Onzekere millennials worden genept door software

Mooi
Mooi
Marketeers en HR-leute zijn er dol op. Millennials. De (al dan niet fictieve) jengelgeneratie die is opgegroeid met de weelde van het internet. Dat hypermoderne internet biedt altijd directe bevrediging van wensen. Hierdoor is de millennial even ongeduldig als een horde pubermeisjes voor een nieuw te openen Primarkwinkel. En wat doe je met ongeduld? Kinderen die vragen worden overgeslagen, maar dat geldt niet voor millennials. Die moet je juist extra vertroetelen. Op de werkvloer betekent dit het vervangen van het jaarlijkse beoordelingsgesprek door een continuous performance review. Want, zo wil de wijsheid in managementland, de millennial is gewend om doorlopend feedback te krijgen en te geven. Doen ze op Facebook, Twitter, IENS, Hostelworld en Glassdoor ook. En die hippe jongens en meisjes doen het niet voor minder. Nee, deze kritische netwerkgeneratie heeft niets met hiërarchische verhoudingen. Vroegere generaties vonden het prima om eenmaal per jaar slaafs en dociel aan te horen wat ze fout deden en wat er het komende jaar van hen verwacht wordt. Even luisteren, salarisverhoging incasseren en klaar. Zo niet de hedendaagse medewerker voor wie zelfontwikkeling belangrijker schijnt te zijn dan salaris (is onzin, weten we). Dit weekdier wil de hele tijd met zijn manager in conclaaf over zijn prestaties en toekomst. Lekker persoonlijk. Ja, maar dat kost toch heel veel tijd? Nee, zeggen een hoop grote bedrijven die het jaarlijkse beoordelingsmoment hebben afgeschaft. NEE, schreeuwen slimme softwareboeren (HR-tech in millennialspeak). Die maken gepersonaliseerde feedbacktools geinige software en apps waarmee een hele generatie wordt zoetgehouden. Niet zo persoonlijk als een gesprek, wel makkelijk. Lekker via de app projecten inchecken, 360-gradenfeedback aanvragen en de kwaliteiten van collega’s beoordelen. Wat is er mis met elkaar scherp houden? Niets, natuurlijk. Of wacht. Toch wel. Deze nattezakdoekgeneratie kan niet zo goed tegen harde kritiek. En dat heeft HR-softwarehut Zugata goed begrepen. Hun ratingsysteem richt zich op positieve feedback. Dus het werk van uw collega kunt u niet afdoen met 'rubbish' of 'poor'. Dat heet dan 'getting there'. Wat een prachtig optimisme in de donkere dagen voor kerst!

Reaguursels

Inloggen

niemand specifiek | 21-12-16 | 10:21 | + 2 -
helemaal mee eens: zeg het gvd gewoon op een normale manier als er eens iets fout is gegaan ipv dat eeuwige geleuter van psychologen die hun eigen baantje veiligstellen door te beweren: 'je *moet* mij gebruiken als tussenpersoon anders zijn die kwetsbare werkstudentjes meteen van slag'.
Met als resultaat dat er een heleboel verloren gaat in de vertaling van baas-nerd naar psycholoog naar werk-nerd en de productiviteit omlaag dondert.

Als millenials de reputatie hebben van 'watje in een safe space' is dat volgens mij vooral omdat ze door werkbeluste pedagogen is aangepraat 'jij kan niks zonder dat ik je handje vasthoudt'. Zie je dus vooral bij tweeverdien-kindjes die voltijds in de creche werden gedumpt en kindjes wier moeder lichte munchausen-by-proxy had (het nageslacht moet perse een psychische ziekte hebben): oftewel vooral in de USA.

******** | 22-12-16 | 02:04 | + 0 -

Wanneer wordt het management nu eindelijk eens geautomatiseerd?
Eindeloos iedere keer op hetzelfde hameren is iets waar computers nu al jaren heel erg goed in zijn. En als het management wil gaan "ondernemen" gaan ze meestal Russisch roulette spelen met het bedrijf.

Kortom: volgens mij is het veel rustiger als het bedrijf door computers geleid wordt in plaats van managers die op willen scheppen op de golfbaan. En innovatie kun je vast ook wel ruimte geven in een computerprogramma dat net zo min weet waar je mee bezig bent, als de gemiddelde manager.

frank87 | 22-12-16 | 00:26 | + 0 -

@goldsammy | 21-12-16:

Mwoehahahahaha!

Ik heb ruim dertig jaar werkervaring, en ben in al die tijd vier maanden werkeloos geweest.Geen ervaring? Try again!

Reinaert | 21-12-16 | 21:00 | + 1 -

Mede daarom ben ik ook voorstander van job rotation: binnen de zelfde organisatie met enige regelmaat een andere functie bezetten zodat je niet te veel vastgeroest raakt binnen die functie, want hoe langer je een functie uitoefent, hoe meer je op de automatische piloot werkt en nonchalance ligt dan al snel op de loer. En nonchalance is een killer!
.
Noemen ze geen nonchalance, Reinaert, maar noemen ze ERVARING !

Blijkbaar ben je nog niet zover, geeft niet, komt wel met de jaren... :-))

goldsammy | 21-12-16 | 19:30 | + 1 -

Meer een uitvinding voor managers,
dat kudtvolk wat je doorgaans meer voor de voeten loopt dan dat ze iets bijdragen,
hebben zo ook weer wat te doen,
lijkt het alsof ze een bijdrage kunnen leveren, sheetje maken, cijfertjes rondschuiven etc.

vander F | 21-12-16 | 17:45 | + 2 -

qz.com/865594/companies-are-automating...
-
"Zugata, which is used at more than 500 firms including the ride-hailing company Lyft, analyzes employee communication on project-management platforms, emails, and chat apps like Slack to figure out who works closely together so that it can coordinate weekly peer reviews. Coworkers then evaluate each other by flipping through a virtual flash-card deck and rating their colleagues on a series of skills (options include “rocking it” or “getting there”)."
-
Zo 1984 ... overal in grasduinen voor een "wekelijkse beoordeling".
Wel mooi: rocking it: vertaald: schommelen, naja, je bent er nog mee bezig dus. En: getting there: je bent zowaar op weg naar het doel, maar je bent er nog niet.
-
Prietpraat voor: target niet gehaald. Dus een min.

Raider Twix | 21-12-16 | 17:10 | + 1 -

Dus.. een nieuwsberichtje over hoe tegenwoordig "continuous feedback" geprefereerd wordt boven een jaarlijks gesprekje? Da's geen nieuws.
Dat een "Zugata" zich dan richt op positieve feedback (tussen collegas) meer dan op negatieve feedback, da's geen verassing, da's bewezen effectiever.
Dan nog even lachen om "rocking it" en "getting there".
En dan nog meer dan twintig regels zeuren op en over millenials, met totaal irrelevante termen als "snowflake" en "weekdier" van een zure meneer Jansen. Wat zouden de onzekere millenials meneer Jansen aangedaan hebben dat ie zo bitter is? Of verward ie de lezers hier met een andere publiek?

cabbit | 21-12-16 | 16:04 | + 3 -

tl:dr als een echte millenial

Upperclasser | 21-12-16 | 14:38 | + 4 -

@ Rätselhaft | 20-12-16 | 23:09
Die zesjescultuur is het direkt gevolg van het in de jaren 60 en 70 ingevoerde 'vrije' onderwijs
waar falers niet bijgestuurd werden want als ze maar 'creatief bezig waren' dan was het allemaal dolletjes
Een Recipe for Disaster heet zoiets in de [Engelse] volksmond dan

Tobi | 21-12-16 | 14:33 | + 3 -

"Nee, deze kritische netwerkgeneratie heeft niets met hiërarchische verhoudingen."

Whoehahahahaha, wacht maar tot zij kennis hebben gemaakt met Jetta Klijnsma (PvdA). Die zweepslaagt hiërarchische verhoudingen er gewoon in.

ProAsfalt | 21-12-16 | 14:05 | + 1 -

waar ik het meeste tegen aan loop als 'millenial' is mensen die mij wegzetten als millenial,
niemand specifiek | 21-12-16 | 10:21

Jezelf millenial noemen en dan klagen dat anderen je millenial noemen.
Daar MOET je wel millenial voor zijn gok ik...

happen naar de baas | 21-12-16 | 13:31 | + 1 -

Zo komen we natuurlijk nooit af van al die nutteloze managers. In plaats van continue barrières opwerpen zouden ze een beter de productieven faciliteren. Zolang ze dat niet doen hebben ze geen toegevoegde waarde en kan je beter zonder.

watergeus | 21-12-16 | 11:57 | + 6 -

niemand specifiek | 21-12-16 | 10:21 | + 1 -

TL ;DR gebruiken in je proza en alsnog van mening zijn dat er geen enkele gelijkenis te trekken is met jou als persoonmet het concept millennial. Als je interne spiegel inderdaad zo matjes is dan is een hogere feedback frequentie inderdaad wenselijk.

Dude heb je eten | 21-12-16 | 11:50 | + 2 -

Verbaasd met een D, dat moet gezecht.

piprecies | 21-12-16 | 11:02 | + 1 -

niemand specifiek | 21-12-16 | 10:21 | + 0 -

ik schrik van je schrijfstijl.
En dat je zelf TL;DR gebruikt in je TL stuk verbaasd me ook.

piprecies | 21-12-16 | 11:01 | + 0 -

niemand specifiek | 21-12-16 | 10:21 | + -1 -

Interessant man dat je zoveel over jezelf weet te vertellen, echt boeiend!

Copycrauw | 21-12-16 | 10:44 | + 7 -

Ik ga er even van uit dat Millennials tegenwoordig een leeftijdsgroep is IPV een doelgroep want een hoop mensen van mijn generatie zijn te verschillend om onder 1 paraplu te stoppen en als ik het geschetste beeld van Millenials mag geloven heb ik of heel veel geluk dat ik deze stereotypes niet tegenkom of is deze groep verreweg van zo groot als dat onderzoeken doen denken

"Op de werkvloer betekent dit het vervangen van het jaarlijkse beoordelingsgesprek door een continuous performance review. Want, zo wil de wijsheid in managementland, de millennial is gewend om doorlopend feedback te krijgen en te geven. Doen ze op Facebook, Twitter, IENS, Hostelworld en Glassdoor ook. En die hippe jongens en meisjes doen het niet voor minder."
Heb zelf nooit iets met social media gedaan (dan ben ik hier wel een uitzondering in onder leeftijdsgenoten), vrienden hebben ooit een facebook account voor mij aangemaakt, ooit gebruikt om in het buitenland in contact te blijven met mensen, daarna nooit meer aangeraakt. Twitter ook nog nooit, IENS, hostelworld en Glassdoor ken ik niet eens, ik kan me wel vinden in het 'continuous review', liever hoor ik als ik iets fout doe meteen wanneer ik het doe zodat ik mijzelf meteen kan corrigeren ipv eerst nog 5 maanden alles kut te lopen doen om aan het einde van die 5 maanden te horen te moeten krijgen dat ik het 5 maanden kut heb gedaan.

"Dit weekdier wil de hele tijd met zijn manager in conclaaf over zijn prestaties en toekomst."
Godverdommelievernietneedankje

"Ja, maar dat kost toch heel veel tijd? Nee, zeggen een hoop grote bedrijven die het jaarlijkse beoordelingsmoment hebben afgeschaft. NEE, schreeuwen slimme softwareboeren (HR-tech in millennialspeak). Die maken gepersonaliseerde feedbacktools geinige software en apps waarmee een hele generatie wordt zoetgehouden. Niet zo persoonlijk als een gesprek, wel makkelijk."
Kan ik me niet echt in vinden, ik heb al genoeg drek op m'n telefoon, automatisering? ja hoor prima, werken in de cloud? fantastisch, maar niet via tablets, apps of telefoons. Geef mij AUB een muis en toetsenbord onder m'n klauwen

"Wat is er mis met elkaar scherp houden? Niets, natuurlijk. Of wacht. Toch wel. Deze nattezakdoekgeneratie kan niet zo goed tegen harde kritiek. En dat heeft HR-softwarehut Zugata goed begrepen. Hun ratingsysteem richt zich op positieve feedback. Dus het werk van uw collega kunt u niet afdoen met 'rubbish' of 'poor'. Dat heet dan 'getting there'. Wat een prachtig optimisme in de donkere dagen voor kerst!"

Hoe harder hoe beter, op basis hoe hard iets wordt gezecht baseer ik op hoe erg het speelt, heb ooit een keer bijna een fallout gehad omdat hij heel poeslievend positieve dingen zij en vervolgens een week later boos op me was omdat ik op basis van dat gesprek niets anders had gedaan, 'getting there' betekend voor mij 'blijf gaan zoals die gaat', is uiteindelijk wel weer goed gekomen met de afspraak van 'als iets je dwars zit zeg het gewoon en geen sugarcoating'

TL;DR waar ik het meeste tegen aan loop als 'millenial' is mensen die mij wegzetten als millenial, ik wil gewoon met rust gelaten worden door onderzoeken, wil je weten hoe ik ben? maak een babbel met me bij 't koffie apparaat of de lunch, ik ken meer leeftijdsgenoten die net zo denken als niet.

Het geschetste beeld van millenials bestaat vast wel alleen is deze groep zo klein dat je net zo goed geld kan verbranden IPV onderzoeken houden, heeft hetzelfde resultaat (in mijn mening)

niemand specifiek | 21-12-16 | 10:21 | + 2 -

Yeohan | 21-12-16 | 07:50 |

Voor de overige talen is er natuurlijk een app. :) :) ;)

Basil Fawlty | 21-12-16 | 09:46 | + 3 -

Ze hebben wel een knotje. En kunnen in 18 talen een glutenvrije duurzame rechstdraaiende machiatto bestellen. Ik had er laatst weer een aan mn bureau. Daar droop de onzekerheid vanaf. Losers.

Yeohan | 21-12-16 | 07:50 | + 9 -

Zijn er millennials die serieus nog willen werken of zijn het net als de ouderen gewoon slaven van de maatschappij?

Stonecity | 21-12-16 | 07:45 | + 5 -

Het gros van de schoolverlaters is volledig ongeschikt, op wat boerenzonen en -dochters na.
En het ergste is dat je ze niet op weg kan helpen door ze gewoon de waarheid te zeggen. Discussies mogen hard gevoerd worden, maar de snowflakes kunnen daar niet mee omgaan.

Pimp my Voortuin | 21-12-16 | 07:39 | + 4 -

Ik versta onder weekdieren ondermeer vrouwlijke mosselen en transgender hermafrodietische slakken.
Bijna net het soort ras (voor uitleg "ras" verwijs ik u door naar het O.M)als den hedendaagse rubberen stoeptegel millenials dus.

steekmug | 21-12-16 | 06:16 | + 5 -

@Szymon | 20-12-16 | 21:35:

Jonge medewerkers zijn niet zo zeer incompetent, ze zijn vooral bang om iets verkeerd te doen (en die angst mag je ook als een vorm van incompetentie zien, maar zolang dat tijdelijk is dan is het eigenlijk heel normaal: niemand wil in z'n eerste twee maanden keihard op z'n kokosnoot gaan).

Je moet als jongeling niet bang zijn af en toe te blunderen. En je moet zéker niet proberen je blunders te verbloemen of op anderen af te wentelen (dan wreekt zich gegarandeerd, die anderen zijn ook niet gek). Ik heb als bloody beginner fouten gemaakt, ondertussen zijn we dertig jaar verder en ik maak nog steeds wel eens een fout, al komt dat niet meer zo vaak voor. Schaam ik me daar voor? Nee. Al neem ik het wel in m'n achterhoofd mee: het is een continu leerproces, en van fouten kun je héél veel leren.

Mede daarom ben ik ook voorstander van job rotation: binnen de zelfde organisatie met enige regelmaat een andere functie bezetten zodat je niet te veel vastgeroest raakt binnen die functie, want hoe langer je een functie uitoefent, hoe meer je op de automatische piloot werkt en nonchalance ligt dan al snel op de loer. En nonchalance is een killer!

Reinaert | 21-12-16 | 01:38 | + 3 -

Al dit gezeur komt van mensen die niet naar de wereld om zich heen kijken voordat ze die willen veranderen. En het ergste is dat ze dan volgelingen krijgen die roepen dat iedereen het fout doet.

frank87 | 21-12-16 | 00:59 | + 5 -

"Dit weekdier wil de hele tijd met zijn manager in conclaaf over zijn prestaties en toekomst."

Als ze iedere dag feedback willen, zijn het eerder dagjesmensen dan weekdieren.

Far_East | 21-12-16 | 00:01 | + 25 -

Typisch Amsterdams artikel. En begrijp me niet verkeerd. Ik woon zelf op de gracht en woon dus tussen die verwende blagen en heb ook veel plezier om de "-ujr" jongen en meisjes te pesten maar ik weet wel dat het gros buiten "de navel van wereld" (hahahaha. Cynisme: "a joy forever."), iig dat het grootste gedeelte van die generatie gewoon keihard zijn best doet om een plek in deze maatschappij te verwerven en ik hoop dat het hun lukt en dat meen ik dus oprecht. Maar en dat moet dat "gespuis" wel begrijpen de wereld is niet lievvv, fuzzy en rubbertegel. Bedrijven als Apple, Microsoft, Alphabet, Facebook, LinkedIn, Amazon, Samsung, TomTom, Trivago etc. zijn niet groot geworden door lievvv te zijn. Nee het zijn keiharde moneymakers en ook daar moet je gewoon aan targets voldoen, Je kunt dan wel loungerooms hebben, met gekke hoedjes lopen en je mag een tukje doen 's middags maar als je aan het einde van het boekjaar geen winst draait of voldoet dan worden je aandeelhouders heel boos. En als de aandeelhouder boos is dan wordt de CEO boos en als de CEO boos is, wordt je directe baas ook boos en gaat je hoofd op het hakblok. "Shit always trickles down." Merry xmas and a happy new year! :)

Basil Fawlty | 20-12-16 | 23:37 | + 15 -

Zesjesonderwijs levert zesjesburgers. Persoonlijke ontwikkeling, alsook initiatief, mening en koers worden doodgeknuppeld in spiritueel getinte groepsevaluaties. Wie het waagt een ongebruikelijke mening te verkondigen wordt gekneveld op het offerblok van het groepsdenken. Iedereen gelijk, afgeknot op het niveau van de middelmaat. Een zesjescultuur.

Rätselhaft | 20-12-16 | 23:09 | + 25 -

Boel dédain in zo'n kort stukje.

Rutgerr | 20-12-16 | 21:38 | + -4 -

@Reinaert,
Het valt mij vooral op hoeveel nieuwe mensen na hun (HBO) opleiding niet in staat zijn zelfstandig een zelfbedacht plan ook echt af te ronden. Men praat het management naar de mond over de meest fantastische initiatieven maar wanneer het tot echt realiseren komt dan is men te snel afgeleid of niet in staat om ook zelfstandig beslissingen te nemen. Geen zicht voor kwaliteit maar wel voor fantastische dromen.

Zelfde laken een pak, naar collega's en management gaan met een probleem i.p.v. een oplossing, het lijkt wel alsof het normaal is dat je als jonge medewerker incompetent hoort te zijn.

Het is nog nooit zo makkelijk geweest om je onderscheidend op te stellen.

Szymon | 20-12-16 | 21:35 | + 20 -

Wij hebben ook 'zo'n "continuous performance review" - met zeven meetmomenten per week, te weten: vijf korte sessies des morgens (met het hele team aan de koffie), vervolgens de woensdagmiddagtherapie (teamvergadering) en last but not least de wekelijkse eindevaluatie (a.k.a. VrijMiBo).

Ik werk er pas een paar jaar, maar boze tongen beweren dat het al tientallen jaren prima functioneert op die manier. Fricties worden direct uitgesproken, klein leed wordt ad hoc opgelost, the works. Alleen voor salarisverhogingen word je even door de baas apart genomen. Of genómen, als je niet goed functioneert, maar daar ben je zelf bij.

Opbokken met al die newspeak, gewoon naar beste eer en geweten je ding doen en niet miepen. Iedereen maakt fouten dus je bent heus niet de enige. Ergo: niet lullen maar poetsen!

Reinaert | 20-12-16 | 20:51 | + 39 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken