Fittie! Google vs Uber over 'gestolen' techdata (zelfrijdende auto)

Quid est veritas
Quid est veritas
Dat het spannend is in de race om wie de eerste zelfrijdende auto op de markt brengt, mag duidelijk zijn. In de loopgravenoorlog tussen o.a. Google, Apple, Tesla, Ford en GM gaat het daarbij ook om wie de beste techbreinen in huis haalt. Het wegkapen van elkaars werknemers is een beproefd wapen. De oorlogsbuit: expertise en kennis. Kostbare kennis gaat met de werknemer mee en dat mag, zolang die kennis alleen maar in het hoofd zit. Het mag niet, als het om vertrouwelijke data gaat. Nu klaagt Google Uber aan voor het stelen van maar liefst 14.000 vertrouwelijke files. Hart van de fittie is de persoon van Anthony Levandowski, voormalig medewerker van Waymo (= Google's project voor zelfrijdende auto's). Levandowski verliet het bedrijf vorig jaar om prompt een eigen bedrijf, Otto,op te zetten dat nog datzelfde jaar door Uber werd overgenomen voor een astronomisch bedrag ($680 miljoen). Wreed cashen dus, terwijl hij ook nog eens vlak voor zijn vertrek bij Google een bonus van meerdere miljoenen opstreek. Zegt Google in de aanklacht. Lekkere jongen dan, tenminste als de aanklacht de proef der waarheidsvinding kan doorstaan. Dat is echt nog even afwachten. Uber ontkent de aantijgingen glashard: 'We have reviewed Waymo’s claims and determined them to be a baseless attempt to slow down a competitor and we look forward to vigorously defending against them in court.' Ergo: Uber bestrijdt vuur met vuur en beschuldigt op zijn beurt Google ervan dat de procedure alleen het doel heeft een concurrent te vertragen. Voorlopige conclusie: het is oorlog, en volgens het gezegde is de waarheid dan het eerste slachtoffer. Het laatste woord is dan ook aan de rechter.

Reaguursels

Inloggen

@Zoon van Boer | 25-02-17 | 15:13 | + 12 -
Gewoon wachten totdat het standaardiseringsapparaat van de EU gaat werken. Het enige onderdeel van de EU dat nog wél werkt.

Alexander des Burgus | 27-02-17 | 09:37 | + 0 -

@TuurlijkNiet | 25-02-17 | 19:56
Concurrentie is goed ja, maar ik zou graag naast mijn autokeuze ook graag een keuze willen welke software ik bij die auto wil gebruiken. Zonder standaarden krijg je hetzelfde gezeur als met telefoonopladers. Mijn hint richting the porn industrie was juist het probleem dat men 4-5 verschillende mediums had en dat er dus een enorme berg mensen eindigden met dingen zoals laserdisc spelers, Betamax en andere dingen waar je een jaar later niets meer aan had. Uiteindelijk is de gebruiker duurder uit en dat is niet in de gebruikers interesse.

Zoon van Boer | 26-02-17 | 15:06 | + 1 -

"Anthony Levandowski, voormalig medewerker van Waymo"

Niet zomaar een medewerker. Hij is zo'n beetje de Wernher von Braun van autonome voertuigen, de Grote Leider.

Wilde_Eend | 25-02-17 | 23:04 | + 0 -

@Zoon van Boer: Standaarden formaliseren vooral bepaalde protocollen. Daarbij wil je helemaal niet dat dit middels een consortium wordt ontwikkelt, want dan is er nog maar 1 (grote) partij welke zich bezig houd met autonome voertuigen. Nu zijn er inmiddels al tientallen projecten/teams welke met autonome voertuigen bezig zijn. Daarom gaan de ontwikkelingen op dat gebied ook best snel. Concurrentie is goed!

TuurlijkNiet | 25-02-17 | 19:56 | + 1 -

Porno is al jaren uit. Betaalde althans.

Als Anthony Levandowski in één jaar auto software heeft ingeklopt, dan heeft ie alleen de kop en staart ingeklopt en de rest ingekopieerd. Als ie dus de software in zijn (eventuele) fotografische geheugen had.
Per dag 8 uur a 60 minuten a 100 (best veel, zeker voor foutloos) aanslagen per minuut geeft een 48K docje. Geeft in een jaar met 250 werkdagen 12 MB data.
Huh, dat is niet genoeg om een auto te besturen.
Windows 3.1 was 6 floppies van 1,44 MB en daarmee al groter, uitgepakt.

Raider Twix | 25-02-17 | 19:40 | + -7 -

Poekieman | 25-02-17 | 15:24 | + -1 -
Bangbus is een populaire wagen in de porno industrie.

waskuup | 25-02-17 | 15:52 | + 14 -

@Zoon van Boer | 25-02-17 | 15:13 | + 0 -
Welke auto's zijn nu in de porno industrie eigenlijk het populairst? Ik hoor wel eens dat daar weinig auto's in voorkomen.

Bij rapperts - of heten dat hiphopperts tegenwoordig? - afijn, in donkergetinte kringen, gaat het alleen om de prijs: duurder is beter.

Poekieman | 25-02-17 | 15:24 | + -5 -

Jammer dat ze niet gewoon een consortium oprichten die een standaard framework bepaald zodat iedereen er aan mee kan doen. Nu is het wachten op welke auto de porno-industrie kiest en dat gaat hem dan worden.

Zoon van Boer | 25-02-17 | 15:13 | + 14 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken