Moet de NS onder de Wet Normering Topinkomens vallen?

Zegt u het maar
Zegt u het maar
De ophef du jour komt vandaag uit de hoek van de Nederlandse Spoorwegen. De haatpaal van boosforenzen heeft vorig jaar €565.956 (exclusief juridische kosten) betaald aan ontslagvergoedingen voor twee hooggeplaatste managers. Reden voor de SP om Kamervragen te stellen. Is veel geld inderdaad, maar het jaarverslag riep bij ons een andere vraag op. Zou de beloning van NS-bestuurders niet onder de Wet Normering Topinkomens moeten vallen? Afgelopen jaar ontving topman Roger van Boxtel een brutosalaris van €438.600, met de drie andere bestuursleden was een jaarinkomen van €344.000 overeengekomen. Dat is minder dan de NS-directieleden in 2011 ontvingen, maar significant hoger dan de €181.000 die onder de WNT zou gelden. De WNT is van toepassing op (semi)publieke overheidsinstellingen. Staatsdeelnemingen vallen hier niet onder, omdat deze zoals Jeroen Dijsselbloem het in 2013 verwoordde: 'niet publiek bekostigd worden en omdat zij over het algemeen aan concurrentie onderhevig zijn. Dit geldt ook voor de NS'.

Enerzijds valt hier wat voor te zeggen. Weliswaar krijgt de NS een vergoeding van de overheid voor de ov-studentenkaarten, maar het leeuwendeel van de inkomsten komt uit de verkoop van treinkaartjes- en abonnementen. Anderzijds kan worden betoogd dat de NS als alleenheerser op het hoofdrailnet nauwelijks last van concurrentie ondervindt. Bovendien is de Nederlandse staat de enige aandeelhouder en zodoende denkt u misschien - wat nou privaat bedrijf? In ruil voor het aandeelhouderschap kan de schatkist overigens wel €83,4 miljoen aan dividenden over 2016 tegemoet zien, terwijl de treinen best vaak op tijd rijden. Vindt u dat Rogier van Boxtel (of - misschien in de toekomst- uw eigen favoriete oud-politicus) voor zo'n prestatie €439k mag ontvangen? Hierbij geven we mee dat het jaarsalaris van Van Boxtel gelijkstaat aan negen keer het mediane inkomen bij de NS en tevens aan zijn maximale ontslagvergoeding. Mocht Van Boxtel zijn congé krijgen onder een WNT-regime dan bedraagt de maximale ontslagvergoeding €75.000. Een bedrag dat mogelijk ook had gegolden voor de twee ontslagen bestuurders. Had de NS in ieder geval 4 ton en gezeur bespaard, zodat men zich volledig kon richten op die fantastische strategie.

tweetvanhelvert.png


Reaguursels

Inloggen

De NS is een B.V. dus mag je vrij belonen. Dat concurreren is maar zeer beperkt. Er zijn maar op enkele plaatsen niet NS treinen. En dan vooral boemeltjes.

Voor een goed presterende B.V. is 4 ton als directeur niet zo veel. Als slecht presterende te veel. Er uit zonder afkoopsom.

Zolang de NS zijn vertragingen communiceert in veelvouden van 5 minuten en de vertrek- en aankomst tijden meet in hooguit minuten of seconden, presteert de NS slecht.

De zakjappanners klokken hun vertrek en aankomst van treinen in honderdsten van seconden. Dat is punktualiteit.

Raider Twix | 01-03-17 | 19:44 | + 0 -

Maak van NS óf een volledig staatsbedrijf, of een volledig zelfstandig bedrijf, maar niet deze halfbakken flauwekul. De HSL is al bijna 10 jaar open en er rijdt nog steeds geen fatsoenlijke trein op, behalve een veel te dure verbinding naar Parijs elke twee uur. In plaats van de lijn aan een andere vervoerder gunnen vanwege contractbreuk mag NS het keer op keer op een andere manier proberen, dan weer met wat gerenoveerde rijtuigen uit de vorige eeuw, dan weer als Intercity Direct of Fyra. Feit is dat al bijna tien jaar lang een miljardenverslindende spoorlijn loopt weg te roesten.

henkiedenkiedenkie | 01-03-17 | 16:32 | + 3 -

Of onder de wet " We mogen geen politieke vriendjes meer aanstellen "
Wat die van Boxtel bij Menzis had te zoeken was al een raadsel laat staan als treinenkoning, bizar, compleet mislukt als minister.
Maar goed Rogier heeft geen eigen trein maar een auto met chauffeur.

Uw verz advs | 01-03-17 | 13:00 | + 0 -

@H. Caulfield | 01-03-17 | 12:38
.
Zover ik weet was het scheiden van vervoerder en beheerder de eerste stap om privatisering mogelijk te maken. Er zou daardoor concurrentie onder de vervoerder kunnen komen zonder dat een vervoerder zijn positie als beheerder kon misbruiken.
Kan inderdaad zijn dat het meer een advies van de EU was om te privatiseren.

Bytemaster | 01-03-17 | 12:48 | + 0 -

@Bytemaster | 01-03-17 | 11:23 Dank voor je toelichting, maar dat EU-dictaat betrof scheiding van infrastructuur en vervoerder. Net als bij energiebedrijven en netwerkbeheerders. Gevolgen van deze ronduit debiele constructie zien we helaas maar al te vaak.

H. Caulfield | 01-03-17 | 12:38 | + 0 -

@H. Caulfield | 28-02-17 | 21:50
.
Dat is een truc om aan Brusselse regeltjes te voldoen terwijl de Nederlandse overheid daar eigenlijk niet echter staat. Volgens de EU moesten alle spoorwegbedrijven geprivatiseerd worden. Verschillende lidstaten hebben dat gewoon niet gedaan. Nederland heeft weer voor een compromis gezorgd. Wel privatiseren met de staat als enige aandeelhouder. Zo krijg je dus een commercieel opererend bedrijf zonder concurrentie. Deze constructie maakte de debacles van de afgelopen jaren mogelijk. Zo'n faal als met de Fyra had een echt commercieel bedrijf nooit gemaakt.

Bytemaster | 01-03-17 | 11:23 | + 3 -

@CaesarSalad | 01-03-17 | 08:23: Wat dacht u van Jan-Kees de Jager? Of Joop Wijn. Frank de Grave. De lijst is eindeloos...

H. Caulfield | 01-03-17 | 09:10 | + 4 -

Laten we eerst eens beginnen om de salarissen bij de publieke omrpe in te dammen. Giel Bellen, 550K.. waarom in hemelsnaam? Waarom? Hoe kan het dat een plaatjesdraaier een veelvoud verdient van een voorzitter RvB academisch ziekenhuis? Of pak hem beet een minister? En waarom is er niemand die daar tegen ageert?

Publius | 01-03-17 | 09:09 | + 18 -

Hoe kan je in hemelsnaam Rogier van Boxtel directeur maken van de NS. Dan vraag je om wanprestatie.

Yeohan | 01-03-17 | 09:07 | + 9 -

Beste manier om te bepalen of een bedrijf een publiek bedrijf is kan door te kijken of het onderdeel uitmaakt van de baantjescarrousel. NS met Van Boxtel, Check. VUMC met Bos, check. enz. enz.
Een zelfstandig en onafhankelijk bedrijf zou nooit akkoord gaan met het toewijzen van baantjes aan de Haagse charlatans.

CaesarSalad | 01-03-17 | 08:23 | + 15 -

Zo lang er overheidsgeld naar een bedrijf gaat: JA.

En er gaat overheidsgeld naar alle vormen van OV, dus JA.

Vogelbeest | 01-03-17 | 07:32 | + 7 -

Ambtenaren en politici aanstellen om een bedrijf te leiden?

Hoe.haal.je.het.in.je.hoofd !

duitse herder | 01-03-17 | 06:48 | + 5 -

Inkomsten boven een bepaald bedrag belasten met 100% bij algemene maatregel van bestuur, wel zo makkelijk en universeel toepasbaar.

kindapaas | 01-03-17 | 02:35 | + 2 -

"maar het leeuwendeel van de inkomsten komt uit de verkoop van treinkaartjes- en abonnementen."

Fout. Het leeuwendeel van de inkomsten komt uit de exploitatie van de stationsformules. Reizigers vervoeren is maar bijzaak.

postmodernismisdead | 01-03-17 | 01:02 | + 9 -

Is het nu 6 ton of 6 miljoen euro?

zienicus | 28-02-17 | 23:09 | + 4 -

Op tijd rijden? Dat is slechts verbeterd doordat de definitie van "te laat" van 3 naar 5 minuten is opgerekt. Of zoiets. De vervoerprestatie en klanttevredenheid worden jaar op jaar slechter.

theteach | 28-02-17 | 21:54 | + 9 -

Waarom een privaat bedrijfsorganisatie optuigen met de staat als enige aandeelhouder? Die geen intentie heeft dat belang af te bouwen. Maak er ambtenaren van en beloon ze volgens WNT.

H. Caulfield | 28-02-17 | 21:50 | + 16 -

Eigenaren/aandeelhouders zouden het recht moeten hebben om te besluiten hoe ze hun geld besteden. Als zij denken dat een goed betaalde CEO meer waarde toevoegt dan moeten zij de ruimte hebben om een hoog salaris te bieden. De NS is echter in handen van de overheid en die heeft een geheel andere verantwoordelijkheid. De overheid heeft een geweldsmonopolie en kan mensen dus dwingen geld af te dragen. Met dat soort macht komt ook verantwoordelijkheid om dat geld goed te besteden.
.
Al het onderzoek laat zien dat de hoogte van het salaris geen effect heeft op de prestaties. Betaal meer en het holt de moraliteit zelfs uit. Zo zijn managers meer op de korte termijn prestaties gericht als hun salaris hoger is. Dus eerst mijn euro onder dwang afpakken en dan in bakken geven aan veelal falende managers? Dacht het niet.
.
Doe het wel en we zullen nog wel eens zien of de overheid dat monopolie op geweld in stand kan blijven houden.

kleuterleider | 28-02-17 | 21:40 | + 19 -

Met zo'n bedragen zouden ze iedere NS-trein van een WC kunnen voorzien, net zoals in Bangladesh, waar ze dat reeds sinds 1862 hebben.

Nonkel Frituur | 28-02-17 | 21:32 | + 29 -

REAGEER OOK