Ministerie schiet plan basisinkomen Terneuzen af

Helaas
Helaas
Ferme pleitbezorgers van het basisinkomen konden onlangs hun geluk niet op. De reden? De gemeente Terneuzen wil experimenteren met het gratis geld in hun stad. Maarrr, Den Haag vindt het niets. Het ministerie van Sociale Zaken schiet het plan vooralsnog af, lezen we bij RTL. Het idee van de gemeente was om gedurende twee jaar twintig mensen een basisinkomen van €993 netto per maand te geven. Daarnaast zouden de deelnemers dan onbeperkt bij kunnen verdienen. De proefpersonen moeten onder meer minstens drie jaar in een uitkering zitten en mogen geen gezinnen hebben met kinderen. Bovendien gaat het om deelnemers waarvan de gemeente met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid kan zeggen dat ze zonder de proef over twee jaar nog in hetzelfde schuitje zitten. De filosofie achter het plan: met de zekerheid van die bijna duizend piek kunnen mensen betere keuzes maken. Goed. Vorig jaar bleek dat stas Klijnsma gemeenten de ruimte wilde geven om dergelijke experimenten op te zetten. Ondanks de versoepeling van de bijstandsregels geldt nog wel gewoon de Participatiewet uit 2015: deze schrijft voor dat bijstanders een tegenprestatie moeten leveren. Maar daar voelde de gemeente weinig voor, en daarom besloot Terneuzen de wet te omzeilen door het basisinkomen een gift te noemen. Scheelt ook nog eens qua papierwerk. Out of the box, zoals Klijnsma het graag ziet, is dit zeker. Van deze truc moet het ministerie alleen niets hebben.

Bedenk alstublaft een oplossing die wel binnen de wet valt, zo luidt het commentaar uit Den Haag. Daar willen ze nog over meedenken ook. Ook de gemeenteraad moet zich nog uitlaten over het plan zelf en over de notie van een eventueel alternatief plan buiten de wet. Vervolgens gaat de gemeente in overleg met het ministerie. En zonder toestemming van het Rijk lijkt het toch allemaal wel erg lastig te worden. In elk geval gelooft het brein achter het plan, wethouder Cees Liefting, er nog in. 'Wat mij betreft is het nog niet voorbij.' Liefting denkt dat Klijnsma & co, die volgens hem geschrokken zijn van het plan, Terneuzen nog wel een kans willen bieden om een flexibel experiment op te zetten. Afijn. Voor een écht staaltje basisinkomen moeten de fans ervan vooralsnog dus uitwijken naar het noorden. Want de Finnen, die doen het gewoon.

Reaguursels

Inloggen

litebyte | 27-01-17 | 13:08 | + 0 -
Toevallig sprak ik hierover van de week met een Fin, het bedrag waar men daar over praat als basisinkomen ligt tussen de 600~700 Euro. Nou weet ik niet hoe duur Finland is maar het is niet ruim. Daarbovenop heeft men recht op gratis onderwijs, aan o.a. de universiteit in Finland.

Beroep = Boerenlul | 27-01-17 | 13:47 | + 1 -

@Vic | 27-01-17 | 09:33 | + 0 -

Dat klopt inderdaad. Het is in Finland ook het idee van een rechtse partij, die wilde af van de subsidie industrie en een groot deel van het ambtenaren apparaat wat zich in Finland bezighoudt met allerlei ondersteuningsbijdragen.

Bovendien kun je nog heel goed voorwaarden stellen aan het verkrijgen van een basisinkomen, bijv. als niet-Nederlander een minimum aantal jaren arbeidsverleden en daarnaast in het bezit zijn van ALLEEN de Nederlandsae nationaliteit.

Het lastige is dat de 'probleem' (waaronder uitkeringen) industrie in Nederland enorm groot en machtig is, meer dan een miljoen mensen verdienen direct of indirect hun brood met de uitkeringsellende van anderen. Dat zijn niet alleen ambtenaren.
Dus de kans dat een basisinkomen ooit nationaal wordt uitgevoerd in NL is miniem.

litebyte | 27-01-17 | 13:08 | + 2 -

Basisinkomen is prima en zelfs rechts idee.
Mits de invoering aan de volgende randvoorwaarden voldoet:
1. Bedrag net niet hoog genoeg is om van te leven
2. Afschaffing van bijna alle andere uitkeringen en subsidies
3. Afschaffing minimumloon

Vic | 27-01-17 | 09:33 | + 2 -

nou als de zonnecellen en andere renewable energie een keer draait en alles bijna geautomatiseert is ,dan moet iedereen bijna een basisinkomen, want waarom zouden beroepen die alleen geld maken met vermaak en spel zogenaamd meedragen aan de economie .En ook nog dik betaald .Dat bouwt niks op integendeel houd mensen voor de buis.

pedro300 | 27-01-17 | 09:09 | + 0 -

@Vogelbeest | 27-01-17 | 05:46 | + 1 -

Dat ligt er natuurlijk maar net aan hoe hoog je het inkomen maakt en in welke vorm je dat doet. Ik heb er ook aan gerekend en kwam tot de conclusie dat als je het goed doet, er best een goed model is dat in plaats van ons huidige circus werkt. En ik heb nog lang niet alle posten meegenomen. Reken zelf maar na, staat op: www.sdebruijn.nl/2015/12/11/rekenmode... .

atlaste2 | 27-01-17 | 08:52 | + 0 -

@litebyte | 26-01-17 | 14:26 | + 2 - Zeg bijdehand, waar baseer jij op dat ik het niet begrijp? Ik begrijp juist heel goed dat het idee achter het basisinkomen is dat juist iedereen het krijgt. En dáárom kanhet niet werken. Kom maar eens op met een sluitende berekening die aantoont waar het geld vandaan gaat komen. Die is er niet. Ik heb verschillende van die berekeningen bekeken en allemaal eindigen ze in een jaarlijkese verhoging van de staatsschuld. Dat is geen houdbaar model.
Tevens gaan ze er allemaal vanuit dat mensen die nu werken EN DUS belasting betalen dat zullen blijven doen. Ik weet 100% zeker dat als er een gegarandeerd inkomen is een flink deel zal stoppen met werken. Die zullen bewust kiezen voor een goedkoper leven buiten de randstad (aanzienlijk lagere woonlasten) om 100% vrije tijd te hebben. Daarmee valt de toch al zo schamele inkomstenbron voor het basisinkomen ook nog eens weg.Het gaat dus echt niet werken.

Vogelbeest | 27-01-17 | 05:46 | + 1 -

FW Ta-183 Huckebein | 26-01-17 | 13:31 | + 9 -

Dus het gaat er komen. Of was het nog niet duidelijk dat ze juist mensen hier naar toe willen hebben?

Durereaguurder | 26-01-17 | 20:44 | + 0 -

8,8 Miljoen werkenden, 4,4 miljoen niet werkenden, sorry, basisloon ontvangers.
Elk Euro 1000 (bijna) plus de rest aan toeslagen en vrijstellingen.
Die 8,8 zullen dan minimaal zeg 3000 bruto moeten verdienen, om alleen al deze uitkeringen te betalen, via inkomstenbelasting. Bedrijven halen net geen geld op uit Nederland.
En dan hebben we het nog niet over de rest van 's lands begroting gehad.

Luchtfietserij?

Raider Twix | 26-01-17 | 19:51 | + 1 -

@Vogelbeest
Ben het zeker niet (altijd) on topic met je eens, maar dat er IP -wise rare dingen gebeuren geloof ik ook wel

D-Fens_1963 | 26-01-17 | 19:42 | + 1 -

Aangezien het excuus van het basisinkomen altijd is dat mensen met een baan dan minder gaan werken en zo meer banen creeren weet ik een beter experiment: laten we eerst eens wat mensen met een baan die 1000 euro per maand extra geven. Als die dan niet minder gaan werken, dan kunnen we het hele verhaal afschaffen.
Kanslozen met een uitkering een uitkering geven is natuurlijk geen experiment.

Dor | 26-01-17 | 19:38 | + 4 -

Basis inkomen had kunnen werken met een arbeidsmentaliteit uit de jaren 50, een dito bevolkingssamenstelling en een overheid die minstens de helft kleiner is dan nu.
En het gaat zeker niet samen met open grenzen voor elke wereldburger. Dan hebben we in no time heel Afrika en het Midden-Oosten hier, die op papier hier ingeschreven staan maar voor € 1.000 per maand als God in Frankrijk leven in hun thuisland.

Franker | 26-01-17 | 19:26 | + 3 -

Ik heb nog nooit een degelijke doorberekening gezien van de baten van het basisinkomen.
Wil jullie niet aan het werk zetten maar kan iemand dit op een bierviltje uitrekenen? Heb er zelf geen zin in, misschien zijn er linkjes van...
Als we onder de streep erop vooruit gaan is het een goed idee, anders niet.. :-)))
(or am i oversimplifying the problem ?)

goldsammy | 26-01-17 | 19:01 | + 1 -

beschuitfluiter | 26-01-17 | 13:10
Of het basisinkomen werkt juist als grens: De Nederlandse werknemer wordt voor een groot deel door de staat betaalt, de buitenlander moet je vol betalen. Dus zelfs als de buitenlander eerder tevreden is, dan is hij nog duurder.
Moet je wel een streng naturalisatiebeleid voeren.

frank87 | 26-01-17 | 18:48 | + 2 -

Feynman | 26-01-17 | 12:18
Dat zou nu wel een beginnetje zijn voor het basisinkomen... Dit is gewoon geld dat ze aan uitkeringstrekkers een andere naam geven.

frank87 | 26-01-17 | 18:44 | + 2 -

Vogelbeest | 26-01-17 | 11:19 | + -50 -

Zowee! -50. Nog nooit gezien op DK. Heeft er iemand een AZC gevraagd om te minnen of is hier iemand aan het IP-spoofen of zo?

Vogelbeest | 26-01-17 | 18:33 | + 0 -

Gratis wonen, voedsel, kleding, zorg, etc. Zonder er iets voor te hoeven doen. Dat gaat in tegen de natuur. Ik heb nog nooit van een succesvolle mierenkolonie gehoord waar de helft een beetje rondjes loopt. Of een tijger die op z'n luie reet zit waarbij het hertje zichzelf komt aanbieden om te worden opgegeten.

Admiraal Balthasar | 26-01-17 | 18:02 | + 1 -

Bijstand afschaffen, toeslagen voor bijstandtrekkers ook...
In plaats daarvan betaald de gemeente de huur en zorgkosten en een toelage om boodschappen e.d. van te kopen. Ben je in een klap van het zinloos rondpompen van geld af en je hebt ook geen huur of zorgpremie achterstand meer. (meer) Schulden maken wordt dan ook erg moeilijk en je hebt altijd gegarandeerd een dak boven je hoofd, toegang tot zorg en te eten. Wat wil je nog meer???

ZwarteDag | 26-01-17 | 17:27 | + 0 -

Basisinkomen is gemakkelijk te realiseren door voor iedereen de belasting met bijvoorbeeld 12.000 euro per jaar te verlagen. De uitkeringstrekkers kunnen dan hun uitkering houden en werken loont weer meer. Is natuurlijk niet geheel in de straat van de linkschmensch maar werkt wel

Zatkniss | 26-01-17 | 16:09 | + 4 -

Dit gaat geheid gezeik, gesjoemel en niet de gewenste participatie opleveren. Beter dat het geld op een andere manier richting de maatschappij vloeit. Desnoods een jaarlijks potje om de staatschuld sneller af te lossen.

Dirk. | 26-01-17 | 15:46 | + 0 -

Basis inkomen, dus dan verplicht je in principe iedereen om zzp'er te worden, omdat je de rest van je geld bij moet gaan bijverdienen. En mocht je geen werk vinden dan kan je nog "overleven".
En als je dan genoeg inkomen hebt, wordt dat basisinkomen weer via de belasingdienst van je afgepakt?
Ik zie er nog geen voordeel in.

threebees | 26-01-17 | 15:28 | + 3 -

Ruudje1966 | 26-01-17 | 11:43 | + 7 -
Tja dat is allemaal wel heel erg kort door de bocht. Bekijk eens rustig hoe de staatsbegroting in elkaar zit. Daar kan gewoon niet zomaar 50% weg. Het ambtenarenapparaat neemt geen 50% van de begroting in.

lsimon | 26-01-17 | 15:03 | + 0 -

Basisinkomen kan werken als je het aan iedereen geeft, alle andere uitkeringen afschaft ( want overbodig, zorgplicht overheid wordt afgevangen door basisinkomen) en het bespaarde geld ( met name wat je op alle UWV/CWI/Bijstand/StuFi/AOW ambtenaren bespaart) daarvoor inzet.
Dit is geen basisinkomen, dit is een "experiment' dat zodanig is ingericht dat het gegarandeerd mislukt. Je selecteert mensen die nu werkeloos zijn, en waarvan je zeker weet/denkt te weten dat ze dat ook blijven. Dan is het dus gewoon een uitbreiding van de vrijstelling van solliciteren die sommige hopeloze bijstandstrekkers nu al hebben

Momax | 26-01-17 | 13:15 |

Psies wat ik bedoelde met eerdere reaguursel. Dank, je zegt het beter dan ik. :-)

EefjeWentelteefje | 26-01-17 | 14:58 | + 4 -

Het probleem zit hem in de toeslagen en andere voorzieningen die je niet meer krijgt wanneer je meer gaat verdienen omdat de PvdA zo nodig alles inkomensafhankelijk moest maken.

Mahatma | 26-01-17 | 14:45 | + 3 -

@Beroep = Boerenlul | 26-01-17 | 11:29 | + 0 -
Dit kan nog wel eens lastig gaan worden. Rotterdam heeft immers veel meer werkgelegenheid dan het stadje Terneuzen. Terneuzen heeft chemische industrie met bedrijven zoals DOW, maar als je track record niet helemaal zuiver is, dan kom je er niet in. Voor de rest is er misschien nog een sportschool en wat horeca, maar dan heb je het wel gehad. Laten we het dan nog niet over dorpen gaan hebben die in feite een woonwijk zijn in the middle of nowhere en voor de rest niets. Ik denk niet echt dat boeren zitten te wachten op ongemotiveerde niksnutten. Die hebben liever enthousiaste Polen die tevreden zijn met een slaapstal en voor de rest niets. En die zwervers (het zijn eigenlijk zwervers die in sociale huurwoningen zijn gestopt, omdat de gevangenis met 200-250 euro per dag www.ad.nl/binnenland/gedetineerden-mee... een tikkeltje te duur is) ompraten zodat ze euthanasie willen plegen zie ik de christelijke en linkse gemeenten ook niet doen. Misschien moet er beleid komen dat bijstandstrekkers zoals deze 20(!) www.omroepzeeland.nl/nieuws/2017-01-25... eenlingen uit Terneuzen naar plekken moeten verkassen waar ze boel wél aan het werk krijgen, zoals in Rotterdam, maar dat zie ik niet gebeuren. Ik zie het nog eerder gebeuren dat een VVD'er voorstelt om hen het Nederlandse staatsburgerschap te ontnemen en hen het land uit te zetten, omdat zij zijn "... veroordeeld voor een misdrijf gericht tegen de veiligheid van het Koninkrijk." www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/nede...

Jostifiel | 26-01-17 | 14:39 | + -1 -

@Poekieman | 26-01-17 | 14:29 | + 0 -

U geeft het dan ook weer uit toch?

litebyte | 26-01-17 | 14:34 | + 2 -

@FW Ta-183 Huckebein | 26-01-17 | 13:31

Je kunt best voorwaarden stellen aan het verkrijgen van een basisinkomen.

Bijv. ALLEEN voor diegene met een Nederlandse nationaliteit en dus geen dubbele.
Een arbeidsverleden als niet-Nederlander van minimaal een vastgesteld aantal jaren en ingeschreven in een gemeente

litebyte | 26-01-17 | 14:31 | + 6 -

@litebyte | 26-01-17 | 14:26 | + 0 -
Ja, daarom lijkt het me ook wel wat. Krijg ik ook eens iets.

Poekieman | 26-01-17 | 14:29 | + 3 -

@Poekieman | 26-01-17 | 11:22 | + 7 -

Velen begrijpen de term basisinkomen niet eens, Vogelbeest is er zo een. Maar daar kan hij niets aan doen.

Een basisinkomen (en niet dat polderkolder idee wat hier in Nederland door verschillende gemeentes als proefballonnetje wordt gelanceerd) is een inkomen dat IEDEREEN krijgt, dus uw werkloze buurman, maar ook de slager op de hoek en de arts in het ziekenhuis, en zelfs labiele dozen als Jetta Klijnsma of the Ministry of Silly Walks

litebyte | 26-01-17 | 14:26 | + 3 -

Een basisinkomen werkt alleen zonder immigratie, dus met dichte grenzen dus uit de EU.
Anders melden zich de Polen, Bulgaren, Roemenen, alle EU-asielzoekers, alle in de EU verblijvende statushouders, plus alle Turken en Marokkanen.
Iedereen met meer dan 2 werkende hersencellen kan dit weten, dus wat wil Terneuzen: de groep beperken. Maar als je het invoert kan je de groep niet beperken want het staat ieder in de EU zich vrij om zich overal te vestigen.

FW Ta-183 Huckebein | 26-01-17 | 13:31 | + 12 -

Basisinkomen kan werken als je het aan iedereen geeft, alle andere uitkeringen afschaft ( want overbodig, zorgplicht overheid wordt afgevangen door basisinkomen) en het bespaarde geld ( met name wat je op alle UWV/CWI/Bijstand/StuFi/AOW ambtenaren bespaart) daarvoor inzet.
Dit is geen basisinkomen, dit is een "experiment' dat zodanig is ingericht dat het gegarandeerd mislukt. Je selecteert mensen die nu werkeloos zijn, en waarvan je zeker weet/denkt te weten dat ze dat ook blijven. Dan is het dus gewoon een uitbreiding van de vrijstelling van solliciteren die sommige hopeloze bijstandstrekkers nu al hebben

Momax | 26-01-17 | 13:15 | + 12 -

PS
Basisinkomen zou alleen kunnen werken bij een streng grensbeleid natuurlijk.
Net als élk sociaal vangnet betaald door het collectief.

beschuitfluiter | 26-01-17 | 13:10 | + 10 -

@rifraf dat is ook het idee hè; geen toeslagen / uitkering meer maar gewoon een rooitje in de maand en fijne wedstrijd verder.
Geen gezeik met sollicitatieplicht, begeleidingscoaches, artsen, ambtenaren etc.

beschuitfluiter | 26-01-17 | 13:08 | + 2 -

Waarom niet een basisinkomen aan de 10 mensen die afgelopen 3 jaar het hoogste inkomen hadden?
Als ze stoppen met werken, kan een ander hun baan overnemen. Als ze doorgaan, kunnen we het basisinkomen landelijk invoeren (muv bijstandtrekkers, dat is).

George Foreman | 26-01-17 | 13:07 | + 3 -

Cees liefting? Cees liefting? Cees liefting effe googelen en... ah! PVDA. Go figure!

Basil Fawlty | 26-01-17 | 13:04 | + 6 -

Basisinkomen is slavernij.

postmodernismisdead | 26-01-17 | 12:55 | + -2 -

Een basisinkomen werkt alleen als alle subsidies toeslagen en alle andere gekkigheid wordt opgeheven.

rifraf | 26-01-17 | 12:48 | + 3 -

Het is een politiek besluit van de overheid, geen financieel besluit.

Zo vlak voor de verkiezingen kan de PvdA en vrienden geen enkel stemverlies meer hebben. Wilders daar en tegen zal dan nog beter scoren via de landelijke ophef die daar over gaat ontstaan.

1 dag na de verkiezingen staat het plan al weer op de rode kaft agenda. .

duitse herder | 26-01-17 | 12:48 | + 0 -

Ok ik ga met dat basisinkomen een baantje zoeken en mag dus die 1000E houden. Mooi. Mijn buurman, eventueel met kind, moet ook een baantje zoeken en staat gelijk al op 1000E achterstand. Lekker eerlijk.

Butchijo | 26-01-17 | 12:42 | + 4 -

Het gaat om 20 totaal kansloze mensen, waar helemaal niets mee gaat gebeuren. Wat denk je dat die mensen nu kosten? ook 1000 euro per maand en je hebt er een hele berg gezeik mee. Dus geef ze die 1000 euro maar dan kan de maatschappij tenminste gewoon verder in plaats van continu aan een dood paard te trekken.

GoedenMorgenDezeMorg | 26-01-17 | 12:36 | + 14 -

Hoe kan een experiment nou bij voorbaat al kansloos zijn? Daarom heet het een experiment... Kom op zeg.

dickhard | 26-01-17 | 12:26 | + -6 -

Wordt binnenkort toch een EU regel volgens Juncker.
Waarom dan nog eerst experimenteren ?

HotPotato | 26-01-17 | 12:25 | + 0 -

Duizend euro voor twintig mensen?!? Volgens mij kreeg iedereen nog duizend euro van Rutte.

Feynman | 26-01-17 | 12:18 | + 17 -

@Beroep = Boerenlul

Eens. Alle kansloze en onwelwillende luitjes trekken dan naar rode gemeentes zoals Amsterdam.

Voor mijn rechts-van-het-midden-stemmende gemeente maakt het gelukkig weinig uit, er wonen weinig onwelwillende steuntrekkers en de kans op dit soort zinloze experimenten lijkt me nihil. Dit is geen basisinkomen, dit is een uitkering zonder sollicitatieplicht.

Overigens ben ik voorstander van verplicht vrijwilligerswerk (indien fysiek mogelijk). Laat steuntrekkers zelf kiezen hoe ze bij willen dragen aan de samenleving. Dammen met bejaarden, vrijwilliger bij de voetbalclub, Wikipedia verbeteren of de natuur onderhouden... kies zelf maar. Alles mag. Zolang je ook je steentje bijdraagt aan de samenleving.

Als je echt nergens zin in hebt, prima, dan hoef je natuurlijk niets. Dan vragen we je 40-uur werkende buren alleen ook niet meer om een bijdrage voor jouw uitkering, dus die stopt dan vanzelfsprekend.

argumentumadpopulum | 26-01-17 | 11:54 | + 11 -

Het idee is niet geheel slecht maar vertoont nogal wat open scheurtjes.. want wat als Mien en Joop met een basisinkomen er een baan erbij vinden plotsklaps voor zeg eenzelfde bedrag aan inkomsten (1000 euro netto).. hoe verkoop je zoiets dan aan Klazien die met een 40 urige werkweek ver onder dit gezamenlijk netto inkomen zit vanwege de belasting over haar gehele loon...

Verder is het weldegelijk een manier om mensen te stimuleren, vanuit eigen motivatie, verantwoordelijk te maken voor meer 'levensgeluk'.
Scheelt weer veel ambtenarenwerk om dat te pushen en stimuleren met een 'tegenprestatie', die ook nog eens concurrerend werkt op de arbeidsmarkt.

fikkieblijf! | 26-01-17 | 11:53 | + 7 -

Basisinkomen werkt alleen wanneer je voldoet aan de voorwaarden voor een basisinkomen. Dat betekent dus in eerste instantie minder (en anders) belastingen heffen en heel wat minder overheid. (Van dat geld dat overblijft door besparingen) Daarna kan je pas uitkeren. Nu doen ze het andersom en kan ieder kind je vertellen dat het mislukt.

Stonecity | 26-01-17 | 11:45 | + 12 -

Het basisinkomen kan worden ingevoerd, als je een vlaktaks invoert. Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu moet worden afgeschaft, en de belastingdienst gehalveerd. Ook moet minstens 50% van het overige ambtenarencorps worden ontslagen. Het UWV moet ook worden afgeschaft. Dan wordt het betaalbaar.

Ruudje1966 | 26-01-17 | 11:43 | + 10 -

@Poekieman | 26-01-17 | 11:22 | + 2 -
Op de PSP, die hadden het arbeidsvrije basisinkomen in hun verkiezingsprogramma staan. Ze wilden het financieren door kapitalisten en speculanten extra te belasten, iedereen met een baan, bedrijf of eigen huis dus.

Osdorpertje | 26-01-17 | 11:31 | + 7 -

Als ik het goed begrijp is het Ministerie helemaal niet tegen het idee van een basisinkomen, echter het moet wel binnen de Participatiewet vallen en daar voldoet Terneuzen nog niet aan. Waar ik mij veel meer zorgen om maak is dat voor een Bijstandsgerechtigde het dus uitmaakt waar hij woont, in Rotterdam is maximaal Tewerkgesteld in Terneuzen is geen Tewerkstelling. Volgens mij heeft elke ingezetene ongeacht welke Gemeente hij/zij woont recht op een gelijke behandeling.
.
Lijkt mij verstandig dat Gemeentes 1 uniform beleid hanteren, anders kan er een fenomeen als Bijstandshoppen ontstaan.

Beroep = Boerenlul | 26-01-17 | 11:29 | + 11 -

Volledig terecht.
Voor de goede orde: een 'basisinkomen' dat alléén aan uitkeringstrekkers wordt uitbetaald ìs helemaal geen 'basisinkomen' maar een uitkering zonder sollicitatieplicht. Kansloos experiment.

EefjeWentelteefje | 26-01-17 | 11:24 | + 1 -

Gratis geld voor niets doen, dat lijkt me ook wel wat. Op welke partij moet ik daarvoor stemmen?

Poekieman | 26-01-17 | 11:22 | + 18 -

Wie vóór een basisinkomen is heeft de lagere school niet goed begrepen.

Vogelbeest | 26-01-17 | 11:19 | + -51 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken