Wie moet er dood? Bomen of winkelstraten?

U moet kiezen
U moet kiezen
Geen gemakkelijke keuze, maar dat is zo’n beetje wel de vraag die vertegenwoordigers van de reclamebranche aan de rechter willen voorleggen. Wat is er aan de hand? De meerderheid van de Amsterdamse gemeenteraad stemde afgelopen mei in met het voorstel van de Partij voor de Dieren om een opt-insysteem voor ongeadresseerd reclamedrukwerk in te voeren. Dit betekent dat bewoners van de hoofdstad per 1 juni 2017 een JA-JA-sticker op hun brievenbus moeten plakken als ze wél ongeadresseerd reclamedrukwerk willen ontvangen. De rest ontvangt geen ongeadresseerde reclamefolder meer. En nu willen pislinke drukreclamejongens een rechtszaak aanspannen. Brancheorganisatie Mail Distributiebedrijven (Mail DB) heeft zelfs hun gehele website aan dit onderwerp gewijd. Want als de papieren folder niet bij iedereen zonder NEE-NEE of NEE-JA-sticker (circa 80% van de huishoudens) door de bus geduwd kan worden gaat de hele middenstand naar de gallemiezen. De Raad van de Nederlandse Detailhandel gokt heeft onderzocht dat 29% van de winkelomzet afhankelijk is van folders. Verder becijfert deze club dat de maatregel in Amsterdam 10% van de winkelomzet en zo’n 4000 (onderbetaalde?) banen zal kosten (al hebben wij geen flauw idee waar deze cijfers op gebaseerd zijn). Maar daar draait het natuurlijk niet om.

Uiteindelijk denkt de brancheorganisatie vooral aan u, consument en burger. 'Consumenten snappen er met alle stickers niks meer van', aldus MailDB-voorzitter Stephan van der Eijden in de Volkskrant (). Natuurlijk, u heeft stemrecht en kunt zich door tientallen reclamefolders worstelen, maar bij drie verschillende stickers ontstaat er kortsluiting in uw brein. Daarnaast wijst kei-onafhankelijk onderzoek, dat op initiatief van de sector is uitgevoerd, uit dat 53% van de mensen de reclamefolder zou missen. Vanwege gratis openhaardmateriaal/kattenbakvulling? Neen, ruim driekwart is op zoek naar speciale aanbiedingen. En zo’n 44% van alle folderlezers leest de reclame (ook) ter ontspanning. Per week besteden folderlezers zo’n 29 minuten aan het lezen van papieren en digitale folders. Als we ervan uit gaan dat mensen dit tussen hun 20e en 80e doen, betekent dit dat we zo’n twee maanden van ons leven folderlezend doorbrengen. Zo’n hobby moet je het volk natuurlijk niet af willen pakken. Maar hoe zit het dan met die arme bomen?

Het Amsterdamse college stelt, op basis van cijfers van MilieuCentraal, dat drie op de tien huishoudens ongeadresseerd reclamedrukwerk ongezien wegflikkert. 'Hiermee wordt in Amsterdam per jaar alleen al 3000 ton papier onnodig geproduceerd, getransporteerd en als afval afgevoerd en verwerkt. Dit voorkomen staat gelijk aan het niet kappen van bijna 10.000 bomen per jaar, meer dan er in heel Stadsdeel Centrum in de openbare ruimte staan', aldus het Amsterdamse college. Overigens houdt de Partij voor de Dieren het zelf op een minimale papierbesparing van 1800 ton. Hoe dan ook, niet iedereen die zegt folders een warm hart toe te dragen zal de moeite nemen om een JA-JA-sticker aan te vragen. Dat probleem ziet ook MKB Nederland, dat verwacht dat 'onverschilligheid' ertoe zal leiden dat consumenten niet 'en masse' direct een sticker nemen. Minder papiergebruik dus. Ja, maar 80 procent van het papier in Nederland wordt al gerecycled, zegt Van der Eijden. Goed punt. Maar het voordeel van niet-geproduceerde reclamefolders is misschien wel dat deze helemaal niet gerecycled hoeven te worden. Met de gang naar de rechter koopt brancheorganisatie MailDB in ieder geval tijd. Gemeenten als Utrecht en Den Haag die overwegen om het Amsterdamse voorbeeld te volgen wachten de juridische consequenties af. En mocht de reclamesector de rechtszaak verliezen kan men nog altijd hopen op een plekje in het betuttelgifjesarchief van de VVD.


Reaguursels

Inloggen

Goed idee, nu nog een regeling dat verkopers alleen mogen aanbellen als er een sticker op de deur zit.
Daegranos | 12-12-16 | 17:21 | + 2 -

Vergeet de collectanten niet.
Yoo2621 | 12-12-16 | 17:34 | + 1
-
Een ja-ja-ja-ja plakken voor als je post wilt voor niet geadresseerde reclame, stadskrantje, verkopers en de belastingdienst.
-
Bijna overal krijg je het gezeur om het digitaal te doen omdat het X bomen scheelt. Dus Ja-Ja-..... per direct invoeren.

Raider Twix | 13-12-16 | 19:59 | + 0 -

Winkelstraten? Bestaat dat nog?

kloopindeslootjijook | 13-12-16 | 19:54 | + 0 -

Jostifiel | 13-12-16 | 13:13 | + 0 -

Ja dat is leuk voor jou als dat helemaal jouw keuze is geweest inderdaad, maar anderen denken daar weer anders over. Overigens als het je zo lang kwelde waarom had je niet al jaren geleden een NEE-NEE sticker aangevraagd?

Copycrauw | 13-12-16 | 13:27 | + 1 -

@Copycrauw | 13-12-16 | 12:40 | + -1 -
Heb al sinds 2 jaar geen enkele folder meer in mijn brievenbus. Wat een verlossing is dat zeg! Een vrijwel lege papiercontainer, een lege deurmat, gewoon niks. Heerlijk! En mocht ik reclame willen kijken, dan ga ik wel naar www.reclamefolder.nl/ .

Jostifiel | 13-12-16 | 13:13 | + 0 -

De lachwekkende partij voor de IQ-klasse net onder de tokkies: de dieren. Als je nou alles zo groen en grassig wilt houden zorg dan even dat je ipv Nee-Nee stickers uitdeelt een paar ton condooms Afrika insleept. Die gasten verbranden pas bossen en zijn pas dieronvriendelijk. En dat komt allemaal omdat ze erop los fokken als konijnen en straks alleen al per land meer inwoners hebben dan in heel fukking Europa.

Folders kijken is gewoon leuk en inderdaad ontspannend, en Nee Stronkel Frituur niet iedereen die folders leuk vind heeft het IQ van jouw Patattekes of het salaris dat jij met je Frietkot binnensleept. Ook mensen met een hoger IQ en salaris vinden het leuk om een beetje te bladeren door wat er te koop is. Digitaal heb ik al eens geprobeerd en dat werkt voor geen reet, duurt veels te lang allemaal.

Copycrauw | 13-12-16 | 12:40 | + 4 -

De pislinke reclame-jongens weten donders goed dat hun business totaal maar dan ook totaal NIET groen is. Het vervuilend op alle fronten: papier dat meer op plastic lijkt door toevoegmiddelen, drukinkten, plastic-omzakjes en niet te vergeten al dat transport. Net als webwinkel-business niet groen is overigens, waar dagelijks meerdere busjes door de wijk rijden, met draaiende motor voor de deur stoppen om iedereen met een eigen doosje aan de voordeur... Maar ja, die Alfa Romeo doet het zo goed bij de chickies hè?

sickworld | 13-12-16 | 11:35 | + 0 -

Zoon van Boer | 12-12-16 | 18:57

het gaat niet om wat stroom kost, of wat het kost om folders te maken; het gaat er omd at je zonder stroom geen digitale info kan lezen, en dat een folder/krant/boek geen stroom nodig heeft.

FW Ta-183 Huckebein | 13-12-16 | 00:29 | + -2 -

@Rooie gleuf,
er zijn bomen van dusdanige kwaliteit, die alleen geschikt zijn om papier van te maken.

VW, alles ist vorbei | 12-12-16 | 22:56 | + 0 -

Pffffft die stickers bestaan hier in B al lang. Kraait geen haan naar. Vrije keuze. Wij thuis hebben geen sticker maar flikkeren de blaadjes ongelezen in de papierbak. Point made.

Maar goed, in een land met een op de spits gedreven zwarte pieten discussie is dit hier dus ook een opgeblazen issue.

Soep. Heet. Gedronken. Nooit.

Stifstafstof | 12-12-16 | 20:36 | + 6 -

@FW Ta-183 Huckebein | 12-12-16 | 17:45 | + 5 -
Dat verbieden gaat waarschijnlijk nog lukken ook, maar dan sturen de ondernemers het wel geadresseerd in plaats van ongeadresseerd. Dit heet ook wel direct mail. Er is een postfilter die bepaalde bedrijven kan blokkeren www.postfilter.nl/ , maar ja, ondernemers zat die vast wel een extra categorie kunnen verzinnen in dit lijstje www.postfilter.nl/node/16 , waardoor ze alsnog onder de filter uit kunnen komen.

Jostifiel | 12-12-16 | 20:25 | + 0 -

Welke malloot verzint het toch dat er bomen voor papier omgekapt worden? Ja, als die zo krom als een hoepel is misschien. Die bomen, daar maken ze planken van. Papier van de takken en andere houtsnippers; van restmateriaal dus. Bomen zijn veel te duur. ;-)

P.redgleuf | 12-12-16 | 20:24 | + 10 -

lul-ver-haal. 29% van de winkelomzet komt door folders? Dus als er geen folders meer komen houden wij opeens allemaal 29% besteedbaar inkomen over? Dan gaan we sparen of zo?

Bullshit. Het gros van de mensheid geeft alles dezelfde maand uit. Het enige verschil als je voor folders een opt-in maakt is dat het wellicht in andere winkels uitgegeven wordt. Maar dat maakt voor de economie per saldo niets uit.

Vogelbeest | 12-12-16 | 20:13 | + 10 -

Kunnen we niet gewoon een wet / regel doorvoeren dat iemand nooit toestemming geeft tenzij uitdrukkelijk aangegeven? Zoals het mooie vinkje bij een site van "onthoud mij", aanmeldingen voor nieuwsbrieven, MijnOverheid of cookies accepteren.

Super Grover | 12-12-16 | 19:46 | + 0 -

Toen sigarettenreclames verboden werden had dat ook niet een negatief effect voor de fabrikanten.

Het enige wat die reclame vooral deed was klanten afpakken van de concurrent, maar de concurrenten deden hetzelfde. Dus netto effect 0, maar wel euro's door de plee gespoeld aan reclame.

Patrickvanc | 12-12-16 | 19:19 | + 2 -

@FW Ta-183 Huckebein | 12-12-16 | 18:05 |
Elke krant kost meer energie om te produceren dan ik per dag gebruik aan stroom op mijn tablet. En die 60 euro die ik aan een USB zonnelader heb, gebruikt zijn al dik terug verdient. Internet reken ik niet mee want dat staat toch altijd aan.

Zoon van Boer | 12-12-16 | 18:57 | + -2 -

papier heeft geen stroom nodig om gelezen te kunnen worden
FW Ta-183 Huckebein | 12-12-16 | 18:05 |

Wel als het donker is

hStripe | 12-12-16 | 18:34 | + 10 -

En de grootste bomenkapper van Nederland, de Cosa Postcoda zal dan ook een stuk minder overlast veroorzaken.

Haberdoebas | 12-12-16 | 18:31 | + 9 -

gewoon tot de ingangsdatum bij elk pak folders een sticker bijdoen met uitleg. Één van die 30 stickers plakken gaat toch wel lukken, hoe stom ze ook zijn?

braakbalmayo | 12-12-16 | 18:20 | + 0 -

Maraviloiro | 12-12-16 | 17:43

en wat is precies het voordeel van digitaal?

papier heeft geen stroom nodig om gelezen te kunnen worden

FW Ta-183 Huckebein | 12-12-16 | 18:05 | + 6 -

Maraviloiro | 12-12-16 | 17:43 | + 0 -

Als ik een pakketje bestel met daarin een usbstick of kabeltje dat door de brievenbus past moet u mij vertellen hoe ik dat van nullen en enen om kan zetten naar hardware.

Stonecity | 12-12-16 | 18:00 | + 6 -

eh, als u NIET stemt.

NerdAlert | 12-12-16 | 17:54 | + 1 -

Dus ik moet een lelijke, moeilijk verwijderbare sticker op mijn pracht van een brievenbus plakken om nog reclame te mogen ontvangen ? Het wordt een trend. Eerst die donor registratie, nu dit. Waarom niet iets soortgelijks bij de komende verkiezingen ? Als u stemt, bent u automatisch voor de grootste zittende partij.

NerdAlert | 12-12-16 | 17:54 | + 2 -

maar op welke juridische basis denkt men dit te kunnen gaan verbieden ?

FW Ta-183 Huckebein | 12-12-16 | 17:45 | + 8 -

Een brievenbus op zich is enorm 20e eeuw. Alles wat daarin geflikkerd wordt (dus ook folders) kan gewoon digitaal.

Maraviloiro | 12-12-16 | 17:43 | + 2 -

Goed idee, nu nog een regeling dat verkopers alleen mogen aanbellen als er een sticker op de deur zit.

Daegranos | 12-12-16 | 17:21 | + 2 -

Vergeet de collectanten niet.

Yoo2621 | 12-12-16 | 17:34 | + 10 -

De handelaren hebben een punt. Driekwart van de bevolking bestaat uit mongolen met het IQ van een zak wortelen. Je stopt die een boekje in hun handen vol met Chinese rommel, en vertelt erbij dat ze de kans van hun leven missen als ze zich niet snel naar de winkel reppen. Van wasknijpers met Mickey Mouse-motief tot ijsblokjes in de vorm van een chimpansee, ieder excuus is goed om het koopvee de portemonnee te doen trekken. En ja, die folders blijken echt als een magneet te werken, vooral als je er ook nog een paar "gratis"-bonnen in zet. Want zo leeft de onderkant van de maatschappij.
De realiteit is dat de middenstander vooral moet verdienen aan de laag opgeleiden, en niet aan mensen die slechts kopen wat ze nodig hebben en die op internet de prijs/kwaliteit vergelijken.

Nonkel Frituur | 12-12-16 | 17:34 | + 23 -

Als die brancheorganisatie echt denkt dat mensen hun folders zullen missen, dan verspreiden ze toch gewoon voor 1 juni 2017 die JA-JA sticker op elk adres in Amsterdam? Dan plakt iedere folderfappende Amsterdammer die sticker meteen op zijn brievenbus. Of zijn ze bang dat de meeste Amsterdammers die sticker ongezien in de papierbak flikkeren?

MultiPlex | 12-12-16 | 17:28 | + 29 -

Goed idee, nu nog een regeling dat verkopers alleen mogen aanbellen als er een sticker op de deur zit.

Daegranos | 12-12-16 | 17:21 | + 29 -

Goed voor de economie! En daar draait alles om tegenwoordig.

Stonecity | 12-12-16 | 17:12 | + 3 -

REAGEER OOK