Nederland nog niet echt duurzaam

Werk aan de winkel
Werk aan de winkel
Het CBS komt vandaag weer eens met cijfers. Ditmaal gaan deze over de zogenaamde Sustainable Development Goals (SDGs) - zeventien doelstellingen van de Verenigde Naties op het gebied van duurzame ontwikkeling. Volgens het CBS zijn deze doelen de allerbelangrijkste beleidsthema's wereldwijd de komende vijftien jaar. Welnu, dat schept vanzelfsprekend verwachtingen. Want hoe doet ons land het eigenlijk naar deze maatstaven? Het antwoord van het CBS (rapport) is notoir genuanceerd: er is zowel goed als slecht nieuws. Het goede nieuws is dat Nederland lekker gaat op het gebied van economische groei en instituties. Zo staat ons bruto nationaal product op plek vijf in de Europese Unie. Daarnaast, en dat verbaast u misschien, zou in ons land relatief veel vertrouwen bestaan in instituties. Er gaan echter ook dingen beduidend minder goed. Vooral het milieu is kind van de rekening. Het uitstoten van broeikassen gaat in Nederland namelijk gestaag door - in de EU-ranglijst staan we op plek 25. Verder lopen we nogal achter met hernieuwbare energie. Ook is opvallend dat de levensverwachting van Neerlandse vrouwen erg laag is (plek 20 in de EU-ranglijst). Dat terwijl Nederland op plek 12 staat wat betreft levensverwachting van mannen. Enfin. Het CBS geeft wel een flinke disclaimer mee: slechts een derde van alle indicatoren voor de SDGs kon voor deze tussenstand gemeten worden. Ook op het gebied van het meten van duurzame ontwikkeling is derhalve nog werk aan de winkel. Voor nu: grafiekjes na de breek.

sdg2.jpg

sdg3.jpg

sdg4.jpg

Reaguursels

Inloggen

Trouwens wel een bijzondere ontwikkeling in gezonde levensjaren de laatste jaren...
Dirk. | 04-11-16 | 12:50 | + 12 -

Ja, alles om het verhogen van de pensioenleeftijd erdoor te kunnen drukken.
Men praat nu steeds over gemiddeld 18 pensioenjaren "genieten". Die vind ik niet terug;
www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/rester...

Volgens dit schema heeft een man, als hij op zijn 70e mag stoppen met werken, nog maar 14,6 levensjaren tegoed, waarvan 8,9 jaren als in goed ervaren gezondheid. Gemiddelde leeftijd bij overlijden 84,6 jaar.
De levensverwachting berekent men nog steeds als vanouds "vanaf de 65-jarige leeftijd". Niet vanaf 67/68 jaar. En voorlopig moet je eerst die pensioeleeftijd nog maar halen.
Echt gemiddeld worden we maar 39 jaar oud.

En in 2012 heeft het CBS dan ook nog eens de formules en definities aangepast m.b.t. de levensverwachting: o.a. vanwege het afgenomen rookgedrag e.d.
(rapport: Bevolkingsprognose 2012-2060. langer leven, langer werken)

Hoe dan ook, helemaal kloppen doet het niet.
Wie verstandig is, stopt tijdig met werken en pakt zoveel mogelijk "gezonde" jaren mee. Want zou oud als de vorige generatie soms werd (de huidige 80-ers en 90-ers) gaan wij nooit meer worden met alle stress en beperkingen in de zorg (?) vanwege de kosten (!), het jachtige leven, alle stress onzekerheden.
Bovendien is dat een goede manier om je gespaarde geld nog voor een deel zelf op te kunnen maken voordat de overheid echt alles afpakt om te "herverdelen" (nadat je al 50 jaar meer dan de helft van je inkomen moest afstaan t.b.v. "herverdeling"). Ooit is het genoeg.

Wering | 05-11-16 | 23:43 | + 1 -

Weer hele hordes die zich hebben lateb voorliegen door MSM. Er is GEEN klimaatprobleem. CO2 concentratie is 20 keer zo hoog geweest als nu en we bestaan nog. CO2 bepaalt niet de temperatuur, maar andersom de temperatuur bepaalt de concentratie CO2 (door ontgassing van de oceanen).

