Overheid wil slimme stoplichten die communiceren met auto's

Het verkeer slibt weer dicht en de NOS had het gisteren zelfs over 'het r-woord'. Wij wisten ook niet wat het was, maar dat is dus rekeningrijden. Het plan dat ongeveer elke keer terugkomt als het weer drukker is op de weg en dat er vooralsnog nooit is doorgekomen. Wellicht is er dit keer een grotere kans, nu zelfs enkele VVD'ers er de voordelen van zijn gaan inzien. Hoe dan ook, om de verkeersdoorstroming wat te verbeteren gaat de overheid in ieder geval samen met het bedrijfsleven 90 miljoen euro investeren in de ontwikkeling van 'innovatieve verkeersoplossingen'. Wat dat zijn? Bijvoorbeeld de slimme stoplichten die communiceren met aankomende voertuigen en ook kunnen detecteren hoeveel fietsers er staan te wachten. In Rotterdam is dat laatste op sommige plekken al geïmplementeerd met een warmtesensor. Met dat eerste was Audi bijvoorbeeld ook al bezig. Dat bedrijf wilde aan het eind van het jaar de technologie al in een aantal Europese stedelijke gebieden implementeren. In uw auto komt een schermpje met hoelang het stoplicht nog rood zal blijven, en de stoplichten weten hoeveel auto's er naderen en kunnen daarop anticiperen. Het idee werd al 'het einde van stoplichten' genoemd. Dat kan ons niet snel genoeg komen.

Reaguursels

Inloggen

@Golez Trol | 21-11-16 | 07:59
Ben hoeft alleen bij ov9292 zijn aansluitingen te controleren.

Eigenaar_IJsland | 21-11-16 | 10:56 | + 0 -

Voor navigatie zijn we die satellieten niet meer nodig, dat kan google maps ook.
Ben5570 | 20-11-16 | 10:23 | + 0 -

Het was even zoeken in deze thread, maar van alle onzin slaat deze opmerking waarschijnlijk het meest de plank mis.

Golez Trol | 21-11-16 | 07:59 | + 1 -

Er is ook behoefte aan een ambtelijke werkgroep die zich gaat richten op de elektonische beïnvloeding van gaslantaarns. De stoplichten zijn achterhaald, alleen in hele kleine dorpskernen heeft men nog plaats voor stoplichten omdat dit voor de dorpsoudjes zo grootstedelijk overkomt. Ik snap wel dat men tracht te innoveren, maar dit is niet de manier. Er is geen behoefte aan verouderde technologie in te passen the internet of things. Het is handig om te zien of de koffiepot vol is of leeg voordat je naar de cantine loopt, toch heeft die historische innovatie van ca. dertig jaar geleden het niet gered, maar de snellere on-demand koffiezetters wèl. Men moet even verder denken voordat oude lijken worden opgewarmd. Auto's moeten met elkaar gaan communiceren, als een remt voor een overstekende kat, dan kan de andere auto meteen reageren nog voordat de remlichten van de eerste auto aan gaan.

vanhetgoor | 21-11-16 | 01:42 | + 0 -

Als alle auto's in een netwerk hangen heb je geen groene golf meer maar een groen netwerk. Groen in die zin dat je de snelheden aanpast zodat je zo weinig mogelijk stilstaat en extreme vertragingen worden voorkomen. Dat is meteen de voorloper van de zelfrijdende auto. Door snelheden of routes op elkaar af te stemmen op de rest van het verkeer is dat voor iedereen sneller. Beter in de zin van zo snel mogelijk van a naar b. Dat is wel een stuk regulatie, past niet in het marktkdenken (optimalisering van het individu is in het belang van iedereen), dus of dat er van gaat komen...

kloopindeslootjijook | 20-11-16 | 20:48 | + -1 -

Ben5570 | 20-11-16 | 10:23 |
Vorr iedere mobiele uitwisseling van gegevens is er een antenne nodig. Die afbreken, en dan is het geen probleem meer.

zbb | 20-11-16 | 20:02 | + 0 -

Atlas Shruggs

OKe, duidelijk nu.

Ben5570 | 20-11-16 | 19:22 | + 0 -

loze stijl | 20-11-16 | 13:29
En Zwolle heeft nog wel zo zijn best gedaan om modern te worden.
Met een groot ABN Ambtenaar kantoorpand aan de vernieuwde ringweg.
Kun je nagaan welk gevoel andere plaatsen in Nederland oproepen.
Ik noem een Den Helder, Heerlen en andere pareltjes die allemaal populair gaan worden bij miljoenen reizigers, die elke dag kunnen genieten van al dat moois dat Nederland te bieden heeft.
Afwerkplekken, vuilnisstortplaatsen, talloze ghetto's, teloorgegane industrie, en kilometers dor saai weiland.
En nieuwe problemen ervaren. Japanse toestanden bij stations, het falende ontwikkelen van de discipline die nodig is om al die mensenmassa te vervoeren, busverbindingen die opnieuw moeten worden aanbesteed want de trein gaat veel vaker verongelukken.
En natuurlijk de nooit meer ophoudende recessie net als Japan, dat ook last heeft van vergrijzing.
Kortom, de doodsspiraal in full swing.

Atlas Shruggs 10 | 20-11-16 | 14:18 | + 0 -

@Atlas Shruggs 10 | 20-11-16 | 06:48 |
Het wordt wel een mooie schoonmaak, want paupers kunnen geen auto meer rijden en gaan voortaan in de Gele Hel naar hun werk.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
En dan hebben we nog de categorie mensen die terug willen in de tijd. Die nemen de trein naar Zwolle...:-)

loze stijl | 20-11-16 | 13:29 | + 0 -

Ben5570 | 20-11-16 | 10:33
De Gele Hel wordt regelmatig gememoreerd op GS als een plek waar stinkende luidbellende tokkies masturberen en met elkaar vechten. Of inderdaad uit de nachtapotheek komen.
Binnenkort gaat dat dus bevolkt worden door Jan Modaal, die naar zijn werk moet en de kilometerheffing niet meer kan betalen.

Het is een nieuwe uiting van de doodsspiraal waar Nederland in zit. Het leger ambtenaren breidt immer uit en de economie kan de last niet meer dragen.
De NL logica gebiedt dat we dan niet die uitgavenpost van 100 miljard per jaar ff gaan verkleinen, nee de belasting moet natuurlijk omhoog.
Mensen die inderdaad hun geld al uitgegeven hebben voordat het verdiend is kunnen toch geen kant op, dus nu de belastingdruk op 90% zit, gaan we gewoon aan de bezittingen beginnen. De auto eerst.

Atlas Shruggs 10 | 20-11-16 | 12:09 | + 0 -

Atlas Shruggs

Paupers gaan in de gele hel naar hun werk?
Dat heb ik nog nooit gezien, zowiezo s'morgens geen paupers.Ja, die van hun nachtwerk weerkomen en de koevoet uit de auto halen.Of je bedoelt andere paupers????Die met vette inkomens en geen cent te makken, want al uit gegeven voor het verdiend is.

Ben5570 | 20-11-16 | 10:33 | + -1 -

Galileo is in 2019 operationeel.Kastje met wifi gekoppelt aan kenteken van de auto in de auto en je bent overal te volgen.Maak het kastje aantrekkelijk en vermom het als navigatie-systeem en uiteraard standaard in auto's laten inbouwen(of een zwarte doos, kan ook).Voor navigatie zijn we die satellieten niet meer nodig, dat kan google maps ook.Maarja de staatslink moet er zijn natuurlijk.Je hoeft er niks meer voor tedoen als staat der eu,extra geld nodig?Een cent erbij op, samen met bestaande wegenbelasting, want je weet, levert dat toch mooi het dubbele op.Noem het file-bestrijding en voorkom de link met die wegenbelasting.ALs pleister of als manipulatiemiddel wordt de mrb dan in stappen afgeschaft,dan is de mrb over 20 jaar volledig afgeschaft.

Ben5570 | 20-11-16 | 10:23 | + 0 -

Voor dit alles heb je geen kastje nodig. In Spanje heb je verkeerslichten die detecteren je snelheid en wanneer je 50 mag en je rijdt 60 gaan ze op rood. Waarom dat hier niet gebruikt wordt - althans ik heb ze nooit gezien - is mij een raadsel.

Overigens zal het u verbazen hoeveel organisaties en bedrijven momenteel bezig zijn om een kastje bij u in de auto te krijgen. Hoeveel mensen hebben al een slimme meter die niets oplevert? Ditzelfde gaan we dus ook krijgen met de auto. Uw verzekeringsmaatschappij geeft u een euro korting en je wil niet weten wie er overstag gaan. Wat privacy opgeven betreft leven we in een land vol NSB'ers.

Stonecity | 20-11-16 | 09:41 | + 2 -

Gewoon n klokje erop dat aangeeft hoe lang je moet wachten. Net als in Duitsland oranje vóór groen en we hebben met zn alleen weer n paar miljard bezuinigd op brandstof, milieu en faalprojekten van onze ambtenaren.
DinkyToy | 19-11-16 | 16:44

Vergeet dat maar. Onder meer ambtenaren in Alkmaar hebben bedacht dat de randweg om Alkmaar autoluw moet worden. Hoe doen ze dat? Juist door zaken om te keren. Juist waar veel verkeersaanbod is staat het licht korter op groen en veel langer op rood, hetgeen betekent dat bij straten waar nauwelijks verkeer is, het licht heel lang op groen staat en kort op rood.

js58 | 20-11-16 | 08:51 | + -1 -

ProAsfalt | 19-11-16 | 19:00
Je mag aannemen dat het Nederlandse volk gewoon niet beter verdient dan dat als ze dit over hun kant laten gaan.
Zo'n slappe smoes om een belastingkilometerteller in je auto te krijgen, dan verdien je het om 10.000 euro extra belasting te betalen per jaar.

Het wordt wel een mooie schoonmaak, want paupers kunnen geen auto meer rijden en gaan voortaan in de Gele Hel naar hun werk.
Oh nee wacht, de infrastructuur is daar niet op berekend, dus er komen gewoon 2.000.000 mensen extra in de Bijstand terecht. En jij weet hoe je dan behandeld wordt.
De menshouderij Nederland heeft een glansrijke toekomst voor zich, met akkers en plantsoenen vol dwangarbeiders en volop werk voor paperclipbuigers.
Move over Zimbabwe, hier is het nieuwe derde wereld land met het laagste vrij besteedbare inkomen.

Atlas Shruggs 10 | 20-11-16 | 06:48 | + 2 -

@P.redgleuf | 19-11-16 | 16:06 | + 0 -
Zolang er nog geen autonome fietsen en benenwagens op de markt zijn, zijn stoplichten nog nodig, tenzij je het oversteken aan het IoT wilt toevertrouwen.

Jostifiel | 20-11-16 | 03:16 | + 0 -

Het verkeer slibt weer dicht..." Beste Oost, het verkeer loopt vast, en de weg slibt dicht. Het verkeer slibt NIET dicht. Kransslagaderen slibben WEL dicht, maar lopen dan weer nooit vast.
Rhenium | 19-11-16 | 16:08 | + 15 -

De kransslagader/weg slibt dicht. Het bloed loopt /de auto's lopen vast. De gehele bloedsomloop/het verkeer... slibt dicht

Sans Comique | 19-11-16 | 23:00 | + -2 -

Ik kom diverse exemplaren verstoplichten tegen, irritantste zijn wel als je er met een normale snelheid op af rijdt op rood springen en als er niks op de splitsing staat toch weer op groen maar dan sta je net stil, als je dat eenmaal weet dan hou je gewoon scherp in de gaten of er wat staat en zo niet dan niet al teveel af te remmen en door te rollen. Dan de lichten die nodeloos lang op rood staan waar er minuten lang niemand over de kruising rijdt of waar het OV voorrang krijgt zelfs de tram die toch echt niet rechtsaf de snelweg op gaat.
Ik probeer de spits al te mijden maar ja vroeg opstaan is ook niet alles en 's middags is het om drie uur al te druk.

voldemort | 19-11-16 | 20:23 | + 9 -

In uw auto komt een schermpje met hoelang het stoplicht nog rood zal blijven, en de stoplichten weten hoeveel auto's er naderen en kunnen daarop anticiperen. Het idee werd al 'het einde van stoplichten' genoemd. Dat kan ons niet snel genoeg komen.
O. Oost | 19-11-16 | 15:04 | 15 reacties
-
Daarvoor zitten detectielussen in de weg. Hele lange en ruim voor de stoplichten.
En wat voor scherm er in mijn auto komt, maak ik zelf uit. Of ik ga zwarte plakband gebruiken.

Raider Twix | 19-11-16 | 19:52 | + 6 -

@PaardvanTroje | 19-11-16 | 15:43
Verkeerslichten staan in Duitsland. Daar gaat de drukste richting op groen, als er geen verkeer is. Bij de Nederlandse stoplichten, gaat dan alles op rood. Groen komt pas als je bent geSTOPt op de detectielussen. En van de faalhazen die aan "het nieuwe rijden" doen, word het ook niet beter.

djmarco2 | 19-11-16 | 19:12 | + 5 -

We hebben net een project slimme stoplichten achter de rug.
Dat was om ze standaard op rood te zetten zodat de gemiddelde snelheid afneemt bij kruisingen.

Kortom, bij dit project gaat het er uitsluitend om om dat handige "schermpje" in je auto te monteren, zodat je overal gevolgd kan worden en je belasting op autorijden kan worden geheven.
Peperduur betaald in de file staan.

Atlas Shruggs 10 | 19-11-16 | 19:04 | + 5 -

O ja op onze geweldige Nederlandse Propaganda Omroep wordt het volk rijp gemaakt om rekeningrijden in te voeren.

Nog meer betalen voor de hardwerkende automobilist terwijl hij/ zij geen kant opkan. De bazen zullen de meerkosten niet gaan ophoesten. Dat is een zekerheidje.

Het is een schande hoe bekaaid de Nederlandse er vanaf komt. E 18 miljard betalen en slechts e 2 miljard terugkrijgen. Geen journalist die het over deze extreme scheve verhouding het heeft. Ik mag aannemen dat het land te klein is wanneer je e 10.000 aan zorgpremie betaalt en slechts e 1.000 aan de zorg wordt besteed en de rest naar Afrika gaat of waar dan ook naar toe.

ProAsfalt | 19-11-16 | 19:00 | + 6 -

"Slimme stoplichten"

Whoehahahahahahaha
Dat never nooit niet gebeuren want die dingen plant de overheid alleen maar neer om nog meer accijnzen op te strijken. Stoplichten staan nooit lang genoeg op rood om zinvol de motor uit te zetten dus blijft deze door ronken. En wat betekent dat? Benzineverbruik zonder dat er een meter is gereden dus Kassa!!

ProAsfalt | 19-11-16 | 18:50 | + -7 -

Gewoon n klokje erop dat aangeeft hoe lang je moet wachten. Net als in Duitsland oranje vóór groen en we hebben met zn alleen weer n paar miljard bezuinigd op brandstof, milieu en faalprojekten van onze ambtenaren.

DinkyToy | 19-11-16 | 16:44 | + 11 -

"Het verkeer slibt weer dicht..." Beste Oost, het verkeer loopt vast, en de weg slibt dicht. Het verkeer slibt NIET dicht. Kransslagaderen slibben WEL dicht, maar lopen dan weer nooit vast.

Rhenium | 19-11-16 | 16:08 | + 28 -

Fietsers die staan te wachten? Dat gaat dus nooit werken in de Randstad.

sinar2 | 19-11-16 | 16:08 | + 14 -

Stoplichten zijn zo 1980. Binnen 20 jaar compleet overbodig.

P.redgleuf | 19-11-16 | 16:06 | + -4 -

@PaardvanTroje | 19-11-16 | 15:43 | + -1 - Aan de achterkant van auto's zitten remlichten.

Vogelbeest | 19-11-16 | 15:48 | + 23 -

Het systeem van Tesla is al compatibele met alle Nederlandse stoplichten, dus die 90 miljoen is overbodig. De communicatie werkt als volgt: Het stoplicht geeft de gewenste actie aan door middel van een rood, oranje of groen lampje. De auto (met 12 HD camera's) kijkt welk van de 3 lampjes brand, stuurt bij oranje zoveel energie naar de 4 wielen als het asfalt aan kan, of pompt bij rood een berg kinetische energie terug de accu in.
Beter zou het zijn om de stoplichten weg te halen, en auto's onderling een gaatje te laten reserveren in de kruisende verkeersstroom, zodat het verkeer in alle richtingen tegelijk met 80 over de kruising kan.

W_F | 19-11-16 | 15:45 | + 11 -

Stoplichten zitten aan de achterkant van een auto.
Verkeerslichten staan langs wegen.
Duidelijk Oost??

PaardvanTroje | 19-11-16 | 15:43 | + -5 -

Dat deden die lussen in het wegdek al, kijken hoeveel auto's eraan komen. Dat kastje in uw auto doet ook al die andere dingen die u liever niet wilt weten, zoals, kuch, de brandweer bellen als u iets raakt, kuch.

Kromme Tenen | 19-11-16 | 15:28 | + 28 -

Volgens mij waren ze in Winssum zelfs aan het experimenteren met een spoorwegovergang zonder lichten en bel...

Verder:http://daskapital.nl/2016/08/autos_kunnen_straks_communicer.html

Diotima | 19-11-16 | 15:27 | + 16 -

En hoe gaat dit de files oplossen waarvoor het rekeningrijden bedacht is?

Olde Kniepert | 19-11-16 | 15:14 | + 11 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken