Belastingdienst maakte fouten met telefonisch intrekken van bezwaren

Oei oei
Oei oei
Zou Eric Wiebes wel eens spijt hebben om de lokale politiek in te ruilen voor de landelijke? Niet lang geleden was hij nog de wonderboy van de VVD en noemden ze hem nog een hyperintelligente probleemoplosser, maar nu is de staatssecretaris van Financiën besmet. Door de puinhoop die de wet DBA heet, maar vooral door de Belastingdienst. Vorige maand was het prijs schieten op de Wiebster vanwege de totaalflopvertrekregeling en vandaag beantwoordt hij nog maar eens een brief van zijn aartsrivaal en pestkop Pieter Omtzigt over de handelswijze van de fiscus rond bezwaarschriften die door belastingplichtigen schriftelijk zijn ingediend. Op rijksoverheid.nl wordt dat als volgt samengevat: 'Belastingdienst belt mensen als zij een bezwaar hebben ingediend. Dit gebeurt omdat burgers meer persoonlijk contact willen. De huidige werkwijze vindt op een aantal punten echter geen steun in de wet. De werkwijze is daarom zo aangepast dat deze weer in overeenstemming is met de wet.' Wat wordt hiermee bedoeld? De Belastingdienst 'vergat' een ontvangstbevestiging van een bezwaarschrift te sturen en daarnaast volgde geen schriftelijke bevestiging als na een telefonisch gesprek de belastingplichtige besloot om een bezwaar in te trekken. MAG NIET! Volgens de Algemene wet bestuursrecht (Awb) mag een bezwaar alleen schriftelijk worden ingetrokken of mondeling tijdens een hoorzitting. Hoe vaak het fout is gegaan is niet bekend, maar Wiebes komt wel met een lijstje waaruit blijkt dat in 2015 15.460 keer een bezwaar telefonisch is ingetrokken en in 2016 in totaal 12.914 keer. Hoeveel mensen vervolgens geen schriftelijke bevestiging hebben gekregen, is niet bekend.

'Inmiddels is de opdracht gegeven de werkinstructie aan te passen en de werkwijze in overeenstemming met het wettelijke systeem te brengen', verzekert Wiebes. Daarbij wijst hij er op dat de Belastingdienst mensen belt omdat het hiermee tegemoet komt 'aan de wens in de samenleving' en dat er door deze werkwijze 'onnodige verdere procedures' voorkomen kunnen worden door belanghebbenden vroegtijdig te betrekken in de bezwaarprocedure. Sterker nog: de (te) formele klacht- en bezwaarprocedure is volgens Wiebes 'een van de tien belangrijkste knelpunten in de dienstverlening van de overheid'. Met andere woorden: het kwam allemaal voort uit goede voornemens dus wat zeur je nou. Zo ziet u maar, in de landelijke politiek gelden andere wetten. En zo kan het dat het slimste jongetje van de klas meer tijd nodig had om deze vragen te beantwoorden dan de verzochte termijn. Maar dat kan ook zijn om Omtzigt terug te sarren.

Reaguursels

Inloggen

Ik ben voorstander van minder procedurele rompslomp bij de belastingdienst, maar dan wel van twee kanten. Zodat ik niet in het geval van een bezwaar een brief hoef te schrijven, maar ook een e-mail kan sturen. Of een bericht in een beveiligde omgeving (digid) kan axhterlaten. Gaat allemaal wat sneller en is minder formeel dan brieven heen en weer sturen. Bovendien heb ik weinig vertrouwen in mijn lokale postbode in Thailand.

Janloel7282 | 03-11-16 | 14:13 | + 2 -

Goatboy2014 | 03-11-16 | 08:14
Het is ook logisch dat ze die adviseur hebben.
Want de belastingdienst werkt voor de koning, dat zie je op elk dwangbevel staan, ze doen hun werk in zijn naam.
Dus daar zie je aan dat het volk gewoon een stel lijfeigenen zijn, wiens functie is om de koning geld te geven, meer niet.
Al het Wild West gedrag recentelijk van de belastingdienst maken duidelijk dat ze boven de wet staan en de koning ook. Wij voetvolk hebben het maar te betalen en we mogen verder onze bek houden.

Atlas Shruggs 10 | 03-11-16 | 10:00 | + 6 -

Deed het UWV vorig jaar ook in een zaak die ik deed voor een werkgever, werknemer had ook de optie om bezwaar aan te tekenen en trok samen met werkgever op tegen UWV . Werknemer kreeg een telefoontje van UWV net dringend verzoek om het bezwaar in te trekken want dat zou niet in het belang van werknemer zijn. Dit is op zo veel niveau's zo fout van een semi overheidsinstantie.
Ze bieden nog steeds mediation aan in hun beschikking. Alsof een wettelijk besluit een onderhandeling oplevert. Deze kreet waarschijnlijk ter dekking van het boven beschreven gedrag. Belastingdienst heeft blijkbaar dezelfde adviseur die dit soort bananenrepubliek onzin bedenkt.

Goatboy2014 | 03-11-16 | 08:14 | + 4 -

Kun je ook telefonisch bezwaar maken tegen hun vertrekregeling?

Jan Cremer | 03-11-16 | 07:50 | + 4 -

Ik word zo moe van al die regels, ik wil gewoon mijn leven leiden?

-=PyP=- | 03-11-16 | 00:34 | + 0 -

Als je bezwaar maakt, kan je een hoorzitting aanvragen. In de meeste gevallen is de Belastingdienst verplicht om dan ook een hoorzitting te houden. Voorafgaand aan de hoorzitting, heb je het recht je volledige dossier in te zien. Telefonisch is dat wat lastiger. Dan kun je dus niet inschatten of de Belastingdienst echt een zaak heeft.

Bovendien wil je juist niet teruggebeld worden door iemand die zegt: "Ik heb uw brief gelezen en ik blijf bij mijn beslissing." Dat is wel lekker persoonlijk, maar volkomen nutteloos. Dan kun je net zo goed geen bezwaar maken, en dat is nu juist het gevaarlijke van het niet correct volgen van de procedure. Zo'n hoorzitting is een second opinion.

Huisregelneef_III | 02-11-16 | 23:35 | + 8 -

Het lijkt er veel op dat het voorkomen van die "onnodige verdere procedures" het voornaamste doel is.
Bezaar tegen de VRH heeft, zo herhaalt men in het "persoonlijke contact dat de burger zo op prijs stelt" ab-so-luut geen zin. Echt, geen enkele zin.....
Overigens nog een hele truc om degene die in de brief genoemd wordt, te pakken te krijgen op het nummer dat men in de brief noemt: formeel werkt men 4 x 9 uur (is 36-urige werkweek), maar toch is het kennelijk lastig om door-de-burger-zo-gewaardeerde-contactmomentjes in te lassen zo, ergens in die werkweek....

Wering | 02-11-16 | 23:03 | + 2 -

"Daarbij wijst hij er op dat de Belastingdienst mensen belt omdat het hiermee tegemoet komt 'aan de wens in de samenleving' en dat er door deze werkwijze 'onnodige verdere procedures' voorkomen kunnen worden door belanghebbenden vroegtijdig te betrekken in de bezwaarprocedure. Sterker nog: de (te) formele klacht- en bezwaarprocedure is volgens Wiebes 'een van de tien belangrijkste knelpunten in de dienstverlening van de overheid'. "
.
Dit is ook een mooie valkuil die men bedacht heeft, telefonisch deelt men je mede dat Burgers heel tevreden zijn over deze gevolgde handelswijze. Echter na afloop van het gesprek waarbij de Ambtenaar je probeerde te intimideren je bezwaarschrift in te trekken, kom je erachter dat je helemaal de mogelijkheid niet hebt gehad kenbaar te maken of je wel of niet tevreden met hun handelswijze. Een WOB verzoek met staafbare gegevens hoe men tot deze conclusie komt zou een aardig initiatief zijn.

Beroep = Boerenlul | 02-11-16 | 21:32 | + 6 -

Niet alleen de Belastingdienst gebruikt deze methode ook Gemeentes zoals de Gemeente Amstelveen.
.
Je moet dan gaan klagen bij de Burgerraadsman die zich vervolgens gaat verschuilen achter het argument dat het beleid is en hij/zij er derhalve niets aan kan doen. Daarna moet je dan gaan klagen bij de Ombudsman. In totaal ben je dan een halfjaar verder.
.
Het erge aan de kwestie is dan ben je jurist voor een Gemeente en Meester in de Rechten en Ambtenaar. Dan nog werk je eraan mee om geheel buiten de Algemene Wet Bestuursrecht een bezwaarschrift van tafel te vegen door een burger te verassen en te intimideren. Wat mij betreft mogen juristen die zo handelen als ambtenaar in functie gewoon hun leven eindigen voor een executiepeloton.

Beroep = Boerenlul | 02-11-16 | 20:07 | + 16 -

Gezien de dalende basis voor belastingheffing, de overal stijgende heffingen en tarieven, kan het niet anders zijn dan dat de belastingdienst bezig wat met truc 1399 om meer geld binnen te harken, binnen de poort te houden, of minder uit te keren.
En alles mocht. Uiteraard.

Raider Twix | 02-11-16 | 19:49 | + 4 -

Nee. Dit is niet bedoeld ter bevordering van het persoonlijke contact. Een ontvangstbevestiging sturen betekent dat je vervolgens verplicht bent de boel binnen 6 weken op te pakken. Naast eenvoudigweg tijdrekken wordt hier het creëren van juridische handvatten voor burgers vermeden.

Nu iets anders | 02-11-16 | 18:48 | + 24 -

Ja Wiebes jouw werkinstructie is zeker aangepast.
Hij is er nu nog meer op gericht om mensen en bedrijven te sarren, te treiteren en doelloos zoveel mogelijk confrontatie te zoeken met belastingplichtigen.
Jouw voorganger de dikke homo was er al in geslaagd deze nieuwe werkinstructie in te voeren en hij is nu nog verder verbeterd, zodat er meer inspecteurs deelnemen aan de nutteloze treitercampagne.

Het lijkt mij niet dat de wet hiervoor bedoeld is maar ja de belastingdienst staat nu eenmaal boven de wet he, of beter gezegd veegt zijn reet af met de wet.
De riante vertrekregeling was hier een mooi voorbeeld van, hoe zeer je dat ook onder het tapijt probeert te vegen. Prutser.

Atlas Shruggs 10 | 02-11-16 | 18:29 | + 17 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken