Meer asfalt tegen files? Helpt niet!

Aldus verkeerskenners
Aldus verkeerskenners
Het is de vraag der vragen. Hoe lossen we dat intense fileprobleem van ons land toch op? U weet: files kosten de BV Nederland klauwen met geld. Vorig jaar richtten massaal stilstaande bolides een financiële schade aan van €1,1 miljard bij bedrijven, weet TNO. Daarom klinkt andermaal de roep om oplossingen. En van mogelijke geniale ideeën om files tot het verleden te laten behoren gaat u nog veel meer horen, want: verkiezingstijd. Een dan wel niet zo briljant, maar wel voor de hand liggend idee is om de bulldozers van stal te halen en de boel verder te asfalteren. Voorstanders: VVD en CDA. Tegenstanders vindt u natuurlijk op links. Vandaag lezen we in de Trouw dat een verkeersadviesbureau, Loendersloot Groep, het plan van meer asfalt maar niets vindt. Volgens de verkeerskenners hebben we zo'n 1.200 kilometer extra asfalt nodig om de gemiddelde 400 kilometer aan files per dag het hoofd te bieden. In dat geval zou het fileprobleem voor 95% opgelost zijn. Kosten: €12 miljard, stelt het adviesbureau. Deze klus zou echter binnen twintig jaar nog niet geklaard zijn. Verder is Loendersloot tegen aangezien al dat asfalt nogal wat gezondheidsgevolgen heeft. Ook zou op termijn de bevolking krimpen. De invloed van een bevolkingskrimp op files lijkt echter beperkt, lezen we in dit onderzoek (pdf) van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid. Of de bevolking nou krimpt of niet, de files blijven geconcentreerd in de Randstad. Afijn, staat genoteerd. In het kader van een andere oplossing van de files gebruiken we even het r-woord. Rekeningrijden. Onder de voorstanders vindt u onder meer de ANWB, de Bovag en deze verkeerspsycholoog (ja, dat ambt bestaat). Meer asfalt zou volgens het Centraal Planbureau niet rendabel zijn. Het CPB pleit overigens voor een compromis - de congestieheffing, dus alleen heffing op drukke tijden. Maar goed, onlangs zei VVD-minister Schultz (Verkeer) nog dat we ver verwijderd zijn van rekeningrijden. 'De invoering ervan is ingewikkeld en zal veel tijd kosten.' En nog veel belangrijker: het r-woord ligt electoraal erg gevoelig. Derhalve is het fileprobleem nog lang niet de wereld uit. Wie de gouden oplossing heeft mag het zeggen.

Reaguursels

Inloggen

@Sans Comique | 06-12-16 | 09:08
.
OT: Moet jouw nick niet "Sans Blague" zijn? (zonder dollen)

Brou Is Back | 06-12-16 | 11:42 | + 0 -

Gelul, meer asphalt helpt wel! Bewijs volgt uit het feit dat als we heel Nederland asfalteren, behalve de steden en woonwijken, er geen files meer zijn, behalve misschien in de steden en woonwijken dan.
.
Alleen moeten die sukkels bij Rijkswaterstaat nu eindelijk eens afleren om wegversmallingen in te voeren, zeker aan de linkerkant! Ook bij de recent opgeleverde, 2 x 6 + 2-baans A1 zijn die sukkels er toch weer in geslaagd om er zomaar aan de linkerzijde(!) een baantje af te halen, met als gevolg: file!
.
Hoe moeilijk kan het zijn om alle op- en afritten, en desnoods dan als dat dan echt zonodig moet een wegversmalling, aan de RECHTERkant te houden? Daar zit het langzame verkeer; aan de linkerkant zitten mensen die op willen schieten en doorrijden; een rijstrook eraf levert daar altijd problemen op!

Brou Is Back | 06-12-16 | 11:39 | + 0 -

Voor een paar tientjes per Nederlander per jaar is het openbaar vervoer helemaal finaal en totaal gratis.
Helaas past dit niet in de Big Brother plannetjes van onze regering(en).
Kromme Tenen | 05-12-16 | 15:02
Een loffelijk streven, dat wel natuurlijk, alleen, er moet wel infrastructuur zijn hiervoor. Bijvoorbeeld de Botlek/Europoort, hoe idioot ook, maar daar is geen enkele infrastructuur voor openbaar vervoer meegenomren in de ontwikkeling van dit gebied, al vanaf het begin. Voorbij Rozenburg houdt dat zo'n beetje op.

R0ckhound | 06-12-16 | 10:54 | + 0 -

Ik heb 2 routes om naar mijn werk te rijden, nl via de snelweg soms file soms langzaam rijdend of 2de optie is 5 km korter en dat is binnendoor maar de binnendoor route is nu zo vol met rotondes stoplichten met flitspalen en drempels dat ik liever op de snelweg in de file sta en daar dus helaas bijdraag aan het fileprobleem maar als de overheid die rotondes flitspalen drempels weer zou verwijderen dan ga ik de kortere binnenroute nemen

weetjenog | 06-12-16 | 10:34 | + 1 -

Ik ben zo wantrouwend tegenwoordig...

Sans Comique | 06-12-16 | 09:08 | + 2 -

Voor een paar tientjes per Nederlander per jaar is het openbaar vervoer helemaal finaal en totaal gratis.
Helaas past dit niet in de Big Brother plannetjes van onze regering(en).
Kromme Tenen | 05-12-16 | 15:02

Als het OV gratis zou zijn vangt de regering geen accijns. Echter iedereen verplicht aan de geregistreerde OV kaart betekent dat ze ons allemaal kunnen traceren. In dat geval wil EU vast wel bijleggen.

Sans Comique | 06-12-16 | 09:07 | + 1 -

@Zoon van Boer | 05-12-16 | 17:57.
Het is nog erger. Het officiële doel van rekeningrijden is mensen uit de spits halen zodat de files verminderen met als randvoorwaarde dat het totaal de automobilisten niet meer of minder kost. Als de eerste doelstelling gehaald wordt (minder mensen in de spits) daalt de opbrengst en moeten de tarieven omhoog (want randvoorwaarde gelijke opbrengst). Als de eerste doelstelling niet gehaald wordt dan zal de conclusie zijn dat de tarieven niet hoog genoeg zijn en dus moeten de tarieven omhoog!

5611 | 05-12-16 | 23:57 | + 1 -

Vanochtend nog eentje die vanaf de de meest linkse rijstrook over het puntstuk heen met 80km/u zijn koekblik vlak voor mij op de uitvoegstrook plantte. Daar verander je niets aan door een weg vijf rijstroken breed te maken in plaats van de op de plek waar ik reed drie rijstroken (die dus allemaal net als ik op de uitvoegstrook op de remmen moesten). Het probleem met verkeersplanologie is dat deze wordt gedomineerd door politici die geen nieuw asfalt willen aanleggen, maar hoogstens te porren zijn om bestaand asfalt breder te maken, en modellen die niet alleen uitgaan van onberispelijk verkeersgedrag maar bovenal op geen enkele wijze het begin- en eindpunt van verkeer beschouwen. Dankzij dit soort bekrompen visies en het eeuwige gemarchandeer door figuren die overal bijzondere marmotten, hamsters, vlinders en ander ongedierte menen te zien wordt het nooit wat.

Wat wil de overheid nou oplossen door rijden in de spits extra te belasten? Wie bepaalt eigenlijk wat spits is? Als ik op zondag om twee uur 's middags op een stille A9 rijdt is de spitsstrook open. Is dat dan spits? Totale willekeur en het gaat er om te beginnen al vanuit dat mensen schijnbaar voor hun lol in de file staan en dat je dat minder grappig kan maken door er extra geld voor te vragen. Haalde iemand al het woord symboolpolitiek aan? Deze overheid is niet bezig met oplossingen. Het enige waar ze mee bezig zijn is zoveel mogelijk geld binnenharken voor zichzelf en de projectjes waarmee ze naam voor zichzelf willen creëren.

Pierre Tombal | 05-12-16 | 23:16 | + 2 -

Wat ik vreemd vind is dat ik de overheid en de pro-mobiliteit bedrijven niet hoor over thuiswerken. Bestaat dit niet meer? Zo'n 5 jaar geleden had iedereen het erover want blijkbaar subsidie voor duurzaamheid ofzo en het is nu oorverdovend stil op dat gebied.

1 ding is zeker, als ik alleen al 2 dagen thuiswerk bespaar ik me wekelijks zo'n 10 euro aan brandstof, op jaarbasis zo'n 500 Euro. Kan ik toch een aantal keren lekker van uit eten. Ik bespaar me 3 uur in totaal aan reistijd wekelijks, dat is zo'n 150 uur op jaarbasis. Het milieu wordt er beter van, mijn auto slijt minder, minder kosten ook daar.

Wil wie dat nu niet? De overheid blijkbaar. Wel de mond vol over milieu etc maar als het erop aankomt dan is het de overheid die juist wil dat u onnodig consumeert en straft u daar ook nog eens voor.

Stonecity | 05-12-16 | 22:22 | + 3 -

Het fileprobleem is zo opgelost als je al die megalomane bestuurders naar huis stuurt.
Als je alles tussen de grote steden volbouwt omdat je zo nodig op de mondiale kaart moet staan (mrdh.nl/) dan krijg je logistieke problemen. Dat weten ze, maar dat interesseert ze geen ene reet.
Rekeningrijden en het openbaar vervoer is tenslotte voor het plebs.

MogeWijEveOvergeve | 05-12-16 | 22:13 | + 2 -

Oh ja, de automobilist is de eeuwige melkkoe die zich helemaal laat leegpompen voor openbaar vervoer en andere leuke overheids dingen zoals uitkeringen en zo.
Als je als automobilist niet op een Pro auto partij stemt dan haat je jezelf.

Quote: Aan de andere kant, op een wegenkaart lijkt het net alsof Nederland helemaal vol ligt met wegen, maar in de praktijk valt dat wel tegen. Nederland ligt in het dichtstbevolkte deel van Europa, met veel internationale economische activiteiten en in dat licht bezien is de infrastructuur ondermaats.

Wat mij betreft grijpt de Europese Unie in, Nederland kan dit blijkbaar niet zelf. Voor het behoud van de welvaart in dit deel van Europa (NL, BE en Ruhrgebied) is het van heel groot belang dat de regio niet dichtslibt. (einde quote)

De visieloze besparingen van Rutte en co gaan ons nog veel geld kosten.
Een Nederland met zoveel congestie als nu wordt gemeden door investeerders en transporteurs.
Ik schat de verliezen sinds 2010 nu voorzichtig in op 6 miljard, door gemiste banen in wegenbouw en hopeloos tijdverlies door congestie in de Randstad met alle gezondheid gevolgen door luchtverontreiniging (medische kosten), en als we deze infrastructuur achterstand hebben ingehaald over een jaar of 12 dan is dat bedrag inmiddels opgelopen tot het 6-voudige ! Rutte bedankt.

www.berekenjeautokosten.nl/wegenbelas...
Autorijden is nergens in Europa zo duur als hier met slechts een uitzondering: Denemarken.
U wordt nu dagelijks gestraft middels files maar ook nog verweten dat u de auto kiest terwijl u voor alle infrastructuur veel teveel hebt betaald. Dat weet de Loendersloot Groep ook als ze maar even over de grens kijken maar het zal wel tegen de interesses van interessante opdrachtgevers zoals de overheid zijn om de waarheid op te schrijven.
Er moet nu heel snel gebouwd worden om onze achterstand op infrastructuur weg te werken voor een betere toekomst van Nederland in een Europa dat wel goed hersteld van een crisis.
Het automobilisten pesten moet stoppen!

Flappie2006 | 05-12-16 | 21:36 | + 3 -

De oplossing is al lang bekend en vrij simpel. 1. Vrachtverkeer op bepaalde uren verbieden op snelweg 2. Allerlei op-en afritten van flutplaatsjes afsluiten 3. flexibele werktijden en thuiswerk verder stimuleren 4. knelpunten oplossen 5. TORENHOGE STRAFFEN VOOR VEROORZAKERS VAN AANRIJDINGEN DOOR GEBRUIK MOBIELTJES
Zelfrijdende auto's zouden hier wel eens voor een revolutie kunnen zorgen.

npo | 05-12-16 | 21:21 | + 3 -

Minder asfalt voor extra files werkt als een trein en dat was dan ook het visieloze crisisbeleid van Rutte en co. Iedere vraag die hier gesteld wordt kun je omdraaien.
Waarom staan we massaal in de file? Omdat er een fileprobleem is gecreëerd door investerings--temporisering. In begrijpelijker Nederlands, uitstel .....
Er is vanwege de crisisjaren geld achtergehouden en uitbreiding en onderhoud van het wegennet zijn uitgesteld terwijl dit wel werkgelegenheid had opgeleverd en mooi doorstromende snelwegen.
Nu de economie zoals lang verwacht eindelijk aantrekt staan wij als distributie- en doorvoer-land massaal in de file. Verrassend? Nee, niet echt.
Rekeningrijden is een eeuwige afleidingsmanoeuvre, lost ook niks op. Het maakt filerijden alleen maar duurder.
Alle wegenbelasting betalende Nederlands en hun passagiers alsmede alle mensen die in de buurt van wegen met files wonen worden ontzettend belazerd. Overspoeld met giftige uitlaatgassen, hoge brandstofkosten en veel tijdverlies ziehier het resultaat van "het beste kabinet ooit".
Volksverlakkerij en je overheidstaken niet goed uitvoeren terwijl men wel de MRB int, het is een grof schandaal.
Trap er niet in. U heeft collectief al 3x betaald voor de kilometers wegen die er nu niet zijn!
U wordt belazerd waar u bij staat en verkeersadviesbureau Loendersloot Groep praat ontzettende poep. Rutte moet zich schamen voor visieloos mismanagement dat onze concurrentie positie in Europa en onze gezondheid kost.
Files zijn ontzettend slecht voor het milieu, onze gezondheid en onze portemonnee. Die wegen die er nu alsnog gaan komen hebben wij al lang en breed betaald.

Flappie2006 | 05-12-16 | 20:58 | + 5 -

Onzin, meer asfalt en slimmer asfalt helpt. Vanochtend was eindelijk de invoegstrook van de A9 naar de A4 tweebaans en de snelheidsbeperking opgeheven. Je kon meteen doorrijden terwijl er maandag altijd een file staat.

voldemort | 05-12-16 | 20:46 | + 2 -

Snelwegen blokkeren voor vrachtvervoer in de spit. Ontheffingen enkel in zeer bijzondere gevallen.

Methylfenidaat | 05-12-16 | 20:40 | + 1 -

Dubbeldekse snelwegen bouwen. Net als in Japan. NL is niet zo aardbeving-gevoelig over het algemeen, dus dat moet kunnen én met de bouw van de A5 is er tevens ervaring opgedaan met het bouwen van een snelweg op hoogte.
Alleen wel jammer dat er gebouwen over de ringweg A10 bij Amsterdam heen zijn gebouwd, anders had je het daar mooi kunnen oplossen daarmee hoor. Onderdeks alle op- afritten en bovendeks het doorgaande verkeer wat niet in Amsterdam hoeft te zijn. Nu rijden deze 2 stromen dagelijks door elkaar en zitten elkaar flink in de weg ook. Slopen wellicht die gebouwen?!?!
En een en ander gaat bovendien NIET ten koste van ruimte in de breedte, dus ik zeg doen :)

RaymyJanssen | 05-12-16 | 20:20 | + 3 -

Vorige week in de telegraaf de column van Annemarie van Gaal. Die wil dit oplossen via de woningbouwverenigingen. En zij heeft gelijk. Door die idiote wachtlijsten gaan mensen noodgedwongen in de file staan, want zij kunnen niet wonen waar zij werken. Dat is dus 1 van de werkelijke OORzaken, en niet een van de symtomen (=file)

P.redgleuf | 05-12-16 | 20:18 | + 2 -

Ze belasten de verkeerde mensen, burgers moeten gewoon naar het werk; naarmate er meer files staan ga je de bedrijven belasten in die regio. Dan wordt het thuiswerken of zich ergens anders vestigen aantrekkelijker.

kloopindeslootjijook | 05-12-16 | 20:14 | + 1 -

Rekening rijden; alsof je voor je lol in de file staat. Als het even kan wil je dat helemaal niet. Maar je hebt niet veel keuze. Brood op de plank, hypotheekslavernij en dat werk. Daarom schiet dat in het verkeerde keelgat.

Het lijkt een paradox; om bedrijven uit de randstad te krijgen om de files te verlagen moeten mensen meer en sneller kunnen reizen en dat maken ze juist steeds duurder en ov is veel te traag.

kloopindeslootjijook | 05-12-16 | 20:11 | + 4 -

En dan vooral met tunnels, parallelbanen en slingers erin.
Boven de weg een paar borden die altijd op 50 staan.
Dan heb je weer een mooi stukje parkeerplaats.

mennie | 05-12-16 | 19:47 | + 0 -

Op zich klopt het: meer asfalt helpt maar matig tegen de filedruk. Maar de capaciteit in de spits neemt wel degelijk toe. Puur naar de filedruk kijken is een kinderlijke simplificatie; je kan dan evengoed stellen dat minder asfalt de filedruk niet zal laten toenemen. Spitsstroken dicht, alles terug naar 2 of 1 baan, en de tweede Brienenoord verkopen we aan Nigeria. Het zou een mooi zooitje worden...

Muxje | 05-12-16 | 19:16 | + 2 -

gatij | 05-12-16 | 15:13 | + 19 -
Ik hoorde volgens mij laatst op de radio dat ongeveer de helft van het ochtendverkeer bestaat uit huisvrouwen/huismannen die hun afspraken in de ochtend plannen. Kids even afzetten op school, afspraak bij de garage om half 9, zulke flauwekul.

Sowieso zou je volgens mij een enorm deel van het verkeersprobleem oplossen met langere of gewoon andere openingstijden van winkels. Alles om 17u/18u dicht en op zaterdag maar half geopend. Gemeente hier in het zuiden is dicht na 13u. Langere openingstijden laten het verkeer meer mogelijkheden om de daadwerkelijke spits te ontwijken.

Case in point: die paar keer dat ik wel bij de gemeente moet zijn en daar vrij voor pak is er geen fuck te doen in de stad. Want dan is iedereen al snel kunnen gaan...

Sjnuffel | 05-12-16 | 19:00 | + 1 -

Minder vrouwen en bejaarden in de spits zal al enorm schelen: de meesten snappen de spitsstrook niet en blijven lekker in het midden rijden met 80km/h waar je 100 mag.
Daarnaast invoegstroken doortrekken en vooral niet laten ritsen, want ook dat snapt de gemiddelde Nederlander niet.

I.P standing up | 05-12-16 | 18:51 | + 4 -

In het Trouw artikel word ergens in het kadertje van de standpunten van de politieke partijen, de A4 bij Leiden genoemd. Ja die A4. Met z'n krankzinnige versmallingen elke keer op plekken waar er een kilometer verderop twee rijstroken bijkomen. Gevolg is dat er moet worden ingevoegd, en dat veroorzaakt congestie. Ook een mooi voorbeeld is het verdwenen weefvak bij het Clausplein, richting Zoetermeer en Voorburg, komend van R'dam. Jarenlang oorzaak van narigheid, schade en vertraging. Nee, werd er gezegd, dan moeten we een viaduct bouwen, en gemeente Nootdorp ligt dwars. Tot er een ambtenaar/ingenieur het licht ziet, en er in 4 maanden tijd een mooie oplossing is gebouwd, bij nader inzien lag het viaduct er al, alleen een kwestie van 100 vierkante meter asfalt, 100 liter wegverf, en wat van die aan de weg vastgelijmde flapjes. Het aardige was dat er tot drie maanden na oplevering een aannemersbord heeft gestaan met de trotse vermelding van de naam van de bedenker.
Ik denk dat op veel meer plaatsen oplossingen zijn te bedenken die nauwelijks extra asfalt zullen kosten, in de meeste gevallen ligt 't er al.

hotnot | 05-12-16 | 18:34 | + 8 -

Oplossing tegen files? Laat de AlleenVerdiener genoeg overhouden om zijn of haar gezin te onderhouden. Dan zijn denk ik behoorlijk wat partners die lekker thuis blijven. Zal misschien niet De oplossing zijn, maar het zal helpen. Maar ach, Vadertje Staat heeft liever meer werkende belastingbetalers die uitgeknepen kunnen worden.

John Dough | 05-12-16 | 18:09 | + 2 -

@Ben5570 | 05-12-16 | 17:20
En dan zullen mensen er achter komen dat het niet om de files ging maar om nog meer geld op te halen. Rekening rijden zal boven op de kosten komen die je nu al maakt. Mensen die denken dat omdat ze niet zo veel rijden goedkoper uit zullen zijn zullen van een koude kermis thuiskomen. Laten stellen dat rekeningrijden 25% van de mensen zal weerhouden om de weg op te gaan, dan zal er binnen een jaar of 2 gewoon een normale belastingverhoging bij komen zodat iedereen er voor zorgt dat er nog net zo veel binnen zal komen.

Zoon van Boer | 05-12-16 | 17:57 | + 2 -

Bedrijven subsidie geven voor elke werknemer die minimaal 20 uur/week thuiswerkt is een aardige oplossing. Nederland kent nogal wat IT'ers die prima thuis kunnen werken, maar de bazen willen hier niet aan omdat bazen in NL hun personeel niet vertrouwen. Dit moet veranderen.

prakkie | 05-12-16 | 17:50 | + 5 -

Rekeningrijden, of ook wel de kilometerheffing, is het probleem niet oplossen. Je maakt mobiliteit duurder. Dat is hetzelfde als voedselschaarste "oplossen" door voedsel duurder te maken. Het is geen oplossing.
Wat is wel een oplossing?
- Meer asfalt
- Elke spitsstrook openzetten (kost helemaal niks)
- Op en afritten langer maken (haalt de druk af van doorgaand verkeer)
- Minder op en afritten (files ontstaan daar vaak en het is beter om buiten de snelweg ook het asfalt eens te vergroten)
- Mensen beboeten die het verkeer ontregelen, denk aan mensen die inhalen met 1 km/u of net zo hard rijden op de linkerbaan als mensen op de middelste of rechterbaan.

Dit alles zou al een hele verbetering zijn.

Old_Spice | 05-12-16 | 17:38 | + 7 -

Zorg dat mensen in de buurt van hun werk kunnen wonen of in de buurt van hun woning gaan werken. Geef mensen bijvoorbeeld een subsidie als ze dichterbij hun werk gaan wonen als ze verhuizen. En schaf de reiskostenvergoeding af voor woonwerkverkeer.

Plofkonijn | 05-12-16 | 16:01 | + 2 -

Eens, maar zonder subsidie heb ik die keuze 9 jaar geleden al gemaakt. Altijd half uurtje heen, half uurtje terug fietsen. Grootste stuk door mooi natuurgebied, klein stukje langs kilometerslange file die me dagelijks gemotiveerd houdt. Fietsers hebben trouwens een lager ziekteverzuim.

Niet voor iedereen een oplossing, maar als de helft van mijn medeloonslaven ook eens op de fiets zou stappen, kunnen de mensen die echt de auto nodig hebben gewoon doorrijden.

erkomenanderetijden | 05-12-16 | 17:32 | + 7 -

@Dirk. | 05-12-16 | 15:55 | + 5 -
Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Een adviesbureau is ongeveer zo neutraal als de persoon die de rekening betaalt.
Laat iemand als Bjorn Lomborg het probleem analyseren, dan heb je in ieder geval niet te maken met mensen die vinden dat natuur onbetaalbaar is en dat hun oplossingen veel duurder worden dan nodig.

Zoon van Boer | 05-12-16 | 17:30 | + -1 -

Zomaar een gok / voorspelling.

Rekeningrijden wordt binnen 5 jaar werkelijkheid.Het sattelietsysteem hangt bijna boven ons (europa) en dan kunnen we....
Dus verhaal hier boven is / wordt nooit werkelijkheid want levert niet genoeg op dan he?

Ben5570 | 05-12-16 | 17:20 | + 1 -

zooo simpel,
laat iedere nederlander , ook de nieuwe, 100 euro per jaar betalen en maak openbaar vervoer gratis verder.
Probleem op gelost lijkt me zo.Maarja......

Ben5570 | 05-12-16 | 17:14 | + -8 -

Het enige wat helpt is de overbevolking bestrijden. Dus grenzen dicht, ook voor asielzoekers, alle kindregelingen afschaffen en gezinnen met meer dan 2 kinderen extra belasten.

lauwebal | 05-12-16 | 17:12 | + 2 -

@MeneerQ

Waar haal je dat dan vandaan? Als ik de krant lees dan zegt niemand tegen mij dat de bevolking aan het krimpen is, voorbeeld:
www.nu.nl/binnenland/4300753/immigrati...

argumentumadpopulum | 05-12-16 | 17:04 | + 1 -

Zelf-rijdende auto's noemen als oplossing voor het file-probleem is wel erg rooskleurig denken. Dit levert pas wat op als (vrijwel) alle auto's zelf-rijdend zijn. Immers, de randdebiel kan nog steeds met volle vaart achterop een tesla rijden. Hoe lang zal het duren voordat ALLE nederlanders een nieuwe auto hebben. Helemaal met de achterlijke auto-prijzen in NL. De regering is (zoals gewoonlijk) weer te laat. Dat asfalt had er allang moeten liggen. Al zouden ze nu beslissen dat er meer asfalt moet komen, dan duurt het nog een miljoenmiljard jaar voordat er eindelijk een stuk weg af is.

Vunzigheid | 05-12-16 | 16:59 | + 2 -

Het beste is om bedrijven beter te spreiden over het land. En kijk dan waar mensen graag zouden willen wonen (peil dat) als er maar werk was (Drenthe, Friesland, I'm looking at you). En richt dat dan zó in dat het niet ten koste gaat van het woonplezier in die omgeving. Zet daar een paar grote bedrijven neer en the people will come.

Joris Draaksteker | 05-12-16 | 16:54 | + 9 -

@Sinclair | 05-12-16 | 16:42

Ik denk inderdaad dat door langere uitvoegstroken al een deel van het probleem opgelost kan worden. Vaak genoeg zie ik dat automobilisten van ellende maar alvast op de vluchtstrook achter elkaar aansluiten. Maak die stroken gewoon een heel stuk langer.

Ook kan er bij invoegstroken nog wel wat gewonnen geworden, maar daar is de grootste bottleneck dat teveel mensen gewoon niet begrijpen hoe je in moet voegen.

Johnweer | 05-12-16 | 16:51 | + 5 -

Voor een paar tientjes per Nederlander per jaar is het openbaar vervoer helemaal finaal en totaal gratis.
Helaas past dit niet in de Big Brother plannetjes van onze regering(en).
Kromme Tenen | 05-12-16 | 15:02 | + 3 -

Dat is onzin. Op dit moment wordt slechts 10% van de reizigerskilometers door het OV afgewikkeld. Dus zelfs als je de capaciteit van het OV zou verdubbelen (wat onmogelijk is, want spoorwegennet is al overvol), zou nog steeds 80% van de reizigerskilometers door de auto geleverd moeten worden; op enkele punten zouden de files dan wat minder of verdwnenen zijn, maar op een fors aantal plaatsen niet.
OV is dus niet de oplossing., Op langere termijn de zelfrijdende auto, en op korte termijn meer asfalt. Maar ja, zo lang je in Nederland nog carriere kan maken als hoogleraar transport door te beweren je om de files te bestrijden je de mobiliteit terug moet brengen (SIC!) .

libertat | 05-12-16 | 16:48 | + 2 -

Rutgerr | 05-12-16 | 15:02 | + 2 - Klopt. A4 bij Leiden is hetzelfde verhaal. Toen het nog ouderwets 3-baans was maar wat smaller, stroomde het verkeer rustig door. Nadat het 'af' was, werkte het daar totaal niet meer. En ze verdommen het al 4 jaar om het terug te draaien.

Joris Draaksteker | 05-12-16 | 16:46 | + 2 -

Een trend wat ik zie is de afritten van de snelwegen langer maken zodat een kleine file daar wachtend op stoplichten geen chaos op de snelweg geeft. Daar zit voor een deel ook het probleem, de fatsoenlijke toevoer en afvoer van het verkeer. Maar ik denk wel dat meer asfalt prima het nodige oplost zolang ze maar niet van die onzinnige spitsstroken aanleggen die tijdens de spits gesloten blijven.....

Sinclair | 05-12-16 | 16:42 | + 9 -

@js58
Ga je wonen waar je zelf werkt of waar je partner werkt? En als je regelmatig van baan wisselt, ga je dan ook elke keer verhuizen. En je kinderen op een andere school doen?

KropjeSla | 05-12-16 | 16:39 | + 11 -

Ik denk dat de zelfrijdende auto's inderdaad een oplossing zijn. Belangrijke knelpunten zullen daarna bij afritten zijn, omdat daar de mens het weer moet overnemen. Dus investeren in afritten met hoge capaciteit is een noodzaak. Hoe? Heb wel vage ideeen (extra lussen ofzo), maar steek tijd in zoeken naar goede oplossingen, want daar zit het knooppunt over een jaar of 10-15. Sterker nog: op bepaalde plaatsen zit het er nu al.

New Quacka | 05-12-16 | 16:35 | + -2 -

Misschien wel investeren in een paar bredere bruggen? Hallo DEN BOSCH!

GoedenMorgenDezeMorg | 05-12-16 | 16:34 | + 1 -

@js58 | 05-12-16 | 16:08 |
Kennelijk heeft u nog geen kennis gemaakt met Jetta Klijnsma (PvdA).

ProAsfalt | 05-12-16 | 16:23 | + 2 -

Prachtig bureau met een duidelijke achtergrond. Het is zichzelf erg deugend op de borst aan het kloppen voor alweer een rapportje dat in de deugportefeuille past voor deugend zwatelen over het niet werken van meer asfalt.
En Das Kapital schrijft er over. Wat mooi dat zo'n flutbureau zo serieus genomen word.

Helder Groentje | 05-12-16 | 16:08 | + 3 -

Om 12 staat er niets vast. Maar ja, zolang werkgevers zonder consequentie kunnen blijven eisen dat iedereen om 9 uur aanwezig moet zijn zal er niets veranderen.

Laat werkgevers meebetalen aan de reistijd van de werknemers en het probleem is binnen een maand opgelost.
KropjeSla | 05-12-16 | 15:16 |

Ik denk dar daar geen werkgever meer toe bereid is. Je bent niet verplicht om zo veraf van je werk te wonen. De werkgever mag wel een cadeautje verstrekken als je echt hooguit 10 km afstand van je werk woont.

www.verhuisadvies.nl/index.php?p=belas...

js58 | 05-12-16 | 16:08 | + 1 -

Zorg dat mensen in de buurt van hun werk kunnen wonen of in de buurt van hun woning gaan werken. Geef mensen bijvoorbeeld een subsidie als ze dichterbij hun werk gaan wonen als ze verhuizen. En schaf de reiskostenvergoeding af voor woonwerkverkeer.

Plofkonijn | 05-12-16 | 16:01 | + -2 -

de rechtsbuiten | 05-12-16 | 15:48 |

Als er zelfrijdende auto's zijn, zijn er ook wellicht zelfrijdende bussen. Daar gaan veel meer mensen in.

Als je als bestuurder van een vrachtauto achterstallig onderhoud hebt krijg je nu al een boete als je daarop wordt betrapt, dus je kletst.

js58 | 05-12-16 | 15:58 | + 2 -

De bevolking is toch aan het KRIMPEN???
De zoveelste leugen na "er komen minder asielzoekers" "iedereen gaat er op vooruit" "er is minder misdaad".

meneer Q | 05-12-16 | 15:57 | + 4 -

Wel grappig om te zien hier in de reaguursels. Iedereen loopt maar te roepen dat er vooral rationele, beargumenteerde beslissingen genomen moeten worden en vooral niet luisteren naar gevoelens, want links. Daar is natuurlijk niets tegen, ben ik ook voor, maar vervolgens wordt advies van een adviesbureau bijvoorbeeld weggedaan als onzin en weet ik veel wat. Maakt niet uit waar het dan om gaat, maar dit is natuurlijk gewoon hypocriet. Alleen voor een advies zijn als het je uitkomt en de rest afdoen als onzin.

Vooral lekker in je eigen zuil blijven leven. Redenaties anders dan die van jou zijn natuurlijk eng, onzin en zo goed hekserij!

Dirk. | 05-12-16 | 15:55 | + 12 -

De oplossing: 10 jaar wachten tot de zelfrijdende auto in staat is om op de snelwegen te rijden (dat is een stuk makkelijker dan binnen de bebouwde kom). Geen snelheidsverschillen meer, auto's kunnen dichter op elkaar rijden en de idioten die lekker zitten te appen achter het stuur kunnen geen kwaad meer. Daarom is dat rekeningrijden nu al achterhaald; tegen de tijd dat men dat aan de praat heeft en de miljarden zijn uitgegeven kan het systeem buiten werking omdat het niet meer nodig is. Tot die tijd dikke boetes voor prutsers die ongevallen veroorzaken en vrachtwagens die stilvallen op de vluchtstrook wegens gebrekkig onderhoud. En ze lekker laten staan tot een rustig moment, in plaats van drie rijstroken af te kruizen en de boosdoener meteen te helpen.

de rechtsbuiten | 05-12-16 | 15:48 | + 9 -

Hallo mensen in de provincie! Lekker schelden op de huizenprijzen in de stad. Wie betaalt dat nou? ZEEPBEL! Nou. Ik betaal dat. En sta vervolgens niet in de file. De banen zijn en blijven toch wel in de stad. Dus kan je kiezen hoe je hiervoor betaalt: of maandelijkse iets extra's naar de bank in de vorm van hypotheek. Of in tijd door dageljks een half uurtje in de file te staan.

VictorVanZ | 05-12-16 | 15:38 | + 2 -

Rekeningrijden werkt niet. Ja een beetje. Maar dan is de rek er uit. Want ook "flexibel werken" kent zijn grenzen: b.v. tussen 8 en 9 aanwezig zijn, tot tussen 3 en 6. En het is verboden om dermate vroeg of laat te zijn, dusdanig dat je productiviteit (= overleg met b.v. collega's) er onder lijdt.
En bellen vanuit de auto of trein is een slechte of geen optie.

Meer asfalt werkt wel degelijk. Maar Extreem Links wil het niet en komt met voorgekookte leugen rapporten.

Raider Twix | 05-12-16 | 15:36 | + 4 -

@gatij
En als die werkgevers nou gewoon eens verspreiden. Iedereen moet naar dezelfde steden toe. Dat schiet totaal niet op. De meeste werknemers lijken toch van buitenaf te komen.

Geen01 | 05-12-16 | 15:18 | + 12 -

Om 12 staat er niets vast. Maar ja, zolang werkgevers zonder consequentie kunnen blijven eisen dat iedereen om 9 uur aanwezig moet zijn zal er niets veranderen.

Laat werkgevers meebetalen aan de reistijd van de werknemers en het probleem is binnen een maand opgelost.

KropjeSla | 05-12-16 | 15:16 | + 27 -

zolang je bij elke werkgever op vaste tijden (8:30 uur of 9.00 uur) moet beginnen los je het probleem niet op door meer asfalt neer te leggen.

gatij | 05-12-16 | 15:13 | + 32 -

12 miljard, een schijntje bij wat we als automobilisten opbrengen.
Stonecity | 05-12-16 | 14:34

Zeker, alleen wordt het geld dat binnenkomt via accijns en bpm steeds minder gebruikt voor onderhoud en aanleg wegen want dit kabinet wil de begroting in evenwicht krijgen. Er wordt dus fors bezuinigd op het onderhoud van de wegen. Als je extra wegen aanlegt ben je ook méér kwijt voor onderhoud. Gaat niet gebeuren en daar loopt het spaak.

www.cobouw.nl/artikel/1633991-dijsselb...

js58 | 05-12-16 | 15:10 | + 0 -

Aardig dingetje uit het artikel in Trouw wat hier niet genoemd wordt: op zich is die 12mld best haalbaar, alleen verplaatst het probleem zich dan naar de aansluitingen de stad in, en naar parkeerproblemen. Dus eigenlijk lost ook 1200km asfalt, aldus het adviesbureau, exact helemaal niks op, en zijn de echte oplossingen eerder te verwachten uit de hoek van bijvoorbeeld zelfrijdende auto's (die eigenlijk een soort eenpersoons openbaar vervoer zijn dat wel gaat van waar u bent naar waar u wilt zijn)

joozd | 05-12-16 | 15:08 | + 11 -

Hoera, het zoveelste 'groene'adviesbureau dat overheden helpt om het autoverkeer dwars te zitten. Of het nu om het instellen van milieuzones gaat of om verbredingen van provinciale wegen: er kan altijd wel een adviesbureau ineghuurd worden (meestal bestaande uit ex-ambtenaren van RWS) dat de wethouder aan de nodige argumenten helpt (recent voorbeeld: de kostbare, zinloze en volstrekt ineffectieve milieuzone Utrecht)
-
Meer asfalt helpt wel degelijk. Als de patiënt trombose heeft, dan knijp je niet z'n aderen dicht.

bisbisbis | 05-12-16 | 15:07 | + 4 -

Wat vooral niet helpt is als die nieuwe wegen voorzien worden van ENORME slingers, zoals de nieuwe A1 en de nieuwe A9. Een groot deel van het verkeer laat meteen het gas los of nog erger, met een harmonica tot gevolg en dus file.

Rutgerr | 05-12-16 | 15:02 | + 11 -

Voor een paar tientjes per Nederlander per jaar is het openbaar vervoer helemaal finaal en totaal gratis.
Helaas past dit niet in de Big Brother plannetjes van onze regering(en).

Kromme Tenen | 05-12-16 | 15:02 | + 9 -

Man, man, man.
Droefheid toef.

Als het op het asfalt vol staat dan is het vol. Dan helpt alleen het creëren van meer ruimte = meer asfalt. Zo simpel is het.

Vooral gelet op het feit dat de automobilist e 18 miljard of meer per jaar opbrengt en slechts 2 miljard terugkrijgt.

Dus in één jaar tijd qua financiën kunnen dus de files opgelost worden.

Goed dat wij dat weten.

Nu het volk nog in maart 2017.

ProAsfalt | 05-12-16 | 14:44 | + 21 -

12 miljard, een schijntje bij wat we als automobilisten opbrengen.

Stonecity | 05-12-16 | 14:34 | + 36 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken