U blijft maar meer belasting betalen

Minder, minder, minder
Minder, minder, minder
Waar de waarde leden van ons koningshuis middels een dealtje hier en daar nog weleens wat kunnen regelen bij de fiscus, daar voelt u als burger de belastingdruk steeds zwaarder op uw schouders. Het CBS komt vandaag met weinig opbeurende nieuwe cijfers over de belasting- en premiedruk - ofwel het totaal van wat de overheid casht aan belastingen en premies als percentage van het bruto binnenlands product. Conclusie: de laatste vier jaren nam deze flink toe. In 2015 kwam de lastendruk uit op 37,8% van het bbp. De huidige lastendruk mag dan nog onder het niveau van de jaren negentig liggen, maar we zijn goed op weg om daar overheen te gaan (zie grafiek bovenaan dit topic). En ja, verrassing, deze verhoogde inkomsten van de Staat (€255,8 miljard komen) voor een groot deel uit uw loon. Loon- en inkomstenbelasting draagt meer dan een kwart bij aan de verhoging van de lastendruk, om precies te zijn. Kijk maar eens naar onderstaande grafiek.

lastendrukherkomst.jpg

Volgens het CBS liggen een aantal ontwikkelingen hier aan ten grondslag. Het tarief van de eerste belastingschijf is verhoogd, de grenzen van belastingschijven zijn aangepast en ook de inkomensafhankelijke algemene heffingskorting is ingevoerd. Overigens ook saillant is de bijdrage van de nieuwe bankenbelasting aan de lastendruk. Tezamen met de verhuurdersheffing verhoogde deze de belastingdruk met 0,3 procentpunt. Na de breek ziet u de Neerlandse belastingdruk in Europees perspectief.










Oké, we zitten met onze belastingdruk nog onder het Europese gemiddelde (39,8% in 2015). Maar er zijn ook nog genoeg landen waar de lastendruk beduidend lager is. Dat is met name het geval bij veel Oost-Europese landen. Een kanttekening daarbij geeft het CBS echter wel: in deze landen wordt sociale bescherming met een korreltje zout genomen. Andere usual suspects wat betreft een lage lastendruk vinden we in de warmere regio's: Spanje en Portugal. Weet u ook direct waar u het best naartoe kunt emigreren als u de financiële situatie van ons land helemaal zat bent.

lastendrukeuropa.jpg

Reaguursels

Inloggen

Is er wel rekening gehouden met dat sommige zaken die uit de belasting gehaald zijn en die nu zelf als losstaande partij incasseren? Zoals zorg, maar ook taken die naar de gemeente zijn overgeheveld. Maar de belasting niét evenredig daalde. Maar gemeentelijke belastingen wel stegen.
En word btw hier ook in mee genomen? Lijkt me van niet. Hoort er echter wel bij. Was ooit een crisis belasting, maar is nooit teruggedraaid alleen maar opgehoogd.
Of wordt er wel rekening gehouden dat sinds 2015 het bnp anders berekend wordt. De bnp daardoor 4% hoger lag en dat daardoor alles tov het totaal verkleint.... Het lijkt mij dat deze cijfers te rooskleurig zijn. Het is nog veel erger.

kruz | 23-11-16 | 17:38 | + 0 -

Als je een beetje opleiding hebt, moet je niet meer in Nederland willen wonen. In Dubai betaal je 0% belasting. Op vakantie bezoek ik mn huisje in Nederland, spaargeld deels in Euro, deels in USD. Schoolkosten zijn veelal hoger in het buitenland, maar het wegvallen van 52% belasting compenseert dat en levert zelfs een zeer royaal besteedbaar inkomen op.

Joe Farnarkle | 23-11-16 | 07:46 | + -1 -

Is altijd moeilijk om een grafiek te maken waarin alle belastingen bij elkaar worden opgeteld.
Maar die van die professor van de Erasmusuniversiteit, die vertelde dat 92% van al het geld vroeg of laat bij de overheid terecht komt, die geloof ik niet.

Ga even na wat je bruto inkomen is, en bedenk dan vervolgens wat alle spullen die je aanschaft eigenlijk zouden kosten als er helemaal geen belasting zou worden geheven.
Stel je verdient bruto 30.000,- p.j. Zou je dan voor 8% (2400 euro per jaar, of 200 euro per maand) alles kunnen kopen wat je nu ook koopt?? Incl huur/hypotheek, nutsvoorzieningen, onderwijs, verzekeringen, AH, etc.??

Bovendien zouden er in dat geval geen wegen, dijken, poltieagenten, gemeenteambtenaren, rechters e.d. zijn.

En, voor alle duidelijkheid: de grafiek is voor mij geen enkele reden om naar Malta, Andorra of Rusland te verhuizen. Niet dat hier alles perfect is, maar daar nog minder.

slumbioi | 23-11-16 | 01:07 | + -7 -

Rare grafiek dit. De belastingdruk in Luxemburg is hoger. Maar daar is het inkomen per persoon veel hoger als je werkt en de kosten lager voor levensonderhoud. Onvergelijkbaar dus met Nederland, je houdt veel meer over in Luxemburg.

-=PyP=- | 23-11-16 | 00:34 | + 1 -

ga naar zwitserland, het enige land waar werken loont.
Betaal hier nu effectief 24% ipv voorheen in NL, na HRA 47%... (icm een veel hoger bruto loon in CH).

Blije Nettobetaler | 22-11-16 | 23:36 | + 0 -

Spaanse Peetvader geniet heerlijk van Spanje. Die belastingdruk uit de grafiek is onrealistisch, verreseg het grootste gedeelte gaat hier zwart. Toen ik hier net kwam waren het de Spanjaarden nota bene die mij moesten vertellen hoe ik het beste belasting kon ontduiken. Bankdirecteuren, architecten, taxateurs, kozijnboeren, aannemers. Ik heb ze allemaal moeten spreken en allemaal waren ze het eens, Spanjaarden doen het zwart en de domme nieuwkomers uit het rijke Noord Europa betalen de belastingen.
Ik durf nu met mijn persoonlijk opgedane ervaring te beweren dat ongeveer 2/3 hier "uit de boeken" blijft.
Als je als vermogende Nederlander het zat bent om kaalgeplukt te worden zou ik aanraden om die stap te wagen, het is echt top.

Spaanse Peetvader | 22-11-16 | 22:17 | + 3 -

Vreemd, nu is Deense Herder MUISSTIL! Zou het komen omdat DK samen met FR veruit de HOOGSTE belastingdruk van Europa heeft? Het paradijs blijkt een BELASTING HEL te zijn....

ZwarteDag | 22-11-16 | 21:22 | + 4 -

Hallo, wel even opletten als het CBS iets publiceert he. Meestal wordt dat politiek handig vertekend weergegeven. Een 'gemiddelde' heb je ook niets aan. De belastingdruk voor werkenden met een redelijke baan is enorm en ligt al snel op 55%. En dat wordt volgend jaar weer meer....

npo | 22-11-16 | 20:56 | + 3 -

Helder Groentje | 22-11-16 | 14:01 |
Toch wel leuk om te weten dat mijn micro-niveau van belasting betalen werkelijk helemaal niets te doen heeft met het macro-niveau van de som van alle belastingen. Dat is net zo waar als een boom die helemaal niets te maken heeft met het bos waarin hij staat en een bos heeft ook niets met bomen te maken.

zbb | 22-11-16 | 20:12 | + 4 -

35% in Malta. Ik ben weg, later!

DerFoehrer | 22-11-16 | 15:10 | + 3 -

Ga dan naar rusland. Daar heffen ze 13%. De communisten zitten nu hier op het binnenhof, en de kapitalisten daar. Maar dat mag u natuurlijk niet weten hé.

P.redgleuf | 22-11-16 | 20:01 | + 1 -

Onzin om dit zo te meten. Wat er wel eens openbaar mag worden is het VRIJ besteedbaar inkomen dat overblijft bij mensen nadat alle verplichte verzekeringen, en alle soorten bijdragen aan het collectief zijn voldaan. En iets zegt mij dat dit maar 20% is van hetgeen je per maand gestort krijgt.

P.redgleuf | 22-11-16 | 19:56 | + 3 -

Duitse herder.... verklaar!

Paintertje | 22-11-16 | 19:47 | + 2 -

Sorry hoor maar dit is niveau lbo-economie-interpretatie. Dat kan toch stukken beter?

rechtsdwalendeautist | 22-11-16 | 18:29 | + 0 -

Met alle lasten bij elkaar (een lijstje van 10-tallen posten, te lang om hier te noemen), ben ik blij als er 10-20% netto overblijft.

dr.andus | 22-11-16 | 18:08 | + 2 -

Sorry jongens, maar ik denk dat ze er bij de schatkist inmiddels ook achter zijn gekomen dat ik tegenwoordig belasting in Ierland betaal...

accijnstoerist | 22-11-16 | 18:07 | + 4 -

Nog even genieten van de zon, binnenkort word het ervoor sparen?

Mertom | 22-11-16 | 17:44 | + 2 -

De gemiddelde loopbaan is 30j, de tewerkstellingsgraad is nog geen 60% en de levensverwachting is 80j. Ondertussen wil iedereen een pensioen/werkloosheidsuitkering/betaaldZiekteverlof dat even hoog is als een loon. En liefst nog een gratis dokter en een paar miljoen ambtenaren en gratis OV...
Dat 1 werkende dan 3 niet-werkenden moet onderhouden is simpele wiskunde.

pandalicious | 22-11-16 | 17:29 | + 7 -

Een deel waarom de lastendruk tov het BBP lager is, is omdat nu ook de offshore constructies van bedrijven als Google, Apple etc. die via Nederland lopen worden meegeteld. Dan schiet het lekker op.

Haberdoebas | 22-11-16 | 17:02 | + 3 -

@Ik heb ooit eens een professor van de Erasmusuniversiteit horen uitleggen dat 92% van alle euro's vroeg of laat bij de overheid terecht komen.
Jullie kijken naar wat je zelf betaalt, maar de leverancier van je goederen of diensten heeft ook zijn percentages al afgedragen.

Vogelbeest | 22-11-16 | 15:23
Klopt. en die 8 % is zwart geld.

Uw Verzekeringsadvis | 22-11-16 | 16:47 | + 8 -

Nou ja je moet belastingen betalen voor gemeenteambtenaren,provincieambtnaren,voor ambtenaren op nationaal niveau en ook ik weet niet hoeveel nutteloze ambtenaren in de EU.

Simpele Drenth | 22-11-16 | 16:31 | + 6 -

Ik zie nergens vermeld dat in de Oost-Zuid-Europese landen het ontduiken van belasting c.q. buiten de belastingdiensten om leven als een nationaal product zien. verder mis ik in het verhaal de heffingen, toeslagen, BTW etc etc die simpel gezegd ook een vorm van belastingheffingen zijn maar anders worden gepresenteerd..

fikkieblijf! | 22-11-16 | 16:13 | + 7 -

Die belastingdruk grafiek slaat nergens op.
Het is de belastingquote, een nietszeggend gemiddelde.
Als je loonslaaf bent, dan betaal je 80% belastingdruk in NL of nog meer als je pech hebt.
52% IB, daarbovenop doorberekende VPB in alles wat je koopt, BTW natuurlijk, lokale lasten, accijnzen, en de rest van het lijstje van meer dan 100 soorten belasting.
En 20% pensioenbelasting die je werkgever namens jou aan Henk Krol mag geven, die je nooit meer terugziet.
Die 93% die de Erasmus prof heeft uitgezocht klopt eigenlijk wel aardig.

In Nederland werk je om je vaste lasten te betalen. En dat is alleen maar belasting.

Atlas Shruggs 10 | 22-11-16 | 16:01 | + 23 -

Ik zie in het rijtje een aantal landen (Frankrijk, België, Griekenland en Italië) waar behoorlijk de belasting ontdoken wordt.
Landen waar men er vanuit gaat dat je de belasting ontduikt en waar het deel dat je niet ontduikt zwaarder belast wordt. Maar als je zou kijken naar het totale inkomen dan zou de belastingdruk juist lager dan bij ons zijn. Een Griekse arts die op papier misschien €600 verdient (en in een Porsche rijdt) ervaart over die €600 misschien een hogere belastingdruk, maar over wat hij onder de tafel verdient geen.

Osdorpertje | 22-11-16 | 16:01 | + 9 -

Vogelbeest | 22-11-16 | 15:23 |

Zekers. Daarom liet ik BTW ook buiten beschouwing (losstaand van de belasting- en regeldruk voor ondernemers). Nederland is een van de meest genivelleerde landen ter wereld. Dus als die kale Samson en zijn maatje de lompenkoning Spekman en ook Brabantse tonprater Roemer weer gaan zeiken over sterke schouders en nivelleren. Asjebliefff!!. Te stupide voor woorden die mensen.

Basil Fawlty | 22-11-16 | 15:33 | + 16 -

35% in Malta. Ik ben weg, later!

DerFoehrer | 22-11-16 | 15:10 | + 0 -

Als je op Malta woont, maar geen handel drijft op Malta of andere inwoners van Malta betaal je niets. Malaysia idem.
Andorra betaal je 5%.

Vogelbeest | 22-11-16 | 15:28 | + 11 -

@Muxje | 22-11-16 | 15:18 | + 0 -
Inderdaad. Blikken gewone marlboro in België iets van 16,50 of zo, sterke drank in Duitsland (Kaufland) vanaf 4,39 per fles.

Vogelbeest | 22-11-16 | 15:24 | + 4 -

@Basil Fawlty | 22-11-16 | 14:58 | + 2 -
@Yeohan | 22-11-16 | 13:29 | + 8 -

Ik heb ooit eens een professor van de Erasmusuniversiteit horen uitleggen dat 92% van alle euro's vroeg of laat bij de overheid terecht komen.
Jullie kijken naar wat je zelf betaalt, maar de leverancier van je goederen of diensten heeft ook zijn percentages al afgedragen.

Vogelbeest | 22-11-16 | 15:23 | + 23 -

@kortebroek 14:03: De accijnzen op drank en brandstof zijn omhoog gegaan, waardoor mensen minder zijn gaan drinken, of de drank net als de benzine over de grens zijn gaan halen. Daardoor vallen de totale opbrengsten alsnog lager uit. Onwaarschijnlijk? Dit is bij vrijwel elke voorgaande accijnsverhoging het geval geweest.

Muxje | 22-11-16 | 15:18 | + 12 -

35% in Malta. Ik ben weg, later!

DerFoehrer | 22-11-16 | 15:10 | + 4 -

Het gaat niet (alleen) om de IB maar om de totale belastingdruk en die ligt in Nederland rond de 50%.

Ik mag aannemen dat ik dat de redactie niet hoef te vertellen.

ProAsfalt | 22-11-16 | 15:04 | + 3 -

Het BBP moet eerst maar eens opgeschoond van gebakken lucht zoals dat aan de Zuid-As van Amsterdam. Hoeveel miljarden worden bij het BBP opgesteld, terwijl er amper aan b.v. die Winst schuivende brievenbus BV's wordt verdient?
-
Er missen de nodige posten. Ziektekostenverzekering. Eigen risico zorg. Eigen bijdrage zorg. Aanpassing bouwvergunning omdat jouw flat een andere kleur en samenstelling ramen krijgt. (euro 6K is niet ongebruikelijk, als resultante van het % van de aanneemsom)
Parkeerboetes en vergunningen. Accijnzen op van alles.
Kijk eens wat in veel landen door de staat wordt betaald, of gratis dan wel goedkoper is, en waar je hier voor betaald.
Je scheel betalen en niks krijgen. En dan is bijna 38% veel te hoog.

Raider Twix | 22-11-16 | 15:01 | + 13 -

Grijpgraag&deStier | 22-11-16 | 14:32 |

Klopt. Jaren geleden heb ik dat eens uitgerekend. Dus Mme Fawlty en ik alles op een hoop en dan kijken wat je betaalt aan belasting per jaar. Ik kwam na IB, OZB, energiebelasting, rioolbelasting, waterschapsbelasting (tegenwoordig samengepakt hier) etc, etc. (ik laat btw dan effe buiten beschouwing want dan wordt het nog depressiever) uit op 72% per euro. Nu woon ik dan ook oppe gracht (eigen keuze) en daar zeur ik niet over want dan krijg je wat meer belastingtoestanden maar 72%? En links maar zeuren over de sterkste schouders. Nou de sterkste schouders betalen al genoeg.
Tuurlijk zullen mensen dan zeggen, dat doe je dan verkeerd bla, bla, bla, buitenlandse constructies een stuk beter. Nope, die dagen zijn voorbij. De dagen dat je een rekening in Zwitserland of Luxemburg kon hebben en onder de radar zt zijn al lang voorbij. De belastingman weet je te vinden. BV's en NV's op belastingeilanden? De belastingman weet je te vinden. En het klinkt ongeloofljk k*t maar zolang je in Nederland woont en werkt, betaal nou gewoon je belasting. Heb je daar moeite mee dan emigreer naar Zwitserland of naar de Virgin Islands. Andere vaakgehoorde opmerking: Ja maar de de Mol of de Brennickmeijers? Die lukt het wel. Nou die hebben zoveel geld ,die hebben een eigen bank met 60.01 nummer (DNB bank nummer). Dat is een andere divisie dat is premier league. Moet je je als gewone sterveling niet eens aan spiegelen. Zorg nou gewoon dat je eigen zaken op orde hebt en alleen maar blauwe enveloppen krijgt van het algemeen belastingkantoor. Je moet je pas zorgen gaan maken als je een blauwe envelop krijgt van het belastingkantoor in jouw regio. Dan zit je op de radar.

Basil Fawlty | 22-11-16 | 14:58 | + 20 -

Van elke euro betaal je uiteindelijk een kleine 75 procent belasting (in wat voor vorm dan ook, belasting, accijns, heffingen etc.). Rijk worden in Nederland lukt alleen als je op een slimme manier omgaat met een heel hoog salaris, of je doet het zwart, of je doet iets illegaals. Nivelleren is een feestje! Iedereen doet mee!

Grijpgraag&deStier | 22-11-16 | 14:32 | + 37 -

kortebroek | 22-11-16 | 14:03 |
Het is niet erg dat u niet begrijpt waar het over gaat, maar dan hoeft u niet per se te doen alsof dat wel zo is.

joozd | 22-11-16 | 14:21 | + -1 -

Als je het BBP oppompt door geld rond te pompen dan kan je percentages daarvan kleiner krijgen.
Het hernoemen van belastingen (b.v. 'leges' of gewoon vaagjes 'servicekosten') helpt ook.

Leuker kunnen we het niet maken, wel ondoorzichtiger.

Monkey Cabbage | 22-11-16 | 14:20 | + 16 -

Heeft Duitse Herder al een grafiekje gemaakt waaruit blijkt dat het in Denemarken veel beter is?

Febofiel | 22-11-16 | 14:08 | + 27 -

Accijnzen gedaald? Geloof er weinig van. Zeker weer inflatie gecorrigeerd en dan nog. Brandstofaccijnzen verhogen ze ieder jaar al met de inflatie. En de prijsverhogingen van wijn en bier, om schoolboeken te betalen, ben ik nog niet vergeten. En over de prijsstijgingen van rookwaren zullen we het maar helemaal niet hebben. Maar als ze de loonontwikkeling geven, laten ze deze inflatiecorrectie altijd wel weg.

kortebroek | 22-11-16 | 14:03 | + 10 -

Het moment dat de redactie hier op DK eens echt zijn werk gaat doen en chocolade weet te maken van hun eigen stukken is nog ver van ons verwijderd.
Tot die tijd: Poog eens consistent te zijn in wat je schrijft. Niet termen op macro niveau verwarren met termen op meso of micro niveau.
Ter verduidelijking:
Koningshuis = micro niveau (gaat over een familie)
Daarna zwatelen jullie wat over algemene economie (macro niveau). Gaan daarna weer door met meso niveau over algemene inkomens, om vervolgens heel geforceerd te proberen dit terug te brengen naar micro niveau (inkomen van de lezer van je stuk).
Kies of het een of het ander, maak je stuk dan ook daar om heen.
Dat, en zorg dat je ten minste begrijpt waar je het over hebt. Dan kun je het ook aan je lezers met fatsoen uitleggen.

Helder Groentje | 22-11-16 | 14:01 | + 20 -

Geruststellende gedachte is dat mijn extra betaalde belasting euros via uitkeringen en toeslagen weer snel terugvloeien in de reële economie in de vorm van onderdak en voorzieningen voor mensen die er niet in slagen netto belastingbetaler te worden.

Sunir | 22-11-16 | 13:50 | + 24 -

Magnum Force | 22-11-16 | 13:40 | + 1 -
Ik denk dat je daar gelijk in hebt. Aan de andere kant zit ik me wel meteen af te vragen welke factoren ervoor zouden kunnen zorgen dat de belastingdruk die je ervaart als gemiddelde inwoner significant afwijkt van bovenstaande grafiekje.

Gebeten Hond | 22-11-16 | 13:49 | + 3 -

Dat laatste grafiekje geeft de belastingdruk als percentage van het BBP van een land weer. In de kop van het artikel wordt verwezen naar de belasting die je als inwoner van een land moet betalen. In het artikel wordt nonchalant van het één naar het ander gesprongen.

Ik zou niet graag de stelling voor mijn rekening nemen dat in landen met de hoogste waarde "belasting/premiedruk als percentage BBP" de inwoners dús de hoogste belastingdruk voelen. Of omgekeerd. Ik proef oversimplificatie en daar ben ik wat allergisch voor.

"Everything should be made as simple as possible, but not simpler". (Einstein?)

Magnum Force | 22-11-16 | 13:40 | + 27 -

Elektriciteits belasting gaat omhoog omdat de kabels door de grond lopen. Gemeentes willen daar geld voor. Volgend jaar belasting op ademen. Lucht hangt boven gemeentelijke grond.

eef 47 | 22-11-16 | 13:33 | + 54 -

Yeohan | 22-11-16 | 13:29 | + 0 -
Het gaat hier om gemiddelde belastingdruk als percentage van het BBP. Niet over de marginale belastingdruk van Yeohan.

Gebeten Hond | 22-11-16 | 13:32 | + 36 -

Het gaat er ook niet om iets goed te doen, maar vooral niets slecht.
En met Nederland in het gemiddelde vinden we vast dat dat goed is.
Statistiek gezien ouwehoeren we ons overal wel uit.
Wat nou stijgende belasting druk, we doen het heel gemiddeld dat is heel niet slecht, hoor ik u zeggen.
VVD = Leugen

nl04922 | 22-11-16 | 13:31 | + 23 -

Iets zegt mij dat dit verkiezingspraatje niet klopt. Stel dat ik 42% IB betaal dan betaal ik daarna nog ergens 21% BTW, en daar boven op nog diverse accijnzen.

Yeohan | 22-11-16 | 13:29 | + 49 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken