Pech voor PvdA en piloten: Ryanair blijft spotgoedkoop

Fijn voor de rest
Fijn voor de rest
Kent u Michael O'Leary? Dat is die ietwat getikte CEO van Ryanair die zijn bedrijf ziet als spil van het Europese eenheidsideaal. Verder bekend van de Jaarlijkse RyanAir Trans-Atlantische Hoax™ en de eindeloze stroom aan opmerkelijke quotes. Zo voorspelde hij eind vorig jaar dat er in de toekomst gratis gevlogen kan worden met Ryanair. De Action onder de vliegmaatschappijen zou zijn geld dan verdienen door mee te delen in de omzet van winkels op vliegvelden. Want, zo redeneert O'Leary, Ryanair zorgt er maar mooi voor dat er überhaupt mensen in die winkels komen. Bovendien kunnen passagiers, als ze niet betalen voor vliegtickets, het bespaarde geld uitgeven in keigezellige vliegveldwinkels. Nu dacht O'Leary in 2005 al dat dit binnen 10 jaar het geval zou zijn, maar de werkelijkheid bleek iets anders. Dus herhaalde hij zijn uitspraken. Hiermee bereikte hij onder meer PvdA-Kamerleden Mei Li Vos en Henk Leenders. Zij stelden naar aanleiding van O'Leary's gebrabbel en een artikel uit De Groene Amsterdammer (blendle) over de slechte arbeidsvoorwaarden van piloten bij prijsvechters Kamervragen aan minister Sharon Dijksma (PvdA). Of de minister een verband ziet tussen de slechte arbeidsvoorwaarden en het voornemen van Ryanair om tickets gratis te maken? Neuh, zegt de minister.

Andere vragen gingen over de 'pay to fly'-constructie. Afgestudeerde piloten moeten vlieguren maken om hun vliegbrevet te houden. Omdat er bijna geen werk te vinden is, zijn sommige jonge piloten bereid om te betalen voor een baan. Dit zou volgens de PvdA-Kamerleden de vliegveiligheid in gedrang brengen. 'Van een mogelijke link tussen bijvoorbeeld ‘pay to fly’-constructies en veiligheid is tot op heden niets gebleken', aldus Dijksma. Toch is de minister geen fan van deze constructie en gaat ze deze in Brussel 'onder de aandacht brengen'. Ook is het ministerie voornemens diverse onderzoeken uit te voeren naar de arbeidsomstandigheden van piloten en waar nodig maatregelen te treffen (zie onderstaand plaatje). Hierbij zien wij een probleem. Als meneer O'Leary iets niet bevalt in een land, vertrekt hij gewoon. Zo werd Ryanair in Denemarken gedwongen om een cao af te sluiten voor zijn 100 medewerkers. O'Leary doekte de basis in Kopenhagen op en vertrok naar Litouwen.

maatregelendijksma.png

Komen we even terug op de ticketprijs. Die blijft voorlopig nog even laag wist O'Leary vandaag tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers (pdf) te vertellen. Door 'politieke onrust' in Turkije en Noord-Afrika zetten vliegmaatschappijen hun toestellen in op landen als Spanje en Portugal. Dit leidt tot een overaanbod van stoelen, dus gaat de prijs omlaag. Met zo'n 15% verwacht Ryanair. Goedkoop wordt dus nog goedkoper, maar vooralsnog niet gratis. En waarschijnlijk gaat dat ook niet gebeuren. Als we naar deze cijfers uit 2014 kijken zien we dat 52,6 miljoen passagiers op Schiphol gezamenlijk €85 miljoen uitgaven in winkels en restaurants. Dat is zo'n €1,62 per persoon. Zelfs bij een verviervoudiging van dit bedrag zien wij niet in hoe O'Leary's plan levensvatbaar kan zijn. En dan nog: wie heeft er in godsnaam zin om uitgebreid op een luchthaven te shoppen? Niet veel mensen, gokken wij. De Ryanair-baas zelf in ieder geval niet getuige zijn visie op vliegvelden anno 2015. 'Ik ben voor simpele luchthavens, waar passagiers zo min mogelijk tijd hoeven door te brengen. In plaats daarvan gaan ze lijken op winkelcentra. Op Gatwick moet je door de winkels naar de pier.' Issie toch niet helemaal gek.

Reaguursels

Inloggen

Rhenium | 07-02-17 | 13:44

Ik kan me daar iets bij voorstellen, zeker als het budget krap is- in de praktijk is die EUR 14,99 echter vrijwel nooit echt maar EUR 14,99 en mag je voor iedere zucht bijbetalen, doorgaans voor zaken die in het "duurdere" ticket gewoon zijn inbegrepen. Price fighters opereren veel op het penny-wise, pound foolish principe: goedkoop ogen om de sukkels binnen te lokken en ze dan alsnog meer laten lappen.

Wie slim shopt kan uiteindelijk echt wel goedkoop reizen en soms zelfs met de price fighter, maar op het gros van de tickets is het verschil uiteindelijk vrij laag en dan moet je dus kritisch kijken naar je reistijd, eventuele extra reiskosten voor budget airports, en overige zaken die misschien van belang voor je zijn zoals je veiligheid en de arbeidssituatie van de crew.

IntegereVoorzitter | 08-02-17 | 09:33 | + 0 -

Waarom al deze mooie verhalen ?
Het is zo simpel.
Wil je meer betalen ? Prima, dan vlieg je KLM of een andere maatschappij.
Wil je minder betalen en is service totaal niet belangrijk ? Dan vlieg je Ryanair.
Makkelijker kan niet.
Bijkomend voordeel van Ryanair ? Geen gedoe op de vliegvelden, auto kan voor de deur staan, tijd tussen uit de kist stappen en in de auto zitten is vaak minder dan 3 minuten. Probeer dat maar eens op Schiphol, Venetië of Madrid, gaat je niet lukken.
Kortom, iedereen moet gewoon doen wat hij of zij het meest gemakkelijk vindt. Dan hoeven we die wellis nietus verhaaltjes hier ook niet te horen.

mambo43 | 08-02-17 | 05:25 | + 0 -

@Teleo | 07-02-17 | 09:47 |
Dan zou je ook JUIST voor een van de prijsvechters kunnen kiezen. Weet je met wat voor oud spul de gemiddelde 'oude' maatschappij vliegt? Niet dat dit het vliegen minder veilig maakt, maar dat is bij de door jou aangehaalde redenen ook nog maar de vraag.

potsenmakkert | 07-02-17 | 18:02 | + 2 -

Duifmans | 07-02-17 | 12:02 | +
Joh, doe niet zo moeilijk. Het is een buitenlandse firma. Je denkt toch niet dat iemand van Ryan Air dit sub-weblog leest?

Bytemaster | 07-02-17 | 12:48
Wat jij wil.

Natuurlijk is er best iets voor te zeggen dat vliegen Te veilig is en het verliespercentage per kilometer aan mag sluiten op de maatschappelijke acceptatienorm van bijvoorbeeld het autoverkeer.
Dat is op zich prima te verdedigen.

Teleo | 07-02-17 | 16:09 | + -2 -

IntegereVoorzitter | 07-02-17 | 10:53 |
Er is zeker iets te zeggen voor uw argumenten. Desondanks is het bijzonder verleidelijk om toch een (enkele) reis naar Spanje te boeken voor EUR 14,99...

Rhenium | 07-02-17 | 13:44 | + 0 -

@Teleo | 07-02-17 | 10:56
.
Ik geloof er helemaal niets van dat diegene een verbod krijgt om met Ryanair te vliegen. Of je bent te goedgelovig of je verzint het ter plekke.

Bytemaster | 07-02-17 | 12:48 | + 2 -

Teleo | 07-02-17 | 10:56 | + -1 -
Ik vind het te gemakkelijk om ongefundeerde uitspraken van concurrerende piloten over te nemen om Ryanair zwart te maken. Wij van WC Eend adviseren WC Eend, en ga vooral niet met de concurrent. Wie stelt moet bewijzen, feitenvrij de concurrent zwart maken kan niet!

Duifmans | 07-02-17 | 12:02 | + 3 -

waskuup | 07-02-17 | 11:30 |

Zou kunnen. Maar denk het niet. Hij vliegt voor een firma uit het bovenste prijssegment. En dan moet je aan een factor in honderdtallen denken t.o.v. de prijsstelling van Ryan Air.

Zelf vlieg ik misschien één keer in de tien jaar. Dus een paar tientjes of honderd meer voor een ticket zal mij jeuken maar ik begrijp best dat wanneer je als werknemer elke week op en neer moet naar Engeland/Ierland/Duitsland omdat de baas een paar tientjes de neus kan besparen je niet wil horen dat Ryan Air misschien geen optimale Airline is. Maar hé, de hypotheek moet ook betaalt.

Teleo | 07-02-17 | 11:52 | + -4 -

Teleo. Toen ik voor microsoft werkte mocht ik op mijn werkcomputer geen gebruik maken van google (want concurrentie) op straffe van sancties. Zal wel zoiets zijn...

waskuup | 07-02-17 | 11:30 | + 0 -

Teleo. Toen ik voor microsoft werkte mocht ik op mijn werkcomputer geen gebruik maken van google (want concurrentie) op straffe van sancties. Zal wel zoiets zijn...

waskuup | 07-02-17 | 11:30 | + 1 -

negen | 07-02-17 | 10:12 | +

lol
Dank je wel.

Duifmans | 07-02-17 | 10:24

Nou, ik geloof niet dat die piloot enige reden heeft om Ryan Air zwart te maken en niet over de tientallen anderen vliegmaatschappijen te beginnen. Maar als hij en zijn collega's er niet mee mogen vliegen zie ik geen reden om dat wel te doen en zo een paar tientjes te besparen.
Waarom ik moet afgaan op het oordeel van een papieren 'autoriteit ' en niet op dat van mannen van de praktijk zie ik dan weer niet. Maar hé, ieder zijn fantasiewereld...

Teleo | 07-02-17 | 10:56 | + -3 -

Piloten van Ryanair verdienen heel goed. Niet zo overbetaald als bij Arrogant Air (a.k.a. KLM) maar toch zeer goed betaald.

FW Ta-183 Huckebein | 06-02-17 | 22:04

Nee, dat doen ze dus niet. RyanAir werkt enorm veel met Pay2Fly piloten, en de jonge jongens die wanhopig genoeg zijn om na hun dure opleiding te betalen om te werken (om die uurtjes maar te kunnen maken) accepteren net zo wanhopig de schrale arbeidsvoorwaarden en overtredingen van arbeidsrecht. Voor hen immers 100 anderen, dus dan maar effectief voor nop aan de bak en niet zeuren als alle regels qua arbeidsrecht als toiletpapier worden gebruikt door de baas. Dat is overigens schering en inslag bij veel price fighters, niet alleen RyanAir. Het is gewoon afwachten tot het misgaat, en dat gaat gegarandeerd een keer mis.

Verder geen idee waar de notie vandaan komt dat KLM de piloten zo veel betaalt (anders dan jaloezie en afgunst), maar die gouden bergen die men denkt dat piloten krijgen zijn al sinds de jaren '90 geen bergen meer. Er zijn vast nog wel wat heren uit de oude garde over, maar het gros van de heren en dames verkeersvliegers bij KLM krijgen niet een extreem hoog salaris. KLM staat zelfs te boek als een van de slechtst betalende airlines onder de grote jongens.

Natuurlijk krijgen ze meer betaald dan een tikgeit in een gemiddelde kantoorfunctie, maar a) ze hebben doorgaans een stuk meer (plm EUR 150.000) in hun opleiding geinvesteerd dan die tikgeit en b) ze dragen ook een stukje meer verantwoordelijkheid dan de gemiddelde tikgeit. Daar mag best een kleine tegenprestatie in de vorm van een hoger salaris tegenover staan, zeker als je bedenkt dat de eerste 10-15 jaar na afstuderen de studielening nog moet worden afbetaald (ervan uitgaande dat ze snel of uberhaupt een baan vinden) en zelfs met een aardig startsalaris er na belastingen en verplichte aflossing er ongeveer net zoveel overblijft van dat "riante" salaris als een bijstandsuitkering, maar dan min het recht op allerlei toeslagen om daarvoor te compenseren omdat je bruto salaris zo "hoog" is. Verder zijn ze verplicht een stuk eerder met pensioen te gaan dan gemiddeld en mogen ze ter compensatie een fors hogere pensioenafdracht doen uit dat hogere salaris. (U weet wel, dat pensioen waar KLM intussen ook al van aan het snoepen is en waar zo af en toe slecht geinformeerde stukjes over in de media te lezen zijn.)

Ik ben overigens nog nooit een arrogante KLM-piloot tegengekomen, en ik ben er al heel wat tegengekomen in beroeps- en privekring. Er zullen vast rotte appels tussen zitten, maar die kun je in iedere beroepsgroep vinden.


Ergste verhaal uit betrouwbare bron: een vlieger wiens zoontje overleed werd gedwongen toch die dag te vliegen. Onmenselijk en recepy for disaster
arv | 06-02-17 | 23:01

Inderdaad belachelijk. Een zichzelf respecterende airline zal de vlieger tijdelijk unfit to fly verklaren en iemand uit de reserve trekken om in te vallen. Mijn echtgenoot was na de miskraam die mijn eerste zwangerschap voortijdig afbrak echt de eerste paar weken niet welkom op Schiphol, hij moest eerst maar eens even tijd nemen om te rouwen en te verwerken voordat hij weer de cockpit in mocht.

Ook hier zijn behoorlijke verschillen tussen price fighters en de wat "duurdere" airlines. Ik zal zelf niet snel bij een price fighter instappen, omdat ik van bronnen uit de eerste hand weet wat voor misstanden daar allemaal plaatsvinden jegens personeel... en dan hebben we het niet alleen over de cockpit bemanning. Dat doe ik al niet om principiele redenen, maar ook voor mijn eigen veiligheid: je stapt immers ook niet bij iemand in de auto als deze zichtbaar oververmoeid of aangeslagen achter het stuur zit.

Dat "goedkope" kaartje zal hoe dan ook ergens van betaald moeten worden en dat zie je dus aan wanconstructies als Pay2Fly programma's. Ik betaal zelf liever gewoon een paar tientjes meer voor een ticket van een maatschappij waarvan ik weet dat ze het personeel een eerlijk salaris geven en niet totaal uitbuiten.

IntegereVoorzitter | 07-02-17 | 10:53 | + 4 -

Het blijkt dat Ryan Air bewust weinig extra brandstof (5-10 min.) meeneemt en bij aankomst lager in de stack (wachtpatroon vliegen boven vliegvelden) mogen (moeten) omdat andere maatschappijen wel voldoende brandstof tanken om het een half uurtje uit te houden.
Teleo | 07-02-17 | 08:18 | + -2 -
Is hier ook documentatie van? Waar komt precies die 5-10 min. vandaan? Final reserve is minimaal 30 minuten. Ik zou een klacht indienen bij de luchtvaartautoriteit wanneer ik informatie zou hebben dat een maatschappij zich niet aan de ICAO brandstof regels houdt. Of is dit slechts een poging van een cuncurrerende piloot om Ryanair zwart te maken zonder feiten te noemen?

Duifmans | 07-02-17 | 10:24 | + 6 -

Ik heb de illusie liever wat meer te betalen en meer kans te maken op een landing waarvan je kunt weglopen.
Teleo | 07-02-17 | 09:47 | + -1 -
Veel plezier in je eigen fantasiewereld, kerel.

negen | 07-02-17 | 10:12 | + 4 -

Bytemaster | 07-02-17 | 09:11 |

Als jij er vrolijk van wordt vlieg jij toch lekker met Ryan Air.
Ik heb de illusie liever wat meer te betalen en meer kans te maken op een landing waarvan je kunt weglopen.

Teleo | 07-02-17 | 09:47 | + -7 -

Gebeten Hond | 07-02-17 | 08:47 |

Er bestaan honderden 'autoriteiten'.
Het kalf moet toch eerst verdrinken voordat men de put dempt.

Als ik de verhalen hoor over de onderbetaalde piloten die met tonnen schuld zitten krijg ik niet de neiging vrolijk in een vliegtuig te stappen.

Teleo | 07-02-17 | 09:18 | + -6 -

@Huisregelneef_III | 06-02-17 | 23:47
.
Als je de staatssteun zou weghalen zouden de meeste grote internationale luchthavens hun deur ook kunnen sluiten.
Er zijn veel provincies die inderdaad veel geld steken in de lokale luchthaven om prijsvechters binnen te halen. In heel veel gevallen heeft dat wel geleid tot een opleving van die regio. Kijk bijv. eens naar Charleroi, het afvoerputje van België, maar rondom die oude militaire luchthaven is nu wel een flinke business ontstaan. Ook veel regio's in Frankrijk en Spanje hebben heel sterk geprofiteerd op het gebied van toerisme en bedrijvigheid door de lokale luchthaven te subsidiëren.

Bytemaster | 07-02-17 | 09:16 | + 0 -

@Teleo | 07-02-17 | 08:18
.
Onzin. Ryanair bepaalt niet hoeveel brandstof er minimaal meegenomen wordt. Je moet minimaal een half uur langer in de lucht kunnen blijven. Dat is gewoon een internationale eis.
Daarnaast is de lijst met incidenten met Ryanair extreem kort ondanks dat ze inmiddels de grootste Europese maatschappij zijn en al meer dan 30 jaar bestaan.
De meeste aantijgingen bleken achteraf uit de hoek van concurrerende maatschappijen te komen die dan anoniem "hun" verhaal tegen een journalist over de omstandigheden bij Ryanair doen.
Je kunt van hun beleid vinden wat je wilt, maar de veiligheid is niet in het geding.

Bytemaster | 07-02-17 | 09:11 | + 10 -

Teleo | 07-02-17 | 08:18 | + -3 -
Er bestaat ook zoiets als een luchtvaartautoriteit. Bewust te weinig brandstof meenemen kan uiteindelijk resulteren in het intrekken van de vergunning om in Europa the mogen vliegen.

Gebeten Hond | 07-02-17 | 08:47 | + 8 -

Van een piloot gehoord dat Ryan Air bij hun op de blacklist staat. Wanneer zij een transfer hebben mogen ze niet met die Ier vliegen. Het blijkt dat Ryan Air bewust weinig extra brandstof (5-10 min.) meeneemt en bij aankomst lager in de stack (wachtpatroon vliegen boven vliegvelden) mogen (moeten) omdat andere maatschappijen wel voldoende brandstof tanken om het een half uurtje uit te houden. Verder vertelde hij dat wanneer een captain van andere carriers het onverantwoord vinden te starten de piloten van Ryan Air wel besluiten te vliegen omdat ze die dag anders niets verdienen.

Ryan Air is als een niet gevaccineerd kindje dat profiteert omdat de andere kindjes wel zijn gevaccineerd.
Maar goed, het scheelt een paar tientjes. Is toch serieus geld!!?!

Teleo | 07-02-17 | 08:18 | + -4 -

Lekker vergelijk weer.. KLM onderhoudt een wereldwijd netwerk en dat vergelijken met een point-to-point bedrijf dat alleen de krenten vliegt. Als Land hebben we heel veel baat bij een netwerk. In het grote geheel economisch en op individueel niveau heel veel banen. Moeten we het gaan hebben over de belabberde arbeidsomstandigheden? Nee, die moeten we als westers land niet WILLEN. Of zullen we het hebben over een vervoersverplichting? Gestrand in Madrid omdat de machine niet landt ivm de mist? Dan krijg je bij Ryan je geld terug en je zoekt het maar uit. Bij KLM heb je een vervoersverplichting en die gaan je thuisbrengen, op welke manier dan ook. Denk toch eens na voordat je lukraak het goedkoopste ticket koopt en de rest je geen flikker interesseert. Maar wel gaan klagen dat die jongens uit de zandbak alles overnemen...

xpresso172 | 07-02-17 | 07:05 | + 8 -

Ryanair heeft nu een gemiddelde ticketprijs van €33, dat is €66 voor een retour. Bij KLM of andere flag carriers ben je al gauw twee keer zo veel kwijt. En dan is het nog maar de vraag of je niet alsnog moet bijbetalen voor je koffer, stoelkeuze of drankje aan boord.
Wel is het goed dat de PvdA "pay to fly" constructies op de agenda zet. Alleen is Ryanair niet een juist voorbeeld. Vooral in Turkije en Oost-Europa werken ze graag met "pay to fly" constructies. Daar moet de politiek echt iets aan doen, hou maatschappijen aan de grond die piloten laten betalen om te mogen werken.
www.sim.aero/sim-aviation-academy/appr...

Duifmans | 07-02-17 | 01:46 | + 2 -

Als noodlijdende regioluchthavens gewoon failliet zouden gaan in plaats van met staatssteun overeind te worden gehouden, zou Ryanair morgen zelf failliet zijn. Ze zijn succesvol omdat ze vrijwel nergens voor betalen.

Huisregelneef_III | 06-02-17 | 23:47 | + 11 -

Ryanair dwingt piloten te vliegen die ziek zijn !
Ergste verhaal uit betrouwbare bron: een vlieger wiens zoontje overleed werd gedwongen toch die dag te vliegen. Onmenselijk en recepy for disaster

arv | 06-02-17 | 23:01 | + 0 -

@FW Ta-183 Huckebein. Ja, ik heb een hekel aan easyJet en vlieg desondanks toch met die maatschappij, om aan te geven dat het mij eigenlijk ook niet zoveel uitmaakt welke naam er op het vliegtuig staat. Ik kan me niet herinneren ooit een vlucht met easyJet te hebben meegemaakt die vlekkeloos is verlopen. Vooral vanuit Engeland vind ik easyJet meestal waardeloos. Vaak vol met hen-parties met hoeren die al dronken zijn voor ze aan boord gaan en die grandioos voor overlast zorgen. Of, zoals eerder eens in Liverpool, dat iedereen urenlang in de snikhete 'boardingslurf' werd verzameld (mensen die na de oorspronkelijke boardingtijd aankwamen werden desondanks gewoon geweigerd) en dan nog uren in het vliegtuig moest wachten, omdat er geen crew beschikbaar was. Na zes uur moest iedereen er weer uit en kregen we te horen ons vooral de volgende dag weer bij de balie te melden.
.
Met het bedrag bedoel ik natuurlijk GBP12,5 miljoen.

The_iron_boar | 06-02-17 | 22:39 | + 2 -

Kostprijs. Ryanair is de supermarkt van de luchtvaart. Leuk dat Ryanair en easyJet goedkoop vliegen aan de man hebben gebracht maar mij niet gezien tussen die tokkies en studenten. Het nadeel is dat in de loop van de tijd veel 'slechts' is overgenomen door de overige maatschappijen en dit helaas ook blijven doen. Ik heb het OV jaren geleden afgezworen en maatschappijen als Ryanair vallen voor mij ook onder het OV - onrendabelenvervoer.

Stonecity | 06-02-17 | 22:26 | + -3 -

Ik vlieg regelmatig met Easyjet, vertragingen zijn redelijk irritant.. Als het regent of kan je per definitie vanuit gaan dat je vertraging hebt, grootste probleem is dat ze bijna geen marge hebt met vertraging..

AEX | 06-02-17 | 22:24 | + -1 -

Mauguio | 06-02-17 | 21:24 |

Dat klopt van die Nederlanders. Maar Hollanders wel. Die wel.

duitse herder | 06-02-17 | 22:18 | + -5 -

1x gedaan. 6 uur vertraging. Nooit meer. En ik vind het prettiger te vliegen met een maatschappij die wel gaat voor piloten heeft. En waar de piloten trots op kunnen zijn. Dan maar wat duurder.

Alphy | 06-02-17 | 22:15 | + -3 -

Piloten van Ryanair verdienen heel goed. Niet zo overbetaald als bij Arrogant Air (a.k.a. KLM) maar toch zeer goed betaald.

The_iron_boar | 06-02-17 | 21:01

je hebt een hekel aan Easyjet en vliegt dus met ze volgende week?
ps: ik heb juist goede ervaringen met Easyjet, net als met Wizz Air.

The_iron_boar | 06-02-17 | 21:01 |

Ik vind een winst van 12,5 pond voor Ryanair niet veel.

FW Ta-183 Huckebein | 06-02-17 | 22:04 | + -3 -

@ duitse herder | 06-02-17 | 21:12 | + 0 -

Ryanair wil ook al geen Nederlanders naar Denemarken vliegen. Moet je eerst bij Nonkel Frituur langs.

Mauguio | 06-02-17 | 21:24 | + 4 -

Ik vond het wel opmerkelijk dat ik onlangs advertenties (oid) zag dat Ryan Air nu ook vluchten gaat doen naar Israel. Op een klein budget (150 EUR?) naar Eilat kan aantrekkelijk zijn. El Al is aan de prijzige kant. De laatste paar keer dat ik naar Israel vloog (directe vlucht met El Al) was ik toch al snel ~450 EUR kwijt.

Zie: www.ryanair.com/us/en/plan-trip/desti...

DolfWeerwolf | 06-02-17 | 21:03 | + 3 -

Ik vlieg binnen Europa regelmatig met verschillende maatschappijen. Soms ook met Ryanair. Vaak is het tijdstip waarop de vlucht wordt uitgevoerd voor mij van doorslaggevend belang. Wat mij betreft maakt het niet zoveel uit welke naam er op het vliegtuig staat, al heb ik echt een hekel aan easyJet en heeft vliegen via Schiphol mijn voorkeur boven Eindhoven. Volgende week vlieg ik vanaf Eindhoven met Transavia naar een bestemming en de volgende dag met easyJet weer terug naar Schiphol.
.
@waskuup. Als je eens wat rondzoekt op internet, zal je je nog verbazen wat voor fake-business die loterij is. Met die scratch-kaarten kun je geen hoofdprijs winnen. Je moet daarvoor iets doen op internet. Als je al de hoofdprijs wint, moet je nog naar een 'event' komen om de enveloppe met de check van 1 miljoen tussen 125 andere enveloppen uit te kiezen. Nog nooit heeft iemand een hoofdprijs gewonnen. Ryanair vedient GBP 12,5 per jaar met die kaarten en maakt daarvan slechts enkele honderdduizenden over aan te beloofde goede doelen.

The_iron_boar | 06-02-17 | 21:01 | + 1 -

Pay2fly: Als ik het als passagier doe, waarom de piloot ook niet?
Een een ideale wereld doen ze minder aan lotenverkopen, kopen ze net iets minder schrale kokerrokjes voor de cabin crew, en betalen ze de piloten wel/wat meer.

Maar al die schrale zaken zorgen er niet allen voor dat de prijs bij die club bijzonder laag is, maar ook dat ze een van de sterkste vluchtnetwerken binnen europa hebben. Ik vlieg als ik kan kiezen liever met andere budgetairliners, maar ben blij als die geen frequente verbinding aanbieden dat ryanair dat dan wel doet.

negen | 06-02-17 | 20:51 | + 0 -

ik heb vorig jaar een keer met Ryan air gevlogen. Ik moet zeggen dat de service in zijn algemeenheid een heel heel stuk beter was dan pakweg 7/8 jaar geleden. Echter verkopen ze nog steeds krasloten in het vliegtuig....

waskuup | 06-02-17 | 20:33 | + 5 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken