 31-03-17 | 18:54 ,
Je trekker gechiptuned?

koekje erbij? | 31-03-17 | 19:29 | + 3 -

Ga gewoon met mijn oude stinkdiesel plankgas over de plattelandswegen. Nog steeds 100 km/uur. En gratis.

Patatter | 31-03-17 | 18:54 | + 4 -

In Frankrijk is al eeuwen tolheffing zonder dat Brussel erover klaagt, waarom dan de Duitsers niet.

toko senang1 | 31-03-17 | 15:59 | + -7 -

Omdat de Fransen geen onderscheid maken naar nationaliteit: IEDEREEN moet bij het poortje hetzelfde betalen, of je nou Frans, Nederlands of Chinees bent.
De Duitsers willen de-facto een heffing voor niet-Duitsers. En dat mag dus niet.

appelboor | 31-03-17 | 18:11 | + 22 -

Kunnen we Duitsers die in Nederland rijden geen tol heffen, en daarmee de tol compenseren voor Nederlanders die in Duitsland rijden?

Dat geeft de kern van het probleem al aan. Alle landen kunnen elkaar de tyfus-tol-heffen en geld rondpompen, maar je kunt het ook gewoon simpel houden en het tegen elkaar wegstrepen.

Maarje, overheden en de verslaving van meer, meer, meer gratis geld. Daar hebben we niet alleen in Nederland last van.

Wilde_Eend | 31-03-17 | 18:04 | + 15 -

Kosten; enorm. Baten; miniem.

Raar plan.

jcvjcvjcvjcv | 31-03-17 | 17:58 | + 4 -

EU. Het vrije verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal. Yeah sure.

Tolweg hier, vignetje daar, grenspostje zus, BPMetje daar. Ja hoor.

harry21 | 31-03-17 | 17:46 | + 22 -

Op basis van wederkerigheid dan ook hier tol betalen voor wagens uit het buitenland,het is wel te hopen dat je dan nog naar buiten kunt kijken door al die stickers die op je voorruit zitten.

Geevee | 31-03-17 | 16:37 | + 6 -

Ik heb Duitse berekeningen gelezen van kritische organisaties die claimen dat er geld bij moet. Opbrengsten minus kosten.

duitse herder | 31-03-17 | 16:10 | + 7 -

Waarom zijn die Oostenrijkers tegen laat die hun bek houden

GeluksBrenger | 31-03-17 | 16:09 | + -12 -

toko senang1 | 31-03-17 | 15:59 |
Verschil in financiering van de aanleg van wegen. Duitsland=taxpoet - Frankrijk=privaatgeld. Daarbij is het in Frankrijk verplicht om een tolvrij alternatief te hebben.

de miljoen verkochte elektrische rijders in een Tesla uit Nederland zijn schoon en betalen niets extra,s

alanya666 | 31-03-17 | 16:05 | + 1 -

fietswegen blijven MAUT frei extra voor onze Nederlandse vrienden,

alanya666 | 31-03-17 | 16:01 | + 1 -

In Frankrijk is al eeuwen tolheffing zonder dat Brussel erover klaagt, waarom dan de Duitsers niet. Het schept mogelijkheden om tol te heffen in Nederland , bijvoorbeeld over de Schelde

toko senang1 | 31-03-17 | 15:59 | + -14 -

Zalig zij die wereldwijd online (kunnen) werken, want zij zullen NL / EU - of waar dan ook - gemakkelijk kunnen ontvluchten.

Poekieman | 31-03-17 | 15:53 | + 7 -

magikeenklinkerhans | 31-03-17 | 15:42 | + 0 -

Nur Limo! :- )

Enrique C | 31-03-17 | 15:47 | + -1 -

@Raider Twix

U denkt natuurlijk dat het of-of is... zou het?

Als fervent Autobahn-liefhebber lees ik dit met pijn in het hart.

Offtopic: wat denken Duitsers dat NL betekent?

Nur Links! :)

magikeenklinkerhans | 31-03-17 | 15:42 | + -8 -

Liever tol dan nog meer kilometerheffing dan al in de dure benzine zit.

Terwijl een kilometerheffing niet meer dan een directe werknemer-baan-belasting is, want, wie kan:
- een baan dichterbij vinden met de auto, fiets of lopend?
- een baan vinden goed bereikbaar via openbaar vervoer?
- verhuizen zonder compleet leeg getrokken te worden door de gemeente, woningmaffia of bouwmaffia en toch dichtbij het werk wonen?

Het vinden van een zeemeermin lijkt me gemakkelijker.

Kortom, GemeenLinks is gewoon geld aan het ophalen voor hun gelduitdeelcircus.

Raider Twix | 31-03-17 | 15:22 | + 27 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken