2021: KITT gaat er komen

echt wel!
echt wel!
De kans dat over vier jaar het leeuwendeel van het Duitse handelssurplus ten opzichte van de VS nog wordt bepaald door chauffeurs-afhankelijke personenauto’s, is klein. Althans, als het aan Ford ligt. Reuters meldde vrijdag dat Ford de komende vijf jaren maar liefst $1 miljard gaat investeren in de startup Cargo AI. Daarmee verwerft Ford het meerderheidsbelang in het nieuwe technologiebedrijf. Ford wil in 2021 volledig zelfrijdende auto’s gaan produceren en de licenties voor deze technologie beschikbaar stellen aan andere bedrijven. Cargo AI moet voor het brein zorgen van de zelfrijdende auto's van Ford. Volledig zelfrijdend? Yep, auto’s zonder stuur en rempedaal; niet ‘zelfsturend’ zoals de huidige autopilot van Tesla waarbij een oplettende bestuurder nog steeds de veiligheid moet garanderen, maar een bak bestuurd door een AI (Artificial Intelligence). U kunt zich misschien nog KITT herinneren van de in de jaren tachtig populaire televisieserie Knight Rider, de zelfdenkende, voortdurend kletsende auto die David Hasselhoff gewoon naar huis reed als hij teveel gedronken had. Dat dus, nou ja het is onwaarschijnlijk dat de AI een voice-module krijgt. Een stille KITT dus. De investering komt zeker niet te vroeg. De autobouwers uit Detroit willen voorkomen de NOKIA (post-Iphone) te worden van de auto-industrie. Ook General Motors investeert in soortgelijke projecten. Met deze forse investering van Ford komt de race om wie de auto van de toekomst ontwikkelt in een stroomversnelling terecht. Met de hete adem van de grote techgiganten als Google (Waymo) en Apple (Project Titan) en voorlopers als Tesla en Uber in de nek, moet de traditionele auto-industrie wel gaan bewegen. Ford’s vertrouwen in de startup is ongetwijfeld ingegeven door de achtergrond van de twee co-founders van Cargo AI, Bryan Salesky (CEO) en Peter Rander (COO). Salesky heeft gewerkt voor Waymo, Google’s project voor de ontwikkeling van een zelfrijdende AI en Rander komt van Uber waar hij ook werkte als lead engineer aan een soortgelijk initiatief. Parallel aan de race om de auto van de toekomst verloopt de strijd om de beste techbreinen. Apple en Tesla zouden er wel eens een geduchte tegenstander bij kunnen krijgen met Argo AI. Het is hard aan de bak derhalve voor alle Amerikaanse ontwikkelaars. Nu maar hopen dat de Amerikaanse vakbonden, die Elon Musk zo plaagden deze week, de hiervoor noodzakelijke overuurtjes niet aanvechten.



Reaguursels

Inloggen

Komt ook nog bij, wat te doen wanneer er kapotte sensoren op de auto zitten, omdat die bijv. na 5 jaar gewoon kapot zijn vanwege gebruik en weersomstandigheden.

Een leaserijder zal wat dat betreft netjes naar de garage gaan, maar een particulier die toevallig een paar dure maanden achter elkaar heeft. Zou die zijn autonome auto ook zo goed onderhouden, zodat de auto altijd 100% in technisch betrouwbare conditie verkeerd?

TP 1984 | 13-02-17 | 17:12 | + 1 -

Het ethische probleem van de automatische auto is bekend, en er zal niemand een auto kopen waarvan je weet dat hij je leven opofferend als er een kind voor de auto springt. De inzittende kan er immers niets aan doen dat een kind direct voor de auto springt als remmen al niet meer kan.

Kortom automatische auto's moeten de inzittenden als prioriteit hebben, anders geen enkele verkoop. Nou ja in ieder geval niet van mij dan.

GerMonster | 12-02-17 | 22:51 | + 1 -

js58 | 12-02-17 | 15:37,
Tja, ik denk dat ik dan maar achterin gaat zitten! (kan je nog een biertje drinken ook) Ben je zeker de bestuurder niet.

koekje erbij? | 12-02-17 | 22:25 | + 0 -

Zelfrijdende auto's gaan de auto industrie om zeep helpen, want wat voor nut heeft een eigen auto nog als ze allemaal hetzelfde doen en er geen ervaring meer bijzit ? Ik verwacht dat er een paar grote providers komen waar je een jaar abonnement kan boeken voor een X aantal kilometers.

Op het moment dat je vervoer wilt komt er dan een auto voor je voorrijden, automatisch natuurlijk.

Er zal een kleine groep overblijven die een eigen auto wilt hebben voor de luxe in het interieur, de massa zal genoegen nemen met betaalbaar instant vervoer op afroep, de "band" met de auto zal ophouden te bestaan.

GerMonster | 12-02-17 | 17:55 | + 5 -

Jep, blijft 1 dingetje maar steeds in mijn hoofd zitten.

Je rijdt gewoon in je zelfrijdende auto op een 80 km weg (mag want 80 km weg),duh.
Er steekt plots een voetganger over!
Je auto kan 2 dingen doen,
A. remt en rijdt de voetganger dood, vanwege snelheid.
B. remt,wijkt uit, ramt een boom en bestuurder dood vanwege snelheid.

Wat beslist computer? en wie heeft dat zo geprogrammeerd?
koekje erbij? | 11-02-17

Wie is aansprakelijk?

js58 | 12-02-17 | 15:37 | + 3 -

piprecies | 11-02-17 | 14:55 | + 8 -
En waarom zou uw caravan niet ook zelfrijdend zijn? Als een auto automatisch kan inparkeren dan kan een caravan ook wel zelf de trekhaak vinden en communiceren met de auto over de omgeving..

bamitoren | 12-02-17 | 10:34 | + 2 -

koekje erbij? | 11-02-17 | 22:54
De AI gooit in dergelijke gevallen met een dobbelsteen, en neemt dan dezelfde beslissing als de huidige bestuurders. (Hoe graag de auto een andere baas wil kan ook een rol spelen)

W_F | 12-02-17 | 09:18 | + 1 -

@koekje erbij? | 11-02-17 | 22:54 |
Interessant dilemma waar ook elders al een discussie over is geweest.
Laten we hopen dat auto vol in het ABS gaat, uitwijkt en de boom met een aanzienlijk lagere snelheid raakt.
Overigens maakte ik zelf al een paar roadkills mee waarbij ik er voor koos om over dat konijn, die gans en die fazant heen te rossen ipv uitwijken en frontaal op een tegenligger of boom te klappen. Bij een hert, paard, mens of everzwijn zou ik mogelijk iets anders beslissen
Dat zijn beslissingen die je brein in milliseconden maakt en het is maar de vraag wat een zelfrijdende auto zou doen idd.

loze stijl | 12-02-17 | 00:56 | + 4 -

Jep, blijft 1 dingetje maar steeds in mijn hoofd zitten.

Je rijdt gewoon in je zelfrijdende auto op een 80 km weg (mag want 80 km weg),duh.
Er steekt plots een voetganger over!
Je auto kan 2 dingen doen,
A. remt en rijdt de voetganger dood, vanwege snelheid.
B. remt,wijkt uit, ramt een boom en bestuurder dood vanwege snelheid.

Wat beslist computer? en wie heeft dat zo geprogrammeerd?

koekje erbij? | 11-02-17 | 22:54 | + 10 -

Ik koop ook geen taxi of stadsbus. Dus misschien moeten autofabrikanten maar eens denken aan het opdoeken van hun importeurs en dealers, voor ze volstrekt waardeloos zijn. Lease- en verhuurbedrijven bestellen straks toch gewoon rechtstreeks bij de fabrikant. Al was het alleen maar omdat Leaseplan zo ongeveer van VolksWagen is.

Je huurt een zelfsturende auto, omdat als ie verlieft wordt op een boom, jij de schade dan niet betaald of er mee blijft zitten.
Je vraagt dan gewoon om een, betere, vervangende auto.

Raider Twix | 11-02-17 | 19:22 | + -1 -

En als je autotijden nou leuk vindt?
Over een tijdje heb je mensen die zelf niets meer kunnen behalve op knopjes drukken.
Hoewel... vanuit het boerenleven bezien is dat eigenlijk nu al zo.

kloopindeslootjijook | 11-02-17 | 17:54 | + 4 -

piprecies. 14.55 u.
Een auto zonder stuur en rempedaal ? Inderdaad !! Zoals de EU zónder stuur en rempedaal denkt te kunnen laveren kan dat met een auto ook ! Wat dacht je wat ? Laat je niet beetnemen piprecies, dat zijn we al lang genoeg.

oter | 11-02-17 | 16:09 | + 6 -

Auto zonder stuur en rempedaal?

Ik zit in Frankrijk voor mijn tentje en kijk geamuseerd hoe zo'n auto de caravan aankoppelt en van een drassig grasveldje wegrijdt.

Knappe sensoren die zewel de auto standalone als met caravan kunnen aansturen.

Zou ik jong genoeg zijn om dat nog mee te maken?

piprecies | 11-02-17 | 14:55 | + 12 -

En de infrastructuur verandert niet ?

duitse herder | 11-02-17 | 14:31 | + 3 -

Kan de overheid mij niet gewoon een bijstandstrekker als chauffeur toewijzen?

Poekieman | 11-02-17 | 14:27 | + 11 -

In de jaren 90 had ik al een soort privé Kitt. Was ik bezopen en mijn chauffeur ook, bracht hij mij altijd naar een Hoerentent. De dag erna wist ik de eerste minuten nog niet eens waar ik was of geneukt had! Enfin, ik wens Ford veel geluk met hun gehackte rijdende bommen.

BenBack | 11-02-17 | 14:19 | + -26 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken