Dit staat er in het masterplan van Air France-KLM

Vandaag is het dan zover: Air-France-KLM baas Jean-Marc Janaillac gaat het strategisch plan genaamd 'Trust Together' voor de luchtvaartmaatschappij uit de doeken doen. Dit is wat we weten: gisteravond werd al bekendgemaakt dat Executive Vice-President Engineering and Maintenance (in de volksmond: onderhoudsbaas) Franck Terner benoemd zal worden tot CEO van Air France. Daarnaast werd duidelijk dat Janaillac ook voorzitter wordt van het Franse deel van de maatschappij. De Nederlandse vrees dat Janaillac ook in de raad van commissarissen van KLM zitting gaat nemen, lijkt vooralsnog ongegrond. Maar hoe zit het met de rest van de plannen? Die zijn nu ook (beknopt) gepubliceerd. Om maar meteen met die andere Nederlandse vrees te beginnen: over de onderhoudsdivisie zegt Air France-KLM het volgende: 'Air France-KLM will continue its investment in this high-growth market to reinforce its global number two position and improve the efficiency of its production tools. From this perspective, the Group will launch a review of this business’ industrial model, examining its potential corporatization, knowing that Air France-KLM wishes to retain exclusive control.' In Nederland is men bang dat de onderhoudsdivisie van KLM ondergebracht gaat worden binnen de holding in Parijs. Dat zou betekenen dat er veel banen verloren gaan bij de Nederlandse tak. Gelet op de woorden 'efficiency' en 'review' uit het plan is het duidelijk dat er IETS staat te gebeuren. Maar naast bezuinigen is er ook plek voor groei. Er wordt zelfs een nieuwe dochtermaatschappij voor lange afstanden gelanceerd die moet gaan concurreren met de maatschappijen uit de Golfstaten zoals Emirates. Die maatschappij heeft als doel om tegen lage kosten marktaandeel terug te winnen en tegelijk als een soort proeftuin voor de hele groep te fungeren. De bedoeling is dat er in 2020 tien vliegtuigen onder de vlag van de nieuwe maatschappij gaan vliegen, met Paris-Charles de Gaulle als thuisbasis. Een naam is nog niet bekendgemaakt, maar het onderliggende project heet 'Boost'. Voor Transavia is er minder goed nieuws. De prijsvechter gaat voorlopig niet verder uitbreiden in Europa, zoals eerder werd gehoopt en uitgesproken. De prioriteit voor groei ligt in de Franse en Nederlandse thuismarkten. Het uiteindelijke doel van al deze plannen: in 2020 zo'n 100 miljoen passagiers vervoeren en een omzet van zo'n €28 miljard behalen. De totale vloot van nu zo'n 350 vliegtuigen, moet gaan groeien naar zo'n 435.

Reaguursels

Inloggen

Op de radio hoorde ik een fragment van staatssecretaris Sharon Dijksma die verklaarde dat de plannen van Air France KLM zorgden voor voldoende concurrentiekracht in de toekomst.
Ik moest mijn auto langs de kant van de weg zetten, want kwam niet meer bij van het lachen. Een pvda-ster die werkelijk nog nooit een bedrijf van binnen heeft gezien, betoogt dat met een air alsof ze er verstand van heeft.
Kostelijk vermaak.

Franker | 03-11-16 | 19:50 | + 6 -

Air France kleedt KLM langzaam maar zeker uit. Wacht maar af. En samen gaan ze ten onder, zoals het nu lijkt.

Raider Twix | 03-11-16 | 19:22 | + 3 -

Too little, too late.... Over 3-4 jaar 10 vliegtuigen hebben ondergebracht bij een lagere kosten operatie gaat geen zoden aan de dijk zetten vrees ik. Norwegian heeft al aangekondigd een basis op te zetten in AMS. RYR is in gesprek als "feeder" met Norwegian. IAG Group en Lufthansa Group zullen blijven bestaan. Voor het voortbestaan van AFKL moet worden gevreesd. Er moet diep gesneden worden voordat investeerders zich aanmelden.

PS: overheid moet zich er buiten houden. Er zijn binnen Europa zat voorbeelden van maatschappijen die zich kunnen bedruipen zonder overheidssteun. Ook die hebben te maken met concurrentie uit het midden oosten en lowcosters.

Shokrani Shokran | 03-11-16 | 16:52 | + 5 -

Je ziet deze constructie vaker de laatste tijd. Er wordt een bedrijf opgericht waar de arbeidsvoorwaarde en beloningen minder zijn dan in het moederbedrijf. Vervolgens ga je de business verschuiven van de een naar de ander. Het personeel mag (soms maar) mee, het liefst vrijwillig maar dus wel met de nieuwe voorwaarde. Mensen die niet willen worden in een ontslagronde binnen het moederbedrijf een keer geraakt. Deze ronde is dan mogelijk omdat er zo weinig business is en zoveel concurentie.

Best aardig om deze constructie nu in Frankrijk te zien. Hiermee worden vakbonden 'buitenspel gezet' en de werknemer-privelleges aardig gereduceerd.

denkenmaar | 03-11-16 | 16:03 | + 3 -

ZwarteDag | 03-11-16 | 12:26
"Insanity is doing the same thing over and over again and expecting different results"
- Albert E.

Vunzigheid | 03-11-16 | 15:10 | + 8 -

ZwarteDag | 03-11-16 | 12:26
"We've tried nothing and we're all out of ideas!"
-Ned Flanders

Dirk. | 03-11-16 | 14:53 | + 3 -

Dus je briljante plan is om een nieuwe lagekosten carrier te beginnen vanuit CDG met Franse piloten, Franse stewardessen en Frans grondpersoneel? HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA
Als je elke keer hetzelfde doet, waarom verwacht je dan elke keer een ander resultaat?

ZwarteDag | 03-11-16 | 12:26 | + 26 -

De onderhoudsafdeling van KLM verzorgt niet alleen het onderhoud van haar eigen vloot maar ook die van buitenlandse maatschappijen. Denkt Air France nu heus dat je de monteurs die in Nederland het werk verrichten kunt laten doen door Fransen? Is het mogelijk dat daardoor juist klanten weglopen? Want dat is wat er gaat gebeuren.

js58 | 03-11-16 | 11:37 | + 4 -

Links of rechtsom, op lange termijn is het bedrijf ten dode opgeschreven. Maar niet getreurd...

Het zal wel zo eindigen dat tegen de tijd dat alles in Frankrijk bepaald wordt en KLM een marginale rol heeft, we middels Brussel als Nederland zijnde (U en ik dus) nog moeten meebetalen ook om die club in leven te houden. Over pak-m-beet 10 jr, denk ik zo

Tsaaah | 03-11-16 | 11:33 | + 18 -

Toevallig enkele weken geleden het ongenoegen gehad om met Air France te mogen vliegen, nooit meer. Belabberde maatschappij met belabberde dienstverlening, en daar wel flink wat knaken tegenover zetten. Met Qantas, Emirates en KLM altijd prima vluchten gehad die tot in de puntjes verzorgd waren.

Le Roi | 03-11-16 | 11:09 | + 16 -

het strategisch plan genaamd 'Trust Together'

In de bestuurskamers in Parijs heeft het de werktitel "operatie rookgordijn". Zo lang mogelijk voor het Nederlandse deel verborgen houden dat ze eigelijk alleen cash-cow zijn en best handig om wat werkgelegenheid over te hevelen.
Als je als bestuur echt zou willen consolideren kun je het onderhoud beter naar Nederland doen, want de kans op stakingen is hier zo'n 80% kleiner dan in Frankrijk.
Maar ja, Fransen en logisch handelen......

Vogelbeest | 03-11-16 | 10:52 | + 28 -

"concurreren met de maatschappijen uit de Golfstaten zoals Emirates"

Gaat de EU dan weer overheidssubsidies toestaan?

kapotte_stofzuiger | 03-11-16 | 10:49 | + 18 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken