ALARM. 1,1 miljard euro schade door files

''Probeer om te keren''
''Probeer om te keren''
Alles. Staat. Vast. TNO heeft berekend dat de fileschade in 2015 maar liefst €1,1 miljard was. In 2014 was dit nog €852 miljoen en in 2013 was het €717 miljoen. Na de crisis nam die schade wat af, maar nu rollen we dus weer lekker door, of juist niet. Naast uw onmetelijke ergernis, veroorzaken files ook meetbare financiële schade voor de hele logistieke keten. Zo liggen producten te laat in de schappen voor de consument en wordt het productieproces vertraagd. Ook moeten er meer wagens worden ingezet, die soms omwegen moeten maken. Het vervoer vergt bovendien meer planningsinspanning en coördinatie (mankracht).
Schermafbeelding4.png



Ondernemingsverengingen EVO, Fenedex en TLN spoorden TNO aan om weer eens te berekenen wat al die stilstand op de weg nou eigenlijk kost. Daaruit volgde ook een 20-tal trajecten waar de duurste files voor bedrijven in Nederland staan. De A15 tussen knooppunt Ridderkerk en knooppunt Gorinchem spande in 2015 de bedenkelijke kroon van meest kostbare file met een schade van €11,4 miljoen. De ondernemersvereniging noemt de prognose verder 'alarmerend' en roept het kabinet op om een aantal knelpunten aan te pakken. Dit zou moeten met investeringen in zowel de digitale- als de fysieke infrastructuur. Tegen de NOS zegt verkeerseconoom Erik Verhoef dat alléén meer asfalt niet de oplossing is. Verhoef en de RAI vereniging laten zich dan ook al snel het r-woord ontglippen. Rekeningrijden dus. Het moet duurder in de spits worden, en goedkoper in de daluren. Want daar hebben ze fantastische ervaringen mee in het buitenland. Hoe het immer capabele Nederlandse kabinet hier gehoor aan gaat geven is nog niet bekend. Riep iemand kastjes in iedere auto?

Reaguursels

Inloggen

De oplossing is simpel en levert zelfs geld op: Schaf de kinderbijslag af.

lauwebal | 24-11-16 | 00:52 | + 0 -

Neeeeeeeeeee!!!!! Weet je waarom we overspoeld worden met migratie-achtergrondiërs? Omdat de boven ons gestelden maar 1 economie-boek hebben gelezen. Volgens bepaalde economische modellen MOET er groei zijn. Het geboortecijfer onde de autochtonen is volgens dat model te laag, dus denken de prutsers in Brussel, Berlijn en Den Haag dat op te lossen door andersgepigmenteerden te importeren.
Dat je daar niets mee kan wegens een veel te laag IQ weigeren ze te erkennen. Feit is dat ze de sluizen verder openzetten als er minder kinderen geboren worden.

Vogelbeest | 24-11-16 | 08:03 | + 0 -

De oplossing is simpel en levert zelfs geld op: Schaf de kinderbijslag af.

lauwebal | 24-11-16 | 00:52 | + 0 -

Kan er niet een groter deel van de logistieke keten 's nachts plaatsvinden. Waarom moeten winkels, distributiecentra e.d. overdag/in de spits bevoorraad worden? Verkeer van/naar de havens hoeft niet noodzaklijk overdag.

Als je de vrachtwagens in de ochtend tussen 06.00 en 10.00 en in de avond tussen 16:00 en 21.00 van de weg houdt, heb je al een groot stuk verkeersdruk van de weg gehaald. Tel daarbij op dat er minder rembewegingen zijn, omdat er weer iemand zo'n rijdende wegversmalling te laat ziet en naar buiten komt. Dat geeft ook een soepelere doorstroming.

H.Ades | 24-11-16 | 00:23 | + -1 -

Vogelbeest | 23-11-16 | 12:57
Ik vrees dat dit slechts een tijdelijke oplossing is en meer lijkt op symptoombestrijding. Doordat er zo veel files zijn, zijn mensen meer geneigd naar de fiets, OV, flexibelere werktijden of andere alternatieven. Plant je meer asfalt, gaan die gewoon weer terug naar de auto (logisch) en wordt er minder gekeken naar goede alternatieven voor forensen die in hun eentje in een hele auto zitten tijdens de spits. Dus de investering wordt hoofdzakelijk asfalt, niet in beter OV bijvoorbeeld.
Daar blijft het echter niet bij. Meer asfalt betekent ook meer onderhoud, wat uiteraard wat duurder is. Na jaren meer asfalt zal het aantal automobilisten ook toenemen, want er is meer ruimte en dan krijg je weer hetzelfde probleem. En je kan neit eeuwig blijven asfalteren.

Er kan op sommige stukken (d met name knelpunten) zeker wat bijgelegd worden zo mogelijk, zonder te kijken naar alternatieven schuif je het probleem enkel voor je uit.

Dirk. | 23-11-16 | 20:51 | + 2 -

Hebben ze ook de schade VEROORZAAKT door het vrachtverkeer berekend? Schade zoals een in puin gereden brug bij gorinchem door 60tons vrachtwagens bijvoorbeeld. Dan blijft het vervolgens muisstil...

ZwarteDag | 23-11-16 | 19:41 | + 2 -

Rekeningrijden bestaat al in de optimale zelfregulerende vorm. Wie tijdens de spits de weg op gaat in een drukke regio, is langer onderweg. Dat kost dus meer tijd en meer brandstof, en geeft meer stress. Ik bedank vriendelijk voor het aanbod om op rustige momenten bovenop de BPM met provinciale opcenten en brandstofaccijns incl. BTW over die accijns ook nog eens een extra voordelig kilometertarief te gaan betalen. De Rijksoverheid kennende moet er in het nog te ontwikkelen systeem ook aan de Rijksoverheid betaald worden wanneer je over een provinciale of gemeentelijke weg rijdt. Sterker nog, ik zie ze er wel voor aan dat je door "technische beperkingen" ook betaalt als je op eigen terrein rijdt, of zelfs stationair op een rollerbank.

Huisregelneef_III | 23-11-16 | 18:54 | + 2 -

Nederland gaat vanwege het hartinfarct op de snelwegen NIET meedoen aan de volgende hoogconjuctuurgolf.
Feynman | 23-11-16 | 11:58 | + 9
-
En omdat er 160.000 vacatures zijn en 3,1 miljoen niet werkenden, die kennelijk, al dan niet met een studieschuld en veterstrik diploma, een niet passende opleiding hebben.

Raider Twix | 23-11-16 | 17:12 | + 1 -

Mijn werkdag begint om 10:00 en loopt tot 19:00. Geen file en lekker 130 rijden (want avond).

Klanten die van mij verwachten dat ik voor 10:00 aanwezig ben, daar doe ik geen zaken mee. File kost mij tijd, geld en stress.

Nee zeggen kost klanten, dat snijdt in mijn uurtarief maar file is het laatste waar ik zin in heb.

Gelukkig zit ik in de juiste sector (spoor/wegenbouw) waardoor de klant er begrip voor heeft dat ik later begin.

computer_freak | 23-11-16 | 16:06 | + 2 -

Irritante gewoonte om iedere afwijking van de ideale situatie maar meteen als "schade" te claimen. Werkgevers lijden "schade" omdat werknemers weleens ziek zijn, boeren lijden schade als het niet het hele jaar door perfect weer is, en de transport sector lijdt schade omdat ze niet 24/7 voluit door kunnen knallen op onze wegen.

Ik heb ooit eens een mooi bord gezien: "you are not stuck in traffic, you ARE traffic". Al die zeikerds moeten zich eens realiseren dat ze onderdeel van het probleem zijn. Zolang mensen denken dat files door anderen veroorzaakt worden, en ze er zelf alleen maar in staan, verandert er nooit iets.

Moet ook wel zeggen dat ik zelf weinig last van files heb op de motor ;-)

crutchlow | 23-11-16 | 15:53 | + 12 -

Dit is geen Nederlands probleem, maar inderdaad een (West)Europees probleem.

troje1 | 23-11-16 | 12:04 | + 10 -

JFK naar manhattan: Zondagochtend 20 minuten. Door de week 2 uur.
Miami Kendall naar Miami Beach. Zondag half uur, door de week 1,5 uur.
Ergste in Europa is Brussel, gevolgd door Antwerpen.
Istanbul is nog erger, weet alleen niet of we dat nou echt bij Europa kunnen rekenen aangezien het grootste deel in Azië ligt.

@Yeohan | 23-11-16 | 12:14 | + -1 -
Weet niet wat jij "veel" noemt, maar zoals bekend heeft TomTom een uitstekend file-detectiesysteem.
mydrive.tomtom.com/en_gb/#+viewport=5...
Als ik in de spits kijk naar Duitsland, UK, Parijs, Madrid, Rome, overal dezelfde ellende. Nederland is gewoon een midden-moter.
Wij zijn wel slimmer dan de rest. Laten we de boel dan aanpakken zoals ik in Vogelbeest | 23-11-16 | 12:57 beschrijf.

Vogelbeest | 23-11-16 | 15:12 | + 1 -

@Diotima | 23-11-16 | 14:05:

Correct: het is niet werkbaar en daarmee ook niet realistisch, al zou het wel wenselijk zijn, maar wensdenken is nu eenmaal niet altijd even praktisch :-)

Wij hebben vorig jaar een luxe A-segment autootje gekocht ter vervanging van een oude, zware, slurpende Volvo. Afgezien van de aanschaf kost ons nieuwe beestje geen drol: wegenbelasting en verzekering samen tikken nét de € 51 per maand aan en het brandstofverbruik ligt in de praktijk zo rond de 1:16 - 1:18, dus alleszins behapbaar. En als gezegd: ik maak meer kilometers op de fiets dan in de auto. Voor een kleine boodschap in 'de grote stad' gebruik ik het OV: sneller en vooral ook goedkoper (parkeren hè: €€€'s) dan de auto - mits je goed plant, maar daar hebben we het internet voor.

Dat we daarnaast ook nog legio alternatieve voorzieningen hebben valt even buiten dit verhaal, maar dat heeft te maken met het feit dat mijn vriendin een ernstige beperking heeft. Maar het heeft er wel toe geleid dat we dus een lichtere / kleinere auto hebben aangeschaft.

Reinaert | 23-11-16 | 14:36 | + 2 -

niemand specifiek | 23-11-16 | 13:41
OV is inderdaad in verhouding (te?) sterk in prijs gestegen.
Prijs 15 strippenkaart in 2010: € 7,70. Ritje naar de stad 3 strippen kostte toen dus € 1,54.
Volgens index CBS (visualisatie.cbs.nl/nl-NL/Visualisatio...) zou dat in 2015 zijn geworden € 1,68.

Hetzelfde ritje anno 2016 betekent dat er méér dan € 2,50 wordt afgeschreven!!
T.o.v. de "nieuwe" CBS prijs dus een héle forse stijging....
Daarnaast heb je dan nog -eens per x jaar- de aanschaf van je tijdelijke OV pas.
Maar ja, iedere paar jaar verplichte aanbestedingen en zo; bepaalde groepen zwartrijders ongemoeid laten; steeds minder OV gebruik (c.q. alleen bij daglicht reizen) door mensen die zich onveilig voelen.

Dus dan stappen velen toch maar in de auto.
En meer ongelukken? Ja, sinds de smartphone is autorijden c.q. deelnemen aan het verkeer er niet veiliger op geworden.

Wering | 23-11-16 | 14:31 | + 2 -

Reinaert | 23-11-16 | 12:51 | + 0 -
Het is inderdaad weinig realistisch. Het zou bv betekenen dat mensen een paar keer moeten overstappen van de ene in de andere auto, en waar zou dat veilig kunnen? Toch, als ik zo'n file zie met allemaal mensen die in hun eentje 1200 kg metaal verslepen denk ik: 'zonde, die file kan veel korter, het zijn toch allemaal eenheden van 4 stoelen, waarom kunnen we die niet optimaal benutten?'

Diotima | 23-11-16 | 14:05 | + 0 -

Niets doen is vaak goedkoper dan iets doen.
Als de overheid niets doet kost het hen niks en ligt de schade van het fileleed bij de werknemers en de bedrijven.
Als de overheid wel iets zou doen, dan kost het hen veel geld en ligt de winst bij de werknemers en bedrijven.
Dus dan is het wel begrijpelijk dat de overheid gaat kiezen tussen uitstellen of afstellen.

Osdorpertje | 23-11-16 | 13:56 | + 0 -

Dit heeft m.i. alles te maken met het steeds minder ruimtelijk gespreid zijn van onze economie. En dat komt weer door een rigide globalisering waardoor we in West-Europa vooral nog mee kunnen met allerhande dienstverlening geconcentreerd rondom verkeershavens en grote steden. Gevolg: prijzen huizen in Londen, Parijs en de Randstad vliegen omhoog, werknemers gaan weer verder weg wonen en belanden in een overvolle trein of dichtgeslibde snelweg. Financiële stimulering gaat daarom geen hout helpen. Hele delen van Europa kunnen met onze kostenstructuur gewoon niet mee in een global economy. Daar zit m.i. de crux en dus ook de oplossing.

SansUnique | 23-11-16 | 13:50 | + 7 -

Vroeger hoorde je nog wel berichten over hoe OV prijzen omhoog gingen omdat benzineprijzen ook omhoog gingen, hoorde er echter nooit meer iets over nadat de benzine prijs is gezakt. V

Volgens mij is dat bij OV diensten nooit gebeurd waardoor 't voordeliger is om weer met de auto, ik rijs niet veel met het OV dus of dat klopt weet ik niet.

Kan iemand mij dit uitleggen? de files worden ook steeds langer, een aantal jaar terug werdt over een recordlengte file gesproken toen er bijna 700km stond op alleen ochtend of avondspits, ik hoor steeds vaak op de radio getallen van boven de 800+

Kan iemand mij uitleggen waarom autorijden ineens zoveel populairder is geworden? meer rijbevoegdigden? auto gewoon goedkoper dan alle alternatieven voor lange afstanden?

niemand specifiek | 23-11-16 | 13:41 | + 2 -

troje1 | 23-11-16 | 12:42 | + 4 -
In de periode van 2006 t/m 2014 overleden er 499 motorrijders in het verkeer.
In de periode van 2006 t/m 2014 overleden er 2218 automobilisten in het verkeer.
In 2015 groeide het aantal motoren op de weg naar 731.190, daar waar het CBS eind 2014 rapporteerde er 8 miljoen auto’s op de weg te zijn. (exacte cijfers niet kunnen vinden sorry). Wat ik hier mee wil aangeven is niet perse dat jij ongelijk hebt, sterker nog, je hebt absoluut gelijk, ik probeer enkel aan te geven tot in hoever. Bovenstaande cijfers zijn voor mij persoonlijk niet dusdanig verontrustend dat ik een additionele werkdag in de week extra kwijt wil zijn waarvan ik alleen maar onderweg zou zijn. Ik ben per dag 15 minuten kwijt met mijn beschermende kleding bestaande uit volledig pak.

OmedaveNL | 23-11-16 | 13:40 | + 2 -

Volgens mij zijn vrachtwagens de grootste oorzaak van files. Veel pechgevallen en klapbanden door gerestaureerde banden waarvan de loopvlakken spontaan afvallen.

thekolere | 23-11-16 | 13:35 | + 2 -

@Vogelbeest | 23-11-16 | 12:49 |
Maak van die 12 miljard maar 18 miljard van. Zie www.raivereniging.nl/ecm/?id=workspac...

Het is gewoon een schande. Maar ja, het volk komt niet in verweer. Stemt allen massaal op de klimafaatpartijen en dan komt het niet goed.

ProAsfalt | 23-11-16 | 13:16 | + 4 -

Er is schaarste aan wegen en we weten allemaal wat een overheid met schaarste doet. Cashen.

Overigens kan de overheid - en bedrijven die claimen bezig te zijn met mobiliteit - alleen al een groot deel van de files oplossen door al haar kantoorpersoneel thuis te laten werken, al is het maar 50%.
De infrastructuur is daarnaast nooit meegegaan met de economische groei en de groei van de bevolking. na 10 jaar oponthoud bij Amsterdam is men nu pas begonnen met verbetering van de wegen A1 en A6. Maar alleen tot Almere, Lelystad is een brug te ver met maar 2 rijstroken. Heb ik het nog niet over de A28. Al 30-40 jaar onveranderd m.u.v. het traject Zwolle- Staphorst. En dan heb ik het alleen nog maar over de wegen die ik rij.

Stonecity | 23-11-16 | 13:08 | + 1 -

Typisch glas-half-leeg argument. Want er wordt geen verlies geleden, maar winst gemaakt. De opbrengst van het wegenstelsel is vele malen hoger. Die 'logistieke' keten mag pas gaan zeuren als ze zelf de aanleg hadden betaald. Maar dat hebben ze niet, ze hebben de weg kado gekregen. Waar een particulier eigenlijk teveel wegenbelasting betaalt, betaalt het bedrijfsleven slechts een schijntje: wegenbelasting voor het wagenpark, maar geen gebruiksbelasting voor de winst die ze door die wegen maken. Ze moeten niet zeuren dus.

noorderling | 23-11-16 | 13:04 | + 2 -

Rekeningrijden gaat echt niet helpen. Niemand staat voor zijn lol tussen 0700 en 0900 stil op de A16.
Verdubbel gewoon het wegennet in breedte. Dat helpt.
En jank niet dat Nederland vol is, Nederland is NIET vol. Op een kaart lijkt Nederland vol omdat de wegen 100x zo breed afgedrukt worden als ze in het echt zijn, anders kun je ze niet vinden.

Trek eens een lijn van Hoek van Holland naar Zevenaar. Dat is ca. 140km.
Welke wegen komen we tegen: A20, A16, A27, A2, A50, A325. Dat zijn er 6. 3x 3 rijstroken a 2m80+vluchtstroken en zo. Neem het ruim, maak een weg 100 meter breed. 6 x 100 is 600 meter.

Dus we hebben 140km waarvan 600 meter bedekt is met snelwegen. Als je die snelwegen verdubbelt kom je op 1200 meter. Minder dan 1%
Nederland is NIET vol. Pak het probleem aan met het gedl wat Automobilsten betalen. Verdubbel het asfalt.
A) we zijn voor minstens 10 jaar van het probleem af
B) rbeidsmobiliteit neemt toe, beter voor de economie. Het zal meer opleveren dan die 1,1 miljard die het nu kast
C) we betalen er ruimschoots voor. Mogen we dan ook iets terug aub?

Vogelbeest | 23-11-16 | 12:57 | + 13 -

@petros666 | 23-11-16 | 12:15:

Mijn fiets maakt op jaarbasis ook beduidend meer kilometers dan mijn auto. En dat heeft een simpele reden: ik woon op slechts een kilometer of 6 van mijn werk en heb voor 95% van de route de beschikking over uitstekende fietspaden (al zitten er wel de nodige klimmetjes en afdalingen in).

Helaas leeft niet iedereen in die gelukkige omstandigheid.

Reinaert | 23-11-16 | 12:55 | + 3 -

Zodra rekeningrijden in de spits is ingevoerd, hebben wij de volgende spitstijden:
Ochtendspits: 03.30 - 12.00
Lunchspits: 12.01- 14.30
Avondspits: 14.31-19.59
Nachtspits: 20.00-02.30
Binnen deze tijden betaald u 4x tarief. Maar u kunt uiteraard ook kiezen om buiten de spitste rijden, dan is het GRATIS. U kunt hierover afspraken maken met uw werkgever.

Laat ik nu fysiek ergens moeten zijn om mijn werk te doen ........

MarcS | 23-11-16 | 12:54 | + 7 -

@Diotima | 23-11-16 | 12:42:

Leuke gedachte maar weinig praktisch vermoed ik. Het kan, als je bij elkaar in de buurt woont, (vrijwel) op dezelfde plek werkt en ook identieke werktijden hebt. Ik heb het anderhalf jaar gedaan, maar het is weel veel gedoe en geregel: soms wijken werktijden af en zit je noodgedwongen nog steeds in je eentje in de auto.

Reinaert | 23-11-16 | 12:51 | + 1 -

Het oplossen van het probleem kost 20 miljard. ....

hotbabelover | 23-11-16 | 12:45 | + -1 -

De NEderlandse automobilist betaalt jaarlijks zo'n 12.000.000.000,- aan auto-gerelateerde heffingen.

Daarvan gaat zo'n 3.000.000.000,- naar wegen en onderhoud. Als je die andere 9 miljard ook in wegen steekt zin we binnen 3 jaar overal vanaf.

Vogelbeest | 23-11-16 | 12:49 | + 13 -

@ hotbabelover

En als we het zo laten kost het ons meer, want in dit onderzoek zijn lang niet alle kosten meegenomen. Wat is je punt precies?

troje1 | 23-11-16 | 12:47 | + 1 -

Het oplossen van het probleem kost 20 miljard. ....

hotbabelover | 23-11-16 | 12:45 | + 0 -

@ OmedaveNL

Ik heb een paar jaar met de motor mijn woon/werk commute gedaan. Best een goed alternatief, maar het is mij het niet waard om mijn persoonlijke veiligheid op te offeren voor een half uurtje tijdwinst per dag. Want ook al ben je de beste motorrijder ter wereld, nog steeds ben je afhankelijk van de idioten om je heen die je dus echt niet zien of je niet op die plek verwachten. Je kan anticiperen wat je wil, noem het desnoods defensief rijden, dan nog kom je op de motor veel vaker in een levensgevaarlijke situatie terecht. Trouwens, tijdwinst is aardig, maar wordt ook voor een groot deel teniet gedaan door de tijd die je nodig hebt om je motorkleding aan en uit te doen.

troje1 | 23-11-16 | 12:42 | + 16 -

Ok, iedereen verplicht carpoolen. Elke dag worden 2/3 automobilsten verboden om hun auto te gebruiken, de overige 1/3 moeten verplicht lifters meenemen.

Diotima | 23-11-16 | 12:42 | + -8 -

Om bovenstaande reden ben ik op de motor gestapt. Zouden meer mensen moeten doen. Ik snap wel waarom men dat niet doet, men leeft doorgaans veelal met de perceptie van Nederland dat het altijd slecht weer is. Dat ga ik overigens ook niet tegen spreken, maar wel wil ik aangeven dat ik in de afgelopen 3 jaar maar zo rond de 10x per jaar echt in een regen bui heb gereden, waar je tevens ook geen last van hebt want als je een beetje investeert in goede waterdichte kleding heb je ook daar geen last van. In de tussentijd bespaar ik mijzelf een slordig uur per dag aan reistijd (heen en weer opgeteld) en dan nog niet eens te beginnen over de upkeep van een motor t.o.v. een auto.

OmedaveNL | 23-11-16 | 12:31 | + 9 -

Laten we eens beginnen met het uitlachen van iedereen die alles in euro's wil uitdrukken...
Blijft over:lobbyend Nederland heeft een wensenlijst ingediend...

frank87 | 23-11-16 | 12:30 | + 0 -

Ik maak er een sport van zo veel mogelijk met de fiets te doen. En wat bewuster de auto te laten staan. Per maand scheelt het mij 50 euri, en dat geld kan ik mooi in mijn benzine grootverbruikende oldtimer stoppen. Echter als ik mijn werk op een bedrijvenpark aan de rand van een andere stad had gehad dan is het vrijwel onmogelijk om op brandstof te besparen. Het leed dat OV heet gun je niemand....

petros666 | 23-11-16 | 12:15 | + 6 -

Ik reis best veel in Europa en het is nergens zo slecht geregeld als hier. Zelfs in het Ruhrgebied sta ik s-ochtends niet in de file. Oorzaak; er is geen onderliggend B-wegennet èn elke flut gemeente wil zn eigen afslag. Ter illustratie: Op de A44 heb je de afslag Oestgeest noort en Oestgeest zuid (?). De kortste weg van Rijnsburg naar Leiden is via de A44 ipv binnendoor.

Yeohan | 23-11-16 | 12:14 | + -5 -

@ Feynman | 23-11-16 | 12:00 | + 0 -
Dat lijkt me dan ook een verkeerde voorstelling van de gehoopte effecten van rekeningrijden. Ik neem aan dat deze namelijk gezocht moeten worden in: meer thuiswerken, meer flexibele kantoortijden, meer flexibele logistiekplanningen,etc. Niet zozeer uberhaupt minder verkeer. Hoe veel files er ook zijn, ons asfalt is nog steeds meer uren leeg dan bol.

Dan maar zo! | 23-11-16 | 12:09 | + 1 -

Dit is slechts de schade voor het vrachtverkeer. De filedruk kost mij zo'n E2500,- per jaar (1/2 uur * E20,-/uur = E10,- per dag), en dan maak ik nog wat conservatieve aannames*. Laat dat voor 4 miljoen Nederlanders gelden, dan hebben we het over ongeveer het tienvoudige van het hierboven genoemde. Mijns inziens erg vreemd dat deze 10 miljard niet meer aandacht krijgt.

* Mijn bruto uurloon/-tarief is in werkelijkheid meer dan E20,-, ik vind het in werkelijkheid fijner om te werken dan in de file te staan, er zijn in werkelijkheid bijkomende kosten vanwege een hoger benzine-/dieselverbruik in de file (ca. 3 keer meer liters per km) en kosten vanwege de beperking van de vrijheid van tijdsindeling (ik kan niet zomaar rijden waneer ik wil).

reigor | 23-11-16 | 12:07 | + 2 -

@ Feynman

Rij eens een rondje M25 in de UK, of probeer in Parijs begin van de avond met de auto eens van A naar B te komen. Brussel en Antwerpen zelfde laken een pak. Duitsland niet veel beter, het Ruhrgebied zit ramvol, ook buiten de spits. Dit is geen Nederlands probleem, maar inderdaad een (West)Europees probleem.

troje1 | 23-11-16 | 12:04 | + 15 -

ff ctrl c/ctlr v van mijn reactie op zelfde artikel bij autobahn (:/)

En toch blijft het de meest efficiente manier van verplaatsen van mensen en goederen (al zou ik alle lang afstand goederen graag op een spoor zien). Dus de kosten zijn hoog ja, maar minder hoog dan de alternatieven, en dat is het enige wat telt.

omineuze omnipotent | 23-11-16 | 12:03 | + 3 -

Opalleseenantwoord | 23-11-16 | 11:59
Je moet inderdaad het open vervoer en wegen compleet verdubbelen. Niet alleen de parkeerterreinen A1 t/m N999 in het midden.

Feynman | 23-11-16 | 12:02 | + 6 -

Opalleseenantwoord | 23-11-16 | 11:57
Een vaste aanstelling of baan opzeggen in de hoop wat reistijd of kosten te besparen. In deze onzekere tijden gaat dat gewoon niet gebeuren.

Feynman | 23-11-16 | 12:00 | + 13 -

Overigens denk ik niet dat meer asfalt de oplossing is want op o.a. de A10 ontstaan de files vooral door problemen op onderliggende wegen of ongelukken. Beide worden helaas niet opgelost door een extra strookje toe te voegen.

Opalleseenantwoord | 23-11-16 | 11:59 | + -2 -

Nederland gaat vanwege het hartinfarct op de snelwegen NIET meedoen aan de volgende hoogconjuctuurgolf. Terwijl de hele wereld groeit zit Europa en met name Nederland achter de geraniums uit te zieken. Zie ook de wet van de remmende voorsprong.

Feynman | 23-11-16 | 11:58 | + 10 -

Als ik kijk naar mijn reistijd van de afgelopen maanden gaat 2016 hard door de piek van 2010 heen. Of rekeningrijden de oplossing is vraag ik me af ook al klinkt het idee wel aantrekkelijker dan 2 uur vertraging per dag. Maar:
-Zijn mensen wel gevoelig voor financiële prikkels?
-Hoe gaat dit dan werken i.c.m. huidige autobelastingen?
-Wat gaan kastjes/scanners kosten?
-Hoe zit dat dan met privacy?

vragen, vragen, vragen..

Opalleseenantwoord | 23-11-16 | 11:57 | + 3 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken