Luidt NRC het einde van Blendle in?

Deze app werd gedisst door een grote krant!
Deze app werd gedisst door een grote krant!
Dus NRC kapt met Blendle, het is u gisteravond vast niet ontgaan. De beslissing kwam als een grote verrassing, niet in de laatste plaats voor posterboy Alexander Klöpping, die naar eigen zeggen het nieuws uit de (haha, oude) media moest vernemen. Want Blendle moest de redding zijn van de journalistiek: alleen babyboomers hebben nog een krantenabonnement, en met de digitale kiosk van Blendle zouden de kranten weer nieuwe jonge lezers aan zich weten te binden. Alleen betalen wat je echt wil lezen, met een klein bedrag per artikel. Maar NRC-opperbelg Peter Vandermeersch trekt zijn krant uit het platform. Het bijbehorende afscheidsbriefje (gratis) is niet mals: Blendle is niet innoverend, Blendle wil ook uitgevertje spelen en bovenal: het levert zijn krant gewoon te weinig te geld op: €200.000 per jaar. Dat verdient hij ook met maar 400 ouderwetse abonnementen. En schokkender: zijn eigen betaalmuur levert gewoon meer op. Kortom: is alle grootspraak van Blendle (gestart met €100.000 subsidie) over de toekomst van de journalistiek gebakken lucht en prikt NRC nu als eerste de ballon door?

Klöpping kwam gisteravond al met een haastig geschreven repliekje. Volgens Klöpping is die twee ton gewoon gratis geld dat NRC anders niet had verdiend. Dat kan zijn, maar onder de streep heeft NRC wel een punt. Die twee ton (wat ze dus ook verdienen met ongeveer 400 abbo’s) is gewoon wisselgeld. NRC goochelt hier en daar met de oplagecijfers, maar met 241.0000 betaalde abonnementen stelt de bijdrage van Blendle dus niets voor. Opmerkelijker is overigens dat Vandermeersch aangeeft dat de betaalmuur die NRC in 2015 heeft opgetrokken, meer geld heeft opgeleverd. Ook is NRC niet blij met Blendle Premium, een Spotify-achtig dingetje van een tientje per maand. Volgens Vandermeersch is 'Blendle in plaats van een elektronische kiosk ook zelf een uitgever' geworden. En inzetten op de verkoop van eigen abonnementen levert dus meer op.

Wie mag er naar Matthijs?

De hele break-up zelf is gênant: hoe kan het dat Klöpping hier van niets wist? Het voorspelt weinig goeds voor de toekomst van Blendle: één van de partners trekt de stekker uit de samenwerking zonder dat het DWDD-uithangbord op de hoogte was. Hoe gaat Blendle eigenlijk om met haar content partners, de oude media wiens stukjes ze door moeten verkopen? Als je zo afhankelijk bent van derde partijen, moet je je relatiemanagement wel wat beter op orde hebben. Klöpping en Vandermeersch zijn beide vaste gasten bij DWDD, dus waarschijnlijk mogen ze vanavond hun zakelijke verschil van inzicht op TV nog even toelichten. In ieder geval weet Blendle na ruim twee jaar een partner van het eerste uur niet langer te overtuigen van de noodzaak van haar zelfverklaarde innovatie. Het zou zomaar kunnen dat de andere dode bomen nu ook voorbij de hipstertalk gaan kijken en eens bij de accountant navragen wat de positieve invloed van Blendle op de jaarcijfers is. We zijn dus benieuwd of NRC hiermee het begin van het einde heeft ingeluid voor Blendle.

Reaguursels

Inloggen

blendle is kut. ik lees liever niks dan iets via blendle...

knehmoo | 09-03-17 | 00:39 | + 0 -

Blendle zit best goed in elkaar, maar het levert eigenlijk te weinig omzet op.

Ronman2k | 08-03-17 | 22:20 | + -1 -

Diotima | 08-03-17 | 14:43 | + 0 -
Klopt ,maar zoals Etty zei :" Als je niet positief over boeken schrijft ,sta je niet meer op de voorpagina Boeken van de NRC." Er staan ook steeds meer mezzaninestukken in de krant .Commercie of nieuws , de grens wordt steeds vager .Producten die in de krant besproken worden ,staan ook meteen in hun webwinkel .

arlen | 08-03-17 | 20:55 | + 0 -

Die kutbelg wil gewoon het Nederlandse Blendle slopen. Twee ton zo in de schoot geworpen krijgen zonder dat het je een cent kost, en daar dan je neus voor ophalen, dat heeft met goede bedrijfsvoering niets te maken. Het is natuurlijk prachtig dat hun eigen betaalmuur zo goed draait, maar die klanten moeten wel blijven komen, en het liefst elk kwartaal wat meer dan het kwartaal ervoor. Dan is het alleen maar gunstig dat je kunt adverteren op Blendle en in plaats van daarvoor te betalen, er nog twee ton voor krijgt ook.

Leuk en aardig dat 40 abonnees op de papieren krant ook twee ton opleveren, maar dan moet je ook echt 40 kranten drukken en verspreid door heel het land laten bezorgen. Bovendien is NRC sinds 2012 beland in een neerwaartse spiraal qua aantal "papieren" abonnees www.villamedia.nl/artikel/kiest-u-maa... dus waar die Belg die 40 extra abonnees vandaan gaat toveren? U mag het zeggen.

Huisregelneef_III | 08-03-17 | 17:58 | + -1 -

Die Linkse Dode Bomen Maffia kan me niet dood genoeg zijn.
Die Linkse Maakbare Samenleving met op dit moment vooral gelukszoekers import, is vooral een kapot maakbare samenleving. Zie de aanslagen in o.a. Brussel, Zaventem, Nice, Berlijn, Köln, enzovoort.

Raider Twix | 08-03-17 | 17:05 | + -1 -

@ Diotima | 08-03-17 | 13:12
U haalt een causaal verband door elkaar volgens mij. In de jaren negentig had ik een studentenbaantje in een hotel, en elke zondag kon ik aldus 5 uur lang alle zaterdag kranten uitpluizen. Toen al was het overduidleijk dat 90% van de krantenberichten copy-paste van de persdiensten was. En de overgebleven 10% wist niet te duiden of ze een mening verkondigden of een feitenrelaas probeerden weer te geven. Ergo. Nul toegevoegde waarde toen al. Ik denk dat dit gebrek aan kwaliteit eerder de oorzaak is van teruglopende inkomsten (het feit dat internet hetzelfde bericht tot 24 uur eerder geeft kan er ook iets mee te maken hebben) , dan dat de teruglopende abonnementen nu een gebrek aan kwaliteit veroorzaken.
Maar ik geef toe, causale verbanden herkennen is best moeilijk.

omineuze omnipotent | 08-03-17 | 16:58 | + 2 -

@Diotima | 08-03-17 | 13:12 | + 2 -
Men wordt al voldoende geïnformeerd. Er is al zoveel informatie dat we met z'n allen lijden aan infobesitas, waardoor paradoxaal gezien de kwaliteit van ieder artikel achteruit gaat. Voor onderzoek moeten we dus steeds vaker zelf op onderzoek uit of moet er een freelancer worden ingehuurd via crowdfunding. Patreon en een journalist geld geven op zijn eigen blog wordt de toekomst. Kan wel problemen gaan opleveren voor het regionale nieuws, maar die krijgt vanzelf wel een beschermde status, omdat nieuws uit de achtertuin wél belangrijk is voor de meeste mensen. Linkse junk of niet, je moet iets kunnen blijven horen. Landelijk nieuws wordt nog erger junk dan dat dit nu al is. Voor kwaliteit moet je bij de vakbladen zijn en anders moet je hopen dat je een vriend op Facebook hebt die interessant nieuws deelt. De Chinezen lopen op het gebied van sociale media en nieuwsvoorziening voorop. Ze hebben echter zeer strenge censuur, maar buiten dat zie je wel zaken die we hebben overgenomen. Het nepnieuwsschandaal hadden zij al veel eerder bijvoorbeeld met als gevolg helemaal geen echt nieuws meer en alleen maar propaganda en wat nieuwtjes ertussendoor die in het straatje van de CCP passen.

Jostifiel | 08-03-17 | 16:55 | + 1 -

arlen | 08-03-17 | 14:06 | + 0 -
Met de advertenties in die bijlagen wordt je gewone krant betaalbaar gehouden.

Diotima | 08-03-17 | 14:43 | + 0 -

Je leest drie jaar voor 24 euro per mnd de NRC . Die 2 ton is volgens mij goed voor naar schatting 650 abonnees . Maar goed , ze missen ook de advertentie-inkomsten door Blendle . Blijft raar dat de Persgroep niet zelf een `Blendle` opzet , want steeds meer stukken worden centraal geproduceerd of met adverteerders in elkaar gezet .De verschillende krantentitels worden ook steeds homogener.
De commercie druipt er bij de titels van de Persgroep vanaf .De bijlages van de NRC ,zoals Lux ,zouden bij een NEE/NEE- of NEE/JA- sticker eigenlijk niet meer naar binnen mogen. Een slijpsteen voor de geest is de NRC al jaren niet meer.

arlen | 08-03-17 | 14:06 | + 8 -

The_iron_boar | 08-03-17 | 13:41 | + 1 -
Helder. Suf van Blendle inderdaad dat er niks wordt gedaan met de voorkeuren van hun lezers, terwijl dat juist een meerwaarde moet zijn. Ze realiseren zich kennelijk ook niet dat lezers van een tijdschrift/krant wel tolereren dat een kwart of 1/3 van de content hun niet boeit, maar digitaal is die tolerantie veel minder, en terecht als je adverteert met 'gepersonaliseerd'.

Diotima | 08-03-17 | 13:53 | + 7 -

@Diotima. Ik heb geen idee waarom mensen plusjes geven. Dat zou je aan hen moeten vragen.
.
Ik heb slechts mijn ervaring met Blendle Premium weergegeven. Ik had Blendle nooit gebruikt en kreeg een aanbod het een maand gratis te gebruiken. Vooraf was in enthousiast, want de naam 'Premium' gaf mij het idee dat ik er daadwerkelijk iets mee kon. Ook werd vooraf door Blendle gezegd dat ze zeker wisten dat ik na de 'proefmaand' zodanig enthousiast zou zijn, dat ik niet meer zonder zou kunnen. Dat viel dus ontzettend tegen. Ik heb het slechts gebruikt op momenten waarop ik me verveelde en zelfs dan kon het me niet boeien... Gezien het hoge aantal andere acties waarbij ze mensen proberen enthousiast te maken voor Blendle Premium, denk ik dat veel mensen uit de doelgroep op een dusdanig negatieve ervaring opdoen met Blendle, dat het product 'Premium' zorgt dat er schade wordt aangericht aan hetgeen Blendle eigenlijk wil zijn.

The_iron_boar | 08-03-17 | 13:41 | + 9 -

In de begintijd van Blendle ooit €10,- op een account gezet. Heel af en toe lees ik hiervan een artikel. Maar als mijn tegoed op is, dan laat ik het erbij. Als ik geld uitgeef aan journalistiek, dan doe ik dat liever direct aan het medium. Ik zie de toegevoegde waarde niet van de Blendle hipsters als tussenschakel.
Mocht vandermeersch meelezen: kap eens met het opdringerig opdringen van kranten op straat door dik betaalde studenten. Soms staan ze op meerdere plekken in het centrum van Den Haag de krant aan te prijzen.

Duifmans | 08-03-17 | 13:36 | + 8 -

The_iron_boar | 08-03-17 | 11:47 | + 19 -
Kut voor je. Krijg je nou al die plusjes omdat mensen dezelfde ervaring hebben, of omdat ze, opgehitst door GS, het leuk vinden om negatief te doen over Blendle en dode bomen? Je kan ook gewoon rechtse dingen gaan lezen in de Elsevier of hun site.

Diotima | 08-03-17 | 13:18 | + -8 -

Kwaliteit kost geld, en dat geldt ook voor journalistiek. Ik ben voorlopig tevreden met de dode bomen die ik lees, en af en toe wat van FTM en de Correspondent. Met de huidige trend hebben de betaalde diensten steeds minder geld voor de kwaliteit waar ze hun bestaansrecht uit ontlenen. Ik merk het ook, dat journalisten steeds minder aandacht kunnen besteden aan hun artikelen. Er wordt steeds meer lifestyle prietpraat gedrukt, want dat is nou eenmaal het goedkoopst.
Het zou onwijs jammer zijn als ik over tien jaar mijn wereldbeeld moet vormen aan de hand van clickbait en advertorials. De consequentie is ook dat de samenleving dan slechter geïnformeerd is.

Diotima | 08-03-17 | 13:12 | + 2 -

Betaaalmuur? Gewoon de link copy pasten in google en inlezen via de cache, heeft die sluitsteen van de geest geen antwoord op. Bij de VK werktt het helaas niet, maar menig webstek is op deze wijze gratis.

Abject | 08-03-17 | 12:40 | + 11 -

Ik hoef blendel noch NRC. Echt nieuws komt vanzelf boven drijven (en dan nog is het vrijwel altijd van marginaal belang), en ik hoef geen opinies te lezen van mensen die vinden dat hun opinie ertoe doet.

John McClane | 08-03-17 | 12:26 | + 8 -

Ik moet nu nog niet bestemming vinden van een van e-mailadressen.
NRC had ook nog keuze om haar kraantje een andere voorkeursbehandeling te vragen: een apart abonnement voor NRC of echt betalen voor ieder gelezen artikel. Vervolgens x-% fee per artikel overdragen voor o.a. Infrastructuren en marketing.

Ik denk dat Van de goedeMensch van die jochie af wilde. Nu komt het hem goed uit.

Yoo2621 | 08-03-17 | 12:18 | + -4 -

Ik zie het nut van Blendle premium ook niet. Blendle regular echter vind ik een fijn product. NO way dat ik een krantabo neem. Als ik NRC was trok ik mijn stekkertje alleen uit premium.

Joris Draaksteker | 08-03-17 | 12:04 | + 6 -

Heb laatst Blendle Premium een maand lang gratis mogen testen (normale prijs een tientje per maand). Een waardeloos product. Je krijgt dan dagelijks 20 artikelen, waarvan 3 (verplichte) door de redactie gekozen en de rest op basis van je voorkeuren. In de praktijk zijn het vooral artikelen uit de Volkskrant (over zielige asielzoekers en andere linkse meuk) die je voorgeschoteld krijgt. Heb in de hele maand nauwelijks iets gekregen wat aan mijn voorkeuren voldeed. Het programma zou ook leren van je keuzes. Als voorbeeld kreeg ik telkens de column van Annemarie van Gaal voorgeschoteld. Omdat ik dat echt een onwijs kutwijf vind, gooide ik die steeds weg (via het icoon met een gebroken hartje), maar de volgende keer kreeg ik haar schrijfsels gewoon weer. Had als voorkeur ook 'reizen' ingevoerd. Artikelen die je dan krijgt gaan over GL-wijven die naar donker Afrika gaan en melden dat de mensen daar zo dankbaar zijn voor hun hulp, of troep op het niveau van '20 tips voor het inpakken van je koffer'. Waarschijnlijk prima spul voor mensen die denken dat ze als hipster tot een elite behoren, maar toch niet voor mensen met een normale kijk op het leven.

The_iron_boar | 08-03-17 | 11:47 | + 60 -

Bij Blendle weet je wat je kwijt bent, bij NRC niet. Feitelijk wordt je belazerd, net als vliegticketverkopers dat doen. Grapje? Nou nee. Pas als je echt geabonneerd bent weet je wat het kost.

abonnementen.nrc.nl/nrc-handelsblad/b...

js58 | 08-03-17 | 11:34 | + -1 -

Als nettobetaler heb ik alleen nog een abonnement op de bank en overheids'diensten'. Mijn laatste abonnement toevallig januari opgezegd. Je moet toch wat om nog iets te kunnen sparen. Alles kan je online vinden, een journalist/stagiair die het in zijn eigen woorden vertaald heb ik niet nodig.

Stonecity | 08-03-17 | 11:27 | + 10 -

Heeft Blendle ooit winst gemaakt? 80 hipsters in dienst + kantoor + IT = circa 7 miljoen/jaar aan kosten.

Vraagje: Zit Matthijs van Nieuwkerk met eigen geld (ex belastinggeld) in Blendle? En mag die Belg nog wel bij DWDD aanschuiven?

derksje | 08-03-17 | 11:21 | + 26 -

Ik ben een Hollandse vrek en steeds als ik ergens ongewild op een betaalmuur stuit haak ik schielijk af.
Ik snap ook wel dat een medium niet van lucht kan leven maar vraag me tegelijkertijd af hoe Metro geen stijl, daskapital, powned en nu.nl dat dan fixen?
Reclame zei u? mmm, ik durf het niet aan om de adblocker uit te zetten en daar kan ik dus geen uitspraak over doen.

loze stijl | 08-03-17 | 11:19 | + 31 -

@ F. von Zeikhoven | 08-03-17 | 11:12 |
Want zat in het ANP radionieuwsbulletin van 22:00 of 23:00 uur. Radio staat hier altijd te muzakken in de achtergrond..

F. von Zeikhoven | 08-03-17 | 11:15 | + -1 -

"Dus NRC kapt met Blendle"
ok
"het is u gisteravond vast niet ontgaan"
nee

F. von Zeikhoven | 08-03-17 | 11:12 | + -4 -

"Dus NRC kapt met Blendle"
ok
"het is u gisteravond vast niet ontgaan"
jawel

niemand specifiek | 08-03-17 | 11:02 | + 30 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken