Air France-KLM boekt meer winst dankzij KLM (en olieprijs)

Geen taart en slingers
Geen taart en slingers
Hartstikke goed nieuws vandaag voor onze favoriete luchtvaartcombinatie Air France-KLM. De operationele winst kwam op €1,05 miljard, een derde meer dan in 2015 en de nettowinst bedraagt van €792 miljoen. Dat is fikse toename ten opzichte van het jaar ervoor, toen die bleef steken op €118 miljoen en meer dan analisten hadden verwacht. Tot zover het goede nieuws en terug naar het bekende verhaal. Die winst ligt namelijk zoals al vaker blijkt niet aan 1. een sterke bedrijfsvoering of 2. een evenwichtige bijdrage van de twee afzonderlijke maatschappijen uit Nederland en Frankrijk. Om met punt 2 te beginnen: De operationele winst van KLM steeg van €384 miljoen in 2015 naar €681 miljoen nu, maar bij Air France daalde die juist met 13%, naar €372 miljoen. Dat heeft u inderdaad al eerder gehoord. Dan gaan we naar de voornaamste reden voor de behaalde winst: de lage olieprijs. De groep betaalde €1,5 miljard minder voor brandstof. Daarbij droegen kostenbesparingen bij aan de betere resultaten. Het EBITDAR- bedrijfsresultaat nam toe van €524 miljoen naar €693 miljoen. Door de verkoop van het belang in cateringtak Servair en boekingssysteem Amadeus daalde de nettoschuld naar €3,6 miljard, een verlaging van €652 miljoen. De omzet van de groep daalde met 3,3% naar een kleine €25 miljard. Maar goed, waar ligt het verschil tussen KLM en Air France? De stakingen in juni (piloten) en juli (cabinepersoneel) hakten er in bij de Fransen: -€130 miljoen. Geen wonder dus dat er ook dit jaar weer op kostenbesparingen wordt gefocust. De vliegkosten moeten 1,5% omlaag en de nettoschuld/EBITDAR ratio moet naar 2,5x per eind 2020. Dat wil zeggen: de netto schuld van een onderneming (dus bruto schuld minus cash) ten opzichte van de winst vòòr afschrijvingen, rentelasten en belasting. Nu maar hopen dat de olieprijs niet enorm gaat stijgen. Of dat er weer gestaakt gaat worden. Of dat de geopolitieke/economische situatie danwel de druk op de ticketprijzen uit de hand escaleert. We gaan het zien.

2016airfranceklm0.png

2016airfranceklm.png

2016airfranceklm2.png

Reaguursels

Inloggen

Zojuist met Emirates naar de andere kant van de wereld gevlogen. Uitstekende service, stille vliegtuigen (A380) en internationaal personeel (al liep er heel veel cabinepersoneel rond met vlaggetjes van allerlei vage MOE-staten op de borst en veel Libanezen!). Daar kan zeker Air France met hun opgetutte, arrogante, "Franglais" sprekende stewardessen nog een puntje aan zuigen!
CdG is overigens ook zo'n crime: Terminal 1 is een verrotte Jaren '60 bunker waar iedereeen gedumpt wordt die niets met AF of SkyTeam te maken heeft; Op terminal 2 is het ontdek je plekje waar je aansluitende vlucht vertrekt.
Nog ander iets: Bij Air New Zealand Domestic heb je in hun A320 gigantisch veel meer beenruimte dan bij AF en KLM in hun vergelijkbare toestellen: Daar kunnen ze in Amstelveen en Parijs nog wat van leren!

Brulboei_61SB | 17-02-17 | 10:46 | + 0 -

Publius | 16-02-17 | 18:56

Helemaal mee eens. Een soort kwartje van Kok, maar dan anders. Het principe is in ieder geval vrijwel identiek.

R0ckhound | 17-02-17 | 09:06 | + 0 -

Onlangs had ik het 'genoegen' om mijn eerste AF vlucht te doen.
Via Parijs natuurlijk, vertraagd en met slechte info over mijn aansluitende vlucht, die ik daardoor had gemist. You have to run, zei de stewardess, en daarna mocht ik een toeristisch ritje in een bus naar de terminal, te laat en te traag.

En dan KLM. Inmiddels mijn vaste waarde, op tijd en goede service. Concurrerend en hun vliegtuigen zitten steeds voller. Ze zijn op de goede weg.

Atlas Shruggs 10 | 17-02-17 | 07:32 | + 2 -

Sleutel gegevens:
Gaat niet goed: 4% meer passagiers, 3,3% minder opbrengsten. Dat is 7,3% verschil de verkeerde kant op.
Norway Airways of zo, die budget vlieger, groeit als een gek. Daar gaan ze nog last van krijgen, van dit soort maatschappijen. Nog meer last.

Raider Twix | 16-02-17 | 19:14 | + 4 -

Wat ook bijzonder is, de brandstof toeslag die nog steeds volledig wordt doorberekend aan de klant. Sinds de invoering van dit gedrocht is de brandstofprijs met meer dan 40 % gedaald. Dat is snel verdiend en kan geen operationeel resultaat tegenop. Maar erg netjes is het niet natuurlijk...

Publius | 16-02-17 | 18:56 | + 3 -

Te danken aan hun geheime adviseur: Camiel Eurlings.

duitse herder | 16-02-17 | 17:10 | + 0 -

Ik dacht altijd dat het risico op fluctuaties in brandstofkosten werd afgedekt. Nu 1,5 miljard winst op brandstof, over een paar jaar 1,5 (of meer) miljard verlies?

Ay_Caramba | 16-02-17 | 16:09 | + 8 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken