Owjee. Nog meer problemen voor Blokker

Het suddert
Het suddert
Ach, dat arme Blokker. Waar vroeger hoogstens de uitspraken van de topman tot de nodige ophef leidde, is het nu regelmatig raak qua minder leuk nieuws. Recordverliezen, ontslagrondes en winkelsluitingen. Om het tij te keren worden alle Blokker-winkels omgebouwd (houten vloer!) en werd het omnichannelaanbod (internet!) verbeterd. Om de verbouwingen te realiseren heeft de familie Blokker €130 miljoen in de keten gepompt, alsmede een kredietfaciliteit van €415 miljoen verstrekt. Alleen nu blijkt dat 'nieuwe' winkels niet beter zijn gaan lopen en wil de familie de geldkraan dichtdraaien. Tenminste, dat schrijft De Telegraaf. Blokker ontkent dat de modernisering gefaald is en stelt dat het nieuwe winkelconcept voor 'verjonging', 'vernieuwing' en 'nieuwe klanten' heeft gezorgd. Over de investeringsbereidheid van de familie wordt gezwegen. Wel wordt bevestigd dat ouwe meuk 'iconische' producten terugkeren in de schappen. Denk aan het bekende sudderplaatje, het radiatorbakje, de pluizentondeuse en de groene zeep. Gelukkig maar. Saillant is wel dat Robert Bohemen, de man die verantwoordelijk is voor de hele vernieuwingsoperatie, niet meer op zijn werk komt. 'Ruzie', zeggen influisteraars van de krant. 'Ziek', zegt de woordvoerder van Blokker. In ieder geval is hij een maand geleden gestopt met het enthousiast twitteren van winkelopeningen. Is dat alles? Nee, er zijn nog meer problemen vandaag.

Met Intertoys, Bart Smit en Toys XL heeft Blokker Holding ook drie speelgoedwinkelformules in handen. Dit wil het bedrijf terugbrengen tot een formule, namelijk Intertoys. Alleen ligt het daardoor wel overhoop met franchisers die een Intertoys-winkel runnen. Doordat Blokker Holding de Bart Smit-vestigingen naar Intertoys wil ombouwen moeten de Intertoys-franchisers ineens gaan concurreren met Intertoys-vestigingen van het moederbedrijf. Blokker heeft de 22 franchisers die te maken krijgen met interne concurrentie een compensatievoorstel gedaan. Gingen de franchisers (vooralsnog) niet op in. Wel zouden enkele ondernemers ervoor gekozen hebben om de nieuwe Intertoys zelf uit te baten of zich te laten uitkopen, weet FD. Een franchiser uit Sassenheim stapte echter naar de rechter om de ombouw van de Bart Smit in het naburige Lisse tegen te houden. De voorzieningenrechter gaf de ondernemer gelijk. In de franchiseovereenkomst staat dat de Intertoys alleen een nieuwe vestiging in zijn verzorgingsgebied mag openen als de franchiser toestemming geeft. En die gaf hij niet, omdat hij de geboden compensatie van Intertoys cq. Blokker Holding te karig vond. Donderdag staat er een soortgelijke rechtszaak tussen 14 franchisers en Intertoys op de rol. Dit betekent dat de slechtnieuwsshow rond Blokker waarschijnlijk nog niet ten einde is.


Reaguursels

Inloggen

Ik vind het wel een prettige en nuttige winkel. Als ik iets voor de keuken of het huishouden nodig heb, haal ik het daar. Ook mooie plastic opbergdozen en best leuk speelgoed. Niet goedkoop maar wel lekker dichtbij in je eigen durp. Prima. Mag blijven.

zeeman73 | 15-02-17 | 19:54 | + 2 -

Huishoudelijke artikelen koop je goedkoop action,lidl,aldi,dirk,wibra,zeeman en merk artikelen of duurdere artikelen koop je online coolblue,bol.com ect. Blokker is meer het midden segment tot duurdere segment.Alle winkels die in het midden zitten krijgen het moeilijk of hebben geen bestaansrecht.

rosher | 15-02-17 | 19:47 | + 1 -

Goedlopende producten uit het assortiment gooien en vervangen. Het hele assortiment vervangen.
Wat een gek. Wat je doet is niet verkopende spullen vervangen, door wel verkopende, als het even kan.
Eventueel richt je de winkel wat anders in. Budget. De schappen anders plaatsen, de spullen herindelen.
Action heeft geen houten vloer nodig en heeft maar twee koopavonden, dacht ik. Dat bedoel ik. Veel bedrijven zijn goedkope rommel gaan verkopen voor de hoofdprijs. Die gaan nu failliet.

Want de Action, Lidl en Aldi verkopen prima spul, met 3 jaar garantie, voor een bodemprijs.
Over vijf tot tien jaar zijn de bovenstaande winkels er nog, met elke drie maanden weer nieuwe jeans winkels.
Oh, en het sterft van de hipster, senioren en bejaarden koffie huisjes.

Raider Twix | 15-02-17 | 16:35 | + 2 -

1) Koopkracht van de gemiddelde NL-er is drama.
2) Vermogen is extreem gevaarlijk over de generaties verdeeld, waarbij de komende generatie 10-100x minder vermogen heeft dan de generatie(s) die nu boven de 55 zijn. Google maar eens op "vermogen generaties CBS" En dan volgt automatisch 3:
Ook de BV NL is net als die van GR over 15 jaar..... zonder aardgasbaten.....

Failliet.

P.redgleuf | 15-02-17 | 15:38 | + 3 -

Groot nadeel van Intertoys & Bart Smit is dat ze de game discs / cds / dvds / bluray discs los in een hoesje achter toonbank bewaren. Waardoor je eigenlijk een 2e hands product koopt voor de nieuwprijs. Veel mensen pikken dit niet en gaan naar een andere winkel (lees: MediaMarkt, Gamemania, Coolblue) waar de games / films / cds gewoon verzegeld zijn

Verder is hun aanbod om te janken en zijn de prijzen er erg hoog en moet je vaak helemaal achter in de winkel zijn wil je bij de bovengenoemde media komen. Sorry maar anno 2017 werkt dat gewoon niet.

SanderEvers | 15-02-17 | 13:15 | + 4 -

Blokker heeft gewoon in een veranderende tijd de boot gemist. Daar is niemand schuldig aan behalve hun eigen management.
Ik kwam er vroeger ook wel eens. Nu ga ik voor goedkope meuk met een korte levensduur naar Action. Duurzame spullen en elektronica via internet. Een nieuw sausje over de winkels gaat ze niet redden. Alleen een compleet nieuw concept misschien.

civil servant | 15-02-17 | 12:29 | + 4 -

@Powerking | 15-02-17 | 08:29 | + 0 -
We zijn eraan schuldig (ik niet trouwens) dat we de verkeerde politici hebben gekozen en deze het land hebben laten verpauperen. Zie koopkrachtplaatjeslink van DH.
Wat nu gebeurt is daar een direct gevolg van.

Poekieman | 15-02-17 | 08:58 | + 6 -

Ik kocht daar een Leifheit kookwekker voor eur 7. Degelijk spul lijkt me. Binnen 3 maanden stuk. Wat onderscheid je nu nog van de Action. Daar koop ik voor eur 7 5 kookwekkers. Die gaan 15 maanden mee voor hetzelfde geld.

Yeohan | 15-02-17 | 08:32 | + 10 -

-PR- | 15-02-17 | 00:28 | + 7 -

En wij zijn zelf niet schuldig wil je zeggen? Het grappige is dat iedereen zit te zeuren over 'globalisering' en 'EU', maar vervolgens wel naar de Action rent om zo veel mogelijk goedkope meuk aan te schaffen. Even een reminder dat die troep van de Action voornamelijk geproduceerd wordt in lage lonen landen...

Ik weet niet waar de spullen van Blokker vandaan komen, maar ik kom er dan ook nooit. Kan prima ook uit China zijn o.i.d.

Hoe dan ook, wat ik wil zeggen: we geven altijd wel lekker anderen de schuld (regering, globalisering, EU), maar we zijn zelf ook schuldig door het kopen van (goedkope) producten uit buitenland. Dus als je echt wat wilt doen koop dan spul wat zo veel mogelijk in Nederland is geproduceerd en vraag je af of je het echt nodig hebt.

Powerking | 15-02-17 | 08:29 | + 3 -

lul niet. Voor kookgerei ga je tegenwoordig naar de kookwinkel, voor het elektrisch gedeelte naar de kookwinkel of mediamarkt, voor hun speelgoed gedeelte naar intertoys/bart smit (eigen concurrent) voor prullaria naar xenos/hobby vrouwtjes winkels

internet even buiten beschouwing, ze zijn gewoon vroom en dreesman. Van alles dat ze hebben kan je beter naar de tegenwoordig grotere concurrent gaan. Waarom naar blokker om een stofzuiger te kopen? mediamarkt heeft er 80 op een rij staan. Waarom naar blokker om stofzuigerzakken te kopen? De action heeft merkloze zakken voor alle merken.

Guus Muisarm | 15-02-17 | 01:01 | + 22 -

Dit heeft niets te maken met de overheid die vakkundig het MKB de nek omdraait. Dit heeft alles te maken met Europa. Door het binnenlaten van allerlei Oost Europese loonwerkers tegen bodemprijzen zijn de Nederlandse werknemers uit de markt geprijsd. Deze kunnen enkel nog tegen een schamel loontje aan de bak. Door hun hogere uitgaven (huur, zorgverzekering, etc) houden deze maandelijks minder over. Zelfde voor de krimpende middenklasse in Nederland. Ook deze middenklasse is krimpenden. Dus hou je enkel over: een lagere klasse/middenklasse die enkel de Action kan permitteren en een upperklasse die zich de betere luxe kan permitteren. Blokker, die zich dus vooral richt op de middenklasse kan hierdoor wel opdoeken. Wie is de schuldige? Juist de EU met haar 'vrij werken in andere landen binnen de EU'. Dit zorgt namelijk voor oneerlijke concurrentie en afkalving van de middenklasse in de 'ontwikkelde' landen binnen de EU.

-PR- | 15-02-17 | 00:28 | + 18 -

Espro, dat de formule niet meer werkt is een factor. Maar dat komt doordat er gewoon geen doelgroep meer is. En dat is ten dele het gevolg van het online gebeuren. Maar als er een gezonde autochtone middenklasse met gezonde koopkracht was geweest was er hooguit sprake van een omzet daling op te vangen door te reorganiseren. Nu worden ze dubbel geraakt wat het faillissement tot gevolg heeft en dat heeft weer tot gevolg legere winkelstraten en dat is weer funest voor de doorloop en leidt uiteindelijk tot een domino effect.

Spaanse Peetvader | 14-02-17 | 23:27 | + 15 -

@Stonecity
Lulkoek, formule is gewoon niet meer van deze tijd,net als V&D, C&A, M&S en weet niet wat meer.

Espro | 14-02-17 | 22:57 | + 4 -

Hetzelfde gebeurde bij Dixons. Het ging erg slecht met de formule, winkels werden omgebouwd en een tijdje later waren ze weg. Ziehier de toekomst van de Blokker.

Kattenbakkorrels | 14-02-17 | 22:56 | + 22 -

* voeling met doelgroep: kwijt (een actrice uit sex-and-the-city spreekt nu eenmaal niet de braaf-burgerlijke huismoeder in NL aan, ook al stop je die voor veel geld in je commercials)

erkomenanderetijden | 14-02-17 | 21:58 | + 6 -

Volgens mij probeerden ze daarmee de jongere generatie huismoeders naar de Blokkers te lokken. Hoewel ze wellicht beter die dame van Boer zoekt vrouw hadden kunnen inhuren. Die oudere generatie komt waarschijnlijk nog wel, maar wordt qua aantallen gewoon minder. Moet - overigens zonder schaamte - bekennen dat wij er vroeger ook kwamen, voor speelgoed voor de kinderen, keukendingetjes, video's (toen je nog geen filmnet, netflix, torrents, e.d. had), zelfs een tv en een videorecorder (of was het een dvd-speler) gekocht. Was allemaal niets mis mee, maar afgezien van wellicht een stopje voor de spoelbak of wat ander keukengerei komen wij (50+) er ook nooit meer. Volgens mij hetzelfde als met de Freerecord shop en Halfords: gewoon overbodig geworden.

FrankVeer | 14-02-17 | 22:49 | + 13 -

Ooit (jaar of 8-9 geleden) met de toenmalige Intertoys-directeur gesproken, mijn Poolse kennissen hadden nl. een grote zeer succesvolle en winstgevende internet-speelgoedwinkel opgebouwd en ik zag goede mogelijkheden voor samenwerking. Intertoys kon nog goedkoper leveren, en zorgen voor b.v. TV-reclame; wij hadden de kennis van de Poolse speelgoed en online markt en waren dus al aanwezig. Zonder financieel risico kon Intertoys zo omzet buiten NL maken. Maar uiteindelijk was die directeur een manager: manager nemen geen risico's en zien alleen potentiële problemen, daar waar ondernemers kansen en mogelijkheden zien. Hij durfde dus toch niet. Nou ja, dat zegt al genoeg.

FW Ta-183 Huckebein | 14-02-17 | 22:46 | + 8 -

Wat Spaanse Peetvader zegt. De overheid draait de ondernemers vakkundig de nek om. De belastingdruk voor de burger gaat steeds verder richting een belastingdruk waarbij je van slavernij kan spreken. En dan gaan mensen op de kleintjes letten.

Stonecity | 14-02-17 | 22:23 | + 24 -

Loop maar eens een Blokker in; het assortiment is niet gewijzigd, net zo min als het hele gevoel van de winkel. Het lijkt heel wat, zo'n transformatie maar meer dan een lik verf is het niet.

Wunwegwundarwun | 14-02-17 | 22:22 | + 32 -

Leuk hoor krijg je weer allemaal van die gezellige winkeltjes terug.

Tinus Trekveer | 14-02-17 | 22:15 | + -7 -

Het begin van het einde. Dit heeft niet eens zoveel met internet te maken, dit is een enorme verschuiving in DEMOGRAFIE en KOOPKRACHT. Als eerste gaan de oudere traditionele eraan wat nu aan het gebeuren is, V&D, Blokker, C&A, MS Mode etc etc etc.
Autochtone middenklasse: gaf veel uit en heeft nu minder koopkracht. Heeft minder kinderen en krimpt steeds meer en een relatief groot deel gaat met pensioen komende jaren of is al met pensioen en ouderen kopen veel minder.
En de hele situatie wordt nog eens extra versterkt door een groep die steeds groter wordt en ik niet verder hoef uit te leggen.
Die kopen bij hun eigen zaakjes waar ze de bonnetjes niet altijd even goed bewaren, kopen in verhouding veel minder dan hun inkomensgelijken van autochtone kant en/of sturen hun geld naar hun thuislanden.
Nogmaals KOOPKRACHT en DEMOGRAFIE, en beiden zien er zeer slecht uit.
Verwacht nog veel meer van dit soort nieuws in de nabije toekomst.

Spaanse Peetvader | 14-02-17 | 22:05 | + 58 -

Complex probleem inmiddels:
* online-revolutie: gemist.
* prijsstunters als Action: te laat gereageerd.
* voeling met doelgroep: kwijt (een actrice uit sex-and-the-city spreekt nu eenmaal niet de braaf-burgerlijke huismoeder in NL aan, ook al stop je die voor veel geld in je commercials)

Blokker schaakt dus simultaan op verschillende borden met een grote achterstand, terwijl achter ieder van die borden wel de grootmeesters van hun wereldje zitten.

erkomenanderetijden | 14-02-17 | 21:58 | + 34 -

Tientallen jaren heeft Blokker mijn brievenbus geteisterd met dikke, dure folders waarin de grootst mogelijke nutteloze rommel stond. Van lelijke tuinkabouters en kadertjes met een wenende clown tot plastieken zonnebloemen en roerstaafjes in de vorm van een giraffe.
Het enige voordeel dat ik kan ontdekken aan de Blokker-winkels is dat ze als een magneet werken op het marginaalste deel van de bevolking, waardoor u rustig de andere winkels kan bezoeken zonder te struikelen over de Johnny's en Marina's in een paars-groen joggingpak.
Wat mij betreft kunnen die Blokkers niet snel genoeg het faillissement aanvragen. Aub te beginnen in België. Waarvoor dank!

Nonkel Frituur | 14-02-17 | 21:53 | + -5 -

REAGEER OOK