Oculus Malus | 05-11-16 | 14:28 | + -1 -

@Shokrani Shokran | 04-11-16 | 14:23 | + 2 -
We zijn ontwikkeld genoeg om de nadelige gevolgen van onze energieconsumptie uit te besteden aan de Chinezen, de Afrikanen en de Brazilianen. Iedere twee jaar een nieuwe tablet, smartphone en game-pc, iedere paar jaar een nieuwe bak voor de deur volgestouwd met elektronica (echt lichter zijn de auto's er niet op geworden), fietsen, zonnepaneeltje op het dak die door een hagelbuitje vervroegd is afgeschreven, zodat de Chinezen weer wat meer kolen mogen verstoken en tot slot nog eens meerdere malen per jaar goedkoop op vliegvakantie... Onze energieconsumptie is absurd gestegen de afgelopen paar decennia, overbevolking of niet. Misschien moeten we toch een tandje terug doen. Ik heb al een land gevonden die al zeer vergevorderd is qua duurzaamheid: www.youtube.com/watch?v=-IPGpLBOO8Q @Sans Comique | 04-11-16 | 14:22 | + 5 - Klimafatima kunnen zoals iedere sekteschaap niet verder kijken dan het eerste mooie plaatje dat ze wordt aangereikt. Onze vervuiling hebben we nu uit Europa weten weg te jorissen, maar de groenen denken nu dat het compleet is verdwenen. Wat een stelletje dwazen blijven het toch.

Alexander des Burgus | 05-11-16 | 14:23 | + 0 -

@Opalleseenantwoord | 04-11-16 | 13:04 | + 0 -
Het probleem is dat we op dit moment nog geen fatsoenlijk stuwmeer hebben. Stuwmeren zijn de groenste energiebron die we als mensheid hebben. Een groot stuwmeer in Nederland lijkt onmogelijk, maar men is ermee bezig in de voormalige mijnen van Limburg: www.thebluedeal.nl/innovatieve-energie...

Alexander des Burgus | 05-11-16 | 13:36 | + 1 -

Schaffelaar | 04-11-16 | 13:58 |
Dus vraag ik me altijd af of het bij duurzaam nou gaat om ¨dauer¨ of ¨teuer¨. Ik vrees het laatste.

squadra | 05-11-16 | 11:18 | + 2 -

Dus.. zodra de gezondheid echt begint af te nemen, door oa uitstoot broeikas en andere vervuilende elementen mogen werknemers dus met pensioen, in de hoop dat het lijden niet te lang duurt...
Finacieel gezien dan he?

Ben5570 | 05-11-16 | 10:09 | + 0 -

Dat die grote bek van Nederland t.o. de Wereld (het Vingertje) nooit averechts werkt (als een boemerang), blijft me verbazen, nu dit weer.
(btw 'duurzaam': het meest uitgeholde modewoord, dankzij autodealers en bouwmarkten)
WG een autochtoon, of zoiets, in november 2016.

H.Bakker | 04-11-16 | 23:59 | + 1 -

@Dirk. | 04-11-16 | 12:50 : Logisch. Het oostblok dus dunbevolkt, terwijl West-Europa overbevolkt is.
Duurzaamheid is omgekeerd evenredig met bevolkingsdichtheid.

Als we in Nederland leven met 30 mensen per vierkante kilometer, dan kan elke woning met gemak energie neutraal worden en kan alles inclusief vlees in overvloed duurzaam geproduceerd worden. Maar ja dan moeten we wel stoppen met immigratie uit andere continenten en er moet een verbod komen op meer dan 2 kinderen baren.

lauwebal | 04-11-16 | 21:15 | + 3 -

Er is maar één ding dat echt telt als het gaat om duurzaamheid: Een drastische verlaging van de geboortecijfers.

Dit is echter de enige factor waar 'groene' idioten niet naar kijken.

lauwebal | 04-11-16 | 21:12 | + 3 -

Gut, die 28 miljard voor windmolens op zee die er al stonden, vind je niet echt terug in de grafieken. Die paar miljard die Duitsland besteed heeft wel: een veelvoud er van.
Zou die 28 miljard misschien weg gegooid geld zijn?

Raider Twix | 04-11-16 | 19:41 | + 5 -

@Shokrani Shokran | 04-11-16 | 14:23
.
Klopt, maar dat doe je niet door miljarden in kansloze projecten te steken, maar door miljarden in innovatie te steken, zodat er een structurele oplossing voor het energievraagstuk komt en niet een gesubsidieerd lapmiddel.

Bytemaster | 04-11-16 | 19:15 | + 1 -

Tja... het oxideren van koolwaterstoffen levert nu eenmaal CO2 op. Maar straks alles elektrisch. Wie past het netwerk aan? Groene rakkers, meestal niet de slimste, geloven nog in het perpetuum mobile. Asiel- en milieu-industrie zijn parasitaire domeinen draaiende op subsidie.

Ronnie uit Helmond | 04-11-16 | 18:46 | + 2 -

Dirk. | 04-11-16 | 12:50 |

Idd interessante grafiek. Beetje offtopic misschien, maar als bij mannen de gezonde levensverwachting stagneert de laatste 4 jaar en bij vrouwen zelfs afneemt, wie verzint er dan dat we ( weer) langer moeten werken?

R0ckhound | 04-11-16 | 18:30 | + 0 -

@Shokrani - In de file staan is altijd prettiger wanneer je comforabel zit en wat ruimte plus overzicht hebt. Verder kan ik automaat van harte aanbevelen. Een 4x4 heb ik inderdaad niet nodig, hebben veel SUV's ook niet hoor.

Overigens woon ik in Texas waar je wel files hebt, maar weinig jaloezie. En politici die weten dat Texanen (met goed geheugen!) hen de laan uit sturen als ze groene belastinkjes invoeren. Kortom, weinig barrieres om prettig rond te cruisen in een prettige gezinsauto.

Rennen, je bus vertrekt!

Cowboy Henkie | 04-11-16 | 18:20 | + -3 -

Shokrani Shokran | 04-11-16 | 17:02 | + -1 -
En u bent tevens lid van een Bhagwan sekte ?

waskuup | 04-11-16 | 17:10 | + -2 -

Cowboy Henkie
SUV's zijn zulke boutwagens. Tenzij je een weiland hebt of naast een bos of strand woont, dan heb je alle reden voor een 4x4. Maar met je Touareg/x5/q7 etc op de A1 in de file aansluiten bij afslag Naardervesting is gewoon lomp en onnodig.

Ik ben pro rekening rijden (icm afschaffing mrb). Aangezien ik minder dan 10K per jaar rijdt komt er dan een V8 Mustang voor de deur.

Shokrani Shokran | 04-11-16 | 17:02 | + -3 -

Die lijstjes, om te huilen. Als je 25 landen op een rijtje zet staat er altijd iemand onderaan. En dan moet er dús snel iets gebeuren om dat te verbeteren. Extra subsidie, extra beleidsambtenaren... extra taxpoet over het balkje.

Volgens mij is het helegaar geen probleem als je onderaan staat op dit soort lijstjes, zeker als het gaat om uitstoot van co2. Daar stelt de mondiale bijdrage van NL per definitie gen reet voor.

Dit weekend op zoek naar een tweede SUV voor moeder de vrouw. Iemand nog suggesties? Betrouwbaar, praktisch. Benzineverbruik geen bezwaar.

Cowboy Henkie | 04-11-16 | 15:56 | + 0 -

pandalicious | 04-11-16 | 14:41 | + 0 -

Ik woon in Malta. Dit jaar alleen al hebben we 60 miljoen euro van de EU gekregen (400K inwoners..)

Echter wat er gebeurd hier is het volgende. Overheid krijgt 60 miljoen in de zak van de EU.. Als je zonnepanelen koopt krijg je 50 % vergoed (tot een maximum van 2500 euro)De helft hier heeft al zonnepanelen en de rest kan dat simpel niet betalen of heeft daar geen zin in. Met andere woorden er blijven een hele hoop miljoenen in de overheids kas hangen wat op een gegeven moment verdwenen is aan niks "consultancy fees, voorlichtingen, reclame promotie etc " (met andere woorden verdwijnt in de zakken van ambtenaren)

waskuup | 04-11-16 | 14:52 | + 7 -

Je moet natuurlijk weten wat je wil als instituut Europa. Ofwel doe je alsof Europa ongedeeld en 1 is en dan zijn dergelijke grafieken irrelevant ofwel handel je elk apart als landje en dan houden we beter op met de EU.
Het is nu eenmaal eenvoudiger om watercentrales, windmolens en zonnepaneeltjes te zetten in landen waar veel bergen zijn, waar het veel waait of waar de zon veel schijnt. Bij voorkeur dunbevolkt. Ik vermoed overigens dat de knoflookboys niet te veel zelf betaald hebben.

pandalicious | 04-11-16 | 14:41 | + 3 -

Vogelbeest
We zijn ontwikkeld genoeg om stroom niet uit kolencentrales te halen. Vooruitgang moet gestimuleerd worden en we moeten hier zeker niet verder achter gaan lopen. Hoe eerder we niet meer afhankelijk zijn van het Midden Oosten hoe beter.
Getekend,
zeker geen hippie

Shokrani Shokran | 04-11-16 | 14:23 | + 3 -

Tja, groene drammers. Nooit eens verder dan één stap denken, nooit eens nadenken over de consequenties.
Hardhout eruit, plastic erin. Maar plastic wordt uit aardolie gemaakt.
Gloeilampen eruit (want die hebben maar 5 procent rendement), spaarlampen erin. Maar een gloeilamp geeft ook warmte, dus hoef ik minder te stoken (wet van behoud van energie) en een spaarlamp is een milieuramp om te fabriceren en later weer weg te gooien.
Electrische auto's waarvoor de energie uit kolengestookte centrales komt, ach ik kan nog wel even doorgaan.

Sans Comique | 04-11-16 | 14:22 | + 8 -

Als het er een voor de wind gaat is het wel AL Gore .de uitvinder en grote promotor van duurzaamheid,hij is er inmiddels miljardair van geworden , vliegt vrolijk de wereld over ,en echt niet in een zweefvliegtuigje .

fleurtje | 04-11-16 | 14:20 | + 8 -

Laten we allemaal electrisch gaan rijden! Goed voor het milieu!

O, wacht.... Stroom uit kolencentrales

Maar over de oude auto's hoef je je geen zorgen te maken. Die gaan naar Afrika. Want daar telt het milieu niet.

Vogelbeest | 04-11-16 | 14:11 | + 9 -

waskuup | 04-11-16 | 13:10
Heb je zeker een punt, daarom vond ik het o.a. opvallend. Echter zal het ongetwijfeld ook gelden voor ons, maar dan op een boekhoudig/administratief creatieve manier.

Dirk. | 04-11-16 | 14:06 | + 0 -

Misschien leuk om eens een artikel te schrijven over waar het geld van de SDE+ subsidies heen gaat en wat de ERoEI van deze investeringen is.

www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2...
"In de eerste helft van dit jaar is voor 4 miljard euro subsidie verstrekt aan biomassa-, zon-, geothermie- en windenergieprojecten. Opvallend is dat bijna 90 procent van de projecten die een subsidie beschikt hebben gekregen, een zonproject is. Het gaat om 872 van de in totaal 986 projecten. "

Koppel dat aan
www.nrc.nl/nieuws/2016/10/21/voor-een...
gebaseerd op
www.sciencedirect.com/science/article/...
Meer discussie hierover op
climategate.nl/2016/11/02/61402/

Schaffelaar | 04-11-16 | 13:58 | + 3 -

Jammer dat uitsluitend de EU landen in de grafieken staan. Bijvoorbeeld in Japan ligt er nog een reactorkern of wat de grond in te smelten en de halve aardbol te besmetten waar je niemand over hoort. Ben benieuwd hoe dat qua SDG's of whatever zou uitpakken op de duurzaamheidsschaal.

Magnum Force | 04-11-16 | 13:23 | + 3 -

"Het uitstoten van broeikassen gaat in Nederland namelijk gestaag door (...)"

Is Das Kapital ook al de propagandamachine voor het klimafaat?

ProAsfalt | 04-11-16 | 13:20 | + -15 -

Dirk. | 04-11-16 | 12:50 | + 2 -
Iets met niet registeren /ontdekken/opsporen van milieu overtredingen. Dat heb je veel in onderontwikkelde landen. Rij een willekeurig dorp in Bulgarije binnen en er zullen autowrakken zwerfhonden en half lege vaten olie en verf langs de weg rondslingeren..

waskuup | 04-11-16 | 13:10 | + 19 -

Meer kerncentrales dus want met windmolens en zonnepanelen ga je het niet redden. Vooral niet in de winter en met windstilte.

sinar2 | 04-11-16 | 13:07 | + 7 -

Dat aandeel hernieuwbare energie van 5% vind ik wel echt om te huilen en niet passen bij een ontwikkeld land. Zou een goede innovatie aanjager zijn om dat naar minimaal 50% te krijgen.

Opalleseenantwoord | 04-11-16 | 13:04 | + 1 -

Precies om die reden importeren we walmende dieselschepen vol geperste pellets uit Canada en de USA, zodat we op papier een lagere CO2 footprint hebben. Zo gaat dat in kamp Kamp.

Trap er niet in!

Monkey Cabbage | 04-11-16 | 12:51 | + 18 -

Als zelfs praktisch het hele Oostblok beter scoort in aandeel duurzaam opgewekte energie en uitstoot per persoon moeten we ons misschien toch maar eens achter de oren krabben.

Trouwens wel een bijzondere ontwikkeling in gezonde levensjaren de laatste jaren...

Dirk. | 04-11-16 | 12:50 | + 14 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken