Snapchat: Wij zijn het nieuwe Facebook

Echt waar!
Echt waar!
Snap, het moederbedrijf achter Snapchat, wil volgend jaar naar de beurs. Zoals gebruikelijk bij een beursgang zijn er bankiers, communicatieprofessionals en andere betrokkenen die informatie over het supergeheime proces naar de media lekken. Vandaag mag The Wall Street Journal opschrijven hoe Snap zich tijdens de roadshow, het rondje langs potentiële investeerders, zal presenteren. Kort antwoord: als het nieuwe Facebook, met een vleugje Apple. En vooral niet als het op de beurs wegkwijnende Twitter. Langer antwoord. 'The pitch is designed to convince investors that the young company can evolve from a messaging platform into a content and media powerhouse that could one day eclipse its hoped-for $20 billion to $25 billion IPO valuation.' Snap moet dus veel meer worden dan een app waar mensen zelfdestructieve selfies met konijnenoren kunnen sturen. CEO Evan Spiegel zal tijdens de roadshow overal op de kansel klimmen. De bankiers willen hem als een visionair neerzetten. Als de Steve Jobs 2.0 die de wensen van zijn generatiegenoten begrijpt (bijvoorbeeld het versturen van selfies met digitale konijnenoren). Verder gaat er gepocht worden over het aantal actieve gebruikers (150 miljoen gebruiken de app dagelijks), de tijd die gemiddeld op de app besteed wordt en de woonplaats van de gebruikers (lucratieve gebieden VS, Canada en Europa). Dit verhaal moet ervoor zorgen dat Snap op zo'n $25 miljard gewaardeerd wordt, wat naar schatting 26,7 keer de verwachte advertentie-omzet over 2017 is. Deze verhouding tussen advertentie-omzet en beurswaarde is een stuk hoger dan die van Facebook (19,4) en Twitter (13) tijdens hun beursgang. Maar goed, dan moeten die potentiële investeerders wel geloven in de genialiteit van Spiegels plannen. Want voorlopig lijkt Snapchat in een bepaald opzicht meer op het gevreesde Twitter dan op Apple en Facebook. Namelijk in het aantal winstgevende jaren. Precies nul.

Reaguursels

Inloggen

Overheden willen alles weten om je maar voor iedere cent te kunnen belasten die er rond stroomt van en naar je toe. Facebook heeft een enorme macht aan informatie beschikbaar en heeft daarmee zeer veel dominantie. Is en blijft dit vertrouwelijk? Als snap- chat met een module komt die in een ander jasje privacy op een verhoogd niveau kan garanderen dan gaan ze het wel degelijk maken. Uiteraard moet er kapitaal worden opgehaald, de vraag is wat gaat ermee gebeuren? Interessant om dit te volgen, ik denk dan aan wat valt er nog meer te snappen? Het lijkt mij veiliger data te vernietigen dan openbaar te sourcen.

Boompjeoud | 31-12-16 | 18:26 | + 0 -

@Admiraal Balthasar | 30-12-16 | 13:13 | + 0 -
Jaja. En men gebruikt nog steeds WhatsApp en Instagram, onderdeel van het Facebook-imperium. Tot slot dus nu ook Snapchat waar je nog meer intiemere momenten deelt. Hoezo privacy wanneer de ontvanger onopgemerkt een schermopname maakt? Nee, privacy is geen issue. Leuke plaatjes (en overzichtelijk en gelikt uiterlijk), maar geen reclame, je netwerk, behalve je baas en niet het idee hebben dat je berichten worden weggecensureerd en dan heb je een succesformule, toch?

Jostifiel | 30-12-16 | 21:46 | + 0 -

Osdorpertje | 30-12-16 | 10:21 |

Hahahaha! En dan aangeprezen door Geert Schaaij van Beursgenoten!

Basil Fawlty | 30-12-16 | 18:27 | + 2 -

@Admiraal Balthasar | 30-12-16 | 13:13
-----------------------------------------------------------
Dat van die chatbox bij TMF kan kloppen. Als zodra Slavina daar een betaalde stageplek kreeg stortte het platform in elkaar.
En sindsdien is die rode lijn in haar carrièrepad bijna absurdistisch horizontaal blijven door lopen, gelijk de hartmonitor van een overledene.
Maar hey, ik wijk weer af van het onderwerp. excuus.. vrijmibo tijd, proost allen!!

loze stijl | 30-12-16 | 16:49 | + 1 -

@sinar2 & @voldemort

Ja, geheel eens. Dat is ook de reden dat ik twijfel aan Facebook. Ze hebben echter voldoende kapitaal voor aankopen zoals Whatsapp, Instagram etc. Met de data van Facebook is iedere aankoop meer waard na integratie. Maarja, ik twijfel alsnog of ze tegen een acceptabele prijs grote platformen kunnen blijven kopen.

argumentumadpopulum | 30-12-16 | 14:01 | + 1 -

Facebook komt regelmatig negatief in het nieuws, vrijwel altijd privacygerelateerd. Ook zijn mensen steeds bewuster met hun privacy op het internet. En het nieuwe is eraf. Ik ken ook niemand meer die nog op IRC zit, chatboxt á la TMF of z'n webcam gebruikt om met onbekenden te cammen.

Admiraal Balthasar | 30-12-16 | 13:13 | + 1 -

@argumentumadpopulum | 30-12-16 | 11:10
Facebook zelf is tanende, alleen door de regelmatige aankoop van anderen overleven ze.

sinar2 | 30-12-16 | 11:42 | + 8 -

@argumentumadpopulum | 30-12-16 | 11:10
Veel mensen zijn ook wel weer klaar met Facebook.

voldemort | 30-12-16 | 11:35 | + 13 -

@Spaanse Peetvader

Nou, Facebook is toch geen duidelijke luchtbel? Voor de toekomstige winstgevendheid steek ik mijn handen ook niet in het vuur, maar een bedrijf als Facebook verdient wel knaken en laat veel groei zien. Het advertentiesysteem en bereik zijn goud waard. Om dezelfde reden heb ik sinds jaar en dag aandelen Google. Bij Facebook durfde ik het bij de beursgang niet aan omdat zelfs de middenlange termijn lastig te voorspellen is... maar voorlopig bewijzen ze mijn ongelijk.

Met de juiste aankopen (aankopen zoals Instagram e.d.) kan Facebook ervoor zorgen dat ze hun bereik garanderen. Dat kunnen ze vervolgens blijven verzilveren met ongekende targeting-mogelijkheden.

Bij Snapchat daarentegen ga ik ervan uit dat ze op termijn worden opgekocht. Het lijkt me sterk dat we hier met de nieuwe Facebook te maken maken.

argumentumadpopulum | 30-12-16 | 11:10 | + 2 -

sinar2 | 30-12-16 | 10:17
Die bedrijfsactiviteit is er puur als salespitch voor de investeerders die de directie rijk moeten maken.

frank87 | 30-12-16 | 11:01 | + 6 -

Er moet wil iets voor langere termijn succesvol blijven een product tegenover staan die iets tastbaars vertegenwoordigd of een bestaand product sneller/beter/mooier maakt, in het laatste geval duidelijk iets flink toevoegd aan het bestaande.
Snapchat, twitter, fecesbook zijn allemaal gebaseerd op emoties, en emoties zijn het fundament van een luchtbel.
Sommige luchtbellen spatten meteen uiteen en anderen worden eerst heel groot, maar klappen des te harder.

Spaanse Peetvader | 30-12-16 | 10:37 | + 12 -

Ik geloof pas dat ze 25 miljard waard zijn als ze bij Harry Mens zijn geweest.

Osdorpertje | 30-12-16 | 10:21 | + 44 -

@frank87 | 30-12-16 | 10:10
Niets produceren behalve dan als platform dienen voor andere bedrijven om reclame op te maken.
En daarom gaan dit soort bedrijven na verloop van tijd weer weg want dan komt er weer een ander bedrijf dat hetzelfde doet.

sinar2 | 30-12-16 | 10:17 | + 19 -

Maar met de beursgang maakt het bedrijf toch winst voor de oprichters?
Een bedrijf dat iets produceert is zo 20e-eeuws...

frank87 | 30-12-16 | 10:10 | + 17 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken