Banken blijven de baas. Consument geeft geen zak om fintech

Grootkapitaal heerst
Grootkapitaal heerst
Banken zijn groot, log, traag en hopeloos ouderwets. Ze werken met talloze IT-systemen waarvan het grootste deel is ontworpen in de tijd dat Johan Cruijff nog voetbalde. Daarnaast zitten de bankgebouwen vol met klantonvriendelijke graaiers die hun tijd doden met het in elkaar draaien van complexe financiële producten, investeren in kernwapens en het kapotmaken van het milieu. De steeds mondigere consument pikt dit niet langer en stapt over naar een fintechbedrijf of een red-de-zeehondjesbank. Dit is in een notendop het pleidooi van talloze goeroes die de ondergang van grootbanken voorspellen. Dat is de theorie, nu de praktijk. Consultants van Capgemini deden onderzoek (rapport-pdf hier) naar het fintechgebruik van de Nederlandse consument. Wat bleek? Vrijwel niemand (1%) maakt gebruik van fintechbedrijven voor hun financiële zaken. Ondanks dat Nederlanders de pleuris aan banken hebben blijft 92% zijn bank trouw. Slechts 1% overweegt een overstap naar een fintechpartij en 7% overweegt een overstap naar een andere bank (zeehondjes!). Een van de redenen volgens de betaalde babbelkousen van Capgemini: onbekend maakt onbemind. Zit wat in. Veel consumenten zullen gebruik maken van fintechoplossingen, zoals betalingsprovider Adyen, zonder dat zij het in de gaten hebben. Interessanter is dat de banken wantrouwende klant nog minder vertrouwen heeft in fintechpartijen.

voorkeurbanken.png


Of je kunt natuurlijk concluderen dat de grootbanken stiekem best veel vertrouwen genieten. En dat is niet zo gek. U kunt altijd en overal pinnen, het geld staat er (mede dankzij het depositogarantiestelsel) betrekkelijk veilig en veel bankzaken kunnen middels internetbankieren/apps vanuit de luie stoel geregeld worden. Uit diezelfde stoel is het fijn vloeken en tieren op die graaiers, maar overstappen naar een alternatief platform/andere bank is blijkbaar een stap te ver. Uit het rapport blijkt dat consumenten tevreden zijn over de online dienstverlening en betrouwbaarheid van banken. Wel zijn ze kritisch over het innovatievermogen van banken. Sure. De gemiddelde klant volgt het innovatiebeleid van zijn bank ongetwijfeld op de voet, maar interessanter was geweest om te vragen WELKE diensten klanten missen. Zeggen dat banken meer moeten innoveren is gemakkelijk, maar op welk gebied dan (en een hogere spaarrente is geen innovatie)? Al met al hoeven de grootbanken zich nog niet echt zorgen te maken over die kloof met de consument. En ondertussen blijven ze natuurlijk geld pompen in fintech.

Reaguursels

Inloggen

Het intresseerd consumenten wel maar de arm van banken en verzekeraars is heeeel lang. Ik ben ooit betrokken geweest bij een spectaculair project voor een nieuwe benadering in verzekeringen. Met name de consument werd daar heel erg veel beter van. Alle seinen stonden op groen toen de herverzekeraar het contract annuleerde omdat een 'leidende Nederlandse verzekeraar te zeer in hun belangen werd geschaad'. Ook DNB en de AFM faciliteren de status quo. Veranderingen in de branche moeten echt van buiten komen. Grens overschrijdende ICT zoals blockchain. Van binnenlandse partijen hoef je niks te verwachten.

Yeohan | 07-03-17 | 22:04 | + 0 -

W_F | 07-03-17 | 19:07
Precies mijn punt. Ik bepleit ook niet de voordelen voor de bank. Het gaat de banken niet om het geld. Maar om verlies van domeinen waarbinnen zij zelf kunnen manipuleren. Controle. Me dunkt dat banken dit niet zullen promoten. Ik beperk me nu even tot bitcoin.

Claude_Vieaul | 07-03-17 | 21:48 | + 0 -

Claude_Vieaul | 07-03-17 | 18:21
Het voordeel voor banken zit hem vooral in betalingsverkeer met collega banken die elkaar (terecht) niet vertrouwen. De banken zijn zelf ook al lang binnen, en gokken met geld van iemand anders zou ik ook niet zenuwachtig worden.
bitcoin werkt prima zonder bank en fintech bedrijfjes. Of Is bitcoin zelf ook fintech?

W_F | 07-03-17 | 19:07 | + -2 -

De banken waren er met internetbankieren hartstikke vroeg bij. Wat je verder ook van de banken vindt, dit is een prima -gratis- service, die zorgt voor overzicht en snelle betalingen. Zonder internetbankieren duurde het overmaken van geld (ook tussen eigen rekeningen) met een overschrijfformulier gewoon een paar dagen. Telefonisch overboeken tel ik dan even niet mee, want dat was zwaar onpraktisch.

Gewoon contant geld pinnen, pinnen en internetbankieren zijn zaken die hier prima geregeld zijn. De kosten van enkele tientjes voor een rekening/pasje zijn te overzien. Pas met andere producten, begint het geneuzel. Of moet je eens kijken in de VS, daar betalen particulieren een veelvoud aan simpele bancaire diensten.

KapiteinClaus | 07-03-17 | 19:03 | + 5 -

Vrijwel alle grote banken zijn bezig met fintech/blockchain. Bitcoin prijs rijst de pan uit. Een bitcoin ETF notatie is in de maak. Centrale banken worden zenuwachtig. Dat is genoeg informatie.

Claude_Vieaul | 07-03-17 | 18:21 | + 2 -

Poekieman | 07-03-17 | 15:13 | + 3 -
Dat klopt. Maar bunq is niet óók, maar sléchts een serviceprovider. Het is opgericht met de drijfveer dat er geen alternatief was voor de de traditionele bank.
Je zou het kunnen zien als een bank zonder bankiers. Je geld wordt niet aangeraakt.

Voor de rest zoeken jullie allemaal zelf maar uit welke bank jullie fijn vinden.

bamitoren | 07-03-17 | 17:17 | + 1 -

Fintech bedrijven wilde waarschijnlijk ook gewoon een boost
Ik ga er eigenlijk vanuit dat elk nieuws artikel een verborgen advertentie is, zowel het capgemeni onderzoek voor grootbanken als de pleidooien van analisten voor Fintech bedrijven.

niemand specifiek | 07-03-17 | 16:59 | + 1 -

@bamitoren | 07-03-17 | 13:58 | + 0 -
Ik had er een tijdje geleden al eens naar gekeken, maar kon niets vinden waardoor ze voor mij beter waren dan mijn huidige bank, integendeel eigenlijk.
Een gewone bank is wat mij betreft ook een service provider.

Lijkt me daarom de gebruikelijke marketing crap.

En dat geldt eigenlijk voor alle bedrijven met een q in de naam. En voor het bedrijf dat een i voor de naam van de meeste van hun producten zet ook.

Poekieman | 07-03-17 | 15:13 | + 7 -

Dat is namelijk het kern van het probleem. Het zijn allemaal onbetrouwbare graaiers en je wordt overal genaaid. Dus wat voor zin heeft verplaatsen, waarbij je ook nog eens al ja automatische incasso's moet aanpassen..
kruz | 07-03-17 | 12:52 | + 4 -

Leg mij eens uit waar een bank van jou graait als je er een betaalrekening, spaarrekening en een hypotheek hebt lopen? En hoeveel graait de bank dan van jou?

-PR- | 07-03-17 | 15:13 | + 3 -

Poekieman | 07-03-17 | 12:27 | + 0 -

Het idee achter bunq is dat geen bank zijn maar slechts een serviceprovider. Het geld dat je bij hun stalt wordt alleen bewaard, niet geinvesteerd. Het verdienmodel is service verlenen. Je betaalt dan ook een kleine fee per transactie. Bij een priverekening alleen voor pintransacties. Ze verdienen dus alleen geld wanneer ze een goede gebruikersservice bieden.

Erg mooi streven, ik ben een tevreden gebruiker. De vraag is alleen hoelang ze de voorsprong op service vasthouden. Alle banken zin inmiddels hard aan de inhaalslag bezig.

bamitoren | 07-03-17 | 13:58 | + 0 -

De vraag blijft wat al die werknemers daar godganse dagen uitvreten.

pandalicious | 07-03-17 | 13:51 | + 5 -

En overstappen is o zo simpel.

Bank uitzoeken
eerlijkegeldwijzer.nl/bankwijzer/

Overstappen
www.overstapservice.nl/

De overstapservice zorgt t/m dertien maanden na het overstappen voor een perfecte services betreffende betalingen. Dus je hoeft niet bang te zijn dat je mogelijk een betalingsverplichting over het hoofd ziet.

Yeah sure | 07-03-17 | 13:41 | + 2 -

Er moet gewoon een staatsbank komen die alleen deposito's doet. Geen investering activiteiten, kortom zo saai als een bibliotheek.
Moet je dan eens zien hoe snel iedereen zijn rekening over zet.
Dat is namelijk het kern van het probleem. Het zijn allemaal onbetrouwbare graaiers en je wordt overal genaaid. Dus wat voor zin heeft verplaatsen, waarbij je ook nog eens al ja automatische incasso's moet aanpassen..

kruz | 07-03-17 | 12:52 | + 7 -

Wat is FinTech eigenlijk en zijn er FinTech 'banken'?

Is Bunq een FinTech bank? Ik zie eigenlijk niet in hoeverre Bunq afwijkt van een standaard bank als Knab ofzo. FinTech bank is iets voor iHipsters mss?

Poekieman | 07-03-17 | 12:27 | + 3 -

Ik had...! nee heb een rekening bij BUNQ bank.
Startup van die dude van Trans IP.

Alleen kan ik nu niet meer bij m'n geld, omdat de app out-of-the Blue 'Play-services' nodig heeft. Dat Play services een beetje onderzocht, lijkt een plug-in voor android van 's wereld grootste advertentiebedrijf. Een service die bovendien op +100 manieren persooninformatie van je verzameld.

Contact opnemen met de toko kan ook niet, want MOET via de app.

negen | 07-03-17 | 12:15 | + 18 -

Ik zit al een paar jaar bij de Triodos bank. Ben er zeer tevreden over. Misschien lopen ze wat achter met hun gadgets op de smartphone maar voor mij is dat geen probleem. Mijn hypotheek loopt helaas nog steeds bij de ING bank en dat is echt een drama daar. Als er wat fout gaat - en dat gebeurt nog wel eens-
dan moet je hemel en aarde bewegen om het recht te zetten.

Vespucci | 07-03-17 | 11:56 | + 1 -

Meer vertrouwen in banken dan in FinTech is zeker niet hetzelfde als veel vertrouwen in banken.

FrWi | 07-03-17 | 11:44 | + 16 -

REAGEER OOK