Haha. Hoogbegaafden zijn werkloos omdat ze niet begrepen worden

Wat heerlijk
Wat heerlijk
Vreselijk nieuws vandaag lieve mensen. U bent dan wel aan het werk vandaag, maar uw hoogbegaafde medemens zit zich thuis op te vreten. Het probleem begint al in ons rigide onderwijssysteem. Véél te monotoon en zinloos, waardoor deze mensen zonder diploma van school gaan. En wat denkt u? Onze domme regeltjesmaatschappij hecht veel te veel waarde aan zo'n papiertje, waardoor het moeilijk wordt om een baan te vinden. En dat terwijl het zulke vrije, creatieve denkers zijn! Autodidacten bovendien! Een aanwinst voor ieder bedrijf! En OK, er is misschien wel werk, maar daar worden ze ongelukkig van. Want u kunt het misschien iedere dag opbrengen om u te wijden aan stompzinnige taakjes, voor deze mensen is dat niet te doen. Hoogbegaafden hebben namelijk een sterke behoefte aan inhoudelijk zinvol en uitdagend werk, maar ja: vind dat maar eens! En dat is nog niet alles. Want heeft een hoogbegaafde zich door ons archaïsche onderwijssysteem weten te sleuren en een baan bemachtigd, dan begint pas het echte afzien. Want daar hebben ze met minder intelligente collega's te maken, waardoor ze zich onbegrepen voelen. En dat leidt weer tot conflicten en werkuitval! VRESELIJK! Wie zegt dit? Het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV), dat onderzoek deed onder -jawel- werkloze hoogbegaafde volwassenen. Daar is het rapportje 'Heel slim en toch zonder werk. Hoe kan dat?' (pdf) uit voortgekomen. 'Met meer kennis over hoogbegaafdheid bij o.a. werkgevers (-organisaties), UWV, re-integratiebedrijven, HR-afdelingen, gemeentes, etc. kunnen meer hoogbegaafde volwassenen herkend worden en met passende begeleiding tot bloei komen. Het IHBV doet daarom een oproep aan werkgevers en de politiek om dit onderwerp op te pakken en ermee aan de slag te gaan', is de conclusie. Best opvallend voor een onafhankelijk denkende groep mensen om het eigen lot in de handen te leggen van een uitkeringsinstantie of een gemeente. Maar waarschijnlijk snappen we hun beweegredenen niet helemaal. Gelukkig maar, anders zaten we nu ook thuis op de bank hoofdschuddend naar Tell Sell reclames te vloeken.

Reaguursels

Inloggen

@Vogelbeest | 05-01-17 | 07:53
Toen de CIO van de multinational waar ik nu werk aan mij vroeg hoeveel ruimte ik nodig had, heb ik geantwoord:'alle ruimte die ik kan krijgen plus nog een beetje meer...' :-) Gelukkig heb ik nu een goede manager met wie ik goed kan samenwerken, hij doet het organisatorische deel en ik het inhoudelijk deel. Om een bedrijf van 20 Miljard omzet 180 graden te laten draaien is zoiets ook wel nodig, anders gaat het niet werken...
Dus ja, je kunt in NL meer ruimte krijgen maar dat kost wel erg veel moeite. Dat gaat makkelijker in de VS omdat daar het meer gewaardeerd wordt.

ZwarteDag | 05-01-17 | 15:17 | + 0 -

Het probleem is niet hoogbegaafdheid, het is probleem is een millenial-klasse die DENKT dat ze allemaal hoogbegaafd zijn. Echte hoogbegaafden zijn soms ook echt zo gek als een deur (voor anderen dan) omdat ze gewoon anders denken. Beetje treurig die negatieve reacties.

Zelf overigens (gelukkig) geen last van.

Hans Gruber | 05-01-17 | 13:35 | + 0 -

@EefjeWentelteefje | 05-01-17 | 00:01 | + 3 -
... Hóe meet je overigens 'hoogbegaafdheid'? Is dat niet een totale natte-vinger-kwestie?
Een IQ-test is slechts een vage indicatie. Je mag verwachten van een gemiddelde universitair afgestudeerde dat hij/zij toch boven de 120 punten scoort ...

De Cito-toets, of beter het leerlingvolgsysteem, is een soort van IQ-test (en een IQ test doe je niet in 15 minuten). Ontdaan van een schaal van 1 t/m 10 zodat je geen onvoldoende kunt halen, en niet geschaald rond 100 om geen relatie met een IQ-test te leggen. Maar je kunt er waarschijnlijk vanuit gaan dat de scores normaalverdeeld zijn (dus Gaussisch), maar afgekapt op de extremen (500 - 550) en waarbij de steekproef niet alle kinderen omvat maar enkel die van één keer negatieve standaarddeviatie en naar boven toe ongelimiteerd. Het is een redelijk goed doordacht systeem met een redelijk goede voorspellende waarde.

Op de lagere school ben je als hoogbegaafde de uitzondering (1 op de 100). Op de middelbare school wordt het al leuker want je komt op een school waar er al meerdere rondlopen (en de klas, na de brugklas, in zijn geheel al leuker wordt). De beste tijd is, tegenwoordig, de universiteit waar een nog hogere verdichting is (en langere discussies met vrienden aan de bar enz, de meeste hoogleraren zijn overigens niet hoogbegaafd). Na de studie wordt het in de regel minder, tenzij je naar CERN of NASA gaat (de universiteit zelf is een politieke slangenkuil zonder initiële baangarantie enz).

Hoogbegaafd ben je als je 5 bent, of 10, 20, 40... ja het gaat nooit weg.

(ik laat voor het gemak een discussie over WISC-III en dergelijke testen achterwege).

Enrique C | 05-01-17 | 11:42 | + 0 -

@ Vogelbeest
Even een quote van je:
"Waarom heeft iedereen hier een mening over zonder enige kennis van feiten? Universiteiten worden voor een aanzienlijk deel bewoond door hoogbegaafden. Zijn die daarna allemaal werkeloos? Misschien als ze kunstgeschiedenis doen, maar wie bedrijfskunde of logistiek doet kan daarvan gewoon aan het werk, in de betere banen over het algemeen."

Je bent zelf anders nogal feiten vrij aan het argumenteren.

Een aanzienlijk deel van de universiteiten wordt bewoond door hoogbegaafden zeg je. Als maat voor hoogbegaafdheid wordt vaak het IQ genomen. Men spreekt doorgaans van hoogbegaafdheid bij een IQ vanaf 130. "Slechts" 2% van de Nederlandse bevolking is hoogbegaafd. Ongeveer 18% van alle Nederlanders heeft een WO achtergrond.

Het aantal hoogbegaafden is dus nog steeds een behoorlijke minderheid, ook op universiteiten. Zeker aangezien niet alle hoogbegaafden een WO opleiding zullen volgen. Hoogbegaafdheid hoeft geen beperking te zijn, maar de kans is wel groter als de wereld om je heen er niet op is ingericht en dus mag er best extra aandacht voor zijn zonder dat je gezien wordt als "ziek, zwak en misselijk".

Noltie | 05-01-17 | 11:35 | + 3 -

Vogelbeest | 04-01-17 | 21:36 | + 2 -
Ik werk voor een Amerikaans bedrijf (eindproducten gebaseerd op onze halffabrikaten heeft ieder huishouden ter wereld in huis, wereldwijd nummer 3 in wat we doen).

Werk je voor Jabil wellicht?

JP B. | 05-01-17 | 10:54 | + 0 -

EefjeWentelteefje | 05-01-17 | 01:22 | + 0 -

Ik heb ooit een "testje" van drie ochtenden mogen doen. Die was op zijn zachtst gezegd behoorlijk veelzijdig. Dit was vanuit een psychologisch oogpunt. Hier kijken ze ook naar een aantal door u benoemde factoren voor een duidelijk geheelplaatje.

Ik heb dit overigens ook op de basisschool gezien. Zeer hoog scoren op een cito toets betekend niet dat je naar het Gymnasium mag. Inzet is ook een vereiste.

Dat is niet vergelijkbaar met de vele online testen die je binnen een uurtje doet. Die vertellen eigenlijk niet veel meer dan dat je de vragen hebt begrepen. Zegt feitelijk niet heel veel aangezien je een score kunt verpesten doordat je die kennis niet hebt. Een hoogbegaafde kan snel denken maar heeft nog steeds kennis nodig. Grotere verbanden zien staat niet gelijk aan hoog scoren bij "de slimste mens." Daar is kenniservaring voor nodig. In zo'n simpele test scoort een hoogopgeleide meestal beter dan een laagopgeleide. Opleidingsniveau is niet hetzelfde als IQ, het is echter wel zo dat je ervan uit mag gaan dat je met een IQ onder de 120 geen universitaire studie gaat halen.

Dit soort factoren worden bij een serieuze test zeer goed bekeken. Die gaan vele malen verder dan een momentopname.

eigen-mening | 05-01-17 | 10:48 | + 0 -

Ooit een test gedaan en uitgekomen dat ik hoogbegaafd was.Op dat moment besloten er helemaal NIKS mee te doen. Goede beslissing geweest. Ik loop wel tegen dingen aan, maar dat hoor er bij. De truc is om niet te denken dat het allemaal op je eigen manier móet. Stel je kaders bij, zodat het voor anderen behapbaar is en werk binnen die kaders zo goed mogelijk. Scheelt een hoop stress en gezeur.

ikzalhandhaven | 05-01-17 | 10:23 | + 0 -

@EefjeWentelteefje | 05-01-17 | 00:01 | + 1 -
@EefjeWentelteefje | 05-01-17 | 01:22 | + 0 -

Een goede IQ-test meet oplossend vermogen en algemene ontwikkeling. De laatste keer dat ik een mensa test zag klopte dat niet, want die bestond alleen uit rekenen. Reden was dat taalbeheersing niet 1 op 1 naar alle landen te vertalen valt, en probleemstellingen ook cultuurgebonden kunnen zijn. Dat "vreemde figuren" door de mensa test kunnen komen klopt dan weer wel. Goed kunnen rekenen is voldoende.
De meeste hoogbegaafden die ik ken hebben gelijke sociale vaardigheden aan mensen meet een gemiddeld of lager IQ. Want waar hier heel gemakkelijk aan voorbij gegaan wordt: Ik ken ook een heleboel fabrieksmedewerkers met bijzonder schamele sociale vaardighden. En ik ken een stel monteurs die heel goed problemen uit een instalatie kunnen halen, maar sociaal niet echt toppers zijn.

Heb je echter een goede IQ-test moet het toch echt lukken om hoogbegaafden te identificeren www.encyclo.nl/begrip/hoogbegaafdheid
Dat dat niet altijd een kenmerk voor sociaal succes is ben ik met je eens. Net zo goed als "domheid" geen garantie voor maatschappelijk succes is.

Vogelbeest | 05-01-17 | 08:05 | + 1 -

@ZwarteDag | 05-01-17 | 01:33 | + 1 - Dank. Moet wel zeggen dat een paar vrienden van me in de IT ook in NL wel behoorlijk de ruimte krijgen. Daar staat tegenover dat ik ook wel stukjes gelezen heb dat veel hoogbegaafden zich bij google helemaal te pletter vervelen, omdat ze daar zelfs voor de de koffie-juf en de postkamer nog hoogbegaafden aannemen. Maar dank voor je ervaring.

Vogelbeest | 05-01-17 | 07:53 | + 0 -

Goeie smorruggens, @EefjeWentelteefje. Ga 's een cursusje statistiek volgen. Enige dat je nodig hebt om de meerderheid van de automobilisten beter te laten rijden dan het gemiddelde is dat ondergemiddelde automobilisten slechter rijden dan bovengemiddelde automobilisten goed rijden. Met andere woorden: een paar super slechte automobilisten verpest het gemiddelde voor de rest en tadaa, de meerderheid is beter dan het gemiddelde. Kan prima.

Beetje flauw artikeltje verder: jaloers zijn dat hoogbegaafde mensen ook aandacht krijgen. Ben maar blij dat hoogbegaafde mensen internet en smartphones voor me hebben uitgevonden en kan me prima voorstellen dat ze moeilijk sociale aansluiting vinden bij niet-hoogbegaafden. Slim zijn is één ding, maar dan nog vriendjes maken is totaal andere koek. Geldt des te meer wanneer je collega's er totaal andere interesses en ideeën op nahouden. Vind het even goed sneu voor mensen aan de andere kant van het spectrum, die geen aansluiting vinden doordat ze uitzonderlijk dom zijn. Voor hen maken we dan wel weer zorgboerderijtjes en schrijven we geen artikeltjes uit een gevoel aangevallen te worden en uit angst dat iemand zich misschien te goed voor ons zou voelen, zonder dat daar een woord over is gerept.

H.Age | 05-01-17 | 06:28 | + 0 -

Het hele topic doet me nog het meest herinneren aan de uitkomst van een bepaald psychologisch/empirisch onderzoek dat stelde dat het merendeel van de automobilisten meenden 'beter' te rijden dan de gemiddelde automobilist... wat dus onmogelijk is.

Trek. Uw. Conclusies.

EefjeWentelteefje | 05-01-17 | 03:45 | + 0 -

@Vogelbeest | 04-01-17 | 21:36
De (senior) principal engineer in de divisie waar ik werkte was briljant, en Oracle (daar gaat het om) wist dat. Hij kreeg hetzelfde salaris als de VP van de divisie en hij was ook degene die voor elke release aangaf hoe en wat er moest gebeuren om een succes van de nieuwe release te maken. In silicon valley (Oracle HQ) heb ik vele voorbeelden ervan gezien, bij verschillende bedrijven.

Ik heb nog nooit een vergelijkbare constructie gezien in Europa, hier bepalen de 'managers' wat er moet gebeuren. Geregeld loopt dat uit op een totale ramp, die je al vér van tevoren aan ziet komen.

@TegenBeterWetenIn | 04-01-17 | 22:28
En wie vertelt die middelmatigen wat, hoe en wanneer er iets moet gebeuren? Juist ja, zonder visionair gaan die 100 alle kanten op behalve de goede.

“If there is disturbance in the camp, the general's authority is weak. ”
― Sun Tzu, The Art of War

@Vogelbeest, een quote voor jou:
"A military operation involves deception. Even though you are competent, appear to be incompetent. Though effective, appear to be ineffective."
Mijn managers komen 'spontaan' altijd op goede ideeën en zolang ze het uitvoeren spreek ik ze niet tegen. Win-win: zij kunnen victorie claimen and i get what i want... ;-)

ZwarteDag | 05-01-17 | 01:33 | + 1 -

@troje1 | 05-01-17 | 00:39 |
Ben ik mee bekend, helemaal mee eens. Daarom ook mijn standpunt dan 'een' 'willekeurige' IQ-test volstrekt nietszeggend is, en jammer dat er zovelen meteen het stickertje 'hoogbegaafd' krijgen opgelegd op grond van zo'n willekeurige test, zeker als het kindertjes betreft.
Ik ken maar al teveel psychotici die fluitend die Mensa-test doorkomen... oftewel, van nul waarde als voorspeller van daadwerkelijk 'maatschappelijk succes'.

EefjeWentelteefje | 05-01-17 | 01:22 | + 0 -

@ EefjeWentelteefje | 05-01-17 | 00:01 | + 0 -

Staat je niet blind op IQ scores, elke test hanteert een andere schaal. Het enige wat vaststaat is dat IQ een normaalverdeling volgt, maar de scores op de schaal kunnen lopen van van 80 tot 120, van 60 tot 140, of zelfs van 0 tot 400. Of wat voor verdeling ook is bedacht. Dat is ook de reden waarom elke IQ test een andere uitslag geeft en waarom mensen die zeggen dat ze een IQ van 140 hebben, eigenlijk helemaal niets zeggen. Het nummer zegt niets.

Het enige wat je moet weten is WAAR je op de normaalverdeling bent geeindigd. Eindig je bijvoorbeeld in het 50e percentiel, dan scoor je gemiddeld. Scoor je in het 98e of 99e percentiel, dan ben je hoogbegaafd, althans volgens Mensa. Dat betekent dat je bij de hoogste twee procent scoort.

troje1 | 05-01-17 | 00:39 | + 0 -

Het stempeltje 'hoogbegaafd' wordt net zo vaak ten onrechte op mensen geplakt als 'dyslectisch', 'ADHD', 'asperger', en gaat u zo maar door. Doorgaans als excuus waarom een opleiding, baan, carrière (of wat dan ook) uiteindelijk toch niet zo heel erg lekker is verlopen als van tevoren gedacht/verwacht.

Wat namelijk vaak vergeten wordt is de factor 'geluk', waarvan succesvolle mensen ontkennen dat dit überhaupt bestaat, en de niet-succesvollen menen dat al hun pech te wijten is aan het gebrek daaraan... de waarheid ligt waarschijnlijk bij allen wat meer in het 'grijze midden'.

Hóe meet je overigens 'hoogbegaafdheid'? Is dat niet een totale natte-vinger-kwestie?
Een IQ-test is slechts een vage indicatie. Je mag verwachten van een gemiddelde universitair afgestudeerde dat hij/zij toch boven de 120 punten scoort, maar bijvoorbeeld het schrijven van fatsoenlijk Nederlands (laat staan foutloos) blijkt toch voor velen te hoog gegrepen. Hoe zit het met factoren als persoonlijkheid, luiheid, (gebrek aan) interesse, inlevingsvermogen, kunnen samenwerken, enzovoorts? Dàt meet een IQ-test totaal niet.

En eenieder die ooit een assessment heeft moeten doormaken, of beter gezegd, meerdere, weet dat je ijskoud een IQ van 125 kunt scoren bij de ene test, en 145 bij de test een paar weken later (eigen ervaring). Zegt dus niet zoveel.

EefjeWentelteefje | 05-01-17 | 00:01 | + 3 -

Bijzonder om te zien dat zo'n bizar slecht geschreven stukje toch nog aardig wat goede reakties oplevert. Kansloze titel trouwens, zal inderdaad wel jaloezie zijn. Hier ook een mensa lid, sinds 2002 en ik wou dat ik dat al veel eerder had ontdekt. Op werk ben ik ook tegen alle mogelijke muren opgelopen, maar uiteindelijk toch een geweldige baan gevonden met alle denkbare uitdaging.

@ TegenBeterWetenIn | 04-01-17 | 22:28

Een uitdrukking die zoveel van toepassing is op hoogbegaafden op werk: "If you want to go fast, do it alone. If you want to go far, do it together". Hoogbegaafd of niet, uiteindelijk zal je samen moeten werken om een carriere op te bouwen, en dat betekent dat je met andere mensen samen moet werken en ze moet begrijpen.

troje1 | 04-01-17 | 23:13 | + 1 -

Vogelbeest | 04-01-17 | 21:36

Eens. De essentie van goed zakendoen is een middenweg vinden met vele mensen. Wat veel hoogbegaafden niet snappen, is dat zij misschien wel alles 5x sneller kunnen doen, maar dat 100 middelmatigen nog steeds oneindig veel meer werk kunnen verzetten, mits ze begrijpen wat ze moeten doen.

TegenBeterWetenIn | 04-01-17 | 22:28 | + 1 -

@ZwarteDag | 04-01-17 | 21:04 | + 1 - Ik ben benieuwd naar jouw USA-verhaal om zeer persoonlijke reden. Ik werk voor een Amerikaans bedrijf (eindproducten gebaseerd op onze halffabrikaten heeft ieder huishouden ter wereld in huis, wereldwijd nummer 3 in wat we doen) en de Global Director van mijn mijn specialisatie is een Amerikaan. Sympathieke vent, maar weet nog niet de helft van ons vakgebied als wat ik weet. Als er een toeleverancier failliet gaat of de wereldwijde handelsregels veranderen schud ik de oplossing uit mijn mouw, als hij zin heeft om te luisteren doen we wat ik zeg en komen we er ongeschonden uit. Als hij een kutbui heeft komt er een consultancy bureau, geven we een paar ton uit en zijn we geen millimeter verder.
Wat jij zegt herken ik totaal niet. Wel ken ik vanuit mijn prive-kringen een aantal global directors marketing, sales, en nog wat specialisaties van diverse Amerikaanse multinationals (100.000+ medewerkers) en niet 1 daarvan kwalificeert als 140+. Het zijn meer mensen met een zeer sterk vermogen om sociaal te laveren. Normaal gesproken herken en voorspel ik sociale en maatschappelijke ontwikkelingen, maar jouw claim dat hoogbegaafden in de USA veel beter gewaardeerd zouden worden kan ik totaal niet plaatsen. Dus als je wat wil delen, graag.

Vogelbeest | 04-01-17 | 21:36 | + 1 -

Vogelbeest | 04-01-17 | 19:28

1/3 van de hoogbegaafden doen het goed op het werk
1/3 doen het matig
1/3 doen het slecht.

Komt vooral, dus niet alleen, door de snellere en betere inzichten dan de leiders, de communicatie daarmee die niet begrepen wordt met als gevolg een isolatie positie van beiden.

Hoogbegaafde zelfstandigen doen het aanzienlijk beter dan een hoogbegaafde werknemer.

duitse herder | 04-01-17 | 21:12 | + 1 -

IQ, wat is dat? Als ik zin heb in de zoveelste test rolt er 152 uit.
Als ik baal van weer zo'n idiote test die toch niets betekent rolt er 115 uit.
Assessment, zelfde laken een pak: bij zin een 6,94 op academisch niveau halen (max 7) en bij geen zin een 3 (minimum benodigd).
Helpt dat nou in een Nederlands bedrijf? Nou niet echt, je ziet lang van tevoren het probleem aankomen en wat de oplossing is ook. Helaas ben je wel de enige, en hier in NL ben je dan een roepende in de woestijn. Gefrustreerd kijk je toe dat het probleem zich manifesteert en hoe het bedrijf het vervolgens compleet verkloot (en er een paar duizend man uitgooit).
Dus ja 'eigen-mening | 04-01-17 | 20:30', het is compleet kut!
Als je in NL boven het gemiddelde uitsteekt, wordt je hoofd eraf gemaaid. Na de eerste keer leer je op tijd weg te duiken (na het opsteken van je middelvinger).
In de VS waar ik 4 jaar gewerkt heb is het anders, dan wordt je veel beter gestimuleerd om ver voorop te lopen en als uitkijk hoog bovenin de mast te dienen zodat het schip de klippen kan ontwijken.
Als de kids 18+ zijn ga ik weer terug!

ZwarteDag | 04-01-17 | 21:04 | + 2 -

In het geval van snel denken en informatie verwerken kun je snel tegen een muur van(bij volwassenen deprimerende) verveling aan komen.
Vanaf kindertijd een vreemd afwijkend persoon zijn is niet gezellig. Dus lang op school zitten is dan al snel geen fijne gedachte.

De kennis willen delen of omzetten in daden wil in geval van werkomgevingen vaak niet fijn verlopen, Het wordt veelal door de werkgever niet gewaarderd. Er zijn echter uitzonderingen met als resultaat vaak zeer tevreden werkgevers omdat de voor de hoogbegaafte makkelijke oplossing werkt. Daarbij is het voor sommige hoogbegaafden niet altijd moeilijk om met een lage opleiding een baan op veel hoger niveau te krijgen. Er zijn werkgevers en recruiters die het herkennen en het willen proberen. Nadeel is dat hoogbegaafden zoals eerder aangegeven de neiging hebben om zich snel te vervelen en inderdaad niet heel erg succesvol zijn met sociale contacten. Vaak van beiden kanten. Dit is de aard van het beestje.

Het kan goed aflopen met hoogbegaafden maar het is ook zeker niet onlogisch dat er velen zijn die zich daadwerkelijk kapot vervelen, weinig sociale contacten hebben en willen, stevig aan de drugs zitten om even rust in het hoofd te hebben en dus oprecht doodongelukkig zijn.

eigen-mening | 04-01-17 | 21:01 | + 0 -

Hoogbegaafd zijn is compleet kut!
Ik twijfel nog om het hier toe te lichten, misschien als de kleine slaapt.

eigen-mening | 04-01-17 | 20:30 | + -2 -

@ hatschjoe | 04-01-17 | 20:17
Ja. Sinds 2 jaar is de kapper BTW verlaagd van 21 naar 6%.

Stoned Hengst | 04-01-17 | 20:25 | + 1 -

Probleem is natuurlijk vooral dat hoogbegaafde inderdaad anders denken en een onverschillige werkhouding niet begrijpen. Ze zullen altijd zorgen dat het werk efficient en zo optimaal uitgevoerd kan worden maar dat stuit op collega's die vooral aan jobprotectie werken en verder niets anders dan een salarisronde. Tot deze niet meer betaald kan worden door de werkgever. Dan gaan ze staken.

Henk9730 | 04-01-17 | 20:23 | + 4 -

ik ben paranormaal behaard krijg ik dan ook subsidie ?

hatschjoe | 04-01-17 | 20:17 | + -1 -

@K405 | 04-01-17 | 20:07 | + 0 - JE bent bekend met "the samrt fraction and the wealth of nations"?

Tenzij we al het domme werk kunnen robotiseren is het helemaal niet nodig dat iedereen hoogbegaafd is. Veel werknemers bij google hebben het helemaal niet naar hun zin, want als je een IQ van 135+ hebt en je krijgt herhalend simpel werk verveel je je te pletter, en niet alle werknemer mogen nu eenmaal geniale apps schrijven.
Als je niet alles kunt automatiseren heb je ook schoonmakers en dozenstapelaars nodig.

Vogelbeest | 04-01-17 | 20:13 | + 2 -

Uh, de boodschap van mijn opmerking zal we niet overkomen bij de wat minderbegaafden. Je moet dat roepen als er weer zo'n randdebiel aan je tafel staat. ;-) Ik zou graag willen dat het merendeel van de wereldpopulatie hoogbegaafd is en dat gaat denk ik ook gebeuren in de toekomst, genetische manipulatie voor de win!

K405 | 04-01-17 | 20:07 | + -1 -

Hoogbegaafdheid is iets anders als veel kennis bezitten.
Hoogbegaafdheid is een andere manier van denken, meer inzichtelijk en vooral vlugger.
"Iedereen" kan de Winkler Prins encyclopedie uit z'n hoofd leren.
Sommigen in 12 jaar, anderen in 42 jaar.
Hoogbegaafden zouden het wellicht sneller kunnen, maar doen dat niet.
Die kijken wel uit!! En zeggen tegen hun baas dat dit geen verstandige investering van tijd is.

Stoned Hengst | 04-01-17 | 19:57 | + 2 -

En dit is reactie nummer 56.
De Nederlandse samenleving is ingericht door en voor mensen met een IQ tussen 95 en 110.
Dat is het leeuwendeel van de bevolking namelijk.
Heeft u een IQ van minder of flink wat minder dan 95 dan is er een gerede kans dat u extra werd of wordt geholpen.
Heeft u een IQ hoger dan 110 of vooral flink wat hoger dan 110, dan liep u in het verleden tegen een muur van onbegrip op. Namelijk uw leraar en uw omgeving kon u niet begrijpen.
De laatste jaren is o.a. door het IHBV hier flinke vooruitgang geboekt.
Bovenstaand artikel geschreven door D. van den Enden is illustratief voor de tijd van vroeger, druipend van onbegrip.

Stoned Hengst | 04-01-17 | 19:53 | + 8 -

Op moment van schrijven staan er 54 reacties. Zelden zie ik op DK 54 reacties. De een geeft nog minder bewijs van inzicht dan de ander. Waarom heeft iedereen hier een mening over zonder enige kennis van feiten?

Universiteiten worden voor een aanzienlijk deel bewoond door hoogbegaafden. Zijn die daarna allemaal werkeloos? Misschien als ze kunstgeschiedenis doen, maar wie bedrijfskunde of logistiek doet kan daarvan gewoon aan het werk, in de betere banen over het algemeen.
Staan studenten bekend om hun slechte sociale vaardigheden? De meeste toch echt niet. Een van mijn betere vrienden (scheikundig ingenieur) heeft een IQ van 160 en is zeer prettig gezelschap. Zijn oudste zoon zit in de categorie "onmeetbaar" (IQ boven 180 is eigelijk niet meetbaar) en is prima te pruimen. Een stuk beter dan dat voetbaltokkie-joch van de buren.

Door stompzinnige onderzoeken als hierboven hebben blijkbaar heel veel mensen een idee dat iedereen met een IQ hoger dan zijn 2 schoenen samen een sociaal mislukt geval is. Mensen die dat denken moeten eens op een bijeenkomst gaan kijken van de mensa, en dan bij voorkeur de gezelligheidsafdeling. Je zal er weinig probleemgevallen tegenkomen. een groter deel dan het gemiddelde van de samenleving heeft een (vaak prima) baan.

Het is soms inderdaad wel eens uitdagend om met dommere mensen om te gaan. Nou en? Als je tot het RTL-4 publiek behoort heb je ook wel eens moeite om met iemand anders om te gaan. Soms omdat ze te moeilijke zinnen voor je kletsen, maar ook wel omdat je met een Rachid te maken krijgt die nog veel dommer is als jijzelf. er zijn nu eenmaal verschillen.
Het is ook wel eens moeilijk (waarvan hierboven volop getuigen) dat mensen denken dat je overal beter in bent. Mensen hebben talent voor verschillende zaken. Sommige mensen zijn superdom, maar laat ze los in een keuken en alles wordt heerlijk. Of laat ze los op een dansvloer en het is een prachtig gezicht. Hoogbegaafd zijn betekent niet dat je de trouwdag nooit vergeet of dat je overal goed in bent. Ook correct spellen heeft niets met IQ te maken.
Datgene wat bij jóuw specifieke talent pas ben je gewoon een flinke klasse beter in dan een ander. Een hoogbegaafde golfer slaat net zo rottig als de meeste andere amateur-golfers. Geef de meeste hoogbegaafden een plantechnisch probleem en de beste oplossing komt na een minuut of 10 wel tevoorschijn.
Een en ander heeft dan vaak weer weinig te maken met een capaciteit tot geld verdienen of een geslaagd ondernemer worden, tenzij dat de speciefieke belangstelling van de betrokken hoogbegaafde heeft. Ik heb een uitgebreide kennissenkring in dat opzicht en er zijn mensen bij die echt niet verder komen dan een IQ van 115 of zo, maar wel miljoenen hebben weten binnen te harken, terwijl ik mensen in de categorie absoluut geniaal ken die gewoon loondienstslaaf zijn.

@D. van den Enden: moest die titel nou echt? Ben je jaloers? Lullo? Zou je schrijven "HaHa, rolsltoelers vinden geen baan als postbode want kunnen niet lopen"? "HaHa, blinden vinden geen baan als huisschilder" ??
Je hebt het over mensen die (vaak slecht op een aantal gebieden) zoveel meer kunnen dat 90% van de mensheid moeite heeft om ze te begrijpen. Dat is net zo goed lastig als een fysieke handicap.
Maar goed, nodeloos kwetsend, dat is je gelukt.

Vogelbeest | 04-01-17 | 19:28 | + 14 -

FOCUS! Fuck Off Cause Ur Stupid!

K405 | 04-01-17 | 19:07 | + -2 -

de hoogbegaafdheid zelf lijkt me niet het probleem?
nl.wikipedia.org/wiki/Hoogbegaafdheid...

dan ga je toch gewoon voor 10-en, zo snel mogelijk alles doen, en dan vooruit werken? En om het leuk te houden in competitie met mede klasgenoten om cijfers. En verder lees je thuis verder, uitdagingen kun je ook zoeken, ipv dat het je aangereikt moet worden.

En als je een beetje ECHT hoogbegaafd bent, dan beantwoord je tussendoor uit de losse pols wat je gevraagd wordt, zoals een klasgenoot deed bij natuurkunde, alwaar een erg moeilijke vraag al tevergeefs was gevraagd aan de gebruikelijk 9s en 10en jongens en meisjes: toen maar door de leraar aan hem voorgelegd: eerst een heel diep HUHHH? toen de leraar: blz 213. De bolleboos: welk boek? daar moest hij even diep naar graven in zijn tas, want hij was 2 boeken verder. Hij slaat de blz op naar 213, bekijkt vluchtig de erg lastige vraag, en beantwoordt hem meteen. Ik ga maar eens even opzoeken nu op LinkedIn/google wat er van hem is geworden. 1vd gewone 9-10 boys die t niet wist namelijk natuurkunde prof in t buitenland.

Hemmenaar7 | 04-01-17 | 18:58 | + 1 -

Sneller denken en meer verbanden zien dan anderen, leidt zelden tot populariteit bij klasgenoten en collega's

Islamofiel | 04-01-17 | 18:54 | + 6 -

Grutjes, worden de hoogbegaafden zomaar gepasseerd door allerlei andere clubjes zielige mensen.
Goed, ik snap wel dat je als belangenvertegenwoordiger van dit clubje iets dergelijks behoort te zeggen, en dat het klopt dat de meeste managers geen idee lijken te hebben hoe je die mensen het best/beter kan inzetten.
Maar net als binnen iedere groep heb je een bovenkant, een midden en een onderkant. Heel vaak valt dat nu eenmaal samen met iemands sociale capaciteiten, ik vind dat verder niet extra zielig voor hoogbegaafden.
Sommige hebben er echt een talent voor om complete afdelingen te ontregelen. Als inleenkracht heb ik me (bijna) doodgelachen om de schouwspellen maar als eigenaar had ik het wel geweten, eruit met die kerel.

noerg | 04-01-17 | 18:47 | + -1 -

@Mezelf| 04-01-17 | 18:33 |
In dat opzicht kun je veel beter zwakbegaafd zijn.
Daarom maakt het geen reet uit als je als puber je klem zuipt en hersenschade oploopt. Of dat je geen studie volgt.

Vele slimme mensen komen uit bij Jetta Klijnsma (PvdA) met als gevolg dat je je studie voor niets hebt gedaan.

ProAsfalt | 04-01-17 | 18:42 | + -3 -

Natuurlijk werken hoogbegaafde mensen niet .
Alleen domme mensen werken zich krom .

likmegaties | 04-01-17 | 18:36 | + -2 -

Daar heeft Jetta Klijnsma (PvdA) anders een hele goede oplossing voor namelijk: de zweep erover en je te werk laten stellen voor nop bij de bazen zodat zij er met de poen vandoor kunnen gaan op kosten van de belastingbetaler. Pats, pats, pats!!

ProAsfalt | 04-01-17 | 18:33 | + -8 -

Hogbegaafde mensen zijnn vaak sociaal weer heel zwak. Plaatje klopt wel.

Bokito ergo sum | 04-01-17 | 17:56 | + -3 -

Diestemmen | 04-01-17 | 15:10

OK

duitse herder | 04-01-17 | 17:25 | + -1 -

Ben betrokken bij hoogbegaafden. Het rapport geeft een goed beeld weer. Basic behoefte is steeds, misschien te vaak, de abstracte diepgang van een hoogbegaafde. Sociaal gezien valt het voor veel hoogbegaafde mensen niet mee om binnen een maatschappelijk verband je ding te -kunnen- doen.

duitse herder | 04-01-17 | 17:21 | + 2 -

Waaat een onzin. "Hoogbegaafden" komen vanzelf in de top van het bedrijfsleven. Waarom? Omdat ze goed zijn in ZAKEN DOEN.

Mensen die aan het Larpen zijn als "Slim, creatief persoon" worden helaas door de markt er uit gefilterd. jammer joh!

harry21 | 04-01-17 | 17:15 | + -2 -

Beter_Posz | 04-01-17 | 13:37
Paar foutjes maar: van hen wordt gevraagd, niet hun.
Waardoor ze stoppen moet natuurlijk zijn waarom ze stoppen.
En nog een klassiekertje: ze zijn blijkbaar niet hoogbegaafd genoeg, niet schijnbaar.

squadra | 04-01-17 | 16:50 | + -2 -

Hoogbegaafd en onderpresterend, want het onderwijs sluit niet aan bij de behoeftes. Welkom bij de mbo-ers, tenminste, 15% daarvan.

3*links=rechts | 04-01-17 | 16:45 | + 0 -

Nou niet overdrijven hè!
Er zijn genoeg hoogbegaafden die huisvrouw, timmerman, elektricien of wat dan ook zijn. En dan nog een heel zooitje die niet eens weten dat ze hoogbegaafd zijn. Dus allemaal ff naar de site van Mensa om de thuistest te doen, dan kunnen we misschien de eerste reaguurdersbijeenkomst jouden bij de toetsdag van Mensa. Gewoon allemaal een groene kroon opzetten. Kan die in de GeenStijl webwinkel komen?

braakbalmayo | 04-01-17 | 16:35 | + -1 -

^ enkel jazeggers en meelopers

Je hebt een gezonde mix nodig.

Enrique C | 04-01-17 | 16:32 | + -1 -

@potsenmakkert | 04-01-17 | 16:15 | + 0 -

Als bedrijf, organisatie of samenleving, heb je bar weinig aan jazeggers en meelopers: zonder dwarsliggers, géén spoor!

Enrique C | 04-01-17 | 16:30 | + 1 -

@Schwanz | 04-01-17 | 15:10 |
Misschien kijken ze dan ook naar de verkeerde bedrijven? Topondernemers als Branson streven er juist naar alleen maar mensen aan te nemen die slimmer zijn dan zij. De echte ondernemer / manager is meest een allrounder die zich omringt met ultracapabele specialisten.

potsenmakkert | 04-01-17 | 16:15 | + 4 -

Tegenwoordig ga je niet meer naar de HAVO maar naar het VWO. Gewoon iedereen upgraden en herdefiniëren en over een paar decennia is iedereen hoogbegaafd.

Stonecity | 04-01-17 | 16:11 | + -1 -

@telelezer | 04-01-17 | 15:49 | + 1 -
Volgens links-dromers wel ja. De praktijk is anders. Waarom denk je dat de landen van herkomst auwelijks een functionerende economie hebben?
www.google.nl/search?q=world+iq+map&a...

Vogelbeest | 04-01-17 | 16:06 | + 3 -

Dus DAAROM worden al die soooo sielige Aleppo tandartsen en apotheker floegteliengen niet begrepen. Ze zjn gewoon te hoogbegaafd.

telelezer | 04-01-17 | 15:49 | + 6 -

dan slaan ze toch wat klassen over en gaan op hun 14e theoretische natuurkunde studeren? Daar is nog wel wat uitdagend werk, en op de studie en CERN (of bij een high frequency trader) lopen niet zoveel domme mensen om hun heen.

Hemmenaar7 | 04-01-17 | 15:48 | + 8 -

Wie steelt of erft moet werken toe ie sterft. Hoog, laaf of gemiddeld begaafd. Elk groepje wilt extra aandacht voor henzelf. Laat iedereen gewoon dat doen wat ie kan of zelf kiest. Ze begrijpen me niet, lijkt mijn vrouw wel.

Zatkniss | 04-01-17 | 15:36 | + -5 -

Ik ben niet hoogbegaaft, maar VHSP.

MarcS | 04-01-17 | 15:34 | + -1 -

Ik ken veel hoogbegaafde mensen. Die hebben quasi allemaal goeie jobs. De enige zonder werk zijn zonder uitzondering eikels of hebben psychische problemen of verslavingen.
Ik ken ook enkele zelf-verklaarde hoogbegaafden zonder werk. Te herkennen aan de onzin die ze voortdurend uitkramen. Meestal geloven ze het zelf ook echt. Dunning–Kruger ftw!

pandalicious | 04-01-17 | 15:28 | + -1 -

Stel je voor dat je moet leven in een maatschappij die gedomineerd wordt door zwakzinnigen, dat is een beetje hoe het is voor een hoogbegaafd iemand om in deze wereld te leven.

General McAuliffe | 04-01-17 | 15:17 | + 13 -

Wie hoogbegaafd is, zou moeten begrijpen dat bijna niemand continu uitdagingen vindt in zijn werk. Daarom heet het ook werk en krijg je ervoor betaald. Gelukkig telt een week 168 uur waarvan je er maar 40 hoeft te werken. Blijven er liefst 128 uur over om die hoogbegaafde geest alle ruimte te geven.

bintang | 04-01-17 | 15:16 | + 0 -

Geen wonder, hoogbegaafden komen best tot hun recht op (technische) universiteiten en andere publiek gefinancierde instellingen, precies daar waar tijdens 6 jaar VVD gigantische kaalslag heeft plaatsgevonden. In bedrijfsleven, waar Angelsaksisch gedreven kabinet juist voor lobbiet, hebben leidinggevenden/managers geen interesse in werknemers die vragen stellen, vaak meer kennis van zaken hebben dan zijzelf en ze mogelijk kunnen vervangen.

Schwanz | 04-01-17 | 15:10 | + 3 -

Er zijn ook hoogbegaafde mensen die flierefluitend naar hun werk gaan om zo vooral wat geld binnen te harken, werk wat ze extra makkelijk afgaat omdat ze makkelijker en sneller automatiseren. Hierdoor hebben ze de flexibiliteit om bijvoorbeeld een extra studie te doen en er andere cognitief stimulerende activiteiten op na houden.

Heel wat mensen met een hoog IQ weten dit van zichzelf niet en hebben zich gewoon succesvol aangepast.

Uit het onderzoek van het IHBV kun je vooral concluderen dat het vooral relevant is te kijken naar persoonlijkheidskenmerken die een belemmerende rol spelen op de arbeidsmarkt, IQ is niet het probleem, maar hoe je er mee omgaat.

Uit de toon van het artikel hier op daskapital concludeer ik vooral dat de redactie hier opvallend intolerant is betreft minderheden. Hoogbegaafdheid is alleen beter in een bepaalde context, iemand die zegt dat die hoogbegaafd is zegt daarmee niet dat hij beter is dan de rest! Ik zou de redactie hier op daskapital dan ook willen vragen te zorgen voor meer voldoening in het eigen leven, in plaats van te gaan wijzen naar minderheden, daar worden we beiden gelukkiger van.

Diestemmen | 04-01-17 | 15:10 | + 41 -

@Noltie | 04-01-17 | 13:35
Dat de stukjesschrijvers van Das Kapital niet snappen waar hoogbegaafden in de praktijk tegenaan lopen, dat verbaast je toch niet? :)

TheEgg | 04-01-17 | 15:08 | + 2 -

aha nog een doelgroep erbij, voorrang met subsidie op een baan..
Mensen met een (arbeids)beperking
Mensen met een niet westerse achtergrond
Mensen die vrouw zijn
Mensen met een grote afstand tot de arbeidsmarkt
vluchtelingen
Jongeren
Ouderen

en dan nu de hoogbegaafde..

@pro asfalt, jij hoort er zelfs bij!

fikkieblijf! | 04-01-17 | 14:57 | + -2 -

Erg chargerend en vervelend stukje.

Het is inderdaad best lastig om hoogbegaafd te zijn. Stel je eens voor een gebouw binnen te lopen met duizend mensen die voor de vuist weg een doorsnee van de samenleving vormen, in de wetenschap dat er statistisch gezien misschien nog 1 of 2 mensen tussen die duizend zitten die net zo slim zijn of iets slimmer dan jij. En stel je dan eens voor dat je dat elke dag mag doen, gewoon door naar je werk te gaan! Dát worden leuke gesprekken bij de koffieautomaat!!

Inderdaad gouden advies van holenmenss hierboven: begin zelf een bedrijf, geen last van mensen die minder meekomen en onder de streep is alles voor Bassie. :)

magikeenklinkerhans | 04-01-17 | 14:56 | + 6 -

Ik ben niet goed, gek eigenlijk..

Stonecity | 04-01-17 | 14:48 | + -1 -

Mijn ervaring in het middelbaar en hoger onderwijs heeft mij geleerd dat de problemen zitten bij de minst begaafden en bij de meest begaafden. Naar de minst begaafden gaat om begrijpelijke redenen meer aandacht en als docent sleep je die er dan nog wel doorheen.
De meest begaafden halen vaak minder goede cijfer dan de middelmatig begaafden, doordat zoiets als dom drammen hen tegenstaat en ze vaak ook betere inzichten hebben dan de lesstof. Voor hen is altijd te weinig aandacht geweest.
In het bedrijfsleven worden de middelmatigen gekoesterd. Zij houden zich braaf aan de functie-omschrijving en binnen het bedrijf wordt dat gewaardeerd als in lijn met de governance. Maar veel intelligentie wordt binnen het bedrijf niet gestimuleerd. Dat willen bedrijven ook niet, want nieuwe inzichten zijn storend. Het is niemands bedoeling, maar het pakt nu eenmaal zo uit dat bedrijven er goed in zijn medewerkers minder intelligent te maken en het zelden voor elkaar krijgen hen intelligenter te maken.

JoopRe | 04-01-17 | 14:41 | + 6 -

Qua werk vinden vind ik niet dat hoogbegaafden naar de werkgever moeten kijken. Je moet gewoon een baan zoeken die bij je interesses en capaciteiten past. Een saaie baan kies je zelf.

Qua scholing ben ik het er wel mee eens dat het voor hoogbegaafden in Nederland er lastig is. De focus ligt op de domste 25% van de klas dus je gaat jarenlang dagelijks kapot met routinematige opdrachten en simpele lesstof. Het is dan erg lastig om wel actief mee te doen en plezier te hebben in school.

De meeste lessen zijn bijzonder geestdodend als je een bovenmatig hoog IQ hebt. Pas op de universiteit wordt het dan weer een beetje interessant. Ik vind dat we meer aandacht moeten geven aan slimme kinderen want we doen er in Nederland nu alles aan om louter zesjes (ongemotiveerde gemiddeld geschoolde hoogbegaafden) af te leveren aan het bedrijfsleven. Die koters moet je maximaal uitdagen, dat is in ieders belang.

argumentumadpopulum | 04-01-17 | 14:37 | + 8 -

Hoogbegaafdheid gaat vaak hand in hand met een gebrek aan sociale omgangsvormen. Tegenwoordig worden hoogbegaafde kinderen vertroeteld in het basisonderwijs. Een groot deel loopt in het voortgezet onderwijs alsnog vast. Degenen die wel gaan studeren, schoppen het soms tot briljant wetenschapper, maar als ze echt moeten gaan werken, lopen ze alsnog tegen problemen aan, puur omdat ze geen uitdaging of voldoening halen uit hun werk, en bovendien niet zoveel op hebben met sociaal gedoe.

Ik ben te oud voor een officieel stempeltje op de basisschool, maar gezien mijn citoscore destijds en mijn intaketest voor de Menza-vereniging (waar ik absoluut geen lid van wil zijn), mag ik mijzelf tot het clubje rekenen. Qua werk heb ik het voor mij zelf opgelost door ZZP-er te worden. feitelijk werk ik onder niveau, maar ik heb wel elke paar jaar een nieuwe uitdaging. En de vrijheid om wat anders te gaan doen, wanneer ik het niet meer leuk vind.

Freddie M | 04-01-17 | 14:26 | + 9 -

Hoogbegaafd betekent niet dat de persoon perfect is, juist is het tegendeel waar. Je geeft inzicht dat je hoogbegaafdheid niet snapt. Vak gaat hoogbegaafdheid gepaard met sociale problematiek.
Kaas de Vies | 04-01-17 | 13:39 | + 2 -

Het betekent ook niet dat er een causaal verband is.

Sans Comique | 04-01-17 | 14:22 | + 3 -

Het leukste aspect van mijn vroegere bestaan als leidinggevende: het coachen. Je bestaat tenslotte dankzij functionerende medewerkers, teams, laat staan organisaties. Ik ben er trots op nog nooit een voorgedefinieerde prestatiebonus te hebben gehaald. Mijn eerste bonus was de officiele dankbetuiging van mijn majoor in miltaire dienst. Volgens sommige deskundigen achteraf had ik daar eigenlijk definitief krankjorum moeten worden.

Hetkanverkeren | 04-01-17 | 14:12 | + -2 -

Maar de redactie bestaat uit hoernalistiek stagiaires die meer thuis horen in de categorie verstandelijk beperkte special snowflakes.
happen naar de baas | 04-01-17 | 13:43 | + 3 -

Journalistiek is HBO-niveau. Havo+ dus, daar is nog geen hoogbegaafde vanaf gekomen.

accijnstoerist | 04-01-17 | 14:10 | + -5 -

@zeeman73 | 04-01-17 | 13:55 | + 1 -

Ik heb géén IQ, maar wel EQ!!!

Enrique C | 04-01-17 | 14:05 | + -9 -

OP de radio was vanmorgen een interview met een van de onderzoeksters, die ook zelf hoogbegaafd was. De voorbeelden van de problemen waar hoogbegaafden tegenaan zouden lopen in hun werk, waren m.i. gewoon problemen waar alle werkenden tegenaan lopen. Het ging dan bijvoorbeeld om 'je niet met alles gaan bemoeien', 'eerst een positie verwerven en dan pas je laten gelden', of 'hoe om te gaan met collega's die niet gericht zijn op het werk beter doen'. Dit zal voor veel mensen gewoon herkenbaar zijn.
Het zijn helemaal geen problemen voor hoogbegaafden, maar voor alle werkenden, en het lijkt of hoogfbegaafdheid en een gebrek aan sociale en emotionele vaardigheden door elkaar worden gehaald.

zeeman73 | 04-01-17 | 13:55 | + 26 -

Ik ben zo hoogbegaafd dat ik mezelf vaak niet eens begrijp.

Poekieman | 04-01-17 | 13:47 | + 15 -

De redactie begrijpt het probleem niet helemaal en dat is zo raar ook weer niet.
Hoogbegaafden begrijpen het.
Normaal begaafden begrijpen het waarschijnlijk ook wel.
Maar de redactie bestaat uit hoernalistiek stagiaires die meer thuis horen in de categorie verstandelijk beperkte special snowflakes.

happen naar de baas | 04-01-17 | 13:43 | + 30 -

@Beter_Posz, ze begrijpen het vaak wel maar kunnen het gewoon niet. Wat ergeren aan "domme" collega's betreft is vaker een uiting van frustratie. Beetje zoals iemand de weg te wijzen die een andere taal spreekt.

holenmenss | 04-01-17 | 13:40 | + 3 -

@Beter_Posz | 04-01-17 | 13:37
Hoogbegaafd betekent niet dat de persoon perfect is, juist is het tegendeel waar. Je geeft inzicht dat je hoogbegaafdheid niet snapt. Vak gaat hoogbegaafdheid gepaard met sociale problematiek.

Kaas de Vies | 04-01-17 | 13:39 | + 21 -

@holenmenss | 04-01-17 | 13:35 | + 0 -
Hoogbegaafd zeker, beetje mijn concept willen verbeteren. Foei, ik begeef mij in een ultraniche.

Kaas de Vies | 04-01-17 | 13:37 | + 2 -

Wellicht begrijpen die hoogbegaafden dan weer niet dat er ook enige aanpassing van hun wordt gevraagd. In het onderwijs kunnen ze zich niet aanpassen voor een deel waardoor ze stoppen. Op het werk ergeren ze zich zogenaamd aan hun domme collega's. Ze zijn schijnbaar niet hoogbegaafd genoeg om inzicht te verkrijgen in de eigen tekortkomingen.

Beter_Posz | 04-01-17 | 13:37 | + -13 -

@Noltie | 04-01-17 | 13:35
Lees mijn reaguursels, of steker nog, lees alleen mijn reaguursels.

Kaas de Vies | 04-01-17 | 13:36 | + 3 -

@Kaas, beter een andere naam kiezen als je in die sector aan de slag gaat....

holenmenss | 04-01-17 | 13:35 | + 1 -

Van zowel het artikel als de reacties hier druipt de negativiteit jegens het onderzoek en hoogbegaafden af. Is het zó moeilijk te bevatten dat zowel laag begaafden en hoog begaafden dezelfde aandacht nodig hebben om ergens te komen? Iedereen die dom is krijgt van alle kanten hulp, hoog begaafden die dat vragen worden net zoals hier op Daskapital niet serieus genomen.

Het lijkt mij voor onze samenleving op zijn minst interessant om beide groepen te helpen ontwikkelen en niet alleen laag begaafden.

De domheid regeert, duidelijk.

Noltie | 04-01-17 | 13:35 | + 56 -

@holenmenss | 04-01-17 | 13:25
Bedankt voor de tip.

Ik heb Kaas Holland b.v. opgericht en ben nu direct op weg naar Walibi Flevo.

Kaas de Vies | 04-01-17 | 13:28 | + 28 -

Mijn advies aan hoogbegaafden: begin een bedrijf, en zorg dat je zo snel mogelijk personeel krijgt om je administratie en ander routine werk te doen. Doe waar je goed in bent en vaak is dat inderdaad problemen oplossen.

holenmenss | 04-01-17 | 13:25 | + 38 -

Dit verklaart dus waarom ik zo veel minnetjes krijg. Ik eis subsidie.

Maar laten we wel wezen, er is wel een lange tendens geweest in het onderwijs, persoon X = hoogbegaafd (als het al is vastgesteld) dus die heeft geen hulp nodig, laten we ons richten op kansloze Bertus met een IQ van 80.

Het is nooit erg om te weten wat je eigen tekortkomingen en je pluspunten zijn, leg dit niet bij de werkgever neer. Je bent aangenomen om bepaalde werkzaamheden te doen, ga niet op de stoel van de CEO zitten als jongste bediende. En heb je toch een puik idee, zorg dat je het op een normale manier brengt. Mocht je idee geen gehoor krijgen laat je niet zo frustreren.

Anders zit je net als ik en Duitse Herder thuis in de bijstand (vreugift in het Deens).

Want laten we een ding onderkennen alle reaguurders hebben minimaal een iq van 1344534252352039890

Kaas de Vies | 04-01-17 | 13:15 | + 37 -

Och, dus daarom komt Pro_Asfalt niet aan de slag.

The_iron_boar | 04-01-17 | 13:15 | + 16 -

Hoogbevaagden. Er zijn teveel mensen die zichzelf hoogbegaafd noemen for no reason.

Ohja | 04-01-17 | 13:12 | + 17 -

Oh mijn god, al die special snowflakes gaan straks weer "inhoudelijk zinvol en uitdagend werk" eisen, en dat ze daar recht op hebben omdat ze "hoogbegaafd" zouden zijn, en dat ze al het andere werk mogen afwijzen.
De reden dat je een geld krijgt om te werken is dat veel werk uiteindelijk zinloos is en zeker niet uitdagend en dan heb je ook nog eens irritante collega's die te dom zijn om te poepen.

Osdorpertje | 04-01-17 | 13:10 | + 17 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken