Duitsland wil snelwegen privatiseren

Terwijl we in Nederland zelfs het spoorvervoer weer dichter naar de overheid halen gaat Duitsland de tegenovergestelde richting uit. Minister Schäuble van Financiën is bezig met een plan om de autosnelwegen in het land te privatiseren. Jawel. Een privaat bedrijf moet dan de financiering, de bouw en het beheer over de wegen verzorgen. Dat bedrijf blijft dan voor het grootste deel in handen van de staat, maar ook private investeerders kunnen erin deelnemen. Het geld moet worden verdiend middels het heffen van tol. Het idee is dat de private deelnemers dan enerzijds kunnen profiteren van betere wegen en anderzijds een (relatief veilig) rendement zouden kunnen behalen dat hoger ligt dan bij bijvoorbeeld staatsobligaties. Er is nog één probleempje: de Grondwet moet ervoor worden aangepast. Die bepaalt namelijk in artikel 90 dat de Staat de eigenaar is van de snelwegen.

Reaguursels

Inloggen

Ik hoop dat de Duitsers zo wijs zijn om hier tegenin te gaan.
"Maximale tol heffen, minimaal onderhoud" is wat het mantra van een dergelijk bedrijf gaat worden. Ook die 44 gaan ze echt niet aanpakken hoor. Ben je gek! Dat kost geld dat anders naar aandeelhouders kan!

Tel Aziaat | 14-11-16 | 08:06 | + 0 -

@kapotte_stofuiger | 12-11-16 | 12:36 |
Kijk eens in Noorwegen..

Heiner | 13-11-16 | 21:28 | + 0 -

www.cna-autoroutes.fr/?lang=en
De obligaties van de Franse autoroutes renderen iets boven de 1%. Dat is al meer als ik op de bank krijg. Dus als de Duitse autowegen gaan privatiseren schrijf ik graag in.

theo-is-dood | 13-11-16 | 21:10 | + 0 -

Oost, de Bund houdt een 0,01% meerderheidsbelang in de GmbH Autobahn. Wat bedoel je precies met 'voor het grootste deel in handen'? Het meerderheidsbelang?

F. von Zeikhoven | 13-11-16 | 16:31 | + 0 -

Waarom verkopen we Duitsland niet?

ikgeloofhetniet | 13-11-16 | 00:37 | + 3 -

Dat grondwet probleem is makkelijk op te lossen: je noemt het geen snelwegen meer.
(Zoiets als het veranderen van termen: allochtonen of EU-grondwet: Ander kafje.
So What's the problem?

Butchijo | 12-11-16 | 23:52 | + 2 -

Het is heel simpel. het tolplan van Dobrindt gaat het gewoon niet halen, daar zijn teveel tegenstanders, de EU en de buurlanden, Nederland miept wel maar telt niet mee, daar hebben de Duitsers gewoon scheiße aan.

Maar kijk eens naar Oostenrijk, een prachtig tol systeem? Hoor je daar iemand zeuren? 9 euro voor een stickertje op je voorruit en je mag 10 dagen door de Alpen crossen, hier en daar mag je nog wat extra aftikken bij een vet lange tunnel of een hoge mooie brug. Ik zie het probleem niet, ik kan er namelijk ook voor kiezen om binnendoor te slingeren (wat trouwens soms best gaaf is want het landschap is waanzinnig)

Oostenrijk heeft alle Rijkswegen ook ondergebracht bij een private toko, ASFINAG, alleen is deze toko 100% eigendom van de staat. ASFINAG regelt de tol, het onderhoud eigenlijk alles, niks geen aanbestedingen meer ASFINAG heeft gewoon alles in eigen beheer, van onderhoud tot gladheidsbestrijding (waar ze heel goed in zijn)

Ondanks dat Oostenrijk het tolkunstje dus ook flikt is het tegen de Duitse plannen, simpel weg omdat het geld niet komt op de plek waar het wezen moet. en zeg nu zelf een private partij kan mits goed gestuurd beter functioneren dan een ambtelijke organisatie.

Trouwens een jaarvignet voor de Oostenrijkers komt op 87 euro's in 2017, tel daarbij de goedkope brandstof op en voila die Oostenrijkers lachen nog steeds iedereen uit. in totaal levert de maut (auto's en vrachtwagens) ieder jaar 1,2 miljard euro op. en daarvan vloeit 500 miljoen direct terug in de aanleg van nieuwe infrastructuur en 500 miljoen is gereserveerd voor onderhoud. Dus daar waar het wezen moet.

De wegenbelasting in Oostenrijk voor een golfje Diesel ligt rond de 400 euro per jaar, ik geloof dat ik voor mijn golfje diesel ieder jaar ruim 1.300 euro overmaak naar Den Haag. (en da hebben we het nog niet over de BPM gehad)

Meer info over ASFINAG op de duitse wiki de.wikipedia.org/wiki/ASFINAG

gummetjes | 12-11-16 | 23:48 | + 7 -

@ Xirdalan | 12-11-16 | 16:15

Ze lopen niet achter; de levenscyclus van zowat alles, is in D het dubbele van die in NL. Als iets klaar is, dan willen de Duitsers er vanaf zijn. De hang naar kwaliteit, alsook de controlecultuur, zijn bij de buren belangrijke kenmerken van het dagelijks bestaan.

Rätselhaft | 12-11-16 | 21:51 | + 3 -

Misschien is dit een uitgelezen kans voor de Nederlandse staat om stukken Autobahn op te kopen, zodat we wat van door onze betaalde tol terug kunnen krijgen per 2018. www.anwb.nl/belangenbehartiging/verkee... Het Nederlandse staatsbedrijf TenneT nl.wikipedia.org/wiki/TenneT#Internat... heeft al een groot deel van het Duitse hoogspanningsnet in handen, dus waarom dan ook niet wat van hun snelwegen erbij nemen? Dan kunnen we een stok achter de deur houden zodat ze hun wegennet van onze grens naar het Ruhrgebied op orde hebben. Bovendien, als we het zouden willen, kunnen we expres de infrastructuur van Bremen en Hamburg zodanig laten verwaarlozen, dat bedrijven uitwijken naar Nederland. Bedankt, Schäuble!

Alexander des Burgus | 12-11-16 | 21:46 | + 3 -

@js58 | 12-11-16 | 17:29
.
Dat was voor de eenwording ook al zo. Toen zag het eruit alsof alles uit 1950 kwam. In Duitsland is het gewoon een cultuur dat er heel weinig geld in aankleding en uitstraling gestoken wordt. Het moet functioneel zijn, ook al is het functioneel en inefficiënt op een manier van 30 jaar eerder.
Is wat voor te zeggen. In Nederland geven we veel geld uit aan uiterlijkheden en werken we de inefficiëntie van twee ambtenaren "weg" door er op de IT-afdeling drie beheerders voor aan te nemen.

Bytemaster | 12-11-16 | 19:51 | + 7 -

In sommige metrostations in de grote Duitse steden waan je je nog in de jaren '80, dito als je op de gemeente (Behörden) of KfZ Zulassungsstelle je auto moet 'ummelden' omdat je verhuist bent. Niks gemoderniseerd, niks vernieuwd, lange rijen, onvriendelijke en bureaucratische organisatie, overal dezelfde ouwe troep.
Xirdalan | 12-11-16 | 16:15 | + 4
-
In Nederland mag je een telefonisch menu afluisteren en krijg je een nitwit aan de telefoon. Ja dat is vooruitgang.
In Duitsland betalen ze nog cash. Goed voor je privacy, goed voor de werkgelegenheid. Als de consument daar gelukkig mee is, is er geen enkel probleem.
-
Die Duitse snelwegen zijn echter niet zomaar geprivatiseerd. Ze worden aangelegd door de staat, waarna de bondsstaten ze moeten onderhouden. Dit laatste aanpassen zou op grote weerstand van de bondsstaten stuiten.

Raider Twix | 12-11-16 | 19:49 | + 4 -

@Gingersrule | 12-11-16 | 16:03
.
Ik zie niet in waarom het uitbesteden aan meer dan één commerciële partij ervoor zorgt dat het gebruik niet gratis is. Als het hele snelwegennet door één commerciële partij beheerd zou worden betaalde je ook tol.

Bytemaster | 12-11-16 | 19:46 | + 0 -

@Xirdalan | 12-11-16 | 16:15 | + 4 - Grappig, maar ik ervaar hetzelfde. Hoe graag we met zijn alles schelden over hoe het beter kan. Verlaat Nederland en daarna kom je er achter dat het alles bij elkaar eigelijk wel een van de best georganiseerde landen ter wereld is.

Vogelbeest | 12-11-16 | 19:42 | + 4 -

Xirdalan | 12-11-16 | 16:15
Soms is het wat verouderd hier inderdaad. Maar altijd correct en vriendelijk.
Bij Zulassung bood mijn garage aan om voor 2 tientjes dat voor me te regelen in Dusseldorf; hij deed dat voor nog 10 klanten en dan kon het gewoon uit.

Geenstijlfiguur | 12-11-16 | 18:12 | + 5 -

Xirdalan | 12-11-16 | 16:15 |

En dat heeft allemaal te maken met de eenwording van West-Duitsland en de DDR. Tel uit je winst.

js58 | 12-11-16 | 17:29 | + 7 -

Duitsland loopt in bijna alles minstens 10 jaar achter. Ik woon inmiddels >15 jaar in Duitsland en bijna alles is hier hopeloos verouderd; internet, wegen, spoor, stoplichten (nog steeds zonder inductiesensoren), elektronisch betalen (nog steeds in veel plekken met handtekening i.p.v. PIN), een waardeloos mobiel netwerk enz enz.
.
In sommige metrostations in de grote Duitse steden waan je je nog in de jaren '80, dito als je op de gemeente (Behörden) of KfZ Zulassungsstelle je auto moet 'ummelden' omdat je verhuist bent. Niks gemoderniseerd, niks vernieuwd, lange rijen, onvriendelijke en bureaucratische organisatie, overal dezelfde ouwe troep.

Xirdalan | 12-11-16 | 16:15 | + 20 -

Bytemaster

ter lering ende vermaeck:
The French highway network is run by several private companies, this mainly explains why they are not free.
www.french-property.com/reference/fre...

Gingersrule | 12-11-16 | 16:03 | + -2 -

@ZwarteDag | 12-11-16 | 14:01 |
.
De autowegen in Frankrijk zijn inderdaad goed, maar de prijs om er gebruik van te maken is schandalig hoog. Probleem met privatiseren is dat je altijd dubbel gaat betalen. Voor het gebruik van middelen die uit belastinggeld zijn betaald mag je vervolgens weer gaan betalen aan een commercieel bedrijf. Ik zie liever dat publieke voorzieningen gewoon bij de overheid blijven en dat de overheid eens leert efficiënter met geld om te gaan.

Bytemaster | 12-11-16 | 15:59 | + 19 -

Hee zwitsal, je weet dat het rekeningrijden voor vrachtwagens (Autobahnmaut) al sinds pakweg 10 jaar is ingevoerd?
GroteZaagdildo | 12-11-16 | 12:28

Grappig, je betaalt in Duitsland als eigenaar van vrachtsauto's belasting maar de wegen worden daarmee niet onderhouden en in het weekend mogen ze niet rijden. Wie garandeert dat de tol wel voor de wegen wordt gebruikt? Jij?

js58 | 12-11-16 | 15:34 | + 7 -

@ZwarteDag | 12-11-16 | 14:01
waarom sta je dan nog steeds in de file in frankrijk? ah, de overheid bepaalt natuurlijk de prijs - ja dan kun je net zo goed niet privatiseren.

sennholz | 12-11-16 | 14:45 | + 7 -

@ kapotte_stofzuiger | 12-11-16 | 12:34 | + 6 -

"Prima plan. Graag ook geprivatiseerde zorg, geprivatiseerde politie en een privaat leger. Kan de belasting naar 0%."

De belasting wel... de premies niet, waarover natuurlijk ook weer belasting betaald moet worden. Ik begrijp dat u tevreden bent over het huidige zorgstelsel. Veel betalen, niets krijgen. Hoe zou het met andere geprivatiseerde onderdelen aflopen schat u in? En wat als er onmiddelijke inzet van het leger nodig is, maar het is goedkoper om het niet te doen omdat anders de achterliggende organisatie minder geld vangt?

Mark van Leeuwen | 12-11-16 | 14:24 | + 8 -

Ik zou dan van elke snelweg in Duitslang één meter kopen en onderhouden. Maar nee, geen goed idee. Sommige zaken zijn van algemeen belang en bezit niet van een klein groepje geselecteerden.

Mark van Leeuwen | 12-11-16 | 14:17 | + 7 -

Je wil als burger gewoon van A naar B. en als er marktwerking bij komt op dat nivo, dus niet bouwen maar hoe gaat je rijden, dan moet er wel iets te kiezen zijn. Maar er ligt maar 1 weg.

Dus dat de overheid het onderhoud laat doen en daar bedrijven op uit kiest, ok. Behalve de kleintjes dan, die kunnen niet tegen die grote bedrijven op bij overheidsklussen.

Net zoiets als marktwerking in het OV. Uiteindelijk ligt er maar 1 spoor. En om het dan goedkoper te maken koppelen we de treinen van de vershcillende maatschappijen maar aan elkaar. Dan heb je weer de NS.

kloopindeslootjijook | 12-11-16 | 14:16 | + 6 -

Dat kan alleen maar als dan de wegenbelastingen omlaag gaan.

Toch hebben wij geen goede ervaringen met Pro-Rail bijvoorbeeld. Winst voor kwaliteit. Waarom zou dit dan wel gaan werken? Commercie heeft meestal bijvoorbeeld een minder verre horizon, kijkt op korte termijn, aandeelhouders, nu geld maken. Dat hoeft niet onder in alle situaties overeen te komen met kwaliteit. Je kunt bijvoorbeeld grote onderhouds kosten uitstellen tot vlak na dat je als manager em peert met een grote bonus. Dat werk. Niet in het belang Henk und Ingrid.

kloopindeslootjijook | 12-11-16 | 14:07 | + 10 -

Dit model werkt prima in Frankrijk, ik ben helemaal voor! Wordt meteen pijnlijk zichtbaar hoe krankzinnig veel de roverheid belasting heft voor snelwegen. Als alle belasting die ervoor geheven wordt ook daadwerkelijk aan snelwegen wordt besteed hebben we binnen enkele jaren overal 10 baans dubbeldek snelwegen... zelfs na aftrek kosten ov....

ZwarteDag | 12-11-16 | 14:01 | + -4 -

Dit model werkt prima in Frankrijk, ik ben helemaal voor! Wordt meteen pijnlijk zichtbaar hoe krankzinnig veel de roverheid belasting heft voor snelwegen. Als alle belasting die ervoor geheven wordt ook daadwerkelijk aan snelwegen wordt besteed hebben we binnen enkele jaren overal 10 baans dubbeldek snelwegen... zelfs na aftrek kosten ov....

ZwarteDag | 12-11-16 | 14:01 | + 3 -

en privaat bedrijf in handen van de overheid is natuurlijk geen privaat bedrijf.

sennholz | 12-11-16 | 12:39 | + 4 -
In Nederland wel.

Weerduivel | 12-11-16 | 13:40 | + 3 -

Kom zeg, dit is slechts een constructie om het privaat te laten lijken, maar eigenlijk de opmaat om nog meer te kunnen innen. De burger als ideale melkkoe. En het dan gek vinden dat die burger het wel gehad heeft met politiek en overheid.
@Bytemaster | 12-11-16 | 11:48
Helemaal mee eens. Wat gaat een dief doen die je toe staat om te stelen? Nog meer stelen natuurlijk.
De overheid is een business model geworden voor zakkenvullers en parasieten.

Lafayette | 12-11-16 | 12:58 | + 20 -

Een truukje overgenomen vanuit de voormalige Sovjet Unie door linkse politici: privatiseer X, geef het veel te goedkoop uit handen, laat vriendjes uit je politieke netwerk lekker cashen op sleutelposities, laat de kwaliteit achteruit hollen, gebruik dat als excuus om de gebruiker meer te laten betalen, kwakkel aan totdat het uit de klauwen loopt, zodat de staat het uitgewoonde bedrijf weer onder zich neemt.
Het socialistisch verdienmodel in de notendop.

jemagookniksmeer | 12-11-16 | 12:55 | + 54 -

Vergeet ik nog privaat onderwijs en private rechtbanken (zonder D66-rechters). Make Germany* great again.

*the Netherlands had hier kunnen staan, maar dat is offtopic.

kapotte_stofzuiger | 12-11-16 | 12:48 | + 9 -

een privaat bedrijf in handen van de overheid is natuurlijk geen privaat bedrijf.

sennholz | 12-11-16 | 12:39 | + 30 -

Een overheid die efficiënt belastinginkomsten omzet in goede infrastructuur is een Noord/West-Europese waarde. Tolwegen zijn voor knoflooklanden.

kapotte_stofzuiger | 12-11-16 | 12:36 | + 44 -

Prima plan. Graag ook geprivatiseerde zorg, geprivatiseerde politie en een privaat leger. Kan de belasting naar 0%.

kapotte_stofzuiger | 12-11-16 | 12:34 | + 29 -

js58 | 12-11-16 | 11:32 | + 0 -
.
Hee zwitsal, je weet dat het rekeningrijden voor vrachtwagens (Autobahnmaut) al sinds pakweg 10 jaar is ingevoerd?

GroteZaagdildo | 12-11-16 | 12:28 | + 14 -

Het kan alleen maar beter worden... Famous last words

Waskraan | 12-11-16 | 12:11 | + 26 -

Ik kan er weinig bezwaar tegen hebben, zeker als je begint met de zorgenkindjes onder de wegen. De 44 van Dortmund naar Kassel is zo'n helletocht: slechts 2x2 banen, Belgisch wegdek en permanent vrachtwagens op de linkerbaan. Dat kan echt alleen maar beter worden.

De echte Stolwijker | 12-11-16 | 12:05 | + -17 -

Eerst gaat de belasting dan even omlaag, ter "compensatie". Vervolgens wordt de belasting dan ieder jaar weer verhoogd, zodat je na vijf jaar weer op het oude bedrag uitkomt, en dan betaal je hoge belasting én tol. Geld is tegenwoordig de belangrijkste drijfveer voor de overheid, en niet meer de publieke functie.

Bytemaster | 12-11-16 | 11:48 | + 66 -

En de vrachtauto's? Worden die ook aangeslagen en mogen ze ook in de weekenden op de autobahn rijden, wat ze nu niet mogen?

js58 | 12-11-16 | 11:32 | + 7 -

Waarom betalen mensen nog belastingen of gaan die omlaag?

Yoo2621 | 12-11-16 | 11:22 | + 45 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken