Owjee. Medewerkers verliezen vertrouwen in Uber

Disruptie!
Disruptie!
Op bedrijfscongressen steekt men graag de loftrompet over Uber. Een paar handige jongens weten met een app de hele taxibranche te 'disrupten'. Waarna de spreker enthousiast schuimbekt dat het grootste taxibedrijf ter wereld geen enkele taxi bezit en de grootste hotelier (Airbnb) nauwelijks vastgoed op de balans heeft staan. Revolutie! Toekomst! Deeleconomie! Is natuurlijk onzin. Airbnb en Uber zijn niets anders dan de eeuwenoude tussenpersoon in een hip jasje. Bovendien is het niet louter rozengeur en maneschijn bij Uber. De snorders van Uberpop zijn verboden in Nederland en Duitsland. Er was gedoe over de status van werknemers. Men heeft last keiharde concurrentie en torenhoge verliezen. Recentelijk kwamen daar klachten van medewerkers over seksuele intimidatie, gedonder met Google over de zelfrijdende auto en een video waarin de CEO met een van zijn chauffeurs bekvecht over de chauffeursvergoedingen, bij. Gevolg van dit alles: steeds minder werknemers hebben zin om voor troetelkindje Uber te werken. En dan bedoelen we niet die lageloners die u rondrijden, maar de duurbetaalde whizzkids op het hoofdkantoor. Recruiters laten tegenover Financial Times (£) weten dat Uber-werknemers steeds vaker openstaan voor een nieuwe broodheer. 'One of the main reasons is lack of faith in senior leadership', aldus een recruiter. Naast het gebrekkige vertrouwen speelt ook het uitblijven van een beursgang mee. Uber probeert belangrijke medewerkers te binden door ze aandelenopties te geven. Bij een IPO cashen zij flink. Helaas voor hen, heeft CEO Travis Kalanick publiekelijk te kennen gegeven dat hij een beursgang zo lang mogelijk wil uitstellen. Zonder beursgang zijn de medewerkersaandelen onverhandelbaar, oftewel waardeloos. Dus nu schijnt het personeel open te staan voor goudgerande kansen buiten Uber. Want uiteindelijk gaat het ook in een deeleconomie gewoon over geld.

Reaguursels

Inloggen

Uber moet zijn business van taxi's verhuren zien te legaliseren. Daar is een markt voor. Maar met minder spectaculaire winsten. Jammer voor ze.

Raider Twix | 07-03-17 | 19:21 | + 0 -

@Nonkel Frituur | 07-03-17 | 08:07 |

De weg er naartoe is lang dus is Uber in jouw ogen nu gewoon een kut bedrijf dat je haten wil omdat ze zich eens niet conformeren naar het oude vertrouwde. Liever haten dan het proces omarmen. Ach gut, gaat het een beetje? Schepje nodig? Dan kun je dat zand uit je kut halen.

"Het is een bedrijf dat alles in het zwart regelt. Geen belastingen, geen vergunningen, geen verzekering."

Wit, niet zwart. Als de regels er duidelijk over zouden zijn dat dit niet mag dan zou het zwart zijn. Maar dat is het niet, dus het is wit of op zijn hoogst grijs. De belastingregels laten het toe. Tijd om de wet aan te passen als we het niet eens zijn. Helaas snijdt dat zwaard aan twee kanten omdat het ook voor andere bedrijven gaat gelden dan waar onze overheid vanaf wil blijven. Meten met twee maten noemen we dat.

Daarbij hoeft Uber geen vergunning te hebben, ze dienen als intermediair. Waar moeten ze een vergunning voor hebben? Leg dat eens uit. De taxichauffeur moet die hebben en die is vrij om zijn distributieplatform te kiezen.

"En dan zwijgen we nog over het ondoorzichtige prijsbeleid, waardoor u als klant dikwijls genaaid bent op piekmomenten."

Jij kunt die multiplier niet interpreteren als "duurder"? De domme consument pur sang. 'Ik kan dit niet begrijpen dus ik wordt genaaid want ik MOET wel met Uber de taxi pakken.
Ben je gemaakt van poppenstront ofzo?

Noltie | 07-03-17 | 11:50 | + -4 -

Wie heeft ooit besloten overigens dat het allemaal hippies zijn bij Uber en Airbnb?
Zo hebben ze zichzelf in ieder geval nooit gepresenteerd, wel als nieuw, innoverend en disruptive.
Maar ze zitten er allemaal in voor het geld en de invloed hoor, echt niet om de wereld een betere plek te maken.

Ja, beter voor de consument. Die plukken er nog steeds de vruchten van dus wat is precies het probleem. Al die ouderwetse bedrijven krijgen van mij dezelfde boodschap; innovate or die. Het lijkt erop dat ze geschikter zijn voor het tweede.

Noltie | 07-03-17 | 11:40 | + 2 -

Zonder enige cijfers die dit onderbouwen en er enige vorm van verhouding in aanbrengen is dit hele artikel waardeloos.

"Recruiters laten tegenover Financial Times (£) weten dat Uber-werknemers steeds vaker openstaan voor een nieuwe broodheer."

Hoe vaak is steeds vaker? En hoe staat dat in verhouding tot het aantal open vacatures en het aantal aanmelding en daarop?

Manmanman, wat een prutsartikel.

Noltie | 07-03-17 | 11:36 | + 3 -

PSYx | 07-03-17 | 05:58
"Hier en daar wat fouten" ?? Het is een bedrijf dat alles in het zwart regelt. Geen belastingen, geen vergunningen, geen verzekering. Als je speciaal software doet schrijven om mogelijke controles te vermijden (operatie Greyball), waar ben je dan eigenlijk mee bezig? Dit is het taxi-equivalent van een illegale whiskystokerij. En dan zwijgen we nog over het ondoorzichtige prijsbeleid, waardoor u als klant dikwijls genaaid bent op piekmomenten.
Omdat heel wat overheden intussen een verbod hebben ingesteld past Uber zich een beetje aan, maar het blijft altijd op de rand van de wet. Ze kijken waar ze mee weg kunnen komen, wetende dat de overheid zeer traag maalt.
Het is niet uitgesloten dat er ooit een moment komt waarop zowel Uber als de chauffeurs volledig in regel zijn met alle wetten, en ook dezelfde belasting betalen. In dat geval zou Uber het grootste taxibedrijf ter wereld zijn. Maar de weg daarnaartoe is nog zéér lang.

Nonkel Frituur | 07-03-17 | 08:07 | + 7 -

al dat nieuws is afkomstig van een enkele bron hier en daar. Er zijn inderdaad klagende chauffeurs, maar veel daarvan rijden nog steeds voor Uber. Als het zo slecht is, waarom doen ze het dan nog?
Overigens spreek ik zelf enkel bijzonder positieve chauffeurs die enorm blij zijn dat ze Uber chauffeur zijn.
Het is een bedrijf wat enorm hard groeit en er worden hier en daar wel fouten gemaakt, maar ik heb ook het idee dat het bedrijf ook goede kijkcijfers trekt als het in het nieuws komt; wat zo maar een reden kan zijn dat de media zo graag over het bedrijf schrijft.
- een tevreden Uber whizzkid

PSYx | 07-03-17 | 05:58 | + -7 -

Cowboy Henkie | 06-03-17 | 22:17 | + 1 -
Ja, mocht persoonlijk -22 incasseren voor observatie dat SNAP als soort World Online slechts kleine club profiteurs kent (1). Nouriel Roubini werd ook voor gek uitgemaakt toen hij 2008 crisis voorspelde. Toch samen rijk geworden.

1. daskapital.nl/2017/03/katholieke_schoo...

Schwanz | 07-03-17 | 00:21 | + 0 -

@Schwanz - Same here. Ik heb ook met ENORME verbazing gekeken naar de ontwikkelingen rondom SNAP. Het is gewoon echt geen Facebook, die naar ik meen ook een rommelig eerste jaar had op de beurs.

Cowboy Henkie | 06-03-17 | 22:17 | + 3 -

Nee dan SNAP, vandaag -10% and counting (1), inmiddels onder IPO prijs. World Online revisited, told you so.

1. www.nasdaq.com/symbol/snap

Schwanz | 06-03-17 | 22:00 | + 2 -

Toch is hun service een verademing ten opzichte van de gemiddelde Amsterdamse taxi.

Mauguio | 06-03-17 | 21:17 | + 5 -

Hun laatste activiteit, waarbij ze dus bewust controles omzeilden, heeft ook wel het één en ander teweeg gebracht. Operatie "Greyball", New York Times van 3 maart.

3*links=rechts | 06-03-17 | 20:40 | + 1 -

"Bij een IPO cashen zij flink." Tja, dat hangt er maar vanaf tegen welke fictieve koers die opties zijn uitgegeven en wat de introductiekoers zou zijn bij een IPO.
Maar uiteindelijk maakt het niks uit want het is toch gebakken lucht uit de anarchistische kokers van de moderne hippies. Want het Grootkapitaal moet kapot, weet u wel? Dat wil zeggen: net zolang tot de hippies zélf aan de vetpotten kunnen zitten.

Nonkel Frituur | 06-03-17 | 19:53 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken