Het is weer 2008! Huizen bijna net zo duur als voor crisis

Gaat maar door
Gaat maar door
Huizenmarkt, lang niets over gehoord he? Praten we u even bij. Geintje natuurlijk, maar de Nederlandse Vereniging van Makelaars (NVM) komt vandaag wel met nieuwe cijfers. Wat denkt u: die prijsstijging zet doorrrrr! In het vierde kwartaal van 2016 gaat het om een stijging van 3,0% vergeleken met een kwartaal eerder. Vergeleken met een jaar eerder gaat het om een prijsontwikkeling van +8,9%. De gemiddelde prijs ligt bijna 20% hoger dan op het dieptepunt in 2013, het duurt nu gemiddeld 78 dagen voor een huis verkocht is (23 dagen minder dan een jaar geleden) en het aantal woningen dat in Nederland te koop staat neemt steeds sneller af. In de hele markt zijn vorig jaar bijna 214.000 woningen verkocht. Halverwege Q4 stonden nog 120.000 woningen te koop, 28% minder dan een jaar eerder. Maar zoals u weet zijn er grote regionale verschillen in de huizenprijzen. In Amsterdam (grootste stijger) stegen de prijzen met 22,9% en in Noordoost Brabant (grootste daler) daalden ze met -1,9%. En dat brengt ons bij een leuk zoekopdrachtje op funda. Wat krijgt u in Amsterdam en wat krijgt u in Noordoost Brabant voor €250k? Een vrijstaande woning 'op een goede locatie welke geliefd is bij velen' in Berghem (gemeente Oss) van 150 m² en een perceeloppervlakte 1.170 m². Of een hipsterhut van 50 m² zonder gang, tuin of balkon in de Westerparkbuurt in Amsterdam. Kies maar.

Reaguursels

Inloggen

@squadra | 12-01-17 | 16:09 : En waar halen we het geld vandaan?

lauwebal | 14-01-17 | 22:52 | + 0 -

@Pierre Tombal | 13-01-17 | 11:21 |
Ja, is ook wel zo en het klinkt leuk. Moet je wel een beetje treffen met de huurder: een huurder die alles sloopt of om ieder wissewasje zeurt is niet echt relaxed. Nog afgezien van de kans op een hennepkwekerij in je mooie woning.

Vaartje | 13-01-17 | 23:30 | + 0 -

@A.C.H.M.E.D | 13-01-17 | 11:45
Hahahaha! We hebben echt geen drie procent inflatie per jaar gehad sinds de boel instortte. Als dat wel zo was had Super Mario al die capriolen niet hoeven uithalen om te voorkomen dat we in deflatie terecht zouden komen, waar meermaals over bericht is op dit blog. Los daarvan zijn hier in de loop van de jaren zoveel prijs bepalende factoren veranderd dat het onzinnig is om uitsluitend nog naar inflatie te kijken. Het aardige is dan weer dat voor een vrije sector woning de resulterende hypotheeklasten nog steeds meer dan €711 bedragen, maar laat je dat vooral niet het idee geven dat daar een vooropgezet politiek plan achter zit.

Pierre Tombal | 13-01-17 | 19:04 | + 0 -

Er komen verkiezingen in Nederland , het gaat heel goed
Auto verkopen vorig jaar 15 % gedaald .
Huizen prijzen buiten randstad liggen weer op 90% ten opzichte van top jaar 2008 echter we zijn 8 jaar verder met een echte inflatie van 3 % per jaar , dus de prijzen liggen op ongeveer 70 % ten opzichten van het topjaar.
Salarissen zijn achter uit geknald door de inflatie.
Het gaat erg goed in Nederland bedankt neurofielen.

A.C.H.M.E.D | 13-01-17 | 11:45 | + 2 -

@Vaartje | 12-01-17 | 20:11
Verhuren. Voor sociaal houden ze huurprijzen in de orde van 4,5% aan, maar vrije sector kan makkelijk naar 6%. 1,2% vermogensbelasting aftikken, onderhoud opvoeren in box 1. Met de opbrengst betaal je de hypotheek van een tweede woning. Je wilt rijk worden toch? Een beetje als een ondernemer denken.

Pierre Tombal | 13-01-17 | 11:21 | + 0 -

@js58 | 13-01-17 | 05:36
Wat heeft geloof er nou weer mee te maken? Je ziet toch wat je aan huur betaalt? Of wanneer je woningzoekend bent, voor welke woningen je niet mag inschrijven omdat je loon te hoog is?

Het is misschien heel makkelijk redeneren vanuit de luxe van een sociale huurwoning, maar als je een inkomen hebt van zeg 40k bruto per jaar en je zoekt een woning, dan weet je dat huur je een minimum van €711 per maand gaat kosten. Want dat zijn de "sociale" afspraken in dit land. Kijk nou naar de hier aangehaalde woningen: je klikt op het rekenmachientje en je ziet een netto maandlast van €850. Dat is wel een momentopname en dus wat vertekenend wanneer je wat verder vooruit wilt kijken. Een snelle berekening leert dat hier het eigenwoningforfait al in is opgenomen en je zult er vanuit moeten gaan dat die last met de tijd toeneemt. De netto-netto (mooie uitdrukking is dat) hypotheeklast bedraagt pak en beet €770, oplopend naar €996 vanaf jaar 24 tot 30. Aan belasting en (reservering) onderhoud komt daar dan volgens VVE nog ongeveer 0,1% van de WOZ waarde bij. Dat huis van 250k kost je dus netto €1.000 per maand.

Maar je hoeft natuurlijk geen huis van 250k te kopen met een jaarinkomen van 40k. Het lijkt me ook twijfelachtig dat je de hypotheek daarvoor krijgt. Wat natuurlijk wel kan is een voormalige sociale huurhut kopen. Je weet wel: zo'n woning die je van gemeente en woningcorporatie (conform bepalingen uit Den Haag + Brussel) niet mag huren. Bijvoorbeeld in Emmen: www.funda.nl/koop/emmen/appartement-49... Maandlast volgens De Hypotheker €389, netto-netto €362. De VVE is hier wat prijziger met €135 (maar wel zo duidelijk) en dan komt er nog 0,05% WOZ waarde bij voor belastingen. De totale maandlast komt daarmee op €560, een direct voordeel van €150 ten opzichte van huren en je bouwt ook nog eens kapitaal op doordat de woning stukje bij beetje steeds meer van jou wordt. Gratis rijk worden en nog geld toe krijgen ook, het kan gewoon en je hoeft er niet eens voor naar Denemarken.

Pierre Tombal | 13-01-17 | 11:10 | + 2 -

De prijzen schieten zo de hoogte in vanwege de krankzinnige rente politiek van de ECB, die alleen maar kijkt naar zuid europa. Wij zouden een rente van rond de 4-5% moeten hebben, als dat het geval zou zijn is dat kippenhok ineens 90.000 ipv 250.000. Mensen zijn ontzetten dom en kijken alleen naar de maandlasten ipv wat je krijgt voor een absurde berg geld.

Laten we wel wezen 250.000 is even 8 bruto modale jaarsalarissen voor een paar muurtjes en een deur. Mensen zijn gek.

GerMonster | 13-01-17 | 10:09 | + 6 -

Blijft toch grappig dat het gros van de reaguurders steeds maar blijft doen alsof ze het aankoopbedrag zo uit hun achterzak kunnen trekken, om daar vervolgens compleet Dagobert Duck op te gaan. Drukt iemand wel eens op dat rekenmachientje dat op Funda naast de prijs staat?
Pierre Tombal | 12-01-17 | 16:15

heer Tombal, Rutte wil ons datzelfde laten geloven: Koop dat huis want daar gaat de economie van draaien.

js58 | 13-01-17 | 05:36 | + 1 -

duitse herder | 12-01-17 | 17:11,
Ik wel eens gehoord van Marokkaanse soldaten die Nederland bevrijdt zouden hebben?Tenminste dat vieren ze in Utrecht,geloof ik.

koekje erbij? | 12-01-17 | 20:18 | + 4 -

Behalve China, daar is je keuken klein, is ook niet nodig.
Want je eet daar voor 2 euro per/dag buiten de deur,ja gewoon in een restaurant.

Volgens de mensen die er wonen, natuurlijk. (mijn zoon,bv)

koekje erbij? | 12-01-17 | 20:12 | + 0 -

@ jemagookniksmeer | 12-01-17 | 16:20 |
Waarom zou je niet zelf in een huis dat je kan betalen gaan wonen?
Hypotheekvrij wonen lijkt me zo gek nog niet.

Vaartje | 12-01-17 | 20:11 | + 0 -

@duitse herder | 12-01-17 | 17:11

Tenzij die buurman van je zo'n kind is, heb ik werkelijk geen flauw idee wat je ermee wilt zeggen?

Johnweer | 12-01-17 | 19:11 | + 3 -

Johnweer | 12-01-17 | 14:41 |

In de hongerwinter van 1945 zijn tientallen Deense particulieren op eigen initiatief met hun eigen auto, vrachtauto en bussen een aantal keren naar Nederland gereden om daar Nederlandse kinderen op te halen. Om ze vervolgens onder te brengen en te voeden bij hun eigen familieleden, buren en vrienden. Het zou om 2500-3000 kinderen gaan. Nu nog wonen er een aantal van hen hier in DK.

duitse herder | 12-01-17 | 17:11 | + -2 -

Het probleem van een lange periode van stijgingen is dat het komt door een groep eerst potentieel kopers die allemaal binnen een zeer kort tijdsbestek relatief gezien hun koop sluiten. Omdat er geen constante aanvoer van nieuwe kopers is gaat een huizenmarkt altijd in golven.
Gratis tip van een ervaringsdeskundige: kijk als je kandidaat koper bent altijd naar de demografie van een land en naar de leenmogelijkheden, die twee factoren bepalen de markt.
Ik voorspel nog max een half jaar een kleine "doorrol" effect stijging en dan een hele scherpe correctie naar beneden of indien de overheid zich er dan weer mee gaat bemoeien een extreem lange periode van stagnatie, denk dan aan een jaar of 15.

Spaanse Peetvader | 12-01-17 | 17:11 | + 3 -

@jemagookniksmeer | 12-01-17 | 16:20
Precies. En daarom is het ook zo onzinnig om steeds maar over die prijs te emmeren. Gewoon op het rekenmachientje drukken en de prijs die daar genoemd wordt vergelijken met wat je anders aan huur zult moeten betalen. Of je moet de kartonnen doos onder de brug natuurlijk een redelijk alternatief vinden.

Pierre Tombal | 12-01-17 | 16:58 | + 1 -

Vogelbeest | 12-01-17 | 15:35 |
In België heb je maar 2 keuzes met een huis: het is een vreselijk lelijk gipsenbeeldenparadijs of een afzichtelijke maligniteit, ontworpen door een boze kleuter met een meervoudige persoonlijkheidsstoornis.
uglybelgianhouses.tumblr.com/
In alle andere landen van de wereld bouwen mensen iets wat mooi is, bij hen past, en practisch is.

De echte Stolwijker | 12-01-17 | 16:51 | + 4 -

Een aantal maanden heeft de VVD wel een nieuw spectaculair plan gelanceerd voor euthanasie bij voltooid leven. Als dat aanslaat zou er wel eens wat meer aanbod van huizen kunnen komen. Plan is ook goed voor de overheidsfinancien en zou daardoor ook kunnen zorgen voor minder belastingdruk.

High-Roller | 12-01-17 | 16:44 | + 1 -

@Pierre Tombal
Wonen is altijd duur geweest en het ziet er ook niet naar uit dat het goedkoper zal worden. Wachten tot de zogenaamde bubbel barst lijkt me ook zinloos. Dat gebeurt pas bij een ernstige financiele of andere crisis. Weinig kans dat wonen (huur of koop) de komende jaren betaalbaarder wordt. De ruimte is schaars en nieuwbouwwoningen hebben een vergelijkbare kostprijs als bestaande woningen.

High-Roller | 12-01-17 | 16:37 | + 9 -

Pierre Tombal | 12-01-17 | 16:15 | + 0 -
Als je genoeg flappen in je achterzak hebt om een huis te kopen dan zou je wel gek zijn om er zelf in te gaan wonen.

jemagookniksmeer | 12-01-17 | 16:20 | + 9 -

Blijft toch grappig dat het gros van de reaguurders steeds maar blijft doen alsof ze het aankoopbedrag zo uit hun achterzak kunnen trekken, om daar vervolgens compleet Dagobert Duck op te gaan. Drukt iemand wel eens op dat rekenmachientje dat op Funda naast de prijs staat?

Pierre Tombal | 12-01-17 | 16:15 | + 5 -

Koop een hok in de stad om te slapen, koop ook een vriistaand huis in bv Friesland om te leven. Ga daar de weekenden en vakanties heen. Want de markt is nogal verdeeld.

squadra | 12-01-17 | 16:09 | + 3 -

Dus we staan nu pas op hetzelfde nivo als 8 jaar geleden en de rente is superlaag en de kosten zijn dus lager en de huizen zijn dus betaalbaarder. In 8 jaar tijd zijn de huizen per saldo niet duurder geworden! Dat er dan gesproken wordt over een bubbel enz. lijkt me wat overdreven. Ben sowieso niet van plan om mijn huis te verkopen, dus of de prijs nog wat omhoog of omlaag gaat maakt voorlopig geen donder uit. Maak me wel een beetje zorgen om de duitse herder, denk dat hij zijn huis nog niet kan verkopen ook al zou hij het bijna gratis weggeven. Locatie is alles.

High-Roller | 12-01-17 | 16:02 | + 7 -

Extragratis voorspelling mijnerzijds;
-
In de crisis hebben alle twintigers, dertigers en veertigers lekker doorgespaard en deze groep slaat nu toe nu de rente laag is en de bankrekeningen uitpuilen. Echter, op enig moment (ik gok medio 2018) zijn ze allemaal verhuisd en stagneert de huizenmarkt weer. Daarna volgen 7 jaren van stabiele rust op de markt en dan breekt, afhankelijk van de rente op dat moment weer hosanna uit,of lazert over 10-12 jaar de boel weer in elkaar.

Badderbeest! | 12-01-17 | 15:46 | + 2 -

@Johnweer | 12-01-17 | 14:41 | + 18 - Hou er rekening mee dat door de opkomende storm de veerboten naar het eiland van DK waar duitse herder woont wellicht niet varen. Die buurman gaat er aan!

Al moet ik als onroerend-goed vluchteling wel toegeven dat ik het met duitse herder eens ben. In Nederland heb je in de meeste prijsklassen maar 2 keuzes met een huis: Je koopt het of je koopt het niet. In alle andere landen van de wereld kun je iets laten bouwen wat mooi is, bij je past, en practisch is voor vaak nog niet de helft van de Nederlandse prijs.

Vogelbeest | 12-01-17 | 15:35 | + 19 -

@Johnweer | 12-01-17 | 14:24
Ik bied een ton v.o.n. maar dan moet alles wat niet vastgemetseld /geschroeft is wel door verkoper worden afgevoerd.

loze stijl | 12-01-17 | 15:29 | + 1 -

De Euro is sinds die tijd wel met een derde gedaald.

Blasfemie | 12-01-17 | 14:42 | + 18 -

@duitse herder | 12-01-17 | 14:38

Begin maar vast zelf met reanimeren, je kunt er niet op gokken dat je buurman de aanrijtijd van de ambulance 2 uur lang zelfstandig overleeft.

Johnweer | 12-01-17 | 14:41 | + 83 -

Mijn Deense buurman was net hier toen ik de hipsterhut op het scherm had staan. Hij vroeg wat dat was en ik vertelden hem dat het een huis was waar mensen in wonen. Hij greep naar zijn hart. Een ambulance is onderweg.

duitse herder | 12-01-17 | 14:38 | + -7 -

Als het weer bijna 2008 is dan zal de bom wel barsten binnenkort. Sterkte allemaal.

Kets22 | 12-01-17 | 14:36 | + 11 -

Gisteren in het Sesamsraat voor volwassenen aka 1Vandaag - kwam de Blauwe Stad nog eventjes aan bod... Voor letterlijk een paar ton een mooi (zelf ontworpen) vrijstaand huis in de Groningse klei.

Enig nadeel is dat je het nooit meer kwijt raakt, althans voor de prijs dat je het hebt neer geplempt.

litebyte | 12-01-17 | 14:22 | + 16 -

Ik geloof toch dat ik voor Noord-Brabant zou gaan, maar ik smijt dat huis plat en bouw iets nieuws, of ik ga voor iets goedkopers in die regio.

Tel Aziaat | 12-01-17 | 14:11 | + 4 -

Mensen blijven toch wel kopen of de prijzen nou hoog of laag zijn, worden de prijzen te hoog koopt niemand en zakt het vanzelf weer.

Gewoon niet te duur kopen en niet te goedkoop verkopen als je duur hebt gekocht, die prijzen blijven toch wel schommelen.

Doen ze al eeuwen

niemand specifiek | 12-01-17 | 13:55 | + -15 -

REAGEER OOK