Nobody cares about the vakbonden

Behalve de vergrijsde arbeidersklasse
Behalve de vergrijsde arbeidersklasse
Vakbonden, bestaan die eigenlijk nog? Jazeker. Alleen wil niemand meer lid van ze zijn. Het CBS komt vandaag met haar nieuwste cijfers over de bonden, en verrassing: het aantal vakbondsleden is weer gedaald. Volgens het CBS waren eind maart 1,7 miljoen mensen lid van een van de bonden - een daling van 17 duizend leden ten opzichte van 2015. In 2015 nam de kudde vakbondsleden af met 28 duizend man, maar de lagere daling is dan ook direct het enige 'positieve' nieuws voor de bonden. Wat daarnaast opvalt - of eigenlijk, helemaal niet - aan de cijfers is het profiel van de mensen die trouw bleven aan de vakbond of zelfs lid werden. Het waren vooral de 25- tot 45-jarige leden die het gehad hadden met de bonden: 25 duizend om precies te zijn. En dat snappen we heel goed. Bijvoorbeeld vanwege het feit dat de vakbonden de pensioenkassen willen leeggraaien ten faveure van ouderen (hierrr meer over de pensioenonkunde bij de bonden). We vielen daarom ook bepaald niet van onze stoel van verbazing toen we lazen dat de bonden juist 14 duizend nieuwe leden wisten te ronselen uit de categorie 65+. Het onderstreept nog maar eens dat de vakbonden zich toch vooral focussen op de vergrijsde arbeider. Anyway, het CBS vroeg in een enquête ook aan de hardwerkende Nederlander of deze het bestaan van vakbonden belangrijk acht. Het zijn vooral de werknemers van 55 tot 65 jaar die de bonden hoog in het vaandel hebben staan. Opvallend is wel dat 65-plussers juist een stuk minder waarde (51%) zouden hechten aan de vakbonden. Minder opvallend is dat laagopgeleiden (71%) vakbonden veel belangrijker vinden dan hoogopgeleiden (46%). Goed, het moge duidelijk zijn, toekomst zit er in elk geval niet in de vakbonden. Additionele grafiekjes na de breek.

belangvakbonden.jpg

aantalleden.jpg

Reaguursels

Inloggen

Leuk zoals reacties kunnen zijn... Regelingen van deze tijd worden niet door de vakbond ondersteund/uitgebreid opgevolgd.... Noem er maar eens 1 dan.... Iedereen gaat netjes op zijn rug liggen als de regering de a.o.w regeling verhoogd...(Van 65 naar 67). En men zegt dan tja het is niet meer van deze tijd dat mensen zo snel met de a.o.w. want ze leven langer..?????? Dhu wat heeft dat met mijn afgesproken pensioenleeftijd te maken. 65 =65 KLAAR.
En wat de betaalbaarheid betreft er zit maar 1.2 Biljoen euro in de pensioen kas... Aardig wat.

En om nu weer de pensioen leeftijd weer te kunnen financieren heb ik een eenvoudige oplossiing. Op dit moment betaald iedereen minder hypotheek rente of gaat minder betalen en daar komen dan de miljarden vandaan....

Bello de Hond | 29-10-16 | 10:31 | + -1 -

Juist, Ome Gijs en dan nog vijf jaar lang zeggen "ja maar mensen met zware arbeid moeten eerder kunnen" en vervolgens vijf jaar lang lullen wat wel en niet zwaar is. (nog steeds aan het lullen).
Ik heb het alvast opgezegd.
Mijn oud-collega,s met hetzelfde zware werk, gingen 10 jaar eerder ,GVD.

koekje erbij? | 28-10-16 | 22:53 | + 0 -

Ome Gijs | 28-10-16 | 19:18
Precies, waar blijven de tijden dat we ons gelijk gaan halen op de straat?
Gezeur over een procentje in de media, wat een impotent zootje.

Het Nederlandse volk wordt genaaid als nooit tevoren en toch niemand laat iets horen.
Iedereen is lam.
Maar de vakbonden spreken de taal van de tegenwoordige tijd niet.
Hoe dit op te lossen?

Atlas Shruggs 10 | 28-10-16 | 19:44 | + 3 -

Hoe de vakbonden ooit de flexibilisering van de arbeidscontracten hebben goedgekeurd en de verhoging van de pensioenleeftijd naar 67 i.p.v. een verlaging naar 60 (zonder slag of stoot) is me een raadsel. En van zo'n club moet ik dan betaald lid worden? En we laten het allemaal gebeuren in Nederland. Nooit massaal de straat op, nooit het werk massaal neer, nooit enige druk op de 2e kamer. Alleen bij een referendum stemmen we steevast tegen het establishment en daar blijft het bij.

Ome Gijs | 28-10-16 | 19:18 | + 0 -

Ik heb vakbonden aan het werk gezien in een situatie waarin een reddingsplan in de ogen van de vakbonden niet voldoende was. Het zijn zelf grote graaiers, het belang voor de lange termijn wuiven ze direct weg als er op korte termijn een succesje te halen valt (die hebben ze namelijk hard nodig in de media). Het bedrijf had met het plan gered kunnen worden, maar met dank aan de FNV stonden er een jaar later 2000 mensen op straat, stelletje ratten!

1,2,tja,tja,tja | 28-10-16 | 18:55 | + 3 -

Bello de Hond | 28-10-16 | 14:21
Zodra ze zich met de problemen van de huidige tijd gaan bezighouden, stromen de leden binnen.
Maar ze leven in het verleden en hebben daarmee hun bestaansrecht verloren.

Atlas Shruggs 10 | 28-10-16 | 17:23 | + 3 -

Bello de Hond | 28-10-16 | 14:21

Deels ben ik het met je eens, maar het is al lang geleden dat onze ouders/grootouders hiervoor hebben gevochten. en sommige regelingen zijn niet eens meer relevant voor deze tijd.
Eveneens hebben we tegenwoordig internet en is het een fluitje van een cent om iets viral te laten gaan en daarmee en groot publiek te bereiken. Ook corruptie is in de vakbonden gesleten en zoals er hier meerdere aangeven. De bond vertegenwoordigd mijn belangen niet.

U betaald toch ook niet voor een fitnessabonnement zonder de sportschool te bezoeken?

TP 1984 | 28-10-16 | 16:43 | + 2 -

Tuurlijk ga maar weer fitten op de vakbonden. Altijd dat gezeur erover maar zelf je kop uitsteken om andere arbeidsvoorwaarden voor elkaar te boxen en mensen te mobiliseren Ho maar..
Ikke Ikke Ikke stelletje lone rangers..... Je moet eens weten hoe onze ouders voor deze arbeidsregelingen gevochten .

Bello de Hond | 28-10-16 | 14:21 | + 0 -

Minder Minder Minder

Part Beek7581 | 28-10-16 | 11:19 | + 1 -

Er is best ruimte voor een moderne vakbond. Die moet dan meer pal staan voor a) een vast dienstverband en b) een weerbare middenklasse. Voor dat eerste zullen de loonkosten omlaag moeten en dan vooral het bruto gedeelte. Dat betekent dat de overheid een kleiner budget moet krijgen. Voor het tweede betekent het dat die middenklasse gewoon vermogender moet gaan worden i.p.v. dat het geld bij bank en staat beland. Zowel een kleiner overheidsbudget als een vermogender middenklasse passen niet bij de traditionele ideologie van de huidige vakbond. Volgens moet men daar een flinke draai maken. Want het zich weerbaar maken tegen roofstaat en roofbank heeft niets van haar actualiteit verloren.

SansUnique | 28-10-16 | 11:02 | + 5 -

De leegloop bij de bonden zal ook vast nix te maken hebben met de rare petjes en gekke hesjes die ze uitdelen en ook niet met de protestkoren voor ingang van bedrijven..

loze stijl | 28-10-16 | 09:06 | + 2 -

In de week vóór de sluiting en verhuizing van ons filiaal probeerde een oudere collega ooit zieltjes voor Dé Bond te winnen met de kreeg 'heel het raderwerk staat stil als u dat wil'. Heb 'm maar gecorrigeerd (gansch het raderwerk staat stil als uw machtige arm dat wil) en geadviseerd eerder met het werven te beginnen. Toch bleef hij met dat soort holle kreten zijn ongenoegen uiten.

Haringkoning | 28-10-16 | 06:42 | + 0 -

De lidmaatschap kosten zijn al snel 1% van je netto loon, Tel uit je winst! (of mag je dat betalen uit je bruto loon?)

W_F | 27-10-16 | 22:05 | + 2 -

FNV, CNV, allemaal PvdA volk dat uw centen afroomt en er lekker van leeft.

Ronnie uit Helmond | 27-10-16 | 18:47 | + 10 -

Krijg op Facebook telkens berichten van de CNV over de arbeidsomstandigheden op plantages in het verre oosten. Allemaal heel erg, maar je wordt geen lid van een vakbond vanwege belangenbehartiging in een of ander ver land. Het lijken net politici; hier mogen we betalen maar de inzet is voor de rest van de wereld.

Franker | 27-10-16 | 18:34 | + 17 -

@T. Veenkamp | 27-10-16 | 12:45 - De CBS-site rept niet van lid worden of opzeggen, maar van stijgingen en dalingen. Als ik me niet vergis, zijn het gewoon goeddeels dezelfde mensen die weer een jaartje ouder zijn geworden, en nog steeds lid zijn. Zo'n beetje de helft van het ledenbestand zit in het cohort 45-65 jaar oud, dus logischerwijs is de uitstroom door het ouder worden uit die groep het grootst, en de instroom in het cohort daarboven het grootst.

Huisregelneef_III | 27-10-16 | 18:33 | + -1 -

nou dat bericht dat de bonden alleen voor de oudere werknemers belangen zijn (in die leeftijdsgroep zitten overigens ook de betalende vakbondsleden ).. mijn ervaring is toch echt heel anders. Uiteindelijk na 25 jaar mijn lidmaatschap opgezegd. Twijfelde al jaren na eerdere negatieve ervaringen van de belangenbehartiging voor mij in de zorgsector..
Maar dat nu de FNV in een vechtproces gaat met gigant FIFA over een Indiaas werknemers geschil in Quatar. Echt, daar zakt me broek vanaf..

fikkieblijf! | 27-10-16 | 18:00 | + 9 -

Als je ziet hoe snel de politiek erbij was om de fnv weer in de benen te krijgen, weet je wel dat de vakbonden ook maar politieke instrumenten zijn.
En aangezien ik niks met politiek heb, heb ik ook niks met hun instrumenten, he Agnes?
We een goeie rechts-bijstandverzekering, dat dan weer wel...

Ben5570 | 27-10-16 | 17:22 | + 9 -

Natuurlijk is een vakbond een belangenclub. In de comments zie ik een vicieuze cirkel. "Vakbonden komen op voor een handvol oudere werknemers en plucheplakkers dus ga ik er niet bij." Maar als al die machteloze individuen juist wel bij een vakbond zouden gaan, wordt die vakbond ook een gezond orgaan dat ieders belangen verdedigt.
Echt totaal gebrek aan engagement, dan kan je jaar in jaar uit idiote flexcontracten slikken en af en toe mekkeren dat niemand voor je opkomt.
Overigens, onze zuiderburen kennen liberale, socialistische en christelijke bonden, dus voor elk wat wils.

Diotima | 27-10-16 | 17:15 | + 2 -

Geeft lidmaatschap extra kans op begeleiding en vakbekwaamheid?
Geeft lidmaatschap extra kans op vast contract?
Geeft lidmaatschap extra kans op arbeid?

Het antwoord is drie keer nee voor een jongere. Vakbonden hebben hun primaire taak vrijwillig verlaten, en daarmee hun eigen opheffing in gang gezet. Onherroepelijk naar de palliatieve zorg.

Feynman | 27-10-16 | 17:08 | + 19 -

De politiek, het FNV, de ouderen, allen willen alles laten zoals het is: zij hebben amper betaald voor hun eindloon pensioen, en de jongeren en nu nog werkenden mogen betalen voor de gepensioneerden, en voor hun 10 jaar pensioen vanaf 75 jaar. De Werkloosheidsdefinitie is niet voor niks: werklozen / 15 tot 75 jarige beschikbaren.
45 Jaar betalen voor 10 jaar pensioen, dan wil je geen arbeidscontract meer in NL, dan wil je zelfstandig ondernemer zijn die alles zelf regelt. Vanuit een buitenlandse onderneming.

Raider Twix | 27-10-16 | 16:21 | + 3 -

Dus als er een CAO wordt afgesloten, in hoeverre zijn de bonden dan nog wel onderhandelingspartner namens de werknemers? Steeds minder dus.

postmodernismisdead | 27-10-16 | 16:00 | + 3 -

De massale opkomst van de ZZP'ers laat zien dat de Nederlandse arbeider een enorme behoefte heeft aan verandering van de arbeidsmarkt.
De ZZP'ers zijn verworden tot wegwerpwerknemers, de nieuwe clochards die geen rechten hebben en overal alleen voor staan, terwijl dat nog steeds opweegt tegen de nadelen van gigantische sociale premies en het gevangenschap van de CAO. Werkgevers die niemand durven aannemen omdat je er nooit meer vanaf komt.

De kloof met de organisatie van de NL arbeidsmarkt kan bijna niet groter.
De sociale partners praten over flutonderwerpen als een ouwelulledag meer of minder en een procentje loon meer of minder.
De nieuwe clochards willen meer flexibele arbeidsmarkt, de werkgevers kunnen niet anders concurreren dan met een flexibele arbeidsmarkt, iedereen weet dat het ontslagrecht aangepakt moet worden maar er gebeurt niets.

En dat komt door die ellendige vakbonden, die niks willen. Een procentje meer, rot op.
De flexibilisering van de arbeidsmarkt is de olifant in de kamer die al jaren genegeerd wordt.
Minister Asscher is de eerste die ontslagen moet worden en vervangen door iemand die dit rottende lijk uit de kast gaat halen en oplossen.
En de FNV moet gewoon sterven, pas dan kan NL vooruit.

Atlas Shruggs 10 | 27-10-16 | 15:16 | + 6 -

Arbeid is niet schaars genoeg. De bonden hebben geen poot om op te staan. Ze vertegenwoordigen de ouderen en een hopeloos leger wegwerp werknemers.

Yohean | 27-10-16 | 14:55 | + 7 -

Met één simpele pennenstreek kan het probleem worden opgelost. Breng voor vakbonden weer de representativiteitseis terug. CAO's worden alleen nog maar algemeen verbindend verklaard als de betrokken vakbonden meer dan 50% van de betrokken werknemers vertegenwoordigen. Het werven van leden wordt dan weer een zaak op leven of dood voor bonden. Aangezien ze alleen onder jongere mensen substantieel kunnen groeien, zul je eens zien hoe snel ze oog krijgen voor hun belangen. En als het ze niet lukt om die leden te werven, even goeie vrienden, maar dan weten we tenminste dat de meerderheid van de werknemers in Nederland helemaal niet wil dat een vakbond namens hen praat. Klaar ! Overigens is de reden dat dit niet gebeurt, ook voor de hand liggend. Het is voor de Haagse elite veel makkelijker om met de kleffe ouwe vakbondskongsi te praten dan een echt serieuze gesprekspartner tegemoet te moeten treden. Dat politieke geknuffel met de vakbonden (waarvan de vervallen representativiteitseis het grootste voorbeeld is) zorgt er júist voor dat ze irrelevant blijven. De insiders bij de vakbonden weten dat ook wel. Maar ja, dat pluche, hè ?

CeesCloosd | 27-10-16 | 14:47 | + 35 -

@Godsammekraken | 27-10-16 | 14:34 |
Als je arbeiders tot op het bot wil uitbuiten dan heeft u gelijk.

ProAsfalt | 27-10-16 | 14:38 | + 0 -

De toekomst zit ook niet in de individuele werknemer want als individuele werknemer kun je nooit opboksen tegen de almachtige baas die werknemers tot op het bot uitknijpt.

Wil je als werknemer wat kunnen uitrichten tegen de baas dan zul je je toch moeten organiseren en de neuzen van de werknemers dezelfde kant op moeten krijgen anders zullen wij met zijn allen teruggaan naar de tijdperk van de industriële revolutie.

ProAsfalt | 27-10-16 | 14:37 | + 9 -

Bonden zijn kartels op productiefactor arbeid. Ze horen niet in een gezonde economie thuis.

Godsammekraken | 27-10-16 | 14:34 | + -6 -

@Duifmans | 27-10-16 | 14:24
*gekaapt

Duifmans | 27-10-16 | 14:25 | + 2 -

Ik wil niet lid worden van een organisatie die wordt gelaapt door de PvdA en SP.

Duifmans | 27-10-16 | 14:24 | + 17 -

Tsja herkenbaar beeld. Werk zelf bij KLM, als de vakbonden onderhandelen met de directie maken ze zich vooral druk om oude lullen dagen en werkgelegenheidgaranties. Daar ga ik geen lid van worden.

politiek incorrect | 27-10-16 | 13:38 | + 30 -

voel me nog steeds verraden door die dikke zeug van de FNV; 67 no way... en weg was ze naar Brussel.

oplooprem | 27-10-16 | 13:29 | + 48 -

De vakbonden hebben zich jarenlang bewusteloos gepolderd. Heulen met de vijand noemt den arbeider dat. En er hoeft maar één premier à la Thatcher te komen en de vakbonden zijn morsdood.

Graaf van Egmont | 27-10-16 | 13:19 | + 21 -

Ik heb al vaker de vraag gehad van de collega's (gemiddeld 50+) die wel bij een vakbond zitten of ik geen lid wilde worden. Ik heb altijd gezegd waarom zou ik een duurbetaald lid worden van een club die niet mijn belangen behartigd. Daar gaven ze me dan wel weer groot gelijk in.

Bonden zijn eigenlijk best belangrijk maar op dit moment tè geënt op de belangen van de oudere werknemers en niet op de langere termijn voor de opvolgende generaties. Best jammer eigenlijk omdat vakbonden best wel belangrijk zijn als instrument om met grote organisaties in conclaaf te treden.

Vanilla | 27-10-16 | 13:18 | + 39 -

Vakbonden hebben ook geen poot meer om op te staan tegenover werkgevers. Het is slikken of het werk verdwijnt naar Oost-Europa.
En zo word het werkvolk in de EU tegen elkaar uitgespeeld.

sinar2 | 27-10-16 | 13:15 | + 48 -

REAGEER OOK

Linktip: Energie vergelijken