Pijnlijk. Extra spitstreinen NS vaak vertraagd of rijden niet

Ellende
Ellende
Zit u op dit moment toevallig in een lekker volle spitstrein? Vertrok hij wel op tijd? Ook niet? Dat kan kloppen. Uit onderzoek van het Algemeen Dagblad en de site Treinreiziger.nl blijkt dat treinen die extra worden ingezet tijdens de spits om de grootste drukte op te vangen vaak met vertraging of zelfs helemaal niet rijden. Die treinen worden geschrapt als defecte treinen op een ander traject vervangen moeten worden. Op de trajecten waar deze spitstreinen worden ingezet, is de uitval hoger dan het gemiddelde van 1,9%. Topper is de trein op het traject Veenendaal - Breukelen dat sinds de nieuwe dienstregeling van 11 december vorig jaar een uitval kent van 11,5%. In gesprek met het AD rekent een woordvoerder voor dat de vaak geschrapte treinen per rit zo'n 250 reizigers vertegenwoordigen. 'Een uitval van 2 treinen per uur gedurende 2 spitsuren in de drukste richting dupeert dus zo'n 1000 reizigers.' Treinreiziger.nl bekeek van alle treinseries zowel de stiptheid als de uitvalcijfers. De mensen die vorig jaar vaak de trein van Amsterdam naar Enkhuizen pakten, verdienen de meeste meelij. Op dat traject viel 4,2% uit en van de treinen die wél reden, had een derde minstens 3 minuten vertraging. De NS heeft de doelstelling om op de drukste trajecten 'spoorboekloos' te gaan rijden. Dat wil zeggen: 6 intercity's en 6 sprinters per uur per richting. Dat plan moet -houd u vast- in 2028 zijn uitgevoerd. En dus blijft het voorlopig proppen en wachten geblazen tijdens de spits. Maar denk dan aan de prachtige woorden van NS-topman Roger van Boxtel: 'Je kunt nog altijd beter staan in de trein, dan in de file staan met je auto.'

Reaguursels

Inloggen

www.hiraganatimes.com/past-articles/so...
-
De NS kan een voorbeeld nemen aan de punktualiteit van Japanse treinen:
If a train arrives even one-minute later than scheduled, Japanese railway companies announce their apologies over the PA. Moreover, Shinkansen (bullet train) arrival and departure times are timed within 15 second periods.
-
Hoge snelheidstreinen in Japan worden geklokt op aankomt en vertrek binnen 15 seconden afwijking.

Raider Twix | 04-01-17 | 19:37 | + 1 -

Vogelbeest | 04-01-17 | 10:06 | + 7 -

Goh, en hoe doe je dat dan bij iedere spoorwegovergang? Stoplichten?

FW Ta-183 Huckebein | 04-01-17 | 17:25 | + 1 -

js58 | 04-01-17 | 14:10

Zeker... marketing is een management ding alsmede een commercieel ding als gevolg van dat management. Sommige organisatievormen zoals de NS moet je niet/nooit uit hun ambtenaren cultuur halen.

duitse herder | 04-01-17 | 17:05 | + 0 -

Waarom maken ze de treinen niet een stuk langer zodat er meer mensen worden vervoerd zonder te staan en ze dus ook geen extra treinen hoeven invoeren..? Of denk ik nou te simpel?

telelezer | 04-01-17 | 16:25 | + 0 -

Alsof de duvel er mee speelt..... Weer gedonder met de metro in Amsterdam

www.nu.nl/amsterdam/4374077/deel-metro...

NS zijn en blijven Neederlansche ambtenaeren. Kunnen alleen overweg met zich herhalende situaties. Iets nieuws is gevaarlijk en derhalve niet wenselijk.
duitse herder | 04-01-17 | 12:40 |

Moeten we de oorzaak niet zoeken in de vermarkting van ons OV? Méér geld vragen en steeds minder presteren en het opschuiven van de tijd van vertraging eer het tot het terugbetalen van het vervoerbewijs komt?

js58 | 04-01-17 | 14:10 | + 0 -

@Copycrauw. Het gaat in dit artikel over spitstreinen. Niet over de bereikbaarheid van Schiphol op incourante tijden. Overigens wordt Schiphol juist wereldwijd geroemd om haar goede bereikbaarheid. Als er een markt was voor bussen naar Schiphol, dan was het Flixbus, dat jij aanhaalde, daar allang ingesprongen. Maar, bedenk dan wel dat Flixbus naast minder frequent, langzamer, en zo mogelijk nog onbetrouwbaarder is dan NS. Maar wat denk je zelf? Dat het de concurrentie aankan naar Utrecht, Den Haag en Rotterdam (de steden die jij aanhaalde en die allemaal aangesloten zijn op het nachtnet van NS). Ook de Flixbus naar Antwerpen is geen redelijk alternatief voor de trein. Het aantal passagiers dat dagelijks die pauperroute naar Antwerpen neemt, ligt lager dan het aantal passagiers in 1 trein. Daarnaast lijk je niet te snappen dat Flixbus voor het binnenlands vervoer totaal is geflopt!

The_iron_boar | 04-01-17 | 12:56 | + 1 -

NS zijn en blijven Neederlansche ambtenaeren. Kunnen alleen overweg met zich herhalende situaties. Iets nieuws is gevaarlijk en derhalve niet wenselijk.

duitse herder | 04-01-17 | 12:40 | + -3 -

Dirk. | 04-01-17 | 12:11

Niemand lijkt hier het punt te snappen dat ik wil maken: betaalbaar en betrouwbaar vervoer vanuit de andere provincies of steden vanuit Nederland naar de luchthavens. De oplossing is buslijnen speciaal naar en van Schiphol. Lage kosten en betrouwbaar en de hele nacht inzetbaar. Op die manier lopen mensen die het wat minder hebben ook niet de kans om vluchten te missen omdat er weer bevroren bovenleidingen, brand in de schipholtunnel, aanrijdingen met personen of dieren, of andere reden voor uitvallende treinen zijn.

Ik weet zeker dat het opzetten van een dergelijke lijn heel succesvol zal zijn. Ik zie in het buitenland ook dat deze buslijnen van en naar het vliegveld zeer succesvol zijn en altijd vol zitten.

Copycrauw | 04-01-17 | 12:19 | + 0 -

Zeg NS, neem hier eens een voorbeeld aan:
english.jr-central.co.jp/about/punctua...

De Japanse Shinkansen treinen hebben een jaarlijkse gemiddelde vertraging van 0.9 minuten per operationele trein en dat is inclusief onvoorziene omstandigheden zoals het weer. Dat is 54 seconden. Per JAAR!!

Het kan dus wel. Kwestie van prioriteiten stellen.

Sunabalk | 04-01-17 | 12:12 | + 4 -

Copycrauw | 04-01-17 | 11:25
Toen ik soms de bus pakte richting middelbare school was het soms maar hopen dat ie op kwam dagen. Meestal kwam ie wel, maar soms viel ie gewoon uit. En in de spits was het standaard vertraging, omdat ie over de A2 moest komen. Ook bussen hebben vertraging, die zijn ook afhankelijk van verkeer. Maar tegenwoordig zijn er dan weer wel meer busbanen of mogen bussen over de spits-/vluchtstrook. En het is natuurlijk goedkoper dan de trein!

Maar als ik zo terugdenk aan de overvolle bus die haltes overslaat door drukte, begroet worden door een soms chagrijnige chauffeur, eveneens vrolijke forenzen/scholieren en misselijk worden door de plotselinge bochten, mis ik die reizen eigenlijk niet echt.

Dirk. | 04-01-17 | 12:11 | + 2 -

De Flixbus naar Antwerpen rijdt twee keer per dag! Dat is toch geen alternatief?

Biersmurf | 04-01-17 | 12:05

Ja hoor voor velen is dat zeker een alternatief. Anders zitten die bussen toch niet telkens vol?

Copycrauw | 04-01-17 | 12:08 | + 1 -

The_iron_boar | 04-01-17 | 11:43 | + 0 -

Ja, weet je wat een nachtje hotel kost? Vaak net zoveel als de hele vlucht. Ik reis voor werk regelmatig binnen Europa en NL is het enige land waar de bereikbaarheid van zijn (Mondiale!!!) vliegveld zo belabberd is. Verder ben je maar een warrig debater, je gaat van hot naar her en snapt eigenlijk helemaal het punt niet wat ik wil maken. Afijn, succes met het verdedigen van de NS.

Copycrauw | 04-01-17 | 12:07 | + 4 -

Copycrauw | 04-01-17 | 11:25 | + 2 -

De Flixbus naar Antwerpen rijdt twee keer per dag! Dat is toch geen alternatief?

Biersmurf | 04-01-17 | 12:05 | + -1 -

Om iets positiefs te noemen m.b.t. de NS: vorig jaar reed 75% van de elektrische treinen op groene stroom en dit jaar wordt dat 100%. Heb je natuurlijk niets aan in termen van vertraging en uitval, maar mag toch wel genoemd worden als iets positiefs.

Dirk. | 04-01-17 | 12:04 | + 2 -

@Copycrauw. Ik woon niet eens in de buurt van Amsterdam. Als ik een vroege vlucht moet halen, dan duik ik de avond ervoor een hotel in, in de buurt van Schiphol. In dit artikel gaat het over spitstreinen. Reizen naar Schiphol (waar dit artikel niet over gaat) om een vlucht te halen, schaar ik daar niet onder. Maar voor enkele grote steden hebben we ook nog het nachtnet (trein), waarmee Schiphol 's nachts bereikbaar is. In delen van Nederland is het nachtnet echter geschrapt, omdat de provincies er niet voor wilden betalen. Vaak willen ze dat ook niet voor bussen. Flixbus rijdt op veel trajecten met verlies. Dat verlies komt voor rekening van de busmaatschappijen die voor Flixbus rijden. Vooral op de binnenlandse diensten is, na de de start van Flixbus, veel geschrapt. Er werd toen aangekondigd dat binnen een jaar alle Nederlandse steden met meer dan 100.000 inwoners zouden zijn aangesloten op hun busnetwerk. Sinds de start is er, ondanks de lage tarieven, echter slechts geschrapt in de dienstregeling. Of denk jij dat een rit van Groningen naar Eindhoven met amper tien mensen aan boord, die elk 7 euro hebben neergetikt, wel uit kan?

The_iron_boar | 04-01-17 | 11:43 | + -1 -

2028... en nu al een sterk vermoeden dat het niet gehaald gaat worden.

Tsaaah | 04-01-17 | 11:40 | + 2 -

The_iron_boar | 04-01-17 | 10:37 | + 2 -

Jesus jij hebt echt je kop in je kont zitten en je denkt dat de hele wereld is als Amsterdam. Ooit wel eens een vlucht heel vroeg in de ochtend moeten halen? Dan moet je dus of de laatste trein nemen (en dus urenlang op het vliegveld doorbrengen voor niets) of je moet geluk hebben dat de eerste trein geen vertraging heeft (mij al diverse keren overkomen vanuit waar ik woon) en dan is het nog allemaal gehaast. Een bus heeft nagenoeg geen kans op vertragingen, zeker niet in de nacht en zeker niet omdat er niemand voor de BUS kan springen ivm zelfmoord. De bus is ook nog eens goedkoper (Flixbus brengt je bv naar Antwerpen voor €7, nou probeer dat maar eens met de trein) en dat het wat langer duurt neem ik wel voor lief, liever zekerheid en wat langer de tijd dan zo`n trein die ineens uit het niets stilstaat omdat er weer een of andere levensmoeie mongool de trein wilt doen.

Copycrauw | 04-01-17 | 11:25 | + 4 -

zijn jullie je er wel van bewust dat ze op het spoor met oude meuk rijden (oude treinen) op oude meuk rijden (oud en slecht onderhouden spoor) vanwege bemoeienissen uit den haag.?

v.b. de ov jaarkaart voor studenten zou verdwijnen. dat betekende voor ns heel veel minder reizigers. dan ga je geen extra materiaal aanschaffen.
wat doet den haag, ze schaffen het niet af, nee ze doen er op het laatste moment een extra studenten kaart bij voor mbo'ers. dat zijn 100 duizenden extra reizigers.
een nieuwe trein heb je niet 1 2 3 rijden.

verder is van boxtel idd een rare snuiter die daar niet thuishoort. ken verder geen enkel ander bedrijf met meer dan 80 directeuren.

zowel ns als prorail moeten weer samen onder 1 (staats)bedrijf worden gevestigd. weer kennis en kunde in huis halen. en die nep vervoerders van het spoornet af.

tw33k | 04-01-17 | 11:18 | + 1 -

@Diotima. Ik kan je snel wat voorrekenen. Er zijn minimaal 15.000-20.000 bussen nodig in de spits, die daarbuiten grotendeels stilstaan. Daarbij passen volstrekt onwerkbare dienstroosters voor chauffeurs. Momenteel is een trein met machinist en conducteur op de meeste trajecten eigenlijk al te duur. Tussen Utrecht en Amsterdam zullen in de spits per uur 256 bussen in beide richtingen rijden over een smalle rijstrook om het verlies aan capaciteit van slechts de intercity's op te vangen. Daarbij komen nog de sprinters. De aanname dat dit niet dagelijks tot volstrekt onwerkbare chaos gaat lijden, is belachelijk. Zelfs als zich geen ongelukken of pechgevallen voordoen, wordt het een bende. Bij een stremming omrijden via de snelweg is ook geen optie, omdat daar de boel zal dichtslibben.

The_iron_boar | 04-01-17 | 11:14 | + 2 -

Materiaaluitval komt vaak door technische problemen als gevolg van:
A.Teveel computerrsystemen aan boord van de trein zelf
B.Ouderdom en slecht onderhoud.

Gevalletje A is volgens mij de oorzaak op de genoemde verbinding Veenendaal - Breukelen (ze rijden daar met de 1 na nieuwste Sprinters , de SLT4 en SLT6).
Gevalletje B is de oorzaak op de lijn Amsterdam - Enkhuizen: de spitstreinen worden daar gereden met de eerste generatie dubbeldekkers die als de wiedeweerga van stal gehaald zijn toen de economie en dus de vervoersvraag aantrok.

Brulboei_61SB | 04-01-17 | 11:03 | + 0 -

Vogelbeest | 04-01-17 | 10:06 | + 1 -
Doe eens een studie naar de asfaltering en exploitatie van dat nieuwe ex-spoornetwerk. Als het slim is, ben ik voor. Anders blijft het kroegpraat.

Diotima | 04-01-17 | 10:58 | + 2 -

Rogier van Boxtel en blije burgers. That will be the day.

Yeohan | 04-01-17 | 10:39 | + 2 -

@Copycrauw. Denk je dat het economisch verstandig is om parallel aan de (als het werkt) goede spoorwegverbindingen een inferieure vorm van openbaar vervoer aan te bieden? Als er al treinen rijden, is er niemand die erover denkt om langer in een bus naar Utrecht, Rotterdam of Den Haag te gaan zitten. Er bestaat helemaal geen noodzaak voor die buslijnen. Op dit moment bestaat de reistijd vanaf Schiphol per trein naar de door jou genoemde bestemmingen respectievelijk 31, 28, en 26 minuten. Per bus zal het allemaal minimaal tweemaal zo lang duren. Waarom wil je dan zo nodig een bus hebben? Alleen voor de tijden waarop er een defect spoor is? Denk je ook dat de extra kosten voor busvervoer (waarvoor concessies per reiziger veel duurder zijn dan de trein) een einde aan de bodemloze put die het OV volgens jou is maken?

The_iron_boar | 04-01-17 | 10:37 | + 3 -

@Vogelbeest. Asfalteren van spoorwegen zorgt niet voor lagere kosten. Op een spoorlijn, past (vaak) nog geen weg van twee rijstroken. Een volle intercity vervoert vaak ruim 1600 mensen. Dat is hetzelfde als 32 bussen. Op veel trajecten rijden 4 intercity's in beide richtingen per uur. Dat betekent 128 bussen. Hoe wil je zoiets over een weg met twee rijstroken jagen, het in- en uitstappen op een station ordentelijk regelen, met een zelfde snelheid als de trein laten rijden en het ook nog eens goedkoper willen doen? Volstrekt belachelijk als je denkt dat dat kan.

The_iron_boar | 04-01-17 | 10:30 | + 11 -

The_iron_boar | 04-01-17 | 10:26

Ok, nu serieus: ik heb het over buslijnen die direct van Utrecht, Rotterdam, Den haag en andere grote steden rijden naar Schiphol.

Copycrauw | 04-01-17 | 10:30 | + 4 -

The_iron_boar | 04-01-17 | 10:26 | + 0 -

Oh sorry man, ik was even vergeten dat alleen het goddelijke bestaan in Amsterdam bestaat. Het spijt mij dat de mensen buiten deze goddelijke stad ook proberen bij het vliegveld te komen.

Copycrauw | 04-01-17 | 10:28 | + 7 -

@Copycrauw. Wat een onzin! Nooit van de populaire buslijn 197 gehoord? Die bus biedt vaak een betere verbinding met het echte centrum dan de trein. Daarnaast stikt het van de andere buslijnen, zoals 300, die de luchthaven met Amsterdam Sloterdijk en Haarlem verbindt.

The_iron_boar | 04-01-17 | 10:26 | + 1 -

Vogelbeest | 04-01-17 | 10:06 | + 2 -

Helemaal eens, ook zo bizar: er zijn maar liefst NUL buslijnen vanaf de grote steden naar Schiphol. In het buitenland overal buslijnen van en naar de vliegvelden maar in Nederland moet je het hebben van de trein (kun je niet op rekenen, vallen altijd uit als je ze nodig hebt), de taxi (€250 voor een ritje) of eigen vervoer (parkeren kost ook al snel €30 per dag). Dit terwijl je in bv Italie voor een paar euro een bus kunt nemen van en naar het vliegveld. Duurt langer dan de trein maar voor 1/3e van de prijs.
Ik ben helemaal voor buslijnen, ze zijn dan wel trager, maar ze geven meer zekerheid en zijn voordeliger. Ook kost het onderhoud van een weg veel minder dan dat van een trein of spoorlijn.

Copycrauw | 04-01-17 | 10:14 | + 0 -

Miljarden en miljarden door automobilisten opgebrachte belastinggelden mogen ze doodgewoon verbranden bij de NS, en dan nog werkt het niet.
En de automobilist die dat betaalt (groot deel van de auto-gerelateerde belastingen gaan naar het OV) mag in de file staan.
Asfalteer alsjeblieft dat hele spoornet en laat er bussen en vrachtwagens op rijden. Beter schaalbaar, flexibeler, minder uitval, en doordat je bussen en vrachtwagens gedeeltelijk van de "normale" wegen afhaalt verdwijnen de filles.
Einde bodemloze put NS, einde staatssteun, kosten automobilst omlaag, betrouwbaarheid voor de OV-reiziger neemt toe.
Win-win-win.

Vogelbeest | 04-01-17 | 10:06 | + 7 -

Telkens als je denkt dat het niet gekker kan weet NS zich tóch weer te overtreffen. En is het niet NS dan is het wel ProRail: het blijft huilen met de pet op, steeds maar weer. En á propos Roger van Boxtel: alles wat die man aanraakt verandert in stront, behalve zijn portemonnee.

Reinaert | 04-01-17 | 09:36 | + 13 -

Rijden zonder spoorboekje is enkel leuk voor de NS. Immers, denk eens aan geld terug bij ernstige vertraging. Dat vervalt als je rijdt zonder spoorboekje want hoe weet je dan of een trein echt langer dan een half uur vertraging heeft?

Daarnaast, het werkt pas als treinen niet meer op elkaar wachten en ook niet meer elkaar behoeven te kruisen bij wissels.Het klinkt gek maar vliegtuigen kunnen ook niet meer zonder 'vliegboekje'

js58 | 04-01-17 | 09:32 | + 5 -

Proficiat. Nederland is wellicht ook het enige land ter wereld waar een aantal treinen rijden zonder WC.
Treinen mét WC in Bangladesh sinds 1862.

Nonkel Frituur | 04-01-17 | 09:31 | + 16 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken