Dit is waarom u goed moet oppassen bij oversluiten verzekeringen

Huis in fik
Huis in fik
Zorgplicht, u kent de term. Hiermee wordt (vaak) bedoeld dat een bank of een andere financiële instelling uiterst zorgvuldig dient om te gaan met de belangen van klanten. Dat dat niet altijd goed gaat weten we en als een bepaalde instelling aantoonbaar in gebreke blijft, volgt er soms straf. En dat kan soms best oplopen ook, zoals accountants van Deloitte, KPMG, PwC en EY eerder dit jaar merkten. Maar waar begint de zorgplicht en waar houdt die op? Dat is een vraag waar Kifid zich vaak over buigt. Het met zichzelf worstelende maar recentelijk door minister Dijsselbloem geprezen klachteninstituut voor de financiële sector heeft nu gekeken naar de zorgplicht van de ABN Amro omtrent een (sluiting en opzegging) van een opstalverzekering van een klant. Waar gaat de uitspraak over? Een al bestaande klant van de bank wil een nieuwe inboedel- en opstalverzekering sluiten bij ABN Amro. Zijn verzekeringen lopen op dat moment bij Allianz via een tussenpersoon. ABN regelt vervolgens de opzegging, maar kort daarna besluit de klant de verzekeringen bij ABN Amro weer stop te zetten. Dat doet een adviseur van de bank vervolgens. Gevolg: de nieuwe inboedelverzekering is niet ingegaan, maar de oude is wel opgezegd. De tussenpersoon stuurt de klant na het ontvangen van de opzegging van ABN een bevestiging en spreekt daarna met de klant thuis over een nieuw voorstel. Na een week mailt de klant daarover met de vraag: ‘wat moet ik nu nog doen?' waarop de tussenpersoon antwoordt: 'Zie nog even mijn mail van 22 november, daarin staat even welke zaken je dient uit te zoeken en eventueel voor de waterschade dient in te vullen. Dan kan ik daar verder mee aan de slag.' En dan breekt er brand uit bij de klant met een schade van €40.000. En geen verzekering die het vergoedt.

Daarop stapt de klant naar Kifid met een vordering voor zowel de tussenpersoon als de ABN Amro. De tussenpersoon had namelijk de ‘Wat moet ik nu nog doen?’-vraag moeten interpreteren als een aanvaarding van het voorstel. De klant verwijt de ABN vervolgens dat het na het stopzetten van de nieuwe polissen ook de eerdere opzegging had moeten terugdraaien. Daarnaast zegt de klant dat ABN hem ook niet gewezen had op het risico van een gat in de dekking. Tenslotte droeg de klant wel nog premies af aan Allianz voor de niet-opgezegde opstalverzekering. Waarom die nooit is opgezegd is verder een raadsel. Hier zegt Kifid slechts over: 'Er is geen logische verklaring waarom de opstalverzekering wel is doorgelopen en de inboedelverzekering niet.' Hierdoor merkte de klant niet op dat geen premies afdroeg voor een inboedelverzekering. Goed, mag u nu raden wat de geschillencommissie van Kifid hier van vindt.

De commissie wijst alle vorderingen af (pdf). De zorgplicht van de bank 'strekt zich niet uit tot de verzekeringsportefeuille van de klant', aldus Kifid. 'Ook niet indien de Bank bij haar advisering heeft getracht Consument zijn inboedel- en opstalverzekering bij ABN AMRO Verzekeringen te doen onderbrengen.' Waarom niet? Omdat de klant een tussenpersoon had en de bank alleen fungeerde als de financieel adviseur, had klant beter moeten weten. En treft de tussenpersoon dan nog blaam? Ook niet! Want: 'Het lag niet op de weg van de tussenpersoon om na ontvangst van het opzegkaartje van een andere tussenpersoon, Consument actief te benaderen en hem voor de gevolgen van de opzegging van de inboedelverzekering te waarschuwen.' Lang verhaal kort: als u er zelf een puinhoop van maakt, moet u het zelf ook opruimen. Of nog beter: zorg ervoor dat u nooit afhankelijk bent van de zorgplicht van een bank of anderszins. En laat staan van de geschillencommissie van Kifid.
(via Amweb)

Reaguursels

Inloggen

"Tussenpersonen" zijn er alleen maar om zichzelf een dienst te doen. Nooit mee in zee gaan, maar doe direct zaken, dat is goedkoper.

watergeus | 23-12-16 | 10:04 | + 0 -

Het probleem is de verwachtingen die je hebt in zowel tussenpersoon als verzekeraar.
Ik kan er hele verhalen over houden, maar onder de streep... op het moment dat het ingewikkeld wordt of dat je meent een keer geld te moeten krijgen ipv afdragen, ben je zelf projectleider in een ondoorzichtig woud van lastige regeltjes en interpretatieverschillen.

Rommelende Onderbuik | 23-12-16 | 09:30 | + 1 -

Er bestaat een ouderwetsch-Nederlands spreekwoord, dat luidt: "nooit je oude schoenen weggooien voordat je nieuwe hebt". Geldt óók - sterker nog, vooral - voor verzekeringen. En ja, er bestaat - hoewel mondjesmaat, helaas - toch nog steeds zoiets als 'Eigen Verantwoordelijkheid', hoeveel adviseurs en/of tussenpersonen je ook inschakelt.

Ik pleit hierbij opnieuw voor een vak "Algemene maatschappelijke vaardigheden" in de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Niet omdat de gemiddelde reaguurder alhier dat nodig zal hebben, maar uit de praktijk blijkt toch dat er gewoon té veel mensen zijn die een gebrek aan inzicht lijken te hebben m.b.t. de achterliggende gedachte bij bijvoorbeeld bovengenoemd spreekwoord, alsook bij aanverwante, zoals "een gewaarschuwd mens telt voor twee", "gratis geld bestaat niet", en "als het te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het ook niet waar". Als schuldhulpverlener/bewindvoerder-in-opleiding vrees ik dat ik weet waar ik het hierbij over heb.

@Reinaert | 22-12-16 | 17:50 |
Ja, en daarom is het dus altijd belangrijk om polissen, voorwaarden, contracten enzovoorts Heel. Erg. Goed. door/na te lezen. En om meteen aan de bel te trekken als er iets niet klopt, of zelfs maar lijkt niet te kloppen. Gelukkig ben je er toch op tijd achter gekomen! :-)

EefjeWentelteefje | 22-12-16 | 23:41 | + 0 -

De adviseur van de bank, dat is de laatste, als die geen opdracht heeft gehad een nieuwe polis af te sluiten (bij een concurrent dan denk ik) dan gaat ie vrij uit.
Hij zal dus wel vrij uit gaan.

De klant is een sukkel, je zegt niet twee keer een polis (twee opeenvolgende polissen eigenlijk) op. Dat is vragen om geen dekking. Dat betekent bijna met zekerheid dat iedereen in de war raakt, of dat er iets mis gaat.
Gefeliciteerd klant, dat is gebeurt.

Raider Twix | 22-12-16 | 19:51 | + 4 -

" Lang verhaal kort: als u er zelf een puinhoop van maakt, moet u het zelf ook opruimen"

Idd lang verhaal voor een open deur...

goldsammy | 22-12-16 | 19:00 | + -1 -

De gemiddelde polis is voor de modale verzekerde natuurlijk niet écht leesbaar. Daar begint het gedonder al, de verzekerde denkt dat het wel goed zit zolang 'ie braaf z'n premie betaalt. Ome Reintje heeft het zelf een jaar of drie geleden mee mogen maken: verhuisd binnen dezelfde straat en binnen dezelfde postcode. Keurig netjes doorgegeven aan de verzekeraar, hetgeen ook schriftelijk bevestigd werd. En wat schetst mijn verbazing bij de eerstvolgende polisverlenging? Keurig geadresseerd op het nieuwe adres, alleen het verzekerde object bleek .... het oude adres.

Het heeft wat voeten in de aarde gehad om dat glad te strijken, maar het is gelukt. Blijft over de vraag: had ik het kunnen zien? Achteraf: ja, ik had het kunnen zien. Maar wie vol verhuizingsstress zit leest dingen nog al eens diagonaal want wel 'wat beters te doen', en da's dus niet verstandig.

Onder de streep: ik heb niet goed gelezen, de verzekeraar heeft óók een fout gemaakt. Gelukkig is er niets voorgevallen, maar een bak ellende zit dus in een klein hoekje.

Reinaert | 22-12-16 | 17:50 | + 24 -

Het soort eencelligen uit dit verhaal is de reden dat ons land naar de Filistijnen gaat.
Nooit zelf verantwoordelijkheid nemen..... Altijd iemand anders de schuld geven van jouw misère.

Als je te stom bent om te snappen dat een verzekering niet meer uitkeert nadat deze is opgezegd zou ook niet meer mogen stemmen

Majoor Pikindewind | 22-12-16 | 17:27 | + 7 -

Magnum Force | 22-12-16 | 16:09

Hondsbrutaal dat hij hiermee naar Kifid stapt.

js58 | 22-12-16 | 16:34 | + 10 -

@Magnum Force | 22-12-16 | 16:09 |
Aan de andere kant is het ook zo dat wanhopige mensen tot rare dingen in staat zijn. Ik vind het prima dat de bankiers zich nu eindelijk eens een keer betrouwbaar moeten gedragen en niet meer wegkomen met alleen een "betrouwbaar voorkomen".

Tel Aziaat | 22-12-16 | 16:20 | + 11 -

Ik word weer zó ontzettend moe van dat gezeik over zorgplicht. Als je meerderjarig bent word je geacht voor jezelf te kunnen zorgen. Dat betekent onder andere dat je begrijpt dat water nat is, je auto niet rijdt zonder benzine, je huis lekt als er geen dak op zit, een hypotheek geld kost en je verzekering niet meer betaalt nadat je deze hebt opgezegd. Je moet dus gewoon zo nu en dan even opletten, zelfs als één of andere zorgplichtige je handje vast houdt. Moeilijk hè?

Sommige mensen worden gewoon nooit volwassen. Daartegen helpt geen moedertje lief of zorgplicht.

Magnum Force | 22-12-16 | 16:09 | + 53 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken