Trump gaat winnen: financiële markten in blinde paniek

Armageddon!
Armageddon!
Het kan snel gaan. Eerst werd hij niet serieus genomen als kandidaat voor de Republikeinen, toen kon hij onmogelijk winnen van Hillary Clinton en nu zal de wereld in ieder geval moeten gaan wennen aan vier jaar Trump, met een aanzienlijke kans op acht. Net als bij Brexit zaten de peilingen er naast en net als bij Brexit is het ongeloof groot en schieten de financiële markten in de stress. De futures op de S&P 500, de Dow Jones-index en de Nasdaq zakken woensdagochtend rond 5% weg. De Mexicaanse peso, die deze verkiezingsstrijd als een barometer gold voor een mogelijke winst van Trump, verliest 11% ten opzichte van de dollar. Trump is geen vriend van het land, met zijn gedroomde muur langs de grens en zijn kritiek op de vrijhandelsverdragen met het zuidelijke buurland. De future op de FTSE 100 index zakt 4,2% and counting. Ook in Azië wordt het vooruitzicht op Trump gevoeld: MSCI Asia Pacific index daalde met ongeveer 3%, de sterkste daling sinds het brexitreferendum. En zoals altijd profiteert de goudprijs van alle onzekerheid (+3.75%). En dan is het wachten op het effect van president Trump als hij er eenmaal zit. Want er is een groot verschil met de Brexit: hier zit de winnaar straks achter de knoppen. Dit is pas het begin.
Update: Trump wint en gaat wonden helen.

Reaguursels

Inloggen

"Hij gaat bouwen aan de infrastructuur en daarmee miljoenen mensen aan werk helpen."
Waar heb ik dat meer gehoord? O ja, dat was in Duitsland, die andere populist. In de jaren 30, toen gebeurde dat ook.
Om die miljoenen mensen te betalen moest er toen gigantisch veel geld bijgedrukt worden. Daardoor werd het niets meer waard en moesten mensen letterlijk met kruiwagens hun geld ophalen. Ik heb ergens nog wel postzegels van 10 miljard DM.

treser.info | 12-11-16 | 01:42 | + 0 -

Arend Jan Kamp (IEX).
Beurs is al weer over het nieuws.
vimeo.com/190876534

Lafayette | 09-11-16 | 16:56 | + 1 -

Zou het D66 pro-Clinton groepje al de VS uit geknikkerd zijn?
-
Mooi resultaat voor Donald. 279 kiesmannen van de 270 vereist. En ze tellen nog.
www.nytimes.com/elections/results/pres...
-
Die Nederlands zuurpruimen wilde ik niet zien vannacht. Vannacht een paar keer even kort de TV aan gehad: ook de Belgen hadden duidelijk moeite met Trump.
Om 3 uur vannacht had ie the House of Representatives gewonnen. En daar was verlies verwacht, wegens relatief veel republikeinen. Toen dacht ik al dat winnen mogelijk kon zijn.
vanmorgen 267 Trump tegen 218 Clinton, en dat is nu beter.
-
Het is hem gegund, na die smerige main stream media campagne. Europese politici kunnen nu ook uithuilen.
De Belgen (TV dan) wilden dat Trump zijn belastingaangifte zou laten zien in Europa en een onderzoek naar donaties uit Rusland. Dat laatste is al onderzocht in de VS: nul connecties Rusland - Trump.
Alsof de VS aan de EU verantwoording aflegt. Echt niet.
Zo zie je maar, hoe diep die media haat zit tegen Trump bij b.v. de Belgische TV.

Raider Twix | 09-11-16 | 16:12 | + 2 -

@sans comique , what the f*k just happened there : )
Spaanse Peetvader | 09-11-16 | 15:27 | + 0 -
*(-mompelt kutsmoes, "iets met server"-)*

Sans Comique | 09-11-16 | 15:57 | + 1 -

De S&P staat op dit moment onveranderd (heel licht in de min).
Nasdaq bijna in het groen.
Dow in het groen.
AEX ook weer bijna in het groen....
De DAX en Londen ook in het groen...
Briljant, Das Kapital jullie zaten weer 'spot on'... not.

Lafayette | 09-11-16 | 15:47 | + 3 -

@sans comique , what the f*k just happened there : )

Spaanse Peetvader | 09-11-16 | 15:27 | + 0 -

Eenzijdig bericht weer, je hoort nergens dat de S&P 500 ook 5.8% gedaald was na de verkiezing van Obama.

een_mike | 09-11-16 | 15:18 | + 1 -

sorry dat ging fout

Sans Comique | 09-11-16 | 14:50 | + -1 -


Armageddon!
Armageddon!
Trump gaat winnen: financiële markten in blinde paniek

Het kan snel gaan. Eerst werd hij niet serieus genomen als kandidaat voor de Republikeinen, toen kon hij onmogelijk winnen van Hillary Clinton en nu zal de wereld in ieder geval moeten gaan wennen aan vier jaar Trump, met een aanzienlijke kans op acht. Net als bij Brexit zaten de peilingen er naast en net als bij Brexit is het ongeloof groot en schieten de financiële markten in de stress. De futures op de S&P 500, de Dow Jones-index en de Nasdaq zakken woensdagochtend rond 5% weg. De Mexicaanse peso, die deze verkiezingsstrijd als een barometer gold voor een mogelijke winst van Trump, verliest 11% ten opzichte van de dollar. Trump is geen vriend van het land, met zijn gedroomde muur langs de grens en zijn kritiek op de vrijhandelsverdragen met het zuidelijke buurland. De future op de FTSE 100 index zakt 4,2% and counting. Ook in Azië wordt het vooruitzicht op Trump gevoeld: MSCI Asia Pacific index daalde met ongeveer 3%, de sterkste daling sinds het brexitreferendum. En zoals altijd profiteert de goudprijs van alle onzekerheid (+3.75%). En dan is het wachten op het effect van president Trump als hij er eenmaal zit. Want er is een groot verschil met de Brexit: hier zit de winnaar straks achter de knoppen. Dit is pas het begin.
Update: Trump wint en gaat wonden helen.
D. van den Enden | 09-11-16 | 08:00 | 46 reacties |
REACTIES
toon:

Hoewel er bijna alleen maar verliezers zijn nu, ben ik stiekem wel benieuwd hoe de komende jaren het er daar voor zal gaan staan.
Dirk. | 09-11-16 | 08:03 | + 9 -

Knap van die nieuwsdiensten, dat ze zo precies de gedachten van al díe handelaren kennen. Ze zouden eens een poging op de beurs moeten wagen.
frank87 | 09-11-16 | 08:18 | + 26 -

Gisteravond heb ik Nieuwsuur maar even uitgezet. Allemaal deug-mensen die elkaar feliciteerden met de deugende Clinton.
En nu is het genoeg! | 09-11-16 | 08:18 | + 56 -

Goed nieuws voor shortsellers en put-optiehandel.
Schwanz | 09-11-16 | 08:25 | + 9 -

Algo's be trippin'
over een maand is alles weer rustig; want ook bij uptrend gaan algo's weer los
Nothing on the hand; ride the waves
beschuitfluiter | 09-11-16 | 08:40 | + 10 -

Wat zal Joe the Plumber nu al een spijt hebben van zijn stem op Trump. Heel zijn aandelenportefeuille naar de ratsmodee.
Jonkheer Wttewaall | 09-11-16 | 08:56 | + -6 -

Markt is helemaal niet in paniek, ik ga zo naar de supermarkt.
Wallstreet is in paniek, verliest grote lobbyinvloed.
Kaas de Vies | 09-11-16 | 09:02 | + 33 -

@ En nu is het genoeg!: Hier precies hetzelfde, moment dat ik de tv aanzette, was er een Nederlandse campagnemedewerkster van Clinton en een redacteur van een of ander krantje. Beiden waren zo pro-Clinton, dat het niet leuk meer is. Je kan je afvragen wat een Nederlandse omroep daar doet. Ze doen geen enkele moeite om ook maar de schijn van partijdigheid te vermijden.
KapiteinClaus | 09-11-16 | 09:11 | + 37 -

@En nu is het genoeg! | 09-11-16 | 08:18
@KapiteinClaus | 09-11-16 | 09:11

Het is inderdaad opvallend. Op nu.nl een titel "Amerikaanse sterren reageren op winst Trump", wat dacht je, een hele lijst jammerende artiesten, geen enkele positieve noot over Trump. Alsof er geen enkele artiest iets positiefs te melden heeft. Bij deze uitslag is dat natuurlijk ongeloofwaardig.

Tsja, de druiven zijn zuur voor de linksige gutmensch-media.

Magnum Force | 09-11-16 | 09:16 | + 27 -

Het blijft grappig hoe de West-Europese media bij elke Amerikaanse verkiezing de Republikeinse kandidaat als een randdebiel afschilderen en kritiekloos achter de Democraat aanhobbelen.

Gelukkig is enige zelfreflectie hen vreemd (is een eigenschap van goedmensen geloof ik) waardoor ze niet hun eigen gedrag eens onder de loep nemen, zodat ze over vier jaar hetzelfde gedrag zullen vertonen.

Ondertussen zien we een voorzichtige omslag van klein naar groot, GeenPeil, Brexit en nu Trump. Ik ben na jaren weer eens een heel klein beetje voorzichtig optimistisch.
James Lastig | 09-11-16 | 09:41 | + 30 -

@Magnum Force: Ook de opmerkingen over de NAVO gehoord? Die nare Trump durft te eisen dat andere NAVO-leden hun bijdrage opschroeven. Dat zou Poetin in de kaart spelen en dat moeten we niet willen!

De notie dat Trump hier een valide punt maakt komt niet bij de journalisten en commentatoren op. De Europese leden (inclusief Nederland) verwaarlozen hun defensie apparaat.
KapiteinClaus | 09-11-16 | 09:46 | + 34 -

Zelfs de exit-polls voor de beurs, de futures, zitten er los naast. Die gingen voor 4-5% verlies maar momenteel staat de beurzen er zo voor:
Brussel: -1,2%
Parijs: -1,3%
Amsterdam: -1,3%
Frankfurt: -2,2%
Londen: -1,1%

Wat een paniek, wat een paniek...
pandalicious | 09-11-16 | 09:57 | + 24 -

James Lastig | 09-11-16 | 09:41

Wie heeft er vrouwen als minderwaardige schepsels afgeschilderd?
js58 | 09-11-16 | 09:57 | + 0 -

Het volk is klaar met de politieke elite. In het UK, in NL, in de USA.

Oekraïne referendum [x]
Brexit [x]
USA presidential election [x]
15 maart 2017 []

NEE=NEE
Rätselhaft | 09-11-16 | 10:00 | + 25 -

@KapiteinClaus | 09-11-16 | 09:46

Ja, heb ik gehoord. Ik ben overigens één van die rare mensen die Poetin NIET ziet als een agressor die slechts met veel dreigend wapengekletter onder de duim kan worden gehouden. Integendeel, ik heb het idee dat hij best in de markt is voor een "deal" met Trump.

Ik ben helemaal niet ontevreden met de overwinning van Trump. Maar méér nog ben ik blij met het verlies van Clinton.

Magnum Force | 09-11-16 | 10:09 | + 26 -

Bent u ook zo benieuwd naar de koers van de EU de komende tijd?

Sans Comique | 09-11-16 | 14:49 | + -4 -

Als de beurzen in paniek zijn, betekent dat dat ze de contrôle kwijt zijn. Die contrôle zouden ze dus nog wel hebben met Clinton. Dat zegt ALLES over Clinton. Nee, dit kon nog wel eens goed uitpakken, maar kritisch blijven.

Sans Comique | 09-11-16 | 14:46 | + 2 -

Londen staat overigens in de plus. Maar daar is iedereen uiteraard ook een idioot want ze stemmen voor een Brexit.
We kunnen ook altijd teruggaan naar het cijnskiesrecht, zoals in de jaren 1800. Benieuwd of de linkerzijde hiervoor te vinden is.

pandalicious | 09-11-16 | 14:26 | + 1 -

Clinton zat op de stoel van voort wat hoort wat ,en nu zij niet gewonnen heeft zijn d'r vriendjes in paniek ,helemaal prachtig vind ik het voor krullenjongen Pechtold ,die had heimelijke afspraakjes gemaakt met dat corrupte tuig in de Oekraïne ,en kan zijn bonussen op zijn buik schrijven , dat stelletje in Brussel moet aan de noodrem met ruzie maken tegen Putin ,want met een katapult kom je niet ver tegen Rusland .
Populisme ,NPO maak je borst maar nat , er worden steeds meer mensen wakker .

fleurtje | 09-11-16 | 13:56 | + 2 -

Elessir | 09-11-16 | 12:46 | + 1 -

Godwinners zijn niet zo slim, die moeten het vaak hebben van "Weet je wie er ook zo dol was op........" Maar dat werkt tegenwoordig toch niet meer zo goed als in 1972.

Copycrauw | 09-11-16 | 13:16 | + 1 -

Beurzen zijn altijd bang voor verandering.
Net als met de brexit. Na een paar weken blijkt dat de zon toch nog gewoon opkomt, en dat mensen nog steeds geld willen verdienen.

Henk de Vries2074 | 09-11-16 | 13:05 | + 3 -

@ treser.info | 09-11-16 | 10:40

Als je een godwin wil gebruiken check dan even je feiten. Op 2 november 1923 gaf de Duitse overheid de opdracht om een bankbiljet te drukken met een waarde van 100.000.000.000.000 mark. Omgerekend was dit biljet maar 312,50 dollar waard. Wat heeft dit met Hitler te maken. Die kwam pas in 1932 aan de macht.

Elessir | 09-11-16 | 12:46 | + 5 -

En nu is het genoeg! | 09-11-16 | 08:18
En het is hetzelfde volk dat de paniek op de markten veroorzaakt, grote bedrijven krijgen nu aanzienlijk minder te vertellen dan vergeleken met Clinton als we de speeches mogen geloven dus als ik zoiets als dit lees heb ik ook altijd zoiets van ze proberen mensen gewoon te laten schrikken en spijt te laten hebben

niemand specifiek | 09-11-16 | 12:36 | + 0 -

@js58 | 09-11-16 | 12:03
Ah, gelukkig haalt u in BNR een geheel onpartijdige bron aan, die het in de aanloop naar de verkiezingen ook steeds bij het rechte eind had /sarc . En dat u nu al weet wat Trump gaat doen en hoe hij dat gaat betalen vind ik knap van u. Blijkbaar kunt u in de toekomst kijken, wat mij helaas niet lukt.

Ik geloof weinig tot niets van de mooie verhalen van Trump, overigens net als van elke willekeurige politicus. Dus dat prikken heb ik al lang gedaan. Malle verkiezingsretoriek gaat bij mij het ene oor in, het andere oor uit.

Ik ben voornamelijk blij met de enorme trap onder de reedt van partijdige media, kortzichtige pollsters, arrogante deugmensen en door de status quo opgekochte kuipende politici die Trump met zijn overwinning heeft uitgedeeld. Het is méér dan tijd dat die zelfbenoemde übermenschen eens een toontje lager gaan zingen.

Wellicht wordt het niet beter, maar slechter was nauwelijks mogelijk.

Magnum Force | 09-11-16 | 12:25 | + 5 -

Lijkt me een prima idee. En probeert u zolang uw Hillary-teleurstelling te verbijten. Kijk vanavond eens naar DWDD, wellicht put u wat troost uit de daar ongetwijfeld zich roerende mede-verongelijkten.
Magnum Force | 09-11-16 | 11:46

Ik ben niet voor Hillary. De publieke omroep kan wat mij betreft helemaal verdwijnen.
Maar ik wijs op de mooie verhalen die Trump ophangt waar jij niet doorheen weet te prikken.

Zie onderstaande link: hoe komt Trump aan geld voor zijn plannen? Het antwoord weet ik: staatsschuld op laten lopen. Maar dat was nou iets wat hij in zijn campagne beloofde dat NIET te doen.

www.bnr.nl/nieuws/internationale-poli...

js58 | 09-11-16 | 12:03 | + -5 -

De reden waarom de beurzen onderuit gaan is niet het bovenstaande geleuter, maar simpelweg dat Trump een andere economische politiek gaat voeren dan Obama (anders dan Clinton) en dat het volstrekt onduidelijk is welke politiek dat dan is. Sommige republikeinen verdenken Trump zelfs van democratisch getinte economische politiek (Nafta opzeggen bijvoorbeeld zou eigenlijk iets zijn wat president Sanders had kunnen uitvoeren)
Kortom grote verwarring alom en dat is de reden dat beurzen onderuit gegaan zijn. Gezien het feit dat Trump economische politiek nog vorm moet krijgen zal die verwarring, en beurs crash, wel even blijven.
Praat overigens rustig verder over Poetin en andere blabla, nobody cares... :-)

ZwarteDag | 09-11-16 | 11:55 | + -2 -

Wat ik me terloops afvraag: Moet Trump de komende 4 jaar afstand doen van de belangen in zijn bedrijven?
En wat doet hij met zijn 757?
Dat gaat hem pijn doen want de airforce-one mag dan best luxe ingericht zijn: de 757 is wat dat betreft de overtreffende trap. Laatste heeft alleen geen arsenaal aan beveiling inbegrepen in het kostenplaatje.

loze stijl | 09-11-16 | 11:52 | + 0 -

Vooral: wat gaat Trump beter doen met de economie? Ik zou zeggen tegen Trump: put your money where your big mouth is?
@js58 | 09-11-16 | 11:37

Lijkt me een prima idee. En probeert u zolang uw Hillary-teleurstelling te verbijten. Kijk vanavond eens naar DWDD, wellicht put u wat troost uit de daar ongetwijfeld zich roerende mede-verongelijkten.

Magnum Force | 09-11-16 | 11:46 | + 10 -

Altijd de discussie tussen links en rechts. Hier en daar. Wat wel opvalt is dat als rechts wint de partijen van links altijd moord en brand schreeuwen. Meteen weer blinde paniek en zeggen dat de wereld vergaat. Het lijkt wel de ramp van de Brexit. Over 10 jaar snapt niemand waarom al die paniek is gezaaid als blijkt dat alles op zijn pootjes terecht is gekomen.

bobby33 | 09-11-16 | 11:44 | + 9 -

Je wil niet dat de hoogste baas van de wereld omkoopbaar is. Clinton is zeer omkoopbaar. Dus met Trump is het beter. Daarnaast gaat hij geen gekke dingen doen. Zijn economische programma is verrassend beter dan de gebruikelijk nietserige troep van het 'democratische' westen.
van heinde en verre | 09-11-16 | 11:16

Iedereen die bezwijkt voor geld is omkoopbaar, dat geldt ook voor Trump. In de VS draait alles om geld en alleen nog maar om geld. Dus als Trump een goede deal kan maken dat hem geld oplevert, ook al is dat ten koste van de bevolking, doet hij dat ongeacht de gevolgen. Trump vond dat Hiillary net als hij de banden moest doorsnijden met de gulle gevers die geld voor hun campagne gaven. Raad eens wie het besluit heeft teruggedraaid?

Vooral: wat gaat Trump beter doen met de economie? Ik zou zeggen tegen Trump: put your money where your big mouth is?

js58 | 09-11-16 | 11:37 | + -12 -

@De echte Stolwijker | 09-11-16 | 11:16

Helemaal met u eensch, ik chargeerde een beetje in mijn reactie. Poetin is een schaakspeler en ik hoop dat Trump een capabele tegenspeler zal blijken te zijn. In elk geval beter dan Clinton.

Op dit moment heb ik daar nog wel vertrouwen in.

Magnum Force | 09-11-16 | 11:26 | + 1 -

Je wil niet dat de hoogste baas van de wereld omkoopbaar is. Clinton is zeer omkoopbaar. Dus met Trump is het beter. Daarnaast gaat hij geen gekke dingen doen. Zijn economische programma is verrassend beter dan de gebruikelijk nietserige troep van het 'democratische' westen.

van heinde en verre | 09-11-16 | 11:16 | + 7 -

Magnum Force | 09-11-16 | 10:42
Ik denk niet dat Trump zo deals sluit. Hij zal niet meteen naar Poetin stappen om hem allerlei concessies te doen "in ruil voor". Trump zal Poetin tegemoet treden met een mix van respect en kracht. Dat is het enige dat ook werkt. Hillary (en de EU) hadden geen respect en toonden ook geen enkele kracht. Denk je dat Trump zou accepteren als er een vloot Russische oorlogsschepen rakelings langs de Californische kust zou varen, duidelijk met het doel te provoceren, zoals onlangs in het Engelse Kanaal gebeurde? Denk je dat Trump het accepteert als de Russen en Oekraïners niet mee zouden werken als wie dan ook een Amerikaans verkeersvliegtuig zou neerhalen?
Deals sluit je op basis van respect en kracht. Daarom ben ik blij met Trump.

De echte Stolwijker | 09-11-16 | 11:16 | + 8 -

Die 5 miljoen die Sharon Dijksma van ons belastinggeld aan Clinton geschonken heeft is dus down the drain.
Kleine prijs voor een grote overwinning.
@Vogelbeest | 09-11-16 | 10:21

Maar het voormalig 666 Tweede Kamerlid Wassila Hachchi krijgen we waarschijnlijk weer terug.
Noem het een troostprijs.

Magnum Force | 09-11-16 | 11:00 | + 10 -

@js58 | 09-11-16 | 10:50
Eigenlijk zeg je dat Poetin 150 miljard weg moet smijten? Jij gelooft in sprookjes. Terwijl het een feit is dat de VS doorgaat met het verder ontwikkelen van wapens. Maar goed, als Poetin zijn bevolking kan brainwashen kan Trump dat ook.

Het spijt me, dit verhaal kan ik niet meer volgen. Mijn IQ en kennisniveau schieten daarvoor tekort, wellicht ook de reden dat ik niet negatief ben over Trump.
Ik ben waarschijnlijk gewoon een deplorable.

Magnum Force | 09-11-16 | 10:56 | + 10 -

Trump tegen Poetin: Ik haal die raketten uit de Oost-Europese landen weg, ik ga niet langer proberen allerlei tegen Rusland aanliggende landen onder de NATO paraplu te brengen, ik ga niet langer regeringen van die landen ondermijnen om ze door anti-Russische oligarchen te vervangen, ik stop met nergens toe dienende sancties waar iedereen alleen maar last van heeft en ik ga niet langer jou met Hitler vergelijken en in alle media zwart maken en overal de schuld van geven. In ruil daarvoor blijf jij lekker op je eigen terrein en ga je binnenlands orde op zaken stellen. Deal?

Maar goed, dit lees je dus niet in de Clinton-gefocuste deugmens-media.
Magnum Force | 09-11-16 | 10:42

Eigenlijk zeg je dat Poetin 150 miljard weg moet smijten? Jij gelooft in sprookjes. Terwijl het een feit is dat de VS doorgaat met het verder ontwikkelen van wapens. Maar goed, als Poetin zijn bevolking kan brainwashen kan Trump dat ook.

js58 | 09-11-16 | 10:50 | + -13 -

@s58 | 09-11-16 | 10:27

Trump tegen Poetin: Ik haal die raketten uit de Oost-Europese landen weg, ik ga niet langer proberen allerlei tegen Rusland aanliggende landen onder de NATO paraplu te brengen, ik ga niet langer regeringen van die landen ondermijnen om ze door anti-Russische oligarchen te vervangen, ik stop met nergens toe dienende sancties waar iedereen alleen maar last van heeft en ik ga niet langer jou met Hitler vergelijken en in alle media zwart maken en overal de schuld van geven. In ruil daarvoor blijf jij lekker op je eigen terrein en ga je binnenlands orde op zaken stellen. Deal?

Maar goed, dit lees je dus niet in de Clinton-gefocuste deugmens-media.

Magnum Force | 09-11-16 | 10:42 | + 25 -

Nou, die Mexican peso vs Dollar:
Das gewoon een correctie van de build up richting de verkiezingen:
180 dagen koers:
tinypic.com/view.php?pic=23u7fhi&s...
Zal nog wel even verder afzwakken, koerskorrectie, niks bijzonders.

Is dit nog nieuws? | 09-11-16 | 10:41 | + 5 -

"Hij gaat bouwen aan de infrastructuur en daarmee miljoenen mensen aan werk helpen."
Waar heb ik dat meer gehoord? O ja, dat was in Duitsland, die andere populist. In de jaren 30, toen gebeurde dat ook.
Om die miljoenen mensen te betalen moest er toen gigantisch veel geld bijgedrukt worden. Daardoor werd het niets meer waard en moesten mensen letterlijk met kruiwagens hun geld ophalen. Ik heb ergens nog wel postzegels van 10 miljard DM.

treser.info | 09-11-16 | 10:40 | + -30 -

@Vogelbeest | 09-11-16 | 10:23 | + 0 -
Als Trump Nafta opzegt, dan moeten de fabrieken noodgedwongen weer terug naar de VS. De prijzen die uit die fabriek komen zullen stijgen, en de werkgelegenheid neemt dan toe. Droom scenario?
Niet echt, alleen mensen met een chronisch tekort aan IQ denken dit.
Het is namelijk een rechtlijnig denken die de complexe werkelijkheid negeert. Als namelijk de werkgelegenheid in Mexico afneemt en in de VS toeneemt, wat gebeurt er dan? Juist ja, de door Trump zo verfoeide illegalenstroom zal dan enorm toenemen. Een muur bouwen? Pfff, die hebben ze al bij Tijuana en heeft 0,0 geholpen. Die muur is meer ondertunneld dan de London underground...
Kortom, simpele oplossingen voor complexe problemen werken alleen in de geest van simpele zielen.

ZwarteDag | 09-11-16 | 10:38 | + -7 -

Hier bij ons (van de Manege) geen paniek.
Meer een gezonde verrassende blijdschap.
Wij voorzien een tijd van vrede en voorspoed.
Anyway, het zou ook oorlog en armoe kunnen worden...

Stoned Hengst | 09-11-16 | 10:36 | + 8 -

KPN heeft er een procentje bij, nu die vervelende Carlos Slim tegen een muur aanloopt.

kapotte_stofzuiger | 09-11-16 | 10:29 | + 10 -

Ja, heb ik gehoord. Ik ben overigens één van die rare mensen die Poetin NIET ziet als een agressor die slechts met veel dreigend wapengekletter onder de duim kan worden gehouden. Integendeel, ik heb het idee dat hij best in de markt is voor een "deal" met Trump. Ik denk dat dat uiteindelijk minder kans geeft op paddenstoelwolken aan de horizon dan het agressieve exceptionalisme van Clinton, toegejuicht door een militair-industrieel comple dat dringend om wat meer oorlog verlegen zit.

Ik ben helemaal niet ontevreden met de overwinning van Trump. Maar méér nog ben ik blij met het verlies van Clinton.

Magnum Force | 09-11-16 | 10:09

Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Trump tegen Poetin: lijf Europa maar in zolang ik maar van jou spotgoedkoop gas krijg?

js58 | 09-11-16 | 10:27 | + -18 -

Goed instapmoment. Qua onderliggende waarden is er helemaal niets veranderd, dus slechter wordt het niet. Over een maand zijn al die koersen weer terug bij gisteren.
En als Trump inderdaad NAFTA opzegt komt er een wederopstanding van de Amerikaanse middenklasse. Dat is uitermate goed nieuws voor de economie.

Vogelbeest | 09-11-16 | 10:23 | + 6 -

Die 5 miljoen die Sharon Dijksma van ons belastinggeld aan Clinton geschonken heeft is dus down the drain.
Kleine prijs voor een grote overwinning.

Vogelbeest | 09-11-16 | 10:21 | + 22 -

Het zijn met name de koersen van de banken en de wapenindustrie die inzakken. Inderdaad, de sponsors van Clinton.

Jonkheer Wttewaall | 09-11-16 | 10:20 | + 21 -

@KapiteinClaus | 09-11-16 | 09:46

Ja, heb ik gehoord. Ik ben overigens één van die rare mensen die Poetin NIET ziet als een agressor die slechts met veel dreigend wapengekletter onder de duim kan worden gehouden. Integendeel, ik heb het idee dat hij best in de markt is voor een "deal" met Trump. Ik denk dat dat uiteindelijk minder kans geeft op paddenstoelwolken aan de horizon dan het agressieve exceptionalisme van Clinton, toegejuicht door een militair-industrieel comple dat dringend om wat meer oorlog verlegen zit.

Ik ben helemaal niet ontevreden met de overwinning van Trump. Maar méér nog ben ik blij met het verlies van Clinton.

Magnum Force | 09-11-16 | 10:09 | + 35 -

Het volk is klaar met de politieke elite. In het UK, in NL, in de USA.

Oekraïne referendum [x]
Brexit [x]
USA presidential election [x]
15 maart 2017 []

NEE=NEE

Rätselhaft | 09-11-16 | 10:00 | + 34 -

James Lastig | 09-11-16 | 09:41

Wie heeft er vrouwen als minderwaardige schepsels afgeschilderd?

js58 | 09-11-16 | 09:57 | + -4 -

Zelfs de exit-polls voor de beurs, de futures, zitten er los naast. Die gingen voor 4-5% verlies maar momenteel staat de beurzen er zo voor:
Brussel: -1,2%
Parijs: -1,3%
Amsterdam: -1,3%
Frankfurt: -2,2%
Londen: -1,1%

Wat een paniek, wat een paniek...

pandalicious | 09-11-16 | 09:57 | + 31 -

@Magnum Force: Ook de opmerkingen over de NAVO gehoord? Die nare Trump durft te eisen dat andere NAVO-leden hun bijdrage opschroeven. Dat zou Poetin in de kaart spelen en dat moeten we niet willen!

De notie dat Trump hier een valide punt maakt komt niet bij de journalisten en commentatoren op. De Europese leden (inclusief Nederland) verwaarlozen hun defensie apparaat.

KapiteinClaus | 09-11-16 | 09:46 | + 42 -

Het blijft grappig hoe de West-Europese media bij elke Amerikaanse verkiezing de Republikeinse kandidaat als een randdebiel afschilderen en kritiekloos achter de Democraat aanhobbelen.

Gelukkig is enige zelfreflectie hen vreemd (is een eigenschap van goedmensen geloof ik) waardoor ze niet hun eigen gedrag eens onder de loep nemen, zodat ze over vier jaar hetzelfde gedrag zullen vertonen.

Ondertussen zien we een voorzichtige omslag van klein naar groot, GeenPeil, Brexit en nu Trump. Ik ben na jaren weer eens een heel klein beetje voorzichtig optimistisch.

James Lastig | 09-11-16 | 09:41 | + 41 -

@En nu is het genoeg! | 09-11-16 | 08:18
@KapiteinClaus | 09-11-16 | 09:11

Het is inderdaad opvallend. Op nu.nl een titel "Amerikaanse sterren reageren op winst Trump", wat dacht je, een hele lijst jammerende artiesten, geen enkele positieve noot over Trump. Alsof er geen enkele artiest iets positiefs te melden heeft. Bij deze uitslag is dat natuurlijk ongeloofwaardig.

Tsja, de druiven zijn zuur voor de linksige gutmensch-media.

Magnum Force | 09-11-16 | 09:16 | + 35 -

@ En nu is het genoeg!: Hier precies hetzelfde, moment dat ik de tv aanzette, was er een Nederlandse campagnemedewerkster van Clinton en een redacteur van een of ander krantje. Beiden waren zo pro-Clinton, dat het niet leuk meer is. Je kan je afvragen wat een Nederlandse omroep daar doet. Ze doen geen enkele moeite om ook maar de schijn van partijdigheid te vermijden.

KapiteinClaus | 09-11-16 | 09:11 | + 47 -

Markt is helemaal niet in paniek, ik ga zo naar de supermarkt.
Wallstreet is in paniek, verliest grote lobbyinvloed.

Kaas de Vies | 09-11-16 | 09:02 | + 43 -

Wat zal Joe the Plumber nu al een spijt hebben van zijn stem op Trump. Heel zijn aandelenportefeuille naar de ratsmodee.

Jonkheer Wttewaall | 09-11-16 | 08:56 | + -8 -

Algo's be trippin'
over een maand is alles weer rustig; want ook bij uptrend gaan algo's weer los
Nothing on the hand; ride the waves

beschuitfluiter | 09-11-16 | 08:40 | + 12 -

Goed nieuws voor shortsellers en put-optiehandel.

Schwanz | 09-11-16 | 08:25 | + 8 -

Gisteravond heb ik Nieuwsuur maar even uitgezet. Allemaal deug-mensen die elkaar feliciteerden met de deugende Clinton.

En nu is het genoeg! | 09-11-16 | 08:18 | + 67 -

Knap van die nieuwsdiensten, dat ze zo precies de gedachten van al díe handelaren kennen. Ze zouden eens een poging op de beurs moeten wagen.

frank87 | 09-11-16 | 08:18 | + 32 -

Hoewel er bijna alleen maar verliezers zijn nu, ben ik stiekem wel benieuwd hoe de komende jaren het er daar voor zal gaan staan.

Dirk. | 09-11-16 | 08:03 | + 7 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken